Uvazat lano na mole nebo jen provlect a uvazat na lodi?

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1275
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv dub 23, 2015 3:32 pm

Furt se snažím odhalit ty důvody ....
A nemůže být odpověď na ty RYA otazníky právě tady?
Při vyvázání bokem se loď více vrtí než při vyvázání zádí do V. Nemůže být přivázána pevněji (příliv, odliv), pracují springy, pracují fendry ....... proto možná ta obava z předření lana ...... ???
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » čtv dub 23, 2015 3:55 pm

:) Koukám, že se rozhořela další vášnivá diskuze, tak taky kousek přidám.

Když jsem před x lety začínal, jezdil jsem na Balt. Tam se i dnes obvykle používá kotvení mezi kůly a vyvázání na pachole na molu. Pravidlo, co se týká vyvázaní na pachole, bylo že se vytvoří smyčka, která se přes pachole přehodila. Pokud byla na pacholeti již vyvázaná jiná loď vyvazovalo se pod její lano. Chápu, že v okamžiku rychlého opuštění daného místa to může být problém, zejména pokud to člověk musí dělat sám. Pokud je však v posádce více lidí, kteří umí rozvázat uzlík tak v tom zas tak velký problém nevidím. Upřímně řečeno, Byly lodě, které se vyvazovaly tak některé zase jen tam a zase zpátky. Určitě to nebylo něco co by bylo nějak striktně dáno, ale spíš podle situace a s ohledem na vlastní či cizí posádku eventuálně na pořádek na molu.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1616
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv dub 23, 2015 6:33 pm

Omen píše:Ale to počasí se nezhoršilo nečekaně za poslední minutu né?
A předtím sis to mohl k odplutí připravit podle bodu 7 jak píše JaOCZ.


Právě, že docela jo. Odplutí jsem fakt neplánoval, že bych při prvním vánku v noci vstával a utíkal převázat loď. Navíc je to jak píše Baharis. Ty oka jsou tak vyhlazený, že nějaký předírání nehrozí a když lano provlíknu a uvážu na lodi, tak to tim okem lano nikdy nejezdí sem tam.
Uživatelský avatar
kolovratek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 173
Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Holice

Příspěvekod kolovratek » čtv dub 23, 2015 6:35 pm

Toto je obrazek z učebnice RYA.


Obrázek
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1275
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv dub 23, 2015 6:48 pm

JJ, a hned na další straně č. 21 té příručky je vidět, že za standard je považováno vázání bokem ..... :?

Vím co máte na mysli těmi vyhlazenými oky, ale ..... čím více vyhlazené, dříve rezavé oko, tím více je za ním předřených lan ;)

Taky rozumím tomu, že je někdy potřeba rychle vypadnout. Ale toto rozhodování a příprava se přece neděje v jedné jediné minutě. A polovina posádky lelkuje, proč by v té době nepřevázala lana?
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » čtv dub 23, 2015 9:19 pm

kolovratek píše:Toto je obrazek z učebnice RYA.


Obrázek


Osobně mám trochu problém s uvedeným obrázkem. Jednak nesedí text s vyobrazením a druhák při vyvázaní lodi podle uvedeného obrázku bude značný pohyb dopředu a dozadu, limitovaný vzdáleností vyvazovacích pacholat a kousek za nimi. Tak jen drobná otázka, viděl někdo v praxi toto vyvázání?
david
moderátor
Příspěvky: 5336
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv dub 23, 2015 9:29 pm

co problém. :mad: já bych z tohoto způsobu vyvázání a zejména použitých uzlů měl prudkej vomiting, když už jsme v tom Englandu
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1275
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv dub 23, 2015 9:35 pm

rb píše: Osobně mám trochu problém s uvedeným obrázkem. Jednak nesedí text s vyobrazením a druhák při vyvázaní lodi podle uvedeného obrázku bude značný pohyb dopředu a dozadu, limitovaný vzdáleností vyvazovacích pacholat a kousek za nimi. Tak jen drobná otázka, viděl někdo v praxi toto vyvázání?


Můžeš prosím to, co je výše tučně, blíže osvětlit?
A můžeš (rb, David) prosím říci, jak bys to při daném rozmístění břehových vazáků vyvázal? Systém lan, ne koncové uzly.
Učíme se. Díííky.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » čtv dub 23, 2015 10:11 pm

Obrázek

fig.1 naznačuje krajní polohu fig.2 pak druhou, nejsem moc zdatný kreslíř tak to ber prosím s rezervou, ale myslím že ten problém jasně naznačuje. Hlavní problém vidím v tom že je to lano na lodi jen provlečené, takže loď může putovat sem tam. Ale třeba je to v Anglii zvykem. Zatím sem tam ještě nebyl.

Dle mého skromného názoru a co mně učili by to mělo být takhle:

Obrázek

ty prohnuté lana napříč tam jsou vcelku záměrně, aby mimo jiné byla loď byla omezena v pohybu od mola k molu, respektive tyto lana působí jako pružina. když jsou pak vlny není pohyb lodi tak trhavý. Samozřejmě u lodi typu krabice tohle nefunguje.

K mé první poznámce, že text nekoresponduje o tom že na obrázku je napsáno cituji: "Uvazuj lana tak aby jejich volné konce zůstaly na lodi a nepřekážely na mole" v případě uvázání podle obrázku vždy zůstanou na mole. Tak nevim. Já se taky učím (pořád). Třeba mi někdo vysvětlí k čemu se takovéto vyvázání používá.
david
moderátor
Příspěvky: 5336
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv dub 23, 2015 10:24 pm

Mám pupínky jen z těch uzlů. jinak rozmístění lan mi nevadí.
Poněkud nejasné je na obrázku vázání na lodi, kde to vypadá, že příďové i záďové lano jen prochází vazákem na lodi a dál pokračuje jako spring. Což by byla samozřejmě volovina.
Uživatelský avatar
Pema
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv zář 15, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Pema » čtv dub 23, 2015 10:27 pm

rb píše:Hlavní problém vidím v tom že je to lano na lodi jen provlečené, takže loď může putovat sem tam. Ale třeba je to v Anglii zvykem. Zatím sem tam ještě nebyl.

Lana jsou na lodi uvázaná, takže žádné cestování sem a tam nehrozí.

rb píše:K mé první poznámce, že text nekoresponduje o tom že na obrázku je napsáno cituji: "Uvazuj lana tak aby jejich volné konce zůstaly na lodi a nepřekážely na mole" v případě uvázání podle obrázku vždy zůstanou na mole. Tak nevim. Já se taky učím (pořád). Třeba mi někdo vysvětlí k čemu se takovéto vyvázání používá.


Volný konec je myšleno zbytek lana - tedy případně i několik metrů volného lana, co zbyde. To je v tomto případě uložené na lodi a neválí se po mole, to je správně.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1275
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv dub 23, 2015 10:31 pm

Díííky rb.
Já mám příručku v originále před sebou (neleskne se) a vnímám to malinko jinak:
a) Rozumím tvým obavám, ALE ta lana nejsou na zádi a na přídi jen provlečená (pak bys měl pravdu), jsou tam přece vidět uzly - jde to v obou větvích přes průvlak na rohatinku.
b) Text "Uvazuj lana tak aby jejich volné konce zůstaly na lodi a nepřekážely na mole" jsem pochopil tak, aby volné konce (rozumím zbytek např. 5m lana) nepřekážely na mole.

Edit: Pema mě předběhl, než jsem to doklepal
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » čtv dub 23, 2015 10:40 pm

Bohužel originál nemám, pokud jsou na lodi uvázaná tak bych se s tím i smířil. Dík za objasnění. Pak by i ty volné konce dávaly smysl. Z toho plyne poučení: Když scenovat tak pořádně. ;)
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 97
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JaOCZ » čtv dub 23, 2015 10:41 pm

toto je obrázek z Day Skipper Shorebase"

Obrázek

Vyjma "breast line" jsme loď takto vázali denně. Stejně tak lodě v okolí byly uvázány stejně. Springy byly na lodi vázány buď z přídě / zádě nebo ze střední rohatiny na lodi.

H.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1275
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv dub 23, 2015 10:49 pm

rb píše:Bohužel originál nemám, pokud jsou na lodi uvázaná tak bych se s tím i smířil. Dík za objasnění. Pak by i ty volné konce dávaly smysl. Z toho plyne poučení: Když scenovat tak pořádně. ;)

;)
:cheers:
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » čtv dub 23, 2015 11:04 pm

JaOCZ píše:toto je obrázek z Day Skipper Shorebase"

Obrázek

Vyjma "breast line" jsme loď takto vázali denně. Stejně tak lodě v okolí byly uvázány stejně. Springy byly na lodi vázány buď z přídě / zádě nebo ze střední rohatiny na lodi.

H.


Chápu, že to chtěj mít v učebnici krásný, ale tenhle obrázek se mi vyloženě líbí. Jasný, výstižný a jednoduchý. A hlavně, takhle jsem se to učil taky.

:good:
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 97
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JaOCZ » čtv dub 23, 2015 11:14 pm

rb píše:
Chápu, že to chtěj mít v učebnici krásný, ale tenhle obrázek se mi vyloženě líbí. Jasný, výstižný a jednoduchý. A hlavně, takhle jsem se to učil taky.

:good:


Ta učebnice, ze které je ten barevný obrázek, je spíš taková informativní příručka.

Výukových materiálů k shorebase kurzu je po vytisknutí cca 500 stran + 200 stran navigačních příkladů. Plus je k tomu výukové CD, resp. USB disk, kde je vše animováno + mapy + cvičný almanach s přílivy, přístavy, atd.

Sorry za OT.

H.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát dub 24, 2015 12:57 pm

rb píše:Obrázek

fig.1 naznačuje krajní polohu fig.2 pak druhou, ........



Nebudu s Tebou souhlasit v tom, že může loď takhle moc pochodovat.
Když máš dobře ten trojúhelník (lano, lano, břeh) uvázaný, tedy obě lana dobře napnutá, může vazák na lodi chodit pouze tolik, kolik povolí pružnost a průvěs lan. Při pohybu vpřed drží loď lano směřující z lodě dozadu. při pohybu lodě vzad drží lano směřující dopředu.

Fyzikální základ je v trojúhelníku, jako stabilnímu prvku. Pohyb umožňuje pouze pružnost stran. Jinak je trojúhelník nedeformovatelný.

Ještě jedna poznámka.
Je jedno, jestli vrcholy trojúhelníku jsou břeh, břeh, loď (jako na obrázku) nebo břeh, loď, loď. Tuto variantu použiješ, když je k dispozici málo pacholat na břehu.

EDIT: Upraveno na základě pozdější Lynxovy správné připomínky.
Naposledy upravil(a) Jarda885 dne pát dub 24, 2015 2:45 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » pát dub 24, 2015 1:17 pm

Jarda885:Ano, za předpokladu že se vypnou lana a šikovném rozmístění pacholat na molu. Ale, vyvazování lodě bokem tak, aby jezdily fendry na fest po molu, se mi nezdá příliš šťastné. Ne snad že by to nešlo, ale proč, že? V tomhle směru bych to viděl jako čistě akademickou debatu a na úrovni praxe ať si loď váže každý jak mu přijde vhod. Viz diskuze nahoře o tom co ještě je a co už není lodní uzel.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát dub 24, 2015 1:52 pm

Jarda885: V přílivové oblasti to nezkoušej. A konec konců mírný příliv – tak 30 až 40 cm – je skoro všude.
Nebo chceš vylomit vazák?
Dobrou námořní praxí je, nechat lodi vždy trochu volnosti. Když budeš mít vyvazovací lana napnutá a jiná loď Ti udělá vlny, tak co? :o
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát dub 24, 2015 2:42 pm

Lana nikdy nenapneš tak, aby změna hladiny 30-40 cm vylomila vazák. Stejně tak vlna od projíždějící lodě.
Dotahuji rukama, nikdy ne pomocí vinšny, kliky, čehokoliv. Ono by to ani nešlo, protože na větších lodích nedáš vyvazovací lano do vinšny. To je poznámka, aby to náhodou nenapadlo někoho na malé lodi.

V přílivových vodách máš hodně plovoucích mol, tam můžeš taky vázat hodně napevno. Napevno je taky relativní pojem.
Při uvazování k pevnému nehybnému nábřeží musíš mít větší vůli. Na kanárských ostrovech jsme to okoukali a potom aplikovali tak, že vážeš na pacholata hodně daleko od lodi, používáš mnohem větší délky vázacího lana nebo svážeš dvě lana v jedno. Dlouhá lana zvládnou dvoumetrový rozdíl hladin. Průvěs dlouhého lana působí jako tlumič. Taky dlouhá lana snižují riziko "oběšení" lodě, když to špatně odhadneš.

Vždy se snažím maximálně eliminovat pohyb lodě vlivem vln, kdy loď chodí tam a zpět v krátkých intervalech. To mi zajišťují přiměřeně napnutá vyvazovací lana. Někdy musím povolit, protože přepnutá lana způsobují nepříjemné nárazy při napnutí lana nadoraz.

V přílivových vodách, kde je rozdíl hladin hodně velký (v Anglickém Kanálu 6 m a víc) jsem nebyl. Protože tento způsob uvazování je v knihách RYA, určitě je používaný i tam.

Při každém uvazování je třeba brát v úvahu všechny dostupné informace a podle toho se přizpůsobit.
K dobrým zvykům patří podívat se, jak jsou uvázány sousední lodě, zvláště ty, které jsou zjevně uvázány dlouhodobě a snažit se uvázat podobně. Místní vědí.....

rb píše:.... Ale, vyvazování lodě bokem tak, aby jezdily fendry na fest po molu, se mi nezdá příliš šťastné. .....l.


Souhlas.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti