Nehoda v Řecku
- jajarin
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 430
- Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
- Reputace: 25
- Bydliště: Nymburk
Nehoda v Řecku
Co si myslíte o tomhle?
http://www.lodninoviny.cz/kapitan-stiha ... erove-lodi
http://www.lodninoviny.cz/kapitan-stiha ... erove-lodi
- Danar
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 295
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Plzeň
Re: Nehoda v Řecku
Otevření případu po 5 letech mi přijde, jako že někdo nemá co dělat, nebo potřebuje (sobě, někomu) něco dokázat. Pokud by mělo jít o správné právní dořešení, mělo to být v čase bližším události.
Když to srovnám s autonehodou, tak je za určitých podmínek možné obejít se bez policie, vypsat formulář a poslat na pojišťovnu. Pokud vím, odpadá tím i pokuta, kterou viník musí platit policii. Jde v tu chvíli jen o to, aby poškozený dostal náhradu za újmu na majetku.
V tomhle případě to bylo, jestli dobře chápu, vyřešeno "bez policie" a škody vyrovnány. Policie, tedy úřady, se do toho vložily až po pětiletém spánku. Zajímalo by mě proč čekali a proč se o to vlastně zajímají. Jestli musí, 5 let na to kašlali a teď jim hoří termín a prémie, nebo nemusí a chtějí.
Když to srovnám s autonehodou, tak je za určitých podmínek možné obejít se bez policie, vypsat formulář a poslat na pojišťovnu. Pokud vím, odpadá tím i pokuta, kterou viník musí platit policii. Jde v tu chvíli jen o to, aby poškozený dostal náhradu za újmu na majetku.
V tomhle případě to bylo, jestli dobře chápu, vyřešeno "bez policie" a škody vyrovnány. Policie, tedy úřady, se do toho vložily až po pětiletém spánku. Zajímalo by mě proč čekali a proč se o to vlastně zajímají. Jestli musí, 5 let na to kašlali a teď jim hoří termín a prémie, nebo nemusí a chtějí.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
Mě zaujalo tohle: „V létě 2011 pět dalších jachet najelo na stejné skály v oblasti Makronisosu...“
Předpokládám, že v jiných letech to bylo podobné. Když pominu, co to říká o navigačních schopnostech skipperů/navigátorů, nemůže mě nenapadnout, že je to místo, které si velmi hlasitě říká o osazení příslušné bóje –- třeba jižního kardinálního znaku. Z nějakého důvodu se do toho Řekům nechce.
Předpokládám, že v jiných letech to bylo podobné. Když pominu, co to říká o navigačních schopnostech skipperů/navigátorů, nemůže mě nenapadnout, že je to místo, které si velmi hlasitě říká o osazení příslušné bóje –- třeba jižního kardinálního znaku. Z nějakého důvodu se do toho Řekům nechce.
Re: Nehoda v Řecku
Danar píše:Když to srovnám s autonehodou, tak je za určitých podmínek možné obejít se bez policie, vypsat formulář a poslat na pojišťovnu. Pokud vím, odpadá tím i pokuta, kterou viník musí platit policii. Jde v tu chvíli jen o to, aby poškozený dostal náhradu za újmu na majetku.
Ano, o to jde a nezřídka se stává, že viník následně nehodu nenahlásí a nepotvrdí u své pojišťovny, aby nepřišel o bonus. Následuje kolečko s dokazováním - fotografie, zápis, ověření podpisů ... S policajtama je to bez diskuse s pojišťovnou.
Danar píše:V tomhle případě to bylo, jestli dobře chápu, vyřešeno "bez policie" a škody vyrovnány.
To je jen spekulace. Pojišťovna nemusela uznat 100% škody. Mohla odmítnout zaplatit jeřáb apod. Záleží, zda majitel s pojišťovnou o tom všem jednal předem a nechal si to od ní schválit. Také je možné, že v rámci pojištění kasko nedošlo v kompenzaci v hodnotě lodě, ale jen ve výši stanovené pojištěním. Což nemusí nutně být totéž.
Z toho všeho plyne, že třeba nedošlo k uspokojení nároků náhrad škod ze strany majitele a ten se rozhodl věc žalovat.
lynx píše:Když pominu, co to říká o navigačních schopnostech skipperů/navigátorů, nemůže mě nenapadnout, že je to místo, které si velmi hlasitě říká o osazení příslušné bóje –- třeba jižního kardinálního znaku. Z nějakého důvodu se do toho Řekům nechce.
Může být chyba v GPS mapách. Osobně jsem si na mapě už několikrát opravoval mělčiny a překážky ve formě nových sádek a stále je pro mě hlavní mapa papírová. A to přestože mám aktualizace každé tři měsíce a přestože se kolikrát divím, jak rchle jsou překážky zapracovány. Navíc, to je v Severním moři, kde působí hned několik nejlepších mořských kartografů na světě. Takže v Řecku může být zaznamenání polohy překážky chybné nebo nemusí být značeno vůbec. A co se týče bóje, Řekové v posledních letech mají jiné potíže a starosti. Asi to není jak v Chorvatsku, kde zátoku přeznačí za týden 2x (viděl jsem, jde o fakt)

Jen dovětek, někdo tady řešil lepení papíru na mapu apod. kvůli gumování. Mapa se může s klidným svědomím pokreslit. Za rok max dva je po aktualizacích stejně celá přelepená, rozohýbaná a hlavn - NEAKTUÁLNÍ. A povinnost aktuálních map je jedním z požadavků na kapitána téměř ve všech lokalitách. A to, že třeba nemusela mít charterovka aktuální mapy mu z této povinnosti nijak neubírá. Ba naopak to může být impuls pro pojišťovnu domoci se vyplacených peněz zpět. A tady je prostor k onomu porušení zákona.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
err_ píše:Může být chyba v GPS mapách. Osobně jsem si na mapě už několikrát opravoval mělčiny a překážky ve formě nových sádek a stále je pro mě hlavní mapa papírová.
Jasně, bohužel je spousta lidí, pro něž navigace začíná a končí mačkáním čudlíků na plotteru. Chyby můžou být i v papírových mapách, ale pravděpodobnost, že budou stejné chyby v obou zdrojích je malá. Vždy beru v potaz to, co je pro mě méně příznivé.
Krom toho nechápu lidi, kteří kopírují břeh v co nemenší vzdálenosti. Díval jsem se na mapy Navionics, a pokud jsou správné, v tomhle místě by to řešila už vzdálenost půl míle od břehu. Co mi brání, abych místo obeplul míli od břehu?
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
Z toho článku vyplívá: Tím, že skipper volal MAY . DAY, se o té nehodě dozvěděli autority (policie).
Kdyby nevolal vysílačkou o pomoc a rovnou by plul do mariny, kde loď zvedly z vody, tak to byla bezproblémová záležitost jen pojišťovny.
Tím, že volal MAY - DAY, a že nějaký operátor ho zapsal do hlášení, tak někdo další (soud) musel podle Řeckého zákona konat.
Kdyby ten Skipper neřekl do VHF, že z vlastního zavinění (blbosti) najeli na šutry, ale řekl jen, že jsou v ohrožení, protože jim teče do lodi, soud by to neřešil. Protože skipper přiznal vlastní zavinění, tak soud musel začít konat.
To, že ho někdo obžaluje, ještě neznamená, že ho odsoudí. Asi ho zprostí viny, ale vypořádat to soudně musí.
Je domněnka, že lidi seznámení s tímto případem budou mít obavu volat v Řecku o pomoc, a tím budou zbytečně riskovat životy a zdraví, když spáchají podobnou nehodu.
Kdyby nevolal vysílačkou o pomoc a rovnou by plul do mariny, kde loď zvedly z vody, tak to byla bezproblémová záležitost jen pojišťovny.
Tím, že volal MAY - DAY, a že nějaký operátor ho zapsal do hlášení, tak někdo další (soud) musel podle Řeckého zákona konat.
Kdyby ten Skipper neřekl do VHF, že z vlastního zavinění (blbosti) najeli na šutry, ale řekl jen, že jsou v ohrožení, protože jim teče do lodi, soud by to neřešil. Protože skipper přiznal vlastní zavinění, tak soud musel začít konat.
To, že ho někdo obžaluje, ještě neznamená, že ho odsoudí. Asi ho zprostí viny, ale vypořádat to soudně musí.
Je domněnka, že lidi seznámení s tímto případem budou mít obavu volat v Řecku o pomoc, a tím budou zbytečně riskovat životy a zdraví, když spáchají podobnou nehodu.
- tosotoso
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 303
- Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
- Reputace: 25
- Bydliště: Bratislava
Re: Nehoda v Řecku
Prepáčte - ja nech to čítam koľko krát chcem, stále mi z toho vychádzajú blbosti: 3x volal MAY DAY a nikto sa neozval, tak v kľude doplával do maríny. Načo volal núdzový signál? Ak by bolo volanie oprávnené, tak by sa loď potopila. Mne z toho vyplýva: Najprv rozmýšľaj, potom volaj.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
Kdysi se tu řešila nehoda českého skippera v Chorvatsku, měl nick Dejaml. Taky volal VHF o pomoc, ačkoliv mu už pomoct stejně nikdo nemohl.
Je to asi klasické chování méně zkušených při krizových situacích.
Je to asi klasické chování méně zkušených při krizových situacích.
Re: Nehoda v Řecku
No jo Řecké mapy. Je na nich nevinná poznámka: mapy byly pořízeny v 19 století, pozice GPS může být nepřesná. Používejte náměrovou navigaci.
Nevíte někdo o který šutr se jedná?
Nevíte někdo o který šutr se jedná?
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
No, vzhledem k textu: „Vyplouvali ze zátoky na východě ostrova Makronisos.
Posádka měla podezření, že mapový plotter, který je na lodi, není dobře zkalibrován. Na plotteru byly zobrazeny skály vyčnívající z jižního konce ostrova.“
To bude nejspíš tenhle (nebo ten kousek na SV):
Posádka měla podezření, že mapový plotter, který je na lodi, není dobře zkalibrován. Na plotteru byly zobrazeny skály vyčnívající z jižního konce ostrova.“
To bude nejspíš tenhle (nebo ten kousek na SV):
Re: Nehoda v Řecku
Podivné zákony, které umožňují stíhat osobu, když ke škodě na zdraví/životě nedošlo a nároky majitele byly vyrovnány.
„Najetí plavidlem na mělčinu plavidla z nedbalosti, které mohlo způsobit poškození cizí věci... " Jaká cizí věc je asi myšlena? Loď? nebo ta skála? A jak mohlo? Ono se poškodilo. Ale škoda na půjčeném plavidle i škoda způsobená třetí osobě je krytá pojištěním.
Opravdu nerozumím. A moc bych stál o to znát výsledek této kauzy.
Co se týká samotné události, tady musím sdělit že mapové podklady MapSource pro přístroje Garmin přesně odpovídají satelitním snímkům maps.google. A pokud se jedná o skálu co výše vystavil Petr, je tam kde má být. Popisem události jsem si odvodil stejné možné místo události.
Neodpustím si jedno malé rýpnutí: Všem frekventantům na tramvajenky a všem kormidelníkům obecně, zakazuji při obeplouvání pevniny plout přes modré pole. I když vím že tam je bezpečnost, ono jde o to vypěstovat nějaký návyk. Nanejvýš kopírovat hranu oněch desíti metrů. Ale když tam je vyznačená hloubka 2 - 3 metry .....?????

„Najetí plavidlem na mělčinu plavidla z nedbalosti, které mohlo způsobit poškození cizí věci... " Jaká cizí věc je asi myšlena? Loď? nebo ta skála? A jak mohlo? Ono se poškodilo. Ale škoda na půjčeném plavidle i škoda způsobená třetí osobě je krytá pojištěním.
Opravdu nerozumím. A moc bych stál o to znát výsledek této kauzy.
Co se týká samotné události, tady musím sdělit že mapové podklady MapSource pro přístroje Garmin přesně odpovídají satelitním snímkům maps.google. A pokud se jedná o skálu co výše vystavil Petr, je tam kde má být. Popisem události jsem si odvodil stejné možné místo události.
Neodpustím si jedno malé rýpnutí: Všem frekventantům na tramvajenky a všem kormidelníkům obecně, zakazuji při obeplouvání pevniny plout přes modré pole. I když vím že tam je bezpečnost, ono jde o to vypěstovat nějaký návyk. Nanejvýš kopírovat hranu oněch desíti metrů. Ale když tam je vyznačená hloubka 2 - 3 metry .....?????


- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
Stíhání skippera je absurdní, ale vidím tam víc nesrovnalostí:
„Posádka měla podezření, že mapový plotter, který je na lodi, není dobře zkalibrován.“ Vzpomeňme si, vyplouvali ze zátoky na východní straně ostrova. Čili byli už několikátý den na cestě. To jim podezření vydrželo dost dlouho.
Krom toho, co je to zkalibrování plotteru? Posunutí mapového podkladu? To se dá ověřit velice snadno -- podívám se už v první marině a případně na několika dalších místech, zda plotter ukazuje správně, že například právě proplouvám pět metrů jižně od vjezdové bóje.
„Použili tedy papírové mapy, aby se lépe zorientovali a obloukem se vyhnuli nebezpečné překážce.“ Oni o skále tedy věděli, obloukem se jí vyhýbali a narazili do ní? Na mapě se ta mělčina nedá přehlédnout. Když zasahuje cca půl míle od břehu, proč bych se neměl držet dvojnásobně daleko?
„Vyslali celkem 3 x Mayday signál, ale nedočkali se žádné odpovědi.“ Tohle je dost hrozné. Od Lavrionu byli asi čtyři míle, od pevniny asi dvě a půl. To je nikdo neslyšel?
„Rozhodli se tedy pokračovat do Lavrionu a starali se o to, aby měli pod kontrolou vodu, která vnikala dovnitř trupu.“ OK, pokud si nejsem jist rozsahem škody, je lepší o pomoc zavolat. Řekl bych ale, že v bezprostředním ohrožení života nebyli. Nebylo to spíš na volání PAN, PAN?
Pak sami dopluli do Lavrionu. Po zklidnění emocí bych zkusil posoudit, zda pumpa přibývání vody zvládá, či jak rychle voda přibývá. Ovšem je mi jasné, že tohle je ošidné -- nemohli tušit, zda jim kýl neupadne.
Uznávám, že některé nesrovnalosti můžou být případnými nepřesnostmi v překladu, a taky, že po bitvě je každý generál.
„Posádka měla podezření, že mapový plotter, který je na lodi, není dobře zkalibrován.“ Vzpomeňme si, vyplouvali ze zátoky na východní straně ostrova. Čili byli už několikátý den na cestě. To jim podezření vydrželo dost dlouho.

Krom toho, co je to zkalibrování plotteru? Posunutí mapového podkladu? To se dá ověřit velice snadno -- podívám se už v první marině a případně na několika dalších místech, zda plotter ukazuje správně, že například právě proplouvám pět metrů jižně od vjezdové bóje.
„Použili tedy papírové mapy, aby se lépe zorientovali a obloukem se vyhnuli nebezpečné překážce.“ Oni o skále tedy věděli, obloukem se jí vyhýbali a narazili do ní? Na mapě se ta mělčina nedá přehlédnout. Když zasahuje cca půl míle od břehu, proč bych se neměl držet dvojnásobně daleko?
„Vyslali celkem 3 x Mayday signál, ale nedočkali se žádné odpovědi.“ Tohle je dost hrozné. Od Lavrionu byli asi čtyři míle, od pevniny asi dvě a půl. To je nikdo neslyšel?
„Rozhodli se tedy pokračovat do Lavrionu a starali se o to, aby měli pod kontrolou vodu, která vnikala dovnitř trupu.“ OK, pokud si nejsem jist rozsahem škody, je lepší o pomoc zavolat. Řekl bych ale, že v bezprostředním ohrožení života nebyli. Nebylo to spíš na volání PAN, PAN?
Pak sami dopluli do Lavrionu. Po zklidnění emocí bych zkusil posoudit, zda pumpa přibývání vody zvládá, či jak rychle voda přibývá. Ovšem je mi jasné, že tohle je ošidné -- nemohli tušit, zda jim kýl neupadne.
Uznávám, že některé nesrovnalosti můžou být případnými nepřesnostmi v překladu, a taky, že po bitvě je každý generál.

Re: Nehoda v Řecku
lynx píše:Krom toho, co je to zkalibrování plotteru? Posunutí mapového podkladu?
Podle typu je moznosti mnoho. Spravny souradnicovy system - zde muze dojit k posunu podstatnemu, spravny sever (da se nastavit magneticky, geopol), jednotky (ft/m, ...).
lynx píše:Vyslali celkem 3 x Mayday signál, ale nedočkali se žádné odpovědi.
To se neni cemu divit. Myslim, ze uz i pet let zpet tam zacinal vysilat May-Day kdejaky obohacovac.
lynx píše:Nebylo to spíš na volání PAN, PAN?
Na kurzu RYA VHF, na kterem jsi byl v jinem terminu take, nam zduraznovali, ze volani PAN PAN je v Recku a vetsinou i v Chorvastku neucinne.
Naposledy upravil(a) err_ dne pon led 23, 2017 1:03 pm, celkem upraveno 1 x.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Nehoda v Řecku
Dvě poznámky.
Každou elektronickou mapu když pouštíš, odklikáváš, že bereš na vědomí, že elektronické mapy jsou pouze orientační a nelze je použít pro přesnou navigaci. Dovolávat je se při nehodě plotru je taktická vyjednávací chyba.
MAY DAY znamená: Pošlete mi záchranu, která vyzvedne lidi a loď nechá osudu.
Nemyslím si, že tohle byla situace oprávněného použití.
Píše se v článku "Poté kontaktovali majitele lodi mobilním telefonem". To měli udělat jako první.
Komentář.
Jsme na balkáně. Zřejmě někdo po pěti letech dospěl k názoru, že je prostor "bohatého nezkušeného angličana" pumpnout o nějaký peníz.
V extrémním výkladu. Kdyby coast guard poslechla MAY DAY, odvezli by lidi a nechali loď bezprizorní. Tím je ohrožena celá hodnota lodě.
Věřím, že toto je jenom moje pesimistická nesmyslná spekulace.
Každou elektronickou mapu když pouštíš, odklikáváš, že bereš na vědomí, že elektronické mapy jsou pouze orientační a nelze je použít pro přesnou navigaci. Dovolávat je se při nehodě plotru je taktická vyjednávací chyba.
MAY DAY znamená: Pošlete mi záchranu, která vyzvedne lidi a loď nechá osudu.
Nemyslím si, že tohle byla situace oprávněného použití.
Píše se v článku "Poté kontaktovali majitele lodi mobilním telefonem". To měli udělat jako první.
Komentář.
Jsme na balkáně. Zřejmě někdo po pěti letech dospěl k názoru, že je prostor "bohatého nezkušeného angličana" pumpnout o nějaký peníz.
V extrémním výkladu. Kdyby coast guard poslechla MAY DAY, odvezli by lidi a nechali loď bezprizorní. Tím je ohrožena celá hodnota lodě.
Věřím, že toto je jenom moje pesimistická nesmyslná spekulace.
Naposledy upravil(a) Jarda885 dne pon led 23, 2017 1:43 pm, celkem upraveno 1 x.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
err_ píše:lynx píše:Krom toho, co je to zkalibrování plotteru? Posunutí mapového podkladu?
Podle typu je moznosti mnoho. Spravny souradnicovy system - zde muze dojit k posunu podstatnemu, spravny sever (da se nastavit magneticky, geopol), jednotky (ft/m, ...).
Terminologicky se lišíme. To, co popisuješ je pro mě nastavení. Kalibrace je (zjednodušeně řečeno) kontrola měřicího přístroje, zda měří správně. Například u sextantu, jestli nula na stupnici opravdu znamená 0° nebo zda je nutné korigovat postavení indexového zrcátka.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
Jarda885 píše:Každou elektronickou mapu když pouštíš, odklikáváš, že bereš na vědomí, že elektronické mapy jsou pouze orientační a nelze je použít pro přesnou navigaci. Dovolávat je při nehodě plotru je taktická vyjednávací chyba.
Ano, a oni ji ještě použili blbě, řekl bych.
Re: Nehoda v Řecku
lynx píše:Terminologicky se lišíme. To, co popisuješ je pro mě nastavení. ....
Termin kalibrace je mi znam. Ale kalibrovat mapy bylo mozne pouze u PC map. Kalibroval jsem mapy napr. pro OziExplorer. Delalo se to na 5-ti bodech v porovnani s GPS. Zde to chapu, zdroje map jsou ruzne a nemusi nutne nest vsechny informace. Zpravidla u rastrovanych podkladu. Pokud neni nacten soubor souradnic.
U GPS ploteru jsem ale kalibraci v nastaveni nikdy nenasel. Pouze vyber souradnic a tech veci, ktere jsem napsal. To ale neznamena, ze to tam neni.
Ploter jako takovy zpracovava signal bud z vlastni GPS nebo z GPS aktivni nebo pres nejaky z protokolu, jako NMEA, SeaTalk apod. Mapu si z podkladu sam zarovna k souradnicim, protoze ma tyto udaje vzdy jiz na karte. Dle meho jde jen o to, rict, s jakym systemem souradnic chci pracovat. Kalibracni - vychozi souradnice map maji ale dle mne plotery pevne, z vyroby, jiz na karte.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Nehoda v Řecku
No, a právě proto se pozastavuji nad jejich tvrzením, že plotter byl špatně zkalibrovaný. Spíš mi to přijde jako prvoplánová výmluva.
Podle zjednodušené Occamovy břitvy je obvykle nejjednodušší řešení (odpověď) správné = kašlali na to.
Podle zjednodušené Occamovy břitvy je obvykle nejjednodušší řešení (odpověď) správné = kašlali na to.
Re: Nehoda v Řecku
Ale prave vyberem souradnicoveho systemu proti aktivni GPS s jinym souradnicovym systemem muze dojit ke znacnemu posunu. Vetsinou ale k tak velkemu, ze to lze poznat namerem nebo i pouhym odhadem vzdalenosti k orientacnimu bodu (lisi se to, ale ja mel vzdy vice jak 0.5 nm v maximalnim zoomu). Orientacni bod zde nemusel byt urcity, bohate by stacila vzdalenost k pobrezi.
Umim si ale predstavit, ze to i zkuseneho kapitana muze zmast. Aktivni GPS antena je cerna skrinka a vypada stejne
Umim si ale predstavit, ze to i zkuseneho kapitana muze zmast. Aktivni GPS antena je cerna skrinka a vypada stejne

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host