Vyviazanie dvoch lodí bokom k sebe na kotve - ako na to?

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
pcworker
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 54
Registrován: pon srp 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Slovensko

Vyviazanie dvoch lodí bokom k sebe na kotve - ako na to?

Příspěvekod pcworker » stř čer 09, 2010 5:00 pm

Pravdepodobne sa v lete zúčastním spoluplavby dvoch lodí (Chorvátsko). Zrejme budeme nocovať prevažne na kotve. Už som počul o možnosti vyviazania dvoch lodí bokom k sebe na kotve, ale nikdy som to ešte nevidel, a ani som nenašiel žiadne dostatočné informácie, ako na to, na čo si dať pozor, kedy je to reálne a naopak kedy sa o to radšej nepokúšať. Prosím skúsenejších jachtárov o radu.
Ďakujem.
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » stř čer 09, 2010 5:51 pm

Nemám přímou zkušenost, ale nikdy bych to nedělal. Představa nutnosti překotvit dvě svázané lodě ve tmě za nedefinovatelného počasí mne děsí, stejně jako je v noci "rozuzlovat" a překotvit. Ale single kotvím rád :whist:

Jediné podobné, co jsme s Mackem při společných plavbách realizovali byla situace - jedna loď na bójce (pro mne vždy pevnější a jistější spojení se zemí), druhá k ní bokem a společné jídlo, pokec atd. Ale pouze za vhodných podmínek.

Ale možná se příliš držím při zdi a někdo to má ošahané, rád se nechám poučit :?
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Re: Vyviazanie dvoch lodí bokom k sebe na kotve - ako na to?

Příspěvekod deko » stř čer 09, 2010 6:12 pm

na Regatke JI sme takto stravili jednu noc (spolu s Nenym). bolo to super - ziadne "vejariky", zostava sa menej kyvala (lebo to bol v podstate katamaran). a v neposlednom rade sme boli velmi dobre chraneni proti pripadnemu otoceniu vetra o 180 stupnov.

manever bol taky, ze Neny hodil kotvu, zaradil spiatocku s minimalnym plynom. na druhej strane (za Nenyho zrkadlom) sme hodili kotvu my a pomaly sme cuvali tak, aby sme sa dostali nedaleko Nenyho relingu. navzajom sme si hodili lana, zviazali sa na rohatinky a "bolo vymalovane). ak by hrozil vietor aj z boku, obidvaja by sme na nase lavoboky vyhodili pomocne kotvy a boli by sme chraneni voci komplet vsetkym vetrom (ehm teda tych atmosferickych, proti lusteninovym nie) :good:

samozrejme, obidvaja sme mali vyhodene o nieco vacsie mnozstvo retaze ako by bolo potrebne pri solo kotveni.

takisto existuje aj sposob, ze lode nie su zviazane tak, ze prova jednej je pri korme druhej ale prova vedla provy a korma vedla kormy.

to funguje tak, ze medzi kotvami je uhol cca 90 stupnov. tento sposob by som ale pouzil naozaj iba na obed, pripadne nejaky kratky pokec alebo zaruceneho vetra z jedneho smeru - zostava nie je az tak dobre chranena voci otoceniu vetra.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř čer 09, 2010 7:06 pm

jedna loď zakotví a druhá se k ní přiblíží zádí. Lanem se vyvážete záděmi k sobě. Poté, co posádka vyvázané lodi přejde přes záď na návštěvu k lodi, která kotví, lano popustíte. Vyvázaná loď je vzdálená několik metrů (6-8 ) a reaguje na vítr stejně, jako loď zakotvená. Při ukončení návštěvy si loď přitáhnete jako za vodítko a přestupujete...
Naposledy upravil(a) designer dne stř čer 09, 2010 9:52 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
pulrich
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: sob zář 05, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pulrich » stř čer 09, 2010 7:08 pm

to, co popisuje deko je dobry - de facto katamaran na 4 kotvach .. to bych klidne spal a diky za tip! :-)

soulodi na kotve praktikuju jen pres den "na pokec" a vecer kazdy svou kotvu. Souhlas, ze pokud je misto kotvy dobra boje, tak i na noc (zejmena v preplnenem kotvisti lze s pokorou pozadat i cizi lod, zda se na ne muzes vyvazat .. ehm).

bacha bych si dal na stezne :roll: , aby se Vam nezamotali - tj. levobok na levobok resp. pravobok na pravobok.

enjoy!

-pux

PS: jen bych prosim apeloval, aby se i mimo okruh erudovanych ctenaru tohoto portalu rozneslo, ze ne kazda bojka na hladine, je vyvazovaci bojka s masivnim betonovym blokem --> obcas to totiz byva moje mala cervena bojcicka, ktera mi ukazuje kde mam svou kotvu a ani tvarem a velikosti se vyvazovaci boji nepodoba (!) - i presto od ni musim v sezone kazdou chvili odhanet nekoho s bydlem a stastnou jiskrou v oku, ze nasel misto na vyvazani :shock: :x
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř čer 09, 2010 8:13 pm

pokud přijde nějaký náhlý poryv větru (myslím tím opravdu silný), bude Neny s Dekem obtížně rozšmodrchávat svoje soulodí. To je fakt spíš jen na oběd. A v tom případě mě to přijde zbytečně komplikované :?
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » stř čer 09, 2010 8:49 pm

"...Lanem se vyvážete záděmi k sobě..." Zní dobře, Designere. Myslí se dvěmi lany za zadní rohatinky každé z lodí? Dík.

Pulrichovo PS. Zkusím dát pozor :lol:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř čer 09, 2010 8:59 pm

stačí jedním. Musí být dost dlouhé, na zakotvené lodi si necháš dostatečně dlouhý kus pro případnou práci. Je to jednoduché a v případě nějakého problému máš obě lodě v minutě volné...
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » stř čer 09, 2010 9:17 pm

Při regatce JI jsme dle lodního deníku zakotvili v 23.50 v zátoce KRKNJAŠ na |Veli Drveniku a čekali zbytek regatky. :sorry: Do dnes nevím, proč nedorazil :offtopic: Asi v 03.00 se k nám bokem, jako na mole vyvázala Jelena. Oba jsme byly jen na naší kotvě, protože jim nefungoval frátek. Nefoukalo a do rána nebyl žádný problém. Eclipse zdraví Jelenu :lol:
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » stř čer 09, 2010 9:47 pm

mirinekk píše:Při regatce JI jsme dle lodního deníku zakotvili v 23.50 v zátoce KRKNJAŠ na |Veli Drveniku a čekali zbytek regatky. :sorry: Do dnes nevím, proč nedorazil :offtopic: Asi v 03.00 se k nám bokem, jako na mole vyvázala Jelena. Oba jsme byly jen na naší kotvě, protože jim nefungoval frátek. Nefoukalo a do rána nebyl žádný problém. Eclipse zdraví Jelenu :lol:


heh my sme tam prisli. ale az niekedy po tretej rano :good: mimochodom, "trochu" sme si pospali a "rano" (posadka bola tesne po ranajkach) sme zacali driftovat smer breh :whist:

Marilyn prepina :)
Uživatelský avatar
pcworker
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 54
Registrován: pon srp 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod pcworker » stř čer 09, 2010 9:50 pm

Ďakujem za "návody". Začínam sa v tom orientovať.
Pôvodne som predpokladal (ako píše mirinekk), že kotvu má spustenú iba jedna loď a druhá je k nej vyviazaná.
Len som mal pochybnosti, či je na to dimenzované uchytenie kotvového navijaku, ale aj hmotnosť kotvy, sila reťaze ...

mirinekk - ako sa k vám priviazala Jelena? Prova jednej lode pri korme druhej alebo prova vedla provy a korma vedla kormy?
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » stř čer 09, 2010 10:04 pm

heh my sme tam prisli. ale az niekedy po tretej rano :good: mimochodom, "trochu" sme si pospali a "rano" (posadka bola tesne po ranajkach) sme zacali driftovat smer breh :whist:

Marilyn prepina :)[/quote]

Myslím, že jsme nikam nedrivtovali a něco po deváté se rozloučili.
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » stř čer 09, 2010 10:07 pm

Marilyn prepina [/quote]

Marilin omlouvám se.

Vás jsme nepoznali, ale nás, dvou lodí na jedné kotvě jste si určitě všimli :mad:
Uživatelský avatar
vjurek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 15
Registrován: sob bře 14, 2009 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod vjurek » stř čer 09, 2010 10:07 pm

Pro Poseidona ziveho, chran vas mokra ruka Pane privazovat k sobe na celou noc dve lode stojici na kotve.
Pokud budete na charterovych lodich, plati to 2x tolik. Charterove lode maji v lepsim pripade kotvu tak tak dimenzovanou na danou lod. V pripade horsim je tam neco, co jim zbylo ve skladu, takze mate na osmi - devititunove dvanactimetrovce hacek na ryby z nejake sotva desetimetrove cudly dimenzovany na jeji ctyri a pul tuny.
Ovsem i kotva spravne velikosti je delana tak, aby udrzela urcitou hmotnost lodi. V kotevni soustave ale neni jenom kotva. Je tam otocna prechodka proti krouceni retezu dimenzovana na urcite Newtony tahu, to same vratek.
Pokud tedy v noci zacne foukat z trochu jineho smeru, nez kterym mate hozene kotvy, v pripade, ze je mate hozene stejnym smerem, stejne jako v pripade, ze mate pro kazdy smer jednu kotvu, okamzite visi na jedine kotve minimalne dvojnasobek hmoty, na kterou byla delana, podobne jako na prislusnych seklech, otocnych prechodkach, vratcich, apod. I kdybyste privazali retez lanem na pridove vazaky, aby vratek nenesl prime zatizeni, porad visite na kotve, ktera na takovou hmotu neni delana.
Uz vubec se nebavim o zakotveni s kotvami do V, kdy se rano po nocnim toceni museji rozmotavat retezy. V lepsim pripade za bezvetri. V tom horsim se pri zmene pocasi za bourky retezy nerozmotavaji, ale rovnou nechavaji na miste. Uz jsem jednu takovou rozpradaci akci videl, trvalo jim to za bezvetri, za svetla, se tremi lidmi ve vode asi ctvrt hodiny.
Krome toho v podstate zablokujete kotviste pro jine lode, podle velikosti zatoky castecne, nebo taky uplne. A to v tom lepsim pripade, kdy si zkuseny skipper vsimne, ze jste svazani a ze se tim padem budete tocit jinak nez jedna lod, pripadne vubec, podle toho, jakou kotevni chobotnici jste vytvorili a da si od vas dostatecny odstup, nebo s opravnenym vulgarismem na rtech odjede jinam. V pripade horsim to bude nejaky chudak novacek, ktery to prehlidne, zakotvi a v noci ho mate zadi nastehovaneho v lodi, protoze se na kotve bude na rozdil od vas tocit normalne.
Alternativa ke svazani lodi na noc je jednoducha. Zakotvete paralelne, natahnete lano ze stredoveho vazaku jedne lodi, pres stredovy vazak druhe na vinsnu, na vecerni party se pritahnete a na noc lano zase stahnete. Pritazenim lodi ve stredu zajistite, ze si neotriskate hrany zadi nebo nepoohybate zadove kose relingu kdyz kolem projede nejaky imbecil na motoraku a vsichni budou moct mit na noc pocit sucha a bezpeci.
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » stř čer 09, 2010 10:10 pm

To jsem přesně čekal. Přečti si prosím podrobně a přesně co jsem napsal. Bylo po třetí ráno, nefoukalo a Jelena měla rozbytý vrátek, tak jsme ji pomohli. Já jsem AUT
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » stř čer 09, 2010 10:14 pm

To Vjurek: Napsal jsem toto:

Při regatce JI jsme dle lodního deníku zakotvili v 23.50 v zátoce KRKNJAŠ na |Veli Drveniku a čekali zbytek regatky. Do dnes nevím, proč nedorazil Asi v 03.00 se k nám bokem, jako na mole vyvázala Jelena. Oba jsme byly jen na naší kotvě, protože jim nefungoval frátek. Nefoukalo a do rána nebyl žádný problém. Eclipse zdraví Jelenu
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » stř čer 09, 2010 10:24 pm

pcworker píše:Ďakujem za "návody". Začínam sa v tom orientovať.
Pôvodne som predpokladal (ako píše mirinekk), že kotvu má spustenú iba jedna loď a druhá je k nej vyviazaná.
Len som mal pochybnosti, či je na to dimenzované uchytenie kotvového navijaku, ale aj hmotnosť kotvy, sila reťaze ...

mirinekk - ako sa k vám priviazala Jelena? Prova jednej lode pri korme druhej alebo prova vedla provy a korma vedla kormy?


Pokud si dobře pamatuji tak byly k nám uvázaný přes zadní a přední vazák a lano z předního bylo protažené jako spring na střední.
Znovu opakuji, bylo po třetí ráno, nefoukalo a ani nemělo
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř čer 09, 2010 11:10 pm

Není třeba vzívat kolegu Poseidona. :D
To co jsi Vjureku napsal, je vše pravda a určitě jsi to napsal v dobré víře varovat před nebezpečím, z tohoto způsobu pramenícím. Ale také musíš myslet na to, za jakých podmínek se k tomuto způsobu skipper rozhodne. Je to vždy o rozhodnutí v daný okamžik, vzhledem k dané situaci.
Pokud vím že nefouká a foukat nebude, je možné se na kotvící loď vyvázat. Toto mám vyzkoušené, kotevní alarm to jistí a v případě nutnosti se lze velmi rychle a bezpečně odvázat a rozloučit. Nevhodné při neklidném moři, protože vlnky si s každou lodí hrají jinak a stává se že jedna jde nahoru, zatímco druhá dolů. Určitě bych za jakýchkoliv podmínek neházel kotvy dvě. To jsi popsal a to podepisuji.
Úplně běžné pak je vyvazování lodí k sobě (opět v dobře kryté zátoce a za dobrého počasí) v případě kotvení kotva - břeh. To mě ukázal můj instruktor hned na mé první samostatné plavbě, kdy se nás takto vyvazovalo šest lodí vedle sebe.
Měl jsem to v úmyslu i na Regatce, hned první noc, ale dostali jsme pozdě loď a ostatní to nevěděli. Takže když jsme dopluli do zátoky, byly lodě už rozmístěné jinak.

Zátoka Vela Stupica na Žirje, když tam ještě nebyly bóje.

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Lucifer
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: úte říj 06, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Lucifer » čtv čer 10, 2010 11:43 am

designer píše:jedna loď zakotví a druhá se k ní přiblíží zádí. Lanem se vyvážete záděmi k sobě. Poté, co posádka vyvázané lodi přejde přes záď na návštěvu k lodi, která kotví, lano popustíte. Vyvázaná loď je vzdálená několik metrů (6-8 ) a reaguje na vítr stejně, jako loď zakotvená. Při ukončení návštěvy si loď přitáhnete jako za vodítko a přestupujete...

Designere, není mi to dost dobře jasný - ta druhá loď je opuštěná na laně 6-8m daleko? Co když bude chtít někdo projet mezi vámi? Předpokládám, že to lano neuvidí, neb je pod hladinou a asi ne tak hluboko, aby se o něj projíždějící loď nechytla. :? Možná mi ale unikla důležitá okolnost...

Baharisi, od Tebe zase slyším poprvé doporučení o vyvázání břeh-kotva. I u jedné lodi mi to připadá nebezpečné, v případě problémů se na břeh nedostaneš rychle, takže minimální oběť je vyvazovací lano. Ale zkušenosti nemám, pouze mi to napovídá můj selský rozum. Možná mi taky něco uniklo. A ostatní lodě jsou vyvázány bokem k té první a kotvy mají paralelně? Z obrázku to vypadá jak na moorinzích když chybí to molo vzadu.

Plně souhlasím s VJurkem, znám ho, vím, jak se chová na lodi a jeho letité a hluboké zkušenosti jsou pro mne neocenitelné. Varoval nás na vyvazování ke břehu i na vyvazování lodí k sobě a já jeho námitky zcela beru. Náhoda je blbec.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » čtv čer 10, 2010 11:49 am

ve vyvazeni breh - kotva nevidim nic nebezpecneho, v mnoha priapdech spise naopak.
A pri dostatecne dlouhem lanu (tam & zpet) a trose stesti o lano nemusis prijit ani kdyz potrebujes zmizet z kotviste hodne ve spechu.
Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » čtv čer 10, 2010 12:56 pm

Ahoj.V Chorvatsku je spousta zátok ,které jsou úzké a vyvazuje se na břeh.Mám zkušenosti s vyvazováním na břeh jen dobré - zatím.Nesmí se podcenit zachycení kotvy a délka kotevního řetězu nebo lana.Namor
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 306
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » čtv čer 10, 2010 1:00 pm

Lucifer píše: ... Baharisi, od Tebe zase slyším poprvé doporučení o vyvázání břeh-kotva. I u jedné lodi mi to připadá nebezpečné, v případě problémů se na břeh nedostaneš rychle, takže minimální oběť je vyvazovací lano. Ale zkušenosti nemám, pouze mi to napovídá můj selský rozum. ...

Ve Skandinávii i v Turecku jsem zažil, že se tak stojí naprosto běžně.
Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » čtv čer 10, 2010 1:41 pm

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us Takto se kotví v zátoce Borovica s vyvázáním na břeh.
Obrázek

Uploaded with ImageShack.usA takto se vyvazuji já na břeh při kotvení v zátoce. :whist:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv čer 10, 2010 1:49 pm

Lucifer píše:Baharisi, od Tebe zase slyším poprvé doporučení o vyvázání břeh-kotva
Probůh, jen to ne!!! Nedoporučuji, pouze píšu své zkušenosti. To bych měl na talíři, jak si dovoluji něco takového doporučovat třeba nováčkům.
Jen ať si každý skipper sám rozhodne, jak přečká noc. :P

Toto téma je o vyvazování. Takže pominu správné připomínky o kvalitě uchycení kotvy i to, že kotva - molo je také v Řecku nejběžnější způsob vyvazování na městských molech. O Karibiku ani nemluvím.
Vyvazování se bokem v tomto případě umožňuje, že ne všichni musí mít spuštěnou kotvu, ne všichni musí mít zadní vyvazovací lana. To co je na fotkách, jsou vzadu jen dvě (nebo tři?) vyvazovací lana ke kamenům (!) na břehu, kotvy jsme měli všichni. Mám pocit že v hloubce cca 15 metrů, takže na řetězu jsme nešetřili. Jak je vidět, hladina je klidná, vyvázání bylo v pohodě.
Na Regatce jsme měli vedle sebe vyvázanou loď dvakrát. Jednou doplula loď do Smrky potmě a podruhé cíleně, protože neměla v Drveníku místo na kotvu. Před čtrnácti dny jsme k sobě přijali stařičké německé manžele s jejich malou kocábkou, protože jejich soukmenovci v bočním větru tak dlouho operovali z jejich druhé strany, až jim kotvu vytrhli a odpluli jinam.
Vždy hodně řetězu a navíjet tak dlouho, až je důkladně našponovaný. Pak lze bez obav k sobě vyvázat i další loď.
Ještě upozorňuji , že pokud jsme trochu dále od břehu (nad 5m), vážu na prostředek zadního lana fender.

Vzájemné vyvazování při volném kotvení, nebo na bóji mě moc neoslovilo a nepoužívám. Snad jednou, když jsme byli vyvázáni k velké plechové bóji, která by udržela i Jadrolinku.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 705
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » čtv čer 10, 2010 1:52 pm

Vyvázání kotva - břeh používám raději než jen samotnou kotvu, na břeh většinou nechám odvézt druhou kotvu, ke které se vyvážu.
Neničím tím kmen stromu, lano se nedře o kameny a v případě nutného opuštění místa přijdu v nejhorším případě o kotvu /když budu línej se pro ni vracet/.Takto si vedle sebe vyvázané lodě neublíží, stojí tak i v marínách.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti