plavba kolem Velke Britanie a Irska
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
plavba kolem Velke Britanie a Irska
Ahoj Libore, díky moc za informace. Kouknu na to.
Momentálně jsem v Teelin bay na západním pobřeží Irska, ale vyplul jsem před necelým měsícem s Plymouth. Tam jsem nechal loď loni. Jestl počasí vyjde jak je v předpovědi tak zitra vyrazím na Hebridy na ostrov Barra, nebo Vatersay a pak nějak pomalu možná přes Orkneye a Shetlandy na Balt.
Neozval s jsem se dřív protože jsem si říkal že až tam dopluju tak něco najdu. Ale díky počasí jaké tady vládne jsem často schovaný někde na kotvě v zátoce a tak mám dost času na plánování a tak mě napadlo zeptat se tady na fóru.
Tak ještě jednou díky za info
Ahoj
Momentálně jsem v Teelin bay na západním pobřeží Irska, ale vyplul jsem před necelým měsícem s Plymouth. Tam jsem nechal loď loni. Jestl počasí vyjde jak je v předpovědi tak zitra vyrazím na Hebridy na ostrov Barra, nebo Vatersay a pak nějak pomalu možná přes Orkneye a Shetlandy na Balt.
Neozval s jsem se dřív protože jsem si říkal že až tam dopluju tak něco najdu. Ale díky počasí jaké tady vládne jsem často schovaný někde na kotvě v zátoce a tak mám dost času na plánování a tak mě napadlo zeptat se tady na fóru.
Tak ještě jednou díky za info
Ahoj
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
A jak Petře pokračuješ?
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
To je typek. Nic moc nepise, ale pritom pluje krasne a narocne trasy.
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj, pokracuju dobre ale pocasi mi moc nepralo a tak pluju daleko pomaleji nez jsem myslel. Pred jedenacti dny jsem byl jeste na Orkneych, ale potrebuju do prace, tak jakmile byla rozumna predpoved vyrazil jsem pres Norsko do Danska a ted jsem na ostrove Anholt. Udelalo se mi nejak zle, tak jsem potreboval odpocinout. Od Orkneji jsem byl dost noci na vode a jelikoz pluju sam tak spim maximalne dvacet minut v kuse. Tak jsem byl asi jen pretazeny, ale uz je lip a zejtra zase pokracuji, takze za par dnu bych mohl byt v polsku.
Prijde mi ze Swinoujscie vyjde docela draho tak zkusim tu Trzebiez a Goclaw a poptam se v pristavech v okoli. Jo a podpery taky zadne nemam, takze budu muset udelat nebo nechat udelat.
Ahoj
Prijde mi ze Swinoujscie vyjde docela draho tak zkusim tu Trzebiez a Goclaw a poptam se v pristavech v okoli. Jo a podpery taky zadne nemam, takze budu muset udelat nebo nechat udelat.
Ahoj
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj Libore,
tak uz jsem v polsku. Vcera jsem pristal v obecnim pristavu v Trzebiezi a dal si u pani v Zatoce rybu s hranolkama a salatem a byla fakt skvela.
Dnes sem zasel vedle do mariny zeptat na ceny a za 8-9 mesicu si rekly 1500 zlotych. Rok stoji asi 1850. Sice me marina na prvni pohled uplne nenadchla tak cena je skvela, alespon po tom co vim kolik stoji zimovani v dansku, nebo anglii. Jeste se ale zajdu podivat do dalsich marin nez se rozhodnu.
Je to jak jsi rikal a nemaji k pronajmu stojan. Tak premyslim jestli ho vyrobit nebo koupit. V marine me rekla, ze maji cloveka ktery je vyrabi a cena je 2000 - 3000 zlotych. A to je dost penez, kdyz nevim jestli ho na jare budu jeste potrebovat. Premyslel jsem nad necim jednoduchym jako jsou nohy http://atomvoyages.com/articles/improve ... -legs.html
,ale zase se bojim na nich nechat lod trictvrte roku, ze by to na nekoho mohlo spadnout.
Kde si prosimte nechavas vyrobit stojan ty a kolik te stoji?
Diky ahoj
tak uz jsem v polsku. Vcera jsem pristal v obecnim pristavu v Trzebiezi a dal si u pani v Zatoce rybu s hranolkama a salatem a byla fakt skvela.
Dnes sem zasel vedle do mariny zeptat na ceny a za 8-9 mesicu si rekly 1500 zlotych. Rok stoji asi 1850. Sice me marina na prvni pohled uplne nenadchla tak cena je skvela, alespon po tom co vim kolik stoji zimovani v dansku, nebo anglii. Jeste se ale zajdu podivat do dalsich marin nez se rozhodnu.
Je to jak jsi rikal a nemaji k pronajmu stojan. Tak premyslim jestli ho vyrobit nebo koupit. V marine me rekla, ze maji cloveka ktery je vyrabi a cena je 2000 - 3000 zlotych. A to je dost penez, kdyz nevim jestli ho na jare budu jeste potrebovat. Premyslel jsem nad necim jednoduchym jako jsou nohy http://atomvoyages.com/articles/improve ... -legs.html
,ale zase se bojim na nich nechat lod trictvrte roku, ze by to na nekoho mohlo spadnout.
Kde si prosimte nechavas vyrobit stojan ty a kolik te stoji?
Diky ahoj
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj err_,
jestli te to zajima, tak to byla plavba kolem Velke Britanie a Irska. Celkove trvala asi tri mesice a naplul jsem nejakych 3300 namornich mil a z toho 2600 sam. Jak bude vic casu a energie tak muzu zkusit napsat neco vic, nebo dam nejake video.
Ahoj
jestli te to zajima, tak to byla plavba kolem Velke Britanie a Irska. Celkove trvala asi tri mesice a naplul jsem nejakych 3300 namornich mil a z toho 2600 sam. Jak bude vic casu a energie tak muzu zkusit napsat neco vic, nebo dam nejake video.
Ahoj
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Jiste ze zajima. Dej prosim.
Zajima me trasa a primo i samoplavba. Takze spani apod. Ty jsi plul tedy asi ze zapadu? Dole jsou 20kn proudy atd. takze to muselo byt super dobrodruzstvi. Vidis, a ja myslel, ze z vyhodu. Kdyz jsi zminoval ty ostrovy. Na ty bych se rad podival zase ja. Vychodni stranu Anglie az nahoru ke Skotsku a trochu kolem nej.
Napis, co muzes. Budu z toho cerpat pri planovani. I kdyz plany jsou tak rok pozadu. Letos jsem uz mel byt davno v Dansku a sunout se do Norska. Nakonec budu rad, pokud se letos jeste vubec posunu za ostrovy.
Diky.
Zajima me trasa a primo i samoplavba. Takze spani apod. Ty jsi plul tedy asi ze zapadu? Dole jsou 20kn proudy atd. takze to muselo byt super dobrodruzstvi. Vidis, a ja myslel, ze z vyhodu. Kdyz jsi zminoval ty ostrovy. Na ty bych se rad podival zase ja. Vychodni stranu Anglie az nahoru ke Skotsku a trochu kolem nej.
Napis, co muzes. Budu z toho cerpat pri planovani. I kdyz plany jsou tak rok pozadu. Letos jsem uz mel byt davno v Dansku a sunout se do Norska. Nakonec budu rad, pokud se letos jeste vubec posunu za ostrovy.
Diky.
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj,
Zacal jsem v Dansku a pres Skagerrak a severni more do Lowestoft v Anglii. Kanalem na jih a kolem jizniho pobrezi na Isles of Scilly a pak jih Irska a kolem zapadniho pobrezi na sever. Z Irska jsem chtel primo na Vnejsi Hebridy, ale protoze foukal sever severovychod a porad z Atlantiku chodili nize s vitrem 30-40 uzlu, jsem plul jeste na Islay. Pak Vnejsi Hebridy, kolem vychodniho pobrezi na sever a z Isle of Lewis do nejsevernejsiho skotskeho pristavu Kinlochbervie. Pak primo na sever Orkney na ostrov Westray. S Westray na chranene kotviste mezi Papa Stronsay a Stronsay a pak pres Norsko Skagerak do Polska.
Vychodni stranu Anglie a Skotska teda moc neznam, ale krome Danska se vetsinou vsude dala najit chranena kotviste. S Danska do Plymouth jsem nemel poradnou kotvu a tak jsem vyuzil nekolik marin, ale pak jsem koupil 14kg Kobru 2 ktera je prej delana pro 14 metrovou lod (moje ma 8,25) a po zbytek plavby zaplatil asi jen za pet noci. Kdyz jsem kotvil pobliz pristavu a blizilo se spatne pocasi, tak me obcas pozvali a necheli penize.
Tem nejsilnejsim proudum co jsou mezi Skotskem a Orkneyama jsem se vyhnul, ale i tak me parkrat potrapili. Nejvic kdyz jsem plul kolem zapadniho pobrezi Islay. Je tam oblast, kde se v mapach pise nebezpecne pro male lode. A ja to spatne casove naplanoval a dostal se tam v nejsilnejsim proudu par dnu po spring. Vsude kolem me byly ctyrmetrovy vlny a jejich vrchni tretina byla jak vodopad. Zrychlili jsme o 3-4 uzle a te pul hodiny nez jsme projeli me pripadalo jako pul dne. A i kdyz si nemyslim ze nas to mohlo nejak ohrozit, stejne jsem pak mel nejakou dobu uzkostlivy pocit, kdyz jsem vydel na obzoru neco co vypadalo jako zalamujici se vlna. A taky jsem zacal byt na tyhle veci spojene z proudy az prilis opatrny.
Jestli te cokoliv zajima tak se ptej.
Ahoj
Zacal jsem v Dansku a pres Skagerrak a severni more do Lowestoft v Anglii. Kanalem na jih a kolem jizniho pobrezi na Isles of Scilly a pak jih Irska a kolem zapadniho pobrezi na sever. Z Irska jsem chtel primo na Vnejsi Hebridy, ale protoze foukal sever severovychod a porad z Atlantiku chodili nize s vitrem 30-40 uzlu, jsem plul jeste na Islay. Pak Vnejsi Hebridy, kolem vychodniho pobrezi na sever a z Isle of Lewis do nejsevernejsiho skotskeho pristavu Kinlochbervie. Pak primo na sever Orkney na ostrov Westray. S Westray na chranene kotviste mezi Papa Stronsay a Stronsay a pak pres Norsko Skagerak do Polska.
Vychodni stranu Anglie a Skotska teda moc neznam, ale krome Danska se vetsinou vsude dala najit chranena kotviste. S Danska do Plymouth jsem nemel poradnou kotvu a tak jsem vyuzil nekolik marin, ale pak jsem koupil 14kg Kobru 2 ktera je prej delana pro 14 metrovou lod (moje ma 8,25) a po zbytek plavby zaplatil asi jen za pet noci. Kdyz jsem kotvil pobliz pristavu a blizilo se spatne pocasi, tak me obcas pozvali a necheli penize.
Tem nejsilnejsim proudum co jsou mezi Skotskem a Orkneyama jsem se vyhnul, ale i tak me parkrat potrapili. Nejvic kdyz jsem plul kolem zapadniho pobrezi Islay. Je tam oblast, kde se v mapach pise nebezpecne pro male lode. A ja to spatne casove naplanoval a dostal se tam v nejsilnejsim proudu par dnu po spring. Vsude kolem me byly ctyrmetrovy vlny a jejich vrchni tretina byla jak vodopad. Zrychlili jsme o 3-4 uzle a te pul hodiny nez jsme projeli me pripadalo jako pul dne. A i kdyz si nemyslim ze nas to mohlo nejak ohrozit, stejne jsem pak mel nejakou dobu uzkostlivy pocit, kdyz jsem vydel na obzoru neco co vypadalo jako zalamujici se vlna. A taky jsem zacal byt na tyhle veci spojene z proudy az prilis opatrny.
Jestli te cokoliv zajima tak se ptej.
Ahoj
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj err_,
ja si ted jeste jednou precetl co jsi psal a tebe asi zajimalo jak spim kdyz pluju sam. A ja myslel ze chces vedet jestli kotvim nebo jsem v marinach.
Kdyz pluju sam delsi trasy tak spim mockrat dene kratkou dobu. Cim dele jsem na mori tim si na to telo vic zvykne a je to snadnejsi. Zkousel jsem plout sam bez poradneho autopilota, ale uz myslim te to neni dobry napad, a tak jsem postavil selfsteering windvane podle planu co jsem koupil. Uplne to zmenilo muj zivot na palube. Dokud je dost větru tak nemusim sahnout na kormidlo. Ale samozdrejme musim kontrolovat abych se s nekym nesrazil. Mam AIS radar prijmac a je to obrovska pomoc, ale nefunguje stoprocentne. Mensi lode nemusi mit AIS vysilac a obcas ani ty vetsi se na nem neukazi. Takze spim jen v kratkych intervalech. Kdyz je dobra viditelnost a jsem daleko od brehu a na obzoru ani Ais radaru nejsou lode tak si nasvavuji budika na 30 minut. V noci na 20 a kdyz jsou v lodnich trasach nebo spatna vyditelnost tak kratsi dobu. Kdyz ke mlha tak nespim vubec a celou noc civim do mlhy jestli se z ni nevynori nejaka lod. Kdyz se mi stane ze jsem unaveny prilis tak dam lod do driftu "heaving to". Uplne nezastavi ale zpomali asi na 1,5 uzle takze muzu spat o neco delsi dobu. Byt odpocaty a v pohode je stejne dulezite jako kontrolovat jestli nejsou pobliz lode, takze pokud je moznost zastavit a poradne se vyspat tak je dobre toho vyuzit.
Ahoj
ja si ted jeste jednou precetl co jsi psal a tebe asi zajimalo jak spim kdyz pluju sam. A ja myslel ze chces vedet jestli kotvim nebo jsem v marinach.
Kdyz pluju sam delsi trasy tak spim mockrat dene kratkou dobu. Cim dele jsem na mori tim si na to telo vic zvykne a je to snadnejsi. Zkousel jsem plout sam bez poradneho autopilota, ale uz myslim te to neni dobry napad, a tak jsem postavil selfsteering windvane podle planu co jsem koupil. Uplne to zmenilo muj zivot na palube. Dokud je dost větru tak nemusim sahnout na kormidlo. Ale samozdrejme musim kontrolovat abych se s nekym nesrazil. Mam AIS radar prijmac a je to obrovska pomoc, ale nefunguje stoprocentne. Mensi lode nemusi mit AIS vysilac a obcas ani ty vetsi se na nem neukazi. Takze spim jen v kratkych intervalech. Kdyz je dobra viditelnost a jsem daleko od brehu a na obzoru ani Ais radaru nejsou lode tak si nasvavuji budika na 30 minut. V noci na 20 a kdyz jsou v lodnich trasach nebo spatna vyditelnost tak kratsi dobu. Kdyz ke mlha tak nespim vubec a celou noc civim do mlhy jestli se z ni nevynori nejaka lod. Kdyz se mi stane ze jsem unaveny prilis tak dam lod do driftu "heaving to". Uplne nezastavi ale zpomali asi na 1,5 uzle takze muzu spat o neco delsi dobu. Byt odpocaty a v pohode je stejne dulezite jako kontrolovat jestli nejsou pobliz lode, takze pokud je moznost zastavit a poradne se vyspat tak je dobre toho vyuzit.
Ahoj
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj,
spani praktikuji stejne. Ale jsou mista, kde si spat nedovolim. Navic, prvni dva dny stejne neusnu a jen lezim. Muj interval je 20 min. Uz pri plavbe tri dny jsem po dopluti schopny prospat dalsi pulden. Zalezi, kdy dorazim. Vetsinou si za odmenu po vyvazani dam pivo vsede v kokpitu a pak spat.
U tebe jsem to videl z velke casti na pluti kolem pobrezi s moznosti se nekde zakotvit. Samozrejme mimo preplaveb. Autopilot je jasny, tedy do doby, nez zacnou vlny. Pak je k nicemu. Coz prave v oblasti s proudy a melkou vodou (vsechno mista, kde jsi plul) je.
Celkove, hodne me zajima, jak jsi co resil a s cim jsi se pral. Mohl bys tu cestu popsat. Nechce se ti?
spani praktikuji stejne. Ale jsou mista, kde si spat nedovolim. Navic, prvni dva dny stejne neusnu a jen lezim. Muj interval je 20 min. Uz pri plavbe tri dny jsem po dopluti schopny prospat dalsi pulden. Zalezi, kdy dorazim. Vetsinou si za odmenu po vyvazani dam pivo vsede v kokpitu a pak spat.
U tebe jsem to videl z velke casti na pluti kolem pobrezi s moznosti se nekde zakotvit. Samozrejme mimo preplaveb. Autopilot je jasny, tedy do doby, nez zacnou vlny. Pak je k nicemu. Coz prave v oblasti s proudy a melkou vodou (vsechno mista, kde jsi plul) je.
Celkove, hodne me zajima, jak jsi co resil a s cim jsi se pral. Mohl bys tu cestu popsat. Nechce se ti?
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj err_,
rad popisu plavbu, ale byla to dlouha doba a spousta zazitku takze bych chtel vedet co presne te zajima.
A odkud a kam vlastne plujes ty? Psal jsi ze se chystas do Danska a Norska a kde jsi ted?
rad popisu plavbu, ale byla to dlouha doba a spousta zazitku takze bych chtel vedet co presne te zajima.
A odkud a kam vlastne plujes ty? Psal jsi ze se chystas do Danska a Norska a kde jsi ted?
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ja jsem z tech nekolikadennich cest dal zatim jen 2x z vnitrozemi Holandska (Lemmer) na Helgoland a zpet. Takze par mil od Danska. Uz jsem mel ale 14 dnu plout zase na Helgoland a do Danska a nechat tam lod. Nedari se mi ale utect z prace. Jinak se toulam kolem ostrovu a ve Waddenzee. Vetsinou mam na plavbu jen tyden. A temer cely den mi trva jen preplout IJsselmeer a dostat se ven.
Casto se mi kvuli pocasi a podminkam nepodari byt na spravnem kotvisti a neni mozne se vyvazat jinde. Tak pluji i pres noc. Je to ale potiz. Je zde skutecne provoz. Spat se neda. Ani nemuzes odplout, tam je zase TSS. U pobrezi rybari nebo casto sadky. Fura vraku a boji. Casto fouka na pevninu a kdyz se neco semele a spoji se to s proudem, zene te to na pobrezi
Casto se mi kvuli pocasi a podminkam nepodari byt na spravnem kotvisti a neni mozne se vyvazat jinde. Tak pluji i pres noc. Je to ale potiz. Je zde skutecne provoz. Spat se neda. Ani nemuzes odplout, tam je zase TSS. U pobrezi rybari nebo casto sadky. Fura vraku a boji. Casto fouka na pevninu a kdyz se neco semele a spoji se to s proudem, zene te to na pobrezi

Naposledy upravil(a) err_ dne stř zář 06, 2017 7:17 pm, celkem upraveno 1 x.
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
To err_ a Petre: Zdravím pánové, toto téma mě zajímá, ale tady zapadne. Nechcete prosím založit samostatné vlákno, případně prosím admini přesunout?
Velmi děkuji
H.
Velmi děkuji
H.
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj, velka cast moji plavby vedla kolem pobrezi, ale casto jsem plul v kuse delsi useky pres jednu az dve noci. Nejdelsi cast byla myslim ze sest noci.
Vetrnemu autopilotu co mam nevadi vlny. Akorat potrebuje dost vetru a pak utahne asi 300 kg. A to je daleko vic nez moje kormidlo potrebuje.
Ahoj
Vetrnemu autopilotu co mam nevadi vlny. Akorat potrebuje dost vetru a pak utahne asi 300 kg. A to je daleko vic nez moje kormidlo potrebuje.
Ahoj
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Ahoj JaOCZ,
tesi me ze te to zajima a urcite si o tom muzeme psat nekde jinde, ale ja tady tem vecem vubec nerozumim.
Ale asi staci jen ukazat kde pokracovat v tehle konverzaci.
Ahoj
tesi me ze te to zajima a urcite si o tom muzeme psat nekde jinde, ale ja tady tem vecem vubec nerozumim.
Ale asi staci jen ukazat kde pokracovat v tehle konverzaci.
Ahoj
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zazimování plachetnice v Polsku
Prosím tedy adminy, aby to přesunuli / založili odpovídající vlákno.
Díky moc
H.
Díky moc
H.
Re: plavba kolem Velke Britanie a Irska
Ahoj,
Uz sedím v autobuse a jedu domů tak mám čas napsat něco víc. První část plavby proběhla loni s Lynaes v Dánsku do Plymouth. Něco málo jsem tady o ni psal.
Letos jsem vyplul s Plynmouth 27 června a s jedním zakotvenim po cestě doplul na Isles of Scilly. Zakotvil jsem na severu straně St. Mary's. Změnila se předpověď a nasledujici dva dny měl být vítr az 30 uzlů ze severu. Chtěl jsem se přesunout na jižní stranu ostrava kde bylo bezpečnější kotviště, ale už byl vítr přes dvacet uzlů a nepodařilo se mi vytáhnout kotvu. Tak jsem použil ještě druhou kotvu a přečkal dva dlouhé dny tam.
Až se vítr zklidnil pokračoval jsem na jih Irska do Crookhaven a pak podel západního pobřeží na sever. Počasí nebylo moc dobré. Většinou byly tak dva dny kdy byl vítr pod dvacet uzlů, pak na pár dní zesílil a pak bezvětří. Tak jsem často čekal na lepší počasí na kotvě. Za celé Irsko jsem potkal jen několik dalších plachetnic. Zato spoustu rybářů. Většinou byli moc ochotní a hned se ptali jestli něco nepotřebuji. Nabídli odvoz do obchodu, dali ryby a hlídali mě když jsem v silném větru pádloval na břeh.
Ze západního pobřeží Irska jsem plul na Islay a pak na vnější Hebridy. Jak jsem napsal dřív u Islay jsem se dostal do oblasti ze spoustou tidel rips a overfalls a po ceste na Hebridy bylo ještě několik podobných oblastí kterým jsem se už raději zdaleka vyhnul.
Hebridy byli moc krásné. Spousta delfinu, tuleňů, verlib a taky spousta jachtařu a pěkných bezpečných kotvišt tak jsem plul pomalu a nikam nespěchal a i počasí bylo rozumné.
Pak jsem přeplul na sever Skotska do Kinlochbervie a tam se počasí zase pokazilo. Asi tyden jsem čekal na přijatelné počasí a pak vyrazil na sever Orkney. Neměl jsem žádného jachtarskeho pilota ani mapky proudu tak jsem je obeplul s odstupem ze severu a zakotvilna Westray. Tim se vyhnul nejsilnějším proudum a neplul příliš blízko Cape Wrath.
Na Orneye jsem doplul už za silného větru a zakotvil vedle přístavu. Už byla pulka srpna a počasí bylo hrozné. Když byl v předpovědi vítr 40 uzlů připlul za mnou na lodičce správce přístavu že má být počasí příliš špatné že pro mě najde místo kde to mohu přečkat.
Potřeboval jsem rozumnou předpověď na několik dnů abych mohl preplout severní moře. Když byl jeden hezký den tak jsem se přesunul na východ k ostrovu Stronsay abyh zkrátil vzdálenost. Od jedněch jachtařu jsem dostal pilota a mapy Norska. Našel jsem si místo kde se dalo bezpečně zakotvitv jemkoliv počasí. Bylo vzdálené asi 270 mil. Pak se níže přesouvala na východ a podle předpovědi když budu dost rychlý budu mít přes dva dny severozapadni vitr. Pak měl slábnou otočit se a zesílit. Tak jsem vyplul jakmile vítr klesl pod dvacet uzlů a já byl schopen vytahnout kotvu a o 55 hodin později zakotvil v Norsku. Spěchal jsme už domů tak jsem zbytek cesty plul co to šlo a občas zakotvil nebo přespal v marině.
Uz sedím v autobuse a jedu domů tak mám čas napsat něco víc. První část plavby proběhla loni s Lynaes v Dánsku do Plymouth. Něco málo jsem tady o ni psal.
Letos jsem vyplul s Plynmouth 27 června a s jedním zakotvenim po cestě doplul na Isles of Scilly. Zakotvil jsem na severu straně St. Mary's. Změnila se předpověď a nasledujici dva dny měl být vítr az 30 uzlů ze severu. Chtěl jsem se přesunout na jižní stranu ostrava kde bylo bezpečnější kotviště, ale už byl vítr přes dvacet uzlů a nepodařilo se mi vytáhnout kotvu. Tak jsem použil ještě druhou kotvu a přečkal dva dlouhé dny tam.
Až se vítr zklidnil pokračoval jsem na jih Irska do Crookhaven a pak podel západního pobřeží na sever. Počasí nebylo moc dobré. Většinou byly tak dva dny kdy byl vítr pod dvacet uzlů, pak na pár dní zesílil a pak bezvětří. Tak jsem často čekal na lepší počasí na kotvě. Za celé Irsko jsem potkal jen několik dalších plachetnic. Zato spoustu rybářů. Většinou byli moc ochotní a hned se ptali jestli něco nepotřebuji. Nabídli odvoz do obchodu, dali ryby a hlídali mě když jsem v silném větru pádloval na břeh.
Ze západního pobřeží Irska jsem plul na Islay a pak na vnější Hebridy. Jak jsem napsal dřív u Islay jsem se dostal do oblasti ze spoustou tidel rips a overfalls a po ceste na Hebridy bylo ještě několik podobných oblastí kterým jsem se už raději zdaleka vyhnul.
Hebridy byli moc krásné. Spousta delfinu, tuleňů, verlib a taky spousta jachtařu a pěkných bezpečných kotvišt tak jsem plul pomalu a nikam nespěchal a i počasí bylo rozumné.
Pak jsem přeplul na sever Skotska do Kinlochbervie a tam se počasí zase pokazilo. Asi tyden jsem čekal na přijatelné počasí a pak vyrazil na sever Orkney. Neměl jsem žádného jachtarskeho pilota ani mapky proudu tak jsem je obeplul s odstupem ze severu a zakotvilna Westray. Tim se vyhnul nejsilnějším proudum a neplul příliš blízko Cape Wrath.
Na Orneye jsem doplul už za silného větru a zakotvil vedle přístavu. Už byla pulka srpna a počasí bylo hrozné. Když byl v předpovědi vítr 40 uzlů připlul za mnou na lodičce správce přístavu že má být počasí příliš špatné že pro mě najde místo kde to mohu přečkat.
Potřeboval jsem rozumnou předpověď na několik dnů abych mohl preplout severní moře. Když byl jeden hezký den tak jsem se přesunul na východ k ostrovu Stronsay abyh zkrátil vzdálenost. Od jedněch jachtařu jsem dostal pilota a mapy Norska. Našel jsem si místo kde se dalo bezpečně zakotvitv jemkoliv počasí. Bylo vzdálené asi 270 mil. Pak se níže přesouvala na východ a podle předpovědi když budu dost rychlý budu mít přes dva dny severozapadni vitr. Pak měl slábnou otočit se a zesílit. Tak jsem vyplul jakmile vítr klesl pod dvacet uzlů a já byl schopen vytahnout kotvu a o 55 hodin později zakotvil v Norsku. Spěchal jsme už domů tak jsem zbytek cesty plul co to šlo a občas zakotvil nebo přespal v marině.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: plavba kolem Velke Britanie a Irska
To zní moc zajímavě, škoda, že popis bereš takovým hopem. Třeba západ Irska a Hebridy by mě zajímaly podrobněji.
Re: plavba kolem Velke Britanie a Irska
Západní pobřeží Irska jsou same útesy a skály. Za mé plavby byly časté mlhy, déšť a silný zapadni vítr. Vzbuzovalo respekt. Po Crookhavenu jsem zakotvil ve Valentia harbour. Kolem byly ostruvky s nepříjemnými tidal rips. Co jsem slysel tak mezi Crookhaven a Valentia Island to má být krásná oblast pro jachting, ale já měl před sebou dlouhou cestu tak jsem jen proplul. Pak jsem zastavil až na Inishbofin. Malí pěkný ostrůvek a chráněné kotvení, ale s větším ponorem musíš počkat na HW.
Potkal jsem tam švédskou rodinu na plachetnici s dvěmi malými dětmi. Odpluli večer přede mnou. Já vyplul ráno a po par mílích začal nade mnou kroužit vrtulník. Zapnul jsem VHF a probíhala konverzace že se plachetnice s švédskou registrací dostala do problémů a čtyři lide jsou v záchranným člunu. Co se ale přesně stalo a jak to dopadlo jsem nezajistil.
O par hodin později se objevila obrovská vojenská loď a kontaktovala mě přes VHF a zjišťovali spousty informací jako call sign, MMSI, registrace lodě a jeji delka,ponor vaha a podobně. Pak mi popřáli bezpečnou plavbu a odpluli. Zapadni vítr se zvedl na 25 uzlů a předpověď na další dva dny byla že má sílit tak jsem byl rád když jsem před setměním zakotvil v Blacksod bay o kterém v sailing ditections psali že se dá do něj vplout za každých podmínek.
Až se zlepšilo počasí pokračoval jsemdo Teelin bay. Jde tam zakotvit a jsou tam i zdarma visitors buoye o kterých mě rybáři ujistili že se každoročně kontrolujj. Zase se na nás neco hnalo tak jsem tam několik dnu zůstal anavštívil útesy které mají být jedny s nejvyšších na ostrově. Posledni misto kde jsem v Irsku zakotvil byl Chapel bay na jižní straně Arranmore.
Často jsem čekal na lepší počasí, protože mě připadalo, že u takového skalnatého navětrného pobřeží s vlnami s atlantiku je lepší být trpělivý a opatrný.
Potkal jsem tam švédskou rodinu na plachetnici s dvěmi malými dětmi. Odpluli večer přede mnou. Já vyplul ráno a po par mílích začal nade mnou kroužit vrtulník. Zapnul jsem VHF a probíhala konverzace že se plachetnice s švédskou registrací dostala do problémů a čtyři lide jsou v záchranným člunu. Co se ale přesně stalo a jak to dopadlo jsem nezajistil.
O par hodin později se objevila obrovská vojenská loď a kontaktovala mě přes VHF a zjišťovali spousty informací jako call sign, MMSI, registrace lodě a jeji delka,ponor vaha a podobně. Pak mi popřáli bezpečnou plavbu a odpluli. Zapadni vítr se zvedl na 25 uzlů a předpověď na další dva dny byla že má sílit tak jsem byl rád když jsem před setměním zakotvil v Blacksod bay o kterém v sailing ditections psali že se dá do něj vplout za každých podmínek.
Až se zlepšilo počasí pokračoval jsemdo Teelin bay. Jde tam zakotvit a jsou tam i zdarma visitors buoye o kterých mě rybáři ujistili že se každoročně kontrolujj. Zase se na nás neco hnalo tak jsem tam několik dnu zůstal anavštívil útesy které mají být jedny s nejvyšších na ostrově. Posledni misto kde jsem v Irsku zakotvil byl Chapel bay na jižní straně Arranmore.
Často jsem čekal na lepší počasí, protože mě připadalo, že u takového skalnatého navětrného pobřeží s vlnami s atlantiku je lepší být trpělivý a opatrný.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: plavba kolem Velke Britanie a Irska
Dík, takhle nějak jsem si to představoval. Poslední věta by se dala psát do učebnic jachtingu. 

Re: plavba kolem Velke Britanie a Irska
Tak v tom případě mám tady pro tebe ještě pokračování.
Hebridy mi připadaly jako opak Irska. Působily přátelský a malebně. A vychodni pobřeží kolem ktereho jsem plul se zdálo i celkem chráněné. Prvni misto kde jsem zakotvil byl ostrov Vatersay s pěknou pláží a malou vesničkou.
Pak jsem přesunul o ostrov vedle do Castlebay. Turistické městečko s obchodem. Je tam i pontoon a bóje na vyvázání, ale jsou poměrně drahé. Za noc na bóji chtěli 15 liber. Jde ale zakotvit o kousek vedle. Akorát nesmí být loď v místě kde se otáčí trajekt.
Pak jsem přeplul o kousek dál na Eriskay a to bylo asi moje nejoblíbenější místo tohoto výletu. Malý chráněný záliv se spoustou zpivajicich tuleňů. Na druhé straně ostrova byla vesnice s obchodem a hospodou. A spousta krásných vyhledu na okolní ostrůvky a milí lidé.
Další misto kde jsem zakotvil byl Wizard Pool na ostrově South Uist. Zvláštní místo. Takové jezírko obehnané skálama kde bylo misto pro zakotvení několika lodí.
Pak už jsem se moc nezdržoval a zakotvil ješte asi dvakrát jen na pŕespání než jsem se vydal do skotska.
V zátokách byly často různé rybí klece které nebyly ani v mapě ani osvětlené.
Ahoj
Hebridy mi připadaly jako opak Irska. Působily přátelský a malebně. A vychodni pobřeží kolem ktereho jsem plul se zdálo i celkem chráněné. Prvni misto kde jsem zakotvil byl ostrov Vatersay s pěknou pláží a malou vesničkou.
Pak jsem přesunul o ostrov vedle do Castlebay. Turistické městečko s obchodem. Je tam i pontoon a bóje na vyvázání, ale jsou poměrně drahé. Za noc na bóji chtěli 15 liber. Jde ale zakotvit o kousek vedle. Akorát nesmí být loď v místě kde se otáčí trajekt.
Pak jsem přeplul o kousek dál na Eriskay a to bylo asi moje nejoblíbenější místo tohoto výletu. Malý chráněný záliv se spoustou zpivajicich tuleňů. Na druhé straně ostrova byla vesnice s obchodem a hospodou. A spousta krásných vyhledu na okolní ostrůvky a milí lidé.
Další misto kde jsem zakotvil byl Wizard Pool na ostrově South Uist. Zvláštní místo. Takové jezírko obehnané skálama kde bylo misto pro zakotvení několika lodí.
Pak už jsem se moc nezdržoval a zakotvil ješte asi dvakrát jen na pŕespání než jsem se vydal do skotska.
V zátokách byly často různé rybí klece které nebyly ani v mapě ani osvětlené.
Ahoj
Re: plavba kolem Velke Britanie a Irska
Ahoj Petre, pripájam sa k pozitívnym ohlasom a tiež mi je trochu ľúto, že si sa viac nerozpísal. Na západnom pobreží Írska v oblasti Sliga a Donegalu sú aj nádherné piesočnaté časti. Sú tam jedny z najznámejších pláží pre surferov. Ja som sa odtiaľ vrátil dva týždne dozadu a tiež sme sa modlili aby nám počasie dovolilo aspoň jednodenný sailing trip. V samotnom Sligu je malá marína, do ktorej je zaujímavý prístup. V Mullaghmore sú celkom dobré podmienky na kotvu a sú tam aj nejaké bójky. Akurát tam opravovali polámaný sťažeň, deň pred nami poriadne fúklo.
Inak potvrdzujem, Íri veľmi milí a ochotní ľudia.
Inak potvrdzujem, Íri veľmi milí a ochotní ľudia.
Re: plavba kolem Velke Britanie a Irska
Ahoj aTrej, díky.
Do Donegalu a Sliga jsem se vůbec nedostal, ale zni to zajimavě. Snažím se to trochu popsat, ale píšu to jen na telefonu v autobuse.
Taky moc často příspěvky nepíšu. Za poslední dva dny jsem napsal asi vic než před tím za celý život.
Do Donegalu a Sliga jsem se vůbec nedostal, ale zni to zajimavě. Snažím se to trochu popsat, ale píšu to jen na telefonu v autobuse.
Taky moc často příspěvky nepíšu. Za poslední dva dny jsem napsal asi vic než před tím za celý život.
Re: plavba kolem Velke Britanie a Irska
Ahoj err_,
ještě jsem přemýšlel jak ti odpovědět na tvoji otázku s čím se peru, když pluju sám.
V ovládání lodě asi problém nemám. Jak jsem se zmínil můj autopilot potřebuje jen vitr a nějakou rychlost lodě a pak kormidluje den za dnem a já jen upravuji úhel k větru. Hlavní plachtu i po tmě zrefuji asi za dvě minuty, ale s přední plachtou je to komplikovanější. Nemám roller furling takže když zesílí vítr musím jít na příd a vyměnit plachtu za menší. Několikrát, když ze zvednul silný vítr a já musel na přídi po tmě ve vlnách stáhnout velkou genu naplněnou větrem, tak jsem si opravdu přál mít někoho v kokpitu kdo by mi povolil lano nebo upravil kurz. Abych takovým situacím předešel tak už většinou před setměním vyměním přední plachtu za menší. To že trochu zpomalím mě většinou nevadí a asi je i bezpečnější na noc trochu snížit rychlost. Taky mám neustále připravenou malou kostatku s nacvakanými háčky. Používám ji od kolem 20 uzlů kdy uz moře začíná být pěkně rozvlněné a takto připravená kostka mi značně zkrátí pobyt na přídi.
Taky bych si občas přál mít někoho sebou, když pluju za horšího počasí v navigačně náročnějším terénu, aby se jeden člověk mohl věnovat lodi a druhý navigaci.
Nějvětší problém mi dělá únava a mořská nemoc. Dřív jsme hodně trpěl mořskou nemocí, a když se to spojilo s únavou a málo spánkem měl jsem problém. Kdykoliv se může zhoršit počasí, že se mi udělá zle a nebu schopen jíst. Nebo padne mlha a bude husty provoz a nebude možné si odpocinout, proto je pro mě osobně hrozně důležité abych o sebe co možná nejlépe pečoval. Snažím se dobře jíst a pít a spát kdykoliv je to možné, protože později už nemusí být příležitost. A čím déle nejím a nespím tím je pro mě těžší opět začít.
Taky si někdy nejsem jistý jestli uvažuji správně ohledně bezpečnosti plavby a bylo by příjemné se s někým poradit. Zvláště když jsem unavený, je špatné počasí a jedná se o místa ze silnými proudy.
Zbytek se u mě asi moc neliší od plavby s někým.
Chtěl jsem plout tuto plavbu sám, protože jsem na moři rád sám. Plachtění a moře mě občas úplně pohltí a pak jen sedím na palubě a pozoruji moře, nebo pobřeží, mořské ptáky, delfiny, mraky. Cítím vítr jak se opírá do plachet a jak si lodní kýl proráží cestu vodou a žasnu nad tím jak může být svět a život krasný.
Stejně bych ale asi raději příště vyplul ve více lidech. Je to méně fyzicky i psychicky náročné a je příjemné mít společnost.
ještě jsem přemýšlel jak ti odpovědět na tvoji otázku s čím se peru, když pluju sám.
V ovládání lodě asi problém nemám. Jak jsem se zmínil můj autopilot potřebuje jen vitr a nějakou rychlost lodě a pak kormidluje den za dnem a já jen upravuji úhel k větru. Hlavní plachtu i po tmě zrefuji asi za dvě minuty, ale s přední plachtou je to komplikovanější. Nemám roller furling takže když zesílí vítr musím jít na příd a vyměnit plachtu za menší. Několikrát, když ze zvednul silný vítr a já musel na přídi po tmě ve vlnách stáhnout velkou genu naplněnou větrem, tak jsem si opravdu přál mít někoho v kokpitu kdo by mi povolil lano nebo upravil kurz. Abych takovým situacím předešel tak už většinou před setměním vyměním přední plachtu za menší. To že trochu zpomalím mě většinou nevadí a asi je i bezpečnější na noc trochu snížit rychlost. Taky mám neustále připravenou malou kostatku s nacvakanými háčky. Používám ji od kolem 20 uzlů kdy uz moře začíná být pěkně rozvlněné a takto připravená kostka mi značně zkrátí pobyt na přídi.
Taky bych si občas přál mít někoho sebou, když pluju za horšího počasí v navigačně náročnějším terénu, aby se jeden člověk mohl věnovat lodi a druhý navigaci.
Nějvětší problém mi dělá únava a mořská nemoc. Dřív jsme hodně trpěl mořskou nemocí, a když se to spojilo s únavou a málo spánkem měl jsem problém. Kdykoliv se může zhoršit počasí, že se mi udělá zle a nebu schopen jíst. Nebo padne mlha a bude husty provoz a nebude možné si odpocinout, proto je pro mě osobně hrozně důležité abych o sebe co možná nejlépe pečoval. Snažím se dobře jíst a pít a spát kdykoliv je to možné, protože později už nemusí být příležitost. A čím déle nejím a nespím tím je pro mě těžší opět začít.
Taky si někdy nejsem jistý jestli uvažuji správně ohledně bezpečnosti plavby a bylo by příjemné se s někým poradit. Zvláště když jsem unavený, je špatné počasí a jedná se o místa ze silnými proudy.
Zbytek se u mě asi moc neliší od plavby s někým.
Chtěl jsem plout tuto plavbu sám, protože jsem na moři rád sám. Plachtění a moře mě občas úplně pohltí a pak jen sedím na palubě a pozoruji moře, nebo pobřeží, mořské ptáky, delfiny, mraky. Cítím vítr jak se opírá do plachet a jak si lodní kýl proráží cestu vodou a žasnu nad tím jak může být svět a život krasný.
Stejně bych ale asi raději příště vyplul ve více lidech. Je to méně fyzicky i psychicky náročné a je příjemné mít společnost.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host