Odplouváme od mola ...
- Bilardos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 792
- Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Uherský Brod
to Strycek_Bidlo:
mě by ani nenapadlo se k pacholeti vázat. Vážu se zásadně až na rohatku a kolem pachole jen obtočím lano.
Jinak popisované vázání lodního uzle ve vzduchu se snad už odnaučili učit i ve skautských oddílech.
Každý přece ví, že ten způsob je v praxi nepoužitelný.
Jinak lodní smyčku používám jen na vázání fendrů.
mě by ani nenapadlo se k pacholeti vázat. Vážu se zásadně až na rohatku a kolem pachole jen obtočím lano.
Jinak popisované vázání lodního uzle ve vzduchu se snad už odnaučili učit i ve skautských oddílech.
Každý přece ví, že ten způsob je v praxi nepoužitelný.
Jinak lodní smyčku používám jen na vázání fendrů.
- tatinecek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 406
- Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha 6
To Strýček:Uzle jdou vázat několika způsoby. Čim víc fouká a lano je tlustší, tím víc problémů a pak potřebuješ fixovat loď a je dobré umět víc způsobů. Lodní uzel na kůl nebo vazák může hodně pomoct, pak je dobré ji umět rychle .S tvrdým a 4 cm tlustým lanem je to někdy boj.Učíme se s posádkou vázat různě a staří skauti očas překvapí řešením . Pokud jste na lodi 3 a z toho jedna žena a fouká víc než má, pak každá rychlá uzel, dobrá uzel, a co jde rychle povolit-. A v Dánsku fouká moc hezky a pořád, že.
.
.
k uzlum jen moje oblibena prihoda - asi pred ctyrmi lety jsem v Holandsku na posledni chvilku vplul do komory, kde uz bylo hodne tesno a komornik na me kricel at se rychle privazu. Bylo to trochu ve spechu. Vazak nebyl, ale zebrik to jistil - prirazil jsem ke stene a manzelka rychle privazoval lod - nevim do dnes, jak je to mozne, ale vazne se to stalo - lod zacala stoupat a manzelka tam porad neco smodrchala, najednou zacala trosku panikarit - ona si k tomu zebriku privazala ruku:) Lod sla nahoru, manzelka dolu:) No dopadlo to dobre, lano jsem, ale musel preriznout, uz nebyl cas na nic jineho:)
- JardaF
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1379
- Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Osobně si myslím, že se hodí oba způsoby. Vytvoření lodní smyčky ve vzduchu jsme používali na karabiny na skalách. Výhoda je, že to jde uvázat jednou rukou. Ovšem na pověšení fendrů a pod je třeba se to naučit jináč, to je jasný.
.
Ale když tak o tom uvažuju, tak moje zkušenost z horolezectví je, že to člověk musí mít nadřený a automatický. Vázali jsme uzly i potmě pohmatu, protože někdy je to důležitý. A někdy hodně. Zrovna jako na té lodi.

Ale když tak o tom uvažuju, tak moje zkušenost z horolezectví je, že to člověk musí mít nadřený a automatický. Vázali jsme uzly i potmě pohmatu, protože někdy je to důležitý. A někdy hodně. Zrovna jako na té lodi.

- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3535
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Ahoj,
k popisům Jirky M. a strýčka Bidla nemám téměř co dodat. Jen snad to, že pokud člověk pluje sám, téměř vždy se najdou na molu lidé ochotní pomoci, je-li třeba. A nejen majitelé sousedních lodí.
Ještě jsem zažil dva další způsoby vyvazování/parkování:
- klasický ježek s prostorami pro dvě lodi (např. Kristiansand v Norsku nebo Hoganas ve Švédsku)
- přistání přídí k molu a záď vyvázanou k (jedné pro každou loď) tomu určené bóji/muringu (Kalmarsund ve Švédsku) – tady je třeba počítat s tím, že bóje půjde kus za vámi a doladit délku lan tak, aby příď nemohla narážet do mola.
K vyvazování jsou často určeny kruhy zapuštěné do mola, takže vázání lodní smyčky ve vzduchu je k ...
Použitelný (a výhodný při odplouvání) způsob popsal Bilardos.
k popisům Jirky M. a strýčka Bidla nemám téměř co dodat. Jen snad to, že pokud člověk pluje sám, téměř vždy se najdou na molu lidé ochotní pomoci, je-li třeba. A nejen majitelé sousedních lodí.

Ještě jsem zažil dva další způsoby vyvazování/parkování:
- klasický ježek s prostorami pro dvě lodi (např. Kristiansand v Norsku nebo Hoganas ve Švédsku)
- přistání přídí k molu a záď vyvázanou k (jedné pro každou loď) tomu určené bóji/muringu (Kalmarsund ve Švédsku) – tady je třeba počítat s tím, že bóje půjde kus za vámi a doladit délku lan tak, aby příď nemohla narážet do mola.
K vyvazování jsou často určeny kruhy zapuštěné do mola, takže vázání lodní smyčky ve vzduchu je k ...

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Strycek_Bidlo píše:Připadá mi, žes popsal správný a funkční postup vázání lodního uzle stejně jako já.
no jo, nějak jsem nedočet tvůj příspěvek. pardon
jinak to vázání lod´áku v ruce - ve vzduchu - používám běžně při uvazování konce lana na pacholátka co mám na parníku, když třeba v komoře potřebuju dlouhý.
na krátkejch vazačkách mám zapletený oka, trvale nandaný na pachole. to aby byly furt připravený páč život na řece je o samým přistávání a komorování. za dovolenou letos 58 komor na cca 500km. to není dovo, to je cvičení v komorováni.

dva dodatky
Způsob, co popisuje Baharis, je fajn. Jen bych si dovolil upozornit na dvě okolnosti, které začátečníkům nebývají zřejmé:Baharis píše:...V jakémkoliv režimu větru lze shodit přední muring a zůstat vyvázaný na zadních lanech, při přiměřené podpoře motoru. Nechám přední lano v klidu spadnout na dno, povolením L či P zadního lana si natočím loď do požadovaného směru a teprve pak je nechám obě shodit a vyplouvám. Je to v klidu a elegantní.
Je pravdou, že teprve vloni jsem na tento způsob byl naveden a letos už plně používám. Plně se mě osvědčil.
Podobně, v obráceném gardu, dost často postupuji při přistávání. Základ je zadní lana, chod v před, natočení přídě přes jedno ze zadních lan a dotažení muringu. ...
- Při pouštění předního mooringu (resp. před ním) je třeba zkontrlovat, jak je dlouhý a kudy jde. Hrozí totiž nasátí jeho zadní části do šroubu, který je v činnosti.
- Před začátkem "odplouvání si převážu zadní lana "na krátko". Zadní lano je totiž většinou uvázáno (smyčkou) k vazáku, pak jde na břeh přes pachole a zpátky na loď, kde je uvázané k vazáku a někdy dost dlouhý kus ho zbývá a má být stočen, aby nebyl zamotaný. Tento dlouhý konec pak při protahování přes pachole prodlužuje dobu odpoutání zadního lana od břehu a zvyšuje možnost jeho zašmodrchání. Samozřejmě na jeho konci nesmí být uzel ani smyčka, které by se mohly cestou zadrhnout.
Re: dva dodatky
Renda píše:Před začátkem "odplouvání si převážu zadní lana "na krátko". Zadní lano je totiž většinou uvázáno (smyčkou) k vazáku, pak jde na břeh přes pachole a zpátky na loď, kde je uvázané k vazáku a někdy dost dlouhý kus ho zbývá a má být stočen, aby nebyl zamotaný. Tento dlouhý konec pak při protahování přes pachole prodlužuje dobu odpoutání zadního lana od břehu a zvyšuje možnost jeho zašmodrchání. Samozřejmě na jeho konci nesmí být uzel ani smyčka, které by se mohly cestou zadrhnout.[/list]
Milý Rendo, mohl by jsi prosím popsat postup převázání lana na krátko? Vůbec tomu totiž nerozumím, a ani si to nedokážu představit. Moc děkuji
Taky nerozumím tomu, proč ten dlouhý konec pak při protahování prodlužuje dobu odpoutání zadního lana od břehu. Loď je přece odpoutána v okamžiku povolení lana na vazáku. Pak je vše jen věcí rychlosti posádky při vytahování lana nebo pomocníků na břehu, kteří tam jsou vždy, jak psal lynx.
Pokus se to prosím vysvětlit
- pecho
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 633
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: hradecko
Tak mi to začíná být čím dál tím míň všechno jasné. Co to je "odpřednadhodit"? Něco od kovbojů jako práce s lasem?
2 Lakomec, myslím si že Renda měla na mysli nějaké posunutí lana tak, že vyndal oko na laně z rohatky a udělal nějaké nové, když před tím to odměřil, aby mu zbyl na rohatku vázat jen krátký konec.
Zdraví Pecho
2 Lakomec, myslím si že Renda měla na mysli nějaké posunutí lana tak, že vyndal oko na laně z rohatky a udělal nějaké nové, když před tím to odměřil, aby mu zbyl na rohatku vázat jen krátký konec.

Uvolňování zadních lan
Možná jsem to nevysvětlil úplně jasně, protože mi to přišlo poměrně zřejmé. Zkusím to tedy podrobněji.
Záďová lana bývají poměrně dlouhá (důvody ponechme stranou). Pokud má třeba 20metrů, trvá jeho stahování zbytečně dlouho a zvyšuje se možnost zašmodrchání. Pokud je na břehu pachole, je to ještě ten lepší případ, ale bývá tam třeba vazák nebo dokonce oko či kruh, kterým se musí celá délka lana protáhnout. (Pak ani F2kova dcera to lano neodpřenahodí...) Pokud se na lanu udělá třeba jenom smyčka způsobená zkroucením, může se snadno zadrhnout a celá elegance odplutí je rázem v nedohlednu.
Proto považuji za šikovné, si zadní lano před odplutím převázat tak, aby bylo uvázané až na svém konci. Nevím, jak to ještě lépe vyjádřit. Pak zbývají k vazáku nebo oku na břehu jen cca 3metry k protažení a to je mnohem rychlejší a spolehlivější než protahovat celé lano. Je tomu už rozumět?
Záďová lana bývají poměrně dlouhá (důvody ponechme stranou). Pokud má třeba 20metrů, trvá jeho stahování zbytečně dlouho a zvyšuje se možnost zašmodrchání. Pokud je na břehu pachole, je to ještě ten lepší případ, ale bývá tam třeba vazák nebo dokonce oko či kruh, kterým se musí celá délka lana protáhnout. (Pak ani F2kova dcera to lano neodpřenahodí...) Pokud se na lanu udělá třeba jenom smyčka způsobená zkroucením, může se snadno zadrhnout a celá elegance odplutí je rázem v nedohlednu.
Proto považuji za šikovné, si zadní lano před odplutím převázat tak, aby bylo uvázané až na svém konci. Nevím, jak to ještě lépe vyjádřit. Pak zbývají k vazáku nebo oku na břehu jen cca 3metry k protažení a to je mnohem rychlejší a spolehlivější než protahovat celé lano. Je tomu už rozumět?
lana
Milý Rendo, děkuji za vysvětlení, představil jsem si to a snažil se pochopit, ale pro boha proč používáš lano 20 m dlouhé, když máš pachole nebo oko na břehu 3 m od lodě? O zašmodrchání se bavit nebudu, to se stát prostě nesmí.
Pokud si půjčíš někde loď, tak jedna z priorit jsou lana. Podle toho, co jsem zažil já, žádná charterovka se nesnaží lana zbytečně prodlužovat, to ji stojí peníze. Takže standartně tam máš dvě lana kolem 10 m, pak dvě dlouhá. A pokud myslíš již při přebírání lodě na vše, necháš si doplnit ještě dvě, protože 6 je minimum.
Pokud si půjčíš někde loď, tak jedna z priorit jsou lana. Podle toho, co jsem zažil já, žádná charterovka se nesnaží lana zbytečně prodlužovat, to ji stojí peníze. Takže standartně tam máš dvě lana kolem 10 m, pak dvě dlouhá. A pokud myslíš již při přebírání lodě na vše, necháš si doplnit ještě dvě, protože 6 je minimum.
lana
To Renda: já jsem měl pocit, že to tak děláš, jak jsi to psal. Ty jsi to jen viděl? A o jakých německých důstojnících to mluvíš? Diese Webseiten sind doch für die Slowaken und Tschechen. Möchtest du was den deutschen Kapitänen beraten, solltest du die deutsche Sprache benutzen.



- simon
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 722
- Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Dolni Kounice
Re: lana
Lakomec píše:To Renda: já jsem měl pocit, že to tak děláš, jak jsi to psal. Ty jsi to jen viděl? A o jakých německých důstojnících to mluvíš? Diese Webseiten sind doch für die Slowaken und Tschechen. Möchtest du was den deutschen Kapitänen beraten, solltest du die deutsche Sprache benutzen.![]()
ad dustojnici - rekl bych ze to ma navaznost na t0m so 13. červen, 2009 11:58 a jeho srovnani manualu k odpluti s Those Magnificent Men in Their Flying Machines (at jsme svetove forum

(jinak to tve startovani na rendu vsude kde se mihne neni uplne idealni, rekl bych)
startování
To simon: na nikoho nestartuju, maximálně slušně se snažím doplnit si vědomosti. Snažil jsem se všechny příspěvky si přehrát v hlavě a porovnat s tím, co se mi už stalo. Tak jsem se zeptal, protože jsem nepochopil zkrácení lan. A když se mi zdá, že to tak není, tak se snažím dopídit se dalších informací. To je vše. Je na tom snad něco špatného? To budete takhle reagovat na všechny příspěvky, které se vám zrovna nebudou líbit? A každému, kdo má jiný názor budete podsouvat startování?
A k tomu klišé s německými důstojníky: potkal jsem jich dost, myslím němců a nejsou o nic horší než např. řekové, chorvati, francouzi. Jen jsou někdy moc hluční, ale to v hospodách, ne na jachtě, tak mě to zase tak moc netrápí.
A k tomu klišé s německými důstojníky: potkal jsem jich dost, myslím němců a nejsou o nic horší než např. řekové, chorvati, francouzi. Jen jsou někdy moc hluční, ale to v hospodách, ne na jachtě, tak mě to zase tak moc netrápí.
lana a jiné
Milý Rendo, protože by to měl být návod pro všechny, tzn. i pro mě, snažil jsem se vše pochopit a co jsem nepochopil, na to jsem se zeptal. Nenapadlo mě, že v tom je problém.
Přeji pěkný víkend
Ahoj
Přeji pěkný víkend
Ahoj
odplouvání od mola, když jsem na kotvě
Protože ne všude jsou maríny s kotevními lany - mooring, bylo by dobré zamyslet se i nad tím, co musím udělat při manévru jinak s ohledem na kotvu. Má někdo nějaké zkušenosti? Já osobně z toho mám vždy "hrůzu" a jsem rád, když je loď vyvázaná a drží a druhý den jsem rád, když jsem venku a nic se nestalo.
Promiň Lakomče, vím že máš zkušeností na rozdávání, ale já četl Rendův příspěvek hned jak jej napsal a naprosto jsem mu porozuměl. Je to přesně tak jak píše. Já to malinko jako "startování" vidím
. Pokud se mýlím, budu jen rád. Ono urovnávat nějaké osobní spory není oblíbená disciplína.
A teď proč tomu rozumím. Loď přebírám uvázanou tak a takovými lany, jak to provedla předchozí posádka. Může se stát a stává se, že na zadní vazáky použijí nějaké nepatřičné delší lano. A pak je vhodnéje převázat na krátko. Prostě někde třeba v půlce je uvážu na vazák, pak na molo a zpět. Aby se zbytečně dlouho nemotalo při odplouvání ve vodě. Pokud pluji na motor, nemám lano ve vodě rád. No a pak je můžu založit do batisty a používat to správné, co mě vyhovuje. Loď považuji za odpoutanou až tehdy, kdy mě projde poslední metr kruhem na molu. Velmi často se vyplouvá v době, kdy na mole nikdo není. A takové nechtěné očko na lanu náš postup pěkně zastaví a znepříjemní. Ještě se mě to nestalo, je to taková noční můra. Apropó, víte, že lano bych do kruhu měl navléci zespodu, od mola? Aby když za ně pak táhnu, lépe dostalo volně visící oko do vodorovné polohy. Tak mě to alespoň učili.
Vyvázání bez mooringu, jen na kotvu by jsi mě ty znát nejlépe. Nejsem tak zcestovalý, ale kde jsem se s tím setkal, tak pouze v Řecku. A to považuji za tvou doménu
. Chápu tvé pocity "hrůzy", já bych je měl také. A to se vůbec nebavíme o tom, že ti někdo přeloží řetěz. No, je to adrenalín... 


A teď proč tomu rozumím. Loď přebírám uvázanou tak a takovými lany, jak to provedla předchozí posádka. Může se stát a stává se, že na zadní vazáky použijí nějaké nepatřičné delší lano. A pak je vhodnéje převázat na krátko. Prostě někde třeba v půlce je uvážu na vazák, pak na molo a zpět. Aby se zbytečně dlouho nemotalo při odplouvání ve vodě. Pokud pluji na motor, nemám lano ve vodě rád. No a pak je můžu založit do batisty a používat to správné, co mě vyhovuje. Loď považuji za odpoutanou až tehdy, kdy mě projde poslední metr kruhem na molu. Velmi často se vyplouvá v době, kdy na mole nikdo není. A takové nechtěné očko na lanu náš postup pěkně zastaví a znepříjemní. Ještě se mě to nestalo, je to taková noční můra. Apropó, víte, že lano bych do kruhu měl navléci zespodu, od mola? Aby když za ně pak táhnu, lépe dostalo volně visící oko do vodorovné polohy. Tak mě to alespoň učili.
Vyvázání bez mooringu, jen na kotvu by jsi mě ty znát nejlépe. Nejsem tak zcestovalý, ale kde jsem se s tím setkal, tak pouze v Řecku. A to považuji za tvou doménu


Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host