Nové směry ve vývoji P550 - otevřená diskuze

Zdroje, výroba výzbroje a výstroje k jachtingu
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 306
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Nové směry ve vývoji P550 - otevřená diskuze

Příspěvekod Crazymen » stř pro 16, 2015 3:17 pm

V rámci skenování stávajícího trupu P550 a převodu do počítačového formátu se otevřela možnost, přizpůsobit (zmodernizovat) trup a posunout skautskou plavbu zase o kus dál.
Jedna z názorných možností, která vznikla v minulosti naprosto nezávisle jako ročníková práce od tohoto pána:

Závodka.jpg
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 306
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové směry ve vývoji P550 - otevřená diskuze

Příspěvekod Crazymen » stř pro 16, 2015 3:22 pm

První nástřely do diskuze vyjmuté z mailové konference.
Za další připomínky budeme velmi povděční....

Tým by měl definovat požadavky na vlastnosti, velikost, hmotnost, účel, design, atd. jinými slovy definovat očekávání.

A teď už jen k diskuzi - tedy za sebe:
Pokud mohu definovat nějaké požadavky, tak nejprve stanovím obecný účel použití pramice.
Budoucí P xxx by měla být, stejně jako P550, loď pro 7-mi členou posádku určená pro výcvik posádky (družiny) VS s cílem na práci v posádce, tak jak je definováno v SVM.Takové požadavky není jiný typ lodi (kánoe, kajak) schopný zabezpečit. Další typy pak nesplňují univerzálnost a nesplňují požadavky na "přenositelnost"

typy činností:
pádlo: pádlování, úloha kormidelníka, povely , pohyb na lodi , základní výcvik na stojaté voda, pokročilejší výcvik na tekoucí do ZW I až ZW II ??., expedice - putovní tábory, závodní pádlování - SKAPA apod.
plachty : příprava takeláže (montáž na loď), plavba pod plachtami do Bf. 4 -5, závodní plachtění - SKARE, Viking race apod.
ostatní činnosti: výroba trupu - laminování, opravy a údržba trupu a výdřevy , výroba výdřevy , výroba takeláže a oplachtění
Z uvedeného vyplývá - jestliže má být Pxxx užívána zároveň jako třída lodi pro závody (pádlo, plachty) musí být technické parametry definovány (minimálně v rozměrech) pro všechny součásti lodě.

Vlastnosti:
Požadavky na nautické vlastnosti jsou pochopitelně rozdílné pro použití na pádlo a na plachty. Je tedy důležité stanovit jaká máme očekávání. Na pádlo je vyžadována vysoká míra obratnosti zejména kolem svislé osy s takovým tvarem trupu, který umožní splutí jezů a šlajsen, dostatečná robusnost. Naopak pro plachty je vyžadován co nejmenší odpor, vysoká podélná a příčná stabilita. Dále pak nízká hmotnost a dostatečná pevnost v krutu. Logickým požadavkem (nás jachtařů |:-)) je doplnění takových prvků, které současná P550 nemá, tedy protaženým nízkým kýlem, naznačením přídě, "ostrým" zrcadlem a celkový tvar trupu snižující odpor. Z vnitřního vybavení pak integovaná pata stěžně, případně integrovaný (z výroby ) závěs kormidla a uchycení hlavní otěže. Společnými požadavky jsou pak těsné vzduchové komory. Což se o těch současných od Tridentu říct nedá.

Argumentace k diskusi:
Pro plavbu na pádla:
Lidská síla celé posádky umožňuje dostatečně rychlou reakci lodi i když nemá optimální tvar pro plavbu na pádlo. Navíc se zvyšující se rychlostí lodi je na dnešní P550-ce kladen vysoký nárok na práci kormidelníka s důrazem na stabilizaci lodi v podélném směru. Kormidelník při "plném výkonu" posádky (myšleno tak, že kormidelník je stejné věkové kat.), má jen velmi málo šancí přispět svým výkonem a je tak pouze řidičem. Rychlých změn kurzu lze dosáhnout mnohem úspěšněji vydáváním vhodných povelů. Pravděpodobně se shodneme i na tom, , že P550 není vhodná pro splouvání náročných úseků vhodných spíše pro kanoe a kajaky a nebo plavbu při nízkém stavu vody.

Pro plavbu na plachty:
Jolový tvar P550 je velmi citlivý na klonění kolem podélné osy. Zostřením trupu - prvky šarpie- zejména v zadní části trupu by mohlo zlepšit dynamiku a snížit citlivost. Velikost zadní části kýlu by měla být optimalizována tak aby se snížil snos při bočních kurzech a zároveň aby kýl "nezavazel" na jezech a šlajsnách.

Velikost oplachtění
Nedomnívám se, že je vhodné provozovat dva typy oplachtění pro jednu loď. Je k zamyšlení zda pro novou Pxxx navrhnout rovnou větší stěžeň i ráhno pro 10-ti metrové oplachtění a vyměňovat pouze kosatku (za menší) a před závodem S a menších a vyměnit za menší nebo mít možnost refovat hl. plachtu. Upozorňuji ale, že náklady na vyšší oplachtění nerostou lineárně, zejména při výrobě ze dřeva - kvalitní materiál na stěžeň s délkou nad 5,5 metru je nepoměrně dražší. Dále upozorňuji, že řešení uchycení vantů pro větší oplachtění musí být ve větší vzdálenosti od stěžně než pro 7-mi metrové - vanty jinak nedokážou zachytit síly působící na stěžeň a dojde k uvolnění předního stěhu a tím k povolení výtahu kosatky, dojde k prohnutí předního lemu což není žádoucí. Posunutím vantů více vzad omezuje otevření hl. plachty na zadní vítr čímž dochází ke snížení výkonu a také k větší pravděpodobnosti výskytu nekontolovatelné halzy. Při zvětšení oplachtění již není možné využít možnost instalace zadního stěhu.

O lavičkách není třeba disktovat pro větší univerzálnost jsou vhodnější klasické.

-------------------------
Představovaný návrh je velice zajímavý. Hodně moderní. Přitom pracuje s tvarem šarpie s oblým dnem. Tento design začal používat na závodních šarpiích před 100 lety, na konci 19. století v Americe, loďař-konstruktér Clapham. Tento typ je vysoce oceňován pro relativní jednoduchost konstrukce, podélnou tuhost (jednou lomené véčko) a velmi dobré plavební vlastnosti.

Šikmé lavičky mají smysl pro pádlování. Ať na sebe nenarážejí pádlaři. Ovšem pro jachting jsou vhodnější lavičky klasické (jistě, obojí lze odmontovat). Zalaminovaná podélná lať je výborná pro tuhost lodě a možnost ukotvení dalších vhodných prvků.

Jiná věc je, zda se bude plavidlo líbit, zda bude prodejné. Třeba na mě působí hodně futuristicky. A ta zelená barva je vyloženě provokující. Chápu, že to je pro kontrast. Ovšem tím víc vyniknou oblé tvary. Loďařský svět je hodně konzervativní. Já bych mohl povídat o změnách, které se neujaly (spaní na lodi, širší pramice, více metrů čtverečních oplachtění, atd.).

Celkový názor.
Mi se návrh líbí. Je to vývoj. Každý prvek má své logické zdůvodnění. Ovšem, každý má své oblíbené prvky a není jisté, zda se zvolená kombinace osvědčí a zda ji skautská veřejnost přijme. Musel by se postavit prototyp a ten by musel prokázat vyšší kvalitu oproti Tridentce. Otázka pak je na cenu. Vždy se hodnotí poměr cena/výkon. Ale bez vývoje není pokrok!

-------------------------
Ahoj přátelé,
abych se tedy i já vyjádřil, navrhovaný design má jistě něco do sebe. A určitě se, tedy za sebe, nebráním novým trendům.
Určitě mi chybí alespoň mírný negativní prošlup lodi, Tj. příď i záď mírně nad středem plavidla.
Rozhodně bych nechtěl sice efektní a rychlost evokující splývavou záď, mohla by se ukázat docela pastičkou při jiném režimu plavby než rychle vpřed :-)
Dále bych ji zbavil výzubů, jež zase velmi efektně vypadají, ale pokud vletíte z jezu do nějaké nechtěné kolize s navigací či jinou veselou překážkou, bude výzub, na místo plynulé křivky bortu, tím co vás pravděpodobně zastaví nebo velllmi zbrzdí, v kritickém místě.
Ti co plují s dětmi na pramičkách se jistě do podobné situace dostali nejednou a vědí o čem píši.
Loď asi nejvíce vyhovuje jako náhrada za Svazarmovské rychlostní pramice to ano.Velmi hezká a zdařilá náhrada.
A určitě najdchne ty, co chtějí hlavně být hlavně rychlí jako blesk :-)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host