Můj první karambol

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Sidney
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha-východ

Můj první karambol

Příspěvekod Sidney » ned zář 03, 2017 7:27 pm

Tak jsem prožil 14 dní na moři od 19.8 do 2.9. a mám za sebou první mini karambol, ale pěkně od začátku.
Rezervovanou loď 42 Jeanneau r.v. 2007 někdo rozbil a nebyla k dispozici. Z nabízeného řešení byla vybrána Bavaria 44 r.v.2002, Pies Morski ze Sukošanu. Předání bylo takové divné prohlédli jsme plachty, vysvětlil mi co a jak a ať si to projdu a do check inu dopíšu co ještě najdu. Loď jsem tedy prolezl. Při podrobnějším zkoumání, byla prasklá přední lukna u pantu tak jsem zavolal šéfa a on mi řekl ať do check inu tam dolů všechno dopíšu. Dopsal jsem rozpárané biminy, ohnuté zadní zábradlí, roztrhaný sedák u navigačního stolku, naštíplé zrcadlo v koupelně. Chyběly nějaké skleničky a příbory. OK. Na lodi nebylo vůbec nic (jar, houbička, toaleťák, hadr na podlahu...) Plotr asi neumím nastavit, ukazoval polohu lodě, ale bez hloubnic, majáků atd. Mám svůj Navionics tak jsem to neřešil.
S lodí jsme vypluli v sobotu kolem 16h a to jsem byl rád, protože předpověď na následující dva dny nevypadala přátelsky, dokonce i v kanceláři mě upozornili, že má být větrno, abych byl opatrný. Což o to já opatrný jsem až dost. Už při odjíždění jsem si všiml, že se loď divně chová, ale myslel jsem si, že je tam sklopná vrtule a ta dělá prodlevu a taky jsem nikdy neměl tak velkou loď. Lodička plula skvěle a vše probíhalo podle plánu, návštěva Splitu, Hvaru, Jelsy, ponorkových sil se líbila všem. Mezitím jsme opravili kabel k ovladači kotvy který byl na obou stranách zlámaný, na nefunkční kotevní světlo jsem se vykašlal, prostě prkotiny. Letos jsme měli kotvu která držela na první pokus, jen na Pakleni a v Sevidu na druhý, prostě jsem byl spokojen.
Vše se změnilo když jsem jel na bóji v zátoce Bobovisce (Brač). Ze člunu mi ukázal kam mě chce, říkám si není to moc široké, ale vejdu se tam. Klasika přejel jsem to místo a couvám do stání. Fouká cca 12 kt loď nejede a zatáčí hodně pomalu i když ji pomáhám příďákem. Říkám si nevadí, záď si odhodím plynem(vrtulí) dopředu a jsem tam. A asi už tušíte, dám plyn dopředu a nic, dám plynu ještě víc nakonec plný a nic, skáčeme s kolegou na záď a snažíme se zabránit nárazu. Samozřejmě jsme nedobrzdili a byl z toho malý ťukanec. Po vypjaté situaci kdy jsem loď ovládal jen příďákem nás na bóji se zadním můringem dostrkal gumákem a my se vyvázali. Zpocený jsem byl až, asi víte kde.
Neznalý jak řešit tuto situaci jsme se skiperem z lodi do které jsem narazil sepsali co se stalo a ráno vše nafotili. Naší lodi nebylo nic, guma na zádi to utlumila a ani pod ní nebylo znát, že jsme narazili, na jeho přídi jsme odrazili obě hrany o velikosti cca 1cm2. Volali jsme na asistenci, domluva byla, že druhý den přijede z Milny technik kolem 10h a opraví to. Technik skutečně před 10 přijel vše vyzkoušel a jak to bývá vše mu fungovalo a radou abych přepínal plyn pomalu odjel. Ráno pořád ještě dost foukalo a tlačilo nás to na vedlejší loď. Využili jsme zadní muring a při nádechu větru jsme vyrazili od bóje. Po asi 5m se propeler zase přestal točit, něco jsme dali setrvačností a okamžitě vytáhli hl. plachtu a s tou jsme opustili šťastně zátoku. Po několika telefonátech nám řekli, že to se stává, ať jsme opatrní. Přes českou asistenci která fungovala skvěle jsme domluvili, že si pro nás přijedou v pátek před marinu, že stačí jenom zavolat. Tak se i stalo. Největší hrůzu jsem měl, že to začne fungovat a já budu za pitomce. Nefungovalo, alespoň, že tak.
A teď přichází další rozčarování. Posádka chce nějakou kompenzaci protože v plánu byla ještě Makarská a Trogir, volám do Čech a domlouváme se, že jako projev dobré vůle posádce stačí když nám odpustí parkovné.
Na to se Chorvati asi připravili a tak po check outu začal říkat, že tu prasklou luknu nebudu muset platit, že technik když odcházel z lodě nebyla prasklá, že to jsme udělali my v těch zhruba 5 minutách než jsem ho k tomu znovu zavolal. To měla být ta kompenzace. Neměl jsem sílu se s ním hádat, po zkušenostech vím, že bych stejně nic neuhádal. Vedle nás Čechům sebrali z kauce něco kolem 300€ za špinavý(obtisknutý) bok od fendru a stržený kousek samolepky z "rychlého pruhu" na boku lodi. Osobně si myslím, že pokud by někde zakotvili a z gumáku třeba houbičkou to očistili tak by možná kauci zachránili, já bych to rozhodně zkusil. Když jsem se díval jak lodě přebírají, tak se snažili, aby našli. Všechny lemy plachet po celé délce obracel ze všech možných stran centimetr po centimetru, to jsem viděl prvně.
Jestli to může někomu pomoci tak jsme přišli na to, že pokud při vypnutém motoru zařadíme dopředu a až potom nastartujeme tak propeler funguje, někdy třeba až na třetí pokus, ale jelo to.
Měl bych dotaz na zkušenější jak se správně řeší taková drobná nehoda. Musí se na kapitanát nebo nemusí.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Můj první karambol

Příspěvekod err_ » ned zář 03, 2017 8:07 pm

To jste to ustali jeste hodne dobre. Gratulace.

A ta hlavni me potesila. Ze stejneho duvodu ji vozim az do a uz z bazenu vzdy, kdyz je to jen trochu mozne.
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Můj první karambol

Příspěvekod pavelmicek » pon zář 04, 2017 9:52 am

Sidney píše:... že se loď divně chová, ale myslel jsem si, že je tam sklopná vrtule a ta dělá prodlevu...


Co tedy mohlo být příčinou nefunkčního propeleru?

Na chartrových lodích jsou sklopné vrtule běžné? Měl jsem to letos na Lipně a byl jsem upozorněn na špatně se rozevírající sklopný propeler. Ve výsledku byl každý druhý manévr "zmrvený" právě tím že loď nenabrala tah přidáním otáček. Pak vypadáte za hňupa když se v maríně odvážete dáte zpátečku a místo couvání vás snáší vítr k sousedovic lodi, který vám pomáhá a odšťuchuje vás.

Nejvíc jsem ale trnul při finálním přistávání při silném větru a musel jsem k molu dojet špicí ve velké rychlosti, bylo tedy stěžejní, aby propeler na zpátečku zastavil loď ve správný moment. Naštěstí zabral.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Můj první karambol

Příspěvekod lynx » pon zář 04, 2017 11:23 am

Slyšel jsem (z vlastní zkušenosti to tedy nemám), že propelery se sklopnými listy se na zpátečku rozevírají dosti neochotně. Prý pomůže, když se před couváním dá krátký důrazný impulz vpřed, (listy se rozevřou) a pak se teprve začne couvat. Z logiky věci mi vyplývá, že pokud se pluje na motor vpřed, a pak se dá zpětný chod, listy se nezavřou.
Třeba se ozve někdo, kdo s tím má osobní zkušenost.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1812
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Můj první karambol

Příspěvekod Charlie » pon zář 04, 2017 11:29 am

Já měl na lodi sklopku Wisco 11x8 a ta fungovala dobře, na zpátečku se otvírala i na volnoběh. Když jsem jí osazoval, tak jsem měl obavu jak to bude couvat, ale nakonec jsem nepozoroval rozdíl oproti pevnému propelleru, byl jsem max. spokojen. No a na současný lodi mám zas pevnej propeller.

Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Můj první karambol

Příspěvekod pavelmicek » pon zář 04, 2017 11:32 am

lynx píše:.. Prý pomůže, když se před couváním dá krátký důrazný impulz vpřed...


Tohle mi bylo taky doporučeno ať dělám. 100% to v mém případě nebylo. Tím, že to nebyla moje loď a zkušenosti moc nemám, tak to možná byl zdlouhavější proces než normálně. Po tom co jsem divoce dal chod dopředu, pak krátce vysoké otáčky dozadu následně snížil na potřebné otáčky a čekal a pozoroval zda se loď hýbe..dlouhé vteřiny čekal než usoudil, že nehýbe, tak tento nesympatický proces opakoval...no a to už jste nalepení na sousedovu loď.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Můj první karambol

Příspěvekod lynx » pon zář 04, 2017 11:53 am

Ano, jak říkám, jen jsem to slyšel. Krom toho se mnohem častěji pohybuji ve vodách, kde se k molu připlouvá přídí. A s tím asi problémy nebývají. No, a když odplouváš a loď se nerozjede, tak se nic neděje.
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Můj první karambol

Příspěvekod pavelmicek » pon zář 04, 2017 11:59 am

lynx píše:.. pohybuji ve vodách, kde se k molu připlouvá přídí..


Takže se potřebuješ spolehnout, že při přistávání funguje zpátečka jako brzda ne?
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Můj první karambol

Příspěvekod lynx » pon zář 04, 2017 12:32 pm

Nebo doplouvat setrvačností, aby to právě tak vyšlo. Za silného větru to nejde, ale jinak je to nejlepší způsob. Jen na začátku charteru člověk nemá ten odhad.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 726
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Praha

Re: Můj první karambol

Příspěvekod Martin88 » pon zář 04, 2017 1:03 pm

Můžu ještě poprosit, co to bylo za charter?
díky
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Re: Můj první karambol

Příspěvekod gryf » pon zář 04, 2017 1:09 pm

Na své lodi mám sklopnou vrtuli, a bez problémů. Při zajíždění do mariny (kotvím popředu k hrázi) na pár vteřin zařadím neutrál, potom zpátečku a vše je OK.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Re: Můj první karambol

Příspěvekod aTrej » pon zář 04, 2017 5:00 pm

Ja len k tomu prop walku. Je to dobrá vec, akurát podľa mňa na lodiach 40 stôp a viac sa jeho účinnosť vo vzťahu k váhe lode podstatne znižuje. Navyše, ak má loď pohon sail drive, čo predpokladám táto staršia 44 určite nemala, je lodný šroub podstatne bližšie k stredovej osi lode a nemožno očakávať od neho zázraky. Narážam na iné vlákno, kde boli dokonca dva kormielné listy a nefungovalo to. Prop walk si podľa mňa treba najprv niekde pomimo odskúšať, až potom sa na neho spoliehať v maríne. Skôr si myslím, že ak ho niekto na takto veľkej lodi skúša v maríne naostro, má tendenciu neodhadnúť čas, kedy plyn ubrať a loď sa mu pohne dopredu alebo dozadu a zasa rieši v panike úplne iné veci. Podľa mňa je dosť možné, že ty si bol na maxime možností propwalku, tesne pred účinnosťou propeleru a preto ani ťuk. ...takto od stola.
Uživatelský avatar
Sidney
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha-východ

Re: Můj první karambol

Příspěvekod Sidney » pon zář 04, 2017 6:55 pm

Ještě pro upřesnění, byla tam nakonec třílistá vrtule, ale to jsem zjistil až když jsem se potopil.
Příčinu nefunkčního propeleru bych hledal v převodovce, myslím že byly sjeté lamely pro přední chod, odhadl bych, že tam bude něco jako v automatický převodovce ve zjednodušeném stavu už i proto, že tam byl červený řídký olej. Lanka jsme zkontrolovali a koukli i do převodovky, rychlosti to řadilo. To samé zjistil i přivolaný technik. Takže prokluz spojky. Dává to i smysl poměr řazení dopředu a dozadu odhaduji 10:1?
Za 10 dní jsem se s lodí sžil, sail drive měla a prop walk fungoval s prodlevou asi tak 2-3sec, asi díky váze lodě, dobře. S kotvením ve Splitu, Hvaru i na Jelse nebyl problém.
Měli jsme velikou kliku, že jsme se zastavili o loď, nedovedu, respektive dovedu si představit škody kdyby to bylo proti břehu.
Společnost Nautic Adria Charter

S tím kapitanátem nikdo nic?
eMeF
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: pát lis 25, 2016 9:23 pm
Reputace: 3

Re: Můj první karambol

Příspěvekod eMeF » pon zář 04, 2017 9:37 pm

Pokud ti jde o pojistku tak co mam zkusenosti tak vse zavisi na pojistovne. Dulezite je si uvedomit k cemu pripadny zapis z kapitanatu muze pojistovna chtit. Jde o to predlozit neco aspon trochu hmatatelneho, ze k nehode skutecne doslo.

Nejlepsi je zavolat pojistovne nebo chartrovce aby ti rekli co mas delat. To same bude platit i v pripade pojisteni kauce. Letos jsem resil odrenou lod o molo. Skodu krom lodi jsem nezpusobil a na kapitanat se mi pochopitelne nechtelo. Pojistovna sice nejdriv trvala na zaznamu, ale nakonec si vystacili s fotkama mola, na kterych byly svetle fleky od trupu, ze kterych bylo jasne, ze k nehode skutecne doslo tak jak jsem ji popsal.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Můj první karambol

Příspěvekod david » pon zář 04, 2017 10:17 pm

Převod 10:1 určitě ne. Běžně je do 3:1. Poměr mezi vpřed a vzad je od 1:1 do tak 1:1,2, podle druhu převodovky.
Uživatelský avatar
Finn
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 545
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Penčice

Re: Můj první karambol

Příspěvekod Finn » úte zář 05, 2017 10:00 am

Davide přečti si to o tom poměru ještě jednou
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Můj první karambol

Příspěvekod david » úte zář 05, 2017 11:17 am

Čtu a nechápu. Dopředu a dozadu se točí někde stejně rychle, někde s malým rozdílem do plusu pro zpátečku. Porovnávat celkovej rozdíl dopředu a dozadu je volovina.
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Re: Můj první karambol

Příspěvekod MalyBob » úte zář 05, 2017 11:43 am

Autor se asi vyjádří sám, já jsem to pochopil - na deset zařazení rychlosti vpřed připadá odhadem jedno zařazení rychlosti vzad. Nic společného s převodovým poměrem, jak jsi to Davide přečetl Ty.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Můj první karambol

Příspěvekod david » úte zář 05, 2017 2:26 pm

Jo takhle! Tak to mě nenapadlo.
Uživatelský avatar
Sidney
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha-východ

Re: Můj první karambol

Příspěvekod Sidney » úte zář 05, 2017 8:18 pm

Asi jsem to napsal moc kostrbatě, je to jak napsal Malý Bob. Není to statistika je to můj odhad, že se 10x řadí dopředu a 1x se řadí zpět.
Nevím přesně co tam bylo za typ skříně, dávala se tam S Drive130S na tomto odkazu
https://www.marinepartseurope.com/en/vo ... -7626.aspx
Jestli odešla spojka, je to 2x spojkový koš pozice 19,20,21. Je to úplně jiný mechanismus než je automobilový automat. Přemýšlím co zasunuje pravou levou hrušku, tedy dopředu nebo dozadu do talíře. Doplním, že ratio co myslel David tam je 2,19:1

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti