Totálně ke dnu

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Totálně ke dnu

Příspěvekod modrymax » pát zář 21, 2012 3:49 pm

Alarmující a hloupá chyba, stojí za přečtení pro všechny

http://www.yachtnet.cz/stranky/~ztroskotani
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát zář 21, 2012 9:07 pm

Ahoj
Tu bouřku jsem absolvoval u Puly mezi Brijuni a Fažanou,tady přišly první poryvy kolem desáté dopoledne, nástup byl volnější,hlavní fičák přišel tak po deseti minutách,na přípravu lodě to bylo v pohodě,ale jinde to mohlo být samozřejmě jinak.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát zář 21, 2012 9:43 pm

To je dost sila. Nechtel bych byt na miste skipera.
Uživatelský avatar
mikel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: úte čer 29, 2010 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Kolín

Příspěvekod mikel » sob zář 22, 2012 10:37 am

Velmi slušný, když přišla Bora, byl jsem u toho!! Pluli jsme u Iže, posádka absolutně kromě jednoho člena nezkušená a pobyt na lodi byl pro ně jen dovolená, proto jsme se rozhodli něco kolem 13.00 hodiny, že zastavíme u Malého Iže na bóji, dají si oběd a koupání. Po ukotvení, snad během 10 minut začlo pofukovat a během dalších 10min mazec o síle 35. Postupně do zátoky, která je zde ale docela otevřená, takže žádná výhra to nebyla , ale byly tam alespoň bójky, postupně připlouvali další lodě. Někteří již ve vestách. Osobně jsem se bál, že snad ani ta bóje resp. lano, které nás drží ten poryv nedá, lítali jsme tam jak " hadr na holi", ale udrželo nás to, přesto jsem byl po celou dobu ve střehu. Bora trvala cca 2,5 hodiny. Během té doby a následně i pak ještě po odeznění větru jsem na rádiu poslouchal zmatené hlášení MAYDAY!!! Nejednalo se jen o jednu loď, bylo jich několik. Možná, že i tato loď, kterou můžeme vidět na dně, podávala hlášení. Někdo o potápění lodi a nefunkčním moturu skutečně mluvil. Hlášení probíhalo v angličtině, ale bohužel hlasatel, byla to holčina, nebyla schopná operačnímu středisku vylíčit a popsat svou POZICI!!! Takže pak je těžké někomu přispěchat na pomoc..... :hmm:
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 752
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » ned zář 23, 2012 9:03 am

Jedno pitomé lano a je z toho průšvih jak Brno. Díval jsem se na ty fotky a zkuste i někdo pomoct, co to bylo za lano a proč se tam dostalo. Podle fotek je uvázáno za nějaký nerezový úchyt tvořený nerezovou trubkou vzadu na zadním platu. Nevím, co to bylo za loď a proč tam ten úchyt je a na co se může používat, proč tam ale bylo to lano?
Patřím k těm, kteří nafukovací záchranný člun tahají za lodí, i když jsem zažil, co umí silný vítr s člunem na hladině provést, ale člun mám vždy uvázaný za spodní část zábradlí a ne někde dole na badenplatu, už jen proto, že při plavbě a uvázání člunu nízko nad hladinou má člun tendenci nořit se přídí do vody a má tak zbytečně veliký odpor nebo hrozí poškození jeho úchytů (mám na mysli samotný nafukovací člun, nikoli člun s naszeným závěsným motorem na zádi - ten se chová poněkud jinak).

Lano na fotografiích je přivázané k tomu nerezovému oblouku na badenplatu a odtud je našponované kolem kormidla k lodnímu šroubu a pak směřuje snad ke kýlu. I Kdyby to bylo lano,kterým byla původně loď vyvázaná zádí na břeh, tak za tuhle část bych asi nikdy lano neuvazoval. Ani mi nepřipadá, že by to bylo lano držící schůdky.

Nechci tím řešit, co kdo udělal špatně, spíš se ptám proto, abych se napříště sám (a případně další) vyvaroval stejné chyby. Ono něcojiného je běžná "dovolenková" plavba a něco jiného, když opravdu "foukne" a pak na palubě vlaje vše, co není připevněné.

Pavel.
Uživatelský avatar
webholding
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 69
Registrován: stř říj 12, 2011 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Nemecko
Kontaktovat uživatele:

Koupací lano?

Příspěvekod webholding » ned zář 23, 2012 9:48 am

Nemůže se jednat o koupací lano?
Klasická záliba, a taktéž moje :), je uvázat lano za zadní vazák, chytnou rukou a za jízdy na motor skočit do vody. Ale ne jednou se mi také stalo, že se někdo z posádky takto ovlažil, při vylézání nahoru lano položil na zrcadlo a jak vylezl nahoru, osušil se, tak jednoduše zapomněl na to lano. To tam vesele leží dokud nedojde větší vlna, která ho smete ze zrcadla do vody a už o něm nikdo ani neví nějakou dobu.
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 637
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » ned zář 23, 2012 9:49 am

Tu je foto tej lode. Sun Odyssey 39 i Selena Je možné, že to bolo lano zo zadneho fendru alebo ako vraví webholding. Pokiaľ sa nevyjadrí niekto z posádky alebo očitý svedok, tak sa môžeme iba dohadovať.
Naposledy upravil(a) FerenCS dne úte zář 25, 2012 8:03 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Pefry2012
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 204
Registrován: ned črc 22, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pefry2012 » ned zář 23, 2012 9:57 am

ahoj, co to tu ctu, tak jsem myslel, ze na takove veci, jako je vleceni cehokoliv se pouziva plovouci lano..
p.
Uživatelský avatar
japek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: úte bře 15, 2011 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Uherské Hradiště

Příspěvekod japek » ned zář 23, 2012 10:12 am

Hmm, mně to přijde jakoby vlekli člun za lodí a ten se jim ve špatném počasí na vlnách a ve větru utrhl (špatné poutko, únava materiálu) a volné lano se pak dostalo až k dosahu propeleru..... :?
Uživatelský avatar
MERCHANT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: ned bře 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MERCHANT » ned zář 23, 2012 11:12 am

Podle toho šmodrchu (obrázek č.7) to vypadá na uvázaný člun.
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » ned zář 23, 2012 12:21 pm

Katastrofa,.....lano od člunu za schůdky? Ta lod-trup je na odpis,......možná by stálo za to ji vytáhnout a použít jen "pajšl"a takelář,ev kýl.Otázkou je,zda by se to vyplatilo hodit na nový trup a asi by to chtělo ve fabrice.Jinak za chvíli z toho budou mít potápěči výletní místo ve 20m.
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Crazymen » ned zář 23, 2012 12:42 pm

Říkal jsem si že třeba chladili pivo, ale plechovka v lanu drží blbě :D
Tipoval bych to asi taky na "narychlo" uvázaný člun
Uživatelský avatar
MERCHANT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: ned bře 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MERCHANT » ned zář 23, 2012 4:57 pm

Podle obrázků šli dolů s vytaženou hlavní plachtou.
Je možné, že po slehání motoru - namotání lana se pokoušeli
za pomocí plachty o obrat vlevo. V tom jim zabránilo to nešťastné lano.
Je to jen můj dohat, tak mne prosím nekamenujte.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » ned zář 23, 2012 5:23 pm

Mne je docela jedno, co je to za lano, treba to byla pitoma posadka a kapitán si chtěl jenom v nevhodný okamžik hodit mašli.
Mně spíš zarazil obrázek selena_6 a to bych se jako kapitán dost vzpouzel aby mi šáhli na kauci (jde o to, jak úspěšně). Na fotce je vidět, že na hřídeli je instalovaný rope cutter, ale na nevhodným místě. Asi jak se to chorvatovi mezi první a druhou rakijí podařilo namontovat, tak to tam nechal. Rope cutter ma být přímo na propeleru, není možné, aby se mezi rope cutter a propeler namotalo tolik lana, které zastaví hřídel.
Jiným slovy, kdyby byl rope cutter instalovan tak jak má, loď nemusela dopadnout tak, jak dopadla, tohle je chyba charterovky.
Dělám u charterovky, takže vím, čeho jsou klienti schopni a že loď musí být naprosto blbovzdorná. Pokud už charterovka našla peníze na takovou věc, jako je ropecutter, je trestuhodné, že byl nevhodně namontován...
Myšák
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned zář 23, 2012 5:42 pm

jeví se mi to tak, že si chlapec do lana nacouval, no a na to sekáček na lana nejni stavěnej :hmm:
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » ned zář 23, 2012 6:00 pm

Jak který sekáčky, nejlepší jsou dvoudílný, ale i ten, co tam je, kdyby byl připláclej na propeleru, tak se toho tam tolik nenamotá.
Když je to lano přivázaný na zádi, tak do toho musel nacouvat, ale co dělal, to není docela jasný, však ani nevíme, kde to bylo.
Jistý je, že v takovým počasí je nejjistější strávit bouřku venku buď na malým kapesníku, nebo v driftu a počkat. Snažit se někam vplout na motor, pokud tam není hladina jak zrcadlo je zbytečný hazard, který se ne vždy vyplácí.
Myšák
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » ned zář 23, 2012 6:57 pm

Pro info o rope cutteru jeden video test na Youtube
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JImiuemabIY[/youtube]
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » ned zář 23, 2012 7:25 pm

no jo, na zpátečku by se namotalo na všech....
Uživatelský avatar
Mulisak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 45
Registrován: ned pro 17, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Mulisak » ned zář 23, 2012 8:10 pm

Ahoj. Možná mě navedete na jiné vlákno, ale už mi zde zmiňovaný rope cutter několikráte přišel na rozum, když jsem ale viděl to video, tak nevím, jaký si vlastně vybrat - ta naše má propeler na docela dlouhé hřídeli, tak asi metr, uprostřed s ložiskem na pásku, na té polovině u propeleru ještě anodu, takovou buclatou? M.
Uživatelský avatar
mikel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: úte čer 29, 2010 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Kolín

Příspěvekod mikel » pon zář 24, 2012 9:11 am

Je jasný, že teď by to chtělo vyjádření kapitána co a jak. Ať víme všichni aponaučíme se. Ale lano do vody - špatný a je jedno jestli z dinghy nebo snad od geny..., vůle pro namotání lana u propeleru - taky špatný..., ale jak jsem taky psal MAYDAY bylo zmatený, bylo jen slyšet hysterický křik některých členů posádky, myslím, ale že se jednalo o němce, protože alespoň s někým operační dlouho hovořili německy a sháněli tlumočníka, pak přelaďovali na jiný kanál.
Uživatelský avatar
HoPrahok
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 197
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 1

jak to potopit

Příspěvekod HoPrahok » pon zář 24, 2012 9:41 am

Ahoj, vidím poprvé takhle detailní fotky lodě, kterou ztroskotali. Taky odhaduji, že se jednalo o lano ke člunu. I popis rychlosti příchodu bouřky by nasvědčoval tomu, že posádka nedbala výstrah a signálů počasí.

Nás chytla podobá bouřka 24.5.2012 mezi pevninou a ostrovem Brač u zátoky Vrulje. Být tam o hodinu dříve, bylo to v klidu. Vítr 30-35 uzlů v poryvech, vítr bral vršky vln a odnášel je na moře. Měl jsem trochu obavu o loď a posádku. Nasadili jsme všichni vesty. Relativně komfortní jízda byla proti vlnám a po vlnách, v okamžiku, kdy jsme dostali vítr z boku tak šla loď do nepříjemného náklonu /netroufám si tvrdit kolik stupňů/. Plachty jsme stahli včas, celou tu dobu jsme jeli na motor. Loď byla Sun Odyssey 45.

Dotaz do fóra. Může se loď při takovém větru do boku a bez plachet při velkém poryvu překlopit nebo jsem měl zbytečný trach?

Skončilo to tak, že v cca 2130 jsme se uvázali ve vesnici Povlja, dali si večeři, pivo, prodiskutovali to a šli spát, tedy konec dobrý.
Uživatelský avatar
japek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: úte bře 15, 2011 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: jak to potopit

Příspěvekod japek » pon zář 24, 2012 10:43 am

HoPrahok píše:
Dotaz do fóra. Může se loď při takovém větru do boku a bez plachet při velkém poryvu překlopit nebo jsem měl zbytečný trach?



Nemůže, pokud někde neztratí kýl... ;) většina jachet (nebo možná dokonce všechny, ale charterové určitě) je konstruována tak, aby se vrátila zpět do svislé polohy dokonce i když se špička stěžně zanoří pár centimetrů pod vodu - sám si jistě dovedeš představit, jaký to musí být náklon.... Troufám si tvrdit, že bez vytažených plachet by vás 35kn vítr těžko do takové polohy dostal.

Výjimkou je, pokud posádka nechá otevřené lukny a/nebo vchod do podpalubí, pak stačí jedno přelití vlnou a to už pak nemusí pomoct nic...
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » pon zář 24, 2012 11:31 am

docela cucim na ty obrovske diry,to snad museli do neceho nejdriv v plne rychlosti pekne rubnout a pak je to asi stahlo nekam na hlubokou vodu... :?
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » pon zář 24, 2012 1:26 pm

tiez cumim na tie diery a nechapem, ze este mali cas volat MAYDAY

japek píše:pokud posádka nechá otevřené lukny a/nebo vchod do podpalubí, pak stačí jedno přelití vlnou a to už pak nemusí pomoct nic...


tak neviem, na chartrovke zavriet palubu znamena pozakladat do vchodu tie plexisklove platne a nasledne ich vzdy povyberat ak niekto chce ist von alebo dnu. to aj niekto za jazdy robite?
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 752
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pon zář 24, 2012 3:05 pm

Ony ty plexi občas bývají dělené (myslím ta svislá část), takže stačí aspoň nasadit tu spodní část, aby voda při případném přelití vlny do kokpitu nebo částečném zalití kokpitu při náklonu se nenalila do kajuty, ale odtekla ven. Zasunout střechu vstupu do kajuty jde obvykle bez problémů.
Předpokládám plavbu na poměrně chráněných mořích, ne v extrémních situacích, kde hrozí opravdu "zabalení" plachetnice do vlny - to si dost dobře ani nedokážu představit, že bych někdy měl absolvovat, byť eskymáků jsem absolvoval bezpočet a umím ho i bez pádla.

Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne pon zář 24, 2012 6:53 pm, celkem upraveno 1 x.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host