Historie a současný vývoj oplachtěné skautské pramice P550

Zdroje, výroba výzbroje a výstroje k jachtingu
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Historie a současný vývoj oplachtěné skautské pramice P550

Příspěvekod Crazymen » čtv lis 06, 2014 5:02 pm

Stručná historie a úvod vzniku skautské pramice P550 a jejího vystrojování k jachtingu.
úprava 13.11 - vložen text sepsaný Oskarem (Otokarem Randákem) a Amateurem (Jiřím Holdem), převzato z Kapitánské pošty 1/2010

Od dřevěné pramice k pramici P550
Pramice provází vodní skauty v jejich historii více jak sedmdesát let. Požadavky na skautskou standardní loď jsou stále stejné: loď pro vícečlennou posádku – skautskou družinu s kormidelníkem, která bude vhodná pro základní vodácký výcvik a plavbu na hladké i náročnější tekoucí vodě.
Třicátým létům dvacátého století, kdy se český vodní skauting začal více rozvíjet, vévodila dřevěná pramice. Byla mimořádnou lodí. Její plavební vlastnosti, robustnost a možnost amatérské stavby z ní vytvořily výjimečný prvek výchovného programu. Stavba pramice, při které každý účastník získával zručnost lodního tesaře, vytvořila zvláštní vztah posádky k vlastní lodi. Pramice se často stavěly i na letních táborech. A v době, kdy tábory trvaly celý měsíc, pokračoval někdy letní program oddílu ještě několikadenní plavbou na pramicích. Pramice se postupně staly nejužívanějšími loděmi pro vodácký výcvik a turistiku mládeže v řadě sportovních organizací. Byly vyráběny i profesionálně a konaly se na nich různé soutěže a závody.V třicátých létech se nejznámějším závodem, který vodní skauti pořádají dodnes, stal závod „Přes tři jezy – napříč Prahou.“
Pro závodní pramice jsou v Závodních pravidlech kanoistiky předepsány rozměry:
největší délka - 580 cm
nejmenší šířka dna (měřeno uvnitř) - 80 cm
nejmenší šířka přídě - 50 cm
nejmenší šířka zádě - 50 cm
sklon každého boku - 15 cm
Pramice je dvoupodhonová, zhotovená z prken síly 25 mm.

Zadní čelo pramice je opatřeno otvorem s kováním, do něhož se zasazuje havlinka kotrče (dlouhé dřevěné veslo). Údaje byly převzaty z knížky Kanoistika mládeže STN – 1966. V období druhé světové války byla oficiální činnost skautské organizace zakázána. Po skončení války v roce 1945, zůstala dřevěná pramice nadále standardní lodí vodních skautů. Zlom nastal až po dalším částečném obnovení skautské činnosti v roce 1968, kdy se řada oddílů skryla ve sportovních a turistických oddílech. V tomto období se objevily sklolaminátové skořepiny. Tento nový materiál se začal používat jak při profesionální, tak amatérské výrobě lodí. Od nymburského oddílu jsem dostal požadavek: Vytvořit lehkou pramici alespoň pro pětičlennou posádku, kterou by bylo možno převážet na střešním nosiči osobního auta!
Vznikla pramice P 450 - pracovní název Aligátor:
polosamonosná sklolaminátová skořepina s vestavěnou dřevěnou kostrou
délka lodě - 450 cm
šířka lodě - 110 cm
výška boku uprostřed - 30 cm
váha - do 50 kg
dvoupodhonová pramice s předním i záďovým krytem.
Pro výrobu sklolaminátové skořepiny bylo postaveno kopyto z nehoblovaných latí a prken vyložené sololitem, napuštěným fermeží a vyleštěno separační pastou.
Byly vyrobeny tři pramice. Dvě putovaly okamžitě na letní tábor u Mutyněvsi 1971.
Osvědčily se, dík svým malým rozměrům i váze, jak při dopravě, tak při hemžení dorostu na vodě.
Třetí pramice byla ponechána pro experimentování s ploutvovou skříní. Podařilo se a pramice byla vybavena ploutví, kormidlem, stěžněm, nejprve lugrovou plachtou a potom kosatkou a vratiplachtou. Tím byla úspěšně ukončena příprava na vytvoření nové pramice vodních skautů.

LISTOPAD 1 9 8 9 otevřel dveře i do nového života vodních skautů.
Byla to výzva zkonstruovat moderní pramici pro sedmičlennou posádku pro širší vodácký program, to jest mimo kanoistiky také jachting. Po několikaletém provozu malé pramice P450 a odzkoušení nové moderní velké celolaminátové svazarmovské pramice pro branné vodáctví na putovním táboře turistického oddílu po jihočeských řekách v roce 1981 a 1982 byl dostatek zkušeností pro návrh nové lodě.
Vznikla pramice P520:
Poloskořepinová loď – sklolaminátová skořepina s vestavěnou dřevěnou kostrou, stejná konstrukce lodi i kopyta pro výrobu skořepiny jako u pramice P450: délka - 520 cm, šířka - 110 cm
Bylo dodrženo tradiční zadání pro standardní loď vodních skautů včetně vhodnosti pro amatérskou výrobu
Hlavní kapitanát vodních skautů vedený ing. Zdenkem Hájkem (Jackem) odsouhlasil pramici P520 jako vhodnou loď pro vodní skauty. Její stavební výkres a popis výroby lodě, včetně kopyta, byly uveřejněny v Kapitánské poště. Bylo rozhodnuto zařadit kompletní stavbu P520 do programu kapitánské lesní školy 1992 – Během čtrnáctidenního programu byla loď úspěšně postavena.
Prakticky současně vyrobil kopyto pro P520 ostravský kapitán Unra a jeho oddíl vyrobil mimořádně kvalitní robustní pramice.
Další lodě stavěly oddíly v Třebíči, Liberci, Jablonci. Dokonce jeden řemeslník v Nymburce vyrobil deset dosti subtilních lodí na prodej. Během poměrně krátké doby byly v provozu asi dvě desítky lodí. Připravovalo se první celostátní setkání vodních skautů po sametové revoluci NAVIGAMUS. S pražským 16. odd. v. s. jsme se dohodli, že na sraz vyrazí se svými třemi P520 s oplachtěním. Pracovalo se u náplavky vedle pražských ledáren. Několik odpolední šila Jaška doma plachty, jeden rodič zámečník vyráběl závěsy pro vanty, Tomáš zajišťoval kovové listy kormidel a jejich závěsy, Myšák I. udržoval posádky v provozním stavu. V předvečer setkání byly lodě dovezeny na Velký Vír. Tomáš přivezl nářadí, potřebný materiál na kompletaci lodí a Jašku s plachtami. V místním autocampu, kde byly el. zásuvky, jsme zřídili montážní prostor.
Nedaleký les poskytl soušky na stěžně a ráhna a za soumraku vypluly tři P520!
Druhý den, kdy se sešli účastníci setkání NAVIGAMUS, se objevila řada dalších pětsetdvacítek, byla vyhlášena improvizovaná REGATA. Několik posádek si na vypůjčených oplachtěných P520 odzkoušela první plavbu pod plachtami v rozjížďkách i závěrečném finále.
Pražská šestnáctka tak přispěla k první propagaci jachetního programu vodních skautů v Československu.
Shrnuto, pramice P520 jsou v zásadě dobré, ale amatérská stavba je řemeslně i časově dosti náročná.
S vyrobením dostatečně robustní lodě pro náročný vodácký provoz se nakonec řemeslně vypořádali jen Ostraváci. Bylo dohodnuto, že se projedná a připraví profesionální výroba. Okamžitě mi bylo jasné, že to musí být jiná konstrukce lodě – SAMONOSNÁ SKOŘEPINA!
Předělal jsem projekt, ale vycházel jsem zásadně z P520. Pro výrobu makety, ze které bude sejmuto kopyto pro skořepinu nové lodě, jsem získal od Liberečáků pěkný trup P520!
Potom plzeňský Myšák (Ing. Michal Mertens) převzal komerční záležitosti do vlastních rukou. Vše projednal s plzeňskou firmou Trident. Těm jsme předali projekt a trup P550. A potom jsme s hlavním kapitánem Jackem a Myšákem občas chodili do Tridentu a sledovali, jak postupuje výstavba kopyta a následně laminování samonosné skořepiny. Tu první jsem za cenu materiálu odkoupil a odvezl ke své chatě na Orlíku. Zde jsem provedl dokompletování lodě. Prořízl jsem dno a vylaminoval ploutvovou skříň. Pro variabilní umístění dřevěných sedaček a lepší možnost uchopení lodě při přenášení jsem vestavěl vnitřní lubovou lať. Trident vyřešil vnitřní vybavení lodě vlastním způsobem. Ploutvovou skříň, její uchycení a sedačky provedl laminátové a přilepil je na vnitřní stěnu bortu.Samonosná sklolaminátová skořepina umožnila provést optimální jolovitý profil lodě. To příznivě ovlivnilo její plavební vlastnosti a torzní pevnost.
Tak vznikla pramice P550!
Oskar, Amateur

ObrázekObrázek
Naposledy upravil(a) Crazymen dne čtv lis 13, 2014 1:18 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Fum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 120
Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Třebíč

Příspěvekod Fum » pát lis 07, 2014 8:36 am

Ahoj, na Lesní škole na Lavičkách v r. 1992 jsem osobně byl a s Oskarem jsme se velmi dobře znali. Nástup P550 jako profi lodě byl rozhodně krok správným směrem a ta loď je přesně v duchu sloganu: "hodně muziky za málo peněz". Pro vodní skauty jako začátek jachtingu super, jízdní vlastnosti velmi slušné, a to jak pod plachtami tak na pádla na řece. Osobně si myslím, že by se tento "projekt" mohl posunout dále a dojít ke změně materiálu z klasického laminátu na plast, potom by ta loď byla i nezničitelná (stejně jako plastové kanoe) a byla by to univerzální loď se vším všudy, tedy plachtění, puťák na řece, pádlování na přehradě, prostě veškeré aktivity u vody. Dovedu si představit i persenik, pod kterým by se na takové lodi dalo spát a kluci ve věku od sedmi let už by mohli zažívat něco podobného, co zažíváme my, už jako dospělí na svých velkých lodích. Ahoj Fum
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát lis 07, 2014 9:45 am

Dĺžka 520 cm je tzv garážový rozmer, čo je velmi praktické. Projekt, skica, náčrtok tejto pramice je verejne prístupný?

Plast je síce super, ale je zúfalo ťažký a zúfalo sa deformuje. Vo Fínsku sme videli plastové kánoe, nové, ktoré malo jednoduchú vnútornú kostru, z dreva.
Uživatelský avatar
AliceKarch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 77
Registrován: úte led 15, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Libeňský ostrov

plánek

Příspěvekod AliceKarch » pát lis 07, 2014 10:22 am

strejda google našel tohle

Pramice
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát lis 07, 2014 4:25 pm

Na plány som sa pýtal preto, lebo v lodenico máme dve 520aky, ale velmi staré, laminátky a dosť ťažké. Vek asi 30 rokov a jazdili sa na nich súťaže, nejaké zvazarmovské či čo. Uvažujem vyrobiť nové, lahké, najradšej olaminovaná preglejka. Tie naše majú výšku boku 48 cm.
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Crazymen » pát lis 07, 2014 5:28 pm

Přes víkend sem nasypu další obrázky,nákresy a fotky do jednotlivých témat k stěžňům, kormidlům atd.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát lis 07, 2014 6:15 pm

To bude fajn. Tie naše lodeničné pramice majú velmi dlhý podhon, predný aj zadný. Origoš Dunajské pramice tak dlhý podhon nemali.
Uživatelský avatar
Fum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 120
Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Třebíč

Příspěvekod Fum » ned lis 09, 2014 5:17 pm

S váhou plastu oproti laminátu máš Denisi pravdu, i když ten rozdíl není nějak dramatický (pokud srovnám laminátovou a plastovou kanoi typu Vydra - měl jsem obě, resp. plastovou mám dosud). Výztuhy se dnes už do plastových lodí dávají taky z umělých materiálů, což má oproti dřevu výhodu, že to nehnije. Na druhou stranu standardní posádka na P550 je 4 + kormidelník, takže i v tom plastu by to šlo v pohodě nosit, a nakonec pokud by byly k mání obě verze, tak by byla možnost si vybrat podle určení - jezera a klidnější řeka - laminát, tekoucí řeka a řeka s menším stavem vody - plast.
Vím Denisi, že stavba lodí je Tvá velká vášeň, ale P550 je skutečně profi loď za celkem rozumné peníze (tedy před lety alespoň byla), takže bych v tomto případě zvažoval skutečně raději její koupení, zvláště když jde o dva kusy.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned lis 09, 2014 11:01 pm

550 sa nám nezmestí do krakorca. Mám predstavu o lahkej pramici garážovej dĺžky, 520 cm, ktorú by s kolieskami, z vozíkom, zvládla športovo založená rodinka, tatko, mamka a dve deti. Bok 48 cm, sendvičová konštrukcia, jadro z okume a dno potiahnuté vrstvou kevlaru, na tie kamene. Ale je to len v štádiu úvah. Keby som mal okume preglejku tu za rohom, ako kedysi, tak sa do toho pustím.
Naposledy upravil(a) Denis dne pon lis 10, 2014 7:49 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Crazymen » pon lis 10, 2014 4:22 am

Nejsem si jist, jestli ti v tomoto vyhovím, přikládám plánek P550 s průmětem 520. V roce 95 Oskar navrhl tento inovovaný trup, jako vzor pro maloseriovou výrobu, kdy prodloužením získala P550 větší nosnost za udržení podmínky nízké váhy (cca 80kg) a univerzálnosti.
Tato skautská pramice pořád plnila (a plní) základní úlohu - výcvik 6-ti členné posádky děti s kormidelníkem, plus umožňuje rozšíření o jachting.
Navíc jejich cena z výroby je do 30-ti tisíc (dle výbavy), případně ji lze výrobit samodomo jen za cenu materiálu. Byť pokud vím, dělá se zatím jen v Ostravě.
Obrázek
Obrázek

a na závěr typy, které lze v dnešní době pořídit přes Hlavní kapitanát vodních skautů pořídit.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Poslední typ se doplňuje vlastoručními lubovými latěmi, loď je potom lépe využitelná primárně pro jachting a pro pádlování se připevňují extra lavičky. Výborně se potom hodí i pro malé děti, naběhnou podél, lapnou to do teplejch za dřevo a už mažou k vodě.... :D
Obrázek
úprava:
Našel jsem plánek i na P520, ale už klimbám, dodám příště a nachystám další vlákno na téma stěžně.C
Uživatelský avatar
Fum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 120
Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Třebíč

Příspěvekod Fum » pon lis 10, 2014 7:36 am

Tak to jsem rád, že se ta cena nové profi lodě drží pořád na velmi rozumných penězích a dodací lhůta 3 měsíce není zase až takový problém. Za 30 tis. univerzální laminátová loď (pramice, plachetnice) v délce 5,5 metru je velmi dobrá nabídka.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon lis 10, 2014 8:06 am

Cena za tak velkú loď je dobrá. Ale aká je váha? A výška boku, z plániku som to nevyčítal.
Ta 550ka, to už ani nie je pramica, taku loď postavíš doma len ťažko a povedal by som že sa to neoplatí. 520ka je klasika.
Uživatelský avatar
Fum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 120
Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Třebíč

Příspěvekod Fum » pon lis 10, 2014 8:21 am

Váha se pohybuje okolo 80 kg jak píše Crazymen výše. Ve dvou silných dospělých lidech jsme ji uměli dát na vodu nebo na vlek. Výška boku se dá odměřit z plánku, odhaduji něco mezi 40 - 50 cm. Uzavřená příď i záď zajišťovala nepotopitelnost této lodě i po zalití vodou. Pokud bys k ní vyrobil nebo koupil přepravní kolečka, tak ta manipulace s ní bude téměř jednochlapovka.
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Crazymen » pon lis 10, 2014 8:58 am

Denisi spešl pro tebe jsem vyhrabal plánek na P520 z historické Kapitánské pošty 8)
Obrázek Obrázek
Přeji hodně úspěchu se stavbou ;-)
Uživatelský avatar
Corwin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 291
Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Praha / Stará Boleslav

Příspěvekod Corwin » pon lis 10, 2014 9:04 am

A co ji potom "okajutovat" - neměl by být problém na ní dotvořit malou odnímací kajutku - neco ve stylu:
http://www.boatplans.dk/boat_plans.asp?id=4.
- samozřejmě průchozí.... Pro dva velmi skromné výletníky by to mohlo být OK.
I celkem slabý motor by s ní mohl docela slušně jet (<= 4kW) - otázka je, zda by to sneslo zrcadlo....
Problém u průchozí kabiny by byl samozřejmě se stěžněm....
Dozadu přidat podélné boční lavičky s úložnými prostory na bagáž a vznikla by odhadem 130kg těžká (lehká(?)) turistická loď pro dva skromné výletníky s možností ji na zimu odstrojit a zavěsit do garáže nad auto....
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Crazymen » pon lis 10, 2014 9:09 am

Denis píše:Cena za tak velkú loď je dobrá. Ale aká je váha? A výška boku, z plániku som to nevyčítal.
Ta 550ka, to už ani nie je pramica, taku loď postavíš doma len ťažko a povedal by som že sa to neoplatí. 520ka je klasika.


Souhlasím, že pokud by 520-ka byla dřevěná, je to rozhodně klasika, jako domácí stavba - super. U 550-ky jako kormidelník oceňuju manévrovatelnost a váhu. Prostě jsem schopen s ní fungovat i s bandou drobotiny líp než s 520 - kou. Dá se navíc domluvit vlastní laminace na kopytu a pak dostavit doma.
Pokud bude chuť, tak na Hodonínském srazu je můžeme vytáhnout a poklábosit nad nima. Jedna 550-ka a dvě 520-ky jsou uskladněné v areálu kde se budeme srážet ;)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon lis 10, 2014 9:32 am

Crazymen dík, podla toho plánku sa to dá postaviť. Mám dojem, že tie naše pramice sú cez 80 kg. Moja predstava je tak cca 40 kg ;) . Ale ako som písal, kvalitná a lahká preglejka je odo mňa ďaleko, takže pokušenie stavať je nízke.
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Crazymen » pon lis 10, 2014 9:55 am

Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Crazymen » úte lis 11, 2014 2:32 pm

Corwin píše:A co ji potom "okajutovat" - neměl by být problém na ní dotvořit malou odnímací kajutku - neco ve stylu:
http://www.boatplans.dk/boat_plans.asp?id=4.
- samozřejmě průchozí.... Pro dva velmi skromné výletníky by to mohlo být OK.
I celkem slabý motor by s ní mohl docela slušně jet (<= 4kW) - otázka je, zda by to sneslo zrcadlo....
Problém u průchozí kabiny by byl samozřejmě se stěžněm....
Dozadu přidat podélné boční lavičky s úložnými prostory na bagáž a vznikla by odhadem 130kg těžká (lehká(?)) turistická loď pro dva skromné výletníky s možností ji na zimu odstrojit a zavěsit do garáže nad auto....


S motorem už proběhly pokusy, vzadu je speciální systém závěsu kormidla a tak se místo něj našroubuje dřevěná deska. Na té už drží motor bez problémů. Do zrcadla je kvůli kormidlům vlaminovaná duralová destička už z výroby, takže s pevností problém není. Zádrhelem při pokusech byl hladký povrch a zaoblený nízký okraj za zadkem kormidelníka. Měli jsme na tom elektromotor a fungovalo to super.
Obrázek
Uživatelský avatar
Crazymen
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 308
Registrován: pát srp 05, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: furt někde v luftu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Crazymen » pon dub 20, 2015 8:17 pm

Tak další nové kopyto na pramičku je kousek od Berouna u prahy a myslím, že místní kapitán přístavu VS je celkem ochotný, takže konečná cena laminátového trupu pramičky by mohla být cca na půlce průmyslové ceny. :good:
Uživatelský avatar
Fury
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: pát úno 08, 2019 7:34 pm
Reputace: 2
Bydliště: Hodonín

Re: Historie a současný vývoj oplachtěné skautské pramice P550

Příspěvekod Fury » pát úno 08, 2019 7:59 pm

Taky přispěju svojí troškou do mlýna:
Test pramice P550 s motorem Honda BF 2.3hp proběhl na Baťovém kanále. Se zátěží 2 dospělí + 100 kg (kanystry s vodou) bylo dosaženo max. rychlosti 10 km/h. Čímž byl překročen limit Baťova kanálu kde je povoleno 8km/h :-)
Video
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Re: Historie a současný vývoj oplachtěné skautské pramice P550

Příspěvekod ferdas » úte čer 25, 2019 8:27 pm


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host