![Gooood :good:](./images/smilies/thumbsupsmileyanim.gif)
ŠVÉDSKO
- DonTragedy
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 138
- Registrován: pon úno 20, 2012 1:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
3. díl
Opravdu velká jezera
Další 3 dny trávíme v Motale. V infocentru se ptáme na spojení do Söderköpingu a parkování pro auto. Budu muset využít vlak i autobus. Také si bereme turistickou mapku jezera. Je zde solidní zázemí a o víkendu máme hned před marínou výstavu autoveteránů a další den potom výstavu starých spalovacích motorů pro pohon různých strojů. Všechny ty motůrky si celé dopoledne spokojeně klapou a jejich majitelé ochotně vysvětlují a předvádějí jejich využití třeba při řezání nebo štípání dřeva. Bylo to příjemné a zajímavé zpestření. Potom se vracím do Söderköpingu pro auto a převážím ho na parkoviště asi 500m od mariny. Parkovat se zde dá opět i s přívěsem zdarma. Manželka mezitím využívá prádelnu.
. .
VÄTTERN
Pondělí 19.7. Doplňujeme zásoby jídla a vody a odplouváme na jezero Vättern. Jezero je to celkem velké a také čisté. Na délku má asi 130 km, max. šířku skoro 30 km a max. hloubku 119 m. Fouká čerstvý vítr od západu, přídí rozrážíme asi půlmetrové vlnky a vodní tříšť oplachuje palubu až do kokpitu. Se synkama si užíváme krásný jachting. Manželka ovšem naše nadšení nesdílí, pronáší opět něco o rohatých zvířatech a jde vyvažovat do kajuty. Přeplouváme na protější stranu k ostrůvku Ombo Öar, kde zůstáváme vyvázáni v malinké zátoce až do středy. Ostrůvek je kromě krásných mechů a kapradin také plný výborných borůvek, a tak máme jazyky modré jak žirafy. Voda je zde sice proklatě studená, ale křišťálově čistá a tak se i koupeme, lenošíme, chytáme ryby a také pár raků. Jelikož nikdo z nás ještě raka nikdy nejedl, tak toho největšího zkoušíme ze zvědavosti uvařit. Chutnal jako ryba.
. . .
Středa 21.7. Vstáváme do chladného rána a odplouváme do Karlsborgu, kde doplňujeme zásoby jídla. Potom jdeme na informace, studujeme předpověď počasí, možnost parkování auta a nějaké spojení do Motaly. Parkování bude opět bez problému a zdarma. Spojení je ale tak složité, že raději měníme plán. Odplouváme na jezero a zkoušíme chytat ryby. Místním lososům a štikám se ale zřejmě naše návnady moc nezamlouvají. Po 2 hodinách marného čekání na úlovek kolem nás ve vzdálenosti zhruba 100m pomalu proplouvá loď a když je na naší úrovni, vytahují snad metrového lososa. Ryby tady teda jsou, ale nečekají na nás. Balíme pruty, vytahujeme plachty a odplouváme do Vadsteny. Vyvazujeme se v marině, večer si procházíme hrad a město a příjemně unavení jdeme spát.
VADSTENA
Ráno se po snídani rozdělujeme na dvě skupiny. Skupina A odchází pěšky asi 15 km do Motaly, kde sedne do auta a pokračuje dalších asi 80km okolo jezera do Karlsborgu. Skupina B odplouvá tamtéž přímo přes jezero, což je asi 26km. Odpoledne se setkáváme v Karlsborgu, parkujeme auto s přívěsem a jdeme kuchtit něco k jídlu.
Pátek 23.7. Zůstáváme v Karlsborgu, jdeme se projít a také se podívat do pevnosti. Odpoledne se vracíme k lodi a koukáme, že se něco chystá. Z malého domečku vedle maríny se vyklubalo pódium, přichází milá starší paní a ptá se nás, jestli si nechceme koupit lístek na skvělou a světoznámou dívčí kapelu Timotej. Pod tímhle názvem znám akorát šampón, ale vzhledem k tomu že jsme vyvázaní asi 50m od pódia, tak dva lístky kupujeme, otevíráme láhev vína, a těšíme se na nezapomenutelný umělecký zážitek. K našemu překvapení přišlo poměrně dost lidí a holky nehrály vůbec špatně.
.
.
PEVNOST V KARLSBORGU A SKUPINA TIMOTEJ
Ráno odplouváme dál do Forsviku, kde zůstáváme kvůli hustému mrholení a mlze do pondělí. Využíváme sušičku prádla a čas si krátíme koukáním na filmy nebo hraním karet. Odpoledne zvenku zaslechnu ,, tobrý den“. Vykukuju ven, na mole stojí pán a dává se s náma do řeči. Že si všiml vlajky a že jsme jediná česká loď, kterou tady kdy viděl. Že sem jezdí často odpočívat, je z německa a umí pár slov česky, protože měli nějaké české děvče na hlídání dětí.
V pondělí se počasí trochu zlepšuje, a tak vplouváme do nejstarší a také poslední komory která nás zdvihne do nejvyššího místa kanálu, které je 92 m nad mořem. Potom pokračujeme po menších jezerech do Tätorpu, kde je ručně ovládaná komora. Je to vlastně taková atrakce pro děti, můžou si otevřít a zase za sebou zavřít vrata bez obav, že by něco pokazili. Je tady totiž téměř nulový rozdíl hladin. Dnešní plavbu, která vedla krásnou přírodou končíme ve Vassbackenu.
. .
Je zde pěkná marina spojená s kempem. Kluci se vydávají pěšky podél kanálu do Törebody, že se projdou a koupí něco dobrého k jídlu. Je to pěkná štreka, ale když chtějí
. Vrací se po asi pěti hodinách slušně utahaní. Mimo jiné se jim podařilo koupit prášek do pečiva, a tak jdou péct buchtu. Ještě k tomu prášku, dlouho se s prodavačem nemohli domluvit, co to vlastně chtějí. Až po chvíli se prodavač plácl do čela a povídá ,, make cake be bigger“ tak se tomu všichni zasmáli, a kluci byli rádi, že se tak pěkně domluvili. Když už su u těch nákupů, překvapilo nás, že se zde prodává slané máslo. Dá se samozřejmě koupit i to normální, ale je třeba si na to dát pozor.
V úterý dopoledne odplouváme do Törebody. Je zde opět solidní zázemí včetně wifi internetu. Na středu plánuju další převoz auta a tak se zastavujeme na informacích a vymýšlím, jak se dostanu zpátky do Karlsborgu. Večer si přes skype povídáme s příbuznými doma. Diví se, že tu máme ještě světlo, když u nich je už tma jak v pytli. Ráno se chystám na cestu pro auto. Vymyslel jsem to tak, že půjdu asi 15 km zkratkou přes les do Sätry, a odtud autobusem do Karlsborgu. Naštěstí všechny cestičky co byly v mé mapě více méně odpovídaly skutečnosti. Mimo toho že jsem se cestou přecpal borůvkama a lesníma jahodama, jsem ještě musel projít v plné palbě skrz golfové hřiště, kde ale vedla turistická stezka a nikdo neprotestoval. Po obědě už jsem zase zpátky v Törebodě a parkuju auto na parkovišti u maríny.
Čtvrtek 29.7. Počasí nic moc, občas sprchne. Rozhodujeme se, že dneska pojedu já autem do Norrkvarnu a skupina B, tedy manželka a synci poplují sami. Čeká na ně devět komor, tentokrát ale z kopce dolů, a tak pro jistotu u té první zastavuju a čekám jak to zvládnou, a jestli chudáka Vrabčáka v komoře neoběsí. Vše zvládli na jedničku a tak uklidněn odjíždím do Norrkvarnu, parkuju auto a čekám na zbytek výpravy. Opět zde funguje internet, a také zde mají zajímavé pařezové chaloupky, ve kterých se můžete ubytovat. Také tady mají model kanálu, kterým protéká voda, a malé děti si můžou hrát s komůrkama a proplavovat modely lodí. No neodolal jsem. Další den pokračujeme do Sjötorpu. Auto tentokrát převáží synek, ostatní plujeme lodí a zdoláváme dalších devět komor. Tu poslední, na hladinu jezera Vänern, si necháme až na zítra.
POSLEDNÍ KOMORA
Sjötorp byl plný turistů a poprvé a také naposled platíme nějaké parkovné. Parkujeme u maríny na parkovišti pro karavany. Je tady obchůdek, kde prodávají uzené ryby. Koupili jsme lososa, nebyl sice zrovna levnej, ale byl výbornej. Večer jdeme omrknout marinu na jezeře, která je hned za poslední komorou, ale už nepatří ke kanálu. Je zde krásný skluz s kasičkou na symbolický poplatek. Před spaním ještě kontrolujeme počasí a rozhodujeme se, že zítra proženeme Vrabčáka pod plachtama a večer vyrazíme domů.
Sobota 31.7. Po vydatné snídani odplouváme do poslední komory a potom na jezero. Fouká 8-10 m/s, a vlny jsou jak na moři. Není divu, jezero je asi 130 km dlouhé a 60 km široké. Po vytažení plachet se opakuje manželčino brblání a my si užíváme svižný jachting.
Voda už tu není tak čistá jak na Vätternu a je trochu zbarvená do zelena.
. .
VÄNERN
Okolo 16 hod. se vracíme do mariny v Sjötorpu, vytahujeme Vrabčáka z vody a večer odjíždíme směrem na Göteborg. V úterý 3.8. pak příjíždíme v odpoledních hodinách v pořádku domů.
Nejhezčí část kanálu je asi mezi jezery Vänern a Vättern, ale líbilo se nám všude, kde jsme byli. Kromě krásné přírody za to také mohli ti drsní vikingové. Lidé, kteří když vidí turistu, tak se mu spíše snaží pomoct, než ho obrat o co nejvíc peněz. Lidé, od kterých jsme za celý měsíc nezažili ani náznak nějakého arogantního chování, nebo něčeho podobného.
Opravdu velká jezera
Další 3 dny trávíme v Motale. V infocentru se ptáme na spojení do Söderköpingu a parkování pro auto. Budu muset využít vlak i autobus. Také si bereme turistickou mapku jezera. Je zde solidní zázemí a o víkendu máme hned před marínou výstavu autoveteránů a další den potom výstavu starých spalovacích motorů pro pohon různých strojů. Všechny ty motůrky si celé dopoledne spokojeně klapou a jejich majitelé ochotně vysvětlují a předvádějí jejich využití třeba při řezání nebo štípání dřeva. Bylo to příjemné a zajímavé zpestření. Potom se vracím do Söderköpingu pro auto a převážím ho na parkoviště asi 500m od mariny. Parkovat se zde dá opět i s přívěsem zdarma. Manželka mezitím využívá prádelnu.
VÄTTERN
Pondělí 19.7. Doplňujeme zásoby jídla a vody a odplouváme na jezero Vättern. Jezero je to celkem velké a také čisté. Na délku má asi 130 km, max. šířku skoro 30 km a max. hloubku 119 m. Fouká čerstvý vítr od západu, přídí rozrážíme asi půlmetrové vlnky a vodní tříšť oplachuje palubu až do kokpitu. Se synkama si užíváme krásný jachting. Manželka ovšem naše nadšení nesdílí, pronáší opět něco o rohatých zvířatech a jde vyvažovat do kajuty. Přeplouváme na protější stranu k ostrůvku Ombo Öar, kde zůstáváme vyvázáni v malinké zátoce až do středy. Ostrůvek je kromě krásných mechů a kapradin také plný výborných borůvek, a tak máme jazyky modré jak žirafy. Voda je zde sice proklatě studená, ale křišťálově čistá a tak se i koupeme, lenošíme, chytáme ryby a také pár raků. Jelikož nikdo z nás ještě raka nikdy nejedl, tak toho největšího zkoušíme ze zvědavosti uvařit. Chutnal jako ryba.
Středa 21.7. Vstáváme do chladného rána a odplouváme do Karlsborgu, kde doplňujeme zásoby jídla. Potom jdeme na informace, studujeme předpověď počasí, možnost parkování auta a nějaké spojení do Motaly. Parkování bude opět bez problému a zdarma. Spojení je ale tak složité, že raději měníme plán. Odplouváme na jezero a zkoušíme chytat ryby. Místním lososům a štikám se ale zřejmě naše návnady moc nezamlouvají. Po 2 hodinách marného čekání na úlovek kolem nás ve vzdálenosti zhruba 100m pomalu proplouvá loď a když je na naší úrovni, vytahují snad metrového lososa. Ryby tady teda jsou, ale nečekají na nás. Balíme pruty, vytahujeme plachty a odplouváme do Vadsteny. Vyvazujeme se v marině, večer si procházíme hrad a město a příjemně unavení jdeme spát.
VADSTENA
Ráno se po snídani rozdělujeme na dvě skupiny. Skupina A odchází pěšky asi 15 km do Motaly, kde sedne do auta a pokračuje dalších asi 80km okolo jezera do Karlsborgu. Skupina B odplouvá tamtéž přímo přes jezero, což je asi 26km. Odpoledne se setkáváme v Karlsborgu, parkujeme auto s přívěsem a jdeme kuchtit něco k jídlu.
Pátek 23.7. Zůstáváme v Karlsborgu, jdeme se projít a také se podívat do pevnosti. Odpoledne se vracíme k lodi a koukáme, že se něco chystá. Z malého domečku vedle maríny se vyklubalo pódium, přichází milá starší paní a ptá se nás, jestli si nechceme koupit lístek na skvělou a světoznámou dívčí kapelu Timotej. Pod tímhle názvem znám akorát šampón, ale vzhledem k tomu že jsme vyvázaní asi 50m od pódia, tak dva lístky kupujeme, otevíráme láhev vína, a těšíme se na nezapomenutelný umělecký zážitek. K našemu překvapení přišlo poměrně dost lidí a holky nehrály vůbec špatně.
PEVNOST V KARLSBORGU A SKUPINA TIMOTEJ
Ráno odplouváme dál do Forsviku, kde zůstáváme kvůli hustému mrholení a mlze do pondělí. Využíváme sušičku prádla a čas si krátíme koukáním na filmy nebo hraním karet. Odpoledne zvenku zaslechnu ,, tobrý den“. Vykukuju ven, na mole stojí pán a dává se s náma do řeči. Že si všiml vlajky a že jsme jediná česká loď, kterou tady kdy viděl. Že sem jezdí často odpočívat, je z německa a umí pár slov česky, protože měli nějaké české děvče na hlídání dětí.
V pondělí se počasí trochu zlepšuje, a tak vplouváme do nejstarší a také poslední komory která nás zdvihne do nejvyššího místa kanálu, které je 92 m nad mořem. Potom pokračujeme po menších jezerech do Tätorpu, kde je ručně ovládaná komora. Je to vlastně taková atrakce pro děti, můžou si otevřít a zase za sebou zavřít vrata bez obav, že by něco pokazili. Je tady totiž téměř nulový rozdíl hladin. Dnešní plavbu, která vedla krásnou přírodou končíme ve Vassbackenu.
Je zde pěkná marina spojená s kempem. Kluci se vydávají pěšky podél kanálu do Törebody, že se projdou a koupí něco dobrého k jídlu. Je to pěkná štreka, ale když chtějí
![Whist :whist:](./images/smilies/whistling.gif)
V úterý dopoledne odplouváme do Törebody. Je zde opět solidní zázemí včetně wifi internetu. Na středu plánuju další převoz auta a tak se zastavujeme na informacích a vymýšlím, jak se dostanu zpátky do Karlsborgu. Večer si přes skype povídáme s příbuznými doma. Diví se, že tu máme ještě světlo, když u nich je už tma jak v pytli. Ráno se chystám na cestu pro auto. Vymyslel jsem to tak, že půjdu asi 15 km zkratkou přes les do Sätry, a odtud autobusem do Karlsborgu. Naštěstí všechny cestičky co byly v mé mapě více méně odpovídaly skutečnosti. Mimo toho že jsem se cestou přecpal borůvkama a lesníma jahodama, jsem ještě musel projít v plné palbě skrz golfové hřiště, kde ale vedla turistická stezka a nikdo neprotestoval. Po obědě už jsem zase zpátky v Törebodě a parkuju auto na parkovišti u maríny.
Čtvrtek 29.7. Počasí nic moc, občas sprchne. Rozhodujeme se, že dneska pojedu já autem do Norrkvarnu a skupina B, tedy manželka a synci poplují sami. Čeká na ně devět komor, tentokrát ale z kopce dolů, a tak pro jistotu u té první zastavuju a čekám jak to zvládnou, a jestli chudáka Vrabčáka v komoře neoběsí. Vše zvládli na jedničku a tak uklidněn odjíždím do Norrkvarnu, parkuju auto a čekám na zbytek výpravy. Opět zde funguje internet, a také zde mají zajímavé pařezové chaloupky, ve kterých se můžete ubytovat. Také tady mají model kanálu, kterým protéká voda, a malé děti si můžou hrát s komůrkama a proplavovat modely lodí. No neodolal jsem. Další den pokračujeme do Sjötorpu. Auto tentokrát převáží synek, ostatní plujeme lodí a zdoláváme dalších devět komor. Tu poslední, na hladinu jezera Vänern, si necháme až na zítra.
POSLEDNÍ KOMORA
Sjötorp byl plný turistů a poprvé a také naposled platíme nějaké parkovné. Parkujeme u maríny na parkovišti pro karavany. Je tady obchůdek, kde prodávají uzené ryby. Koupili jsme lososa, nebyl sice zrovna levnej, ale byl výbornej. Večer jdeme omrknout marinu na jezeře, která je hned za poslední komorou, ale už nepatří ke kanálu. Je zde krásný skluz s kasičkou na symbolický poplatek. Před spaním ještě kontrolujeme počasí a rozhodujeme se, že zítra proženeme Vrabčáka pod plachtama a večer vyrazíme domů.
Sobota 31.7. Po vydatné snídani odplouváme do poslední komory a potom na jezero. Fouká 8-10 m/s, a vlny jsou jak na moři. Není divu, jezero je asi 130 km dlouhé a 60 km široké. Po vytažení plachet se opakuje manželčino brblání a my si užíváme svižný jachting.
Voda už tu není tak čistá jak na Vätternu a je trochu zbarvená do zelena.
VÄNERN
Okolo 16 hod. se vracíme do mariny v Sjötorpu, vytahujeme Vrabčáka z vody a večer odjíždíme směrem na Göteborg. V úterý 3.8. pak příjíždíme v odpoledních hodinách v pořádku domů.
Nejhezčí část kanálu je asi mezi jezery Vänern a Vättern, ale líbilo se nám všude, kde jsme byli. Kromě krásné přírody za to také mohli ti drsní vikingové. Lidé, kteří když vidí turistu, tak se mu spíše snaží pomoct, než ho obrat o co nejvíc peněz. Lidé, od kterých jsme za celý měsíc nezažili ani náznak nějakého arogantního chování, nebo něčeho podobného.
Naposledy upravil(a) pik dne úte lis 20, 2012 9:55 pm, celkem upraveno 1 x.
- Josef
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 397
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Chomutov,ČR
Moc pěkná reportáž. Hned jsem si vybavil mojí první plavbu na moři, která vedla podél západního Švédského pobřeží. Nádherná a čistá země.
Spousta krásných lodí, měl jsem pocit, že každá švédská rodina vlastní nějakou loď.
Piku, ještě malý dotaz k tvé plavbě. Zajímalo by mě, jaké jsou minimální nároky na kapitánské zkoušky v případě tvé cesty. Koukal jsem na mapku, většinou si se plavil ve vnitrozemí a na moři podél břehu a mezi ostrovy. Stačí VMP+C, nebo jsou nutné zkoušky na moře pro příbřežní plavbu C, popřípadě B. Možná to bude zajímat i ostatní.
Spousta krásných lodí, měl jsem pocit, že každá švédská rodina vlastní nějakou loď.
Piku, ještě malý dotaz k tvé plavbě. Zajímalo by mě, jaké jsou minimální nároky na kapitánské zkoušky v případě tvé cesty. Koukal jsem na mapku, většinou si se plavil ve vnitrozemí a na moři podél břehu a mezi ostrovy. Stačí VMP+C, nebo jsou nutné zkoušky na moře pro příbřežní plavbu C, popřípadě B. Možná to bude zajímat i ostatní.
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
Ahoj všem,
kapo - ta zadní koza je jen postavená na lodi a popruhem přes stěžeň dotažená k lodi, ta přední je cvaknutá na kování a přitažená kosat. otěžema. Jak postavím stěžeň, tak to hodím do auta. Kdyby tě to víc zajímalo tak hodím fotku, ale žádná věda to není.
josef - co se týká papírů, mám VMP a C od MDČR. Zkušenost mám takovou, že pokud pluješ na vlastní lodi tak je každýmu úplně jedno, jestli nějaké papíry máš nebo ne. Za zhruba 10 let jsem zažil jedinou kontrolu a to na Korsice, zeptali se kdo je kapitán, potom se zeptali jestli jsem majitel lodi, požádali mě o techničák, modrou kartu a pas. Nic víc je nezajímalo, ani doklady posádky. Prohodili jsme pár vět, popřáli příjemný pobyt a to bylo vše. Licenci jsem potřeboval jen když jsem si loď půjčoval. Jinak je tu na to vlákno, kde se vedli dlouhé diskuze, třeba tady
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7245&postdays=0&postorder=asc&start=100
je tam můj příspěvek, do kterého jsem vložil článek od ČANY, ten vystihuje vše
kapo - ta zadní koza je jen postavená na lodi a popruhem přes stěžeň dotažená k lodi, ta přední je cvaknutá na kování a přitažená kosat. otěžema. Jak postavím stěžeň, tak to hodím do auta. Kdyby tě to víc zajímalo tak hodím fotku, ale žádná věda to není.
josef - co se týká papírů, mám VMP a C od MDČR. Zkušenost mám takovou, že pokud pluješ na vlastní lodi tak je každýmu úplně jedno, jestli nějaké papíry máš nebo ne. Za zhruba 10 let jsem zažil jedinou kontrolu a to na Korsice, zeptali se kdo je kapitán, potom se zeptali jestli jsem majitel lodi, požádali mě o techničák, modrou kartu a pas. Nic víc je nezajímalo, ani doklady posádky. Prohodili jsme pár vět, popřáli příjemný pobyt a to bylo vše. Licenci jsem potřeboval jen když jsem si loď půjčoval. Jinak je tu na to vlákno, kde se vedli dlouhé diskuze, třeba tady
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7245&postdays=0&postorder=asc&start=100
je tam můj příspěvek, do kterého jsem vložil článek od ČANY, ten vystihuje vše
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
je to spark nebo taky dyno nebo micro 18. Uvnitř se vyspí pohodlně 4 lidi, nebo 2 dospělí a 3 děti. koukni třeba sem http://www.skrzat-design.pl/00spark550-en.html
- fishmaster
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Libčice na Vltavou
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
Ahoj,
Jarda mě položil pár otázek ohledně plavby na 5m trimaranu v oblasti okolo Stockholmu – jezera na východ a pobřeží na západ. Můj názor vkládám sem, třeba to bude zajímat i někoho dalšího, případně ho někdo další doplní.
Ahoj Jardo,
Pokusím se odpovědět na tvoje otázky, předem ale upozorňuji, že jde pouze o můj názor na věc.
LOĎ - Neznám tvoji loď, takže těžko soudit co vydrží. Volný bok mám podobný, ale co mě překvapilo je, že nemáš samovylévací kokpit. Pokud tím myslíš nějaký nekrytý prostor, ze kterého nemá jak odtéct voda, tak bych se nad tím určitě zamyslel. I když výhoda to může být, po dešti máš jachtu s bazénem. Jinak souhlasím s názorem, že plavba je to reálná a v oblasti, kterou zmiňuješ bys neměl mít v létě zásadní problém. Větší vlny bys mohl potkat až na otevřeném moři. V každém případě si nějak vyřeš přístup k předpovědím počasí. To považuji při plavbě na takto malých lodích za opravdu důležitou věc.
CESTA – Asi záleží na tom, kolik máš času a jestli můžeš přespat v autě nebo v lodi na přívěsu. Pokud máš tedy dost času a kde přespat, doporučil bych mosty. Finančně je to asi stále o trochu levnější, a hlavně nebudeš svázán nějakým termínem odplutí trajektu. Nikdy totiž nevíš, co tě cestou zdrží. Dálniční poplatky žádné, cesty v bezvadném stavu. Myslím, že na takovou výpravu jsou v tomto případě optimální 4 týdny, nejlépe v červenci.
Co si vzpomínám, tak ve Švédsku mě zaujalo jakési návěstí před sníženou rychlostí a podivné křižovatky – pro odbočení vlevo z hl. na vedl. se sjelo před křižovatkou doprava a na křižovatku se přijelo po vedl. asi aby nedocházelo k blokování hl. silnice. Jezdí se ohleduplně a dle předpisů, tedy jinak než u nás. Aktuální a užitečné informace včetně cen najdeš tady ( když klikneš na Dánsko, tak tam jsou odkazy na trajekty i na oba mosty ) doporučuji pročíst
http://www.ceskedalnice.cz/pro-ridice/zahranici
Pokud bys chtěl vyhledat nějaké místní spojení, koukni sem, je to vyhledávač, něco jako IDOS
http://reseplanerare.resrobot.se/bin/qu ... _resrobot&
PLAVBA – pobřeží v této oblasti je protkáno značenými trasami, které se klikatí mezi četnými mělčinami a ostrůvky. Drtivá většina lodí které jsem potkal, plula po těchto trasách a plavba je takto bez problémů.
Pokud bys ale chtěl plout mimo tyto trasy, doporučuji GPS s mapovým podkladem. ( oni se už vlastně asi ani jiné nedělají, že) Bez ní je v těch shérách navigace opravdu peklo. Já mám teď GPS se sonarem, a to už je člověk přece jen o trochu klidnější. Navíc je třeba dodržovat různá omezení ohledně rezervací atd. Doporučuji zajít do místního infocentra, kde tyto informace a mapy seženeš. Pro tvoji představu jsem jednu takovou oskenoval.
Je to oblast pobřeží kousek jižně od Stokholmu. Možná můžeš ještě kouknout sem (nějaké info o rekre plavbě včetně nabídky nám. map a míst, kde se dají koupit)
http://www.sjofartsverket.se/en/Maritim ... in-Sweden/
a taky třeba na stránky o národních parcích
http://www.swedishepa.se/en/In-English/ ... in-Sweden/
A tady nějaké stránky o počasí
http://www.foreca.cz/Sweden/Sandhamn_-_Landsort
http://www.weatheronline.co.uk/marine/w ... v10&TIME=0
Ceny potravin jsou v průměru o něco vyšší než u nás. Pro představu můžeš kouknout třeba sem
http://www.marketonline.se/
Na setkání ČANY se nechystám, bo to mám trochu z ruky. Toť vše, doufám, že si tady po návratu z tvé výpravy přečtu nějakou pěknou reportáž.
Jarda mě položil pár otázek ohledně plavby na 5m trimaranu v oblasti okolo Stockholmu – jezera na východ a pobřeží na západ. Můj názor vkládám sem, třeba to bude zajímat i někoho dalšího, případně ho někdo další doplní.
Ahoj Jardo,
Pokusím se odpovědět na tvoje otázky, předem ale upozorňuji, že jde pouze o můj názor na věc.
LOĎ - Neznám tvoji loď, takže těžko soudit co vydrží. Volný bok mám podobný, ale co mě překvapilo je, že nemáš samovylévací kokpit. Pokud tím myslíš nějaký nekrytý prostor, ze kterého nemá jak odtéct voda, tak bych se nad tím určitě zamyslel. I když výhoda to může být, po dešti máš jachtu s bazénem. Jinak souhlasím s názorem, že plavba je to reálná a v oblasti, kterou zmiňuješ bys neměl mít v létě zásadní problém. Větší vlny bys mohl potkat až na otevřeném moři. V každém případě si nějak vyřeš přístup k předpovědím počasí. To považuji při plavbě na takto malých lodích za opravdu důležitou věc.
CESTA – Asi záleží na tom, kolik máš času a jestli můžeš přespat v autě nebo v lodi na přívěsu. Pokud máš tedy dost času a kde přespat, doporučil bych mosty. Finančně je to asi stále o trochu levnější, a hlavně nebudeš svázán nějakým termínem odplutí trajektu. Nikdy totiž nevíš, co tě cestou zdrží. Dálniční poplatky žádné, cesty v bezvadném stavu. Myslím, že na takovou výpravu jsou v tomto případě optimální 4 týdny, nejlépe v červenci.
Co si vzpomínám, tak ve Švédsku mě zaujalo jakési návěstí před sníženou rychlostí a podivné křižovatky – pro odbočení vlevo z hl. na vedl. se sjelo před křižovatkou doprava a na křižovatku se přijelo po vedl. asi aby nedocházelo k blokování hl. silnice. Jezdí se ohleduplně a dle předpisů, tedy jinak než u nás. Aktuální a užitečné informace včetně cen najdeš tady ( když klikneš na Dánsko, tak tam jsou odkazy na trajekty i na oba mosty ) doporučuji pročíst
http://www.ceskedalnice.cz/pro-ridice/zahranici
Pokud bys chtěl vyhledat nějaké místní spojení, koukni sem, je to vyhledávač, něco jako IDOS
http://reseplanerare.resrobot.se/bin/qu ... _resrobot&
PLAVBA – pobřeží v této oblasti je protkáno značenými trasami, které se klikatí mezi četnými mělčinami a ostrůvky. Drtivá většina lodí které jsem potkal, plula po těchto trasách a plavba je takto bez problémů.
Pokud bys ale chtěl plout mimo tyto trasy, doporučuji GPS s mapovým podkladem. ( oni se už vlastně asi ani jiné nedělají, že) Bez ní je v těch shérách navigace opravdu peklo. Já mám teď GPS se sonarem, a to už je člověk přece jen o trochu klidnější. Navíc je třeba dodržovat různá omezení ohledně rezervací atd. Doporučuji zajít do místního infocentra, kde tyto informace a mapy seženeš. Pro tvoji představu jsem jednu takovou oskenoval.
![Obrázek](http://www.jachting.info/data/images/12/t/mapka__v_.jpg)
Je to oblast pobřeží kousek jižně od Stokholmu. Možná můžeš ještě kouknout sem (nějaké info o rekre plavbě včetně nabídky nám. map a míst, kde se dají koupit)
http://www.sjofartsverket.se/en/Maritim ... in-Sweden/
a taky třeba na stránky o národních parcích
http://www.swedishepa.se/en/In-English/ ... in-Sweden/
A tady nějaké stránky o počasí
http://www.foreca.cz/Sweden/Sandhamn_-_Landsort
http://www.weatheronline.co.uk/marine/w ... v10&TIME=0
Ceny potravin jsou v průměru o něco vyšší než u nás. Pro představu můžeš kouknout třeba sem
http://www.marketonline.se/
Na setkání ČANY se nechystám, bo to mám trochu z ruky. Toť vše, doufám, že si tady po návratu z tvé výpravy přečtu nějakou pěknou reportáž.
- dodo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 8
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj,
chtel jsem se zeptat k tomu jak jsi psal, ze jste tam rybarili - to jste si museli koupit nejakou mistni povolenku a nebo se tam muze bez povolenky ? ...protoze co jsem se zatim setkal tak vetsinou se na mori muze bez povolenky (krome vyjimek jako je napr. chorvatsko
) ale na sladkych vodach je vetsinou nutno mit mistni povolenku. Jak to funguje tam ?
diky
dodo
chtel jsem se zeptat k tomu jak jsi psal, ze jste tam rybarili - to jste si museli koupit nejakou mistni povolenku a nebo se tam muze bez povolenky ? ...protoze co jsem se zatim setkal tak vetsinou se na mori muze bez povolenky (krome vyjimek jako je napr. chorvatsko
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/rolleyes2.gif)
diky
dodo
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
ahoj,
chorvatsko je hold chorvatsko. Ve švédsku můžeš na moři a dokonce i ve vnitrozemí na veřejných vodách rybařit bez povolenky. Stačí dodržet určitá pravidla jako třeba max. počet nástrah na lodi atp. Jiná věc je, že některé vody jsou soukromé, nebo např. součást NP a tam musíš mít povolenku od majitele, a nebo se tam chytat vůbec nesmí . Doporučuji zajít v místě, kde předpokládáš rybařit, do infocentra a tam ti poradí. Našel sem fotku z infotabule u jezera Vättern, v pravém horním rohu jsou podmínky rybolovu v angl. Možná mám ještě nějaký letáky, tak jestli něco zajímavýho objevím, tak to sem dám.
nějak mě to nefunguje![Confused :?](./images/smilies/confused2.gif)
chorvatsko je hold chorvatsko. Ve švédsku můžeš na moři a dokonce i ve vnitrozemí na veřejných vodách rybařit bez povolenky. Stačí dodržet určitá pravidla jako třeba max. počet nástrah na lodi atp. Jiná věc je, že některé vody jsou soukromé, nebo např. součást NP a tam musíš mít povolenku od majitele, a nebo se tam chytat vůbec nesmí . Doporučuji zajít v místě, kde předpokládáš rybařit, do infocentra a tam ti poradí. Našel sem fotku z infotabule u jezera Vättern, v pravém horním rohu jsou podmínky rybolovu v angl. Možná mám ještě nějaký letáky, tak jestli něco zajímavýho objevím, tak to sem dám.
nějak mě to nefunguje
![Confused :?](./images/smilies/confused2.gif)
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
Pro upřesnění přidávám odkaz
http://www.swedenfishing.com/fishing_na ... hing_rules
http://www.swedenfishing.com/fishing_na ... hing_rules
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti