Ahoj všem příznivcům studené vody,
chystám se na plavbu souostrovím naproti Stockholmu.
Pokud někdo může přispět radou či zkušeností, budu rád.
Po návratu samozřejmě poreferuji.
Díky
Stockholm archipelago
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Ahoj, plavba do Stockholmu je velkým zážitkem – proplouvá se bludištěm ostrovů, ostrůvků a skalisek.
Jediná rada zní navigovat velice pečlivě a být ve střehu. Z moře se do S. dá plout od východu a od jihu. Oba průjezdy jsou nádherné. Ten východní slouží jako cesta i pro velké trajekty, takže se člověk může v úžině setkat s obludou, od které by radši byl o míli dál. Nutno říci, že jsem se nesetkal s trajektem, který by plul bezohledně nebo rychle. Ale vyjede-li zpoza ostrova, překvápko to je.
Doporučuji projíždět za světla, na noc zakotvit stranou trasy (nebo se vyvázat ke břehu).
Proplouvali jsme v roce 1996 a na palubě bylo jediné gps a to nefungovalo. Cestu do S. jsme zvládli v pohodě (východní přístup), cestou zpět jsme jednou brnknuli káčou o dno. Žádné poškození se nekonalo.
Celkově plavbu určitě doporučuji, ale jak píšu – navigovat pečlivě a plout raději jen ve dne.
Jižní přístup je v úseku asi 200 až 300 metrů prokopaný – kanál spojuje přirozené vodní plochy. Okolí je velice pěkné. Při vhodném směru větru se i tenhle kanál dá proplout na plachty.
Východní vjezd je z moře dobře značen bójemi, kanál na jižním jsme bez gps trochu hledali, ale šlo to.
Hezkou plavbu!
Jediná rada zní navigovat velice pečlivě a být ve střehu. Z moře se do S. dá plout od východu a od jihu. Oba průjezdy jsou nádherné. Ten východní slouží jako cesta i pro velké trajekty, takže se člověk může v úžině setkat s obludou, od které by radši byl o míli dál. Nutno říci, že jsem se nesetkal s trajektem, který by plul bezohledně nebo rychle. Ale vyjede-li zpoza ostrova, překvápko to je.
Doporučuji projíždět za světla, na noc zakotvit stranou trasy (nebo se vyvázat ke břehu).
Proplouvali jsme v roce 1996 a na palubě bylo jediné gps a to nefungovalo. Cestu do S. jsme zvládli v pohodě (východní přístup), cestou zpět jsme jednou brnknuli káčou o dno. Žádné poškození se nekonalo.
Celkově plavbu určitě doporučuji, ale jak píšu – navigovat pečlivě a plout raději jen ve dne.
Jižní přístup je v úseku asi 200 až 300 metrů prokopaný – kanál spojuje přirozené vodní plochy. Okolí je velice pěkné. Při vhodném směru větru se i tenhle kanál dá proplout na plachty.
Východní vjezd je z moře dobře značen bójemi, kanál na jižním jsme bez gps trochu hledali, ale šlo to.
Hezkou plavbu!
Díky, Lynxi. S pečlivou navigací počítám od chvíle, kdy jsem uviděl mapu oblasti.
Půjčujeme 2 plachetnice přímo ze Stockolmu (Saltsjö-Duvnäs) a původním záměrem je celý týden se motat v archipelagu. Jen nevím, jesli se mi nebude stýskat po volné vodě. Ty jsi to jistě jel přes celý Balt a to je jiná.
Kotvení mezi ostrůvky asi nebude problém, ne?
Ještě by mě zajímalo, jestli na větších ostrůvcích budou koncem května fungovat i hospody a obchody.
Jak jsem se dočetl, sezóna tam začíná až v půli června. Ale větší ostrovy jsou snad obydlené celoročně...
Půjčujeme 2 plachetnice přímo ze Stockolmu (Saltsjö-Duvnäs) a původním záměrem je celý týden se motat v archipelagu. Jen nevím, jesli se mi nebude stýskat po volné vodě. Ty jsi to jistě jel přes celý Balt a to je jiná.
Kotvení mezi ostrůvky asi nebude problém, ne?
Ještě by mě zajímalo, jestli na větších ostrůvcích budou koncem května fungovat i hospody a obchody.
Jak jsem se dočetl, sezóna tam začíná až v půli června. Ale větší ostrovy jsou snad obydlené celoročně...
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Za málo.
Ad Saltsjö-Duvnäs: To je cca dvě míle západně od onoho úzkého místa, které popisuji výše – znovu doporučuji tam plout.
Ad volné moře: Stockholmské souostroví je jistě krásné, ale mě by to táhlo na moře, vždyť Alandy, Gotska Sandon, Faro a Gotland jsou tak blízko!
Ad kotvení: Je tam skalnaté dno, takže je třeba se ujistit, že kotva drží. Ale to vždycky, že? Pokud jsi měl ma mysli jestli se to smí, tak pokud tam nejsou žluté bójky, tak v pohodě. A nepřijede nikdo, kdo by chtěl peníze.
Ad hospody: Tak to fakt nevím – my jsme tři noci kotvili u jednoho z hlavních nábřeží ve St. (Raoul Wallenbergs torg). Ani tady nikdo nepřišel vybírat (pro některé z vás ostatních sci-fi, že?
).
U ostrůvku jsme pozdě večer zakotvili a ráno odpluli.

Ad Saltsjö-Duvnäs: To je cca dvě míle západně od onoho úzkého místa, které popisuji výše – znovu doporučuji tam plout.
Ad volné moře: Stockholmské souostroví je jistě krásné, ale mě by to táhlo na moře, vždyť Alandy, Gotska Sandon, Faro a Gotland jsou tak blízko!
Ad kotvení: Je tam skalnaté dno, takže je třeba se ujistit, že kotva drží. Ale to vždycky, že? Pokud jsi měl ma mysli jestli se to smí, tak pokud tam nejsou žluté bójky, tak v pohodě. A nepřijede nikdo, kdo by chtěl peníze.

Ad hospody: Tak to fakt nevím – my jsme tři noci kotvili u jednoho z hlavních nábřeží ve St. (Raoul Wallenbergs torg). Ani tady nikdo nepřišel vybírat (pro některé z vás ostatních sci-fi, že?




U ostrůvku jsme pozdě večer zakotvili a ráno odpluli.
Ad Saltsjö-Duvnäs: Jo, na mapě to je vidět. Na plachty rozhodně frajeřina.
Ad volné moře: Jen jsem se přihlásil k větší partě, takže to ani neorganizuju ani nekapitánuju.
Stanislavova nabídka na přeplavbu Stockholm-Štětín se na fóru objevila až když jsem měl letenky.
Ale ono to bude hezký i v turistickém tempu.
Ad volné moře: Jen jsem se přihlásil k větší partě, takže to ani neorganizuju ani nekapitánuju.
Stanislavova nabídka na přeplavbu Stockholm-Štětín se na fóru objevila až když jsem měl letenky.
Ale ono to bude hezký i v turistickém tempu.
Jak jsem slíbil, zde je pár zkušeností z plavby Stockholmským souostrovím.
Půjčili jsme si Beneteau Oceanis 361 a GibSea 43 od finské společnosti Midnight Sun Sailing. Stav lodí byl tak na úrovni dobrých chorvatských charterů. Bohužel bezpečnostní vybavení bylo pouze pro příbřežní plavbu: neměli jsme ani nafukovací člun ani záchranný ostrůvek a lodě neměly ani vestavěnou VHF. Na druhé straně téměř všichni místní mají za plavby vesty na sobě - i za dne a mírného větru.
Pro plavbu mezi ostrůvky byla 43 až zbytečně velká, i když měla krátký kýl (ponor 1,7m).
Ceny lodí na týden 1630 a 1900 EUR jsou celkem rozumné, trochu horší je povinný service pack (200 a 250 EUR).
Lodě jsme převzali v Morning Side marina v Saltsjö-Duvnäs. Je to cca 20min cesty příměstským vláčkem z centra Stockholmu. Marína opravdu těsná, zvlášť na 13m loď. Byl jsem docela rád, že při výjezdu i návratu foukalo jen minimálně.
Celý týden 23. až 30. 5. nám přálo počasí. Podle místních první týden opravdu hezkého počasí. Ve vnitřním pásmu ostrůvků fouká spíš málo. Vnější ostrůvky jsou menší, v podstatě rozházené kamení, tam už vítr může. Ale opravdický jachting i s vlnami jsme si užili jen jeden den, kdy jsme vyjeli na Ålandské moře. Na Ålandny nám to už bohužel nevyšlo a z hlediska chybějící bezpečnostní výbavy to asi bylo dobře.
Příroda je opravdu překrásná. Čisté jsou i břehy, nikde se neválí hromady vyplaveného odpadu. Někdy se plulo mezi ostrůvky.
Jindy úzkým kanálem
a někdy bylo i hodně rušno
Prohlídka královského paláce v centru Stockholmu z paluby plachetnice má také své kouzlo
Obvyklý způsob kotvení mi připomíná Orlík. Je třeba najít dostatečně prudký břeh, aby se loď dostala špičkou až na vzdálenost doskoku a loď se vyváže mezi zadní kotvu a strom či šutr na břehu. Vhodná přírodní kotviště jsou popsána v pilotu, jenž byl k dispozici.
Někde je možnost vyvázání u mola. Vybavení se liší - někde sprcha (obvykle na mince 5 SEK) a sauna (50 SEK na osobu), jinde jen suchý záchod. Ceny za vyvázání lidové (kolem 100 SEK), pokud se vůbec platilo. Dokonce i několikahodinové stání v maríně v centru Stockholmu nestálo hafenmajstrovi za vyplňování papíru a tak bylo zdarma.
I koupání jsme si překvapivě užili: voda 10 až 11°C - karibik to zrovna není - ale otužilejší většina si zaplavala skoro každý den. Jeden místní mořeplavec nad tím dost kroutil hlavou a říkal, že jsme blázni, a že musíme počkat do srpna na teplejší vodu.
Švédsko je krásné a na lodi dvojnásob. Doporučuji všem.
Půjčili jsme si Beneteau Oceanis 361 a GibSea 43 od finské společnosti Midnight Sun Sailing. Stav lodí byl tak na úrovni dobrých chorvatských charterů. Bohužel bezpečnostní vybavení bylo pouze pro příbřežní plavbu: neměli jsme ani nafukovací člun ani záchranný ostrůvek a lodě neměly ani vestavěnou VHF. Na druhé straně téměř všichni místní mají za plavby vesty na sobě - i za dne a mírného větru.
Pro plavbu mezi ostrůvky byla 43 až zbytečně velká, i když měla krátký kýl (ponor 1,7m).
Ceny lodí na týden 1630 a 1900 EUR jsou celkem rozumné, trochu horší je povinný service pack (200 a 250 EUR).
Lodě jsme převzali v Morning Side marina v Saltsjö-Duvnäs. Je to cca 20min cesty příměstským vláčkem z centra Stockholmu. Marína opravdu těsná, zvlášť na 13m loď. Byl jsem docela rád, že při výjezdu i návratu foukalo jen minimálně.
Celý týden 23. až 30. 5. nám přálo počasí. Podle místních první týden opravdu hezkého počasí. Ve vnitřním pásmu ostrůvků fouká spíš málo. Vnější ostrůvky jsou menší, v podstatě rozházené kamení, tam už vítr může. Ale opravdický jachting i s vlnami jsme si užili jen jeden den, kdy jsme vyjeli na Ålandské moře. Na Ålandny nám to už bohužel nevyšlo a z hlediska chybějící bezpečnostní výbavy to asi bylo dobře.
Příroda je opravdu překrásná. Čisté jsou i břehy, nikde se neválí hromady vyplaveného odpadu. Někdy se plulo mezi ostrůvky.


Jindy úzkým kanálem
a někdy bylo i hodně rušno
Prohlídka královského paláce v centru Stockholmu z paluby plachetnice má také své kouzlo
Obvyklý způsob kotvení mi připomíná Orlík. Je třeba najít dostatečně prudký břeh, aby se loď dostala špičkou až na vzdálenost doskoku a loď se vyváže mezi zadní kotvu a strom či šutr na břehu. Vhodná přírodní kotviště jsou popsána v pilotu, jenž byl k dispozici.

Někde je možnost vyvázání u mola. Vybavení se liší - někde sprcha (obvykle na mince 5 SEK) a sauna (50 SEK na osobu), jinde jen suchý záchod. Ceny za vyvázání lidové (kolem 100 SEK), pokud se vůbec platilo. Dokonce i několikahodinové stání v maríně v centru Stockholmu nestálo hafenmajstrovi za vyplňování papíru a tak bylo zdarma.

I koupání jsme si překvapivě užili: voda 10 až 11°C - karibik to zrovna není - ale otužilejší většina si zaplavala skoro každý den. Jeden místní mořeplavec nad tím dost kroutil hlavou a říkal, že jsme blázni, a že musíme počkat do srpna na teplejší vodu.
Švédsko je krásné a na lodi dvojnásob. Doporučuji všem.
Ještě malý dovětek: GibSea 43 jsme vraceli až v neděli a protože v marině nikdo z charteru nebyl, check-out byl proveden po telefonu (dle instrukcí nechte klíče na lodi a můžete jít). Kauci jsem skládal platební kartou a měl jsem o ni určité obavy, neboť jsme si pověstnou švédskou žulu ohmatali kýlem lodi - naštěstí jen v malé rychlosti při pokusech o vyvázání. Již obhlídka kýlu pod vodou ukázala, že jsme zadaleka nebyli první a jistě nebudeme ani poslední. Včerejší mail z Midnight Sun Sailing potvrdil, že takové maličkosti neřeší.
lynx: Jasně, je to Baggenstäket, jak jsme o něm psali. Ale na plachty jsme to nedali, mezi stromy vůbec nefoukalo. Ale pluli jsme i skrz užší díry - ale zatím k tomu nemám fotky.
Jinak docela zajímavé stránky o kanálech v oblasti i jinde jsou http://kanaler.arnholm.nu/
lynx: Jasně, je to Baggenstäket, jak jsme o něm psali. Ale na plachty jsme to nedali, mezi stromy vůbec nefoukalo. Ale pluli jsme i skrz užší díry - ale zatím k tomu nemám fotky.
Jinak docela zajímavé stránky o kanálech v oblasti i jinde jsou http://kanaler.arnholm.nu/
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host