problém s vytahováním hlavní plachty
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
to fitor:
Aha, tak želvu jsem si vyzkoušel vloni. Stěžeň ale naštěstí (a kupodivu) nevypadl.
Zřejmě to zachránil dostatečně napnutý výtah kosatky... nebo jen čiré štěstí...
Kata jsme pak obrátili s pomocí okolojedoucí lodi. Když jsem viděl ten motor, myslel jsem že mi kata přetrhne vejpůl, ale udělal to citlivě a šlo to dobře.
Až na to, že jsem přitom lezl po katu a jak se ve finále zakymácel, uklouzl jsem a narazil si žebra...
Pokud jde o ty zátisky, už mám nějaké koupené. Jsou z hliníku.
Koukal jsem že se vyrábějí různé, hliník, měď, mosaz, ocel...
Nevím, co použít a zda se můžu spolehnout že to bude držet, zvlášť kdyby to lisoval nějaký elektrikář.
Popravdě řečeno se prostě bojím - kdyby to povolilo, stěžeň mi spadne rovnou na kebuli, že?
Aha, tak želvu jsem si vyzkoušel vloni. Stěžeň ale naštěstí (a kupodivu) nevypadl.
Zřejmě to zachránil dostatečně napnutý výtah kosatky... nebo jen čiré štěstí...
Kata jsme pak obrátili s pomocí okolojedoucí lodi. Když jsem viděl ten motor, myslel jsem že mi kata přetrhne vejpůl, ale udělal to citlivě a šlo to dobře.
Až na to, že jsem přitom lezl po katu a jak se ve finále zakymácel, uklouzl jsem a narazil si žebra...
Pokud jde o ty zátisky, už mám nějaké koupené. Jsou z hliníku.
Koukal jsem že se vyrábějí různé, hliník, měď, mosaz, ocel...
Nevím, co použít a zda se můžu spolehnout že to bude držet, zvlášť kdyby to lisoval nějaký elektrikář.
Popravdě řečeno se prostě bojím - kdyby to povolilo, stěžeň mi spadne rovnou na kebuli, že?
Já jsem přelisovával jenom oka trapézových lan, právě těmi elektrikářskými kleštěmi. Ale ty nesou jenom mojich 90kg.
Pokud by jsi se rozhodl zkrátit ten přední stěh, určitě se tu najde někdo, kdo ti to udělá odborně.
Já mám stěžeň zabalený, jinak bych ti změřil jak je dlouhý.
Ale dej sem nejdřív fotku, jak to vypadá s tím záklonem, než se do toho pustíš.
Pokud by jsi se rozhodl zkrátit ten přední stěh, určitě se tu najde někdo, kdo ti to udělá odborně.
Já mám stěžeň zabalený, jinak bych ti změřil jak je dlouhý.
Ale dej sem nejdřív fotku, jak to vypadá s tím záklonem, než se do toho pustíš.
to fitor:
Proč je ři převržení potřeba povolit cuningham?
Myslel jsem že stačí povolit obě otěže.
V praxi jsem povolil otěže kosatky, k záseku otěže hlavatky jsem se nemohl dostat, tak jsem odšekloval celý kladkostroj z vozíku.
Vše ostatní jsem nechal jak bylo.
Na otočení kata jsem vedl dvě lana horem přes spodky plováků na opačnou stranu kata a uvázal je na oba nosníky rámu trampolíny.
Je to správný postup? Jak to udělat nejlépe?
Proč je ři převržení potřeba povolit cuningham?
Myslel jsem že stačí povolit obě otěže.
V praxi jsem povolil otěže kosatky, k záseku otěže hlavatky jsem se nemohl dostat, tak jsem odšekloval celý kladkostroj z vozíku.
Vše ostatní jsem nechal jak bylo.
Na otočení kata jsem vedl dvě lana horem přes spodky plováků na opačnou stranu kata a uvázal je na oba nosníky rámu trampolíny.
Je to správný postup? Jak to udělat nejlépe?
To jsi docela dobrý, když převrátíš katamaran v jednom. Mě se to s mojí váhou nepodařilo.
Musel jsem si vyrobit "rightenning pole" převracecí tyč, se kterou mám větší páku.
Při převracení otočím kat stěžněm asi 45st proti větru, aby při nadzvednutí plachty foukal vítr šikmo zpředu pod plachtu a pomál jí nadzvednout.
Docílí se toho tak, že se postavím co nejvíc na špičku spodního plováku a vítr začne kat otáčet.
Pak je možné použít otěže kosatky, tak jak jsi to popsal, přehodím je horem přes plovák a pověsím se co nejdál od lodi.
Standardně je na HC guma asi 30mm na průměru, uvázaná na přední nosník plováku a obtočená dokola konstrukce trampolíny.
Ta se nechá vytáhnout přes plovák a tahat za ní místo za otěže kosatky.
Když se katamaran začne převracet sám do vodorovné polohy (když překoná bod zvratu), pouštím se lana a chytím se trojúhelníkové výztuhy předního nosníku pod stěžněm, aby se kat nepřevrátil působením větru na druhou stranu..
Otěže plachet je potřeba uvolnit ze záseků, právě z důvodu aby se vítr neopřel do přitažené plachty nebo kosatky a nepřevrátil kat na druhou stranu.
Musel jsem si vyrobit "rightenning pole" převracecí tyč, se kterou mám větší páku.
Při převracení otočím kat stěžněm asi 45st proti větru, aby při nadzvednutí plachty foukal vítr šikmo zpředu pod plachtu a pomál jí nadzvednout.
Docílí se toho tak, že se postavím co nejvíc na špičku spodního plováku a vítr začne kat otáčet.
Pak je možné použít otěže kosatky, tak jak jsi to popsal, přehodím je horem přes plovák a pověsím se co nejdál od lodi.
Standardně je na HC guma asi 30mm na průměru, uvázaná na přední nosník plováku a obtočená dokola konstrukce trampolíny.
Ta se nechá vytáhnout přes plovák a tahat za ní místo za otěže kosatky.
Když se katamaran začne převracet sám do vodorovné polohy (když překoná bod zvratu), pouštím se lana a chytím se trojúhelníkové výztuhy předního nosníku pod stěžněm, aby se kat nepřevrátil působením větru na druhou stranu..
Otěže plachet je potřeba uvolnit ze záseků, právě z důvodu aby se vítr neopřel do přitažené plachty nebo kosatky a nepřevrátil kat na druhou stranu.
Fitor píše:Já jsem přelisovával jenom oka trapézových lan, právě těmi elektrikářskými kleštěmi. Ale ty nesou jenom mojich 90kg.
Pokud by jsi se rozhodl zkrátit ten přední stěh, určitě se tu najde někdo, kdo ti to udělá odborně.
Já mám stěžeň zabalený, jinak bych ti změřil jak je dlouhý.
Ale dej sem nejdřív fotku, jak to vypadá s tím záklonem, než se do toho pustíš.
Nojo, když ti prdne trapézový závěs, tak to může být taky hodně "zajímavý".
Ale u toho předního stěhu... stěžeň padající na trampolínu, to je fakt nepříjemná představa.
Pokud víš o někom, kdo by to uměl odborně udělat, určitě uvítám kontakt.
Fotku se pokusím dát zítra, jestli se najde čas...
Každopádně jsem si jistý, že je to moc dlouhé, kat je hodně návětrný.
A přitom to dělám tak, že když napnu výtah kosatky, přední stěh je volný přinejmenším o 5 až 10 cm.
Nene, to je nedorozumění.
Sám jsem ho dokázal jenom zvrhnout. A musím říct, že mě překvapilo jak je to snadné, i to že nezůstal na boku ale otočil se rovnou stěžněm dolů.
Pak jsme to otáčeli do normální polohy s pomocí motorové lodi co jela okolo.
Se svými zkušenostmi bych se to z pozice 180 otočit ani nepokoušel...
Sám jsem ho dokázal jenom zvrhnout. A musím říct, že mě překvapilo jak je to snadné, i to že nezůstal na boku ale otočil se rovnou stěžněm dolů.
Pak jsme to otáčeli do normální polohy s pomocí motorové lodi co jela okolo.
Se svými zkušenostmi bych se to z pozice 180 otočit ani nepokoušel...
Jak jsem psal, dělal jsem to sám. Je pravda, že maximálně riskuji utržení a pád do vody.
To se mi stalo dvakrát, tak vím, co to obnáší.
Ten přední stěh je něco jiného. Hoď to jako dotaz tady na fóru, někdo se ti ozve.
Těch 5 až 10 cm mi ještě k tomu bez vidličky přijde moc. Pokusím se přes víkend přeměřit lanka od špiček plováků a jestli ty jsou v pořádku, tak máš strašně dlouhý přední stěh.
Mě dlouho také nebylo jasné, jak se to může stát, protože vždycky při převržení zůstal stěžeň s plachtou na hladině.
Teprve vloni v Chorvatsku potom co se se mnou utrhl trapéz, jak loď byla rozjetá, tak kat šel stěžněm dolů.
Ve dvou jsme to pomaloučku obrátili "na bok". A potom na plováky. V jednom bych to asi nezvládl.
To se mi stalo dvakrát, tak vím, co to obnáší.
Ten přední stěh je něco jiného. Hoď to jako dotaz tady na fóru, někdo se ti ozve.
Těch 5 až 10 cm mi ještě k tomu bez vidličky přijde moc. Pokusím se přes víkend přeměřit lanka od špiček plováků a jestli ty jsou v pořádku, tak máš strašně dlouhý přední stěh.
Mě dlouho také nebylo jasné, jak se to může stát, protože vždycky při převržení zůstal stěžeň s plachtou na hladině.
Teprve vloni v Chorvatsku potom co se se mnou utrhl trapéz, jak loď byla rozjetá, tak kat šel stěžněm dolů.
Ve dvou jsme to pomaloučku obrátili "na bok". A potom na plováky. V jednom bych to asi nezvládl.
Naposledy upravil(a) Fitor dne stř srp 20, 2014 9:50 pm, celkem upraveno 1 x.
rorejs píše:Nene, to je nedorozumění.
Sám jsem ho dokázal jenom zvrhnout. A musím říct, že mě překvapilo jak je to snadné, i to že nezůstal na boku ale otočil se rovnou stěžněm dolů.
Pak jsme to otáčeli do normální polohy s pomocí motorové lodi co jela okolo.
Se svými zkušenostmi bych se to z pozice 180 otočit ani nepokoušel...
Chtěl jsem říct, že bych se to nepokoušel udělat sám.
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Když už se tu upřesňovalo to názvosloví, tak bych nezaměňoval kladkostroj otěže hlavní plachty(např 6tikladkový), který táhne ráhno k otěžovému vozíku na zadním příčníku a cunningham, co napíná přední lík dolů ke stěžni. V některých příspěvcích je to mírně pomotané mezi sebou.
Takže nesouhlas např. s:
"Příspěvek cunninghamu k tahu v líku hlavní plachty je takřka zanedbatelný.
(Cunn.napíná) přes ráhno celou plachtu. Největší silou na konci ráhna.
...stěžeň vyskočí z vodícího důlku a zůstane viset ve vodě na vantech a přes ráhno na cunninghamu.
Při převržení katamaranu ... je třeba uvolnit zásek cunninghamu."
Už na to poukazoval i karf.
Co se převracení týče - já mám v horní častí stěžně vevnitř profilu takové plavací vložky z neporezní pěny, které nedovolí zalití vnitřku vodou a kat leží na boku, ne vzhůru nohama. Konkretně na Hobie Catech jsem viděl na vrcholu stěžně takové plováky ve tvaru ležaté kapky (aerodynamika), asi jako jsou na kýlu plachetnice tzv. bomby. Dá se to koupit. Nouzově pomůže i nafukovací balón.
Takže nesouhlas např. s:
"Příspěvek cunninghamu k tahu v líku hlavní plachty je takřka zanedbatelný.
(Cunn.napíná) přes ráhno celou plachtu. Největší silou na konci ráhna.
...stěžeň vyskočí z vodícího důlku a zůstane viset ve vodě na vantech a přes ráhno na cunninghamu.
Při převržení katamaranu ... je třeba uvolnit zásek cunninghamu."

Už na to poukazoval i karf.
Co se převracení týče - já mám v horní častí stěžně vevnitř profilu takové plavací vložky z neporezní pěny, které nedovolí zalití vnitřku vodou a kat leží na boku, ne vzhůru nohama. Konkretně na Hobie Catech jsem viděl na vrcholu stěžně takové plováky ve tvaru ležaté kapky (aerodynamika), asi jako jsou na kýlu plachetnice tzv. bomby. Dá se to koupit. Nouzově pomůže i nafukovací balón.
- Johna
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 207
- Registrován: pon bře 05, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Čelákovice - Roztoky - Liberec
rorejs píše:...Ve druhém případě ale výtah působí v celé délce stěžně. Pokud se stěžeň torchu prohne z jiných důvodů, výtah se oddálí od stěžně a teoreticky ho může prohnout na principu luku. Snad i zlomit.
...
Přemýšlel jsem, co může prohnout stěžeň v tomto případě do stran, či dopředu. Dopředu maximálně gennaker, to ale vyrovnává (nebo má alespoň vyrovnat) otěž hlavní plachty s hlavní plachtou. Do boku jen trapéz- vzhledem k jeho uchycení, nevím jestli má na to takový vliv, navíc to z druhé strany "drží" vant. Pak už snad jen samotný vítr. Nebo jsem něco přehlédl? U mého stěžně se zásekem dole vede výtah z vrchu stěžně vně k šeklu na uchycení oka hl. plachty, pak nahoru (volná "kladka") zase vně, na vrcholu stěžně přes kladku do zadní části drážky stěžně a tou zase dolu, kde vychází ven ze stěžně do záseku.
Johna píše:rorejs píše:...Ve druhém případě ale výtah působí v celé délce stěžně. Pokud se stěžeň torchu prohne z jiných důvodů, výtah se oddálí od stěžně a teoreticky ho může prohnout na principu luku. Snad i zlomit.
...
Přemýšlel jsem, co může prohnout stěžeň v tomto případě do stran, či dopředu. Dopředu maximálně gennaker, to ale vyrovnává (nebo má alespoň vyrovnat) otěž hlavní plachty s hlavní plachtou. Do boku jen trapéz- vzhledem k jeho uchycení, nevím jestli má na to takový vliv, navíc to z druhé strany "drží" vant. Pak už snad jen samotný vítr. Nebo jsem něco přehlédl? U mého stěžně se zásekem dole vede výtah z vrchu stěžně vně k šeklu na uchycení oka hl. plachty, pak nahoru (volná "kladka") zase vně, na vrcholu stěžně přes kladku do zadní části drážky stěžně a tou zase dolu, kde vychází ven ze stěžně do záseku.
Já to vidím takhle: vanty, stěh i trpézové závěsy jsou na stěžni uchycené ve stejném bodě. Takže to je pevný bod, bez ohledu na to, jestli použiju trapéz nebo ne.
Myslím, že se může trochu prohnout vrchní část stěžně, od závěsu takeláže nahoru. A to silou větru směrem do závětří.
Omlouvám se ale tvůj popis vedení výtahu jsem nějak nepochopil. nemyslel jsi "z oka hlavní plachty drážkou na kladku a pak z kladky dolů vně do záseku?
Anebo tam máš fakt nějakou drážku, kterou vede výtah dolů k záseku? Nebo to máš vnitřkem stěžně?
Ahoj, jeste k tomu vytahovani (mozna uz to mate vsichni vyresene), na okruhovce Windy jsme meli plachtu zrovna tam kde prochazi drazkou tak zvlnenou ze bylo jasne ze cim vetsi je protahovana delka tim hur to pujde, na drevenem stezni u Vauriena byla naopak plachta v drazce rovna a hladka a vytahovalo se levou rukou.
to bedrich:
Aha, už tomu rozumím, když stěžeň vyskočí z jamky, musím ovšem povolit cunningham. Pokud nevyskočí, tak asi nemusím...
S tím otočením na 180 si to laicky představuju tak, že hodně záleží jak se kat převrhne.
Viděl jsem nějaká videa a přišlo mi že se nejčastěji zvrhne zapíchnutím plováků do vln.
Takže se překotí přes špičky a poté na bok. Plachta pak směřuje víceméně do návětří a kat většinou zůstane na boku.
Pokud se zvrhne netypicky jednoduše na bok do závětří, tak oplachtění směřuje do závětří a vítr napřený do trampolíny dokončí obrátku na 180.
Je to nějak takhle?
Vypěnění stěžně je určitě dobré, i když zase zvyšuje jeho hmotnost.
Ve druhém popisovaném případě ten vztlak asi nemusí stačit, každopádně ale pak pomůže s obtracením.
Ty kapkovitý plováky na stěžni jsem taky viděl, myslím že na HC14.
Taky jsem viděl jakýsi destičky přidělaný našikmo na špičkách plováků, které mají zabránit zapíchnutí do vody.
Docela by mě zajímalo jestli to v praxi přijatelně funguje.
I když pro mé ježdění na Slapech a bez genakru je to asi zbytečný...
Aha, už tomu rozumím, když stěžeň vyskočí z jamky, musím ovšem povolit cunningham. Pokud nevyskočí, tak asi nemusím...
S tím otočením na 180 si to laicky představuju tak, že hodně záleží jak se kat převrhne.
Viděl jsem nějaká videa a přišlo mi že se nejčastěji zvrhne zapíchnutím plováků do vln.
Takže se překotí přes špičky a poté na bok. Plachta pak směřuje víceméně do návětří a kat většinou zůstane na boku.
Pokud se zvrhne netypicky jednoduše na bok do závětří, tak oplachtění směřuje do závětří a vítr napřený do trampolíny dokončí obrátku na 180.
Je to nějak takhle?
Vypěnění stěžně je určitě dobré, i když zase zvyšuje jeho hmotnost.
Ve druhém popisovaném případě ten vztlak asi nemusí stačit, každopádně ale pak pomůže s obtracením.
Ty kapkovitý plováky na stěžni jsem taky viděl, myslím že na HC14.
Taky jsem viděl jakýsi destičky přidělaný našikmo na špičkách plováků, které mají zabránit zapíchnutí do vody.
Docela by mě zajímalo jestli to v praxi přijatelně funguje.
I když pro mé ježdění na Slapech a bez genakru je to asi zbytečný...
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
S vyskočením stěžně z jamky to nesouvisí, neb cunningham napíná přední lík plachty mezi horním uchycením plachty a spodním dopínáním, taky na - vůči stěžni, to jest nad kuličkou a jamkou. Aspoň tak to mám já, mám ale jinou značku.Šponování až dolů na patu, palubu, jde u neotočného stěžně na plachetnicích. Nahoře mám takový forichtung, že při vytažení výtahu hl. plachty se tam horní roh zahákne, dalším zatažením za výtah pri povolení předního (spodního) rohu se to zase vyháhne a plachta jde dolů. Po dobu plachtění je výtah bez tahu.
Otočení katu: ano často se zapíchne špice závětrného plováku např. na zaďák a ten, kdo visí na trapézu si užije výlet jak na řetízkovým kolotoči. Ale mě se ještě nikdy nepřevrátil stěžněm úplně dolů. Asi to chce zavčas vylézt na vnitřní stranu spodního plováku. V předním přičníku mám z výroby uchystané lano s gumicukem, které povytáhnu a může se rovnat.
Stěžeň jsem nevypěňoval, ty vložky jsou hotové od výrobce (dala by se asi použít taková ta "žížala" co mají v plaveckých bazénech).
Destičky na špičky jsem neviděl, neznám. Já mám jěště klasický šikmý tvar špiček alá ledoborec
, závodní katy teď mívaj negativní sklon špičky - ale to prý je kvůli delší vodorysce. Genakr zatím nemám, ale chtěl bych.
Otočení katu: ano často se zapíchne špice závětrného plováku např. na zaďák a ten, kdo visí na trapézu si užije výlet jak na řetízkovým kolotoči. Ale mě se ještě nikdy nepřevrátil stěžněm úplně dolů. Asi to chce zavčas vylézt na vnitřní stranu spodního plováku. V předním přičníku mám z výroby uchystané lano s gumicukem, které povytáhnu a může se rovnat.
Stěžeň jsem nevypěňoval, ty vložky jsou hotové od výrobce (dala by se asi použít taková ta "žížala" co mají v plaveckých bazénech).
Destičky na špičky jsem neviděl, neznám. Já mám jěště klasický šikmý tvar špiček alá ledoborec

to bedrich:
S tím cunninghamem máš recht, taky mě to mohlo napadnout.
Na HC se taky napíná na stěžeň.
Uchycení horního rohu plachty, keré popisuješ se mi líbí, zřejmě se s tím pracuje líp. Škoda že to HC nemá taky tak.
Při převržení jsem opravdu nestihl přelézt na správnou stranu, šlo to hodně rychle.
Jak mám přelézt - vrchem přes horní plovák, anebo mezi plováky před trampolínou?
Ty destičky jsem viděl někde v katalogu doplňkového příslišenství k HC16.
S tím cunninghamem máš recht, taky mě to mohlo napadnout.
Na HC se taky napíná na stěžeň.
Uchycení horního rohu plachty, keré popisuješ se mi líbí, zřejmě se s tím pracuje líp. Škoda že to HC nemá taky tak.
Při převržení jsem opravdu nestihl přelézt na správnou stranu, šlo to hodně rychle.
Jak mám přelézt - vrchem přes horní plovák, anebo mezi plováky před trampolínou?
Ty destičky jsem viděl někde v katalogu doplňkového příslišenství k HC16.
to fitor:
Přikládám fotku, snad tam bude vidět, co je třeba:
Změřil jsem ty šikmý lanka vpřdu. A ejhle, nejsou stejná. Jedno má asi 115 cm, druhý 112 nebo 113.
Přední stěh se mi moc nepodařilo změřit, ale s výhradou možné chyby to vidím na ca. 521 cm.
Bohužel jsem zatím nikde v manuálech nenašel správné délky.
Přikládám fotku, snad tam bude vidět, co je třeba:

Změřil jsem ty šikmý lanka vpřdu. A ejhle, nejsou stejná. Jedno má asi 115 cm, druhý 112 nebo 113.
Přední stěh se mi moc nepodařilo změřit, ale s výhradou možné chyby to vidím na ca. 521 cm.
Bohužel jsem zatím nikde v manuálech nenašel správné délky.
Právě jsem našel zajímavou diskuzi ohledně takeláže HC16:
http://www.catsailor.com/forums/ubbthre ... mber=56578
Pokud to chápu, vyjadřuje se tam někdo přímo za firmu Hobie a v podstatě říká, že bez plachet takeláž nemusí být napnutá.
A že přední lík kosatky po jejím vytažení kompletně přebírá funkci předního stěhu.
Nejsem moc dobrý v angličtině, třeba jsem to správně nepochopil, tedy cituji:
"The forestay is only a rigging helper, not a structural wire. The jib luff wire becomes the forestay once the halyard is tensioned. If you want the mast tensioned when the sailes are down, you can shackle the jib halyard to the forestay adjuster and tension the halyard. If the halyard is not long enough, add a length of line tied to the adjuster to reach up to the halyard shackle."
http://www.catsailor.com/forums/ubbthre ... mber=56578
Pokud to chápu, vyjadřuje se tam někdo přímo za firmu Hobie a v podstatě říká, že bez plachet takeláž nemusí být napnutá.
A že přední lík kosatky po jejím vytažení kompletně přebírá funkci předního stěhu.
Nejsem moc dobrý v angličtině, třeba jsem to správně nepochopil, tedy cituji:
"The forestay is only a rigging helper, not a structural wire. The jib luff wire becomes the forestay once the halyard is tensioned. If you want the mast tensioned when the sailes are down, you can shackle the jib halyard to the forestay adjuster and tension the halyard. If the halyard is not long enough, add a length of line tied to the adjuster to reach up to the halyard shackle."
Podle fotky máš ten záklon stěžně malý na to, že jezdíš sám. Až budeš mít vytaženou plachtu, tak vzdálenost mezi ráhnem a zadním příčníkem by měla být asi 30-35cm s přitaženou plachtou.
Pokud se ti ale zdá, že loď je hodně návětrná, tak to nech. Nemá cenu se za většího větru "přetahovat" s kormidlem. Každopádně bych záklon už nezmenšoval, ale je to na tobě. Novější HC16 snáší větší záklony, ty máš tak 1980, odhaduji. Pokud zkrátíš přední stěh, můžeš laborovat se záklonem.
O víkend zkusím změřit ty lana, nicméně výška spoje lan ze špiček plováků mi přijde normální, tak to vypadá na dlouhý přední stěh.
Pokud se ti ale zdá, že loď je hodně návětrná, tak to nech. Nemá cenu se za většího větru "přetahovat" s kormidlem. Každopádně bych záklon už nezmenšoval, ale je to na tobě. Novější HC16 snáší větší záklony, ty máš tak 1980, odhaduji. Pokud zkrátíš přední stěh, můžeš laborovat se záklonem.
O víkend zkusím změřit ty lana, nicméně výška spoje lan ze špiček plováků mi přijde normální, tak to vypadá na dlouhý přední stěh.
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Já moc anglicky taky nerozumím, ale snad tam píše cca: "Pokud chceš mít napnutý přední stěh i bez plachet...." A já říkám CHCI! Už proto, že mám na kosatce rolfok, přední stěh je ocelové lanko s krátkým normálním na uvázání dole. Zde jsem přidal malý kladkostroj ze surfu, abych přední stěh dopnul. Výtah kosatky je z normálního slabého lanka a má větší průtažnost než stěh. To, že se při jízdě tahem plachty povolí závětrný vant je nromální. Ale v klidu, nebo např. bez plachet jsou všechna tři lana stabilizující stěžeň přiměřeně napnutá. Právě aby se patě stěžně nechtělo vyskakovat z otočného uložení.
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Pokud se ti zdá, že je loď hodně návětrná tak to znamená, že máš těžiště plachet za těžištěm otáčení lodě. Narovnáním stěžně posuneš těžiště blíž k sobě a snížíš návětrnost. Dej pozor ať to nepřeženeš, pokud by se ti dostalo těžiště plachet před těžiště otáčení, stane se loď závětrnou a věř, že to nechceš. (v před znamená směrem k přídi)
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host