Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

honza_k
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: úte bře 21, 2017 10:12 am
Reputace: 11

Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod honza_k » pát led 21, 2022 11:53 pm

Ahoj všem,
s velkým časovým odstupem (už jsem se uklidnil) se s vámi chci podělit o popis naší malé nehody při vyjíždění z mariny. Třeba to někomu pomůže, aby se mu nestalo to samé.

K nehodě došlo loni v létě při vyjíždění z Olympic mariny v Lavrionu u Atén. Měli jsme půjčenou velkou loď, Bavarii 50. Ta byla ještě možná o 2m delší než obvykle, protože na zádi byla konstrukce na zvěšení gumového člunu. Uličky mezi loděmi jsou tam úzké, odhadem okolo 15m, tedy méně, než délka lodi. Zajíždění i vyjíždění do daného stání s takto velkou lodí je obtížné i při bezvětří, to jsme viděli při návratu. Místa je tam opravdu velmi málo. Člověk z charterovky, který nám loď předával, se svěřil, už s lodí při zajíždění nedávno taky naboural. Dokonce nám předávali loď s poloprázdnou nádrží, protože při příjezdu prý hodně foukalo a tak prý nemohli zajet k pumpě. Ten den kdy jsme vyjížděli my, foukalo tak 20, v nárazech 25 uzlů, zezadu od mola. Loď byla zádí k molu, na pravé straně byla loď stejně dlouhá jako naše, na levé úzké kratší molo a za ním další loď. Bylo jasné, že sami nemáme šanci bezpečně ze stání vyjet. Dle instrukcí člověka z charterovky jsme tedy zavolali asistenci. To je tam běžné, je to součást služeb přístavu. Pánové na gumových člunech s přívěsným motorem pomáhají takřka všem vyplouvajícím i připlouvajícím lodím. Vypadá to profesionálně, komunikují s vámi vysílačkou a pokud jsem to pochopil, tak člověk bez jejich asistence ani připlout nesmí a odplout dle instrukcí charterovky taky ne. Takovou službu už jsem zažil v řadě přístavů a obvykle je to velká pomoc, silné čluny jsou schopné s loďmi manipulovat v podstatě jako remorkér, otočit je na místě a zatlačit, kam je potřeba. Tady to ale mělo být jiné.

Asistent s člunem připlul k přídi a domluvili jsme se, že bude tlačit člunem do přídě, aby ji stočil vlevo do uličky. Protože mi jeho člun i motor připadaly dost malé, ještě jsem se ho znovu zeptal, jestli to zvládne, i když takto fouká. Sebejistě odpověděl, že ano. Začali jsme se tedy vysouvat ze stání. Naše příď už byla kousek od přídě lodí zaparkovaných naproti, ale já jsem pořád nemohl začít pořádně točit záď, protože vedle nás byla loď a tyče držáku nafukovacího člunu se jí skoro dotýkaly. Malý motor asistenčního člunu neměl proti větru moc šanci a asistant nebyl schopen naši příď proti větru vytlačit. Příďový propeler běžel naplno. Loď skončila šikmo přes uličku, nedalo se jet dopředu ani dozadu. Posádka se odstrkávala od kotev a příďových košů lodí, o které jsme se opřeli zábradlím. Nakonec jsme loď uvolnili, ale za cenu jednoho vytrženého a několika ohnutých sloupků zábradlí a poškozené teakové lišty pod zábradlím. Na lodích, o které jsme se opřeli, se údajně poškodily kotvy. Přivázali jsme se u benzínky a šli to řešit.

Nehoda nás nakonec stála 1350EUR a půl dne času. Člověk z asistenčního člunu na nás volal, že "vyplní protokol", ale neudělal nic a už jsme ho neviděli. V kanceláři agentury (South Sea Sailing) nikdo nebyl, nedovolali jsme se jim ani telefonem, reagovali pouze na WhatsApp stylem "Do not worry, enjoy your holidays, we will solve it when you come back." Kapitanát byl zavřený, anglicky v přístavu nikdo moc neuměl a u benzínky jsme komunikovali přes Google Translator. Takže jsme vše řešili až po návratu.

Agentura odmítla spoluodpovědnost asistenční služby, ti prý žádnou odpovědnost ani pojištění nemají.
Obvinili mne, že jsem v rozporu se smlouvou vyplul při větru 7Bf (což nebyla ani předpověď ani to neukazoval anemometr). Cenu opravy určili odhadem, připočítali si "handling fee" a ani po půl roce neposlali žádné rozumné konečné vyúčtování. Částku si odečetli z kauce (a tím z karty), i když jsem s tím nesouhlasil. Mimochodem, loď byla stará a měla celou řadu dalších i vážných problémů (o tom chci napsat do jiného fóra), ale za to jsme slevu pochopitelně nedostali. Česká zprostředkovatelská agentura, přes kterou jsme si pronájem zajistili (Boataround) a kterou jsem žádal, aby jednání moderovala, nám taky nepomohla. Údajně se u pronajímatele informovali, ale prý nemají jak do sporu vstoupit.

Jaké si z toho vzít poučení

  • Na asistenční službu se nespoléhejte. Nikdy nevíte, jak zkušený člověk to je. Sice na vás pokřikují příkazy, jako kdyby tomu veleli, ale když se pak něco stane, je to váš problém. Zodpovědní za loď jste vy.
  • Příďový propeler u většiny lodí nemá šanci ani proti středně silnému větru.
  • Příště bych v podobné situaci vedl lano z prostředku naší lodi buď na molo, nebo na sousední loď, které by některý člen posádky popouštěl a pak utáhl. Nejspíš by nám pomohlo se okolo středového vazáku otočit a i kdyby ne, zabránilo by to splutí naší lodi na lodě na druhé straně uličky. Před vyplutím jsem to zvažoval a kdybychom asistenci neměli, tak by to byla jediná možnost, jak se dostat ven. Nechtěl jsem ale asistenta zdržovat, věřil jsem mu, že to jeho člun zvládne, nechtěl jsem operaci komplikovat starostí o lano, pro které bychom se možná museli vracet, kdyby se nám ho nepodařilo vtáhnout na palubu, nechtěl jsem posádku posílat na cizí loď. Moje chyba.
  • Měl jsem zatáčet loď vpravo a nikoliv vlevo. Mohl bych tak začít vytáčet záď o pár metrů dřív, protože prstové molo vedle nás vlevo bylo kratší než loď vpravo. Nevýhodou by bylo, že bych pak musel ven couvat s větrem z boku a protože jsem loď neznal, nevěděl jsem, jak rychle by chytila stopu a jestli by nás to mezitím nesneslo na lodě naproti. V kombinaci s lanem by to ale mělo zafungovat. Moje chyba, že jsem se spolehl na úsudek asistenta.
  • Je zbytečné si pronajímat loď přes českého zprostředkovatele. Dřív to bývala jistá záruka kvality lodi a toho, že smlouva bude vyvážená, a že se vás někdo v případě problémů zastane, protože agentura měla jako velký zákazník přeci jen lepší vyjednávací pozici. Podle mých zkušeností s několika velkými zprostředkovateli to už zřejmě přestává platit, zprostředkovatel s pronajímatelem často žádné nadstandardní vztahy nemá a zákazník je ve tak stejné situaci, jako když si loď sežene sám. Jediná výhoda zprostředkovatele je, že nabízí na jednom místě údaje od mnoha pronajímatelů, takže hledání je trochu rychlejší.
  • Otázkou je, jestli si platit pojištění kauce, které lze sehnat za cca 10-15% výše kauce. V tomto případě by se to vyplatilo, ale dlouhodobě ne. Za svou jachtařskou kariéru (cca 25let) byl tohle první případ, kdy nám z kauce strhli takto vysokou částku. Obvykle neplatíme nic, párkrát se nám podařilo ztratit fendr nebo natrhnout plachtu, což stálo vždy méně, než bychom zaplatili na pojištění kauce.

Nakonec se nic vážného nestalo, nikdo se nezranil, všechny lodě zůstaly plavbyschopné. Byla to jen nepříjemná a trochu nákladná zkušenost. Tak ať se vám všechny nehody vyhýbají.

Honza
Uživatelský avatar
stani119
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 332
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 24

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod stani119 » sob led 22, 2022 8:57 pm

Doplnění k ponaučení: nevyplouvat z tak blbé mariny při nárazech 25 kt ;)
Uživatelský avatar
BigTwin_Jirka
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
Reputace: 8

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod BigTwin_Jirka » ned led 23, 2022 9:34 am

Také bych se přiklonil spíš k P. Šulc: viewtopic.php?f=72&t=11799
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod Pavel-Sulc » ned led 23, 2022 9:37 pm

Mé doporučení k nevyplouvat. Vždy v životě a tedy i na lodi je třeba předvídat, předvídat a předvídat.
Na základě předpovědi vytvořit strategii a informovat posádku kdo má jaký úkol.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon led 24, 2022 6:41 pm

Z příspěvku Honza_k je zřejmé že se jedná o popis chyb a chybných rozhodnutí nezkušeného kapitána ovládat tak velkou loď.
Důležitou roli hraje velikost a váha lodě se kterou asi kapitán neměl zkušenost.
V tak siném větru a tak velkou lodí rukama nic nezvládneš.
Každá loď má jiné vlastnosti a někdy se chová úplně jinak. Velikost a váha lodě může kapitána a posádku přivézt do fatální situace.
Kapitánoval jsem několikrát v Řecku plachetnici 22 m váha 55 tun. Naše loď je 11,5 m a váží 7 tun. Vím o čem mluvím.
Mé doporučení je pozorně si příspěvek Honzy přečtěte a zapamatujte si co a kdy nedělat.
Hlavně v takové a podobné situaci nevyplouvat, zajistit loď a jít na dobré jídlo a víno.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod Jarda885 » úte led 25, 2022 3:57 pm

Souhlasím s Pavlem Šulcem.
ALE.

Zažil jsem ve stejné marině podobnou situaci. Naštěstí jsem měl menší a tedy lehčí loď. Bavaria 40.
Byli jsme s posádkou už od čtvrtku v Lavrionu. Město jsme měli dobře prošlé. Okolí na nějaké výlety není přítulné.
V sobotu foukalo a předpověď říkala, že další dva dny to bude ještě horší.
Další dva dny v marině, kde nic není, nic lákavého.


V neděli jsme vyplouvali první. Asistenci nám nikdo z mariny nenabídl. Pomalu jsme vyplouvali a nechávali se větrem stočil do uličky ke břehu. Z maríny jsem musel vycouvat. Naštěstí okolní lodě byly plné lidí chtivých jachtingu. Všichni byli zvědaví, jak se nám podaří vyplout. Intuitivně si chránili každý svou loď, tak nám asistovali. Krom toho, že nás drželi rukama, abychom nedřeli o jejich loď, postupně uvolňovali své mooringy a my jsme se dostali ven. Trvalo to možná dvě hodiny, možná víc. Bez uvolňovaní sousedních mooringů bychom se trápili mnohem víc a mnohem déle.
kleso
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 14
Registrován: stř říj 28, 2015 2:52 pm
Reputace: 1

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod kleso » úte led 25, 2022 5:26 pm

Každému sa to može stať. Ja by som doporučil hlavne sa pred cestou poistit. Keby si cestou oškrel jachtu za 10 mil. Euro , tak to by bola nákladná dovolenka... Keby si bol poisteny, tak spoluucast mas cca 250 euro a bola by to len vtipna historka niekde u piva.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát led 28, 2022 11:52 am

Ahoj Kleso, z Tvého příspěvku je zřejmé, že když se pojistím tak můžu být jakýkoli blb a dělat jakékoli chyby a je vyřešeno. Pojišťovna vždy dobře zaplatí.
Je to chybná a mylná informace. Vycházej z toho, že nikdo, tedy ani pojišťovna nevyplatí peníz bez důvodně a zkoumá co se stalo.
V případě fatální chyby může pojišťovna odmítnout nebo snížit plnění.
Pak Ti nezbývá než se soudit s velkými náklady a nejistým výsledkem.
Ale nejdůležitější je se do takové situace nedostat a předvídat co se může stát.
Tedy znova: Hlavně v takové a podobné situaci nevyplouvat, zajistit loď a jít na dobré jídlo a víno.
kleso
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 14
Registrován: stř říj 28, 2015 2:52 pm
Reputace: 1

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod kleso » pát led 28, 2022 6:50 pm

Ahoj Pavel. Ja to zrejme tak nevidim. Len som napisal / poradil / ze je najlepsie sa pred plavbou poistit - poistenie zodpovednosti skippera /nie poistenie kaucie pre mna nepochopitelna blbost lebo poistuje len pozicanu lod , ale skipper je hmotne zodpovedny aj za poskodene okolie / . Nic viac som tym nemyslel . Mam osobnu skusenost , ktoru nastastie bez problemov vyriesila poistka . Skoda 8000 euro ma stala len spoluucast 250Euro .Poistovna vsetko vyriesila do 5 dni . Ano bola to moja chyba . Preto som pisal, ze sa to moze stat kazdemu. Netreba za tym hladat nic zle .
honza_k
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: úte bře 21, 2017 10:12 am
Reputace: 11

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod honza_k » pon led 31, 2022 12:06 am

kleso píše:Každému sa to može stať. Ja by som doporučil hlavne sa pred cestou poistit. Keby si cestou oškrel jachtu za 10 mil. Euro , tak to by bola nákladná dovolenka... Keby si bol poisteny, tak spoluucast mas cca 250 euro a bola by to len vtipna historka niekde u piva.


Jen doplním:

ad pojištění - Pojištění je vždy nastavené tak, aby se vyplatilo pojištovně a ne pojištěnému. Charterovka typicky pojištění má, i na poškození jiných lodí, se spoluúčastí rovnou vaší kauci. Takže pokud něco nerozbijete úmyslně nebo opravdu hrubou nedbalostí, riskujete "jen" do výše kauce. Jde o to, jestli si to můžete dovolit nebo ne. Pokud ne, pojistěte se, ale bude vás to stát pokaždé cca 10% kauce. Pokud si jednou za mnoho let ztrátu kauce dovolit můžete, ekonomický smysl pojištění nedává. Zcela vyloučit riziko nelze, neexistuje žádné pojištění, které by pokrylo všechno a pojišťovna se bude vždy snažit se plnění vyhnout.

ad zkušenosti - Loď této velikosti si půjčuji pravidelně posledních cca 10let. Když chcete naložit dvě rodiny s dětmi, které chtějí občas trochu soukromí, tak o moc menší mít nemůžete. Jezdíme nejčastěji do Řecka, ale i do mnoha dalších destinací. Loď 50 stop a vítr 25 uzlů tedy rozhodně není nic, na co bychom nebyli zvyklí, já i posádka. Jenže těžko loď ovládat, když není místo vpředu ani vzadu a bow-thruster nestačí. Za svou chybu pokládám hlavně to, že jsem podcenil délku lodi a že jsem se spolehl na asistenci a nepoužil lano ze břehu. Kdyby měli v Lavrionu takové silné motorové čluny, jako měla asistenční služba třeba v marině na Kosu nebo v Portorosa na Sicilii, tak není žádný problém. Tam nám taky foukalo a zvládali to. Ano, mohli jsem nevyplout, to je samozřejmě pravda.

Tak ať děláte vždy ta správná rozhodnutí.

Honza
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod lynx » pon led 31, 2022 12:28 pm

honza_k píše:Pokud si jednou za mnoho let ztrátu kauce dovolit můžete, ekonomický smysl pojištění nedává.


Ano, ovšem pokud člověk nenarazí na charterovky, které mají v oblibě praxi, kdy člověku strhnou peníze za poškození, které nezpůsobil. Nevím, jak často se to děje, ale zpráv o tom jsem četl dost.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 752
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod Pavel63 » čtv úno 17, 2022 1:48 pm

Ahoj,

on začíná být pomalu problém ohledně délky plachetnic a velikosti marín, resp. uspořádání jejich mol. Trend doby se za 20 let posunul k větším lodím, když jsem před 20-ti lety jezdil na už tehdy malou 6 m plachetničku s přívěsným motorem, tak jsme samozřejmě byli nejmenší. Bezesporu však ovladatelnost 6 m plachetnice s přívěsným motorem, který se dal navíc natočit kolem svislé osy, byla naprosto fantastická, dalo se otočit takřka se stěžněm na místě. Samozřejmě ale co se týká plavby za nepříznivých podmínek, tak to hovoří ve prospěch větších lodí. Když jsem od roku 2008 začal jezdit na Bavarii 36, byl to tehdy standard, pár lodí bylo kolem 40 stop (aspoň v HR). Postupem dalších let se začalo přecházet na 40 - 45 stop a dnes patří plachetnice 40 stop spíš k těm menším. Bohužel však nevím o tom, že by se někde stěhovaly mola dál od sebe (např. Sukošan, Trogir, ...) a protože delší lodě stojící proti sobě logicky nechávají mezi mooringy užší uličku, tak je čím dál větší problém vyplout nebo zaplout, zejména když je po obou stranách jiná loď a je tím pádem omezené manévrování. A při bočním větru už vůbec. Zkušení ví, těm méně zkušeným jen základní info - příďový manévrovací motor vám určitě proti větru 8 - 10 knt a výš příď proti větru nenatočí. Navíc většinou píší, že se nemá používat déle než např. 10 - 15 vteřin, není stavěný na delší provoz. Aspoň ty, co jsem viděl já. Takže paradoxně větší loď je v horším počasí bezpečnější, zvládne silnější vítr, větší vlny atd., ale na volném moři. Jen má pro změnu problém proti menším lodím vyplout nebo přistát ...
Při manévrování v maríně všeobecně je třeba si ujasnit, co udělá loď, když do ní bude z boku foukat, jak zafunguje setrvačnost v otáčení kolem svislé osy a podobně. Lze toho využít např. pokud fouká kolmo na stání, tedy ve směru uličky, pak je výhodnější proti větru couvat a využít setrvačnost p ozatočení do stání, kdy příď svou setrvačností chvíli půjde proti větru, než ji to začne snášet.
Tak hodně štěstí a málo nehod.

Pavel.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nespoléhejte na asistenci při manévrech v marině

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv úno 17, 2022 5:39 pm

U plachetnice je třeba počítat s tím, že stěžeň stojí na lodi před težištěm laterálu, tedy boční plochy lodě ve vodě.
Vítr z boku tedy nutně stáčí loď přídí po větru.
Před lodí potřebuješ hooodně prostoru aby jsi loď natolik rozjel a stočil jí proti větru.
Pokud místo před lodí nemáš musíš nechat loď větrem otočit po větru a couvat proti větru.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti