Loď: Viko S22
http://www.vikoyachts.com/index/?page=yacht-s22
info o charteru
http://www.njuskalo.hr/charter/iznajmlj ... s-22289153
Majitel je Chorvat který má jen tuhle loď a občas na ní sám jezdí. Možná ji ani původně s úmyslem pronajímat nekupoval a teď se snaží ji takto vytížit.
E-mailová korespondence probíhala v pohodě, platby vždy potvrdil, všechno bylo OK. Dokonce nám vyšel vstříc a termín dodatečně posunul o 14 dní. Jakmile se blížilo datum odjezdu a viděl v crewlistu osmiletou dceru, trochu znejistěl a začal se mě vyptávat na předchozí zkušenosti, upozorňoval na zákaz plavby v noci a ve větru nad 20 kt (oboje má v podmínkách)... Při té příležitosti mi napsal že nedávno vyměněné poziční světlo nesvítí. Problém je prý asi ve špatném propojení a protože je to sdružené světlo na stěžni, nebude fungovat asi ani kotevní. No co už, noční plavbu s rodinou neplánuju a nebude poprvé co kotevní světlo nesvítí... Těsně před odjezdem poslal i plánek co je kde na lodi uložené a popis jak se co specifického na lodi používá (startování motoru, plnění tanku (pytle) na vodu apod. Upozorňoval mě že baterka asi neutáhne autoledničku a po jednom až dvou dnech se vybije.
Přestože není vše OK, dělalo to na mě docela pozitivní dojem že se snaží všechno popsat a upozornit na problémy předem. Takto podrobnou specifikaci lodi a „manuály“ co a jak jsem zatím viděl jen v teritoriích na sever od nás.
Pravým důvodem ale možná bylo to že byl ve stejné době někde v Emirátech a loď nám předával někdo třetí, který jak se později ukázalo toho o lodi tolik nevěděl... Majitele jsem tedy osobně vůbec neviděl.
Poslední jeho starost ještě byla, abychom na první noc nevyjížděli, protože je předpověď na Boru.
Vlivem různých okolností jsme na místo nepřijeli v sobotu kolem 13.00, jak jsem předpokládal a avizoval předem ale až po 18.00. Už po cestě nám tedy napsal že domluvenému pánovi se předání tak pozdě už nehodí a přijde až ráno. Loď bude prý otevřená.
Kdybychom přijeli dříve asi bych ještě v sobotu, jako obvykle, vyplul. Předpověď byla na noc cca do 20 uzlů a to ještě ne na oblast kde jsem chtěl kotvit (podle Aladina). V noci se ale rozfoukalo tak, že jsem byl moc rád za dva mooringy... Loď nemá anemometr, sousední posádka v noci naměřila 54 uzlů. Odnesla to gena na jedné Oceanis 50 opodál. V neděli se vítr přes trochu uklidnil, ale byl dost poryvový a předpověď na další noc jako přes kopírák. Nakonec jsme vypluli až v pondělí, druhou noc se situace opakovala, fučelo zase jako kráva...
Velmi rychle jsme zjistili že akumulátor opravdu není v dobré kondici a první večer nám musely stačit čelovky. V neděli nám ho vyměnili za nový, ale s poloviční kapacitou jen 400Ah. Dobíjení na lodi zajišťuje solární panel. Autoledničku jsme používali cca 2 hod denně a i tak ve čtvrtek ráno byla baterka zase slabá. Lednička je tedy opravdu jen tak na to aby se máslo úplně nerozteklo, na vychlazené pivo zapomeňte.
K plavebním vlastnostem a probírané obavě nestability... Sám jsem byl na nejmenší kajutovce na Mazurech na lodi Mariner 24 (s ploutví), přes rok jezdím na okruhovce a z charteru znám lodě od 34 do 50 stop. Nemám tedy moc s čím porovnávat.
Jeden den nám na přesun z Brače na Hvar foukl Mistrál odhadem kolem 18 uzlů. Jeli jsme na stoupačku, vlny cca do metru (podle manželky aspoň 1,5

Viko se ale kormidlovalo docela dobře, jen se ve vlnách projevila menší vůle na kormidle. Osobně jsem jistotu na chvíli ztratil jen při pohledu na nejistou manželku které pohled jasně říkal vraťme se. Dcera mě ale podpořila a nakonec to byla super jízda. Viko nešlo ani jednou do spinoutu, neměl jsem pocit že je náklon nepřiměřený dané situaci. S otěží hlavasky jsem ale docela aktivně pracoval.
Krom dvou dnů a zmiňovaných prvních dvou nocí nám moc nefoukalo. Na přívěsňák jsem se nikam ve flautě přesouvat za každou cenu nechtěl, bohužel jsme toho tedy najachtili asi jen 60 mil.
Jsem se nějak rozepsal o ničem, tak teď něco konstruktivních info o konkrétní lodi pro ty co by uvažovali o jejím půjčení...
Celkový stav lodi je slušný, ale na rok výroby 2015 bych ho čekal možná trošku lepší.
Vzhledem ke snaze majitele o co nejlevnější cenu pronájmu každý po době uklízí sám. Museli jsme si trochu doumývat nádobí, ale žádná tragédie.
V ceně není povlečení, vlastník chce 30 Euro/osobu. Tím se vlastně zbavuje možnosti že by ho někdo chtěl a nechce to řešit.
Co nefungovalo byly pozičky s kotevním světlem na což nás upozornil předem (kotevní jsme vyřešili lucernou z baterky).
Loď má mořský pumpovací záchod, ale pumpa jde tak ztuha, že po prvním použití dcerou jsem to zakázal. Na většině lodí jsem si všiml u pumpy nějaké kartuše s jakoby s voňkou, která ale možná slouží zároveň i jako mazivo? Tento záchůdek nic takového neměl a pumpovat se opravdu nedalo, voda spíš stříkala kolem táhla pumpy. Holky jsou ale zvyklé záchod v létě nepoužívat, nám to nevadilo.
První den jsme zjistili že kabel co je v lodi nedosáhne až k antoníčku. Respektive sestava různých redukcí a krátkých káblíků nám neumožní se napojit... Druhý den opraveno, ale dost na „chorvatský způsob“. POZOR, kabel má na obou stranách konektor „samce“. Pokud se tedy tedy napojíte nejdřív na mole, není problém si sáhnout na druhém konci „do žívého“. Normálně má kabel končit „samicí“...
Akumulátor - je dobíjený solárním panelem. Lednici dlouhodoběji neutáhne (my jsme ji použili ráno a večer cca po 1,5 hodině). Úsporné svícení, vodní čerpadlo a dobití telefonů utáhne (měli jsme jasno). Po návratu poslední noc v přístavu jsem si všiml, že i přes připojení na elektřinu na mole při současném zapojení ledničky už se nestihne dobíjet akumulátor. Jakmile jsem lednici vypnul, šlo napětí nahoru.
Jde dost ztuha rolfok při vytahování geny (upozorňoval mě na to majitel předem). Bylo potřeba mu pomoct rukou na přídi. Zarolovat už šel dobře.
Přístroje – na lodi je hloubkoměr ve stopách. Kompas který ukazoval o 30° víc než náměrový nebo GPS (na motor v bezvětří). Dál mechanický rychloměr s malým digitálním ukazatelem kurzu (odkud bral info netuším, nikde jsem přímač gps nenašel). Číslo bylo ale velké asi jako na dětských digitálkách. Anemometr, ani nic dalšího loď nemá.
Kuchyňka – vařič Campinggaz si manželka pochvalovala , není samozřejmě zavěšený, je potřeba dávat pozor. Má docela malé kartuše, zkontrolujte si jejich množství a stav. Horší to bylo s nádobím. Příborů sice asi pro šest lidí, talíře 3*, hrníčky 3*, menší kastrol jen 1* + malá konvička na kafe. Chyběl nám tedy druhý kastrol nebo pánvička (dokoupili jsme na místě), žádný nůž, prkýnko, naběračka ani vařečka. Je potřeba vzít s sebou. Tank
(vak pod postelí v zadní části) má 60l. Majitel mě upozorňoval že se má naplňovat max na 70%, jinak zvedá postel. Myslím, že cca 55l jsme tam dostali a problém nebyl. Pokud se jako my vyhýbáte civilizaci, chce to s sebou další kanystry.
Člun – jsem chtěl původně nechat v autě, byl ale složený a docela dobře umístěný pod schůdky, moc nezavazel, za celý týden jsme ho nevytáhli.
Přívěsný motor k němu majitel chtěl abychom měli jako záložní. Má na něj udělaný držák na žebříku, aby se dal případně použít současně s hlavním při horším počasí. Nápad to asi není blbej, já jsem ho ale uložil do bakisty aby nezavazel. S hlavním motorem (5 hp) nebyl problém, startoval dobře. Spotřebovali jsme celkem 3 litry. Při klidné hladině s ním jelo Viko 5 uzlů. Asi by dal i víc, nerad motory vytáčím. Naopak den kdy fouklo proti větru 18kt a vlnám víc než 2,5 dedal. Je navíc potřeba počítat že ve vlnách jde vrtule občas z vody. Když fouká jsou holt plachty jediný spolehlivý pohon...
Kotvy – jsou na lodi tři. Jedna Danforthka jako hlavní a dvě malé. Lana odhadem 40m + 6m řetězu.
Pokud počasí dovolí, trávím všechny noci zpravidla na kotvě. Měl jsem obavu jak bude držet kotva s lanem. Použil jsem tedy raději metodu dvou kotev za sebou a asi 4m před hlavní upevnil ještě jednu z malých. Drželo to dobře, pokud se vítr otočil zpravidla jsme stáli jen na té první – menší. Možná přehnaně opatrné řešení, ale kotva je symbolem naděje, nikoli jistoty...
Zázemí v Bašce Vodě... sociálky slušné (novější buňka). Voda a elektřina klasicky na mole. Nejedná se o uzavřenou marinu ale volně přístupný přístav kde večer korzuje dost turistů a je tam celkově docela rušno. Oblázková pláž cca 100m od lodi se pro rodiny s dětmi po cestě hodí.
Parkování jsem na radu majitele vyřešil na soukromém větším parkovišti poblíž příjezdu do BV za 200Kn/týden
Vrácení lodě proběhlo asi tak, že se pikolík co nám loď předával zeptal na druhém konci mola jestli jsou v lodi dokumenty a popřál nám šťastnou cestu. Kdybychom s lodí cokoli udělali, zjistí to asi až další posádka. Nejspíš to bylo nestandardní a jen díky tomu že majitel byl mimo. Ten asi předávání řeší důsledněji.
Když to shrnu... I přes počáteční trable kdy vypadalo že nefunguje co může je to zajímavá možnost jak si levně půjčit loď pro dva, tři, možná rodinu 2+2. V sezóně za 500Euro bez dalších poplatků a kaucí, no nekupte to

Koukám že jsem se nějak rozepsal... jsem chtěl napsat jen pár konstruktivních poznámek k lodi a když to vidím.... no mazat to už nebudu. Třeba to někomu pomůže.
D.