Kotvení a síla větru

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Papito
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 263
Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: chebsko

Kotvení a síla větru

Příspěvekod Papito » úte říj 20, 2009 12:48 am

Kotvení a síla větru

V říjnovém čísle Jachting Monthly je otištěna zajímavá diskuse na téma bezpečného kotvení. Základem k této diskusi byla otázka Michaela Chapmana :
“ Jestliže při kotvení použiju plnou sílu motoru vzad, aby se kotva co nejvíce zaryla a ona pevně drží, jak silný musí být vítr, aby ji vylomil?“
Následují zajímavé názory:
a) Udává se, že zpětný chod motoru vyvolá stejnou sílu , kterou působí vítr o rychlosti 20 uzlů. Když zarývám svou kotvu při 2300 otáčkách na zpětný chod, řetěz se plně napíná a tlumič otřesů sténá na protest proti takovému zacházení. To samozřejmě vypadá, že je použita síla mnohem větší než je ekvivalent 20ti uzlů, ale statická síla zpátečky motoru a dynamické síly lodi smýkající se kolem kotvy lze těžko srovnávat.
S větrem přes 30 uzlů se kotva zaryje mnohem hlouběji, než bych to dokázal tahem motoru.

b) Na kotvu se nemůžeš spolehnout, jestliže jsi nepoužil důkladný tah motoru na plné otáčky. Spousta lidí to nedělá a při sílícím větru musejí pak držet kotevní hlídky.

c) Zcela to závisí na tažné síle tvojí lodi při zpětném chodu motoru. Je třeba ji vyrovnat očekávané síle větru. Důležité je uvažovat se silou poryvů, protože na držení kotvy působí především tyto vrcholy sil, nikoliv stálé průměrné zatížení. Kotva se začne vláčet, když její řetěz nadhodí vrchol vlny nebo se loď příliš smýká kolem. To pokaždé nesouvisí se silou větru.
Není vždy moudré použít plnou sílu motoru pro zarytí kotvy. Na nepoddajných typech dna to nefunguje, zvláště, máte-li silný motor a dokonce nejlépe fungující kotvu. Jenom napnete řetěz a použitím přílišné síly vytrhnete ještě neusazenou kotvu ze dna. Na tvrdém povrchu je lepší postupné usazování.

d) Jachta s dobrým propelerem vyvine tažnou sílu kolem 7,5 kg na 1hp motoru. Když máte 20 koňských sil na propeleru, vyvinete na kotevní zařízení tah 150 kg. Stejná loď při větru 25 uzlů vyvine tah 100 kg, při 35 uzlech 180 kg a při 60ti uzlech 550 kg.
Kotva potřebuje čas, aby se do mořského dna sama zavrtala.

Poslední údaje se mi zdály příliš podhodnocené a tak jsem si dal práci a našel tabulku americké firmy Plastimo, která vyrábí skládací čtyřramennou kotvu Grapnel a pluhovou kotvu Manta.

Zátěž vyvíjená na kotvu v závislosti na délce lodě a síle větru

Délka lodě....15 uzlů........30 uzlů......42 uzlů.......60 uzlů.........120 uzlů

4,5 m...........25 kg.........100 kg........220 kg........450 kg.........1800 kg
6,0 m...........40 kg.........160 kg........320 kg........650 kg.........2600 kg
7,5 m...........55 kg.........220 kg........440 kg........880 kg.........3550 kg
9,0 m...........80 kg.........300 kg........620 kg..... 1260 kg....... .5080 kg
10,5 m.......100 kg... .....400 kg........800 kg.......1630 kg.........6540 kg
12,0 m.......130 kg..........540 kg.....1000 kg.......2180 kg.........8720 kg
15,0 m.......180 kg..........710 kg.....1450 kg......2900 kg.........11620 kg
18,0 m.......220 kg..........900 kg.....1800 kg......3620 kg........14530 kg
21,0 m.......300 kg........1200 kg.....2450 kg......4850 kg........19620 kg

Když už jsem byl v tom hledání, prolistoval jsem svoje materiály a našel tohle:

Doporučená kotva a velikosti řetězu – platí pro CQR, pro jiné typy se bude lišit.

Délka lodi CQR hmotnost v librách

8 m......15...........20
10 m....................20.........25...........35
12 m...............................................35........45
14 m...............................................35........45
16 m...........................................................45.......60
18 m...........................................................45.......60.
20 m......................................................................60........75
22 m..................................................................................75

řetěz...6 mm......8 mm....8 mm....8 mm....10 mm....10 mm...12 mm
.
Pokud má vaše loď větší výtlak, použijte nejbližší vyšší velikost.

• Řetěz je lepší než lano.
• Pokud musíte použít kotevní lano, pak mějte mezi lanem
a kotvou nejméně 5 m řetězu. To zabrání odření a umožní
lepší horizontální tah na kotvu.
• Na palubě mějte vždy dvě kotvy.

Jak dlouhé kotevní lano?

• Zjistěte maximální hloubku vody, kde předpokládáte zakotvit.
• Použijte nejméně 4 délky hloubky u řetězu a 6 délek u lana při klidném
počasí, a mnohem více když je moře neklidné.
Uživatelský avatar
kapik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: úte črc 12, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice nad Vltavou

Kotvení a síla větru

Příspěvekod kapik » stř čer 27, 2012 11:45 pm

Po jarních zkušenostech jsem se chtěl dozvědět něco více o kotvení, jak moc a kde kotva drží, kdy ujede a zda se znovu zachytí.
Zde je mnou ověřená hodnota statického tahu motoru (bollard pull), nalezl jsem přímo měření kde to vychází někde mezi 190 a 270 kg při 3600 rpm 21hp motoru v závislosti na propeleru.
Což by se odhadem mohlo rovnat síle větru 4-5 Bf pro 33 stopou loď.


Přečetl jsem knížku "The Complete Anchoring Handbook: Stay put on any bottom in any wether - Alain Poiraud,Achim Ginsberg-Klemmt" a zde je pár postřehů


    Zádržná síla kotvy je dána (plochou) tvarem ne hmotností

Koeficient zádržné síly pro různé tvary kotvy
Obrázek

Roll-stable - U použité kovy je zásadní zda je stabilní v maximálním tahu, kdy je tažena podložím. Kotva se nepřevrací a zádržná síla je konstantní.
Obrázek

Koeficient zádržné síly pro různé druhy dna
Obrázek

Využití maximální síly v procentech závisející na délce úvazku v poměru k hloubce
Obrázek

Pro porovnání tabulka sil v závislosti na větru
Obrázek

Tabulka ukazující doporučené velikosti kotev pro různé druhy použití
Obrázek

    Kombinaci řetězu a nylonu považují autoři za nejlepší metodu připevnění kotvy a věnují tomu značnou část publikace.


Vložení fotek upraveno tak aby to neodporovalo pravidlům a nedeformovalo obraz na monitoru. Baharis
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Kotvení a síla větru

Příspěvekod david » čtv čer 28, 2012 12:01 am

cit.:Zádržná síla kotvy je dána (plochou) tvarem, ne hmotností


zádržná síla určitě, ale ne to, zda se kotva vůbec chytne. :crazy:
Uživatelský avatar
kapik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: úte črc 12, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice nad Vltavou

Příspěvekod kapik » čtv čer 28, 2012 12:20 am

Ano to je pravda. Jen jsem chtěl upozornit na to, že při stejné hmotnosti výrazně záleží na tvaru. Také může být kotva z lehkých slitin, pak má při srovnatelné váze výrazně větší plochu.

PS: kniha je značně rozsáhlá a řeší od řetězu, kování, vrátku, kotvy i výpočty kmitání lodě na vlnách a "přecházení" ve větru.
Uživatelský avatar
Papito
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 263
Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: chebsko

Příspěvekod Papito » čtv čer 28, 2012 10:10 am

Výše uvedená kniha řeší kotvení zcela komplexně a vyčerpávajícím způsobem. Autoři analyticky zpracovali dlouhodobé zkušenosti spousty majitelů nejrůznějších lodí, výsledky testů všech dostupných typů kotev, literaturu věnující se kotvení atd. Obsahuje spoustu nákresů, diagramů, fotografií a tabulek. Amazon vám ji za pár dolarů šoupne do čtečky. Vřele doporučuju !
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř lis 28, 2012 10:59 am

Denis píše:My sme to s kamarátmi pred nedávnom riešili a dostali sme sa k trom značkám, Jamboanker z Rakúska, Mantus z USA a Rocna z Nového zélandu. Priklonili sme sa k Jamboanker.


Ahoj Denisi, mohl bys prosim zminit duvody proc jste se priklonili k Jamboanker ? Ja doted subjektivne bral jako nejlepsi Rocnu. Proc je podle vas jumboanker nejlepsi? Co jste vsechno uvazovali ? Druhy dna ? Drzici sila? Rychlost zaseknuti ? Schopnost znovuzaseknuti po zmene smeru vetru? atd. atd.
Vase uvahy by me (a nejspis i ostatni) celkem zajimaly.

diky
dodo
Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod janekz » stř lis 28, 2012 3:14 pm

to dodo: ač se ptáš Denise, dovolím si uvést důvody, proč jsem i já před letošní sezónou zvolil kotvu Jamboanker z Rakúska: měl jsem na ni skvělé reference od jiných dvou kapitánů. A jsem z ní naprosto nadšen. Letos jsem na ní kotvil přesně 128x a pokaždé na první pokus a ani jednou nepovolila. Mám vyzkoušeno, že skvěle drží v písku, blátě a bez zaváhání proleze mořskou trávou. Kotvení na kamenech se principielně vyhýbám, mám strach, že se kotva zakousne. Největší vítr jsem při volném kotvení zažil v zátoce před Primoštenem s poryvama přes 40 uzlů (jugo 24/9) a stál jsem na kotvě se zádí vyvázanou dlouhými lany ke břehu i během přechodu fronty 26 - 28/8 (Pakleni otoci, uvala Vinogradišče, téměř tři dny).

Původní kotva (origo Azimut, tzv. balanced anchor) mě loni dost potrápila - na trávě se nechytla nikdy a na některých místech jsem vždy kotvil na druhý, párkrát i na třetí pokus. Jako favorita jsem měl taky Rocnu, ale na zahr. fórech jsem zachytil, že firma měla jakési problémy (už si nepamatuju jaké) a do toho přišlo doporučení na jambo. Zavolal jsem přímo výrobci a pak si pro ni zajel k němu domů. Michael je příjemný chlapík a u kafe velmi rád poradí s výběrem. Sám je aktivní jachtař.

Kotvu jsem nakonec vybral 90kg pro motorák 22m a něco přes 40 tun. Většina kotvení byla v Řecku, kde je dobrá kotva absolutně nutná, bo mooringy jsou zde velmi vzácné.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř lis 28, 2012 4:04 pm

Diky za info. Jsem rad za info kazdeho kdo k tomu ma co rict.

Ve vetsine testu totiz Rocna vychazela jako jedna z nejlepsich. Naopak co jsem cetl tak na Jamboanker vetsinou v testech nedopadla moc dobre ikdyz jeji majitele si ji vetsinou pochvaluji.

Moc uzitecna je taky tvoje zkusenost z recka. Jedni znami totiz v recku pouzivali velmi podobny typ kotvy jako Jamboanker (fakt nevim co to bylo presne za typ, ale vizualne vypadala hodne podobne) a meli s ni dost casto problemy ze ve vetsim vetru povolila. Zatimco pry vetsina okolnich lodi pouzivala nejaky typ pluhove kotvy a takove problemy nemeli. Ale samozrejme nevim, ty problemy nemuseli nutne souviset jen s typem kotvy.

Kazdopadne diky moc za tvoje zkusenosti s touto kotvou - preci jenom kotva, ktere muze clovek verit je VELMI dulezita vec!
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » čtv lis 29, 2012 3:11 pm

Super diskuze :)
nemáte někdo zkušenosti s kotvou Rocna :?
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » čtv lis 29, 2012 5:26 pm

Jamboanker je i můj favorit. Zájemcům doporučuji shlédnutí tohoto videa. Nemyslím, že by tohle dokázala kterákoli jiná kotva. Ostatně má ji k naprosté spokojenosti i Míra na Sněhurce.

Janku, rád bych se zeptal, jaké provedení kotvy Ti výrobce doporučil. Nerez nebo pozink?

S Rocnou osobní zkušenost nemám, ale jedna nevýhoda je zřejmá, protože jí mají všechny konkávní kotvy. Po každém vyzvednutí si odebereš i vzorek ze dna. A to, zejména na jílu nebo bahně, nikoli malý. Takže, nemáš-li na lodi tlakovou slanou vodu k ostříkání, kterou instalují vesměs jen severské loděnice, máš o jednu radost navíc.

Wlady
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » čtv lis 29, 2012 6:06 pm

Rocna stojí za vyzkoušení. Bude někdo objednávat ?
Uvažuju o 4kg.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv lis 29, 2012 8:27 pm

Najhoršie dno na kotvenie, okrem skalnej platne, sú ubité dunajské štrky. Ich hojný výskyt je bohužial práve tam, kde sa najčastejšie plavíme. Ale sú aj v Rakúsku. Takže pár rokov som pozoroval kotvy čo používame a nestačil som sa diviť. Britany v prevedení rôznych Plattenanker, kúpil som si aj hliníkovú Fortrest, vychvalovanú Kobra, samozrejme štvorramenú skladaciu a nakoniec Bruce v prevedení nejaká motyka. Jediná schopná, ako tak sa ukázala Motyka, za predpokladu že má hodný kus reťaze. Ostatné z reťazou, alebo bez reťaze sa nedokázali do tých ubitých štrkov vôbec zaryť a ak áno, tak na x tý pokus.
Nakoniec som si povedal, že si kotvu vyrobím sám, začal som si kresliť náčrtky kde som uplatnil moje mnohé pozorovania a nakoniec som sa dostal k niečomu podobnému ako je Jamboanker. Jej vlastnosti v prezentácii výrobcu sú fantastické

Ale keď som našiel stránku o kotve Rocna a tam v teste ťahali za sebou tú dokonalú kotvu Jambo, tak som zaváhal.

Potom som našiel ešte lepšiu kotvu Mantus, a tam vo video teste ťahali za sebou Rocnu, bez toho aby sa vôbec zaryla. Hotová hrôza.

Takže záver som si spravil asi taký, že je to biznis a zhovadiť konkurenciu je žiadúce.

Vrátil som sa teda k Jumbo anker. Jej prednosti vidím v tom, že akokolvek dopade na dno, nikdy neostane hore brkom, tak ako sa to stáva Bruce, alebo Kobre, neprekacuje sa do boku ako CQR, alebo Britany ak sa zatne len jednou plochou. Druhá výhoda je, že funguje aj bez reťaze,len s lanom, prípadne bude stačiť kúsok reťaze, alebo lano s olovkami. To je velmi dôležité pri motorákoch jazdiacich v sklze, mať či nemať 30-40 metrov reťaze je zaujímavé. Dôležité je to aj pri náhradnej, záložnej kotve, ktorú istotne budete hádzať ručne bez vrátku.
Výhoda je aj ta masívna gulatina po obvode, končacia hrotom. Viem si predstaviť, že za ten hrot sa udrží aj na skale.

Ak chcete spávať na kotviskách a bez strachu prežiť náhle zmeny počasia, tak investovať do dobrých kotiev sa oplatí. Vyskúšam teda Jambo anker a rozmýšlam že druhú kotvu by som kúpil Rocna. Resp. Rocna ako hlavná kotva a Jambo ako 110%ná záloha :)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv lis 29, 2012 9:01 pm

Denis píše: ....nikdy neostane hore brkom, tak ako sa to stáva Bruce
Tato diskuze mě nechává chladným, protože na charteru stejně vždy musím pracovat s tím, co dostanu. Je ale pravdou, že jakou má loď kotvu se po příjezdu dívám jako první.

No a mé zkušenosti? Když uvidím cokoliv jiného než Bruce, tiše zapláču, v opačném případě jásám. A myslím si že mám proč. Bruce mě ještě NIKDY nevypekla. I když nějak kór špatné zkušenosti nemám ani s ostatními. Když člověk na GPS přesně na metr vidí co mu loď dělá, když zaseknutí řádně otestuje zpětným chodem, je to pak vše jednodušší. A GPS většinou nechávám na kotvě celou noc. Během večera kontroluji, v noci alarm. No problém.

Ale já píšu hlavně kvůli té citaci. Jak jsi Deni přišel na to, že může zůstat "hore brkom"? To přeci u Bruce nejde. Lehne na bok, zachytne se bočním drápkem a postaví se. Dokonce i při změně směru větru a otočení lodě kolem ní.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv lis 29, 2012 9:25 pm

Baharis, pri pozornom čítaní ti ostotne neušlo, že moje pozorovania som robil na rieke Dunaj v časti kde preteká Slovenskom. Profil dna na rieke je trochu iný ako na mori. Kotví sa po prúde a dno sa smerom od brehu k stredu rieky zvažuje pod určitým uhlo. Ak je ten uhol velký, tak bruce má tendenciu padať na bok, prípadne sa až prekotiť hore brkom.

Na mori je zádržná sila kotvy najviac skúšaná pri vlnách a silnom vetre, kedy prichádza k napínaniu kotevnej reťaze. A tvar drieku /tyčka na ktorú sa viaže reťaz/ je potom rozhodujúci ako sa kotva uvolňuje-neuvolňuje z podložia. Preto tie všelijak poohýbané drieky na novodobých kotvách. A testy jednoznačne dokazujú, že niektoré tie nové typy kotiev majú podstatne vyššiu zádržnú silu ako Bruce, napr. Rocna, alebo Manta.

Mne sa zdá neuveritelné, že niekto kúpi loď za 200 tis eur, dá ju do čártru a nie je schopný kúpiť dobrú kotvu za 500 eur. A ak je tam nejaká slušná, tak často o triedu nižšia, ako vyššia. Aby čarteraši povedali na novú loď, s tou nekotvite v zátokách, len v maríne, lebo na to nie je vybavenú, tak to je nonsens.

Teda Bruce na mori v pohode, akurát že sú aj lepšie. Na moju loď mi Bruce nepasuje z dôvodu tvarovania špice a umiestenia kotvovej rolny, obúchala by mi špicu.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv lis 29, 2012 9:43 pm

To že by ti obůchal špicu, to mě opravdu dostalo :rofl:

Máte určitě své specifické Dunajské podmínky, já se bavím v obecné rovině. Na boční stěně jsem ještě nekotvil, tady nemůžu sloužit. ;) :lol:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv lis 29, 2012 10:16 pm

Vzhladom k tomu že to neobúcha tvoju loď, tak je to naozaj k popukání :good: .
Samozrejme že ťa táto diskusia nechá chladným, keď čártruješ. Čo ti dajú, to máš a zariaď sa, si predsa kapitán. Ale ak by si mal tú možnosť kotvu vymeniť, možno by si zvažoval.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9349
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv lis 29, 2012 11:00 pm

Pěkná diskuze.

Pěkné video. Přesně tak se chová i zde nevzpomenutá německá kotva Bric. Není to totéž, spíše levnější varianta pro stejné typy dna. Vybral jsem moc dobře. Ještě nezklamala, pouze jednou na kamenné plotně přes celou zátoku klouzala v poryvu, ale to tam na kotvě tehdy neudržel nikdo. Pro loď 6,5m vozím 10kg.

Obrázek
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1169
Uživatelský avatar
klubko
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: pát čer 15, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: s/y Janna
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod klubko » pát lis 30, 2012 12:22 am

My můžeme Rocnu vřele doporučit. Chytne se téměř okamžitě, přesně, jak říká jejich reklama. Drží skvěle. Jednou náš chytla pěkná bouřka v mělkém kotvišti, kde jsme museli mít poměrně krátký řetěz kvůli prostoru. Loď skákala po dost velkých vlnách a kotva nepustila.
Pokud jde o bahno, tak my používáme takový ten zakroucený rejžák na záchody, kterým čistíme řetěz a dva tři kýble vody nám zatím vždy postačily.
Rocna měla jeden čas problémy s kvalitou, když začali odlévat v čínské slévárně, ale to už vyřešili.
Uživatelský avatar
martin111
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pon říj 29, 2012 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod martin111 » pát lis 30, 2012 7:24 am

Mám zkušenost s Rocnou a to velmi dobrou,s předcházejícími kotvami se to nedá srovnávat.Poprvé jsem ji použil na lodi o váze 3t a délce 10m a protože to bylo na jezeře tak jsem zkusil 4 kila s lanem které má na konci olovo.Výsledek super,zaryla se i do tvrdého písku kde mě předtím nic nedrželo.Jako problém Rocny vidím jedině to že každého přídového kování nepasuje,ale je to lepší než Spade...Co se týká moře tak Jsem zůstal Rocně věrný a nemám připomínek.Co se týká bahna po vytažení nikdy jsem to neviděl jako problém a stačilo ji dvakrát spustit tak o metr a bylo dole.A pokud je nerezová tak na ni bahno drží podstatně mémě než na pozinku.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát lis 30, 2012 8:24 am

tady je docela zajímavý povídání a další odkazy na konci stránky.

akorát že píšou „nezávislé“, ale spíš je platí Rocna :D


http://www.petersmith.net.nz/boat-ancho ... esting.php
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » pát lis 30, 2012 1:04 pm

No tak toto vlákno mňa vážne zaujalo, nakoľko s kotvením mám nedobré skúsenosti. Na Dunaji je kotvenie naozaj problém. Už veľa krát som pozoroval na Dunaji obrovské lode pod Bratislavou v silnom prúde a vetre, ktoré práve púšťali kotvu. Raz prifrčal Ukrajinský remorkér so štyrmi šlepmi, kopcom naložený žel. rudou a ešte ani poriadne nespustil kotvy, už osádka lode odväzovala tlačák. Tlačák sa hneď otočil a ako rýchlo prifrčal tak rýchlo odfrčal. Ani nepočkali či kotvy budú držať. Ja som na člne oboplával naložené šlepi a pozoroval ich. No oni sa ani centimeter nepohli. Kotvy spoľahlivo držali.
Tak taká kotva bi sa mi zišla......

Preto som začal hľadať na internete kotvu, s ktorou bi som bol spokojný aj ja
V Holandsku som našiel kotvu za 9,050,- Euro. :) Možno sa mi ju podarí kúpiť.
Ak náhodou nie tak ešte jedna je za 16,95O,- Eur. Hneď som preposlal link svojím dobrým kamarátom, a jednoznačne tú kotvu schválili. Takže ak štastena bude na mojej strane, na budúci týždeň možno odchádzam do Holandska. Ak budem úspešný, po návrate dám vedieť.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pát lis 30, 2012 2:54 pm

S kotvou Bric mám špatnou zkušenost. Ráda válí sudy. Možná proto, že zadní plošky jsou jen uprostřed a špice nejsou vně,
Nakonec jsem ji předělal na Danforth.
Ta Jambo by se dala udělat doma z Danfortky, ale bude těžší, než Rocna.
Do Rocny bych doma nešel, jedině podle předlohy.
Italové ji mají levnější min. o 15 E. Mají tam i Bruce od 30 E a 2,5l antifouling za 64 E.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát lis 30, 2012 2:56 pm

je ukrutnej rozdíl kotvit ns stojatý vodě a v proudu

v proudu placatý a lehký koty plavou. např. danforth je akorát na dvě věci :hmm:
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pát lis 30, 2012 3:09 pm

Do proudu mám 40 Kg Admirálku na 3.5 T loď.
Může být ?
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát lis 30, 2012 9:10 pm

admirálka nemá chybu. na průsery ji mám taky

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host