paralelní propojení dvou alternátorů

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

pancirm
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: čtv srp 25, 2016 2:51 pm
Reputace: 0

paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod pancirm » pon črc 26, 2021 11:19 am

Zdravím.

Mám v lodi dva motory se dvěma alternátory. Jeden alternátor dobíjí pouze startovací baterii ke svému motoru. Druhý alternátor dobíjí startovací baterii ke svému motoru a dále trakční baterie pro ledničky, kotevní vrátek, osvětlení a pod. Je tedy zřejmé, že jeden alternátor nemá po nastartování co dělat a druhý by se strhl. Moje otázka zní, zda je možné ať už ručním, či automatickým relé po nastartování obou motorů oba oddělené okruhy paralelně propojit a oběma alternátory tak dobíjet všechny baterie současně? Popř. jaké součástky ještě do systému zařadit?

Děkuji za odpověď
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod david » pon črc 26, 2021 11:42 am

Všechny současně není moc vtipné. Jedny nabité, druhé prázdné a asi jiné konstrukce - startovací a trakční. Nebude se jim to líbit. Spíš jedním obě startovací a druhým druhé. Případně ho vyměnit za silnější.
Uživatelský avatar
LadaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 577
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod LadaM » úte črc 27, 2021 12:05 pm

Tohle bych řešil spíš DC-DC nabíječkou (a návrhem od odborníka). Propojování baterií rozdílných konstrukcí a hlavně asi kapacit není moc dobré. Předpokládám, že na lodi se dvěma motory bude servisní baterie spíš větší. Plus AC nabíječka, solární regl apod...
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod Viky_CZ » ned srp 08, 2021 10:17 am

Kdyby mel na obou motorech propojovaci rele k pridavny baterce, pokud mozno nastaveny na spinani pri stejnym napeti, tak by to velmi pravdepodobne mohlo fungovat, protoze k propojeni baterii by doslo pouze v situaci kdy jsou k tomu vhodny podminky. Je to trochu prasarna, ale prijde mi to docela proveditelny.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř srp 11, 2021 9:22 am

Spoj oba generátory paralelně. Budou se chovat jako jeden. Zapoj je na startovací baterii.
Mezi startovací a spotřební baterii zapoj obousměrně relé citlivé na napětí třeba Blue Sea SI-ACR 120A
Na startovací baterii zapoj 220V nabíječku
Jakmile stoupne napětí na nabíjecí spojí relé oba bateriové bloky a bude oba nabíjet.
https://www.bluesea.com/systems
https://www.google.com/search?q=blue+se ... e&ie=UTF-8
LukasK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: sob lis 28, 2015 10:16 pm
Reputace: 11

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod LukasK » čtv srp 12, 2021 4:28 pm

Při pouhém paralelním spojení se regulátory obou alternátorů "nedomluví" budou se přetahovat a střídavě vypínat a zapínat.

Profi řešení nabízí firma Balmar - jedná se o produkt Centerfielder, ten zajistí, že alternátory budou vybuzeny rovnoměrně. K tomu je ještě třeba nahradit regulátory obou alternátorů za regulátory Balmar.

Jako oddělovače startovacích a trakčních baterií můžeš použít "Digital Duo Charge" od stejné firmy, nebo jiné, třeba od Victronu.

Celé to vyjde celkem draho, asi by to šlo vymyslet a spájet za pár stovek, ale kde na to vzít čas, že?

https://balmar.net/wp-content/uploads/2 ... Manual.pdf

Image14.jpg
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod david » čtv srp 12, 2021 5:12 pm

Široko daleko je nejjednodušší a za pár švestek koupit silnější altik. Výběr je obrovský a pokud seženeš někoho, kdo má u nich účet, tak i s výraznou slevou.
https://www.elancar.cz/alternatory-a-jejich-dily/
Mimochodem, nevím kolik Ah potřebuješ dobíjet, do tak 250 stačí jakýkoli, stejně regulátor větší proud nepustí. To bys musel mít regulátor na trochu vyšší napětí.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv srp 12, 2021 5:51 pm

David: To bys musel mít regulátor na trochu vyšší napětí.
To snad ne napětí ale vyšší proud v A.
A když pojede na motor bez generátoru tak bude nabíjet čím???
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod david » čtv srp 12, 2021 6:15 pm

Zjisti si něco o nabíjení baterek.
Uživatelský avatar
BigTwin_Jirka
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
Reputace: 8

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod BigTwin_Jirka » čtv srp 12, 2021 6:57 pm

Mám v lodi dva motory, každý s vlastním alternátorem. Oba alternátory jdou přímo bez jakýchkoliv udělátek na jednu (stejnou) svorku na bateriovém spínači. Je jedno jaký motor jde nebo zda běží oba najednou. Ještě pro úplnost, za bateriovým spínačem mám jen jednu baterii. Loď není napadená kutilem, vše je v původním stavu. Baterie je aktuálně osm let stará a nejeví známky únavy. Ale nikoho nechci odradit od toho aby to dělal po svém a složitě.
Uživatelský avatar
Eda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 41
Registrován: ned srp 27, 2017 4:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod Eda » čtv srp 12, 2021 7:12 pm

LukasK navrhuje rěšení, které je profesionálně nejlepší a nejnovější, to ale taky něco stojí.

Pokud chceš ušetřit, je možné rozdělit servisní baterie, a tím i spotřebiče na polovinu a tu odpojit a zapojit na nabíjení méně zatíženého alternátoru. Samozřejmě by měl být zachován stejný systém distribuce nabíjecí energie mezi startovací a servisní baterií ( manuální přepínač, diodový oddělovač, senzitivní relé a pod.) jako u původního okruhu. Nevýhodou je, že když jedeš na jeden motor, nabíjíš pouze příslušnou polovinu servisních baterií.
Nevím jaký máš regulátor více zatíženého alternátoru, správně by měl být externí s napěťovým vstupem od servisní baterie. A toto by mělo být i u druhého regulátoru.
Pokud ti to není jasné , pošli mi SZ s detaily. Možná najdu i další řešení :-)

Eda
LukasK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: sob lis 28, 2015 10:16 pm
Reputace: 11

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod LukasK » čtv srp 12, 2021 7:25 pm

BigTwin_Jirka píše:Mám v lodi dva motory, každý s vlastním alternátorem. Oba alternátory jdou přímo bez jakýchkoliv udělátek na jednu (stejnou) svorku na bateriovém spínači. Je jedno jaký motor jde nebo zda běží oba najednou. Ještě pro úplnost, za bateriovým spínačem mám jen jednu baterii. Loď není napadená kutilem, vše je v původním stavu. Baterie je aktuálně osm let stará a nejeví známky únavy. Ale nikoho nechci odradit od toho aby to dělal po svém a složitě.


Tazatel chce využít potenciál obou alternátorů a k tomu pouhé paralelní spojení alternátorů skutečně nestačí. Funguje to, ale jeden z alternátorů se vždy bude "flákat".
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod david » čtv srp 12, 2021 9:24 pm

Řešit jestli jede na jeden nebo oba je jaksi mimo mísu. Na oba to jede líp a levněji, a když chce na jeden, může si vybrat. Dva paralelně se budou hádat, jak již výše uvedeno. A dělat z lodi polovodičový blázinec nevidím jako jednoduché řešení. Mám na jedný mašině dva altíky už dvacet let a není o čem se bavit.
Btw. Regulace altíku je nastavená na odběr spotřebičů a když odběr není, tak na i na ne zcela nabité baterce vyleze napětí nad 13,5V a reg stáhne proud. By neplynovala atd. Takže představa, že silnější altík dobije výrazně rychleji není úplně přesná. Ošidí se to spec regulátorem, prodává se, ale orig altík musí mít regulátor venku, aby šel odpojit, a ne integrovaný, jak je dnes zvykem.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát srp 13, 2021 10:16 am

BigTwin_Jirka - Jirko souhlasím s tebou. Praxe je důležitější než teorie profesorů. Jednoduché řešení je nejspolehlivější. Díky
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod david » pát srp 13, 2021 11:18 am

Jenže Jirka má jednu baterii a tazatel dvě, každou jinou. Což je dost zásadní rozdíl. Takže tohle pro něj není řešení.
Uživatelský avatar
BigTwin_Jirka
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
Reputace: 8

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod BigTwin_Jirka » pát srp 13, 2021 12:13 pm

V dotazu šlo o propojení dvou alternátorů. To jsem popsal až po bateriový spínač. Pokud to chcete popsat i dále, pak já osobně bych volil následující: Namísto jednoduchého spínače bych volil přepínač a ručně bych přehazoval zátěž alternátorů do dvou větví. Mám rád věci pod kontrolou a jelikož jsem dostatečně vzdělán v oboru tak vím, o kolik se mi sníží spolehlivost celku vložením dalšího zdánlivé jednoduchého prvku neřkuli celého ansámblu kurvítek.

Přepínač namátkou zde http://images.app.goo.gl/asc98YUcp6YD3dUFA
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod david » pát srp 13, 2021 12:47 pm

Nikoli. Tazatel chtěl propojení dvou altiků na současné dobíjení dvou odlišných aku. Což jsme se shodli, že není ideální.
Pokud jde o kurvítka, zvlášť polovodičová a tudíž běžně neopravitelná, hluboce souhlasím.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní propojení dvou alternátorů

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát srp 13, 2021 3:20 pm

Prosím čtěte:
Spoj oba generátory paralelně. Budou se chovat jako jeden. Zapoj je na startovací baterii.
Mezi startovací a spotřební baterii zapoj obousměrně relé citlivé na napětí třeba Blue Sea SI-ACR 120A
Na startovací baterii zapoj 220V nabíječku a solarní regulátor
Jakmile stoupne napětí na nabíjecí spojí relé oba bateriové bloky a bude oba nabíjet. Věřím automatickému relé a ne sobě že spojení baterií nezapomenu zapnout nebo vypnout.
https://www.bluesea.com/systems
https://www.google.com/search?q=blue+se ... e&ie=UTF-8
Takhle to máme na naší lodi 40 let. Spotřební blok má 4 bateria a startovací 1 baterii. Praxe je dúležitější než kde jaké teorie. Přeji hodně zdaru

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti