Odplouváme od mola ...

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » úte pro 08, 2009 8:43 pm

Naprosto souhlasím s designerem. Tohle bych neriskoval ani náhodou. Mimo jiné by mě to v případě povolení kotvy otloukalo ze všech stran jako v kotli, bez možnosti to fendrama nějak tlumit ...

Já bych si tohle vůbec netroufnul, ale když už, tak ta popsaná lana bych použil k dotočení lodě a vyvázání bokem vedle toho katoše. I za tu cenu, že bych pak následně nebyl schopen vyjet bez jeho spoluúčasti.

Wlady
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » úte pro 08, 2009 8:53 pm

Povolení kotvy bude rychlý problém v každém případě, to zbývá jen vypadnout. Dalo by se u denisový varianty přetáhnout příďový úvaz okolo návětrného vazáku,přes závětrné lodě přtahovat loď přes příď? To by mohlo příď rovnat, minimálně by to mělo eliminovat tah na kotvu. Pak se vyvázat pravobokem k molu co se lodˇ vejde (bez kotvy), vyvázání zpevnit přes pachole na mole kde se loď nevleze.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7183
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 107
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 08, 2009 9:16 pm

Ak by povolila kotva, tak zo špice lano do lava do predu na pachole vedla lodi č.1, na drzovku cez ich kokpit a druhé lano zo špice smerom do prava do zadu, na pachole za katamaranom.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » úte pro 08, 2009 9:27 pm

ivan píše:Simone, než jsme se rozhodli, že se budeme budeme vázat na molo, kroužili jsme asi čtvrt hodiny po zátoce. Na moře se nám zpátky nechtělo, tam to vypadalo dost divoce. Jeden člen posádky ležel dole s mořskou nemocí, a ani dalším nebylo nejlíp. Na kotvě by jsme se asi neudrželi. Loď 1 nás asi nechtěla, aby jsme se nepotkali stěžněma. Třeba se tam dalo zajet nějak líp.

z te predni strany se stat nedalo :? , tam bych to videl jako nejvyhodnejsi vzhledem k vetru a pravdepodobne nasledujicim vlnam
Obrázek

jestli se to nezobrazi, tak to budu opravovat :mad:
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » úte pro 08, 2009 9:38 pm

Martin88 píše:
ivan píše:Simone, než jsme se rozhodli, že se budeme budeme vázat na molo, kroužili jsme asi čtvrt hodiny po zátoce. Na moře se nám zpátky nechtělo, tam to vypadalo dost divoce. Jeden člen posádky ležel dole s mořskou nemocí, a ani dalším nebylo nejlíp. Na kotvě by jsme se asi neudrželi. Loď 1 nás asi nechtěla, aby jsme se nepotkali stěžněma. Třeba se tam dalo zajet nějak líp.

z te predni strany se stat nedalo :? , tam bych to videl jako nejvyhodnejsi vzhledem k vetru a pravdepodobne nasledujicim vlnam



jestli se to nezobrazi, tak to budu opravovat :mad:

opravuju ale neopravim :cry:

Obrázek

Dal jsi tam blbou adresu :) Už je to lepší, ne? alffa
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » úte pro 08, 2009 10:46 pm

designer píše:podle milošova náčrtu mě vychází, že pokud povolí kotva, tak jsem zádí narvanej na molo. A nebudu mít ani minutu na cokoli, čím bych tomu zabránil. Je to jen můj názor

Nesúhlasím. Zadok ti na molo nepustia lana S2 a P2. Špicu fixuju P1 a S1. Lano S3 moze pomoct tlmiť pohyb lode od vln odrazených od móla.
Pravdou ale je, že ak povolí kotva, laná S2 a P2 budú vzhľadom na tupý uhol ktorý zvierajú dosť namáhané, bolo by dobre ak by oba úvazy S2 a P2 boli z jedného kusu lana fixovaného iba v pravej zadnej rohatke, cez druhú iba prevlečené - eliminovalo by sa silné namáhanie úchytov rohatiek ťahom do strán.
Myslím, že by to fungovalo, obvzlášť keď vietor a vlny tieni veľký katamaran.

Vyviazanie pozdĺž "spodného" móla, na kľudnej vode s "odrenýma ušima" by na rozvlnenej vode v silnom vetre nemuselo dopadnúť dobre. :shock:
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » úte pro 08, 2009 11:17 pm

to Milos :

No, budeš se muset rozhodnout, buďto cituji ".....vietor a vlny tieni veľký katamaran ..." nebo netieni :whist: Ale souhlasím, bude-li tam kotel, tak bych se tam bokem určitě nevyvazoval.

Celkově si myslím, že Tvé slepé důvěře v takto rozmístěná vyvazovací lana hodně přispívá to, že jezdíš tu svou "lehkou váhu". S desetitunovou lodí bych to rozhodně neriskoval, minimálně už kvůli průtažnosti lan. A pokud bys jí, např. přitažením přes el. vinšnu trochu eliminoval, tak kvůli extrémnímu namáhání lodě.

Já bych prostě zdrhal nebo spal v kokpitu s nastartovaným motorem ... :mad:

Wlady
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » úte pro 08, 2009 11:47 pm

Wlady, podľa náčrtku je ťažko posúdiť všetky okolnosti, aj to, ako spoľahlivo sa chytila kotva.
Tie úhly mohli v realite vychádzať ináč - priaznivejšie alebo až nepoužiteľne. Čím viac by sa trojuholníky tvorené lanami a loďou blížili k rovnostrannému trojuholníku, tým by to bolo lepšie a namáhanie lán menšie.

Na ťažšej lodi sú určite pevnejšie, hrubšie laná a silnejšie, masívnejšie úväzné zariadenia. Princíp sa nemení, parník či lodička.

Vychádzal som z potreby nejako zakotviť v danom priestore. Samozrejme, ak by bola k dispozícii bezpečnejšia a lepšia alternatíva, treba jej dať prednosť.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř pro 09, 2009 12:36 am

to Milos.

Máš samo pravdu, těžko to opravdu objektivně posuzovat podle hrubého náčrtku. Snad až na ta lana. Ta silnější se protahují náramně...mám s tím trochu zkušenosti...rád se vyvazuji v "těsných" zátokách. Přirozeně nikoli kvůli adrenalinu, nýbrž kvůli soukromí.

Já tady možná vyjádřil spíš svou obecnou přeopatrnost, možná až předpo..anost. Prostě chci mít vždy a všude minimálně plán B, který eliminuje všechna zbytečná rizika, i když plán A krachne. Ještě raději mám v záloze i C 8) A pokud ho nemám či nevidím, tak do toho prostě nejdu! Ani v životě či byznysu, natožpak na lodi.

Pro šťouraly dodávám, že výše uvedené prohlášení se netýkalo rizik ze samého principu věci vyplývajících a tudíž nezbytně akceptovatelných. To bych se jinak ani neoženil ani nevyplul :mad:

Wlady
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » stř pro 09, 2009 7:45 am

Pokud bych se už dostal do polohy, v jaké je loď na Milošově plánku, pokusil bych se postavit podél mola za katamaránem, tam co bylo na původním plánku "místo s odřenýma ušima". A bez kotvy, jen na pacholata.
david
moderátor
Příspěvky: 5334
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř pro 09, 2009 9:10 am

nechal bych si vysvětlit od Miloše, kterak by dostal lano ze zádě na pacholka za katem, ani by po něm běžel. v popisu ivana je, že proti větru záď neutáhl ani motor.
já bych se tam teda takhle ( podle ivana ) taky necpal. zejména ne pomocí kotvy hozené mezi několik dalších, ve směru, kdy můžu nějakou sebrat. což je největší průser co znám. a taky ne po zádi.
hledal něco jinde a kdyby nebylo, tak po přídi, podél katu, ve finále stočit proti větru s ofendrovanou pravou přídí.
nejlíp se mi jeví stát bokem k části mola zvenku vedle lodě č.l, na kotvě hozené víc vlevo, bych se nemlátil o molo a ostatním neležel můj řetěz přes kotvy.

protože: a) nejsem bokem na vlny, b) mám prostor na manévry, c) když budou ostatní mizet dřív než já, nikdo mi neodveze kotvu a nebude pošťuchovat.
a ještě bych se u mola vázal víc po větru, aby přední lano na pacholku pomáhalo kotvě.

ale..... od stolu to vždy vypadá jinak :)
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » stř pro 09, 2009 10:16 am

David, na pozdlžne molo pred špicou 1 je určite dobré - asi najlepšie riešenie (podľa doplnenej fotky). :good:
Ale ak vychádzam zo stavu daného zadaním, t.j. lod už bola v "pasci" z ktorej ich slabší motor ťažko dokázal dostať (bez opretia sa o lod 1), je na výber asi iba problematická tesná pozícia pozdľž mola vedla katu, alebo uhlopriečna poloha lode vyviazanej na dva body po bokoch, ktoru analyzuje upraveny obrazok. :?
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » stř pro 09, 2009 12:12 pm

Vsechno jsem precetl a ja osobne bych se na to vykaslala jel pryc. Kdyz bych musel tak pokud by to trosku slo tak bokem k molu pred spici lode cislo 1 - s kotvou tak aby me drzela prid od mola - ale predpokladam, ze zde bylo silne vlneni, takze spis ne. Pokud bych z nejakych duvodu musel zakotvit vedle katu - pak bych volil bokem k molu, tedy s velkou pravdepodobnosti bez moznosti odpluti - tzn. ze duvod k zakotveni by musel byt faaaakt vazny.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1378
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » stř pro 09, 2009 1:32 pm

nemělo být: "s kasáním do ráhna" ?
david
moderátor
Příspěvky: 5334
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř pro 09, 2009 1:54 pm

Milos píše:
Ale ak vychádzam zo stavu daného zadaním, t.j. lod už bola v "pasci"


zadání je: "Zajímalo by mě, jaký postup by tady byl nejlepší ". tedy ne: posral jsem to, co teď s tím. A jak vidno, většina by tam za popsaných podmínek ( málo místa, vítr, motor navíc táhle doleva - po větru) vůbec nelezla.
já taky nejspíš ne. nejde jen koukat jak a kam se vecpu já, ale taky co provedou nebo mohou provést ostatní kolem. s těmi kolem mám obvykle daleko větší starosti a problémy, než sám se sebou. Při nejistým kotvení je vždycky lepší mít kolem víc místa a kotva je, podle mě, nejistá ze 70ti a více%, podle situace. :hmm:
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » stř pro 09, 2009 4:05 pm

ivan píše:
1. Na mole před lodí 1 místo bylo, to jsem špatně nakreslil, měl jsem napřed kouknout na mapu, ale nevím, jak bych k němu v tom větru najel bokem. Šlo by to snad na kotvu zádí k molu. Musel bych si ale být jistý, že svou kotvou neodkotvím všechny lodě, což mi připadá docela reálné.


přesně tohle místo jsem měl včera na mysli
ani bys nemusel použít kotvu, já bych molo minul, pak bych loď stočil zpět proti větru a bokem se vyvázal u mola
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » stř pro 09, 2009 4:12 pm

ivan píše:Není mi jasné, myslíš vyvázat na čelo mola?

čelem mola myslím to, co je na fotce, tedy asi tam, kde přistává trajekt

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti