Předvídat ... a ještě víc předvídat.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
maximilian - přivázat se ke stromu je dovolené i v přírodní reservaci. Mohu se zeptat jak to řešíte, když je vše zakázané?
Po přistátí do lesa na borůvky pak je upečen skvělý borůvkový koláč
Po přistátí do lesa na borůvky pak je upečen skvělý borůvkový koláč
- maximilian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Bratislava
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Riešime to tak po našom - porušujeme predpisy
, alebo zatĺkame kolíky, priväzujeme o skaly, balvany, pne (pařezy). Všetko nie je zakázané, len sa nesmie priväzovať (citujem z řádu plavební bezpečnosti) "o stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky, svodidla atd." Máš pravdu, veľa povoleného nezostáva. 


Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Pavel63 píše:Ivane,
pokud by při kotvení kotva - břeh měla povolit kotva, nebo se jen posune po dně, tak je podle mne už lepší ze zádi lano odvázat a zůstat jen na kotvě a případně jí odlehčit motorem, a to kvůli rozdílu mezi bočnímu a čelnímu odporu trupu lodě vůči větru. Samozřejmě tohle jde za předpokladu, že je na to prostor a nestojí 10 m vedle mne další loď ...
Zůstat jen na kotvě je ideální, pokud je místo, což většinou není, jinak bych se nevyvazoval ke břehu. Upozorňuji, jak jsem uvedl, že řeším noční problém, ve dne mám spoustu jiných možností.
Vypustit se na kotvu tedy není možné ať už kvůli blízkým okolním břehům nebo mělčinám, i sousedním lodím.
Jedná se tedy o to, aby se snížil tah na kotvu, to prodloužením lana a vypuštěním lodi dál od břehu (co to jde vzhledem k okolí) docílím.
Proč tenké lano - protože je skladné a lehké.
Tlačit loď motorem od břehu, když fouká z boku moc problém neřeší, navíc sedět celou noc u motoru žádný med.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Ahoj Pavle,
tak Lídu Ti závidím ... Ale k věci - podobný způsobem "kotvím" na Orlíku, kde charterové lodě dojedou přídí ke břehu, až se opřou o dno, zatlučou kolík a k němu přiváží příď. Mně to je z více důvodů proti srsti, aby kýl n apřídi byl v přímém kontaktu se dnem, kotvu z důvodu výskytu pařezů, které i po desítkách let ještě drží, je doporučeno moc nepoužívat (zejména tam, kde se k ní nepotopím, abych ji uvolnil), takže ze zádě místo kotvy spouštím olověné závaží, které mi za běžných podmínek loď udrží kousek od břehu, příď pak vyvazuji na břeh. Takže podobný způsob, jako používáte u Vás.
Taky mne překvapilo to přivazování ke stromům, nesmí se to (byť se to dělá) i v HR.
Pavel.
tak Lídu Ti závidím ... Ale k věci - podobný způsobem "kotvím" na Orlíku, kde charterové lodě dojedou přídí ke břehu, až se opřou o dno, zatlučou kolík a k němu přiváží příď. Mně to je z více důvodů proti srsti, aby kýl n apřídi byl v přímém kontaktu se dnem, kotvu z důvodu výskytu pařezů, které i po desítkách let ještě drží, je doporučeno moc nepoužívat (zejména tam, kde se k ní nepotopím, abych ji uvolnil), takže ze zádě místo kotvy spouštím olověné závaží, které mi za běžných podmínek loď udrží kousek od břehu, příď pak vyvazuji na břeh. Takže podobný způsob, jako používáte u Vás.
Taky mne překvapilo to přivazování ke stromům, nesmí se to (byť se to dělá) i v HR.
Pavel.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Mě nejvíc dožere, když se vykotvím podle směru větru a on se do deseti minut otočí a přidá.
Vázání za stromy je streng verboten i v Německu a u nás co pamatuju. To by sis Pavle-Šulci mohl pamatovat.
Vázání za stromy je streng verboten i v Německu a u nás co pamatuju. To by sis Pavle-Šulci mohl pamatovat.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Ahoj Pavle, díky za pochvalu Lídy. Loni jsme měli výročí Zlaté svatby.
No je to častý jev, že ti co si něco půjčí tak opatrností se nezabývají. Vždyť to zaplatili.
Opřít loď o břeh je prasárna.
Tady se hodně používá talířová kotva. Ta myslím by dobře fungovala na přehradách a neměla by se zaseknout na furt.
Na kotevní popruh často posílám jako závaží kotvu na gumáky podobného tvaru.
Davide, když jsme plachtili v Česku tak jsme se předháněli a v lese jsme nekotvili tak to o stromech nevím.
No je to častý jev, že ti co si něco půjčí tak opatrností se nezabývají. Vždyť to zaplatili.
Opřít loď o břeh je prasárna.
Tady se hodně používá talířová kotva. Ta myslím by dobře fungovala na přehradách a neměla by se zaseknout na furt.
Na kotevní popruh často posílám jako závaží kotvu na gumáky podobného tvaru.
Davide, když jsme plachtili v Česku tak jsme se předháněli a v lese jsme nekotvili tak to o stromech nevím.
- maximilian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Bratislava
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Čo sa týka pravidiel pre plavbu na európskych vnútrozemských vodách, pre členské štáty UNECE sú záväzné pravidlá CEVNI Rev. 5 z r. 2015. V nich sa neuvádza zákaz vyviazania lodí k stromom. Každý štát si však môže uzákoniť prísnejšie pravidlá. Na Slovensku sa to volá "Európske pravidlá pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách" (predtým sa to volalo "Pravidlá bezpečnosti prevádzky plavidla ...") a v článku 7.04 je ten zákaz vyviazania k stromom pri státí.
Rozmýšľam, čo je dôvodom, že sa tam ocitli tie stromy. Že by ich ochrana - laná by mohli poškodiť kôru, prípadne menší strom vylomiť? Mal som za to, že vo Švédsku má ochrana prírody a všeobecne ŽP vyššiu prioritu než u nás, a tam to nie je zakázané.
Rozmýšľam, čo je dôvodom, že sa tam ocitli tie stromy. Že by ich ochrana - laná by mohli poškodiť kôru, prípadne menší strom vylomiť? Mal som za to, že vo Švédsku má ochrana prírody a všeobecne ŽP vyššiu prioritu než u nás, a tam to nie je zakázané.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Ja myslím že riešili primárne plavbu velkých lodí a vyvezovanie napr. šlepu o strom nie je asi najbezpečnejšie.
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Ako píše Maximilián, je to pre ochranu stromov. Opásanie lanom a jeho pohyb môže poškodiť kôru, niektoré stromy ju majú hrubú, niektoré tenkú a nakoľko sa ľudia nevedia správať tak tu máme veľa vecí, čo normálny sa len pousmeje, ale dementovi musíte prikázať.
Ešte keď jazdil súťažne trial a offroad tak , vždy keď sa organizovala akcia tak bol od lesnej správy daný vyslovený zákaz sa uchytávať holým oceľovým lanom o stromy, podmienka bola použiť širokú gurtňu, ktorou sa opáše strom a potom sa naviaže lano. A občas prikvitla aj kontrola z vyšších miest či dodržujeme, čo sme mali v rozhodnutí.
Druhá stránka je, ako vraví Denis uväzovať šlepy a iné plavidlá o stromy nie je bezpečné, nevieš aké je podložie v akom stave je samotný strom, a pri búrke výchre sa môže položiť a prúser. Samozrejme tie naše 1-2t prcky by to asi znieslo, ale kto by vláčil ešte gurtňu do lode a ktorý úradník by si robil robotu z nejakými výnimkami pre male plavidlá? Jednoduchý je plošný zákaz a poriešené. A padajúce urastené stromy som zažil v mladosti na cyklotúre na Javorine, keď sa spustila slušná búrka a za chrbtom nám padali stromy, no zastruhaný vlas by sa mi asi do zadnice nevsunul. To bol najrýchlejší zjazd z hor v mojom živote.
No a potom sa to rieši tak ako rieši. X krát som videl rybárske loďky reťazami priviazané o stromy, niekedy až tak že lano, reťaz vrástla do stromu
Vždy je to o ľuďoch, niektorý sa správajú slušne, vážia si čo máme a iný si myslia, že keď zaplatili nejaký poplatok, členské tak môžu všetko. Čiže ako vždy kvôli pár jedincom sa riešia veci celoplošne.
A.
Ešte keď jazdil súťažne trial a offroad tak , vždy keď sa organizovala akcia tak bol od lesnej správy daný vyslovený zákaz sa uchytávať holým oceľovým lanom o stromy, podmienka bola použiť širokú gurtňu, ktorou sa opáše strom a potom sa naviaže lano. A občas prikvitla aj kontrola z vyšších miest či dodržujeme, čo sme mali v rozhodnutí.
Druhá stránka je, ako vraví Denis uväzovať šlepy a iné plavidlá o stromy nie je bezpečné, nevieš aké je podložie v akom stave je samotný strom, a pri búrke výchre sa môže položiť a prúser. Samozrejme tie naše 1-2t prcky by to asi znieslo, ale kto by vláčil ešte gurtňu do lode a ktorý úradník by si robil robotu z nejakými výnimkami pre male plavidlá? Jednoduchý je plošný zákaz a poriešené. A padajúce urastené stromy som zažil v mladosti na cyklotúre na Javorine, keď sa spustila slušná búrka a za chrbtom nám padali stromy, no zastruhaný vlas by sa mi asi do zadnice nevsunul. To bol najrýchlejší zjazd z hor v mojom živote.
No a potom sa to rieši tak ako rieši. X krát som videl rybárske loďky reťazami priviazané o stromy, niekedy až tak že lano, reťaz vrástla do stromu

A.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
V každé zemi je každá kategorie lidí, ale procenta se podstatně lyší. Švédská mentalita je podstatně jiná než Česká.
Ve Švédsku platí Allemansrätten - Právo každého člověka
https://visitsweden.com/what-to-do/natu ... ic-access/
Allemansrätten - Právo na přístup veřejnosti je právo všech lidí cestovat po soukromé půdě v přírodě, dočasně tam pobývat a například sbírat bobule, houby a některé další rostliny. S právem přichází i požadavky na ohleduplnost a opatrnost vůči přírodě a divoké zvěři, proti vlastníkům půdy a proti ostatním lidem.
Allemansrätten ve Švédsku
Jedermannsrecht, The Right of Public Access
Koupání, plavby lodí a led
Právo na přístup veřejnosti platí jak na souši tak i na vodě. Je možné se koupat u břehu, plavit se na lodi téměř všude, kotvit a přenocovat několik dní na lodi. Požadavky na ohleduplnost k okolí platí jako na pevnině. Nerušit - neničit!
Tlak na allemansrätten v ostrovních oblastech a podél pobřeží se zvýšil. Investice do cestovního ruchu v ostrovních oblastech přináší výsledky. Existuje více než půl milionu rekreační lodí a zájem o pádlování na kajaku v souostroví se rychle zvyšuje.
Ukaž že jsi dobrý námořník
Podle námořního zákona musíš ty, kdo se plavíš po vodě mít ohled k okolí. Jako námořník musíš vykazovat, že jsi dobrý námořník a musíš znát pravidla a předpisy týkající se vody, kde se plavíš.
Vzdálenost k domu
Můžete jít na břeh, koupat se, kotvit a dočasně zakotvit u břehu, který není pozemek, nebo který je chráněn pro ptactvo nebo jinak. Pozemek je oblast nejblíže k domu, kde ti co tam bydlí, by neměli být rušeni. Nebezpečí rušení je to, co určuje, jak blízko domu se můžete zdržovat.
Neexistují žádná pravidla pro minimální vzdálenost. Neexistuje ani žádné pravidlo, jak dlouho může ležet na kotvě na stejném místě. Je zvykem použít stejný princip jako pro kempování - několik dní. Co určuje je riziko vlastníka půdy nebo bydlících.
Zeptejte se majitele o jeho svolení
Pokud chcete ležet na kotvě nebo ukotveny delší čas u břehu někoho jiného, budete muset žádat o povolení od vlastníka pozemku. Chcete-li mít obytnou loď u břehu ( i u vlastního břehu ) déle, musíte mít výjimku z ochrany břehu. Může být nezbytné vyžádat osvobození od ochrany břehu. Můžete požádat o výjimku u komuny.
Chcete-li dočasně kotvit nebo se koupat u mola, které se nachází mimo pozemek, není to zakázané. Předpoklad je samozřejmě, že vlastníku mola nebude bráněno v užívání jeho mola.
Zvláštní pravidla v chráněných oblastech
V chráněných oblastech platí zvláštní pravidla. Mohou omezit allemansrätten.
• V národních parcích a přírodních rezervací to mohou být pravidla týkající se ohňů, stanování a kotvení lodí.
• U ptačích a tuleních reservací je zákaz vstupu na pevninu po určitou dobu v roce, a také se pohybovat po vodě v určité vzdálenosti od břehu. Zákazy jsou označeny žlutými nebo červeno / žlutými tabulemi. Ty mohou vypadat odlišně v závislosti na časovém období.
Ostatní ustanovení
• Obecně ochrana pobřeží se vztahuje k moři, všech jezer a potoků. Ochrana pobřeží si klade za cíl poskytnout přístup veřejnosti k pobřeží a udržet dobré životní podmínky pro zvířata a rostliny.
• Úřady mohou stanovit pravidla pro lodní dopravu (s podporou vyhlášky o námořní dopravě). To může například zahrnovat omezení rychlosti a vodní lyžování.
• Vodní skútr lze provozovat na veřejných plavebních drahách. Kromě toho mohou úřady rozhodnout o oblasti pro vodní skútr. V jiných vodách, se nesmí vodní skútry používat.
• Ve většině případů mají cizinci stejná práva jako švédští občané pohybovat se ve vojenských ochranných oblastech. V některých případech může být omezení.
• Před přesunutím kánoi a další zařízení od raků kontaminované vody je nutné otřít nebo dezinfikovat vybavení. Úřady dají informaci o kontaminované vodě.
Zákaz ohně na skále
Je zakázáno dělat oheň na skále a velkých kamenech nebo v jejich blízkosti. Kameny popraskají a rány se nikdy nezacelí.
Povoleno řídit motorová vozidla na ledě
Můžete jezdit na ledě prakticky ve stejném rozsahu jako na otevřené vodě. Led není holá půda což znamená, že neexistuje žádný zákaz jízdě na ledu s motorovými vozidly. Ale úřady mohou vydat zákaz takovému ježdění, pokud je to nutné s ohledem na ochranu přírody či životu ve volné přírodě.
Pravidla pro jízdu na ledu se běžně vyskytují v předpisech pro místní dopravu. Komuna nebo policie může poskytnout více informací o místních předpisech.
- maximilian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Bratislava
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Obyvateľov Švédska a všeobecne škandinávskych krajín treba obdivovať, aký kladný vzťah si vytvorili k životnému prostrediu. Nie div, že sa tam zrodila Greta Thunberg
. Potom štát môže rôzne legislatívne reštrikcie zredukovať na minimum, pretože ľudia už majú ohľaduplné správanie sa k prírode vo svojom podvedomí. Navyše, značné finančné prostriedky sa tam vyčleňujú na výskum a ochranu ŽP. Viem, o čom hovorím, pretože som desaťročia pracoval v oblasti analytickej chémie ŽP v medzinárodných výskumných projektoch a švédski vedci mali vždy vysokú reputáciu.

- ixxo
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 417
- Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
- Reputace: 32
- Bydliště: Gútor
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
maximilian píše:Čo sa týka pravidiel pre plavbu na európskych vnútrozemských vodách, pre členské štáty UNECE sú záväzné pravidlá CEVNI Rev. 5 z r. 2015. V nich sa neuvádza zákaz vyviazania lodí k stromom. Každý štát si však môže uzákoniť prísnejšie pravidlá. Na Slovensku sa to volá "Európske pravidlá pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách" (predtým sa to volalo "Pravidlá bezpečnosti prevádzky plavidla ...") a v článku 7.04 je ten zákaz vyviazania k stromom pri státí.
Rozmýšľam, čo je dôvodom, že sa tam ocitli tie stromy. Že by ich ochrana - laná by mohli poškodiť kôru, prípadne menší strom vylomiť? Mal som za to, že vo Švédsku má ochrana prírody a všeobecne ŽP vyššiu prioritu než u nás, a tam to nie je zakázané.
Kanál du Midi dokončili v roku 1681 a pozdĺž celej dĺžky je lemovaný platanmi.Teraz tieto platany vymierajú na napadnutie nejakými hubami takže ich hromadne rúbu a spaľujú v obrovských jamách. Dôvodom rozšírenia vraj bolo, že sa lode vyväzovali o stromy a hlavne o korene ktoré vytŕčali zo zeme a na lanách tú nákazu roznášali ďalej. Je to smutný pohľad na zvyšky pňov čo teraz lemujú kanál. EU dala grant na novú výsadbu stromov ale už nie platanov.
Inak čo sa týka predvídania a ešte predvídania, súhlas, treba predvídať aj na kanáloch, hlavne keď zveríš kormidlo členovi posádky s minimom skúseností a ty si ideš niečo pripraviť na obed. Keby som vyšiel ku kormidlu o pár sekúnd neskôr tak by nás prevalcovala nákladná loď, asi by som tu už nič nepísal. Odvtedy sa od kormidla nepohnem aj keď kormidluje niekto iný.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Ixxo,
prosím tě, komu jsi to kormidlo svěřil? To bylo celkem o fous ... A mám obavu, že ta nákladní loď byla mnooohem větší a těžší ...
Pavel.
prosím tě, komu jsi to kormidlo svěřil? To bylo celkem o fous ... A mám obavu, že ta nákladní loď byla mnooohem větší a těžší ...
Pavel.
- ixxo
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 417
- Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
- Reputace: 32
- Bydliště: Gútor
Re: Předvídat ... a ještě víc předvídat.
Kormidlo som zveril kamarátovi čo bol so mnou na plavbe, myslel som si že je zodpovedný, ale keď sa ma spýtal že z ktorej strany má obísť tú loď čo tam stojí tak som vybehol hore ku kormidlu, samozrejme nestála ale plavila sa, 10 sekúnd neskôr už by som nevybehol.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host