Stáří kupované lodi

Rady pro začínající jachtaře

Moderátoři: vilma, windward, Pepa

Uživatelský avatar
rudess
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: čtv led 30, 2014 1:00 am
Reputace: 0

Stáří kupované lodi

Příspěvekod rudess » čtv led 30, 2014 3:14 pm

Ahoj,

je tomu už nějakou dobu, co jsem okusil kouzlo jachtingu a rozhodnutí o pořízení vlastní kocábky nebylo daleko. U vody jsme s rodinou téměř jako doma a tak se začalo vybírat, co si od lodičky představujeme a jakou cestu k realizaci zvolit. Spočítali jsme si potřebnou velikost loďky, místa v interiéru a zařízení, dobu, po kterou ji budeme schopni v průběhu roku využívat, která je tipovaná na 10 týdnů, a na řadu přichází výběr konkrétní lodě a možnosti jejího pořízení. A tu pro nás nastává problém, protože částka je to nemalá a nepřijde mi úplně reálný kupovat novou loď. Z různých článků a rozhovorů s lidmi, co na lodích už nějaký ten čas strávili jsem zjistil, že názory na tento problém se docela liší. Z jedné strany jde slyšet argumenty proč u koupě ojeté lodi neuvažovat o té, jejíž staří bude cca 7 let a víc a případně její následné pronajímaní nebo svěření se rovnou službám charterové společnosti. Z druhé strany pak jde slyšet pozitivní argumenty na koupi lodí starších, a to přesněji z doby po roce 1970, kdy se laminátová konstrukce začínala teprve používat a z pramenící nejistoty se lodě dělaly raději z větší vrstvy a daleko "poctivěji" než v dnešní době, přičemž vyjde částka za loď o dost levněji a ušetřené peníze dát raději na její rekonstrukci. Zjistil jsem, že u obou variant je lodí k dispozici spousta a určitě je z čeho vybírat.
Tak co? Jaký je váš názor? Chápu, že na konci bude vždy nejvíc záležet na konkrétní lodi a jejím stavu, ale pokud jde volit lepší a výhodnější cesta k řešení, která by to podle vás byla?

Petr
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv led 30, 2014 7:03 pm

Na tohle asi nedostaneš jednoznačnou odpověď.
Nejvíc záleží, jak se o loď kdo staral. Obecně platí, že epoxidovej laminát je trvanlivější, než polyesterovej.
Je potřeba danou loď prostě prohlídnout. Další obecný pravidlo je, že lodě z ameriky z oblasti karibiku a mexickýho zálivu jsou prý častějš napadený osmozou. Jsou celej rok na vodě a voda je teplá.
V chudších zemích je zase v horšim stavu technika a lodě jsou hůř vybavený. Lidi prostě šetří na servisu.

Já mám loďku z 85 roku a laminát je perfektní (snad).

O jaký lodi uvažuješ?
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » čtv led 30, 2014 8:24 pm

Za cenu starší loďky můžeš ještě svépomoci postavit novou. Nakonec to nebude daleko od stavu, kdy na starší lodi budeš muset časem vše stejně vyměnit. Ale chce to víc času a na starší lodi můžeš plout i když nebude úplně ok. Já bych stavěl hned, akorát nemám za co. A taky můžeš koupit železníka, vyvaříš, a máš parádní trup. Ale jestli chceš jezdit na přehradě, tak je to zbytečný.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv led 30, 2014 8:42 pm

Jo, a nebo pořiď poctivou dřevěnou, ta osmósou určitě netrpí :D
Uživatelský avatar
mithril
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: pon črc 13, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mithril » pát led 31, 2014 10:01 am

Ale trpí :-). Len sa tomu nehovorí osmóza, ale napučala mi obšívka. Dôvod je rovnaký - polopriepustná membrána (vrstva laminátu či bunková stena) nekrytá vodeodolným náterom (gelcoatom či lodným lakom).
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát led 31, 2014 10:15 am

Proto tam byl ten smajlík :P
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » pát led 31, 2014 11:19 am

dřěvěná nejde tak lehce vyvařit, leda že by jsi sehnal jahodovou elektrodu.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 31, 2014 11:36 am

mithril píše:Ale trpí :-). Len sa tomu nehovorí osmóza, ale napučala mi obšívka. Dôvod je rovnaký - polopriepustná membrána (vrstva laminátu či bunková stena) nekrytá vodeodolným náterom (gelcoatom či lodným lakom).


na rozdíl od laminátu poctivá dřevěvá netrpí, ánžto chlastat vodu je její (dřeva) přirozenost. :whist:
kdyby nechlastala, tak by se potopila, neb by se nezatáhla.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pát led 31, 2014 11:44 am

no jo ale když to lidi celý napatlaj barvou tak to chlastat nemůže. A co když třeba dřevěnou z venku voláminutujou i pod ponor :whist: a napatlaj tak cooooo?????
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát led 31, 2014 11:56 am

To jsou dvě různý technologie, dřevěný lodě se samozřejmě barvou natírají (ať už průhledným lakem, nebo krycí barvou) a dřevo si svou vlhkost vezme i tak. Olaminování musí být naopak absolutně vodotěsný, a pevný natolik, aby vrstva laminátu byla pevnější než kolik utáhne pracující dřevo, jinak laminát roztrhá. :?
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 31, 2014 12:09 pm

vzhledem k tomu, že se dřevěnejma klínama trhá kámen............! :lol:
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát led 31, 2014 1:31 pm

:P
Uživatelský avatar
rudess
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: čtv led 30, 2014 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod rudess » pát led 31, 2014 4:42 pm

dík za odpovědi!

konkrétní tip zatím nevím, chtěl jsem mít první představu, chci-li lovit mezi novějšíma nebo právě na to stáří zas tolik nehledět.
Podmínky jsou v podstatě jednoduchý: Nejspíš dvoukajutovka (aby byla pro 4 lidi v pohodě, v nouzi 6 přeživších na lodi :) ), kýlovka a pak to chce nějak zkloubit ještě tří elementy a to: 1.) snadná přepravitelnost (řidičák B, pokud možno nemuset dodělávat kdovíjaký další kvůli tomu) - tuším by při mojí představě neměl být problém, 2.) nechtěl bych zrovna tu nejpomalejší na trhu, ale aby ve svojí kategorii alespoň průměrně slušně plulo, 3.) zkloubit to nějak rozumně v poměru cena/výkon :D

Vím, že je to sepsaný trošku chaosně, ale nějakou představu to dává. Řekl bych, že je pro mě právě stěžejní vědět, mezi kterýma loďma si vybírat, co se stáří a typu týče, pak se podívat po konkrétních kusech.

Uvítám další názory, dík
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod gryf » pát led 31, 2014 4:47 pm

Je velký rozdíl něco si představit na fotce a něco potom mít. Asi by bylo lepší podívat se nabídku domácích charterovek, něco dle představ vybrat a potom vyzkoušet.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » pát led 31, 2014 5:06 pm

Tak, jak sis nastavil parametry - snadná transportovatelnost, řidičák B, tak moc velký výběr nemáš.

V prvé řadě musíš vyloučit kýlovku a jít do ploutvovky a váhově se musíš vejít cca do 1100 - 1200 kg. Tudíž Ti připadají v úvahu lodě od 18 do 21 stop. takže něco jako Viko 20, Phobos 21, Maxus 21, Jamnor 20, ..... atd.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 652
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Phobos 24

Příspěvekod kapo » pát led 31, 2014 5:47 pm

mrkni ještě na Saturny 23,24, rychlá a pohodlná loď,ale to už je na řidičák B+E

Obrázek
Uživatelský avatar
rudess
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: čtv led 30, 2014 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod rudess » pát led 31, 2014 6:11 pm

být problém s řidičákem, raději ho asi pořeším, než dělat kompromisy kvůli němu...
Uživatelský avatar
rudess
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: čtv led 30, 2014 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod rudess » pát led 31, 2014 6:12 pm

jdu brouzdat a hledat :o) díky
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 31, 2014 9:21 pm

rudess píše: Nejspíš dvoukajutovka kýlová (aby byla pro 4 lidi v pohodě, v nouzi 6 přeživších na lodi :) ), kýlovka a pak to chce nějak zkloubit ještě tří elementy a to: 1.) snadná přepravitelnost (řidičák B, pokud možno nemuset dodělávat kdovíjaký další kvůli tomu) - , dík


kýl, dvě kajuty, 4 lidi v pohodě a až 6 lidí, a řidičák B. nedělej si z nás srandu :lol:
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » pát led 31, 2014 10:02 pm

Obetuj kyl,dodelej B+E a bez do nejakeho 8metroveho katamaranu.Tak jak to mas nastavene nenajdes nic ani stareho ani noveho...
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát led 31, 2014 10:21 pm

Třeba Viko 23 je pro 4 - 6 lidí. Ve verzi s vodním balastem se hravě vejdeš do B.
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » pát led 31, 2014 10:32 pm

Můj favorit je MacGregor 26S. Je to starší (r.v. 91 až 95) poměrně prostorná ploutvová loď s vodním balastem a zvedací střechou pro stojnou výšku na kotvě. Je tam i oddělené WC, spaní v přídi a druhé pod celým kokpitem a k tomu salon s kuchyňkou, kde se také někdo vyspí. Váha i s originál Al vlekem je do 1000kg. Bohužel jich v Evropě moc není. V USA se dá pořídit do 150 000Kč velmi pěkná. Zbývá "jen", jak jí dopravit sem :? .
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » sob úno 01, 2014 8:30 am

Jo, ten kat je řešení i pro moře. Stačil by klidně do 7m, tam je váha ca 550 kg.
Uživatelský avatar
Kazeta
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: ned led 26, 2014 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Kazeta » sob úno 01, 2014 7:20 pm

Mám laminátovou lod r.v. 1981 dovezenou z Itálie osmoza zatím nikde.
PodPetr
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 251
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 29
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod PodPetr » sob úno 01, 2014 9:19 pm

martinptacek píše:Za cenu starší loďky můžeš ještě svépomoci postavit novou. Nakonec to nebude daleko od stavu, kdy na starší lodi budeš muset časem vše stejně vyměnit. Ale chce to víc času a na starší lodi můžeš plout i když nebude úplně ok. Já bych stavěl hned, akorát nemám za co. A taky můžeš koupit železníka, vyvaříš, a máš parádní trup. Ale jestli chceš jezdit na přehradě, tak je to zbytečný.


Tak na tohle nemůžu nezareagovat. To je s prominutím pěkná blbost, a říct to může jedině ten, co loď nikdy nestavěl. Viz mé články o stavbě lodí zde na fóru. Toliko ke stavbě.

Za mě můžu dodat toto:

1) doprava
Určitě bych si udělal řidičák na Ečko. Hmotnost soupravy pak může být tuším 4250 kg. Když vezmu třeba VW Sharan, co váží přibližně 1,8t, tak pak koupim,nebo postavím, takový přívěs, který má maximální hmotnost, tak aby se to vlezlo do celkového váhového limitu soupravy. To, že na něm povezeš loď, která váží třeba 2.5t, už nikdo zkoumat nebude. (Respektive, bylo by vhodné aby i v papírech lodi bylo, že váží míň než skutečně váží. Ale i to se dá zajistit) Důležité je co je v papírech, a jestli to přívěs uveze.
Pak jde ještě šířku. 2,55m nebo 2,8m. To už se zde na fóru hodně diskutovalo. Záléží na tvých prostorový představách o interiéru a jak jseš ochoten riskovat na silnicích. Nicméně i to povolení se dá zajistit.

2) Někdo tu již zmínil epoxydový versus polyesterový laminát. To je sice pravda, ale já jsem ještě neviděl sériovou plachetnici z epoxidu. Tím neříkám, že neexistují, ale bude jich jako šafránu.
Z hlediska transportu a tudíž hmotnosti bych volil sendvičovou konstrukci. Ta je ovšem dražší a může se delaminovat. Dále asi spíš ploutvovou verzi, než kýlovou. Ale v jednotrupkách se moc nevyznám.

3) Byl tu zmíněn i katamarán. Ač jsem jejich příznivcem, nemyslím si, že je úplně vhodnou volbou pro běžného jachtaře.
- katamarán poskytuje výrazně menší vnitřní prostor
- ale hlavně, katamarán je potřeba před spuštěním složit a to není úplně zábavná činnost
- také je potřeba najít dostatečně široké místo pro spuštění do vody

4) Velikost lodi. Pokud chceš na lodi čas opravdu trávit, a ne živořit, tak bych na velikost okolo 20ti stop zapoměl. Já mam 9,2m a je to tak akorát, nutné minimum. Zároveň menší loď = pomalejší.

5) tvé požadavky nejlépe splňuje trimaran o velkosti 9 - 10m. Ale ta cena... (od 1,5mio)

Když to shrnu. Kvůli požadavku transportu bude nakonec výběr docela omezený. Vybral bych si pár typů lodí a na ty sehnal co nejvíce referencí. No a pak bych hledal a hledal :)

Hodně štěstí ;)
Naposledy upravil(a) PodPetr dne sob úno 01, 2014 9:33 pm, celkem upraveno 1 x.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host