Totálně ke dnu
- modrymax
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 165
- Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Hranice
Totálně ke dnu
Alarmující a hloupá chyba, stojí za přečtení pro všechny
http://www.yachtnet.cz/stranky/~ztroskotani
http://www.yachtnet.cz/stranky/~ztroskotani
- mikel
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: úte čer 29, 2010 2:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Kolín
Velmi slušný, když přišla Bora, byl jsem u toho!! Pluli jsme u Iže, posádka absolutně kromě jednoho člena nezkušená a pobyt na lodi byl pro ně jen dovolená, proto jsme se rozhodli něco kolem 13.00 hodiny, že zastavíme u Malého Iže na bóji, dají si oběd a koupání. Po ukotvení, snad během 10 minut začlo pofukovat a během dalších 10min mazec o síle 35. Postupně do zátoky, která je zde ale docela otevřená, takže žádná výhra to nebyla , ale byly tam alespoň bójky, postupně připlouvali další lodě. Někteří již ve vestách. Osobně jsem se bál, že snad ani ta bóje resp. lano, které nás drží ten poryv nedá, lítali jsme tam jak " hadr na holi", ale udrželo nás to, přesto jsem byl po celou dobu ve střehu. Bora trvala cca 2,5 hodiny. Během té doby a následně i pak ještě po odeznění větru jsem na rádiu poslouchal zmatené hlášení MAYDAY!!! Nejednalo se jen o jednu loď, bylo jich několik. Možná, že i tato loď, kterou můžeme vidět na dně, podávala hlášení. Někdo o potápění lodi a nefunkčním moturu skutečně mluvil. Hlášení probíhalo v angličtině, ale bohužel hlasatel, byla to holčina, nebyla schopná operačnímu středisku vylíčit a popsat svou POZICI!!! Takže pak je těžké někomu přispěchat na pomoc..... 

- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Jedno pitomé lano a je z toho průšvih jak Brno. Díval jsem se na ty fotky a zkuste i někdo pomoct, co to bylo za lano a proč se tam dostalo. Podle fotek je uvázáno za nějaký nerezový úchyt tvořený nerezovou trubkou vzadu na zadním platu. Nevím, co to bylo za loď a proč tam ten úchyt je a na co se může používat, proč tam ale bylo to lano?
Patřím k těm, kteří nafukovací záchranný člun tahají za lodí, i když jsem zažil, co umí silný vítr s člunem na hladině provést, ale člun mám vždy uvázaný za spodní část zábradlí a ne někde dole na badenplatu, už jen proto, že při plavbě a uvázání člunu nízko nad hladinou má člun tendenci nořit se přídí do vody a má tak zbytečně veliký odpor nebo hrozí poškození jeho úchytů (mám na mysli samotný nafukovací člun, nikoli člun s naszeným závěsným motorem na zádi - ten se chová poněkud jinak).
Lano na fotografiích je přivázané k tomu nerezovému oblouku na badenplatu a odtud je našponované kolem kormidla k lodnímu šroubu a pak směřuje snad ke kýlu. I Kdyby to bylo lano,kterým byla původně loď vyvázaná zádí na břeh, tak za tuhle část bych asi nikdy lano neuvazoval. Ani mi nepřipadá, že by to bylo lano držící schůdky.
Nechci tím řešit, co kdo udělal špatně, spíš se ptám proto, abych se napříště sám (a případně další) vyvaroval stejné chyby. Ono něcojiného je běžná "dovolenková" plavba a něco jiného, když opravdu "foukne" a pak na palubě vlaje vše, co není připevněné.
Pavel.
Patřím k těm, kteří nafukovací záchranný člun tahají za lodí, i když jsem zažil, co umí silný vítr s člunem na hladině provést, ale člun mám vždy uvázaný za spodní část zábradlí a ne někde dole na badenplatu, už jen proto, že při plavbě a uvázání člunu nízko nad hladinou má člun tendenci nořit se přídí do vody a má tak zbytečně veliký odpor nebo hrozí poškození jeho úchytů (mám na mysli samotný nafukovací člun, nikoli člun s naszeným závěsným motorem na zádi - ten se chová poněkud jinak).
Lano na fotografiích je přivázané k tomu nerezovému oblouku na badenplatu a odtud je našponované kolem kormidla k lodnímu šroubu a pak směřuje snad ke kýlu. I Kdyby to bylo lano,kterým byla původně loď vyvázaná zádí na břeh, tak za tuhle část bych asi nikdy lano neuvazoval. Ani mi nepřipadá, že by to bylo lano držící schůdky.
Nechci tím řešit, co kdo udělal špatně, spíš se ptám proto, abych se napříště sám (a případně další) vyvaroval stejné chyby. Ono něcojiného je běžná "dovolenková" plavba a něco jiného, když opravdu "foukne" a pak na palubě vlaje vše, co není připevněné.
Pavel.
- webholding
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 69
- Registrován: stř říj 12, 2011 2:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Nemecko
- Kontaktovat uživatele:
Koupací lano?
Nemůže se jednat o koupací lano?
Klasická záliba, a taktéž moje
, je uvázat lano za zadní vazák, chytnou rukou a za jízdy na motor skočit do vody. Ale ne jednou se mi také stalo, že se někdo z posádky takto ovlažil, při vylézání nahoru lano položil na zrcadlo a jak vylezl nahoru, osušil se, tak jednoduše zapomněl na to lano. To tam vesele leží dokud nedojde větší vlna, která ho smete ze zrcadla do vody a už o něm nikdo ani neví nějakou dobu.
Klasická záliba, a taktéž moje

- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Tu je foto tej lode. Sun Odyssey 39 i Selena Je možné, že to bolo lano zo zadneho fendru alebo ako vraví webholding. Pokiaľ sa nevyjadrí niekto z posádky alebo očitý svedok, tak sa môžeme iba dohadovať.
Naposledy upravil(a) FerenCS dne úte zář 25, 2012 8:03 am, celkem upraveno 2 x.
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Mne je docela jedno, co je to za lano, treba to byla pitoma posadka a kapitán si chtěl jenom v nevhodný okamžik hodit mašli.
Mně spíš zarazil obrázek selena_6 a to bych se jako kapitán dost vzpouzel aby mi šáhli na kauci (jde o to, jak úspěšně). Na fotce je vidět, že na hřídeli je instalovaný rope cutter, ale na nevhodným místě. Asi jak se to chorvatovi mezi první a druhou rakijí podařilo namontovat, tak to tam nechal. Rope cutter ma být přímo na propeleru, není možné, aby se mezi rope cutter a propeler namotalo tolik lana, které zastaví hřídel.
Jiným slovy, kdyby byl rope cutter instalovan tak jak má, loď nemusela dopadnout tak, jak dopadla, tohle je chyba charterovky.
Dělám u charterovky, takže vím, čeho jsou klienti schopni a že loď musí být naprosto blbovzdorná. Pokud už charterovka našla peníze na takovou věc, jako je ropecutter, je trestuhodné, že byl nevhodně namontován...
Myšák
Mně spíš zarazil obrázek selena_6 a to bych se jako kapitán dost vzpouzel aby mi šáhli na kauci (jde o to, jak úspěšně). Na fotce je vidět, že na hřídeli je instalovaný rope cutter, ale na nevhodným místě. Asi jak se to chorvatovi mezi první a druhou rakijí podařilo namontovat, tak to tam nechal. Rope cutter ma být přímo na propeleru, není možné, aby se mezi rope cutter a propeler namotalo tolik lana, které zastaví hřídel.
Jiným slovy, kdyby byl rope cutter instalovan tak jak má, loď nemusela dopadnout tak, jak dopadla, tohle je chyba charterovky.
Dělám u charterovky, takže vím, čeho jsou klienti schopni a že loď musí být naprosto blbovzdorná. Pokud už charterovka našla peníze na takovou věc, jako je ropecutter, je trestuhodné, že byl nevhodně namontován...
Myšák
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Jak který sekáčky, nejlepší jsou dvoudílný, ale i ten, co tam je, kdyby byl připláclej na propeleru, tak se toho tam tolik nenamotá.
Když je to lano přivázaný na zádi, tak do toho musel nacouvat, ale co dělal, to není docela jasný, však ani nevíme, kde to bylo.
Jistý je, že v takovým počasí je nejjistější strávit bouřku venku buď na malým kapesníku, nebo v driftu a počkat. Snažit se někam vplout na motor, pokud tam není hladina jak zrcadlo je zbytečný hazard, který se ne vždy vyplácí.
Myšák
Když je to lano přivázaný na zádi, tak do toho musel nacouvat, ale co dělal, to není docela jasný, však ani nevíme, kde to bylo.
Jistý je, že v takovým počasí je nejjistější strávit bouřku venku buď na malým kapesníku, nebo v driftu a počkat. Snažit se někam vplout na motor, pokud tam není hladina jak zrcadlo je zbytečný hazard, který se ne vždy vyplácí.
Myšák
- Mulisak
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 45
- Registrován: ned pro 17, 2006 1:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj. Možná mě navedete na jiné vlákno, ale už mi zde zmiňovaný rope cutter několikráte přišel na rozum, když jsem ale viděl to video, tak nevím, jaký si vlastně vybrat - ta naše má propeler na docela dlouhé hřídeli, tak asi metr, uprostřed s ložiskem na pásku, na té polovině u propeleru ještě anodu, takovou buclatou? M.
- mikel
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: úte čer 29, 2010 2:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Kolín
Je jasný, že teď by to chtělo vyjádření kapitána co a jak. Ať víme všichni aponaučíme se. Ale lano do vody - špatný a je jedno jestli z dinghy nebo snad od geny..., vůle pro namotání lana u propeleru - taky špatný..., ale jak jsem taky psal MAYDAY bylo zmatený, bylo jen slyšet hysterický křik některých členů posádky, myslím, ale že se jednalo o němce, protože alespoň s někým operační dlouho hovořili německy a sháněli tlumočníka, pak přelaďovali na jiný kanál.
jak to potopit
Ahoj, vidím poprvé takhle detailní fotky lodě, kterou ztroskotali. Taky odhaduji, že se jednalo o lano ke člunu. I popis rychlosti příchodu bouřky by nasvědčoval tomu, že posádka nedbala výstrah a signálů počasí.
Nás chytla podobá bouřka 24.5.2012 mezi pevninou a ostrovem Brač u zátoky Vrulje. Být tam o hodinu dříve, bylo to v klidu. Vítr 30-35 uzlů v poryvech, vítr bral vršky vln a odnášel je na moře. Měl jsem trochu obavu o loď a posádku. Nasadili jsme všichni vesty. Relativně komfortní jízda byla proti vlnám a po vlnách, v okamžiku, kdy jsme dostali vítr z boku tak šla loď do nepříjemného náklonu /netroufám si tvrdit kolik stupňů/. Plachty jsme stahli včas, celou tu dobu jsme jeli na motor. Loď byla Sun Odyssey 45.
Dotaz do fóra. Může se loď při takovém větru do boku a bez plachet při velkém poryvu překlopit nebo jsem měl zbytečný trach?
Skončilo to tak, že v cca 2130 jsme se uvázali ve vesnici Povlja, dali si večeři, pivo, prodiskutovali to a šli spát, tedy konec dobrý.
Nás chytla podobá bouřka 24.5.2012 mezi pevninou a ostrovem Brač u zátoky Vrulje. Být tam o hodinu dříve, bylo to v klidu. Vítr 30-35 uzlů v poryvech, vítr bral vršky vln a odnášel je na moře. Měl jsem trochu obavu o loď a posádku. Nasadili jsme všichni vesty. Relativně komfortní jízda byla proti vlnám a po vlnách, v okamžiku, kdy jsme dostali vítr z boku tak šla loď do nepříjemného náklonu /netroufám si tvrdit kolik stupňů/. Plachty jsme stahli včas, celou tu dobu jsme jeli na motor. Loď byla Sun Odyssey 45.
Dotaz do fóra. Může se loď při takovém větru do boku a bez plachet při velkém poryvu překlopit nebo jsem měl zbytečný trach?
Skončilo to tak, že v cca 2130 jsme se uvázali ve vesnici Povlja, dali si večeři, pivo, prodiskutovali to a šli spát, tedy konec dobrý.
- japek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 50
- Registrován: úte bře 15, 2011 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: jak to potopit
HoPrahok píše:
Dotaz do fóra. Může se loď při takovém větru do boku a bez plachet při velkém poryvu překlopit nebo jsem měl zbytečný trach?
Nemůže, pokud někde neztratí kýl...

Výjimkou je, pokud posádka nechá otevřené lukny a/nebo vchod do podpalubí, pak stačí jedno přelití vlnou a to už pak nemusí pomoct nic...
tiez cumim na tie diery a nechapem, ze este mali cas volat MAYDAY
tak neviem, na chartrovke zavriet palubu znamena pozakladat do vchodu tie plexisklove platne a nasledne ich vzdy povyberat ak niekto chce ist von alebo dnu. to aj niekto za jazdy robite?
japek píše:pokud posádka nechá otevřené lukny a/nebo vchod do podpalubí, pak stačí jedno přelití vlnou a to už pak nemusí pomoct nic...
tak neviem, na chartrovke zavriet palubu znamena pozakladat do vchodu tie plexisklove platne a nasledne ich vzdy povyberat ak niekto chce ist von alebo dnu. to aj niekto za jazdy robite?
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Ony ty plexi občas bývají dělené (myslím ta svislá část), takže stačí aspoň nasadit tu spodní část, aby voda při případném přelití vlny do kokpitu nebo částečném zalití kokpitu při náklonu se nenalila do kajuty, ale odtekla ven. Zasunout střechu vstupu do kajuty jde obvykle bez problémů.
Předpokládám plavbu na poměrně chráněných mořích, ne v extrémních situacích, kde hrozí opravdu "zabalení" plachetnice do vlny - to si dost dobře ani nedokážu představit, že bych někdy měl absolvovat, byť eskymáků jsem absolvoval bezpočet a umím ho i bez pádla.
Pavel.
Předpokládám plavbu na poměrně chráněných mořích, ne v extrémních situacích, kde hrozí opravdu "zabalení" plachetnice do vlny - to si dost dobře ani nedokážu představit, že bych někdy měl absolvovat, byť eskymáků jsem absolvoval bezpočet a umím ho i bez pádla.
Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne pon zář 24, 2012 6:53 pm, celkem upraveno 1 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host