Zajíždíte k molu, fouká boční vítr…

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Zajíždíte k molu, fouká boční vítr…

Příspěvekod Monty » čtv zář 18, 2014 10:22 am

Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv zář 18, 2014 10:59 am

opravdu zajimave :shock: jen to vyzkouset v praxi. jen prosim ne vedle meho plavidla. :D
Naposledy upravil(a) bozakafka dne čtv zář 18, 2014 12:22 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » čtv zář 18, 2014 11:16 am

Mně se to moc nelíbí - zvedat mooring ze dna když se točí vrtule? :hmm:
Není lepší opřít přes fendry loď o vedlejší jachtu?
A pokud je molo prázdné dá se natáhnout lano z přídě. Nebo přistát bokem.
Uživatelský avatar
richard2
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: pát srp 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod richard2 » čtv zář 18, 2014 12:33 pm

Když jsem na lodi sám s manželkou, tak jsem to takto párkrát zkusil, nějak mám strach nechat ji tahat mooringové lano.
Někdy se to povedlo, jindy jsem ten vítr prostě "nepřepral". Důležitá je rychlost fixnutí návětrného lana dřív, než se loď přetočí až příliš.
Problém je především v HR, kde obsluha maríny v záklonu drží napnuté moorignové lano a nemůže pochopit, že ho prostě teď nechci. Tím ztratím nejvíc drahoceného času.
R.

EDIT: Na moorign je pak samozřejmě třeba dávat velký pozor s ohledem na propeler, ale loď už je stabilizovaná a práce tak může probíhat v naprostém klidu.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 726
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » čtv zář 18, 2014 12:49 pm

Monty se tomu směje, bozakakafka žasne, jestli to je nějaký skrytý fór, tak jsem ho nepochopil, já to takhle dělám i sám, když nemám nikoho po ruce.
Co na tom je blbě?
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » čtv zář 18, 2014 1:19 pm

Všechno...??? :blink:

howk
Monty
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » čtv zář 18, 2014 1:35 pm

Ale abych nebyl Martine jízlivej,můžeš mně teda říct,jak tohle může fungovat...??? Myslím samozřejmě ne v podmínkách,kdy loď bude takhle stát i bez tohoto manévru,ale v podmínkách bočního větru...cca 15 kn,ať nepřeháním...??? Ne jenom,že tohle by mně v životě ani nenapadlo,je to proti všemu,co o lodi a fyzice vím....ale třeba toho moc nevím a nechám se něco nového naučit. ;) To by musel být proud vody,jdoucí z vrtule na kormidlo tak silněj,že by dokázal otočit loď kolem osi kormidla...tohle by se dalo takhle ustát s dvouma vrtulama....a i to by museli motory pěkně řvát.

howk
Monty
Uživatelský avatar
karf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 301
Registrován: pon říj 26, 2009 1:00 am
Reputace: 1
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod karf » čtv zář 18, 2014 1:56 pm

když si v trabantu zavřete pampelišku do dveří, tak taky jezdí dokolečka. proč by nefungovala fyzika tady - loď je uvázaná za levý bok, tah je v ose takže moment, který loď otáčí, je tah šroubu*polovina šířky lodě. síla od větru je rychlost * plocha * nějakej koeficient :) teorie :D
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 726
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » čtv zář 18, 2014 2:19 pm

Moje vlastní zkušenosti co si ještě dobře pamatuji
- HR, Zlarin, městské molo
přesně jako na obrázku, boční vítr 15kn, loď kolem 37 stop bez buštralu, místní správce mi hozené návětrné lano uvázal a já dal plný plyn s kormidlem proti větru,
když se loď začala už moc přetáčet proti větru, tak jsem trochu ubral, loď stála stabilně kolmo k molu, posádka pak uvázala mooring
- ČR, Slapy, Lahoz
stejná situace jen vítr byl slabší, ale já sám, loď 8m, 4 tuny,velká boční plocha od přídě, zacouval jsem k molu ne úplně kolmo, špičku trochu vytočenou proti větru aby mě tak rychle
nesfouklo, běžím dozadu, obhodim pachole a uvážu návětrné lano na můj vazák, zpět k páce a kormidlu, chod vpřed a kormidlo proti větru
když jsem loď motorem stabilizoval, vylezl jsem na molo pro mooring, zachytil na bok protože neprojdu bokem lodi :( a pak v předu uvázal
opravdu tam nic divného nevidím, nejdůležitější na tom je, že to MUSÍ být NÁVĚTRNÝ vazák
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » čtv zář 18, 2014 2:29 pm

Funguje to, jak je uvedeno ...
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv zář 18, 2014 2:42 pm

Letos jem přesně takhle kotvil na bolu. Netušim jakej foukal vítr, ale na zpátečku jsem se s tomu mojí pětkou proti němu sotva hnul. Pak rychle nacouvat k molu, uvázat zadek na návětrný straně a rychle dopředný chod. Loď krásně držela pozici. O namotání mooringu se přece není potřeba bát. Vrtule je daleko. Takže v klidu uvázat návetrnej mooring. Pak teprve vyřadit a uvázat druhý lano na zádi a druhej mooring.

Je to jednoduchý a funguje to.
Přesně opačný postup se praktikuje při odplouvání. poslední se odváže lano na zádi na návětrný straně. To už ale samozřejmě musí bejt zařazenej dopřednej chod, aby držela příď i bez mooringů.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv zář 18, 2014 2:49 pm

Nepíší jak silný boční vítr měli na mysli. Nechci tvrdit do jaké síly větru, ale funguje to. Za co dám ruku do ohně, určitě do 10, možná 15knt. Tím nechci tvrdit, že to nemůže být více. Možná to bude záviset i od lodi.

Několikrát jsem se setkal i s tím, že obsluha mola vůbec neřeší mooringové lano, ale jako první úkon čeká hození návětrného záďového. Poprvé to byl shock, dnes když nevidím že tahá mooring, vím že první půjde záďové. A samozřejmě je potřeba reagovat a přeorganizovat posádku.

Obdoba a lehce obrácený postup je při vyplouvání. Kdosi tu před časem psal "shodit všechna lana naráz". Blbost. Vítr nevítr, vždycky poslední odvazujeme zadní návětrné. A třeba i pod plným plynem otočím loď proti větru a vyplouvám. Točí se pomalu, ale otočí se.
Samozřejmě se nebavím o extrémech.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv zář 18, 2014 6:52 pm

Ve vetru 15 uzlu standartne bez potizi a bez triku kotvi i naprosty zelenaci. Na to neni pri sehrane posadce potreba nijakej trik. U montyho lodi tento trik nemuze pri silnejsim vetru nikdy fungovat a nefunguje ani u ostatnich plavidel. Zkuste to v 8 bf a pak se pochlubte jak to dopadlo. Pred par lety jsme s Radou kotvili v 8bf v bari v italii a to dvakrat, pokazdy rozhodovala rychlost a vstricna asistence okolnich jachtaru. V takovem vetru nez se uprdnete tak je vase lod long side k molu a nebo oprena vo jinou lod. Takze ruku na srdce kdo to tady zkousel v poradnym pruseru. :? :?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » čtv zář 18, 2014 9:08 pm

V průseru tedy né. ale v cca 30-35 kn, čistý bočák.
Elan 45, 3000 ot a přední šroub k tomu - ani náhodou.
Skončilo to namotaným můringem, který nám ke šroubu přizved
iniciativní dozorčí v přístavu. Naštěstí bylo ve směru po větru u mola volno,
tak jsme "zaparkovali" bokem. :)
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » čtv zář 18, 2014 10:32 pm

Pánové opravdu si myslíte, že tento návod je určen pro někoho kdo bude přistávat/odplouvat v 8 bf. ?
(nemluvě o velikost Montyho plechovky, se vší úctou)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát zář 19, 2014 12:55 am

A někdo z vás v tom článku vyčetl že to je návod na přistávání v 8 Bf? To je fakt na hlavu..... :mad:

Vlákno vzniklo jako reakce na článek, který uvádí jeden ze standardních způsobů připlouvání zádí k molu. Nikdo si v něm nedovolil uvádět pro jakou sílu, nebo do jaké síly větru to je způsob vhodný. Protože to nelze. Každé přistávání je originál ovlivněn nespočtem faktorů, které musí skipper vyhodnotit a zvolit ten správný způsob. Ale je to způsob naprosto legitimní který funguje lépe než cokoliv jiného a článek nelze zpochybnit.
Tak nedělejte z komára velblouda. Pokud jste to ještě nezkusili, udělejte to a nekvákejte o něčem co jste ani neviděli. Že něco neznám, neznamená že to neexistuje. :?
Martin88 to používá, Richard, Zdenda12345 a já to také úspěšně používáme. Děláme něco špatně když tímto způsobem bezpečně přistaneme?
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát zář 19, 2014 2:19 am

Kdyz slabe fouka tak je to zbytecny a v silnym vetru nefunkcni(u me lodi na jine jsem to nikdy nezkousel). tak asi tak. No a pak lano ve sroubu s plnejma otackama u z nahonu, to smrdi znicenim tesneni kolem hridele a lod z vody ven a nebo vylomeni hridele a lod ke dnu, a prazdnou kapsu. osobne jsem to jeste nikdy nikoho nevidel pouzivat a z nasi lodi vitr nad 20 uzlu do boku pres lano nepretahnu. to mam vyzkouseny. slomousn je celkem placka s motorem 18 hp a to je asi ten duvod. podle mne je mnohem bezpecnejsi pro malou ci nezkusenou posadku pokud je hafo mista pristat bokem a pak to pretahnout a nebo to bez jakychkoliv experimentu zasunout opatrne mezi dve lode. Hlavne tady nikdo nekomentuje postup. pokud neni asistence tak musi stejne druhej clen posadky na breh protahnout lano a nebo na kovboje trefit vazak( no v situaci sam na palube opustit lod vyvazat se....hahahaha) a to nez vsechno se zrealizuje tak uz je pozde. vim o cem mluvim. ve dvou jsme toho nakotvili v marinach celkem dost a vobcas to byl fakt horor. presne v situacich kdyz byl ponton poloprazdnej a silnej vitr. vono se to hezky maluje ale jinak realizuje. myslim si ze zajizdeni do mariny v silnym vetru je pakarna pro kazdyho jachtare a kazdy rad prijima jakoukoliv uzitecnou radu jak to co nejlepe zrealizovat, ale mne toto jako moc uzitecna rada nepripada, protoze jak rikam pri single a double handed lode v silnym vetru obtizne a u zabordelenejch marin nebezbecne. :? :?

Jinak je jedno jestli je to plastik a nebo plechovka. vaha lodi je vyhodou pokud ma silny motor. nevyhoda je navetrnost. monty vi vo cem mluvi. jeho plachetnici znam a uprimne receno, myslim si, ze na zajizdeni do mariny je to trochu vyssi divci. nicmemne se zaplacenou kauci u charterove lodi a trpelivosti sousednich lodi....proc neexperimentovat vono vo nic nejde. diky temnto a jinym temnym pokusum jsem se naucil perfektne rovnat sloupky na moji lodi a vypestoval jsem si alergii na pacienty co se snazi drzet svoji lod za reling a nebo vrsek sloupku naseho plavidla. to pak rudnu a zatinam pesti. :gun:
Uživatelský avatar
david1972
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 179
Registrován: pát zář 02, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod david1972 » pát zář 19, 2014 7:54 am

V silným větru, co psal bozakafka "když je místo bokem a pak pěkně pomalu přetáhnout" nebo prostě najedu špicí mezi lodě, když není dost místa a hotovo. Měl jsem v Regiu di Calabria 7bf bok, takže popředu mezi lodě a hotovo, někteří se snažili couvat mezi lodě a byl to hukot.

David
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pát zář 19, 2014 10:22 am

Aby nedošlo k mylnému výkladu, To, že tento postup se mi nepodařilo ve výše uvedeném případu uplatnit neznamená, že bych jej jinak nepoužíval.
Naopak, používám jej a ve standardních podmínákch docela často a vždy bez problémů, zvláště při odplouvání.
Navíc jsem osobně přesvědčen, že právě tento postup může výrazně pomoci málopočetné nebo dokonce one hand posádce.
Jedinečnost každého přistání či odputí viz. Baharis podepisuji, stejně jako rozumnou připomínku davida 1972, že když strácím jistotu v couvacím manévru v nestadardních podmínkách, příliš dlouho neriskovat a "píchnut" to tam po předu. Sklidíte sice pár povýšených úsměvů od rádoby odborníků, ale to je asi tak vše. Máte loď a posádku v bezpečí a to je rozhodující. Loď lze otočit později.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » pát zář 19, 2014 11:18 am

Při odplouvání ale leží mooring na dně, daleko od vrtule. A všichni jsou na palubě.

Představa opuštěné lodě bez posádky, s motorem v tahu. :x Co když přijde poryv a loď ztratí stabilní pozici? No potěš.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát zář 19, 2014 11:38 am

Jasně Pepo, víme o čem mluvíme. Ono je možná potřeba i informovat obsluhu na břehu, co chceme, jak si to představujeme. Samozřejmě to je i o zkušenostech a o tom aby to lidem někdo ukázal.

Jak popisuješ to namotání s "pomocí" obsluhy, také jsem tak dopadl. Mladý kluk, byla to má šestá samostatná plavba a na městském kole Milos mě podal sousední mooring. Bylo to na kotvě a namotal se až jsme měli hozené záďové lano, takže jsme byli vyvázaní a zastavil jsem motor dřív než se udusil. Mě to stálo jen několik ponorů s nožíkem. Dnes, když jsem tam kde jsem, si myslím že bych již takovou situaci nepřipustil.

Letos v červnu jsem byl jen s manželkou a se psem. Pes odmítal úplně spolupracovat, říkal že když jsme si to vymysleli, máme se postarat sami (moc šťastný z toho týdne nebyl). Žena není vůbec jachtař, když jsme pluli s rodinou, vždy to zastali kluci. No ale letos poprvé sami. Dělal jsem si vše sám, jediné co mě dokázala udělat, bylo zachytit na přídi bóji. Já jsem jen na již stojící lodi přešel dopředu, vytáhl ji nahoru a prostrčil lano. Neexistuje pro mě varianta, že bych najížděl na bóji zadem. To by mě hanba fackovala. Ale to jsem nechtěl...
Když jsme končili, připlouvali jsme do Sukošanu a foukalo nám z boku nějakých 5-10 knt. Molo bylo téměř prázdné, takže šupnout to mezi lodě nešlo. Projel jsem tedy kolem mola a vysvětlil obsluze která již držela mooringové lano, že tak ne, že budu první podávat záďové lano a až pak mooring. Pochopil velmi rychle a klaplo to nádherně. Žena se (opět) ničeho nechytla, vyvázali jsme záďové lano, vytočil kormidlo, plynem seřídil směr lodě kolmý na molo a v poklidu šel s mooringem k přednímu vazáku.

Co se týká vyplouvání, podobně jako ty. Zásadně vždy odhazuji první mooring a dál pak podle větru.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » pát zář 19, 2014 11:52 am

Pepa píše:... nebo dokonce one hand posádce. ...


Budu zcela OffTopic, ale nemohu si odpustit zajimavost. V domovske marine mame skutecnou, ne pouze one man posadku, ale vazne one hand . Ma jen pravou ruku. Sam, s timto handicapem zvlada starou tezkou plachetnici - 33ft, ocel, odhad 6-7t (ma lod ma 32ft a ma 6t, tahle je jeste masivnejsi)

Zvlada vpluti, vypluti z koje a nasledny mazec na Ijsselmeer. Zatim se vzdy v pohode vratil. Vzdy vyslovene cumim jak to dela a mazu mu pomoct vyvazat. Ale nez dobehnu naproti pres marinu, ma hotovo.

Jedine, co asi nezvlada je uklid na palube :-)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát zář 19, 2014 1:47 pm

Sice mi nejmenovaný zkušený harcovník napíše, že starý kozel zase plevelí témata :D , ale nemůžu jinak:
Err_: před tím, co popisuješ, klobouk dolů!
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » pát zář 19, 2014 2:10 pm

Jeste presneji: Jednu ruku, z druhe cast paze. Jen kousek, dost pred loket. Vyuziva na nejake mirne pridrzeni, jako pod pazi.
Co je ale nejvetsi umeni - koje jsou dost uzke a maji vzadu kuly (lasuje se) a vpredu jen oka. V zasade vyuziva podobnou, popsanou techniku, jen naopak, protoze u nas stojime pridi. Pak vyskoci, provlece oko, hup zpet a uz ma zafixovano. To vse driv, nez tam prijdu a to jsem hned naproti a marina je kratka.

Kdyz je vitr na nic, neboji se oprit o kul, zafixuje lano a pres motor se zacne tocit a vjede na misto. Pri vyjizdeni, odvaze lana mimo navetrneho predniho, nastartuje motor na zpatecku a vytoci pinu na vyjezd. Pak jde na prid, povoli lano a aby spickou nenebral lod vedle, odstrkuje se rukou o zabradli druhe lodi. Az je z koje, jde na zad, da dopredny chod, pretoci pinu a hura. Vse musi byt brilantni, marina je siroka jen na 1 + 1/3 lode ! A ty tri metry opravdu nejsou mnoho.

Je to proste neskutecne. Ja jsem jednou rukou nezavazal ani fender :-)

Foto mariny pro predstavu.
Obrázek
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát zář 19, 2014 6:35 pm

Pepa píše:Aby nedošlo k mylnému výkladu, To, že tento postup se mi nepodařilo ve výše uvedeném případu uplatnit neznamená, že bych jej jinak nepoužíval.
Naopak, používám jej a ve standardních podmínákch docela často a vždy bez problémů, zvláště při odplouvání.
Navíc jsem osobně přesvědčen, že právě tento postup může výrazně pomoci málopočetné nebo dokonce one hand posádce.
Jedinečnost každého přistání či odputí viz. Baharis podepisuji, stejně jako rozumnou připomínku davida 1972, že když strácím jistotu v couvacím manévru v nestadardních podmínkách, příliš dlouho neriskovat a "píchnut" to tam po předu. Sklidíte sice pár povýšených úsměvů od rádoby odborníků, ale to je asi tak vše. Máte loď a posádku v bezpečí a to je rozhodující. Loď lze otočit později.


asi takhle. stary harcovnici vetsinou kotvi popredu, protoze chtej mit soukromi, Naopak je vetsi vostuda kdyz pripluje plavidlo ponekud mladsich harcovniku a nesmyslnejma manevrama rusi ty ostatni vod vecere :? :D :D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host