Vyviazanie dvoch lodí bokom k sebe na kotve - ako na to?

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » čtv čer 10, 2010 2:05 pm

Do zadu vyvazuji 2 lana do V.Samo ,že při větší vzdálenosti dáváme na lana fendry at jsou dobře vidět.V zátoce Borovica jsme ke břehu měli asi 2-3m.V té druhé na Rabu to bylo více,ale tam nikdo kromě nás asi nejezdí.Býváme tam vždy sami.Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv čer 10, 2010 3:47 pm

Lucifer píše:
designer píše:jedna loď zakotví a druhá se k ní přiblíží zádí. Lanem se vyvážete záděmi k sobě. Poté, co posádka vyvázané lodi přejde přes záď na návštěvu k lodi, která kotví, lano popustíte. Vyvázaná loď je vzdálená několik metrů (6-8 ) a reaguje na vítr stejně, jako loď zakotvená. Při ukončení návštěvy si loď přitáhnete jako za vodítko a přestupujete...

Designere, není mi to dost dobře jasný - ta druhá loď je opuštěná na laně 6-8m daleko? Co když bude chtít někdo projet mezi vámi? Předpokládám, že to lano neuvidí, neb je pod hladinou a asi ne tak hluboko, aby se o něj projíždějící loď nechytla. :? Možná mi ale unikla důležitá okolnost...

Baharisi, od Tebe zase slyším poprvé doporučení o vyvázání břeh-kotva. I u jedné lodi mi to připadá nebezpečné, v případě problémů se na břeh nedostaneš rychle, takže minimální oběť je vyvazovací lano. Ale zkušenosti nemám, pouze mi to napovídá můj selský rozum. Možná mi taky něco uniklo. A ostatní lodě jsou vyvázány bokem k té první a kotvy mají paralelně? Z obrázku to vypadá jak na moorinzích když chybí to molo vzadu.

Plně souhlasím s VJurkem, znám ho, vím, jak se chová na lodi a jeho letité a hluboké zkušenosti jsou pro mne neocenitelné. Varoval nás na vyvazování ke břehu i na vyvazování lodí k sobě a já jeho námitky zcela beru. Náhoda je blbec.


lano není pod hladinou, při takovéto vzdálenosti se tolik neprověsí. Když přesto bude chtít někdo projet mezi námi - pak mu není pomoci...
Uživatelský avatar
vjurek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 15
Registrován: sob bře 14, 2009 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod vjurek » čtv čer 10, 2010 8:29 pm

mirinekk píše:To jsem přesně čekal. Přečti si prosím podrobně a přesně co jsem napsal. Bylo po třetí ráno, nefoukalo a Jelena měla rozbytý vrátek, tak jsme ji pomohli. Já jsem AUT

Ja jsem ovsem muj nazor nemyslel jako reakci na tve zkusenosti s nouzovym vyvazanim dvou lodi na jedne kotve za priznivych podminek. Proto jsem tam taky nepouzil citaci, jako u tohoto prispevku.:)
Bral jsem to jako dalsi reakci na puvodni dotaz a varovani pripadnym novackum, kteri by do tohoto vlakna zavitali.
Protrelym, morem prosolenym morskym vlkum prece nebudu radit, kdy a jak si zakotvit. To snad uz kazdy trochu zkuseny namornik pozna sam, ze si muze na svoji ctrnactimetrovku za bezvetri privazat nejakou devitimetrovou cudlu a ze asi nenecha stat dve trinactimetrovky za nocni patnactiuzlove bory na jedne kotve.
Nejaky novacek by ovsem mohl prijit, precist si vyjadreni spousty morskych vlku (kteri znali podminky a vedeli co delaji) o tom, jak je stani na dvou kotvach nebo vyvazany na breh v pohode, pak se vyda na more ve dvou lodich, nepodiva se na predpoved, nevi, jak nastavit kotevni alarm a uz ve 2 rano mizi dve lode ze zatoky s jednou kotvou urvanou na otocne prechodce a zamotanymi retezy.
Za dobreho pocasi se da stat i privazany na chladici se base piv, ale poradit nekomu, zvlast nekomu, kdo by nemusel umet zcela spravne odhadnout podminky a okolnosti, ze obecne je v pohode stat privazany na base piv, by nebylo nejrozumnejsi. Rady tykajici se reseni, ktere by mohly mit vliv na bezpeci neci lodi nebo posadky, by totiz podle meho nazoru mely pocitat s tou nejhorsi variantou podminek, ne s idealnim stavem.
Uživatelský avatar
Lucifer
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: úte říj 06, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Lucifer » čtv čer 10, 2010 8:55 pm

To vyvazování na břeh mi furt hlava nějak nebere - fotky Namor jsou hezký, pěkný zátoky, ale furt mám vtíravý pocit, že jenom na kotvu se tam už žádná loď nevejde - ta by se točila, zatímco vyvázaná nikoliv. A když tedy risknu vyvázání na břeh, tak bude ze zátoky pěkná pavučina. :lol:
Pořád mi selský rozum napovídá, že uvidím-li v menší zátoce loď vyvázanou i na břeh, pak, pokud toto nechci také praktikovat, je pro mne zátoka obsazena. Pouze na kotvu by se tam vešlo lodí víc. :hmm:
Takže mne třeba kamenujte, ale raději mi to vysvětlete - není to taky trochu bezohlednost? :shock:
Uživatelský avatar
pcworker
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 54
Registrován: pon srp 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod pcworker » čtv čer 10, 2010 9:44 pm

Ja som minulý rok kotvil na Hvare. V zátoke bolo miesto odhadom asi pre 3 lode pri klasickom kotvení.
Pri našom doplávaní už boli dve lode vyviazané medzi kotvu a breh. My sme sa na druhý pokus postavili súbežne s nimi, a do rána tam takýmto spôsobom zakotvili ešte ďalšie tri lode. Som presvedčený, že "iba na kotvu" by tam 6 lodí nevošlo.
david
moderátor
Příspěvky: 5212
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv čer 10, 2010 9:54 pm

vjurek narazil na otočnou přechodku u kotvy a případné pochybnosti o její pevnosti.
Já, když kotva mizí, taky koukám, jestli ten jeden šroub, co to drží pohromadě, je ještě OK a nebo kotvu vidím naposled.

už vám to někomu někdy prdlo ??
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv čer 10, 2010 10:12 pm

pcworker píše:Ja som minulý rok kotvil na Hvare. V zátoke bolo miesto odhadom asi pre 3 lode pri klasickom kotvení.
Pri našom doplávaní už boli dve lode vyviazané medzi kotvu a breh. My sme sa na druhý pokus postavili súbežne s nimi, a do rána tam takýmto spôsobom zakotvili ešte ďalšie tri lode. Som presvedčený, že "iba na kotvu" by tam 6 lodí nevošlo.


Hele a co by se dělo, kdyby přišlo blbý počasí a bylo potřeba z tý zátoky v noci vyplout?
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

Příspěvekod pecho » pát čer 11, 2010 6:20 am

No co já si vzpomínám na Hvaru ve Hvaru, tak mola byla obsazená, na pravé straně (v pohledu od moře) se na kraji se vyvázat k molu nesmí, tam byl plac pro Jadrolinii, a pak za tím už jo a bylo plno, my na kotvě na prostředku spolu s dalšími loděmi. Jestli ty vlny byly od větru nebo od těch velkejch lodí (mimochodem kousek na moři byla nějaká zaoceánská loď a k ní připlouvaly jadrolinie s pasažéry), prostě rozhoupané všechno, lodě o sebe mlátily stěžni, frklíky zdeformované, my na prostředku se taky houpali, ale jen jsme to jistili a bylo to v pohodě, jinak mimochodem, ráno jsme zjistili, že nám asi někdo ukradl dinghy i s motorem, velká pátračka, nikdo o naštěstí neukradl, našli jsme ho o kus dál, lanko se rozvázalo v oku u dinghy, takže doporučuji po této zkušenosti kontrolovat i takovéhle zdánlivé maličkosti. ;) Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
pcworker
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 54
Registrován: pon srp 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod pcworker » sob čer 12, 2010 8:46 am

pcworker píše:Ja som minulý rok kotvil na Hvare. V zátoke bolo miesto odhadom asi pre 3 lode pri klasickom kotvení.
Pri našom doplávaní už boli dve lode vyviazané medzi kotvu a breh. My sme sa na druhý pokus postavili súbežne s nimi, a do rána tam takýmto spôsobom zakotvili ešte ďalšie tri lode. Som presvedčený, že "iba na kotvu" by tam 6 lodí nevošlo.


Upresňujem - bola to západná časť Hvarskej zátoky Vela Garška N43° 11,02' E16° 24.38'.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 607
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » ned črc 04, 2010 4:27 pm

Nechci dělat chytrého a nikoho navádět k něčemu, co by mohlo vést k případnému problému. Jen se chci podělit o něco, co jsem přímo viděl (a nafotil).

Rok 2004, patrně červenec, Chorvatsko, ostrov Tijat, zátoka Tijaščica. Kdo ji nezná - je to taková trochu širší zátoka, kde obvykle kotví až 25 lodí, nepočítaje malé motoráky "na doskok" od břehu. Večer, klid, stabilní počasí.
V zátoce už bylo asi 10 - 12 lodí, když na střed začalo najíždět 5 stejných plachetnic asi 12m. Kapitáni evidentně věděli co a jak, nejprve zakotvil jeden, vedle se vyvázala druhá loď, vedle zakotvila a zacouvala další, k ní přirazila čtvrtá a nakonec zakotvila a bokem se vyvázala ještě pátá. Posádka všech shodou okolností česká, kapitány bych odhadl na místní.

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Nechci s nikým polemizovat o bezpečnosti a rozmarech počasí, shodou okolností zrovna odtud jsem o rok později vyplouval, když foukla Bora o rychlosti 70 - 100 km/hod., vedle na Murteru pak byly vyvržené jachty na břehu, vyvrácené stromy, poničené střechy a jižně od Murteru se převrátil katamaran.

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

Rok 2006 - opět Chorvatsko, zátoka Nečujam na o. Čijovo - u břehu způsobem kotva - břeh k sobě vyvázaných 6 plachetnic. Možná regata podle vlajek na jedné z nich.

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

Nechci polemizovat o výhodnosti kotvení kotva - břeh, sám toto jen velmi nerad používám z důvodu, kdy se při změně směru větru loď nemůže natočit přídí proti a pak vystavuje větru mnohem větší plochu a tudíž je při stejné síle větru větší tah na kotvu a tím větší riziko jejího uvolnění. Nicméně ohledně počtu lodí je to naprosto bez dikuzí - systémem kotva - břeh jsou lodě fixovány na místě a nemohou opisovat kruh kolem kotvy, takže se jich na dané místo (zejména u měnších zátok) vejde mnohem víc. Nebo jsou zátoky, které jsou natolik úzké, že by se tam ani jinak kotvit nedalo.

Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne sob čer 28, 2014 8:20 am, celkem upraveno 9 x.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pon črc 05, 2010 8:29 am

Pavle, díky ti za pěkný a věcný příspěvek.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 607
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pon led 30, 2012 9:54 pm

Pro zájemce o kotvení více lodí vedle sebe - doplnil jsem svůj předchozí příspěvek o fotky (dříve byly jen odkazy).

Pavel.
Uživatelský avatar
PerlaNegra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 102
Registrován: čtv dub 01, 2010 2:00 am
Reputace: 1

Re: Vyviazanie dvoch lodí bokom k sebe na kotve - ako na to?

Příspěvekod PerlaNegra » čtv srp 11, 2016 2:13 pm

Asi je to trocha vec zvyku, ale jednoznacne do zatoky narvete viac lodi kotva-breh ako volne na kotvu. Za predpokladu, ze vsetky kotvy drzia a lode su zakotvene spravne, tak v tom nevidim problem. V Grecku je vyvazovanie kotva - breh nutnostou a kazdodennou zalezitostou, aj ked je pravda, ze na lodi mate vacsinou 90 - 100m kotevnej retaze (moja skusenost), co robi o dost vacsi rozdiel. Samotny system kotva breh je uplne v pohode, aj za silnejsich vetrov, avsak so 40m retaze k dispozicii v chorvatsku je to u mna stale len najnutnejsia volba....
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyviazanie dvoch lodí bokom k sebe na kotve - ako na to?

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv srp 11, 2016 4:23 pm

Ahoj my se tu velmi často vážem jen na kotvu. Zálivy jsou chráněné a jedna 20kg Danfort udrží jen na laně bez problému tři lodě. Jak se točí vítr točí se i lodě a mění se krásné panoráma okolí. Vždy fouká vítr proti lodi a tak za sprayhood je za větrem nebo když prší neprší do lodě.
Kotvu vždy zatahnem motorem aby bylo jsté že drží.
Dvě lodě je třeba přivázat k sobě čtyřmi lany. Příď - příď, záď - záď, příď střed a záď sřed. Jinak lodě se vzájemně předjíždějí.
IMGP6982.jpg

IMGP6980.jpg
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyviazanie dvoch lodí bokom k sebe na kotve - ako na to?

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv srp 11, 2016 10:19 pm

Ještě pozor!! Posuňte lodě tak, aby se ve vlnách třeba od projíždějící lodě lodě nesrazili stěžněma.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyviazanie dvoch lodí bokom k sebe na kotve - ako na to?

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát srp 12, 2016 8:09 am

Uvázání lodě bokem
Spring 2.jpg
Spring 2.jpg (16.66 KiB) Zobrazeno 1806 x
Přílohy
Spring.jpg
Spring.jpg (5.06 KiB) Zobrazeno 1806 x
Uživatelský avatar
PetrC
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: sob čer 30, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Re:

Příspěvekod PetrC » úte srp 23, 2016 8:04 pm

david píše:vjurek narazil na otočnou přechodku u kotvy a případné pochybnosti o její pevnosti.
Já, když kotva mizí, taky koukám, jestli ten jeden šroub, co to drží pohromadě, je ještě OK a nebo kotvu vidím naposled.

už vám to někomu někdy prdlo ??


Ano, už nám to prasklo :-) A to tak, že v marině, loď na mooringu, kotva vytažená normálně nahoře. Kolega který trochu víc váží, si nevím proč na kotvu stoupl (kryt byl otevřený) a v tom otočném šroubu to prasklo, kotva sjela do vody. Nechápu jak to mohlo předtím udržet celou loď.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host