V roce 1974 jsme se mojí ženou stavěli plachetnici OE-36 č.26. V roce 1976 jsme položili teak v kokpitu do tmelu Thioflex, s kterým byla práce obtížná. Abychom neměli fleky od mastných chlebů, nalakovali jsme teak bezbarvým polyuretanovým lakem International 707. Každou zimu jsme měli velké puchýře v laku, takže jsme museli znovu brousit pryč lak. Puchýře se tvoří na stejném místě a později jsme zjistili, stejný problém, jako popsal Alfred Sturm - voda pronikla do teaku. V zimě 1980 jsme položili teak na palubu a znovu teak do kokpitu. Než jsem začal, zkoumal jsem používané metody. Prefabrikované plochy, které jsou lepená pouze na okrajích, jsem nepřijal kvůli riziku proniknutí vody do paluby. Zvolil jsem následující postup. Zbrousil jsem vzor na palubě hrubým kotoučem tak, aby povrch byl rovný a drsný. Pak jsem položil všechen teak včetně všech šroubů (c/c 300 mm) bez lepidla. Když byl veškerý teak položen, vše jsem odmontoval a označil všechny kusy. Pak jsem lepil teak s "měkkým" epoxidem od firmy EPOTEX. Vyplnění spár je Sicaflex. Po broušení jsem teak natřel Timberguard, což je anglický olej pro venkovní dřevěné podlahy. Paluba je 34 let stará a je jako nová. Spáry jsou perfektní. To, že paluba drží tak dobře, je proto, že teak je celoplošně lepený epoxidem a povrch je natírán Timberguard. Dobře lepit teak je důležité, protože teak není vodotěsný a voda se shromažďuje v prostorách pod teakem. Povrchová úprava je nezbytná pro životnost. Natírám teak plochým kartáčem na natírání 3x před spuštěním lodě na vodu. Natřená paluba nemusí mýt v průběhu celé sezóny myta. Jako odměna za natření není třeba pracné drhnutí paluby. Je důležité používat boty s gumovou podrážkou, ale ty máme tak jako tak. Výhodou Tiberguard je, že pokud je paluba poškozená nebo poškrábaná stačí místo přetřít. Není zapotřebí žádné broušení.
Timberguard do Švédska dováží Welin & Co., Stenhagsvägen 45-47, SE-184 33 Åkersberga, www.welinoco.com. Prodává se v Fägtema.
Nenatíraná teak paluba je špinavá a mokrý teak je černý. Teak bez povrchové úpravy je vymytý a po 15-20 roků jsou spáry a zátky šroubů pryč. Pak je třeba teak odstranit a položit znovu.
Známý položil teak na OE-36 ve stejnou dobu s námi, po 25 letech je paluba zničená. Fotografie naší paluby.
![Obrázek](http://www.jachting.info/data/images/13/t/lwf22.jpg)