Ve Švédsku je 1 milion soukromých sportovních lodí.
Podle statistiky z Transportstyrelsen v roce 2015 v souvislosti s nehodami soukromých lodí přišlo o život 30 lidí. Je to o osm víc než předchozí rok, ale 2014 byl „rekordní“ rok s málo nehodami, pokud srovnáme smrtelné nehody od 1971.
Jako vždy vedou statistiku muži ve věku 60-70 let. Žádná žena nepřišla o život a jen jeden 6ti letý přišel tragicky o život nehodou na kajaku. Celkem se utopilo šest lidí při nehodě na kajaku, všichni pádlovali na vnitrozemských vodách.
Jedna nehoda se stala v Kalmarsund a mohla špatně dopadnout. Jedna dáma jela autem přes most a všimla si převrhnutého kajaku dole ve vodě. Zavolala záchranu a Sjöräddningsällskapet v Kalmaru vyjela a zachránila silně podchlazenou osobu vedle kajaku. Muž měl nepředstavitelné štěstí. Kdyby měl mobilní telefon ve vodotěsném pouzdře, mohl sám zavolat pomoc.
Většina nehod se stala v chráněných vodách a z menších lodí. Nehody spojené s většími motorovými loděmi nebo plachetnicemi se většinou stanou v přístavu, zřídka na otevřené vodě. Je to v souvislosti s vstupem na loď nebo břeh. Žádné nehody se nestaly v souvislosti s kolizí lodí.
Dva muži ve věku 70 let přišli o život otravou kolmonoxidem když zapomněli sejmout ochranný kryt na komínku topení.
Z 30 lidí, kteří přišli o život bylo šest bez alkoholu nebo narkotik v těle. Promile alkoholu se pohybuje mezi 0,14 a 2,41. V některých případech vzniknul pravděpodobně nízký obsah alkoholu tím, že mrtvý byl delší dobu ve vodě, kdy se v těle může vytvořit alkohol.
Pouze pět nehod se stalo na státní vodě, tedy tam, kde státní Sjöfartsverket zodpovídá za záchranné akce. Ostatní nehody na vodě, kde jsou komunální záchranné organizace zodpovědné za záchrannou činnost.
Místa kde se staly smrtelné nehody z lodí v roce 2015
Nehody 2015 ve Švédsku
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
- catamaran
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 514
- Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 25
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
Vloni na podzim, kdyz jsem chodil na vychazku kolem mariny v Norkopingu(Svedsko), tak priplouvali akorat 2 duchodci ke skoro prazdnemu molu. Ten prvni stal na pridi a vyskocil moc brzy a nedoslapl. A jak padal do vody, tak zavadil hlavou o hranu mola. Na nic jsem necekal a utikal tam. Ten druhy mezitim zastavil lod a taky utikal na prid. Kdyz jsem tam pribehl, tak jsem videl toho muze jak jen kouka a skoro nevnima. NEMIT vestu, tak si myslim, ze by to dopadlo a dost hure. Rychle jsem si lehl na zem a bral mu ruku, v tom se probral a zacal spolupracovat. Ten druhy mi pomohl a vytahli jsme ho ven. Nevim, kde se v nas vzala takova sila, byl docela velky
Sedel v soku na zemi. Pak si uvedomil, co se stalo a zacal mi moc dekovat. Venku uz bylo kolem +5 a rikal, ze mu neni zima. Asi z toho soku...
Cat...
![Smile :-)](./images/smilies/smile2.gif)
Cat...
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
V klubu máme pevný jeřáb na vytahování lodí. Blízko je jeřáb na stěžně. Ten den jsem byl jeřábník, za sebou slyším křik lidí. Otočím se a zavěšený stěžeň z Bavarie se pokládá, dolního konce se drží muž a jede nahoru do výšky asi 5 metrů. Když vrchol stěžně dopadne do vody, muž se neudrží a spadne na hranu mola, odrazí se jak hadrák a sklouzne do vody. Ihned přiběhlo několik lidí a muže vytáhli na molo. Za několik minut přiletěla helikoptéra a muže odvezla. Byl to strašný pohled, několik nocí se mi tom zdálo. Byl jen zázrak, že se muž nezabil a nespadl na železa a úvazy na molu. Příčina byla, že dali smyčku na zvedání pod dolní saling a horní část stěžně ho převážila. Muž je majitel lodě a stěžeň nesundával poprvé.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
Švédská záchranná organizace doporučuje mít mobil ve vodotěsném pouzdře, aby bylo možné přivolat pomoc i ve vodě. Platí to hlavně pro kajakáře a kanoisty. Loni bylo několik utopených kteří se pravděpodobně mohli zachránit kdyby mohli přivolat pomoc.
Třeba takové pouzdro vodotěsné do 5 m.
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- ... hus-p58001
Třeba takové pouzdro vodotěsné do 5 m.
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- ... hus-p58001
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
V sobotu 29 července 2016 v 11:19 hodin narazila luxusní plachetnice v řádu 60 milionů na mělčinu severně od ostrova Tistronskär. Pět lidí bylo zachráněno z nichž jedna je prý velmi traumatizována.
Je to nádherná, moderní a drahá luxusní jachta, která se zdá být zcela zničena.
Podle Marine Traffic plula Brenta 60:ka Minnic z Kielu rychlostí 6,8 uzlů v 11:16 u ostrova Möja. V 11:19 hodin je možné vidět, že loď náhle stočila proti větru a rychlost a klesla na 1,8 uzlů.
Pak je vidět, že loď driftovala bokem po dobu čtyř minut v 1,5 uzlů. V 11:23 hodin ukončil AIS vysílat.
Během těchto čtyř minut se pravděpodobně utrhlo závaží kýlu ve formě bulb - torpeda, loď se převrhla a elektrický systém přestal fungovat a AIS přestal vysílat. Možná dokonce stožár se zlomil, ale zdá se, že loď se posunula se do hluboké vody a je zde velká šance, že stěžeň je stále nezlomený.
Pravděpodobně loď najela na mělčinu na 2,2 hloubce metrů, zakreslené v mapě. Kýl má ponor 3,3 metrů. Loď váží celkem asi 14 tun, z toho 4,5 tun nacházejí v bulb - torpedo (které se uvolněnilo) a 1 tuny na kýlu ploutve.
Dnes jsme se byly na loď podivat. V te souvislosti je myslim dulezite vedet ze zachranna organizace zachranuje osoby a lod. To je problem majitele a jeho pojistovny.
http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/l ... -moja.html
Je to nádherná, moderní a drahá luxusní jachta, která se zdá být zcela zničena.
Podle Marine Traffic plula Brenta 60:ka Minnic z Kielu rychlostí 6,8 uzlů v 11:16 u ostrova Möja. V 11:19 hodin je možné vidět, že loď náhle stočila proti větru a rychlost a klesla na 1,8 uzlů.
Pak je vidět, že loď driftovala bokem po dobu čtyř minut v 1,5 uzlů. V 11:23 hodin ukončil AIS vysílat.
Během těchto čtyř minut se pravděpodobně utrhlo závaží kýlu ve formě bulb - torpeda, loď se převrhla a elektrický systém přestal fungovat a AIS přestal vysílat. Možná dokonce stožár se zlomil, ale zdá se, že loď se posunula se do hluboké vody a je zde velká šance, že stěžeň je stále nezlomený.
Pravděpodobně loď najela na mělčinu na 2,2 hloubce metrů, zakreslené v mapě. Kýl má ponor 3,3 metrů. Loď váží celkem asi 14 tun, z toho 4,5 tun nacházejí v bulb - torpedo (které se uvolněnilo) a 1 tuny na kýlu ploutve.
Dnes jsme se byly na loď podivat. V te souvislosti je myslim dulezite vedet ze zachranna organizace zachranuje osoby a lod. To je problem majitele a jeho pojistovny.
http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/l ... -moja.html
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1113
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
Pavle, a víš co bylo příčinou té nehody?
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
Oficielní příčinu neznám ale jsem si téměř jist že to je primitivní chyba v navigaci. Jak je vidět z přiložené námořní mapy je mělčina dobře zakreslená a GPS plotter jí zcela jistě měla v mapě. A že taková loď ploter měla není pochyby.
Náš ploter jí zakreslenou má.
Vyfotil jsem náš ploter ale nepodařilo se mi sem přílohu dát.
V minulém příspěvku je chyba! Má být:
V té souvislosti je myslím důležité vědět že záchranná organizace zachraňuje pouze osoby a ne loď. Záchrana lodě je problém majitele lodě a jeho pojišťovny.
Teď jsem se díval do mapy na Garmin 720 a Garmin 278. Na starším 278 je mělčina podtatné zřetelněji vyznačena. Až půjdou přidat přílohy tak je pošlu
Náš ploter jí zakreslenou má.
Vyfotil jsem náš ploter ale nepodařilo se mi sem přílohu dát.
V minulém příspěvku je chyba! Má být:
V té souvislosti je myslím důležité vědět že záchranná organizace zachraňuje pouze osoby a ne loď. Záchrana lodě je problém majitele lodě a jeho pojišťovny.
Teď jsem se díval do mapy na Garmin 720 a Garmin 278. Na starším 278 je mělčina podtatné zřetelněji vyznačena. Až půjdou přidat přílohy tak je pošlu
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
Na přílohách je vidět, jak názorně je mělčina na papírové mapě a jak téměř neviditelně je na Garmin mapě. Jaký ploter měli nevím a co je příčinou nevím. My máme vždy papírovou mapu vedle ploteru.
Mělčina na papírové mapě
Mělčina na Garmin GPS map 278
Mělčina na Garmin GPSmap 720
Mělčina na papírové mapě
Mělčina na Garmin GPS map 278
Mělčina na Garmin GPSmap 720
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
Převrácenou 20m super plachetnici z uhlíkových vláken jeřáb obrátil a loď byla dopravena do Stockholmu. Pojišťovna rozhodne co s lodí bude dál.
Loď najela na mělčinu v mapě, pak jí vítr odvál kus na hloubku. Stěžeň z uhlíkových vláken se zapíchl do dna a držel loď na místě a nezlomil se.
http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/k ... -hamn.html
Loď najela na mělčinu v mapě, pak jí vítr odvál kus na hloubku. Stěžeň z uhlíkových vláken se zapíchl do dna a držel loď na místě a nezlomil se.
http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/k ... -hamn.html
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nehody 2015 ve Švédsku
Ztracený yachtař je konečně identifikován
24. LISTOPADU 2020 - 10.30
Trvalo 25 let, než nizozemská policie dokázala identifikovat mrtvého muže, kterého našli vyplaveného na neobydlené pláži. Muž se jmenoval Hans a pocházel ze Sundsvallu.
Mrtvý muž a jeho člun byli nalezeni v červenci 1995 a nizozemská policie se ho dlouho snažila identifikovat pomocí podrobností v lodi, plachtě, oblečení a hasicím přístroji na palubě, ale bez úspěchu.
Když se zjistilo, že jeho hodinky byly určeny pro švédský trh a že štítek v kalhotách byl švédského původu, byly letos v létě kontaktovány švédská méda s informacemi o hledaném, píše Svenska Dagbladet.
Vyplatilo se to. Žena kontaktovala vyšetřovatele, protože si myslela, že by to mohl být její strýc Hans, 59 let. Po testu DNA, který byl proveden za pomoci dvou dospělých dcer muže, se ukázalo, že neznámý muž byl skutečně jejich pohřešovaným otcem. Po letech nejistoty nyní konečně dostali odpověď, proč přestal reagovat na jejich pokusy o kontakt. Dcery nyní zvažují, že ho převezou domů z anonymního hrobu na hřbitově v Den Helder, kde je pohřben, a místo toho ho letos na jaře pohřbí ve Švédsku.
24. LISTOPADU 2020 - 10.30
Trvalo 25 let, než nizozemská policie dokázala identifikovat mrtvého muže, kterého našli vyplaveného na neobydlené pláži. Muž se jmenoval Hans a pocházel ze Sundsvallu.
Mrtvý muž a jeho člun byli nalezeni v červenci 1995 a nizozemská policie se ho dlouho snažila identifikovat pomocí podrobností v lodi, plachtě, oblečení a hasicím přístroji na palubě, ale bez úspěchu.
Když se zjistilo, že jeho hodinky byly určeny pro švédský trh a že štítek v kalhotách byl švédského původu, byly letos v létě kontaktovány švédská méda s informacemi o hledaném, píše Svenska Dagbladet.
Vyplatilo se to. Žena kontaktovala vyšetřovatele, protože si myslela, že by to mohl být její strýc Hans, 59 let. Po testu DNA, který byl proveden za pomoci dvou dospělých dcer muže, se ukázalo, že neznámý muž byl skutečně jejich pohřešovaným otcem. Po letech nejistoty nyní konečně dostali odpověď, proč přestal reagovat na jejich pokusy o kontakt. Dcery nyní zvažují, že ho převezou domů z anonymního hrobu na hřbitově v Den Helder, kde je pohřben, a místo toho ho letos na jaře pohřbí ve Švédsku.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti