Výdrž baterií servisních

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod david » úte led 21, 2020 9:51 am

To je hloupost, co??
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod err_ » úte led 21, 2020 10:35 am

Nepochopil jsem tvou otazku. Mam Waeco COOLMATIC CF-40 Compressor-Cooler (nyni DOMETIC), coz byla v te dobe jedna z neuspornejsich lednic k dostani. Krasne hodnoty jako 0.6A - 1A apod., udavane ve specifikaci jsou +/- realne uz u predchlazene lednice, pri nachlazovani jsou vsak casto prekracovany az na 5.5A, kdy to jiz (za standardniho nastaveni) odpoji baterii a lednice prestane chladit. Pokud neni banka baterii, ale jen jedna spotrebni, musi se to prenastavit, aby to na ni nebralo ohled a seplo se to i pri docasnem podpeti.

Odber jsem meril laboratornim zdrojem a vlastne to mohu i nahrat na video. Lednici mam ted v kancelari a zdroj hned nad ni. Neni tedy problem to zapojit a hodnoty ukazat.

Lednici mam nekolik let, chladi hezky, jsem s ni spokojen, jen je treba tohle vsechno vedet. Jinak samozrejme, pred plutim hodit do lednice pytel ledu.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod david » úte led 21, 2020 3:16 pm

Protože 5,5 - 6A je normální odběr při 12V. Tak jaké "až".
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod err_ » úte led 21, 2020 5:11 pm

To ale neni pravda. Viz. vyse. Jen je potreba s tou 5A spickou pocitat pri predchlazovani, resp. prvnim nachlazeni. Pokud das do lednice pytel ledu, nejlepe nahoru pod viko, mas odber cca 1A -2A.

Precti si specifikaci. Lednici mam, skutecne hodnoty znam dobre.
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Petr OKIN » úte led 21, 2020 6:07 pm

Zajímavé - regulovaný kompresor?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod david » úte led 21, 2020 6:44 pm

Určitě ne, nebo mám divnou lednici. Kompresor naběhne a bere 5,5A. Ostatně u Errovy udávají nominál 6A při 12V.
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Petr OKIN » úte led 21, 2020 6:59 pm

Já myslel tu lednici od err_ Jinak si ty změny proudu při chlazení totiž nedokážu vysvětlit...
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod david » úte led 21, 2020 7:26 pm

To ani vysvětlit nejde. Dyť píšu, že v manuálu jeho aparátu udávají 6A.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod err_ » úte led 21, 2020 7:29 pm

Natocim vam to na kameru. Doufam, ze bude stacit display laboratorniho zdroje. Sedel jsem u toho a dival jsem se na to. Resil jsem to, protoze se mi v polovine dne na vode lednice vypinala a ja nevedel proc. Tak jsem si ji vzal do kancelare a resil to. A meril, abych vedel spotrebu.

Nicmene mas pravdu, v manualu je skutecne na 12V 6A. Tak jde jen o to, zda se pri urcite teplote spina kompresor naplno nebo je nejak regulovany. Logiku to v sobe ma. Nevim, zmerim to.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod david » úte led 21, 2020 8:00 pm

Kompresor jde naplno, mění se doba chodu.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte led 21, 2020 8:18 pm

Přátelé myslím že tu diskutujete starší systém. Moderní kompresorové systémy mají regulaci otáček komresoru a jeho vypínání.
Regulace intenzivně chladí když je aktivní nabíjení baterií a chladí extra zásobník chladu.
Systémy jsou chlazené vzduchem a efektivnější jsou chlazené vodou
Je podstatný rozdíl mezi maximální spotřebou při nachlazování a průměrnou spotřebou při udržení nastavené teploty.
Spotřebu ovlivňuje jestli je to box nebo lednice, nastavená teplota v lednici, její velikost, tepelná izolace.
Různé systémy najdete třeba tady:
http://www.thermoprodukter.se/templates ... roupGuid=5
Vodou chlazený systém s regulací ASU s nízkou spotřebou a akumulátorem chladu.
Isotherm.jpg
Isotherm.jpg (89.7 KiB) Zobrazeno 20402 x

Pomůžu tady s překladem:
Specifikace Isotherm ASU 3251 SP
Provozní napětí 12-24 V
Max. objem boxu 125 l
Výparník Malý zásobník chladu
Rozměry zásobníku chladu (DxŠxV) 300x210x60 mm
Rozměry kompresoru (DxŠxV) 210x135x155 mm
Váha 15 kg
Spotřeba energie Střední / Max (12 V) * 0,35 / 4,8 A
Typ kompresoru Danfoss BD35F
Teplotní rozsah dolů do + 2 ° C
*) Průměrná / maximální spotřeba energie při 12 V při + 6 ° C v chlazeném prostoru a okolní teplotě + 22 ° C měřené v normálně izolovaném chladicí boxu s objemem polovinou doporučeného maximálního objemu, jak je uvedeno výše, a chodu motoru 1 hodinu / den. Průměrná je průměrná spotřeba v čase a maximální je spotřeba během chodu kompresoru.
Číslo výrobku: 3251SP
Naposledy upravil(a) Pavel-Sulc dne úte led 21, 2020 9:35 pm, celkem upraveno 4 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod david » úte led 21, 2020 8:27 pm

Zajímavé je, že v tom odkazu žádná taková není. Estli si nepleteš průměrnou a maximální.
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Petr OKIN » úte led 21, 2020 9:08 pm

Pavel-Sulc píše:Moderní kompresorové systémy mají regulaci otáček komresoru a jeho vypínání.

Ano, tohle vysvětluje popsaný stav...
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte led 21, 2020 10:18 pm

V naší lodi máme Isotherm ASU 3751 SP v boxu. Zkušenosti jsou skvělé.
Solár Sunbeam system 50W a MPPT regulátor stačí dobíjet spotřebu.
Pod deskou je akumulátor chladu.
DSC04877.jpg

DSC04131.jpg
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod err_ » úte led 21, 2020 10:57 pm

david píše:Kompresor jde naplno, mění se doba chodu.


Myslim, ze mas pravdu. Jelikoz jde o stlaceni chladiva, pro dosazeni stejneho tlaku je treba bud delsi chod na nizsi otacky nebo kratsi naplno. Ve finale spotreba stejna, jen se bude lisit aktualni spotreba v case. Selskym rozumem to tedy nedava smysl.

Mam to sice zmerene, ale je to jiz nejakou dobu, tak doufam, ze to s necim nemotam. Zitra nebo pozitri to projistotu zmerim. To je asi jedina cesta.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod david » stř led 22, 2020 12:29 am

Tak jsem prohrál:The BD compressor series is specially designed for
refrigeration in boat applications. A sturdy design
enables it to resist vibrations, hard impacts, and
heavy seas.
BD compressors cover a capacity range from 20 to
180 Watt. They are ideal for low and medium back
pressure applications and refrigerator sizes up to 180
liters and freezers up to 90 liters.
The compressor's capacity can be adjusted manually.
A special version of the electronic unit will adapt
the capacity of the compressor automatically (AEO)
to the actual load on the refrigeration system. The
algorithm will adjust the speed of the compressor to
achieve a running time of approximately 30 minutes.
This is the most energy efficient way to operate the
compressor.
The BD1.4F-VSD.2 and BD35F/BD50F (with second
generation electronic unit 101N0212) offer an ECO
function which adapts the speed of the compressor
so that it runs at an optimal level.
Furthermore, these functions protect the compressor
from short cycling in low load situations and also
reduce the number of starts and thus saving battery
life. An optional LED (diode) will flash and the
following faults will be indicated by a blinking light:
low battery voltage, fan overload, minimum speed
exceeded, thermal cut-out, motor start error.
The new BD1.4F-VSD.2 has additional features such
as fan speed control, built in electronic thermostat,
communication interface which makes programming
the controller easy without requiring resistors or
extra wiring.
The electronic unit provides protection against
electromagnetic interference (EMI) which will allow
communication and navigation equipment to work
unproblematically without any disturbance.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř led 22, 2020 4:29 am

Překlad http://www.thermoprodukter.se/layout/cu ... s/Tips.pdf
Tipy•
Snažte se přinést co nejvíce studená jídla. Není nutné nechat chlazení v lodi běžet, pokud nyní motor neběží.
Pokud máte kompresorové chlazení, pak existuje kapacita.
• Chlazení znamená pohyb tepla. Ujistěte se, že existuje dobré větrání, kde má být odváděno teplo, obvykle u kompresoru.
Pokud teplota stoupne nad 40 ° C, je třeba zlepšit výměnu vzduchu. Udělejte ventilační otvory tak vysoko jakomožné a co nejníže, nejlépe přímo ze studeného kýlu. Stačí pár otvorů velikosti pětikoruny, jen kyž jsou vysoko a nízko, takže vzduch stoupá z prostoru.
Všechny vzduchem chlazené jednotky Isotherm mají ventilátor, který zajišťuje proudění vzduchu, takže není problém.
Pokud jste však vybrali Isotherm SP nebo Magnum chlazený mořskou vodou, jste zcela nezávislí na teplotě v lodi.
• Při opuštění lodi, i když na kratší dobu, s vypnutou ledničkou, nechte dveře / víko vždy otevřené.
• U boxu se vždy ujistěte, že je vypouštění zavřeno. Jinak studený vzduch „vytéká“ a musí být nahrazen teplým vlhkým vzduchem z lodi.
• Nikdy nevypínejte chladničku v noci. Elektrickou energii, kterou možná ušetříte, musíte zaplatit znovu, když musí jídlo znovuvychladnout. Kromě toho je škodlivé, aby potraviny nebyly udržovány stále na správné teplotě. A zvuk z kompresoru teď není žádný problém.
Isotherm s ASU je bezkonkurenční mezi chlazením v lodích:
1. Sleduje neustále aktuální potřebu chlazení a dostupnost elektrické energie na palubě.
2. Vytváří akumulaci chladicí energie v lednici, když je přívod elektřiny dobrý.
3. Vždy používá akumulovaný chlad, místo zatížení baterie.
4. Cítí rozdíl v různých zdrojích energie: Když motor lodi běží, je "neomezený" přístup k elektrické energii, ale pouze na krátkou dobu, 5-10 minut při jízdě do nebo ven z přístavu. Isotherm ASU se zapne naplno, aby plně využil této krátkodobé energie. Pokud na druhou stranu jsou za energetický doplněk odpovědné solární články nebo pobřežní zdroj energie, je to často omezená kapacita, ale na oplátku na delší dobu. Isotherm ASU snímá rozdíl a umožňuje kompresor (y)TWIN) jít přesně takovými otáčkami, že vždy baterie a ostatní spotřebiče se dostanou na první místo, ale místo toho chladí pomaleji a bez toho, aby v box /lednice příliš vychladl. Ale pokud například solární články jsou na chvíli zatemněny Isotherm se uklidňuje a podle toho snižuje rychlost.
5. Isotherm ASU se automaticky přizpůsobí vašim potřebám chlazení. Koneckonců, dáš hodně teplého jídla nebo zapomeneš na dveře /když jsou dveře otevřené, Isotherm ASU zvyšuje svoji kapacitu stejně jako jídlo potřebuje, aby dosáhlo teploty a nepoškodilo se. Jakmile se teplota začne stát přijatelnou, Isotherm postupně klesá na minimum.
6. Isotherm ASU přemýšlí. Pokud se změní dodávka elektřiny nebo potřeba chlazení, Isotherm vždy čeká 30 sekund a sleduje jestli je vztah stabilní, než se rozhodne a učiní rozhodnutí. Je naprogramované také „minimum“provozní doby “a„ nejkratší prostoje “, takže se zbytečně nespustí a nezastaví a plýtvá účinností.
7. Isotherm ASU se přizpůsobí podmínkám. Když se vyrábí Isotherm, nevíme, zda bude namontován v chladném prostoru na lodi v severských zemích nebo v horké strojovně v Dubaji. Isotherm ASU to vnímá a reguluje otáčky chladicího ventilátoru nebo čerpadla mořské vody, na přesnou úroveň potřebnou k účinnému odvádění tepla. To pomáhá také udržovat nízkou hladinu hluku, protože kompresory mají nízkou hladinu hluku.
8. Chladnička, zejména ve vlhkém prostředí, ve kterém může být loď, musí být odmrazena. To je to, co dělá Isotherm ASU automaticky jednou za každý 10. den a nejlépe v noci.
9. Chladicí kompresor nebo kompresory Isotherm ASU startují vždy při nízkých otáčkách a poté se pomalu přizpůsobují aktuální potřebě. Žádný „start zvuk“ nebo proudové rázy
10. Isotherm ASU má samozřejmě podpěťovou ochranu, pracuje na 12 a 24 V, nereaguje na záměnu plusu a mínusu a je zcela odrušen pro rádio
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 753
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel63 » úte led 28, 2020 9:31 pm

Na zmíněné lodi je lednice a mrazák. Já obvykle mrazák nezapínám, lednici naopak nechávám po celou dobu plavby, pokud není problém s bateriemi, což po výměně baterií a doplnění solárních panelů nebyl problém. Hlavně - původní baterie (i ty druhé po první výměně, než se opravilo dobíjení z alternátoru) byly záhy tak špatné, že i při běžícím motoru byl problém vytáhnout 30 m kotevního řetězu na jeden zátah, napětí baterií šlo pod 12 V už asi po navinutí 20 m, natož aby člověk kotvil třeba na 3. pokus. A to jsem považoval za kritické. Po druhé výměně baterií a doplnění solárka nebyl problém, tedy až na jednu nepříjemnost, kdy mi v dost nevhodné chvíli odešla pojistka kotevního vrátku, protože původní 130 A se spálila díky obrácenému chodu dálkového ovládání (od kormidla) vrátku kotvy (závada do výrobce), a protože jsme tehdy sehnali jen 100 A, tak tam rok byla 100 A a nikdo ji pak za 130 A nevyměnil, až mne to doběhlo samozřejmě v té nejnevhodnější chvíli, kdy jsem kvůli bočnímu větru a kotvení kotva - břeh potřeboval rychle vytáhnout kotvu, než mne to snese na sousední loď a než se kotva při popotažení chytne za řetěz na dně, o kterém jsem se dozvěděl při potopení po položení kotvy. Holt co se neudělá hned, to se jednou vymstí ...

Ale k lednicím - určitě jsou kompresorové, ale na 12 V, protože když odešel ten měnič, tak lednice a mrazák fungovaly.

Pavel.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod geus » sob led 04, 2025 1:22 pm

Zdravím . Musim koupit nové baterie. provozni. Jake pouzivate? Trakčni, AMG. Nebo ty dual . Li nechci . Nebo gelove? Musim tam dat aspoň 3 po 120 nebo 140ah. Vyhoda u Agm je asi ta kdyby mi klekly startovaci daly by se vyuzitna na start nouzove
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Libor » ned led 05, 2025 6:46 pm

Já jsem si oblíbil dual Exide
Od roku 2015v jedu druhou sadu
Motorové nasasuji nové a ty se později posunou na místo servisních. Celkem vozím dle situace 5ks.

Momentálně to mám takto
2x motorová 62AH (dříve bylo 2x 80), U motorovek spíše sleduji startovací prou d než Ah, tak dnes mám 2x 62 Ah
https://www.battery-import.cz/autobater ... 2v--eb621/

a 3 servisní 80 Ah, i když poslední sezonu jsme jen motorovali tak svůj životní cyklus dojížděla poslední 80 Ah z první sady,. v jednom kuse. Na noc to stačí.
Na moři je více plachet a méně motoru, tak opět budou v sezóně 3 servisní 80-ky.
https://www.battery-import.cz/dual/bate ... a--er-350/

Průmerná doba u mě asi 5let, ale asi jsem je odrovnal zbytečně brzo, Prý bezúdržbové.... a když jsem je vzal na zimu domů a otevřel kryt a tak do každé šlo skoro půl litru destilky., :(
Na moři to houpe a asi se vyčabrá dost ven,,,.a pak chybí a vrch desek, mřížek je na suchu a degraduje. Kdybych doléval pravidelně tak by mohly držet i déle,
Uživatelský avatar
avalon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Bratislava

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod avalon » pon kvě 19, 2025 8:07 pm

cau Libor, kukam po tych baterkach a zistil som, ze tak ako pri Exide je cena Batery import v Cr nizsia ako na SR stranke, tak pri Varte je to opacne :D Ja sa asi dam cestou Varta https://www.battery-import.sk/dual-purp ... v--led190/. Nie ze by som Exide nedoveroval, ale pri Varte netreba dolievat alebo pravidelne kontrolovat elektrolit, ako som sa docital... este zvazujem agm prave koli tomu elektrolitu, na mori to predsa len viac hupe :-)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Libor » stř kvě 21, 2025 8:00 pm

Nevěř všemu co se píše :-)
Ty Exide taky píšou bezúdržbové a pak jsem byl překvapený…
Gelové jsou do lodě dobrá volba.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti