Stáří kupované lodi
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
Stáří kupované lodi
Ahoj,
je tomu už nějakou dobu, co jsem okusil kouzlo jachtingu a rozhodnutí o pořízení vlastní kocábky nebylo daleko. U vody jsme s rodinou téměř jako doma a tak se začalo vybírat, co si od lodičky představujeme a jakou cestu k realizaci zvolit. Spočítali jsme si potřebnou velikost loďky, místa v interiéru a zařízení, dobu, po kterou ji budeme schopni v průběhu roku využívat, která je tipovaná na 10 týdnů, a na řadu přichází výběr konkrétní lodě a možnosti jejího pořízení. A tu pro nás nastává problém, protože částka je to nemalá a nepřijde mi úplně reálný kupovat novou loď. Z různých článků a rozhovorů s lidmi, co na lodích už nějaký ten čas strávili jsem zjistil, že názory na tento problém se docela liší. Z jedné strany jde slyšet argumenty proč u koupě ojeté lodi neuvažovat o té, jejíž staří bude cca 7 let a víc a případně její následné pronajímaní nebo svěření se rovnou službám charterové společnosti. Z druhé strany pak jde slyšet pozitivní argumenty na koupi lodí starších, a to přesněji z doby po roce 1970, kdy se laminátová konstrukce začínala teprve používat a z pramenící nejistoty se lodě dělaly raději z větší vrstvy a daleko "poctivěji" než v dnešní době, přičemž vyjde částka za loď o dost levněji a ušetřené peníze dát raději na její rekonstrukci. Zjistil jsem, že u obou variant je lodí k dispozici spousta a určitě je z čeho vybírat.
Tak co? Jaký je váš názor? Chápu, že na konci bude vždy nejvíc záležet na konkrétní lodi a jejím stavu, ale pokud jde volit lepší a výhodnější cesta k řešení, která by to podle vás byla?
Petr
je tomu už nějakou dobu, co jsem okusil kouzlo jachtingu a rozhodnutí o pořízení vlastní kocábky nebylo daleko. U vody jsme s rodinou téměř jako doma a tak se začalo vybírat, co si od lodičky představujeme a jakou cestu k realizaci zvolit. Spočítali jsme si potřebnou velikost loďky, místa v interiéru a zařízení, dobu, po kterou ji budeme schopni v průběhu roku využívat, která je tipovaná na 10 týdnů, a na řadu přichází výběr konkrétní lodě a možnosti jejího pořízení. A tu pro nás nastává problém, protože částka je to nemalá a nepřijde mi úplně reálný kupovat novou loď. Z různých článků a rozhovorů s lidmi, co na lodích už nějaký ten čas strávili jsem zjistil, že názory na tento problém se docela liší. Z jedné strany jde slyšet argumenty proč u koupě ojeté lodi neuvažovat o té, jejíž staří bude cca 7 let a víc a případně její následné pronajímaní nebo svěření se rovnou službám charterové společnosti. Z druhé strany pak jde slyšet pozitivní argumenty na koupi lodí starších, a to přesněji z doby po roce 1970, kdy se laminátová konstrukce začínala teprve používat a z pramenící nejistoty se lodě dělaly raději z větší vrstvy a daleko "poctivěji" než v dnešní době, přičemž vyjde částka za loď o dost levněji a ušetřené peníze dát raději na její rekonstrukci. Zjistil jsem, že u obou variant je lodí k dispozici spousta a určitě je z čeho vybírat.
Tak co? Jaký je váš názor? Chápu, že na konci bude vždy nejvíc záležet na konkrétní lodi a jejím stavu, ale pokud jde volit lepší a výhodnější cesta k řešení, která by to podle vás byla?
Petr
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Na tohle asi nedostaneš jednoznačnou odpověď.
Nejvíc záleží, jak se o loď kdo staral. Obecně platí, že epoxidovej laminát je trvanlivější, než polyesterovej.
Je potřeba danou loď prostě prohlídnout. Další obecný pravidlo je, že lodě z ameriky z oblasti karibiku a mexickýho zálivu jsou prý častějš napadený osmozou. Jsou celej rok na vodě a voda je teplá.
V chudších zemích je zase v horšim stavu technika a lodě jsou hůř vybavený. Lidi prostě šetří na servisu.
Já mám loďku z 85 roku a laminát je perfektní (snad).
O jaký lodi uvažuješ?
Nejvíc záleží, jak se o loď kdo staral. Obecně platí, že epoxidovej laminát je trvanlivější, než polyesterovej.
Je potřeba danou loď prostě prohlídnout. Další obecný pravidlo je, že lodě z ameriky z oblasti karibiku a mexickýho zálivu jsou prý častějš napadený osmozou. Jsou celej rok na vodě a voda je teplá.
V chudších zemích je zase v horšim stavu technika a lodě jsou hůř vybavený. Lidi prostě šetří na servisu.
Já mám loďku z 85 roku a laminát je perfektní (snad).
O jaký lodi uvažuješ?
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
Za cenu starší loďky můžeš ještě svépomoci postavit novou. Nakonec to nebude daleko od stavu, kdy na starší lodi budeš muset časem vše stejně vyměnit. Ale chce to víc času a na starší lodi můžeš plout i když nebude úplně ok. Já bych stavěl hned, akorát nemám za co. A taky můžeš koupit železníka, vyvaříš, a máš parádní trup. Ale jestli chceš jezdit na přehradě, tak je to zbytečný.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
mithril píše:Ale trpí. Len sa tomu nehovorí osmóza, ale napučala mi obšívka. Dôvod je rovnaký - polopriepustná membrána (vrstva laminátu či bunková stena) nekrytá vodeodolným náterom (gelcoatom či lodným lakom).
na rozdíl od laminátu poctivá dřevěvá netrpí, ánžto chlastat vodu je její (dřeva) přirozenost.

kdyby nechlastala, tak by se potopila, neb by se nezatáhla.
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
To jsou dvě různý technologie, dřevěný lodě se samozřejmě barvou natírají (ať už průhledným lakem, nebo krycí barvou) a dřevo si svou vlhkost vezme i tak. Olaminování musí být naopak absolutně vodotěsný, a pevný natolik, aby vrstva laminátu byla pevnější než kolik utáhne pracující dřevo, jinak laminát roztrhá. 

dík za odpovědi!
konkrétní tip zatím nevím, chtěl jsem mít první představu, chci-li lovit mezi novějšíma nebo právě na to stáří zas tolik nehledět.
Podmínky jsou v podstatě jednoduchý: Nejspíš dvoukajutovka (aby byla pro 4 lidi v pohodě, v nouzi 6 přeživších na lodi
), kýlovka a pak to chce nějak zkloubit ještě tří elementy a to: 1.) snadná přepravitelnost (řidičák B, pokud možno nemuset dodělávat kdovíjaký další kvůli tomu) - tuším by při mojí představě neměl být problém, 2.) nechtěl bych zrovna tu nejpomalejší na trhu, ale aby ve svojí kategorii alespoň průměrně slušně plulo, 3.) zkloubit to nějak rozumně v poměru cena/výkon
Vím, že je to sepsaný trošku chaosně, ale nějakou představu to dává. Řekl bych, že je pro mě právě stěžejní vědět, mezi kterýma loďma si vybírat, co se stáří a typu týče, pak se podívat po konkrétních kusech.
Uvítám další názory, dík
konkrétní tip zatím nevím, chtěl jsem mít první představu, chci-li lovit mezi novějšíma nebo právě na to stáří zas tolik nehledět.
Podmínky jsou v podstatě jednoduchý: Nejspíš dvoukajutovka (aby byla pro 4 lidi v pohodě, v nouzi 6 přeživších na lodi


Vím, že je to sepsaný trošku chaosně, ale nějakou představu to dává. Řekl bych, že je pro mě právě stěžejní vědět, mezi kterýma loďma si vybírat, co se stáří a typu týče, pak se podívat po konkrétních kusech.
Uvítám další názory, dík
- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 493
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
Tak, jak sis nastavil parametry - snadná transportovatelnost, řidičák B, tak moc velký výběr nemáš.
V prvé řadě musíš vyloučit kýlovku a jít do ploutvovky a váhově se musíš vejít cca do 1100 - 1200 kg. Tudíž Ti připadají v úvahu lodě od 18 do 21 stop. takže něco jako Viko 20, Phobos 21, Maxus 21, Jamnor 20, ..... atd.
V prvé řadě musíš vyloučit kýlovku a jít do ploutvovky a váhově se musíš vejít cca do 1100 - 1200 kg. Tudíž Ti připadají v úvahu lodě od 18 do 21 stop. takže něco jako Viko 20, Phobos 21, Maxus 21, Jamnor 20, ..... atd.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
rudess píše: Nejspíš dvoukajutovka kýlová (aby byla pro 4 lidi v pohodě, v nouzi 6 přeživších na lodi), kýlovka a pak to chce nějak zkloubit ještě tří elementy a to: 1.) snadná přepravitelnost (řidičák B, pokud možno nemuset dodělávat kdovíjaký další kvůli tomu) - , dík
kýl, dvě kajuty, 4 lidi v pohodě a až 6 lidí, a řidičák B. nedělej si z nás srandu

- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
- Josef
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 397
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Chomutov,ČR
Můj favorit je MacGregor 26S. Je to starší (r.v. 91 až 95) poměrně prostorná ploutvová loď s vodním balastem a zvedací střechou pro stojnou výšku na kotvě. Je tam i oddělené WC, spaní v přídi a druhé pod celým kokpitem a k tomu salon s kuchyňkou, kde se také někdo vyspí. Váha i s originál Al vlekem je do 1000kg. Bohužel jich v Evropě moc není. V USA se dá pořídit do 150 000Kč velmi pěkná. Zbývá "jen", jak jí dopravit sem
.

-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
martinptacek píše:Za cenu starší loďky můžeš ještě svépomoci postavit novou. Nakonec to nebude daleko od stavu, kdy na starší lodi budeš muset časem vše stejně vyměnit. Ale chce to víc času a na starší lodi můžeš plout i když nebude úplně ok. Já bych stavěl hned, akorát nemám za co. A taky můžeš koupit železníka, vyvaříš, a máš parádní trup. Ale jestli chceš jezdit na přehradě, tak je to zbytečný.
Tak na tohle nemůžu nezareagovat. To je s prominutím pěkná blbost, a říct to může jedině ten, co loď nikdy nestavěl. Viz mé články o stavbě lodí zde na fóru. Toliko ke stavbě.
Za mě můžu dodat toto:
1) doprava
Určitě bych si udělal řidičák na Ečko. Hmotnost soupravy pak může být tuším 4250 kg. Když vezmu třeba VW Sharan, co váží přibližně 1,8t, tak pak koupim,nebo postavím, takový přívěs, který má maximální hmotnost, tak aby se to vlezlo do celkového váhového limitu soupravy. To, že na něm povezeš loď, která váží třeba 2.5t, už nikdo zkoumat nebude. (Respektive, bylo by vhodné aby i v papírech lodi bylo, že váží míň než skutečně váží. Ale i to se dá zajistit) Důležité je co je v papírech, a jestli to přívěs uveze.
Pak jde ještě šířku. 2,55m nebo 2,8m. To už se zde na fóru hodně diskutovalo. Záléží na tvých prostorový představách o interiéru a jak jseš ochoten riskovat na silnicích. Nicméně i to povolení se dá zajistit.
2) Někdo tu již zmínil epoxydový versus polyesterový laminát. To je sice pravda, ale já jsem ještě neviděl sériovou plachetnici z epoxidu. Tím neříkám, že neexistují, ale bude jich jako šafránu.
Z hlediska transportu a tudíž hmotnosti bych volil sendvičovou konstrukci. Ta je ovšem dražší a může se delaminovat. Dále asi spíš ploutvovou verzi, než kýlovou. Ale v jednotrupkách se moc nevyznám.
3) Byl tu zmíněn i katamarán. Ač jsem jejich příznivcem, nemyslím si, že je úplně vhodnou volbou pro běžného jachtaře.
- katamarán poskytuje výrazně menší vnitřní prostor
- ale hlavně, katamarán je potřeba před spuštěním složit a to není úplně zábavná činnost
- také je potřeba najít dostatečně široké místo pro spuštění do vody
4) Velikost lodi. Pokud chceš na lodi čas opravdu trávit, a ne živořit, tak bych na velikost okolo 20ti stop zapoměl. Já mam 9,2m a je to tak akorát, nutné minimum. Zároveň menší loď = pomalejší.
5) tvé požadavky nejlépe splňuje trimaran o velkosti 9 - 10m. Ale ta cena... (od 1,5mio)
Když to shrnu. Kvůli požadavku transportu bude nakonec výběr docela omezený. Vybral bych si pár typů lodí a na ty sehnal co nejvíce referencí. No a pak bych hledal a hledal

Hodně štěstí

Naposledy upravil(a) PodPetr dne sob úno 01, 2014 9:33 pm, celkem upraveno 1 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host