Výdrž baterií servisních

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
stani119
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 332
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 24

Výdrž baterií servisních

Příspěvekod stani119 » pát kvě 12, 2017 5:34 pm

Čtu příspěvky zapojení dvou baterií ..
Vy ste tak chytří chlapci dráteníci :)
Chtěl bych se zeptat jak zjistit:
1. Kolik dnů tak vydržím na kotvě když bude v provozu jen lednička, bez motoru, v létě na Jadranu
2. Jak dlouho vydrzim bez motoru při plavbě na plachty, zapnutý autopilot, navigační přístroje a lednice, podmínky pro plavbu optimální
Existuje na to nějaký jednoduchý kalkul či nějaké zkušenosti ?
Asi to bude třeba zjistit ňáké vstupy a výstupy, že :D
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Richard » pát kvě 12, 2017 5:53 pm

Nu ... je to dobrý dotaz, praktický. Jen se asi stěží dočkáš jednoduché odpovědi. Spíše se vynoří řada dalších otázek ... Jaká je kapacita servisních akumulátorů? jak jsou staré? jaký typ kompresoru má lednička? v ledničce je namraženo nebo je narváno čerstvým teplým? atd ...

A k druhé otázce ... od pasu, bez znalosti čehokokoliv kolem ... budeš rád, když vydrží jeden den.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Anonym » pát kvě 12, 2017 6:25 pm

Přesně jak píše Richard. Jenom něco málo osobních zkušeností.

V Řecku jsme vypluli z Atén, motorovali jsme do zátoky Suonion a ráno jsem nemohl vytáhnout kotvu. Řekové to moc neřeší.

Před čtrnácti dny jsme za týden promotorovali 10 mth, většinou na plachty, nikde na elektřině jsme nebyli, lednička jela celý týden a v pohodě. Teda bez autopilota, to na kurzech nepoužíváme. Loď B37 funglovka, druhá posádka.

První noc ti napoví. Pokud vyplouváš v nedělu, potraviny se ti celkem nachladí. Pokud už v sobotu, je lepší se podívat po sáčkách s ledem. Když se tam narve plná lednička teplých potravin, jede lednička nonstop. Co nejméně otvírat, nedovolit na plachtách používat konvertory na 230V. Přes den vypínat pojistu osvětlení kajut. Oni to neřeší. Ráno je šero, tak to zapne a pak to svítí zbytečně celý den. Buzerovat za svícení. Sedí v kokpitu, jde si pro něco do kajuty a už tam nechá svítit.
Pokud první noc ukáže že je potřeba šetřit, vypínat na noc ledničku. Po té co se do ní přestane chodit vypnu, ráno zapnu.
Uživatelský avatar
stani119
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 332
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 24

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod stani119 » sob kvě 13, 2017 9:59 pm

Takže to chce vyzkoušet
1. U mola vyrvu el. přípojku a budu popíjet chlazené pivo dokud lednice nevycucne baterie
2. Výjezdu z mariny s budu křižovat s auto pilotem do jeho posledního dechu
Výsledky oznámím pokud přežiju :crazy:
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 430
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod jajarin » pon kvě 15, 2017 8:32 am

Ahoj všem! Chci se zeptat jestli někdo z pánů instruktorů nejede s kurzem do Zadaru od 20-27.5. Kamarádovi odcizili doklady a samozřejmě i průkaz Voditel brodice B. Jestli by nemohl vyvednout kopii na Kapitaniátu v Zadaru. Vše potřebné dodám : foto, č.průkazu, datum vydání i Kuny. Před 4 roky to stálo 40Kn bude i odměna.Díky
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Anonym » pon kvě 15, 2017 8:34 am

To si děláš kozy....

Ťapkám pomocí Galaxy S7
Uživatelský avatar
HoPrahok
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 197
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 1

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod HoPrahok » pon kvě 15, 2017 1:28 pm

To by bylo na dlouhou diskusi, konkrétní loď resp. baterie a stáří. Potřeba na to i vybavení - zátěžový ampermetr. Elektrikář z naší posádky měřil baterie během jedné plavby, plně nabito a z teoretických 360 Ah dávaly 140 Ah. Tak zhruba si spočítat Watt odběr, vydělit 12V, mám sežrané Ampéry za hodinu a vím jak dlouho vydrží.

Obecně ale platí, šetřit elektřinou :-)
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Beda » pon kvě 15, 2017 5:43 pm

Ted maji novejsi regulatory MPPT mereni Ah na vystupu pro spotrebice. Naplno nabijes, odpojis nabijeni a zapnes spotrebice, dobra je i autozarovka do hlavnich svetlometu ( vetsinou odejde vlakno pro klopene svetla ). Vybijeni se samo zastavi az klesne napeti na nastavene na regulatoru, chrani AKU pred hlubokym vybijenim a uvidis kolik Ah to dalo.

Na vlastni lod se hodi elektrocentrala. Zase zalezi na jakou cestu se vydas....Na kratke staci benzinova ( nekdo nechce, kdyz ma nadrz na naftu ), na dlouhou na naftu, abys nemusel tahat sebou hodne benzinu. Stoji to nejaky tisic...Ale dneska jsou benzinove agragaty 1 kW do jedne ruky. Ty nove v sobe maji elektroniku a toci jen tolik, kolik potrebuje na momentalni zatizeni, setri PHM. Stara tocila porad 3000 ot/min i bez zatizeni.
Ale musis take brat ohled na ramus...zacnes bublat v tiche zatoce a tak sousedi nebudou mit radost.

Na sve lodi si muzes vyhrat, na pujcene beres co tam je a spis pocitat ze AKU muze byt pred koncem zivota....

Na dlouhe cesty se hodi do lode i klimatizace, vysusi to lod, potom to chce vetsi agregat. Vozi i pracku, pekarnu na chleba.....

Kazdy ma jine naroky a tim spotrebu.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 753
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel63 » stř srp 15, 2018 8:42 pm

Ahoj námořní vlci,

chtěl bych zkonzultovat se zkušenějšími doporučenou nebo běžně používanou kapacitu servisních baterií na 12 m plachetnici.
Dostal jsem se k problému na lodi Elan impression 40, r. výr. tuším 2015. Již po převzetí ve SLO a přeplavbě do HR se projevoval problém s dobíjením servisních baterií za chodu motoru. Dobíjely se údajně jen při napojení kabelem na vnější zdroj elektřiny. Osobně jsem viděl, že na displeji systém hlásil napětí startovací baterie za plavby třeba i jen 9V a podobně, nicméně pak se mi podařilo půjčit měřák a napětí na startovací baterii bylo v pořádku (12,6 - 12,9V, po nastartování pak 13,6 - 14,2V). Někde v systému byl problém s měřením napětí startovací baterie (mám foto, kdy na displeji v lodi to hlásilo jen 2,4 V, to by si motor ani neškytnul, přesto vždy bez problémů startér točil). Kvůli tomu ale patrně regulátor dobíjení registroval nízké napětí startovací baterie a nezapnul dobíjení servisních baterií. Je tam sada 6 ks gelových 12V 95 Ah. Bohužel díky tomu, že na nich opakovaně klesalo napětí (pokud se nepodařilo někde vyvázat v dosahu elektriky, nenabily se), tak patrně odešly.
Loď byla nová, po opakovaných reklamacích v rámci záruky někdo loni přijel a vyměnil celou sadu baterií, nicméně problém tím nevyřešil, a to i přesto, že jsem podrobně popsal, jak se systém baterií a dobíjení chová.
Nové baterie se postupně samozřejmě taky vybily a elektrika se chovala stejně. Majitel pak sehnal někoho, kdo tomu rozumněl trochu líp než technik od výrobce, ten objevil v systému měření napětí baterií údajně chybný nebo chybně zapojený odpor a problém dobíjení baterií alternátorem byl vyřešen. Nicméně problém s bateriemi bohužel ne - baterie jsou pravděpodobně po smrti, protože i po několika hodinách plavby na motor (napětí na startovací i servisní ukazuje 14,2V) a večerním zakotvení do rána padne napětí na 11,2V (při vypnuté ledničce a mrazáku, zapnutá večer jen světla v kajutách a přes noc kotevní světlo a schody do salonu). Nebo při plavbě na plachty po pár hodinách při zapnutých přístrojích (GPS, windmetr, autopilot ve stavu pohotovosti, atd.) při vypnuté lednici padlo napětí taky pod 11,5V. Navigační přístoje přitom berou 2,6 A (vypnul jsem hlavní vypínač a přemostil jej ampérmetrem), na autopilota běžně nepluji, lednička jede jen při chodu motoru. Loď má ještě elektrickou vinšnu (nepoužívám), TV (na moři neznám), zabudovaný měnič s výkonem asi 2,5 kW (zapínám jen při chodu motoru).
Jinak napětí baterií rapidně klesne i při kotvení - při vypouštění řetězu a nebo zejména pak navíjení řetezu, po 20 m řetězu už pípá alarm nízkého napětí (11,5V), to samozřejmě dělám při chodu motoru.
Zkusil jsem i odpojit jednotlivé servisní baterie (zapojeny paralelně), změřil napětí (kolem 12 - 12,4V, některá jen 11,6), připojil tak na 15 -20 sec. žárovku z auta (2x35W, takže asi 7A) a změřil znovu napětí na dané baterii, většinou šlo dolů o 0,5V a baterie, které klesly na 11 nebo dokonce 10,8V, jsem nechal odpojené (známý mi poradil, že na vadné baterii může poměrně rychle stoupnout napětí a systém pak dobíjí jen málo i ostatní baterie, takže se vlastně nenabijí). Nicméně se stav při odpojených dvou nejslabších bateriích nějak výrazně nezměnil. Takže jsem došel k názoru, že asi jsou baterie díky dlouhodobému opakovanému nízkému napětí na výměnu.

A teď otázka - můžete někdo poradit, jakou celkovou kapacitu servisních baterií na loď pořídit? Stávající kapacita 6 x 95 Ah se mi zdá přehnaná. Byla instalována patrně proto, že na lodi je nadstandardní výbava (samost. lednice, samost. mrazák, TV, elektrická vinšna, elektrické čerpadlo na předním WC, měnič 2,5 kW). Navigační přístroje pro plavbu berou zmíněných 2,6 A, servo autopilota jsem neměřil, protože jsem v daném okamžiku byl na lodi sám (posádka šla obdivovat památky). Ale na charterových lodích podobné velikosti se mi nestalo, že by mi vrátek kotvy (při chodu motoru samozřejmě) stáhnul napětí tak, že by vypadnul chod vrátku. Podotýkám, že najíždím na kotvu, netahám vrátkem loď ke kotvě ... Vrátek asi poškozený není, je tam pojistka 100 A (původně byla 130 A, ta odešla, protože z výroby byly přehozené kablíky na stykač vrátku z ovladače od kormidla pro směr nahoru a dolů, takže při prvním pokusu o spuštění kotvy majitel 2x ťuknul na chod dolů a pojistka to nedala, jelikož vrátek točil nahoru a řetěz je přece jen silnější ...) a za celý týden (každý den jsme kotvili i 2x denně) nebyl problém.
Domnívám se, že by měly stačit tak 3 baterie á 95 Ah (tedy celkem zhruba 290 Ah), aby utáhly navigační přístroje a po zakotvení (obvykle tak 20 - 30 min. motorování) vydržely celou noc při použití světel a kotevního světla (vypnutá lednička), nebo celý den plachtění bez nutnosti zapnout motor jen kvůli dobití baterií.

Děkuji předem za rady a zkušenosti.
Pavel.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř srp 15, 2018 10:59 pm

Ahoj Pavle, myslím, že na takovou loď je počet baterií správný. Počítej, že je použitelných jen max. 50% kapacity. Kolik baterií potřebuješ je dáno spotřebou v Ampérech, dobou mezi nabíjením, dobou a proudem nabíjení a nutnou reservou.
Pozor spotřebič který má malou spotřebu v Ampérech ale běží dlouhou dobu často má často větší spotřebu v Ah než vrátek s velkým proudem ale krátkou dobou zapnutí.
Na naší lodi plachetnice 11 m máme 4 baterie DELCO 95AH jako spotřební a 1 baterii 95 AH DELCO startovací a po 35 letech myslím že to je správně. To je zkušenost tak jak loď používáme my. Baterie dobíjí generátor 120 A a solár 40 W. Nikdy nedobíjíme během sezony nabíječkou 220V.
Abys zjistil, jestli baterie jsou správně nabíjené a nabité potřebuješ digitální měřič proudu přes shunt neboli bočník umístěný blízko baterií a digitální Voltmetr zapojený přímo na baterii.
Z rozdílu napětí na zdroji nabíjení, tedy generátoru a na baterii zjistíš kolik je ztráta napětí. A tady je důležité, aby ztráta byla minimální, protože každá desetina Voltu ztráty je velká ztráta nabití baterie.
Já měl problém s hlavními vypínači Hella, měl jsem přes ně ztrátu 0,2V. Vyměnil jsem je za BOSCH se stříbrnými kontakty a je po problému.
U bloku více baterií je důležité, aby baterie byly kvalitní a měli stejný vnitřní odpor všech článků. Pokud tomu tak není, tak některé články vaří a některé jsou nedostatečně nabyty.
Pracoval jsem v oboru automatizace bateriemi poháněnými automatickými vozíky AGVS s indukční, laserovou a optickou navigací např. v automobilkách a tam jsme tento problém měli s bateriemi FIAM a Akuma po té co Akumu koupil FIAM. Přešli jsme na WARTA a problém zmizel.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv srp 16, 2018 7:53 am

Plachtíme jak to jen trochu jde. Na motor co nejméně. Samozřejmě přistávání a vyplouvání na motor.
Solár je Sunbeamsystem. com a MPPT regulator
Přístroje jsou zapnuté po celou dobu plavby, autopilot používáme často. Radar je Furuno.
Na lodi běží chladící box stále. Agregát je Thermoprodukter vodou chlazený
http://www.thermoprodukter.se/templates ... upGuid=148
Elektrická čerpadla na pitnou a slanou vodu.
Všechny žárovky jsou LED
Kotevní světlo spíná po setmění a vypíná po rozednění MPPT regulátor
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 371
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod mirus » čtv srp 16, 2018 8:09 am

Už jsem to někdy psal-Waeco 56 l,psaný odběr do 4OW(kompresor) hodinově,jede jenom lednice,vydrží i tři dny bez dobíjení(podle počasí) jet na 9OAh baterii.Potom se automatika vypne a zatím jsem vždycky nastartoval.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 753
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel63 » čtv bře 28, 2019 9:52 pm

Dobrý den,

tak jsem trochu pokročil u servisních baterií.
Známý je trochu znalejší přes elektroniku a po konzultaci s ním a dovozu gelových baterií z lodě (viz příspěvek výše) se trochu ochytřil na Internetu a sdělil mi, že to nejsou baterie vhodné jako servisní baterie na loď.

Základní problém baterií:

Baterie je třeba rozlišovat na startovací a servisní.

Startovací baterie je stavěná na to, aby dokázala poskytnout poměrně velký proud na start, po relativně krátkou dobu, ale měla by se vzápětí zase dobít (což se po nastartování motoru obvykle děje stejně jako v autě). Není stavěná na opakované vybíjení na nízkou hodnotu a zejména je problém, pokud je delší dobu vybitá, standatdně na lodi přes zimu, pokud ji na podzim z nějakých důvodů nemůžeme nabít (motorem nebo ze sítě).

Servisní baterie by měly být baterie tzv. trakční, tj. baterie určené na pohon různých zařízení, kde se počítá s tím, že baterie delší dobu dodává energii, postupně se vybije a pak se dá naplno nabít a opět se vybíjí používáním daného zařízení. Klasické použití je např. pro elektrické manipulační vozíky ve skladech a pod., takové opravdu trakční baterie (typ baterie by měl deklarovat výrobce) jsou stavěné na opakované vybíjení a nabíjení, jejich životnost samozřejmě roste, pokud napětí neklesá zbytečně nízko a včas se zase dobíjí. Ideální proto je kombinovat je na lodi se solárním dobíjením, protože to dokáže udržovat napětí baterie na potřebné výši i v zimě, kdy třeba na loď nikdo dlouhé měsíce nejede. Rovněži v létě na plachetnici, kdy na motor plujeme jen při vyplutí a pak při kotvení, tak není kdy servisní baterie dobít. Takže by se postupně vybily a zbytečně bychom museli brblat na motor jen kvůli dobití baterií.

Dlužno dodat, že často se na tohle kašle a běžně jsou jako servisní baterie použity normální olpověné akumulátory do aut, v lepším případě gelové, ale to ještě neznamená, že jsou to trakční baterie. Takové běžné baterie sice v provozu jako startovací baterie vydrží roky, ale jako servisnní baterie, která je často vybíjena třeba na 20 % kapacity nebo ještě víc a není pak vzápětí dobitá na plnou kapacitu resp. napětí, tak mnohdy vydrží jen několik málo set cyklů.

Toto nechci dělat chytrého, jen prezentuji znalosti známého, který v Jihlavě má obchod s elektronikou a opravdu elektronice rozumí. Pokud k tomu máte někdo ještě další doplňující info, sem s tím.

Pavel.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Libor » pát bře 29, 2019 7:18 am

Mam za to ze toto je všeobecně znamo.
Jako koupil jako servisni tzv.dualni.
Exide dual ER350 350Wj (efektive 20 h).Jsou to 3 kusy 80Ah.
Vynikajici pomer cena vykon.V podstate za cenul obycejnych olovenych.
Moje uvaha -koupim co nejlevnejsi aku a co 5 let je obmenim.Pri dobrem zachazeni vydrží i dele.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Zdenda12345 » pát bře 29, 2019 7:45 am

Kolik lidi ty provozni baterie opravdu opakovane vybiji do mrti?
Ja jsem dal obycejnou startovaci. Ani nebyla nova. Na zimu ji vzdycky jen odpojim, ale necham v lodi.
Uz ji tak mucim 4 roky. Tak snad to nezakriknu.

Zalezi na zpusobu pouziti.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Denis » sob bře 30, 2019 9:26 am

Zdenda12345 píše:Kolik lidi ty provozni baterie opravdu opakovane vybiji do mrti?


V tejto vete je napísaná podstata, o tom to je, jednoducho kolko nabíjacích cyklov potrebuje a k tomu hladať odpovedajúcu batériu. Štartovačka je náchylná na okamžitú smrť, vnútorný skrat, tak je tiež dôležité či si toto môžeš dovoliť. Ak sa presúvaš hore dole v lete po nejakom rybníku vo svojej vlasti, 6 x do roka, odbery nič moc, tak ti stačí to čo nájdeš pri smetiakoch /popelnici/. Ak však máš zapojenú chladničku ktorá má odber 1-2 A/h, tak 45 Ah batériu od popelnice máš vyšťavenú na druhý deň. Batéria by mala mať vzhladom k používaniu primeranú kapacitu a potrebný počet nabíjacích cyklov a zabezpečené dostatočné dobíjanie. Keď kempujem loďkou na jazere, motor 0, prípojka 0, tak treba solár, ak putujem po riekach a točím 6 hodín denne motor s 18 A alternátorom a mám 50 -100 Ah trakčnú batériu, tak som v klude a keby som sa plavil cez Atlantik, tak pod 200 Ah by som nešiel a fotovoltaika samozrejmosťou. Osobne by som do trakčnej batérie zo štartovačkou nešiel, potom je už lepšie použiť semitrakčnú batériu, mnohí používame Optimu a myslím že sa ešte nikto nesťažoval.
Ak ideš do roka 10 x na vodu, s toho jedna dovolenka 10-14 dní, tak s chladničkou absolvuješ cca 30 vybíjacích cyklov, počtom hlbokých vybití však klesá kapacita a tak sa počet vybíjacích cyklov zvyšuje, problém je v tom, že znížená kapacita už nepostačuje požiadavkám a tak sa po 5 rokoch batéria mení za novú. Ja tu starú Optimu vždy presuniem do auta a tam slúži ešte velmi dlho.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod RACEK » sob bře 30, 2019 8:20 pm

Pavel 63 má Elanku a poměrně novou. Servisní baterky mu měli sloužit ještě mnoho let. Protože mu nefungovalo nabíjení vybil je úplně a tak jsou na výměnu. Má oddělenou startovací a servisní baterií.
Servisní baterie jsou vhodné trakční AGM -VRLA. Jsou bezúdržbové, nehrozí únik elektrolytu ani únik plynů z baterie.
Právě únik plynu při cyklu je v lodi docela problém.
Aby servisní baterie vydržely je možné je vybíjet jen na padesát procent kapacity a napětí nesmí klesnout pod 10,8 V.
Při výměně za nové je možné zvážit použití baterií lithiovích. Je tam vyšší vstupní investice, ale dlouhodobě to nemusí být dražší. Záleží na využití.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod david » sob bře 30, 2019 9:32 pm

Zcela obecně můžu říct, že lednička a solary ucyklujou i údajně extra baterky za jeden rok. Vlastní zkušenost.
Pak sice dál fungují, ale zdaleka nejsou jako nové. A to nikdy nebyly pod 60%.
Můj dojem je, že je putna co koupíš, stejně nic moc nevydrží.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod RACEK » sob bře 30, 2019 10:24 pm

Davide, v tvém případě mohou být lithiové baterie ekonomické řešení. Přemýšlel jsi o nich?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Denis » ned bře 31, 2019 9:38 pm

Pavel63 píše:Ahoj námořní vlci,chtěl bych zkonzultovat...............................................................
...................Děkuji předem za rady a zkušenosti.
Pavel.


Nevšimol som si tvoj príspevok, :) ak by som mohol poradiť, tak kúp LiFePo4 batérie /litiumferitfosfátové/, ja som kúpil LiFePo4 batériu u českého výrobcu, za dobrú cenu a navyše sa s ním dalo konzultovať. Na batériu mi osadil displej ktorý meria napetie jednotlivých článkov a napetie celej zostavy. Výhoda LFP je v tom, že využitelných Ah je skoro tolko, kolko je deklarovaných, asi 90 %, závisí od toho ako si nastavíš alarm vybitia. Daj si spraviť zostavu 200, alebo 300 Ah /200 Ah váži len 29 kg/ a k tomu si dokúp nabíjací marine booster od Victronu, ktorý zaistí velmi rýchle nabitie batérie motorom, pretože LFP je možné nabíjať až 0,5 -1C batérie. Booster dáva prednosť štartovacej batérii a potom až nabíja prevádzkové. Už si nepametám či na booster je možné napojiť dve, alebo tri batérie, ak tri, tak daj na kotevný vrátok zvlášť jednu 100 Ah LFP. Namontuj dostatočne výkonný fotovoltaický panel /najsilnejší a največší aký ti vojde na zadné stehy/ a k tomu MPPT regulátor. LFP batéria znesie tisíce nabíjacích cyklov pri hlbokom vybití. Ak sa batérie používajú intenzívne, tak LFP je to najlepšie riešenie.
Kupoval som tu: http://www.evbattery.cz/products/default.html
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 567
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Andrejjeep » pon dub 01, 2019 7:30 am

Ahoj Denis
jedna taká praktická.
Koľko ťa vyšla LFP batéria z BMS a displey?
V lodi ju máš kde umiestnenú?

Čaká ma elektroinštalácia v lodi a zatiaľ jediné miesto aby bolo oddelené od kajuty mám zadnú bakistu.

dík.

A.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Denis » pon dub 01, 2019 3:46 pm

LFP 100 Ah s BMS, s displejom a dopravou 405 eur, aké sú ceny teraz neviem, toto je minuloročná. Baterka je v kajute, zatial je tam 55 Ah Optima, na výmenu sa chystám, lebo prioritné plány s LFP mám obytnej dodávke /vo výstavbe/. Uvidím či budem prekladať, alebo kúpim ešte jednu.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 753
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod Pavel63 » stř led 08, 2020 9:44 pm

Dobrý den,

takže popíšu zkušenost se soustavou batrerií v té lodi Elan 40.

Baterie zůstala startovací ještě od výrobce, nebyl nikdy problém, že by netočila motorem.

Baterie servisní, původně 6 ks á 95 Ah, byly na vyhození (nepomohla a ni desulfatace), na loď byly osazeny 4 ks nových baterií (původně bylo 6), za ušetřené peníze za 2 baterie jsme na lodi osadili solární panel s regulátorem dobíjení, který řeší dobíjení baterií jednak za plavby na plachty, ale taky přes zimu, kdy dřív byla loď půl roku bez dobíjení. Solární panel asi 80 x 140 cm jsme po dvou měsících nahradili dvěma o stejné celkové ploše, protože u panelů i malé zastínění radikílně sníží jeho výkon, pokud jsou uprostřed lodě před kočárkem (jinam to moc nešlo) 2 samostatné panely, je větší šance, že případný stín ráhna bude jen na jednom z nich a druhý pojede na plný výkon.

Praktická zkušenost z léta - po příjezdu na loď baterie nabité asi na 12,8 V, před vyplutím jsem zapnul ledničku a měnič na 240V a po celou týdenní plavbu jsem je nevypnul, většinou plavba na plachty, noc na kotvě. Během týdne napětí servisních baterií nekleslo pod 12,4 V ani při zapnutí malé varné konvice. U předchozích baterií po zapnutí konvice šlo napětí baterií poměrně rychle dolů a dokonce i při běžícím motoru spadlo napětí při zapnuté varné konvici natolik, že jsem ji musel vypnout a dovařit vodu na kafe až za chvíli, zatímco u nových baterií a solárka jsem vodu uvařil najednou, aniž bych musel zapínat motor.

Takže zatím celková spokojenost. Jen mne to stálo celkem 4 cesty do Makarské, než jsme doladili zapojení a umístění panelů, kromě toho se ještě dával nový měnič, protože díky uvolněnému jednomu drátu u relé se po připojení lodě na vnější síť "potkalo" 240 V ze sítě a 240 V z měniče a ten to nedal ...

Pavel.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 371
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod mirus » pon led 20, 2020 4:45 pm

možná by stálo za úvahu lednice na 12V kompresor než provoz na měnič
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Výdrž baterií servisních

Příspěvekod err_ » úte led 21, 2020 8:45 am

Kompresorova lednice je sice uspornejsi, ale take si dokaze brat az 5.5A. Coz neni rozhodne malo.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti