neprozřetelně jsem v jiném vlákně slíbil, že sesmolím něco o Göta kanálu a švédských jezerech, které jsme propluli v r.2010 s naší 18 ft plachetnicí SPARROW (Vrabčák) typ micro 18. Tady je tedy 1. část
SPARROW 2010 –Švédsko 1. díl
Když jsme plánovali dovolenou na rok 2010, věděli jsme že na ni budeme mít asi měsíc, ale bohužel v termínu červenec-srpen. A jelikož všichni v tuto dobu míří na jih, padlo rozhodnutí jet tentokrát někam na sever. Dalším omezením byla velikost a typ naší plachetnice. 18 stop není na drsnější severské podmínky zrovna moc, sklápění stěžně nepatří mezi naši oblíbenou činnost, a tak jsme nakonec došli k rozhodnutí, že opatrně vyzkoušíme kousek východního pobřeží Švédska a pak budeme pokračovat Göta kanálem až do jezera Vänern.
Je 5.7. večer, a my ve čtyřech odjíždíme do pro nás neznámé země drsných vikingů. Celá dovolená by měla probíhat v poklidném tempu, a proto jsme zvolili cestu přes mosty, aby nás neomezoval čas odjezdu trajektu, a také by tato varianta měla být o něco levnější. Po prvních 400 km parkujeme na německém dálničním odpočívadle a jdeme spát do lodi.
Ráno pokračujeme rekreačním tempem na Magdeburg a navečer už přejíždíme dánské mosty. Platíme je VISA kartou, celkem asi 3000,- kč, což byl jediný poplatek za celou cestu tam, a jsme ve Švédsku. A také přichází první úsměvná příhoda. Že jsou věci, které tady nejdou zaplatit jinak než kartou jsme věděli, ale že nebudeme umět natankovat
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/rolleyes2.gif)
PILÍŘE JEDNOHO Z MOSTŮ
Naše první švédské ráno bylo chladné a nádherné. Všechny barvy nám připadaly nějak sytější. Obloha byla modřejší, zeleň zelenější, těžko popsat, to se musí vidět. Pokračujeme dál podél východního pobřeží. Odpoledne po celkem asi 1800 km přijíždíme do Valdemarsviku, zastavujeme vedle přístavu a zažíváme další příhodu, která je pro zdejší kraj typická a po zkušenostech z krajů jižních poněkud neuvěřitelná.
Zastavuje vedle nás starší pán ve starém volvu, a hned na nás anglicky, že kouká že nejsme zdejší a jestli může poradit nebo pomoct. Já: že koukám, jestli by se dala někde spustit loď a nechat pár dní někde auto s přívěsem. On: tak pojeďte za mnou. V té chvíli se mě vybavila podobná scéna z filmu Vesničko má středisková, a začínal jsem tušit, že tady se nám bude líbit. Pán nás zavedl asi 1 km na druhou stranu zátoky, kde byl skluz, zeptal se jestli nám to vyhovuje, a že auto s přívěsem můžeme zaparkovat vedle. Všechno bylo fajn a tak se ptám co to bude stát. On: no přece nic. Já: OK, slip je teda zadarmo, ale já potřebuju ještě to parkování, to tady to auto můžu jen tak nechat? On: jó, bez obav, tady se nekrade. Vůbec nechápal, že chci platit za takové věci jako parkování nebo veřejný slip. Ještě si chvíli příjemně povídáme, já mu věnoval pár plechovek plzně, on že to je dobré pivo, že ho u nich prodávají v marketu, a tak se s úsměvem loučíme, pán odjíždí a my jdeme chystat loď ke spuštění. Potom ještě vše připravit na zítřejší vyplutí, potom večeře a s příletem prvních komárů jdeme spát.
PŘÍPRAVA KE SPUŠTĚNÍ-VALDEMARSVIK
Čtvrtek 8.7. Probouzíme se do krásného rána, svítí sluníčko a fouká od jihozápadu asi 5m/s. Teplota by se měla vyšplhat až na 24 °C. Zjišťujeme, že voda je tady jen minimálně slaná a kromě mořských ryb zde žijí i sladkovodní okoun a štika. Vše je připraveno a tak těsně po 10 hod. odplouváme dlouhým fjordem na moře a potom k ostrůvku s majákem Häradskär, kde se před 16 hod. vyvazujeme v malém přístavu pro pár lodí. Po prvním dni je nám jasné, že naše představa toulání se mezi spoustou ostrůvků a šutrů bez GPS s mapovým podkladem, je úplná pitomost, a že další dny budeme pokračovat po vyznačených trasách, což tady dělají téměř všichni. Večer po prohlídce ostrova ještě trochu rybaříme. Chytli jsme pár asi sleďů, snadno se čistili, ale chuťově nic moc.
OSTRŮVEK STANGSKÄR S MAJÁKEM HÄRADSKÄR
Další den pokračujeme za stejného počasí na sever do mariny Monroat. Všude okolo nás jsou různě velké žulové ostrůvky, většinou porostlé borovicemi. Skoro to tu vypadá, jako by to ani nebylo moře, ale nějaká přehrada. Večer opět rybaříme, tentokrát berou i o něco chutnější okouni. Spát jdeme až před půlnocí a uvědomujeme si, že vlastně ještě pořád není uplná tma.
MARINA MONROAT
I TOHLE JE JEŠTĚ BALT
![Smile :)](./images/smilies/smile2.gif)
Sobota 10.7. vstáváme až kolem 9 hod. a po snídani odplouváme do Memu. Cestou se ještě zastavujeme na zřícenině hradu Stegeborg. Hned za ní je také přívoz. Čekáme až přirazí ke břehu, spustí lano na dno a potom proplouváme. V 16 hod. už jsme v Memu před první z 58 komor, které nás čekají. S jejich pomocí vystoupáme 92 m na jezero Viken a potom sklesáme o 50 m na jezero Vänern. Do této chvíle jsme kromě připlouvání a odplouvání z přístavů motor nepotřebovali, ale teď to bude jiné. Mám trochu obavy, jak si náš 2 taktní, 5hp Mercury s 200 km kanálem poradí.
Jdu koupit mapu kanálu a jednosměrnou vinětu na celý kanál až do jezera Vänern. Viněta stála tenkrát 4200,- SEK. V ceně viněty byly komory a třídenní stání v každé z 21 kanálových marin. K vinětě jsme dostali 2 magnetické karty, které otevíraly veškeré vybavení všech marin. Letos už to bylo 4600,-SEK ale s možností pětidenního stání. Za tuto cenu zde tedy teoreticky můžete strávit celé léto. Můžete si také koupit obousměrnou vinětu, nebo levnější vinětu na část kanálu mezi jezery Vättern a Vänern, kde je k dispozici asi 10 marin. Jednosměrná vyjde na asi 1800,-SEK. Aktuální info je zde http://www.gotakanal.se/en/Gota-Canal/Fritidsbatar-Eng/ Najdete tu vše co potřebujete vědět pro plavbu po kanálu, včetně skluzů, doporučené délky vyvazovacích lan atd. Pozor-platit šlo pouze platební kartou.
Příští díl-plujeme do kopce
![Smile :)](./images/smilies/smile2.gif)