Vyvázání k bóji a muring
Re: Vyvázání k bóji a muring
Ano, toho jsem si vědom, tak najíždím na bóji proti větru a po přiblížení k bóji dám neutrál a dojedu setrvačností. Zatím vždy OK. Podle mně, než s nešikovnou posádkou na přídi lovit háčkem boji z vody na několik pokusů, tak tohle je jistota a stačím na to sám. Je pravda, že jsem to ale nikdy nemusel dělat v nějakých extrémních podmínkách (vítr, vlny).
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vyvázání k bóji a muring
PetrC - nikdy k bóji necouvám, ani jsem o tom neuvažoval.
Připadá mi to složité a někdy i nebezpečné. Ano třeba lano do propelleru.. a pak jsi ve větru v pr...eli. Nebo kormidlo v řetězu.. nevíš jak je bóje ukotvená.
Já mám bóji na dvou ukotvení proti sobě aby loď příliž nevandrovala při změně větru. A tam se můžeš chytit kormidlem a možná i propellerem.
Přídí to máme skvěle nacvičené a nikdy jsme neměli problém. Ani tato debata mi neinspiruje to skusit.
Pokud se uvazuješ zádí na bóji a přídí na molo pak nic jiného nezbývá, ale pak je zadní lano krátké.
Připadá mi to složité a někdy i nebezpečné. Ano třeba lano do propelleru.. a pak jsi ve větru v pr...eli. Nebo kormidlo v řetězu.. nevíš jak je bóje ukotvená.
Já mám bóji na dvou ukotvení proti sobě aby loď příliž nevandrovala při změně větru. A tam se můžeš chytit kormidlem a možná i propellerem.
Přídí to máme skvěle nacvičené a nikdy jsme neměli problém. Ani tato debata mi neinspiruje to skusit.
Pokud se uvazuješ zádí na bóji a přídí na molo pak nic jiného nezbývá, ale pak je zadní lano krátké.
Re: Vyvázání k bóji a muring
Sice nejsem zkusenejsi, ale hrozi zamotani lana do propeleru, at jiz nejakeho volneho kusu od boje nebo od pomocne bojky.
Re: Vyvázání k bóji a muring
Pavle, díky za připomínky, budu na to myslet. Ale nemám většinou tak jako ty schopnou posádku ani speciální nástroje, tak mi stejně nezbude než couvat 

Re: Vyvázání k bóji a muring
A ještě dodatek - to couvání k bóji mi přijde mnohem méně rizikové , než couvání v marině mezi lodě (z hlediska zapletení se do čehokoliv), a přesto v té marině všichni couvají 

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Vyvázání k bóji a muring
Couvání k bóji je standardní manévr, který si můžeš zvolit, když uznáš za vhodné.
Například jseš sám na lodi, bóje je na krátko a nejde vyzvednout vysoko nad vodu (nad palubu), máš nešiky na lodi apod.
Při couvání vidíš pod vodu a jseš schopen manévr zastavit, pokud uvidíš, že kolem bóje je chumel lan nebo jiný problém.
Taky si můžeš bóji předem obkroužit, abys viděl, jak to pod vodou vypadá.
Najíždění přídí je elegantní jednoduchý manévr pro zkušenou posádku, couvání je pohodlnější např. pro sóloplavce ve velkém větru.
Záleží na každém skiperovi, jaký manévr zvolí podle konkrétních okolností. Je to jeho zodpovědnost.
Například jseš sám na lodi, bóje je na krátko a nejde vyzvednout vysoko nad vodu (nad palubu), máš nešiky na lodi apod.
Při couvání vidíš pod vodu a jseš schopen manévr zastavit, pokud uvidíš, že kolem bóje je chumel lan nebo jiný problém.
Taky si můžeš bóji předem obkroužit, abys viděl, jak to pod vodou vypadá.
Najíždění přídí je elegantní jednoduchý manévr pro zkušenou posádku, couvání je pohodlnější např. pro sóloplavce ve velkém větru.
Záleží na každém skiperovi, jaký manévr zvolí podle konkrétních okolností. Je to jeho zodpovědnost.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vyvázání k bóji a muring
Že my uvazujeme bóji z přídě až boku lodě vychází z naší lodě, která je klasického tvaru, kde příď a záď má skoro stejnou výšku nad vodou.
U moderní lodě s vysokou svislou přídí a otevřenou nízkou zádí je bóje ze zádě přístupnější.
Jak píše Jarda885:
Záleží na každém skiperovi, jaký manévr zvolí podle konkrétních okolností. Je to jeho zodpovědnost.
U moderní lodě s vysokou svislou přídí a otevřenou nízkou zádí je bóje ze zádě přístupnější.
Jak píše Jarda885:
Záleží na každém skiperovi, jaký manévr zvolí podle konkrétních okolností. Je to jeho zodpovědnost.
- Sidney
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha-východ
Re: Vyvázání k bóji a muring
Trochu k tématu, letos jsme si couvání k bóji zádí natrénovali, protože mám většinou na palubě jen ženy a z přídě je to pro ně opravdu těžké a když se k tomu přidá kratší lano od bóje a vítr, je o komedii postaráno. Takže jsme přistoupili k tréninku. Natáhl jsem od předního vazáku lano na záď, tady je potřeba opatrnosti, aby nespadlo do vody a nenamotalo se na propeler a také dohlédnout, aby bylo skutečně zvenku a přes průvlak. Najížděl, couval jsem zádí k bóji proti větru, foukalo cca 15uzlů. Dcera 13r. ze zadního plata chytla lano do bóje, vázalo se za horní oko. A hned podala konec připravenému členu posádky „manželce“, mezitím jsem zařadil neutrál a vzal si lano, manželka se postavila za kormidlo a já jsem přetáhl lano dopředu na vazák a uvázal nás. Když už jsme chytali bóji asi popáté tak po protažení okem to bylo dílem několika vteřin. Tento „trik“ jsme používali po zbytek dovolené. V jedné zátoce jsme se vyvázali tak brilantně, že bylo vidět jak vedle kotvícímu anglánovi spadla čelist. Znáte to ťuk ťuk a je hotovo. Jak píše Jarda, nezdá se mi to až tak nebezpečné, do hloubky 1,5m je vidět a pokud bóji nepřejedu tak nebezpečí namotání nehrozí, protože vítr bóji tlačí k lodi a lano od bóje jde šikmo dolů. Větší obavu mám o vlastní lano natažené z přídě.
Poraďte mi jak protahujete ve větru druhé lano bójí? V létě skočím do vody, ale co v zimě nebo když je nevlídno.
Poraďte mi jak protahujete ve větru druhé lano bójí? V létě skočím do vody, ale co v zimě nebo když je nevlídno.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Vyvázání k bóji a muring
Sidney píše:....
Poraďte mi jak protahujete ve větru druhé lano bójí? V létě skočím do vody, ale co v zimě nebo když je nevlídno.
Za první lano vyzvedneme bóji na palubu a v klidu protáhneme druhé lano buď horním nebo spodním okem bóje.
Fouká-li opravdu moc, pomohu motorem odlehčit uvázanému lanu.
Které oko volit, o tom je tu napsáno dost.
Re: Vyvázání k bóji a muring
Minuly tyden jsem videl nejake kurzanty nacvicovat velmi elegantni a na pohled jednoduchy zpusob vytazeni boje z vody bez pouziti hacku. Bohuzel uz nebyl prostor techniku vyzkouset abych se mohl podelit o vlastni zkusenost.
Postup je v zasade stejny jak popisuje Baharis v uvodnim prispevku, rozdil je v tom, ze pro vytazeni boji nepouzili hacek ale lano. Postavil se na prid, chytnul si dvema rukama lano, nekde uprostred jeho delky, v kazde ruce si namotal par smycek tak aby konce byly dost dlouhe a mohl jej pohodlne prehodit pres bojku. Lano ve vode kleslo pod hladinu, za konce jej pritahnul k bojce, a to se dale pri vytahovani "zaseklo" nekde na urovni mezi bojkou a lanem, kterym je bojka pripevnena ke dnu. Timto zpusobem bojku vytahnul na palubu a mohl praci dodelat standardnim zpusobem.
Po tom co jsme predchozi den lovili hacek ze dna zatoky, me to prislo jako docela dobry zpusob. Zaroven nejsem limitovany delkou hacku pri najizdeni k bojce, ale vzdalenosti kam az jsem schopen hodit lano pres bojku.
Postup je v zasade stejny jak popisuje Baharis v uvodnim prispevku, rozdil je v tom, ze pro vytazeni boji nepouzili hacek ale lano. Postavil se na prid, chytnul si dvema rukama lano, nekde uprostred jeho delky, v kazde ruce si namotal par smycek tak aby konce byly dost dlouhe a mohl jej pohodlne prehodit pres bojku. Lano ve vode kleslo pod hladinu, za konce jej pritahnul k bojce, a to se dale pri vytahovani "zaseklo" nekde na urovni mezi bojkou a lanem, kterym je bojka pripevnena ke dnu. Timto zpusobem bojku vytahnul na palubu a mohl praci dodelat standardnim zpusobem.
Po tom co jsme predchozi den lovili hacek ze dna zatoky, me to prislo jako docela dobry zpusob. Zaroven nejsem limitovany delkou hacku pri najizdeni k bojce, ale vzdalenosti kam az jsem schopen hodit lano pres bojku.
Re: Vyvázání k bóji a muring
Ale jo, kdysi hodně dávno se to tu již popisovalo, jako možnost když člověk přijde o háček. Funguje to, vyzkoušené.
Snesla se zde až zuřivá a nesmyslná oponentura, jak tu bóji tím lanem můžeme rozmačkat. Dodnes jsem to nepochopil...
Ťapkám pomocí Galaxy S7
Snesla se zde až zuřivá a nesmyslná oponentura, jak tu bóji tím lanem můžeme rozmačkat. Dodnes jsem to nepochopil...
Ťapkám pomocí Galaxy S7
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vyvázání k bóji a muring
Popisovany zpusob lanem se zcela bezne uci u RYA, rika se mu lasovani - http://www.rya.org.uk/knowledge-advice/ ... -buoy.aspx
Re: Vyvázání k bóji a muring
Koukám že už také čekáš na autobus. No už by aj mohl přijet....
I' Sorry - Off Topic
Ťapkám pomocí Galaxy S7
I' Sorry - Off Topic

Ťapkám pomocí Galaxy S7
Re: Vyvázání k bóji a muring
V ramci priprav na podzimni plavbu jsme s casti posadky rozebirali chybi z minula a dosli jsme k jedne celkem zsadni veci ohledne vyvazovani k bojce, ktera tady mam dojem neni zminena.
....Na prikaz stop kormidelnik zastavuje zpetnym chodem lod coz muze zpusobit, ze prid diky propwalku odpochoduje dal od bojky. V lepsim pripade se da manevrh opakovat nebo pouzit bow truster v horsim pripade jdete lovit hacek, kterym jste bojku neudrzeni a uz jste ho nestilhli odhaknou.
Pocitate s propwalkem a podle toho najizdite na bojku pravo nebo levobokem?
....Na prikaz stop kormidelnik zastavuje zpetnym chodem lod coz muze zpusobit, ze prid diky propwalku odpochoduje dal od bojky. V lepsim pripade se da manevrh opakovat nebo pouzit bow truster v horsim pripade jdete lovit hacek, kterym jste bojku neudrzeni a uz jste ho nestilhli odhaknou.
Pocitate s propwalkem a podle toho najizdite na bojku pravo nebo levobokem?
Re: Vyvázání k bóji a muring
Přiznám se že takto důsledně jsem neuvažoval. A nepřizpůsobuji tomu najíždění.
Podle mě ten efekt má vliv hlavně na záď, nevšimnul jsem si že by se příď posunovala k nebo od bójky.
Podle mě ten efekt má vliv hlavně na záď, nevšimnul jsem si že by se příď posunovala k nebo od bójky.
Re: Vyvázání k bóji a muring
Mozna priplouvam k bojce zbytecne rychle a prilis razantne brzdim. V kazdem pripade si nedokazu predstavit, ze by propwalk mel efekt pouze na zad, lod se toci kolem kylu, ne?
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Vyvázání k bóji a muring
K bójce sa hlavně najíždí proti větru (případně proti proudu). Stačí ve správný okamžik dát neutrál a vítr (proud) Tě sám zastaví - netřeba brzdit. Ale pokud brzdíš a propeller walk Ti stáčí příď, proč k bójce nenajíždíš tou stranou, kam prop walk příď posouvá?
- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Re: Vyvázání k bóji a muring
Nikdy jsem nepoužil zpětný chod. Pluj proti proudu, větru téměř do zastavení, vše měj nachystáno. Ať pracuje příroda ve tvůj prospěch. Bow truster? - pro lodě nad 60 stop možná ano, nezkoušel jsem.
Re: Vyvázání k bóji a muring

Hledam cesty jak se s zivlem neprat, ale splynout s nim a to mi prislo jako celkem zasadni uvedomeni, ktere se tady nezminovalo. Snad to nekomu v zacatcich helfne nez se nauci pracovat se setrvacnosti lode...
Re: Vyvázání k bóji a muring
To bych chlapci chtěl vidět, jak v pětadvaceti uzlovém větru (nebo více?) přijíždíte k bójce pomaličku setrvačností až se zastaví. 
Mluvíte moudře, ale realita ve větším fukéři je někde jinde.
Ty příďáky jsou Lachtane běžně na lodích již 38 - 40 stop, to záleží na majiteli, nakolik do toho chce investovat. Dokonce Angelina má velkou flotilu B-37 a má je na všech. Nicméně na kurzech, kde tyto Bavárky používáme, příďák používáme jenom ve stavu nejvyšší nouze. Ne když se nájezd napoprvé nepovede.
Ono loď se netočí až tak kolem kýlu, protože plocha kormidelního listu je nezanedbatelná. Když foukne z boku tak zadek stojí a odplouvá příď. Ale při počátku couvání dostává "ranu" záď a tu to odsouvá. Je to jenom můj názor, podložený tím že jsem to nikdy neřešil.
Věř, nebo prověřuj....
EDIT: Nedochází k vybočení zádě (ve větší míře) až při počátku couvání? Mám dojem že do zastavení to nebývá až tak velké.
Jenom domněnka...

Mluvíte moudře, ale realita ve větším fukéři je někde jinde.
Ty příďáky jsou Lachtane běžně na lodích již 38 - 40 stop, to záleží na majiteli, nakolik do toho chce investovat. Dokonce Angelina má velkou flotilu B-37 a má je na všech. Nicméně na kurzech, kde tyto Bavárky používáme, příďák používáme jenom ve stavu nejvyšší nouze. Ne když se nájezd napoprvé nepovede.
Ono loď se netočí až tak kolem kýlu, protože plocha kormidelního listu je nezanedbatelná. Když foukne z boku tak zadek stojí a odplouvá příď. Ale při počátku couvání dostává "ranu" záď a tu to odsouvá. Je to jenom můj názor, podložený tím že jsem to nikdy neřešil.
Věř, nebo prověřuj....

EDIT: Nedochází k vybočení zádě (ve větší míře) až při počátku couvání? Mám dojem že do zastavení to nebývá až tak velké.
Jenom domněnka...
- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Re: Vyvázání k bóji a muring
Souhlas, že ve větším fukéři to chce větší razanci o tom není pochyb! Také je dobré sledovat poryvy a pauzy. Zde bych připomenul, že při přeřazení zpět a vpřed by tam měl být mezistupeň neutrál s malou pauzou, jinak oddělám převodovku/vratku/. Zažil jsem i případ, vypadnutí bowdenu. To vám v maríně nikdo neuvěří, že se to stalo a podobně, když se vám nerozevře sklopná vrtule. Bojku mám rád, člověk si užije srandu, lovení háčků, můžete najíždět třeba desetkrát, to v marině při větru xxx nebo mezi lodě máte často jen jeden pokus.
Naposledy upravil(a) Lachtan dne pon srp 14, 2017 10:58 am, celkem upraveno 1 x.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Vyvázání k bóji a muring
Baharis píše:To bych chlapci chtěl vidět, jak v pětadvaceti uzlovém větru (nebo více?) přijíždíte k bójce pomaličku setrvačností až se zastaví.
Mluvíte moudře, ale realita ve větším fukéři je někde jinde.
Zažil jsem ve 20+ kn, ale s menší (= lehčí) lodí. Funguje to, jen fáze od vyřazení do zastavení je kratší.
Baharis píše:Když foukne z boku tak zadek stojí a odplouvá příď. Ale při počátku couvání dostává "ranu" záď a tu to odsouvá. Je to jenom můj názor, podložený tím že jsem to nikdy neřešil.
Ano, když není příď přímo proti větru, snadno ji to odfoukne.
Baharis píše:EDIT: Nedochází k vybočení zádě (ve větší míře) až při počátku couvání? Mám dojem že do zastavení to nebývá až tak velké.
Jenom domněnka...
Podle mé zkušenosti se záď začíná stáčet hned po zařazení zpátečky, ale opakuji, pluju s menšími loděmi.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Vyvázání k bóji a muring
eMeF píše:.......
Pocitate s propwalkem a podle toho najizdite na bojku pravo nebo levobokem?
Stranu, ze které bojku budeme lovit určuji podle jiných kritérií. Kam lépe vidím, kde budu mít více místa. Jsou to subjektivní kritéria.
Vždy uvažuji o tom, kam se mi špička lodě posune při zařazení zpátečky a podle toho upravuji směr nájezdu a intenzitu impulsu zpětného chodu.
Možnost zastavení lodě protivětrem nevyužívám. Blbě se mi odhaduje vzdálenost, kterou loď ujede od vyřazení rychlosti do zastavení. Lépe se mi pracuje s pohybem špičky při zastavení krátkým zpětným chodem.
Btw. Lodˇ se otáčí vždy kolem těžiště, které je víceméně uprostřed plachetnice. Pomůcka "otáčí se kolem stěžně" je většinou použitelná. Na motorovce je více v předu. Pak uhýbá více záď.
Některé plachetnice Bavaria 40 s velkým badenplatem mají posunuté těžiště více dopředu. Ještě nemám moc zmapované, které to jsou.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Vyvázání k bóji a muring
Jarda885 píše:Možnost zastavení lodě protivětrem nevyužívám. Blbě se mi odhaduje vzdálenost, kterou loď ujede od vyřazení rychlosti do zastavení.
Používal bys, kdybys plul sám.

Opustit kokpit a nechat zařazeno není dobrý nápad. Ale chápu, že je-li koho poslat na příď s háčkem, nemusí se tohle řešit.

- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Re: Vyvázání k bóji a muring
Je dobré si ten propwalk hned vyzkoušet při přebírání, lana to vydrží. Majitelé lodí to vědí dobře. Proto nemá cenu zde řešit najíždění zleva nebo zprava, lodě to mají různě, většinou opačně než klasika, neb tam mají o převod navíc.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti