"Èeská posádka sa zasekla v prieplave ®drelac"

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
PerlaNegra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: čtv dub 01, 2010 2:00 am
Reputace: 2

"Èeská posádka sa zasekla v prieplave ®drelac"

Příspěvekod PerlaNegra » pát črc 01, 2011 2:44 pm

Celkom by ma zaujimalo ako sa mohlo sta» toto:

"Èesi s»a¾òom jachty narazil do mosta"

"Asi 12 metrov dlhá jachta uviazla s»a¾òom pod mostom medzi ostrovmi Ugljan a Pa¹man, a bola znièená, oznámilo ministerstva námorných zále¾itostí.
Na jachte Valentina III bolo devä» èeských obèanov, ktorí boli na palube lode. Nikto sa nezranil.
Jachta je v zátoke Lamjana, kde zistili, po¹kodenie kormidla a vrtule. Proti veliteµovi jachty, 53-roènému J.H. sa zaèalo konania pre poru¹enie práva..."

dovolil som si to amatérsky prelo¾i» v spolupráci s GoogleTranslator: (zaujimavé je ¾e podµa googleTranslator je "èe¹kih dr¾avljana" - "slováci" :)
originál správy
alebo: www.ijedrenje.com
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: "Česká posádka sa zasekla v prieplave Ždrelac"

Příspěvekod david » pát črc 01, 2011 5:45 pm

měli nahoru poslat tohodle šoumena a naklonit loď

http://www.ijedrenje.com/novost/penjanj ... lleu/1864/
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » pát črc 01, 2011 6:00 pm

Nejsou první, ani poslední.
Jen mě to hlava nebere, že tam někdo s takovou lodí...
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » sob črc 02, 2011 12:44 am

Zajimave. A coz teprve diskuse pod originalnim clankem,tam se teprve clovek docte co si ti mili Chorvati o Cesich mysli a jak je maji radi... :) :mad:
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » sob črc 02, 2011 3:03 am

...prelaz Zdrelac jsem projel se starou Bavarkou 43, jeli jsme sice s proudem, ale s fendrama na boku a opatrne. Bylo to jeste pred erou samolepek, ktere zacali lepit na lode, ktere neprojedou. Jenom me v charterovce upozornili, ze neprojedu, ale byl jsem mladej a chtel jsem se presvedcit... S odrenejma usima, ale projel jsem. Dneska ale maji lode vyssi stezne, takze holt uz neprojede ani 12m lod. Dokazu si predstřavit situaci, ze si takovou drobnost neuvedomim a snazim se to projet s dvanactimetrovou lodi a sprajcnu se tam. To ale neznamena, ze bude najekej chorvatskej bandita psat to co je v tech prispevcich....
Mysak
Uživatelský avatar
PerlaNegra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: čtv dub 01, 2010 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod PerlaNegra » sob črc 02, 2011 9:20 am

Tazko to podla mna generalizovat na vseobecny nazor chorvatov na cechov. Ak by som si mal urobit inteligencnu vzorku slovakov podla prispievatelov do diskusii napriklad najcitanejsieho dennika sme (alebo jedneho z naj) tak by priemer dopadol velmi mizerne. Nakoniec, ked som si precital tuto spravu vo viaceri skor poukazovali na to ze na moste nieje vyznacena jeho vyska.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 752
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Stalo se

Příspěvekod Pavel63 » sob črc 02, 2011 9:39 pm

No, jezdím tam prakticky každý rok už 10 let. Dokud jsem plul na 6 m plachetnici se stěžněm asi 9 m, tak mne nějaké mosty netrápily. Když jsem plul poprvé na Bavarii 36, byla ve mně malá dušička, ale spoléhal jsem na to, že když mi v čártrovce řekli, že propluji, tak propluji. Proplul jsem. Nicméně vím, že starší typy Bavaria 36 nebo větší lodě mají vyšší stěžeň a nepropluly by, ale obvykle měly nálepku s upozorněním, že pod most Ždrelac se nevejdou.
Díky tomu, že most i průplav se rekonstruoval a sledoval jsem informace o průběhu, tak vím, že podjezdná výška se zvýšila jen asi o 0,5 m, takže lodě, které nepodpluly dřív, tak ty samé v podstatě nepodplují ani dnes.
Je otázka, co to bylo za kapitána, jak dalece to tam znal, jaké měl informace o lodi (i když v papírech je to vždy uvedeno) a co věděl o výšce mostu (podjezdná výška je v 707, resp. 808 uvedená, ale v Male Karte není, tam je jen odkaz na pravidla proplouvání přes Prelaz Ždrelac, nemám je po ruce, ale domnívám se, že je tam o tom, kdo má přednost, nikoli podjezdná výška mostu). Pokud most není označen podjezdnou výškou, pak je to samozřejmě i vina toho, kdo má označení na starost.

Pavel.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » ned črc 03, 2011 11:13 am

Pavel63 píše:Pokud most není označen podjezdnou výškou, pak je to samozřejmě i vina toho, kdo má označení na starost.

Nikoliv. Prujezdna vyska mostu nemusi byt oznacena a nikdy se normalne neznaci. Prislusna informace je uvedena v oficialnim pilotu, ktery slouzi zejmena k tomuto ucelu.

Informace o moste jsou uvedeny v uredni publikaci Peljar za male brodove, druhy svazek, strana 99 vcetne planku prulivu. Pred rekonstrukci vyska pod stredem mostu byla priblizne 16.5m had stredni hladinou more (vsechny podobne prusvity-prujezdy jsou v HR uvedeny nad stredni hladinou more, nikoliv nad nejvyssi hladinou, protoze jadran nepatri mezi akvatoria s markantnim kolisanim hladiny v dusledku slapovych jevu). Myslim si, ze kolisani hladiny pod mostem muze byt za normalnich podminek +/- 0.3m, ale je to pouze moje domnenka.

Info o moste dale uvadi plan cislo 37, vydani HHI, ktery je v Malych Kratech oznacen. Mela by taktez byt uvedena i v plotrech na lodich, pricemz tato informace je dostupna po rozkliknuti objektu most (stejne, jak se rozklikava objekt majak); po rozkliknuti by se mela objevit tabuka, kde je o nem napsano vse potrebne (domnivam se).

Uvedeny incident je zavinen pouze a vyhradne velitelem plavidla, ktery je povinen znat prujeznou vysku mostu a vysku stezne nad hladinou pri aktualnim ponoru.

Je ale pravda, ze mohli by mistni udelat nejakou tabuli pred kazdym mostem. Tim by se zvysila v prvni rade jeho bezpecnost. Zbyva jen doufat, ze je takova vec napadne. Pochybuji vsak o tom velmi silne. :lol:

Pro jistotu dodam, ze v mapach vyska prujezdu pod elektrickym vedenim ukazuje nikoliv skutecnou jeho vysku nad hladinou, ale vysku bezpecneho prujezdu, ktera je vzdy mensi a je uvedena s ohledem na moznost proskoceni jiskry mezi dratem a steznem. :lol:
Uživatelský avatar
Pidzej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 63
Registrován: sob srp 16, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pidzej » ned črc 03, 2011 12:59 pm

Dovolil bych si podotknout k níže uvedené citaci:
Uvedeny incident je zavinen pouze a vyhradne velitelem plavidla, ktery je povinen znat prujeznou vysku mostu a vysku stezne nad hladinou pri aktualnim ponoru.


na několika charterových lodích jsem toto info tedy výšku lodi nenašel v žádných papírech.... pak těžko usuzovat.. a měřit...
Pavel
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » ned črc 03, 2011 1:56 pm

Pidzej píše:Dovolil bych si podotknout k níže uvedené citaci:
Uvedeny incident je zavinen pouze a vyhradne velitelem plavidla, ktery je povinen znat prujeznou vysku mostu a vysku stezne nad hladinou pri aktualnim ponoru.


na několika charterových lodích jsem toto info tedy výšku lodi nenašel v žádných papírech.... pak těžko usuzovat.. a měřit...
Pavel

A proc tedy lezt pod most? :lol: Stalo se, je to smutne a velice neprijemne, uprimne toho skippera lituji a preji mu,a by se to co nejlepe vyresilo. Ale zodpovednost je vyhradne na nem, a bylo by dobre, kdyby si to kazdy skipper uvedomoval. Mohl u toho nekdo prijit k tezkemu urazu, a jsem silne zvedavy, jak by to pak skipper vysvetloval tim, ze na lodi nebyla informace o vysce lodi.

Proc ja vzdy vim o lodi to, co potrebuji - to mne hlava nebere. :lol:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Re: "Česká posádka sa zasekla v prieplave Ždrelac"

Příspěvekod alffa » ned črc 03, 2011 3:52 pm

david píše:měli nahoru poslat tohodle šoumena a naklonit loď

Jeden takovej ŠOUMEN co jezdí mosty v náklonu, se tady už vyskytl.
Starší (služebně) uživatelé fora, si jistě vzpomenou. Tenkrát jsme se dost nasmáli. :mad:
Kdo ví, ... ... možná to byl on. :? :D
Doufám, že to nebyl někdo, kdo si vzal z toho tlučhuby příklad.
Né všechno, co sem nějakej vejtaha napíše, je hodno následování. ;)
Pidzej píše:na několika charterových lodích jsem toto info tedy výšku lodi nenašel v žádných papírech.... pak těžko usuzovat.. a měřit...
Pavel

Pavle,
to je všechno pěkný. Když ale nevím tak se zeptám, nebo měřím.
Není li koho a měřit neumím, tak halt nevyplouvám. Pokud přesto vypluji, je to jen a jen, moje zodpovědnost. S tím se nedá hnout. Vždycky bude na vině kapitán. :hmm:
alffa
Uživatelský avatar
Frantisek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 265
Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
Reputace: 0
Bydliště: Presov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Frantisek » ned črc 03, 2011 6:42 pm

Pidzej píše:...na několika charterových lodích jsem toto info tedy výšku lodi nenašel v žádných papírech....


...je v kazdom technickom liste a aku lod si prenajimas, hadam vies... napr: bavaria-cruiser-40
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » ned črc 03, 2011 7:11 pm

1. Vždy se ptám techniků, jestli můžu pod most, oni vědí (u B50 jsem se teda neptal)
2. V mých 777 JE uvedena výška 16,5 m, peljar jsem dlouho v ruce neměl.
3. Ještě včera tam ze severní strany nějaká značka (ale jestli metry nebo rychlost, na to krk nedám) byla. Jsem na B30, takže mě metry nezajímaly. Pokud pojedu stejnou cestou zpět, vyfotím to a fotku pověsím sem.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » pon črc 04, 2011 8:25 am

windward píše:
Uvedeny incident je zavinen pouze a vyhradne velitelem plavidla, ktery je povinen znat prujeznou vysku mostu a vysku stezne nad hladinou pri aktualnim ponoru.



Souhlas s Windwardem. Když si nejsem jistý tak konám tak, abych si jistý byl nebo zvolím jinou trasu. Zrovna v pripade tohohle mostu se to da v pohode objet aniz by clovek nejak vyrazne ztracel cas.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon črc 04, 2011 10:38 am

Problém môže byť Jardo vtedy, ak si si istý a ono to tak nie je. Môj známy, mimoriadne skúsený jachtár, dostal v maríne Sukošan kde preberal loď informáciu, že sa pod ten most zmestí. Nezmestil sa. Na tesno, ale nezmestil sa. Samozrejme že kapitán je zodpovedný. V maríne ho chybne informovali, na tej lodi bol totiž čerstvo menený sťažeň, dali o niečo vyšší a zamestnanec si to neuvedomil a ani v papieroch to nebolo uvedené, resp. informácia o výške lodi zostala pôvodná. Každý kto tam išiel vie, že pocitovo je to tak, že sa tam nemôžem zmestiť, ale ak mi to podla papierov sedí a v maríne potvrdia že áno, tak prestanete veriť svojmu inštinktu, strachu, opatrnosti a idete do toho. A je po kaucii.
Windward píše, že rozdiel hladín by tam mal byť max. 30 cm, ale môže byť podstatne večší a to vtedy, ak vietor naženie vodu smerom k pevnine. Podla niektorých pozorovatelov tohoto javu aj 60-70 cm, ak k tomu pripočítame minipríliv, tak je to aj meter.
Uživatelský avatar
Ismael
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pát zář 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ismael » pon črc 04, 2011 10:45 am

Ahoj všem přítomným.
Neřekl bych, že zrovna Ždrelac se dá v pohodě objet. Nebo možná v pohodě, ale určitě ne bez ztráty času. Myslím naopak, že umístění průplavu je přírodou vyřešeno " strategicky" velmi výhodně. Samozřejmě ovšem záleží na tom, odkud a kam se plavíš. Já jsem plul v neděli 26.6. z Biogradu na Zverinac a měl jsem v úmyslu se Ždrelacem protáhnout. Pro jistotu jsem začal hledat výšku lodi v technické dokumentaci a nenašel. Moje chyba. Měl jsem se zajímat "dřívějc". Skončilo to tak, že jsme výšku stěžně odhadli a po přičtení vzdálenosti hladina - paluba, jsem zvažoval, zda rezerva cca 0,5 m bude dostatečná. Neriskoval jsem to, i když jsem měl chuť. Taky se bouřila posádka.
Takže jsme křižovali proti docela svižnému severozápadnímu větru / vlnky měly bílé čapky/ celých osm hodin, než jsme se protáhli mezi Jidulou a sv.Petarem do závětří. A v devět večer pak hledali kotviště. Zátoky značené přítelem Karl- Hajnzem jako vhodné ke kotvení byly narvány již od dvou hodin jachtpaďoury a tak jsme se ukotvili až v uvale Prtljug.
Po týdnu jsme se vraceli od otoku Iž a Ždrelac jsem opět s krvácejícím srdcem minul. Tentokrát levobokem. A zase by se dost hodil. Mohli bychom zůstat skoro o den déle v Srednim kanalu a nemuseli tak spěchat vrátit loď.
Takže si myslím, že když už věnovali Hrvati tolik času renovaci Ždrelackého mostu, měli ho udělat "zvedací".
Ahoj. Říkejte mi Ismael. P.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pon črc 04, 2011 5:20 pm

Denis píše:Windward píše, že rozdiel hladín by tam mal byť max. 30 cm, ale môže byť podstatne večší a to vtedy, ak vietor naženie vodu smerom k pevnine. Podla niektorých pozorovatelov tohoto javu aj 60-70 cm, ak k tomu pripočítame minipríliv, tak je to aj meter.

Dobra informace, diky. Tj. pokud fouka ke brehu a jeste je priliv_ pak je treba byt 100x opatrnejsi.
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » pon črc 11, 2011 9:42 am

Na mostě je nahoře na oblouku z obou stran uvedená podjezdná výška mostu 16,5 m takovou značkou, jakou známe z normálních silnic. Ověřeno 08/07/2011 kolem 17,30. I bez dalekohledu je viditelná natolik, že se musí dát otočit a jet jinudy (pokud člověk nemá pilota a nelze to zjistit předem). Teď ještě znát tu výšku stěžně....
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pon črc 11, 2011 4:31 pm

Ze, by mistni poslechli windwarda a pridelali tabulku? :lol:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte črc 12, 2011 10:19 am

Plul jsem okolo, mohu potvrdit.

Výšku stěžně jsem neřešil, na lodi vedle vstupu do salonu byla dostatečně velká nálepka (na to aby bylo možné přehlédnoutú Bridge Ugljan- Pašman no...
V jedné chvíli jsem si prohlížel dokumentaci k lodi, mám za to že soubor různých manuálů je na každé lodi. A jeden ze sešitů byl přímo od výrobce lodě, kde byly uvedeny všechny základní parametry, včetně výšky stěžně....jenom hodinovou spotřebu motoru jsem nenašel...
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv črc 14, 2011 6:58 pm

[mod="Baharis"]Dlouho jsem uvažoval, zda tento příspěvek moderovat či ne. Nakonec jsem se rozhodl že ano. Vysvětlím, hlavně Bóžovi, proč.

- Nesouvisí s tématem a nemá k němu žádnou vypovídací hodnotu.
- Nemůže jít o žádný, jak naznačuješ revanš, protože obě vlákna založil jeden a tentýž uživatel. "Odvetil" by sám sobě.
- Slováci, Češi a ostatní národnosti zde nesoutěží, nebojují, nedělají si "zářezy na pažbě". Už jen naznačení něčeho podobného se mě zdá dost nešťastné, ne-li přímo nebezpečné.

Mé rozhodnutí je konečné a nechci zde o něm dále diskutovat. Pokud diskutovat, tak můžeme soukromými cestami, pokud máš pocit křivdy tak u Libora.
[/mod]
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod mozeg » sob črc 16, 2011 12:56 pm

No, ja som tadial preplaval vcera. Poviem Vam aj ked som vedel ze sa tam mam vojst, nie je to sranda. Siel som extremne pomaly az ked som si bol uplne isty tak som pridal. Rezerva tak 50cm. Pocit na prd. A Ano je to tak z oboch stran su tabulky s uvedenou vyskou a casu na otocenie je dost. Z jednej strany je tabulka poohynana od narazu.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » ned črc 17, 2011 8:07 pm

baharisi v pořádku souhlasím, ale nacionální smýšlení počíná vždy pojmenováním nacionality. podle mne není vhodné používat pro příspěvky tato pojmenování. prostě toto tema chápu poněkud jinak.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 752
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Prolaz Ždrelac

Příspěvekod Pavel63 » ned črc 17, 2011 11:41 pm

No, ono to vždycky není všechno tak úplně jednoduché. K několika výše uvedeným příspěvkům asi tolik:

1) Plavil jsem se tam tento týden 4x (vrátil jsem se včera večer), takže mohu potvrdit, že kulaté cedule s výškou 16,5 m tam už skutečně visí. Most je už zespodu min. 2x škrtnutý, takže zmíněný Čech nebyl sám. Mám i fotky, časem dám odkaz nebo je sem nacpu, když bude čas a budu dost šikovný.

2) Vzhledem k délce Pašmanu i Ugljanu bych rozhodně neřekl, že obeplutí jednoho či druhého ostrova není výrazná časová ztráta. Při vyplouvání ze Sukošanu např. směrem do Telašcice je to skutečně ztráta tak půl dne (záleží na podmínkách, směru větru atd. - neberte to tedy jako přesný údaj). Navíc pokud vyplouvám a přebírám loď odpoledne, tak při vyplutí např. v 17 hod. už jaksi nezbývá nějak moc času na obeplouvání ostrova, aby člověk rozumně zakotvil na noc (obvykle se kotví v laguně průlivu nebo v Sabušici za průlivem).

3) Plout do průlivu s tím, že popluji pomalu a pokud bych usoudil, že se nevejdu, tak couvnu - je to opět otázka momentální situace - v závislosti na přílivu a odlivu (aspoň myslím) zde skutečně bývá proud až 4 uzly a nedovedu si představit, že bych měl pár metrů před mostem plachetnici zastavit a začít couvat proti takovému proudu. Mám obavu, že by mne tam proud spolehlivě protáhnul stěžeň-nestěžeň. Kromě toho proud a jeho rychlost je patrná až těsně před průlivem (pár desítek m).

Pavel.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Prolaz Ždrelac

Příspěvekod JardaF » pon črc 18, 2011 9:59 am

Pavel63 píše:
2) Vzhledem k délce Pašmanu i Ugljanu bych rozhodně neřekl, že obeplutí jednoho či druhého ostrova není výrazná časová ztráta.
Pavel.


Já bych to tak dramaticky neviděl. Most s průplavem byly dost dlouho zavřený a že by se z toho skippeři zrovna věšeli... navíc velké plachetnice se tam prostě nevejdou a nevšim jsem si, že by se jich půjčovalo o to méně...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host