Zachycení bóje bez použití háčku
- mr_mirador
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 22
- Registrován: pon zář 13, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
To je zajímavý nápad. Zkusím to. Není náhodou najíždění na bóji proti větru vymyšleno pro manévry na plachty? V případě manévru na motor to může být opravdu lepší po větru. Jen bych si dal bacha v případě plného kotviště/bójiště, aby otáčení lodě kolem bóje po uvázání ve předu nezpůsobilo zádí nějakou kolizi se sousední lodí.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
ivan píše:Při najíždění po větru zas tolik nevadí směr lana, vzhledem k délce lodi je v dostatečné vzdálenosti od vrtule. Při couvání k bóji proti větru je daleko větší nebezpečí střetu s lanem.
..........
Dovolím si nesouhlasit.
Bojka je unášená větrem. Celé lano je vždy v návětří od bojky. Některé bojky jsou uvázány na laně, které plave. Nemusíš vždy uvidět kolik lana je těsně pod hladinou.
Při couvání jsi blíž, vidíš podrobnosti, máš to víc pod kontrolou.
- Martin88
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 726
- Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Praha
ivan píše: to zvládne i jeden člověk takto: Pomalu přijíždí k bóji po větru, zpátečkou zastaví loď špicí u bóje (zpátečka zůstane v chodu) a má dostatek času přejít na špici a uvázat bóji, při přiblížení proti větru se to těžko zvládne, protože loď brzy odpadne.
Navíc, pokud loď odpadne při zastavení u bóje je zcela neovladatelná, dokud opět nezíská rychlost. Mezi tím se může střetnout s loděmi na sousedních bójích.
Loď držená zpátečkou je více pod kontrolou, může kdykoli couvnout a zkusit znovu nebo vycouvat úplně.
Z hlediska dobré námořní praxe se mi, zvlášť při sólo plavbě jeví tento postup bezpečnější.
Nepamatuji se, že bych měl kdy loď, ať motorovou nebo plachetnici, kde bych od kormidla viděl na bójku tak, abych u ní mohl sám přídí, s přesností na metr ve větru zastavit.
Třeba to možné je. Ale ještě ve větru zařadit zpátečku, opustit kormidlo a běžet na příď lasovat nebo protahovat bójku lanem, to už mi přijde moc.
Když budu proti větru zádí couvat, nemám stres s běháním po palubě, na všechno vidím a krok nebo dva stačí k dosažení bójky. Na případnou změnu směru větru reaguje záď lodě méně citlivěji než špičatá příď,takže se ani nebude stáčet.
A u mé lodi to ani jinak udělat nejde

- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Zařadit zpátečku, nechat kormidlo kormidlem a jít na příď, se mi nezdá až tak jako dobrý nápad. Zejména pokud jsou v okolí další lodě to může být docela drahá sranda. Za určitých okolností by toto řešení mohlo být použitelné, nicméně je zde na můj vkus příliš proměnných na které z přídě jeden nemá vliv. Něco jiného by bylo ovládání motoru z přídě, to by byla jiná.
Zdenda12345 píše:Když najíždíte po větru, co brání větru, aby stočil záď do někam strany?
Odpovim bez souvislosti se zde probiranym manevrem. Tj. odpovidam na konkretni polozenou otazku pro obecny pripad chovani lode.
Pokud vitr je "primereny/normalni", pak s rovnym kormidlem lod jede vzdy po vetru. Pokud potrebuji lod v tomto smeru zastavit, pak zaradim vzad nebo pridam male primerene otacky, aby lod stala na miste. V teto poloze lod se nikam zadi nestaci, protoze "visi" na kormidle a vrtuli; vitr ji kolem kormidla a vrtuli staci po vetru, jako vejicku. (Bocni reakci sroubu neberu v potaz. Pokud lod nese zad za sroubem, pak je to samozrejme dodatecna potiz, az po pripad, kdy takove zastaveni je kvuli sorubu neproveditelne bez toho, aby se to vzalo v potaz treba predbeznym natocenim lodi.)
Pokud vitr je vetsi, nez "primereny/normalni", teprve pak lod muze byt stacena bokem k vetru. Pricemz nelze apriori urcit, ktery vitr bude pro danou lod pro takove zastaveni prilis velky. To zalezi na konstrukci lode. Nic mene moje domnenka je, ze pro vetsinu "beznych" charterovych lodi to bude nekde nad 25-30 uzlu.
------------------------------------------
A ted v souvislosti s probiranou bojkou. Pokud jsem na lodi sam a funi, pak prijizdim k boji zadi proti vetru s jeji zavetrne strany. Pokud mam dost rukou, pak prijizdim po vetru pridi k boji s jeji navetrne strany. Nikdy nemam problem s lanem. Nerikam, ze problem nemuze nastat, ale nevidim to jako kriticke (zduvodnovat nemam cas). Pokud vitr je jeste vetsi, nez bych si to dokonce pral a lod je fakt blbe riditelna, pak na boji najizdim v prvni rade tak, abych ja na ni sam videl. Kdyz je saltr na prave strany, pak prijizdim po vetru z navetri od boje a nechavam ji na prave strene klidne i na boku na urovni kylu (ale ne dal, aby lano neslo pod sroub, kdyz se neco nepovede). Pred vyzvednutim lod neco malo stocim doprava smerem k boji, ale opravdu jen lehce. Pak behem "bojnych" praci lod je natocena lehce pravobokem k vetru a nikdy nemuze najet na lano. Jakmile lano je zafixovano na lodi, stacim kormidlo doleva na doraz a podam primereny inmulz vzad a vyradim, cimz lod se natoci bokem k vetru i pomoci uvazaneho boj-lana ze pride. Az se lano natahne, lod je priblizne bokem k vetru. Z teto polohy polozim kormidlo vpravo na doraz a pockam, az se lod dotoci pridi po vetru. Az se lod ustali pridi proti vetru, pak zkratim pridove lano pomoci motoru.
------------------------------------------
Vim, ze muj prispevek je mimo tema, bo se probira "lasovani" boje.

rb píše:Zařadit zpátečku, nechat kormidlo kormidlem a jít na příď, se mi nezdá až tak jako dobrý nápad.
Za vetru a mezi lodemi bych si to take urcite nelajzl = odejit od kormidla. Pokud vubec bych se nekdy k takovemu manevru odhodlal; co kdyz spadnu nebo se neco pokazi? Poletim pak na zad jak zizlava cara? Povazoval bych za bezpecnejsi najet k boji zadi, uvazat ji a pak klidne obratit. Anebo bych ji ponechal uvazanou za zad; aspon by se ve vetru nekroutila jak opile devce na tanc-placu. Podotykam, ze to je rozumne pouze za dostatecne silneho vetru i dle budouci predpovedi. Pokud by se vitr mel tisit, pak zadi stat neni mozne, bo v bezvetri lod muze se zachytit za lano kormidlem.
Krome toho, pokud stojim na zadovych lanech, pak odpluti je jednoduche nejen pod motorem, ale i pod genou. To delam s oblibou, abych nebudil okoli, kdyz odplouvam brzi rano. Anebo, kdyz mam z niceho nic vyslvene dobrou naladu a chce se mi ze sebe zobrazit kruteho frajera.


Ničení bójek lasováním
Dobrý den všem,
bohužel jsem se stal svědkem dalšího zničení bójky lasováním u sousední lodě. Je to prosté. Laso, které je pod bójkou, je taženo lodí vlivem větru nebo nešikovného kormidelníka směrem vzad. Bójka se opře horní částí o oko pro lano a je-li ten tlak zespodu velký, tak nevydrží a zdeformuje se, stane se z ní jakási placka. Na tuto zátěž totiž není stavěná. Týká se to hlavně nových (oranžových) bójek, které jsou ze slabšího materiálu. Ty starší to prý většinou vydrží.
Údržbáři, kteří přišli bójku měnit se svěřili, že to není první případ, dělají to prý hlavně Češi a pokud někoho při lasování přistihnou, budou volat policii a bójku mu dají k úhradě (je dost drahá) spolu s pokutou za ničení cizího majetku. Jestli na to mají právo nevím, ale jejich hněv chápu.
Nechci zde poučovat, ale prosím naše jachtaře, aby od tohoto způsobu chytání bójek upustili, abychom nebyli nadále považováni za vandaly. Diskuze na téma, zda se takto může bójka zničit, je zbytečná, prostě to tak je. Mám to nafocené, bohužel se mi nedaří fotku připojit.
P.S. posádka, která bójku takto zničila, na nic nečekala a kvapně odjela....
bohužel jsem se stal svědkem dalšího zničení bójky lasováním u sousední lodě. Je to prosté. Laso, které je pod bójkou, je taženo lodí vlivem větru nebo nešikovného kormidelníka směrem vzad. Bójka se opře horní částí o oko pro lano a je-li ten tlak zespodu velký, tak nevydrží a zdeformuje se, stane se z ní jakási placka. Na tuto zátěž totiž není stavěná. Týká se to hlavně nových (oranžových) bójek, které jsou ze slabšího materiálu. Ty starší to prý většinou vydrží.
Údržbáři, kteří přišli bójku měnit se svěřili, že to není první případ, dělají to prý hlavně Češi a pokud někoho při lasování přistihnou, budou volat policii a bójku mu dají k úhradě (je dost drahá) spolu s pokutou za ničení cizího majetku. Jestli na to mají právo nevím, ale jejich hněv chápu.
Nechci zde poučovat, ale prosím naše jachtaře, aby od tohoto způsobu chytání bójek upustili, abychom nebyli nadále považováni za vandaly. Diskuze na téma, zda se takto může bójka zničit, je zbytečná, prostě to tak je. Mám to nafocené, bohužel se mi nedaří fotku připojit.
P.S. posádka, která bójku takto zničila, na nic nečekala a kvapně odjela....
- Monty
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1125
- Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
- Reputace: 6
- Bydliště: EU
Lasování je běžnej a někdy nejlepší způsob chytání bóje. Pokud to bojka nevydrží,chyba není v lasování,ale v bojce. To že Chorvatskej skunk
koupí levnej paskvil za 100 kuna není vaše chyba,a hlavně pokud za ni musíte platit 200 kuna za noc. Na trhu jsou boje,co tohle bez problémů vydrží a ti Chorvatští idioti je začnou kupovat až ve chvíli,když se někomu něco díky tomuhle stane a podá na ně žalobu...Proto...Pokud uvidíte tyhle bojky,směle je potápějte,třeba to ty darmožráče přestane bavit a udělají normální mooringy s normálními bójemi.
howk
Monty
koupí levnej paskvil za 100 kuna není vaše chyba,a hlavně pokud za ni musíte platit 200 kuna za noc. Na trhu jsou boje,co tohle bez problémů vydrží a ti Chorvatští idioti je začnou kupovat až ve chvíli,když se někomu něco díky tomuhle stane a podá na ně žalobu...Proto...Pokud uvidíte tyhle bojky,směle je potápějte,třeba to ty darmožráče přestane bavit a udělají normální mooringy s normálními bójemi.
howk
Monty
- bob-bart
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 22
- Registrován: pát črc 06, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: ČB
Souhlasím s Windwardem a zároveň plně souhlasím s Montym.
Lasování je nejbezpečnější a nejjednoduší způsob zachycení bóje. Navíc je to součást kurzu dle RYA směrnic.
Kdo neumí lasovat bóji na plachty (bez použití motoru) nemá nárok na základní licenci Day Skipper. Vítr do 30kn je OK.
To, že Chorvati nemají bóje připravené na lasování je špatně a rozhodně to není náš problém. Je ale smutný, že se bóje zničí a rovnou se na to hledí jako na chybu skippera.
Zase na druhou stranu chápu, že tenhle způsob chycení bóje v Chorvatsku není standard a skipper by měl umět posoudit zda-li je lasování na místě..... určitě to může naštvat hóóódně lidí, pokud se zničí majetek...
Lasování je nejbezpečnější a nejjednoduší způsob zachycení bóje. Navíc je to součást kurzu dle RYA směrnic.
Kdo neumí lasovat bóji na plachty (bez použití motoru) nemá nárok na základní licenci Day Skipper. Vítr do 30kn je OK.
To, že Chorvati nemají bóje připravené na lasování je špatně a rozhodně to není náš problém. Je ale smutný, že se bóje zničí a rovnou se na to hledí jako na chybu skippera.
Zase na druhou stranu chápu, že tenhle způsob chycení bóje v Chorvatsku není standard a skipper by měl umět posoudit zda-li je lasování na místě..... určitě to může naštvat hóóódně lidí, pokud se zničí majetek...
- bob-bart
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 22
- Registrován: pát črc 06, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: ČB
Ještě malý upřesnění, abych tu nešířil fámy.
RYA Day Skipper musí zvládnout MOB na plachty a bóji pod motorem, až Coastal Skipper motor nepoužívá.
Je to ale vlastně jedno. Pokud dám MOB zvládnu i bóji a kotvu na plachty.
Tady je odkaz na stránky RYA, kde je pěkně popsáno, jakým způsobem podle metodiky RYA chytat bójky.
Jak chytit bóji dle RYA
Obecné info k chytání bójí
RYA Day Skipper musí zvládnout MOB na plachty a bóji pod motorem, až Coastal Skipper motor nepoužívá.
Je to ale vlastně jedno. Pokud dám MOB zvládnu i bóji a kotvu na plachty.
Tady je odkaz na stránky RYA, kde je pěkně popsáno, jakým způsobem podle metodiky RYA chytat bójky.
Jak chytit bóji dle RYA
Obecné info k chytání bójí
Monty píše:Lasování je běžnej a někdy nejlepší způsob chytání bóje. Pokud to bojka nevydrží,chyba není v lasování,ale v bojce. To že Chorvatskej skunk
koupí levnej paskvil za 100 kuna není vaše chyba,a hlavně pokud za ni musíte platit 200 kuna za noc. Na trhu jsou boje,co tohle bez problémů vydrží a ti Chorvatští idioti je začnou kupovat až ve chvíli,když se někomu něco díky tomuhle stane a podá na ně žalobu...Proto...Pokud uvidíte tyhle bojky,směle je potápějte,třeba to ty darmožráče přestane bavit a udělají normální mooringy s normálními bójemi.
howk
Monty
Ahoj Monty,
Jsou dobri namornici a namornici. Ty ale dle svych vyrovnanych slov nepatris ani do jedne skupiny. Jsi psychius a divim se ze se jeste nekdo najde a vstoupi s tebou na stejnou palubu. Od chorvatskych " darmozracu" se mas jeste hodne co ucit. Chybi Ti pokora k mori at uz jsi kdekoliv. Machra muzes delat tam, kde Te neznaji, stejne to ale behem chvilky poznaji a v pristavni hospode si od tebe radeji odsednou.. Mam pravdu, ze :/)
Jozin
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Soudruzi v Ch. se snaží vytřískat peníze ze všeho, což by nebyl až tak velký problém, kdyby to nepřeháněli. Jestliže se snaží ušetřit nákupem bójek určených na jiné účely*, pak se nesmí divit, že bójky nevydrží více méně standardní zacházení.
* na jiné účely tím mám na mysli, že bójky ze slabého plastu jsou určeny pro lodě s nízkým bortem, typicky pro rybáře, který se k bójce dostane relativně snadno a ne pro chartrové jachty, na kterých se snaží Ch. vydělávat. Nebo jsou skutečně tyto bójky určené pro místní a my jsme tam jen nechtění vetřelci?
* na jiné účely tím mám na mysli, že bójky ze slabého plastu jsou určeny pro lodě s nízkým bortem, typicky pro rybáře, který se k bójce dostane relativně snadno a ne pro chartrové jachty, na kterých se snaží Ch. vydělávat. Nebo jsou skutečně tyto bójky určené pro místní a my jsme tam jen nechtění vetřelci?
V tom odkaze od bob-bart http://www.rya.org.uk/newsevents/enewsl ... power.aspx se v bode 7 o niceni boje jednoznacne pise. Takze si toho jsou vedomi a upozornuji na to.
rb píše:Soudruzi v Ch. se snaží vytřískat peníze ze všeho, což by nebyl až tak velký problém, kdyby to nepřeháněli. Jestliže se snaží ušetřit nákupem bójek určených na jiné účely*, pak se nesmí divit, že bójky nevydrží více méně standardní zacházení.
* na jiné účely tím mám na mysli, že bójky ze slabého plastu jsou určeny pro lodě s nízkým bortem, typicky pro rybáře, který se k bójce dostane relativně snadno a ne pro chartrové jachty, na kterých se snaží Ch. vydělávat. Nebo jsou skutečně tyto bójky určené pro místní a my jsme tam jen nechtění vetřelci?
Nebyl jsem vsude trikrat jako Monty, ale pomerne dobre znam boje ve Stredomori. Nevidim rozdil mezi boji v Chorvatsku, Recku, Italii. Ale vidim tvoji zlost a nenavist k nejakym soudruhum, kteri nikdy soudruhy nebyli. Tato nenavist za kormidlo nepatri.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host