paralelní propojení dvou alternátorů
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
paralelní propojení dvou alternátorů
Zdravím.
Mám v lodi dva motory se dvěma alternátory. Jeden alternátor dobíjí pouze startovací baterii ke svému motoru. Druhý alternátor dobíjí startovací baterii ke svému motoru a dále trakční baterie pro ledničky, kotevní vrátek, osvětlení a pod. Je tedy zřejmé, že jeden alternátor nemá po nastartování co dělat a druhý by se strhl. Moje otázka zní, zda je možné ať už ručním, či automatickým relé po nastartování obou motorů oba oddělené okruhy paralelně propojit a oběma alternátory tak dobíjet všechny baterie současně? Popř. jaké součástky ještě do systému zařadit?
Děkuji za odpověď
Mám v lodi dva motory se dvěma alternátory. Jeden alternátor dobíjí pouze startovací baterii ke svému motoru. Druhý alternátor dobíjí startovací baterii ke svému motoru a dále trakční baterie pro ledničky, kotevní vrátek, osvětlení a pod. Je tedy zřejmé, že jeden alternátor nemá po nastartování co dělat a druhý by se strhl. Moje otázka zní, zda je možné ať už ručním, či automatickým relé po nastartování obou motorů oba oddělené okruhy paralelně propojit a oběma alternátory tak dobíjet všechny baterie současně? Popř. jaké součástky ještě do systému zařadit?
Děkuji za odpověď
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Všechny současně není moc vtipné. Jedny nabité, druhé prázdné a asi jiné konstrukce - startovací a trakční. Nebude se jim to líbit. Spíš jedním obě startovací a druhým druhé. Případně ho vyměnit za silnější.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Tohle bych řešil spíš DC-DC nabíječkou (a návrhem od odborníka). Propojování baterií rozdílných konstrukcí a hlavně asi kapacit není moc dobré. Předpokládám, že na lodi se dvěma motory bude servisní baterie spíš větší. Plus AC nabíječka, solární regl apod...
- Viky_CZ
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Kdyby mel na obou motorech propojovaci rele k pridavny baterce, pokud mozno nastaveny na spinani pri stejnym napeti, tak by to velmi pravdepodobne mohlo fungovat, protoze k propojeni baterii by doslo pouze v situaci kdy jsou k tomu vhodny podminky. Je to trochu prasarna, ale prijde mi to docela proveditelny.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Spoj oba generátory paralelně. Budou se chovat jako jeden. Zapoj je na startovací baterii.
Mezi startovací a spotřební baterii zapoj obousměrně relé citlivé na napětí třeba Blue Sea SI-ACR 120A
Na startovací baterii zapoj 220V nabíječku
Jakmile stoupne napětí na nabíjecí spojí relé oba bateriové bloky a bude oba nabíjet.
https://www.bluesea.com/systems
https://www.google.com/search?q=blue+se ... e&ie=UTF-8
Mezi startovací a spotřební baterii zapoj obousměrně relé citlivé na napětí třeba Blue Sea SI-ACR 120A
Na startovací baterii zapoj 220V nabíječku
Jakmile stoupne napětí na nabíjecí spojí relé oba bateriové bloky a bude oba nabíjet.
https://www.bluesea.com/systems
https://www.google.com/search?q=blue+se ... e&ie=UTF-8
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Při pouhém paralelním spojení se regulátory obou alternátorů "nedomluví" budou se přetahovat a střídavě vypínat a zapínat.
Profi řešení nabízí firma Balmar - jedná se o produkt Centerfielder, ten zajistí, že alternátory budou vybuzeny rovnoměrně. K tomu je ještě třeba nahradit regulátory obou alternátorů za regulátory Balmar.
Jako oddělovače startovacích a trakčních baterií můžeš použít "Digital Duo Charge" od stejné firmy, nebo jiné, třeba od Victronu.
Celé to vyjde celkem draho, asi by to šlo vymyslet a spájet za pár stovek, ale kde na to vzít čas, že?
https://balmar.net/wp-content/uploads/2 ... Manual.pdf
Profi řešení nabízí firma Balmar - jedná se o produkt Centerfielder, ten zajistí, že alternátory budou vybuzeny rovnoměrně. K tomu je ještě třeba nahradit regulátory obou alternátorů za regulátory Balmar.
Jako oddělovače startovacích a trakčních baterií můžeš použít "Digital Duo Charge" od stejné firmy, nebo jiné, třeba od Victronu.
Celé to vyjde celkem draho, asi by to šlo vymyslet a spájet za pár stovek, ale kde na to vzít čas, že?
https://balmar.net/wp-content/uploads/2 ... Manual.pdf
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Široko daleko je nejjednodušší a za pár švestek koupit silnější altik. Výběr je obrovský a pokud seženeš někoho, kdo má u nich účet, tak i s výraznou slevou.
https://www.elancar.cz/alternatory-a-jejich-dily/
Mimochodem, nevím kolik Ah potřebuješ dobíjet, do tak 250 stačí jakýkoli, stejně regulátor větší proud nepustí. To bys musel mít regulátor na trochu vyšší napětí.
https://www.elancar.cz/alternatory-a-jejich-dily/
Mimochodem, nevím kolik Ah potřebuješ dobíjet, do tak 250 stačí jakýkoli, stejně regulátor větší proud nepustí. To bys musel mít regulátor na trochu vyšší napětí.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
David: To bys musel mít regulátor na trochu vyšší napětí.
To snad ne napětí ale vyšší proud v A.
A když pojede na motor bez generátoru tak bude nabíjet čím???
To snad ne napětí ale vyšší proud v A.
A když pojede na motor bez generátoru tak bude nabíjet čím???
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Zjisti si něco o nabíjení baterek.
- BigTwin_Jirka
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
- Reputace: 8
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Mám v lodi dva motory, každý s vlastním alternátorem. Oba alternátory jdou přímo bez jakýchkoliv udělátek na jednu (stejnou) svorku na bateriovém spínači. Je jedno jaký motor jde nebo zda běží oba najednou. Ještě pro úplnost, za bateriovým spínačem mám jen jednu baterii. Loď není napadená kutilem, vše je v původním stavu. Baterie je aktuálně osm let stará a nejeví známky únavy. Ale nikoho nechci odradit od toho aby to dělal po svém a složitě.
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
LukasK navrhuje rěšení, které je profesionálně nejlepší a nejnovější, to ale taky něco stojí.
Pokud chceš ušetřit, je možné rozdělit servisní baterie, a tím i spotřebiče na polovinu a tu odpojit a zapojit na nabíjení méně zatíženého alternátoru. Samozřejmě by měl být zachován stejný systém distribuce nabíjecí energie mezi startovací a servisní baterií ( manuální přepínač, diodový oddělovač, senzitivní relé a pod.) jako u původního okruhu. Nevýhodou je, že když jedeš na jeden motor, nabíjíš pouze příslušnou polovinu servisních baterií.
Nevím jaký máš regulátor více zatíženého alternátoru, správně by měl být externí s napěťovým vstupem od servisní baterie. A toto by mělo být i u druhého regulátoru.
Pokud ti to není jasné , pošli mi SZ s detaily. Možná najdu i další řešení
Eda
Pokud chceš ušetřit, je možné rozdělit servisní baterie, a tím i spotřebiče na polovinu a tu odpojit a zapojit na nabíjení méně zatíženého alternátoru. Samozřejmě by měl být zachován stejný systém distribuce nabíjecí energie mezi startovací a servisní baterií ( manuální přepínač, diodový oddělovač, senzitivní relé a pod.) jako u původního okruhu. Nevýhodou je, že když jedeš na jeden motor, nabíjíš pouze příslušnou polovinu servisních baterií.
Nevím jaký máš regulátor více zatíženého alternátoru, správně by měl být externí s napěťovým vstupem od servisní baterie. A toto by mělo být i u druhého regulátoru.
Pokud ti to není jasné , pošli mi SZ s detaily. Možná najdu i další řešení

Eda
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
BigTwin_Jirka píše:Mám v lodi dva motory, každý s vlastním alternátorem. Oba alternátory jdou přímo bez jakýchkoliv udělátek na jednu (stejnou) svorku na bateriovém spínači. Je jedno jaký motor jde nebo zda běží oba najednou. Ještě pro úplnost, za bateriovým spínačem mám jen jednu baterii. Loď není napadená kutilem, vše je v původním stavu. Baterie je aktuálně osm let stará a nejeví známky únavy. Ale nikoho nechci odradit od toho aby to dělal po svém a složitě.
Tazatel chce využít potenciál obou alternátorů a k tomu pouhé paralelní spojení alternátorů skutečně nestačí. Funguje to, ale jeden z alternátorů se vždy bude "flákat".
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Řešit jestli jede na jeden nebo oba je jaksi mimo mísu. Na oba to jede líp a levněji, a když chce na jeden, může si vybrat. Dva paralelně se budou hádat, jak již výše uvedeno. A dělat z lodi polovodičový blázinec nevidím jako jednoduché řešení. Mám na jedný mašině dva altíky už dvacet let a není o čem se bavit.
Btw. Regulace altíku je nastavená na odběr spotřebičů a když odběr není, tak na i na ne zcela nabité baterce vyleze napětí nad 13,5V a reg stáhne proud. By neplynovala atd. Takže představa, že silnější altík dobije výrazně rychleji není úplně přesná. Ošidí se to spec regulátorem, prodává se, ale orig altík musí mít regulátor venku, aby šel odpojit, a ne integrovaný, jak je dnes zvykem.
Btw. Regulace altíku je nastavená na odběr spotřebičů a když odběr není, tak na i na ne zcela nabité baterce vyleze napětí nad 13,5V a reg stáhne proud. By neplynovala atd. Takže představa, že silnější altík dobije výrazně rychleji není úplně přesná. Ošidí se to spec regulátorem, prodává se, ale orig altík musí mít regulátor venku, aby šel odpojit, a ne integrovaný, jak je dnes zvykem.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
BigTwin_Jirka - Jirko souhlasím s tebou. Praxe je důležitější než teorie profesorů. Jednoduché řešení je nejspolehlivější. Díky
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Jenže Jirka má jednu baterii a tazatel dvě, každou jinou. Což je dost zásadní rozdíl. Takže tohle pro něj není řešení.
- BigTwin_Jirka
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
- Reputace: 8
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
V dotazu šlo o propojení dvou alternátorů. To jsem popsal až po bateriový spínač. Pokud to chcete popsat i dále, pak já osobně bych volil následující: Namísto jednoduchého spínače bych volil přepínač a ručně bych přehazoval zátěž alternátorů do dvou větví. Mám rád věci pod kontrolou a jelikož jsem dostatečně vzdělán v oboru tak vím, o kolik se mi sníží spolehlivost celku vložením dalšího zdánlivé jednoduchého prvku neřkuli celého ansámblu kurvítek.
Přepínač namátkou zde http://images.app.goo.gl/asc98YUcp6YD3dUFA
Přepínač namátkou zde http://images.app.goo.gl/asc98YUcp6YD3dUFA
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Nikoli. Tazatel chtěl propojení dvou altiků na současné dobíjení dvou odlišných aku. Což jsme se shodli, že není ideální.
Pokud jde o kurvítka, zvlášť polovodičová a tudíž běžně neopravitelná, hluboce souhlasím.
Pokud jde o kurvítka, zvlášť polovodičová a tudíž běžně neopravitelná, hluboce souhlasím.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: paralelní propojení dvou alternátorů
Prosím čtěte:
Spoj oba generátory paralelně. Budou se chovat jako jeden. Zapoj je na startovací baterii.
Mezi startovací a spotřební baterii zapoj obousměrně relé citlivé na napětí třeba Blue Sea SI-ACR 120A
Na startovací baterii zapoj 220V nabíječku a solarní regulátor
Jakmile stoupne napětí na nabíjecí spojí relé oba bateriové bloky a bude oba nabíjet. Věřím automatickému relé a ne sobě že spojení baterií nezapomenu zapnout nebo vypnout.
https://www.bluesea.com/systems
https://www.google.com/search?q=blue+se ... e&ie=UTF-8
Takhle to máme na naší lodi 40 let. Spotřební blok má 4 bateria a startovací 1 baterii. Praxe je dúležitější než kde jaké teorie. Přeji hodně zdaru
Spoj oba generátory paralelně. Budou se chovat jako jeden. Zapoj je na startovací baterii.
Mezi startovací a spotřební baterii zapoj obousměrně relé citlivé na napětí třeba Blue Sea SI-ACR 120A
Na startovací baterii zapoj 220V nabíječku a solarní regulátor
Jakmile stoupne napětí na nabíjecí spojí relé oba bateriové bloky a bude oba nabíjet. Věřím automatickému relé a ne sobě že spojení baterií nezapomenu zapnout nebo vypnout.
https://www.bluesea.com/systems
https://www.google.com/search?q=blue+se ... e&ie=UTF-8
Takhle to máme na naší lodi 40 let. Spotřební blok má 4 bateria a startovací 1 baterii. Praxe je dúležitější než kde jaké teorie. Přeji hodně zdaru
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti