Ručku nebo vestavěnou VHF-pomoc

Vše o spojeni VHF, GPS, GSM, UMTS atd.

Moderátoři: vilma, windward, Pepa

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 22, 2008 2:14 pm

david píše:
Frantisek píše:nebudem sa s tebou priet na ptakovine, ale skus sa opytat vo svojom okoli nejakeho radioamatera, urcite ich mas tam pozehnane, ci su rozdiely v ceskom nazvoslovi oproti anglictine... :)


nemám rád amatéry, přednost dávám profíkům :D

a jinak, tý pevný, nepřenosný, v baráku, se v boemerlandu tuším říká základnová

a ještě pro zcela vážné upřesnění - ručku ti do TP lodě nezapíšou, chtěli jsme to, případně "pevnou", aby se ale dala půjčovat z lodě na loď ( podle toho kdo pojede za čáru ) a to jsme teda narazili a nejde to.

a podle telekomunikačního zákonu je vlastnění, držení a používání nepřihlášené stanice profipásma a dokonce i držení podstatných součástek vysilačky, hrdelní zločin, trestně srovnatelný se zabitím, teda ne tchýně ( svokry)


Tak to abych se Te jako radioamater bal a z dalky se Ti vyhejbal....HI
Radioamateri asi toho moc o tom jak to chodi se stanici na lodi nevedi a jak vidim vi to asi i malo lidi tady ve foru.
U amateru to je jednoduche, udelam zkousky, zaplatim 500 stovek a mam na 5 let pokoj.dostanu pridelenou znacku, nahlasim stanoviste odkud budu vysilat z pevneho QTH ( mam tri ) a od te doby se o me urad nestara do doby skonceni platnosti ( prodlouzeni me stoji 2 stovky), nebo dokud me nechyti ze delam neco co me povolovaci podminky nedovolujou ( vetsinou na udani....). Muzu mit vysilacek kolik chci, muzu pouzivat stanice doma vyrobene a ruzne upravovane. V OK a ve vetsine zemi ktere pristopili k CEPT muzu vysilat odkud koliv ze zeme, auta, lodi a letadla ( samo se svolenim kapitana) a nikde nic nemusim hlasit a zadat o povoleni odtamtud vysilat. Proto dnes kdy uz neni podminka morse k licenci je to dobra cesta ke komunikaci z lode na velke vzdalenosti. Samo ze muzu navazovat spojeni jen s radioamatery. Tak to treba delal i Beda Skala OK4HOB/MM z cesty okolo sveta.
U stanice na lodi ( pro lodni frekvence) je to jine, ta musi byt homologovana, nesmi se upravovat.
Napis tady jak je to z registraci stanice na lodi. Jestli to dostane nejakou volaci znacku, tak ta bude na lod a ta ma jmeno. Proto to nejde prevest na jinou lod. Pokud by se asi zaregistrovala dalsi lod, tak by asi stanice sla prenest. Tu registraci dostane lod, ne stanice a u te registrace asi musi byt napsano jaka stanice se bude pouzivat a asi i vyrobni cislo. Nejspis se za to pouzivani plati a tak o to nechteji prijit. Jestli v te registraci na lodi musi byt vyrobni cislo stanice, tak by asi mohla byt zapsana na dvou lodich....za dvoje poplatky....Urcite te nikdo nebude honit kdyz bedes mit na lodi zaregistrovanou stanici a budes mit jeste rucku a hlasit se stejnou volackou.
Pro amatery to na CTU dela pan PEHA, na zavolani vse vysvetli a nedelaji zadne problemy.
Nekdo jiny to bude na CTU delat i pro lode. Poptat se tam.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pon pro 22, 2008 3:31 pm

Beda píše:Nekdo jiny to bude na CTU delat i pro lode. Poptat se tam.


Lodní vysílačky (VHF možná i GMDSS) na na starosti
paní Kirilová (asi tohle číslo ale nevím to na beton:224004708)
Uživatelský avatar
Pucmi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: stř lis 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Pucmi » pon pro 22, 2008 5:32 pm

Ahoj všem, psal jsem ohledně zařízení, na což byla i původní otázka. Jak s tím kdo naloží, je jen jeho věc. Není přeci problém, nastavit kmitočty jen na příjem, za to ti nikdo nemůže nic říct. Co se týče amatérů, tak si tím nejsem tak jist, co se týče zkoušky z telegrafie, když jí nemáš, tak nemůžeš vysílat odkud chceš(i ssb), neb každá země má na KV jiné požadavky(nemáš zkoušku z morse, nemůžeš vysílat na KV). A není to jen CEPT a IARU, např. na Slovensku to nešlo ještě před dvěma roky. Už se o to moc nezajímám, protože u mě zvítězil echolink(www.echolink.org). Spolehlivý, FM, můžeš po celém světě a je toho jak máku. Takže bych to viděl udělat ama licenci a jet třeba přes tohle. A co ty Greyi, už jsi se rozhodl? A bát se mě nemusíte....
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř bře 18, 2009 10:51 am

Pucmi píše: Už se o to moc nezajímám, protože u mě zvítězil echolink(www.echolink.org). Spolehlivý, FM, můžeš po celém světě a je toho jak máku. Takže bych to viděl udělat ama licenci a jet třeba přes tohle. A co ty Greyi, už jsi se rozhodl? A bát se mě nemusíte....

Mohl bys ten ECHOLINK trochu rozvést :?:

Odkaz dobrý, ale anglicky. :hmm:
díky, alffa
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř bře 18, 2009 11:28 am

U nas se zkouska z CW nemusi delat, ale udelat jde. Mensi pocet zemi na ni trva a tak tam muze ten co nama zkousku z CW ( telegrafie ) vysilat jen na VKV. Porad se jejich pocet mensi.

ECHOLINK je neco podobne jako SKYPE. Vstupuje se do nej pres prevadece se vstupem 145 MHz a nebo ted vetsinou 435 MHz. Ty prevadece jsou propojene pres internet. Vstoupit se do toho da i po internetu. Ovlada se to vysilanim kodu pomoci volby DTMF . Je to pristupne jen radioamaterum s vlastni volackou nebo klubovou a provoz je fone FM.

Existuje i sit PACKET RADIO, ktera je nalinkovana pres UHF radia a internet a radioamaterske druzice, maji NODE pres ktere se tam vstupuje ( mozno i z internetu ), ty jsou propojeny do site po celem svete a k nim se pripojuji BBS kde mame v jedne z nich svuj vlastni box. Lze tim zasilat osobni zpravy a buletiny. Lze odesilat a prijimat i email do internetu. Pripojeni pres radio je pomale vetsinou 1k2 kb a treba zaslano obrazku trva i radu minut, nekdy i desitky. Tak je to vhodne hlavne pro zasilani textu. Je to zase pristupne jen radioamaterum s vlastni, nebo klubovou znackou. Je to prenos dat DIGI .

Oboje ma vyhodu ze vstup je mozny pres vysilacku a kdyz je clovek v dosahu vstupniho NODE muze to pouzivat.

Ty prevadece se umistuji na vysoke kopce a z more to byva dostupne i 200 km a vice. Tady je nejvice pouzivany prevadec OK0C na Cerne hore na kmitoctu 145,700 MHz a protistanice se do nej dostavaji i s ruckou a gumovou antenou na vzdalenost 100 i vice km a se smerovou antenou asi z poloviny Cech a Moravy.

Pro vstup pres internet je zapotrebi registrace na volaci znacku, aby byl zabranen pristup nekoncesovanym ucastnikum. Na vstup po radiu staci vlastni znacka.

Vsechno to funguje pro uzivatele zdarma, jen jsou zrizene ucty kam se podle uvazeni muze poslat prispevek na provoz.

Nejblizsi zkousky budou
http://ok1khl.com/view.php?cisloclanku=2008123102
Neni se potreba toho bat. Je tam mozno najit i info o drivejsich kurzech, kolik lidi bylo, kolik lidi udelalo zkousky.
Na podzim 2008:
Z celkového počtu 51 zájemců o radioamatérskou licenci prošlo 50 zájemců. 3 zájemci absolvovali i zkoušku z telegrafie.
Uživatelský avatar
Pucmi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: stř lis 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Pucmi » stř bře 18, 2009 1:42 pm

Ahoj, jak píše Beda, tak nějak to je. Pro úplnost bych to trochu roztřídil:

PACKET RADIO: datový provoz rychlostí 1k2(nejčastěji), 9k6 a více, frekvence jsou různé
rozlišujeme NOD a BBS
NOD-bod, přes který se můžeme připojit a skákat dále na další a další, nebo rovnou na IGATE a pak tam, kam
potřebuji, cílový nod musím znát
BBS-většinou ho už mají pod sebou NODy, je to vlastně vaše schránka(můžete mít jen jednu na vyzvedávání
zpráv), jak pro osobní zprávy, tak i pro veřejné, to
jsou BULETINY
packet radio slouží k předávání zpráv, dopisování on-line, vyzvedávání zpráv a čtení buletinů
k provozování potřebujeme stanici, napájení, anténu, PC, program a modem.

APRS: datový provoz rychlostí 1k2 u nás na frekvenci 144.800MHz
sledování WX(meteostanic), mobilních stanic, pevných stanic, možnost posílání krátkých zpráv
možnost sledování stanic na internetu, www.aprs.fi
nemusím se nikam připojovat, potřebuji stanici, modem, pokud chceme i posílat zprávy tak PC s programem
nebo stanici, která posílání zpráv podporuje(TM-D700,TM-D710, VX-8 atd.)

ECHOLINK: fone provoz, buď v pásmu 2m nebo 70cm
stačí znát číslo koho voláme, vyšleme pomocí DTMF
www.echolink.org stačí stáhnout program, sice nic neuslyšíte, ale můžete se podívat, v jaké zemi toho kolik je...

pro přeložení je pohodový program HAM INFO BAR, jde o program do horní lišty prohlížeče, najedete na knihy, rozkliknete a dáte přeložit angl. stránku do češtiny, plus to má další věci ohledně radioamatérství...hodně zdaru..Michal
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » pát dub 16, 2010 4:44 pm

piko píše:Jak je to s tím zápisem do lodního osvědčení? Tam se zapisují jen pevné (identifikaci ATIS dostanou jen pevné)? Ale na vnitozemských cestách nevidím důvod, proč zápisovat do lodníoho osvědčení. Ve vyhlášce 138/2000 Sb. o radiotelefonním provozu na vnitrozemských vodních cestách se zmiňují o pevné 6-25W a přenosné 0,1 - 1W. Kam se poděla ručka 1-5W, tam se dá snížit výkon na 1W a potom by to odpovídalo předpisům, ale na výkon 5W jí nesmím používat?



Dneska jsem žádal na ČTÚ přihlášení radiostanice na malé plavidlo. Můj dotaz zněl, zda je možné používat pouze ručku a bez ATISu.

Zde je odpověď: Je třeba dodat údaje obsažené ve formuláři A a I (viz příloha). Uhradit správní poplatek 3 000,- Kč. Můžete používat pouze ruční radiostanice. Radiostanice musí splňovat podmínky pro provoz na vodních cestách. Dále je třeba rejstříkový list nebo lodní osvědčení.
v současné době podle vyhlášky č, 138/2000 není ATIS kód povinný, ale v dohledné době vyjde novelizace této vyhlášky a používat ATIS bude na dopravně významných využívaných vodních cestách povinný. Pokud plavidlo nemá jméno stačí číslo. Volací značku přiděluje ČTÚ.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » sob dub 17, 2010 3:19 am

Podivej se na:
http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/Gmdss/mmsi.htm
Tady ten kod je MMSI,
Maritime Mobile Service Identity (MMSI)
velke lode maji jeste kod IMO
http://www.imo.org/
a pouziva se to v tom systemu GMDSS. Pouziva se to jako kod vyslany v tisni a v systemu AIS. Uz dnes je to povine pro vetsi lode podle velikosti a poctu povolenych lidi na palube a u vsech lodi ke komercni preprave lidi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... ion_System
Ten ATIS se pouziva snad jen v letovem provozu.
Automatic Terminal Information Service
ATIS from Air Navigation
http://atis.tovara.cz/

Kdyz mas dve lode, jsou potreba dve licence?? Co lod, to dalsi licence?? Pravdepodobne ano. Ptal jsi se na to?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host