VHF v praxi - Dosah a reálná komunikace .

Vše o spojeni VHF, GPS, GSM, UMTS atd.

Moderátoři: vilma, windward, Pepa

Uživatelský avatar
MarekM
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: pon čer 29, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Sentice u Brna

VHF v praxi - Dosah a reálná komunikace .

Příspěvekod MarekM » ned črc 21, 2013 8:55 am

Ahoj pokud jsem založil téma zbytečně tak se omlouvám ale nevěděl jsem do jakého Topiku to vložit. Hned od prvních zkušeností z jachtingem ve mě budila vysílačka respect. Z angličtinou na tom přes veškerou snahu :) nejsem zrovna dobře a tak jsem s ní v podstatě při plavbách do dnešního dne v zásadě nekomunikoval. Podotýkám že moje zkušenosti jsou převážně z chorvatska a řecka . Při plavbě mám samozřejmě vysílačku zaplou v režimu DUAL WATCH na odposlechu 16 a dalším kanále a snažím se i o přijetí předpovědí. A právě z těchto zkušeností vyplývají mé dotazy .Ačkoli se běžně uvádí že VHF stanice by měla mít dosah 40 - 60 NM Tak mám v závislosti na půjčené lodi menší či větší problem s kvalitou signalu potažmo srozumitelnosti a to se pohybuji v podstatě pár NM od pobřeží.Někdy se nepodaři třeba předpověd zachtit vůbec.Z toho plynou mé obavy že v případě doopravdy nutnosti prostřednictvím VHV zavolat pomoc bude toto velmi problematické snad v určitých místech a na určité lodi i nemožné.Tento pocit mám již delší dobu proto jako první z věcí vylepím na viditelné místo tel číslo na coastguard a sám si ho uložím do svého mobilního telefonu a posádce dám instrukce v případě potřeby volat na něj. Toto opatření plyne z toho že právě naopak pokrytí mobilním signálem a kumunikace mobile ve v oblastech v kterých se plavím bez problemů. Prosím tedy o Vaše zkušenosti a rady jak se dá před vyplutím vysílačka a její dosah vyzkoušet. Je mě jasné že na na domovskou marinu vzdálenou pár metrů od lodi to není problem.(klasická chorvatská zkouška)Dále pak jak její příjem potažmo dosah případného vysílám zlepšít. Měla by tam někde být funkce přepínání výkonu ? Nevím kde poraďte. A dále pak jaký by byl případný problem když požadavek o pomoc třeba MAY DAY nebo PAN PAN provedete mobilním telefonem . Dále pak by mě zajímalo jak si ověřím že funguje tlačítko DSC a zda je propojeno s GPS a má údaje o správné poloze.Na všech lodích už jsou stanice tímto tlačítkem osazeny akorát nevím zda vždy funguje. Vím že oprávnění se všeobecným průkazem rad. na obsluhu DSC nemám (SRC mám letos v plánu)ale v případě potřeby člověk může použít jakékoli prostředky a přiznám se si nedokážu moc dobře představit při stresu a potápějící se lodi například při rychlém požáru že jako kapitán budu sedět 10 minut za VHF a snažit se navázat nejisté spojení . Dokážu si představit že aktivovat DSC je při těchto situacích jediné řešení . Ale co jeho dosah a funguje . Doufám že výše popsané pochybnosti nemám sám a zkušenějším předem děkuji za jakoukoli radu MAREK
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » pon črc 22, 2013 9:57 am

dosah VHF je cca 30 Nm při spojení s břehovou stanicí s jinou plachetnicí cca 10 Nm
výkon se přepíná tlačítkem Hi/Lo
pro funkci DCS musí být ve stanici zadáno MMSI ( některe chartovky ho tam nemají zadané aby ji to lidi nemačkali)
že je stanice spojená s gps poznáš tak že v menu vidíš polohu.

dosah muže vyzkoušet že zavoláš "RADIO CHECK please" nějakou vzdálenější stanici.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pon črc 22, 2013 6:10 pm

Ahoj Marku,

vzhledem k mým zkušenostem nejprve na lodi bez VHF a potom na charterových lodích (vše v HR) s vysílačkami jsem si pořídil ruční VHF. Speciálně kvůli příjmu předpovědi počasí. Už jsem to určitě někde popisoval, konkrétně mám Midland Atlantic. Dnes už jsou modernější, dokonce s rozsahem jednak v námořním pásmu a jednak v pásmu PMR (běžné vysílačky používané na stavbách, mezi lidmi při cestě dvěma auty a podobně). Pokud jsi jako kapitán u kormidla, pak neslyšíš vysílačku v kajutě, takže bys musel mít třeba na hodinkách budík a na danou dobu vysílání počasí předat někomu kormidlo a jít k vysílačce. Ale tím nevyřešíš poslech např. upozornění během dne na zhoršení počasí (např. avizo Bóry a pod.). Já ji mám po dobu plavby zavěšenou někde u kormidla (např. na zvednutém dřevěném můstku na zádi) a pak nemám problém. Dobíjecí nebo tužkové baterky mi vydrží obvykle na celý týden denní plavby. A počasí si mohu poslechout třeba i na pěším výletě mimo loď někam na kopec a podobně.

Setkal jsem se i s tím, že na jedné lodi po poslechu aviza na kanále 16 jsem lodní vysílačku přepnul na kanál tuším 23 (Radio Rijeka) a nic. Ticho. Přitom na své přenosné jsem počasí v pohodě vyslechnul na stejném kanále, na kterém lodní zarytě mlčela.

U lodní vysílačky může být koroze na připojovacím konektoru na externí anténu a kdo ví co dalšího, u kompaktu (pokud ho neutopíš) toto obvykle odpadá.

Toto je jen osobní zkušenost za několik let, víc ti odborněji napíší určitě někdo ze znalejších.

Hodně zdaru. Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne pon črc 22, 2013 6:14 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
MarekM
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: pon čer 29, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Sentice u Brna

Příspěvekod MarekM » pon črc 22, 2013 7:20 pm

Ahoj námořníci děkuji moc za odpovědi a zkušenosti. Ta přenosná VHF mě zaujala . Většinou totiž jezdím na starších lodích a přesně jak popisuje Pavel tak si myslím že vysílačky nebo spíše příslušenství ,spoje, anténa atd nemusí být v dobrém stavu což se podepisuje na příjmu potažmo vysílání . Ještě by mě zajímalo co říkáte na mobilní telefon minimálně jako varianta když bude komunikace na VHF špatná. Co by bylo na tom že se spojím s pobřežní službou telefonem a ne VHF. Ostatním lodím pak můžou podat zprávu oni v případě že o to budou stat. Je to v rozporu s nějakými předpisy. ?
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pon črc 22, 2013 7:53 pm

V případě nouze je každá cesta k záchraně života legální. Problém je, že pokrytí signálem pro mobily je samozřejmě na zalidněném pobřeží, nejsem si ale například jistý pokrytím např. při přeplavbě na Vis nebo ve větší vzálenosti od břehu. V tom případě se domnívám, že pokud mobil nemá signál, není použitelný, kdežto použití VHF dává šanci, že aspoň nějaká loď v okolí vysílání zachytí a předá, nebo sama pomůže. Navíc si myslím, že přijímače VHF stanic na pobřeží jsou citlivější a mají antény výš, než běžná VHF na lodi, takže dokáží zachytit i volání, které třeba na lodi kotvící u daného kapitanátu nebude slyšet. Ale k tomu asi bude povolanější třeba Beda.

Rozhodně ale nikdo v případě nouze nebude nikoho soudit za to, že k přivolání pomoci použil mobil. Otázkou ovšem je, jestli v případě potápějící se lodě bude rychlejší záchrana odněkud ze základny vzdálené třeba 30 NM, nebo ze strany třeba rybářské lodě lovící 5 NM vedle postiženého.

Asi je to trochu OT, ale zajímalo by mne, jak vlastně záchrana na moři funguje v praxi. Že má námořní policie motorové lodě, kterými jsou schopni připlout v k postižené lodi, to je mi jasné. Ale jsou třeba k dispozici i vrtulníky (je-li na to počasí) např. v Chorvatsku? Zatím jsem se setkal (bohužel) s pomocí u nehod na silnicích, na moři jsem neměl tu čest. Ale např. převrácený katamaran u Murteru za bory v r. 2005 dotáhli ke břehu právě rybáři (foto k vidění ve veř. galerii uživatele Pavel63 na www.rajce.net).

Pavel.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 442
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » pon črc 22, 2013 8:42 pm

Pokrytí signálem na moři pro mobilní telefon je lepší, než bys čekal. Když sem plul z Elby na Korsiku, tak sem měl pořád signál, v Chorvatsku sem taky neměl problém. Navíc Italové i Francouzi mají číslo na které máš v případě nouze na moři volat. Ručku mám taky, příjem v pohodě, vysílání samozřejmě nic moc, jednak je rozdíl mezi 5 a 25 watty, ale hlavně je rozdíl, jestli máš anténu 2m nad hladinou, nebo 10m
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » úte črc 23, 2013 5:09 pm

Dovolil bych si ještě malou poznámku: MarekM psal o režimu DUAL WATCH a srozumitelnosti.

Pokud poslouchám třeba počasí, tedy na kanále jiném než 16, přijímač v režimu Dual watch cca každou sekundu na desetinku sekundy přepne na druhý sledovaný kanál, tedy na 16. To má za následek, že každou chvilku v poslouchané řeči vypadne hláska či slabika. Pro mne to je v cizí řeči a při zašuměném příjmu dost problém. Stačí během poslechu vypnout Dual watch a výpadky přestanou.

Nemusí to pochopitelně tak být na každém lodním VHF, ale na jachtách obvykle používaný Raymarine to dělá.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » úte črc 23, 2013 6:06 pm

Jen mne v souvislosti s mobilem a voláním venku (v zahraničí) napadla jedna důležitá věc - pokud budu mít kredit řekněme 500 Kč (na svůj soukromý mobil obvykle víc nenabíjím a kromě letoška mi vždy vystačil), tak to může být při volání z lodě na nějaké zahraniční číslo tak na 5 minut. Ono se to zdá hodně, ale pokud mám v cizí řeči někomu vysvětlit, co se stalo, upřesnit polohu, specifikovat druh lodě, počet lidí na palubě a potřebnou pomoc (ne vždy musí jít o díru do lodě a potápějící se loď), může to být sakra málo. Při pokusu stáhnout info o počasí pomocí GPRS nebo něco takového (chtělo to přístup na web u staršího telefonu) jsem se během pár pokusů, kdy to stejně hlásilo, že došlo k výpadku spojení a nic jsem se nedozvěděl, dostal do situace, že mi zůstal kredit pár desítek korun a byl jsem rád, že mi dál chodily SMS z republiky s předpovědí počasí na další den. Doma jsem pak zjistil, že jsem se dokonce dostal do mínusu.
Podobně jsem se kdysi dostal do problémů s autem cestou na moře v Rakousku a protelefonoval jsem pár set korun, abych se rovněž nic nedozvěděl a musel to otočit a dojet do ČR vyměnit rozdělovač (naštěstí u tehdejšího auta ještě mělo nějaký smysl zvednout přední dekl).

Takže chce to mobil s paušálem, nikoli na dobíjení kreditu. Vysílačka je v tomto přece jen lepší, pokud neklekne baterie (nebo baterky v ruční), tak mohu komunikovat. S ruční třeba i ze záchranného člunu.

Pavel.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 442
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » úte črc 23, 2013 6:35 pm

Tak můžeš si i koupit místní SIM kartu, ale když sem stahoval počasí v it nebo fr, tak to dělalo cca 15 kč, před pár lety. A od té doby operátoři zlevnily. Měl sem nachystanej v mobilu odkaz, takže žádný zbytečný hledání. Navíc už je v kavárnách atd. rozšířená wifina, takže pokud máš telefon s wifi, máš to zadarmo. Co se týká volání na ta čísla v případě nouze, nejsem si jist, ale je to myslím zdarma. Byly to tří nebo čtyř místný čísla, ne normální, musel bych to pohledat. Pokud si dobře vzpomínám, tak i v hr měli nějaký čísla, měli to rozdělený po oblastech, myslím šibenik, zadar atd. Kouknu na net a hodím odkaz, pro představu.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 442
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » úte črc 23, 2013 6:44 pm

tak itálie třeba tady, to číslo je 1530
http://rome.angloinfo.com/information/l ... d-boating/

tady sou přímo stránky, kde se píše, že volání je po celé zemi zdarma, a služba je zde 24 hod.
http://www.guardiacostiera.it/1530/index.cfm

angl. verze
http://www.guardiacostiera.it/en/

podobný to bude i jinde, stačí trochu hledat :)
VHF-ka je určitě fajn, mám ji také, ale vzhledem k tomu, že ten telefon má stejně skoro každý u sebe, tak je myslím dobré o téhle možnosti vědět. V případě průseru je každá možnost dobrá. Ohledně těch rybářů atd., ona coast guard stejně ihned rozjede akci, a po rádiu vyzve lodi v okolí k pomoci. Loni jsem v Dánsku na své ruční VHF vyslechl výzvu pobřežní stanice (Lyngby radio) pro jakousi jachtu, že se v její blízkosti potápí nějaká menší loď, a zda je schopna pomoci
Uživatelský avatar
MarekM
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: pon čer 29, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Sentice u Brna

Příspěvekod MarekM » stř črc 24, 2013 7:21 am

Napadá mě že pokud mají zapojené DSC měl bych v lodních papírech najít potvrzení s přiděleným číslem MMSI .
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » sob srp 03, 2013 9:22 am

Ono s tim DSC opatrne. Mel by to clovek umet. Kdyz se spusti nedopatrenim polach, tak jak ho odvolat. Treba zlomena ruka, noha, pokud netrci kost z kuze ven, neni duvod to DSC pouzit. Tak kde uznaji ze to volani bylo neopravnene, tak si uctuji penize.

Dosah lod-lod neni velký, ale z lodi na pobrezi to nekde jde i na 100 a vice kilometru. Oni ty pobřežní stanice mivaji na vysokem kopci.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » sob úno 08, 2014 7:52 pm

Mam dotaz na kanal 80 a 81 u nas. Jsou to duplexni kanaly a minimalne jeden ma podle agentury JPP zakladnovou stanici ( prevadec ?? ) na Jestedu. Vite o tom nekdo neco ?? Z toho Jestedu by to bylo slyset hodne daleko po Labi.

Zapomel jsem kdo me to info dal, prosim ozvi se. Posloucha to z kopce i na Morave, Prahu.

Asi kanal SPS ??
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » sob úno 08, 2014 8:32 pm

To Pik: Když si koupím místní SIM s přednabitým kreditem, jak to je potom s její platností po roce, když jedu jen jednou za rok na týden a pak tam rok nepřijedu a nedobiju kredit? Např. T-Mobile svého času SIM na dobíjení kreditu danou SIM zrušil, když se rok nedobíjela (bez ohledu na výši kreditu). Abych přijel k moři, koupil si místní SIM, měl ji týden a pak ji mohl zase zahodit, aniž bych třeba volal, tak to se mi moc nechce. Nemá s tím někdo zkušenosti, konkrétně v HR?

Pavel.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » sob úno 08, 2014 9:26 pm

Ty dotazy na GSM davejte do vlakna co na to je. Mozna se dockate spis odpovedi.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned úno 09, 2014 12:18 am

Beda píše:Mam dotaz na kanal 80 a 81 u nas. Jsou to duplexni kanaly a minimalne jeden ma podle agentury JPP zakladnovou stanici ( prevadec ?? ) na Jestedu. Vite o tom nekdo neco ?? Z toho Jestedu by to bylo slyset hodne daleko po Labi.

Zapomel jsem kdo me to info dal, prosim ozvi se. Posloucha to z kopce i na Morave, Prahu.

Asi kanal SPS ??


je to Děčín RIS / SPS - máš to v SZ. Někdy to došáhne i do Davle :lol: :lol:
Uživatelský avatar
DannyD
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: ned zář 30, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: RYA/MCA Yachtmaster Instructor & SRC Assessor

Příspěvekod DannyD » ned úno 09, 2014 1:54 pm

Ahoj , dosah vysilacky je podle vykonu a vysky stezne/stozaru . Rovnice pro vypocet pri vykonu vysilacky 25w je 3 x druha odmocnina z vysky stezne/stozaru v metrech = dosah vysilacky v miles . Hodnoty se scitaji , tzn jachta s vyskou stezne 16m ma dosah VHF signalu 12miles , pozemni stanice s vyskou stozaru 100m ma dosah 30miles . Jachta s pobrezni stanici mohou komunikovat na vzdalenost 42miles. Dalsi hodnotou je , ze max vzdalenost na kterou muze lodni vysilacka o vykonu 25w vyslat signal je zhruba 40miles [ pri teoreticke delce stezne pres 100 metru ] . DSC signal je oproti tomu zachytitelny az do vzdalenosti 60miles.
Posilani DSC zpravy :
Jsou ctyri druhy :
1. Distress = Mayday = cerveny cudlik , pouze v pripade velkeho a akutniho ohrozeni lodi [letadla ] ci lidskych zivotu
2. Urgency , pres menu vysilacky , puziti treba pri te vyse zminovane zlomenine , ci v pripade posilani Mayday relay [ preposlani zaslechnuteho Mayday], nebo PanPan [ nebezpeci ztraty zivota ci lodi neni akutni ]
3. Safety opet pres menu ve vysilacce , napriklad poslani informace o plovoucim kmenu , ci nesviticim svetlu na kardinalni boji
4. Routine call , muzeme kontaktovat jinou stanici [ nebo skupinu stanic] bez pouziti CH16 pomoci DSC na kanalu 70 za poziti jejiho MMSI cisla , musime tez zadat na kterem kanale [ napriklad CH6] se nasledne bude odehravat hlasova konverzace.

Prosim o shovivavost s moji massa bob jachtarskou cestinou a volnym prekladem , veskere jachtarske vzdelani a jachtareni jsem absolvoval v
anglictine a v anglictine to tez ucim.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned úno 09, 2014 2:11 pm

V HR má VIPnet (Vodafon) předplacené karty za 20kn na volání i na internet, kde je tato částka celá k dispozici. Dají se koupit na poště, v některých
trafikách a pobočkách VIPnetu. Pokud vím, tak je to jediná předplacená internetová karta v HR. Mají platnost 10měsíců (jako u nás) ale do nějaké doby se dobitím dají obnovit. Dobíjí se v bankomatech a zakoupením tzv. bonu s dlouhým číslem v trafikách a na poště. Nyní již po pobřeží hodně
funguje signál Wifi ve všech možných konobách a u Info center apod.
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » pon úno 10, 2014 3:08 pm

Beda píše:Mam dotaz na kanal 80 a 81 u nas. Jsou to duplexni kanaly a minimalne jeden ma podle agentury JPP zakladnovou stanici ( prevadec ?? ) na Jestedu. Vite o tom nekdo neco ?? Z toho Jestedu by to bylo slyset hodne daleko po Labi.

Zapomel jsem kdo me to info dal, prosim ozvi se. Posloucha to z kopce i na Morave, Prahu.

Asi kanal SPS ??


Ahoj Bedo,

o tom převaděči RISu jsem tady před lety psal asi já. Kanál 80 je říční informační služba. Vysílají informace o provozu, počasí, omezeních ve zdymadlech. Vysílá se každou sudou hodinu.
Při kontrole SPS mi říkali, že musí byt slyšitelný až do Prahy. Dle mých zkušeností ho sotva chytím v Hoříně na velkou anténu.

kanál č. 80 – volací znak DĚČÍN SPS
vysílání 157,025 MHz
a příjem 161,625 MHz

Hlášení nehod
840 111 254 mimo pracovní dobu záznamník

Provozní doba
pondělí – neděle
7:00 – 19:00

Zkoušel už někdo z fandů Vysílač korekčních signálů DGPS v rámci RIS umístěný v Obříství?
Dosah vysílače - vodní cesty třídy 4. a vyšší - Labe (od státní hranice ve Hřensku po Pardubice), Vltava (od Mělníka minimálně po Slapy).

http://www.rvccr.cz/public/data/downloads/A4_dgps.pdf

http://www.lavdis.cz/system-lavdis/vysi ... gnalu-dgps
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned kvě 25, 2014 2:46 pm

Probral jsem se za dlouho.......
Tak jsem tech 295 kHz pustil
V Pardubicich to s antenou 2 x 7.5 m 1/2 G5RV ukazuje na S3 a na vodopadu je to pekne cervene, tak by to prijimalo bez problemu. Je to asi 100Hz siroky signal
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » ned bře 15, 2015 3:31 pm

Jaké kanály se v Chorvatsku používají běžně pro komunikaci mezi loděmi? Nacházím rozdílné informace.
Uživatelský avatar
Janch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: pát kvě 03, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Posázaví

Příspěvekod Janch » úte dub 07, 2015 11:53 am

Zatím se praktici neozvali. On asi nikdo trvale neprolaďuje pásmo, ale jedinou stanici má na 16. kanálu jak káže mrav a zákon.
V případě potřeby se na 16ce zavolá konkrétní loď a v 2. větě se domluví přechod na určený kanál. (jo, taky to jde digitálním telegramem, ale o tom vlákno není)
Tedy doufám, že není důvod, aby se v HR ignorovalo jednotné přidělení kanálů pro komunikaci loď-loď ??
Podle radiokomunikačního řádu lze použít kromě z ČR známého kanálu 10 a 13 ještě: 9 a sousední 69, 72 a 73 (kmiotočtově sousední k 13), 15, 17 a 77.
Samozřejmě pro některé oblasti (přístavy, vodní cesty) může být předepsán trvalý příjem případně ohlášení na určitém kanálu a to si musíš dohledat v pilotu, plavebních vyhláškách, apod.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte dub 07, 2015 12:10 pm

Pozor, kanál 13 není určený pro běžnou komunikaci mezi loděmi.
Je to tzv. kanál „bridge to bridge" a používá se mezi loděmi, například když hrozí nebezpečí kolize.
Jinými slovy, nezasí... tenhle kanál třeba domlouváním, kde budete dnes kotvit a jaká je tam hospoda.
Uživatelský avatar
Janch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: pát kvě 03, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Posázaví

Příspěvekod Janch » úte dub 07, 2015 12:23 pm

Díky Lynxovi za připomenutí. Taky nezabírat pro běžnou komunikaci kanál 06, který je sice simplex loď-loď, ale přednostně pro pátrání a záchranu (včetně komunikace s letady)!
V ČR je dle vyhlášky (138/2000) povinný poslech a ohlášení lodě před nepřehledným úsekem na kanálu č. 10. A samozřejmě je tu přidělení kmitočtů trochu jiné.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: VHF v praxi - Dosah a reálná komunikace .

Příspěvekod Beda » stř úno 10, 2016 8:08 pm

Pavel-Sulc píše:Ahoj přátelé, Hodonín byl skvělý. Podívej se na
http://www.cany.cz/index.php?option=com ... 94&lang=cz
tam je co jsem ukazoval v Hodoníně i v ČYK v Praze. Ahoj Pavel


Asi jste si to nekteri stahli. Od stranky 29 tam Pavel popisuje neco o VHF. Ma tam tabulku VHF vysilacu ve Svedsku a u nich i vysku anteny nad zemi u pobreznich stanic i pres 500m, to potom maji pobrezni stanice vetsi dosah jak GSM, i o desitky NM.

Take jsem neco nasel na HDD z havarovaneho NB

fig4.7.JPG
fig4.7.JPG (16.4 KiB) Zobrazeno 13086 x
fig5.1.JPG

fig4.6.JPG
fig4.6.JPG (15.54 KiB) Zobrazeno 13086 x


Prvni obrazek je kdyz je na lodi dlouha antena, nekolik systemu nad sebou, ma vestsi dosah, protoze ma uzky vyzarovaci uhel, ale jak je videt nehodi se na rozbourene more, ta antena ma nekolik systemu nad sebou, je to kolinearni antena. Treti obrazek je pro antenu delky 1m, kratsi dosah, vhodnejsi na rozbourene more.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host