Mazurská jezera 2012 z pohledu nezkušeného kapitána
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Mazurská jezera 2012 z pohledu nezkušeného kapitána
Letos jsme poprvé navštívili Mazury, nebudu se rozplývat nad krásami přírody a jachtání, spíš napíšu to, co bych býval rád věděl předtím, než jsem na svoji první cestu na Mazury vyrazil, a nedočetl jsem se to.
Jen pro pořádek údaje o plavbě
Termín: 22.-28.7.2012
Loď: Antila 24 Menczyster
Posádka:
já (55), VMP, základní znalosti, nevelké zkušenosti
Stiva (56), manželka, nejraději pouhý pasažér
Petra (32), dcera Stivy, bez zkušeností s loděmi, ale obratná
Šimon (11), syn Petry, předtím jeden víkend na Orlíku, hodně šikovný kluk
Eliška (8 let), dcera Petry, lodní sluníčko
21.7. navečer jsme převzali loď v Piekne Goře u Gyžicka.
22.7. jsme vypluli na jih do portu Zielony Gaj se zastávkou v Rydzevu
23.7. zastávka Mikolajky, nocovali jsme v přírodě těsně před Galindií
24.7. prohlídka Galindie a návrat kanály na jižní část Jagodneho jezera, přespání v přírodě
25.7. po poledni příjezd Gyžicko, přenocování v místním portu
26.7. ráno prohlídka pevnosti Boyen, proplutí kanálem na jezero Kisajno, noc v Rog Pierkunowski na jachtařské základně technické univerzity Lodž.
27.7. návrat do Piekne Gory
28.7. ráno vrácení lodě a přes Vlčí doupě domů
Rád bych napsal hlavně o tom, co mě jako nezkušeného mladého psa překvapilo. Dosud jsem nikdy nejel na lodi s ploutví, sklopným kormidlem a přívěsným motorem, vždycky to byly kýlovky s motorem vestavěným. Na těch jsem si dokázal oběhat vše sám. Něco vím o přistávání u mola, na mooring, o chytání na bóji v zátokách, o kotvení na samotné kotvě nebo stylem kotva-břeh.
V Polsku jsem však měl pocit, že tamní lodě jsou stavěné na to, aby se na nich vyřádila celá posádka, jednomužná obsluha nestíhá. Jakmile jsem se otočil a sklonil k přívěsnému motoru, pohnul jsem s kormidlem a loď jela jinam - což mělo zvlášť v plných portech svůj půvab. Když jsem nechal jet motor na volnoběh, obvykle se někam natočil a začal se prát s kormidlem. Byl prostě potřeba strojník - biologická řadicí a plynová páka s hlasovým ovládáním. Na rychlé zvednutí nebo spuštění kormidla se taky hodil pár rukou a podobně.
Před vyplutím jsme měli největší obavy se sklápěním a stavěním stěžně. Zbytečně, při předání lodě nám postup ukázali, jen nám kladli na srdce, abychom ráhno s plachtou vždycky odpojili a odložili stranou. Jakmile si Stiva s Petrou zvykly na to, že loď dvě stě metrů vzdálená nás bezprostředně neohrožuje a já tedy nemusel chytat kormidlo v panice opuštěné, zvládali jsme s Šimonem sklápění i stavění stěžně bez problémů.
Na Mazurech se dost často praktikuje způsob vyvazování tak, že od mola na délku lodě + něco navíc je bójka připevněná dost nakrátko ke dnu - nelze ji háčkem z přídě vytáhnout a provléknout lano. Nicméně lodě byly vyvázány zádí k molu a příď měly uchycenou k bójce. Napadl mě jediný způsob, jak přistávat - nacouvat k bójce, mít připravené volné lano, to provléknout okem bójky a tu při couvání lodě k molu převést podél lodi na příď a vyvázat na přední vazáky. Postup mi polští kolegové jachtaři potvrdili. Druhá možnost je zajet přídí k molu, vyskočit s lanem, s lodí trochu couvnout k bójce a u ní vyvázat záď, nakonec loď srovnat. Nevhodné, když se má nosit do lodě bagáž nebo když vám vítr sfoukává příď.
V Rydzevu jsem se setkal s další zradou - u mola nebyly bójky, ale kůly. Celkem legračně jsem se snažil v bočním větru zajet přídí k molu a záď vyvázat ke kůlu. Asi dvanáctiletý místní kluk jen kroutil hlavou, o co se to vlastně snažím, ale pomohl nás chytit a tak jsme se nakonec u mola usadili. Potom jsem viděl, jak to lze udělat jednoduše - pomaličku couvat ke kůlu, příď byla bočním větrem srovnaná v uličce mezi moly. Kolem kůlu přehodit smyčku z lana a dál couvat k molu, s lanem postupovat podél boku lodi a v pohodě ji ke kůlu přitahovat a rovnat. Nojono, příště snad budu za trochu menšího blba.
K přistávání obecně - měl jsem dost problémů, když jsem se snažil oběhat si víc věcí sám, případně když jsem začal přistávací manévr, aniž by bylo všechno připravené a posádka maximálně poučená. Nakonec jsme se ustálili takto:
fendry přivázané na obou stranách lodi, na zádi připravené jedno lano upevněné a jedno volné, v pohotovosti lodní hák a pádlo (na lodi byla dvě pádla, používali jsme je na odrážení od jiných lodí), ploutev napůl vytažená, kormidlo napůl vytažené (bylo vodorovně za lodí). Šimon v první části manévru strojník, Stiva v pohotovosti odrážet ostatní lodě, Petra jako lovkyně bójky, já u kormidla. Tak to bylo, dokud jela loď popředu. Před zařazením zpětného chodu jsem vystřídal u motoru Šimona a nadále jsem obsluhoval v souhře kormidlo i motor, Šimon se připravil na vytažení kormidla a výsadek na břeh. Přechod mezi dopředným a zpětným chodem byl dost kritický, měl jsem jen 4k motor a orvaný šroub, spíš jen takové lepší míchátko na kapučíno; a přesvědčit s tím loď, že fakt chci jet dozadu, nebylo úplně jednoduché a rychlé. Nicméně nakonec jsme couvali k bójce, Petra ji chytila, provlékla volné lano a vedla ji dopředu (tedy poprvé to bylo tak, že provlékla lano okem a svižně se rozběhla dopředu, zatímco bóje zůstala zaklíněná za lodí - moje chyba, že jsem Petru neupozornil, že musí bóji pomoci přes hranu zrcadla). Na poslední kousek jsem zavelel "Kormidlo nahoru", Šimon zvedl a upevnil kormidlo, vzal upevněné lano a po dojetí k molu vystoupil a chytil nás na vazák. Neumím si bohužel představit, jak tenhle manévr udělat v méně lidech.
Obvyklé problémy při přistávání: přechod mezi dopředným a zpětným chodem trval dlouho, začalo nás to snášet a došlo k odrážení od jiných lodí, jednou Petře vyklouzl z ruky konec lana a přišel ke slovu lodní hák, naštěstí se podařilo lano chytit a nebylo nutné manévr opakovat.
Kotvení kotva-břeh: Jak jsem byl zvyklý, na tři lodní délky od břehu jsem zavelel k vržení kotvy, provedeno, a loď se zastavila minimálně na délku od břehu. Protože na Mazurech je u břehu mělko a obecně tam kotvy dobře drží, je kotevní lano podstatně kratší než na moři. A protože manipulace na přídi s těžkou kotvou dala jedenáctiletému klukovi dost práce a stále hrozilo, že s ní obouchá loď, začali jsme i kotvu spouštět ze zádi a s lodí jsme dál couvali kolem ní, stejně tak při vyjíždění jsme vytahovali kotvu, až když jsme k ní přijeli zádí.
Vyjíždění z portu - na prvním metru je potřeba spustit kormidlo do vody, nutný je strojník, protože ovládat přívěsný motor na zrcadle, kormidlovat a zároveň se dívat dopředu jsem nedokázal. Postup je jednoduchý, přídí se přitáhnout k bójce, vyvléknout z ní lano a pokračovat na motor. Opět je potřeba mít v pohotovosti pádlo a ruce k němu pro případ hrozící kolize.
Co mě překvapilo:
mile:
- připadalo mi, že se dá plachtit, i když nefouká, aspoň miniaturní vánek fungoval skoro stále
nemile:
- i když zaplatíte za port, jsou tam veškeré služby včetně WC placené zvlášť
- při kotvení v přírodě je nejbližší okolí kotviště jakžtakž čisté, o pár metrů dál však už není kam šlápnout, zdá se, že lopatka "saperka", která je jako příslušenství na každé lodi, se nepoužívá
- Gyžicko je v sezóně v noci jedna velká diskotéka, je to rekreační oblast a tuctucá se do půl čtvrté do rána, příště radši přespíme poblíž v přírodě, ráno přijedeme, navštívíme město a navečer zas pryč z doslechu
- obecně se na noční klid moc nedbá, v portech byla obvykle aspoň jedna hlučná lodní posádka
Další poznatky
- možná to byla výjimka, ale ani v charteru ani mezi ostatními jachtaři nebyli Češi vůbec známí, kdekdo se ptal, jak jsme se vůbec o Mazurech dozvěděli; nehraje mi to s tím, kolik lidí z portálu píše o Mazurech jako o oblíbené lokalitě
- asi už nebudu projíždět hlavním kanálem v Gyžicku, zvlášť ne tehdy, když je otevřený jen na krátkou dobu, protože jsem s naším motorkem tempo neudržel a když vás v úzkém místě začne předjíždět velká výletní loď bez ohledu na provoz v protisměru, tak jsou to zbytečné nervy; o kousek vedle v Piekné Goře je druhý kanál trvale otevřený s minimálním provozem, takže se mezi severní a jižní částí jezer dostanete v poklídku kdykoliv
- předání lodě bylo standarní, při vracení mě překvapilo, že se pracovník charteru soustředil spíš na soupis příslušenství než na to, jestli není někde nějaký šrám
- příště bych kveruloval a chtěl lepší motor a hlavně šroub, který bude mít celé lopatky, byla moje chyba, že jsem se spokojil s daným stavem
Na závěr
Mazurská jezera nám učarovala, určitě se tam budeme vracet. Pořídili jsme si nejdřív papírovou mapu, za dva dny jsme už kupovali zalaminovanou. Bohužel časové možnosti nás donutily jet tam v nejhlavnější sezóně, ale i tak se dalo. Příště to zkusíme zařídit na konec srpna nebo začátek září.
Jen pro pořádek údaje o plavbě
Termín: 22.-28.7.2012
Loď: Antila 24 Menczyster
Posádka:
já (55), VMP, základní znalosti, nevelké zkušenosti
Stiva (56), manželka, nejraději pouhý pasažér
Petra (32), dcera Stivy, bez zkušeností s loděmi, ale obratná
Šimon (11), syn Petry, předtím jeden víkend na Orlíku, hodně šikovný kluk
Eliška (8 let), dcera Petry, lodní sluníčko
21.7. navečer jsme převzali loď v Piekne Goře u Gyžicka.
22.7. jsme vypluli na jih do portu Zielony Gaj se zastávkou v Rydzevu
23.7. zastávka Mikolajky, nocovali jsme v přírodě těsně před Galindií
24.7. prohlídka Galindie a návrat kanály na jižní část Jagodneho jezera, přespání v přírodě
25.7. po poledni příjezd Gyžicko, přenocování v místním portu
26.7. ráno prohlídka pevnosti Boyen, proplutí kanálem na jezero Kisajno, noc v Rog Pierkunowski na jachtařské základně technické univerzity Lodž.
27.7. návrat do Piekne Gory
28.7. ráno vrácení lodě a přes Vlčí doupě domů
Rád bych napsal hlavně o tom, co mě jako nezkušeného mladého psa překvapilo. Dosud jsem nikdy nejel na lodi s ploutví, sklopným kormidlem a přívěsným motorem, vždycky to byly kýlovky s motorem vestavěným. Na těch jsem si dokázal oběhat vše sám. Něco vím o přistávání u mola, na mooring, o chytání na bóji v zátokách, o kotvení na samotné kotvě nebo stylem kotva-břeh.
V Polsku jsem však měl pocit, že tamní lodě jsou stavěné na to, aby se na nich vyřádila celá posádka, jednomužná obsluha nestíhá. Jakmile jsem se otočil a sklonil k přívěsnému motoru, pohnul jsem s kormidlem a loď jela jinam - což mělo zvlášť v plných portech svůj půvab. Když jsem nechal jet motor na volnoběh, obvykle se někam natočil a začal se prát s kormidlem. Byl prostě potřeba strojník - biologická řadicí a plynová páka s hlasovým ovládáním. Na rychlé zvednutí nebo spuštění kormidla se taky hodil pár rukou a podobně.
Před vyplutím jsme měli největší obavy se sklápěním a stavěním stěžně. Zbytečně, při předání lodě nám postup ukázali, jen nám kladli na srdce, abychom ráhno s plachtou vždycky odpojili a odložili stranou. Jakmile si Stiva s Petrou zvykly na to, že loď dvě stě metrů vzdálená nás bezprostředně neohrožuje a já tedy nemusel chytat kormidlo v panice opuštěné, zvládali jsme s Šimonem sklápění i stavění stěžně bez problémů.
Na Mazurech se dost často praktikuje způsob vyvazování tak, že od mola na délku lodě + něco navíc je bójka připevněná dost nakrátko ke dnu - nelze ji háčkem z přídě vytáhnout a provléknout lano. Nicméně lodě byly vyvázány zádí k molu a příď měly uchycenou k bójce. Napadl mě jediný způsob, jak přistávat - nacouvat k bójce, mít připravené volné lano, to provléknout okem bójky a tu při couvání lodě k molu převést podél lodi na příď a vyvázat na přední vazáky. Postup mi polští kolegové jachtaři potvrdili. Druhá možnost je zajet přídí k molu, vyskočit s lanem, s lodí trochu couvnout k bójce a u ní vyvázat záď, nakonec loď srovnat. Nevhodné, když se má nosit do lodě bagáž nebo když vám vítr sfoukává příď.
V Rydzevu jsem se setkal s další zradou - u mola nebyly bójky, ale kůly. Celkem legračně jsem se snažil v bočním větru zajet přídí k molu a záď vyvázat ke kůlu. Asi dvanáctiletý místní kluk jen kroutil hlavou, o co se to vlastně snažím, ale pomohl nás chytit a tak jsme se nakonec u mola usadili. Potom jsem viděl, jak to lze udělat jednoduše - pomaličku couvat ke kůlu, příď byla bočním větrem srovnaná v uličce mezi moly. Kolem kůlu přehodit smyčku z lana a dál couvat k molu, s lanem postupovat podél boku lodi a v pohodě ji ke kůlu přitahovat a rovnat. Nojono, příště snad budu za trochu menšího blba.
K přistávání obecně - měl jsem dost problémů, když jsem se snažil oběhat si víc věcí sám, případně když jsem začal přistávací manévr, aniž by bylo všechno připravené a posádka maximálně poučená. Nakonec jsme se ustálili takto:
fendry přivázané na obou stranách lodi, na zádi připravené jedno lano upevněné a jedno volné, v pohotovosti lodní hák a pádlo (na lodi byla dvě pádla, používali jsme je na odrážení od jiných lodí), ploutev napůl vytažená, kormidlo napůl vytažené (bylo vodorovně za lodí). Šimon v první části manévru strojník, Stiva v pohotovosti odrážet ostatní lodě, Petra jako lovkyně bójky, já u kormidla. Tak to bylo, dokud jela loď popředu. Před zařazením zpětného chodu jsem vystřídal u motoru Šimona a nadále jsem obsluhoval v souhře kormidlo i motor, Šimon se připravil na vytažení kormidla a výsadek na břeh. Přechod mezi dopředným a zpětným chodem byl dost kritický, měl jsem jen 4k motor a orvaný šroub, spíš jen takové lepší míchátko na kapučíno; a přesvědčit s tím loď, že fakt chci jet dozadu, nebylo úplně jednoduché a rychlé. Nicméně nakonec jsme couvali k bójce, Petra ji chytila, provlékla volné lano a vedla ji dopředu (tedy poprvé to bylo tak, že provlékla lano okem a svižně se rozběhla dopředu, zatímco bóje zůstala zaklíněná za lodí - moje chyba, že jsem Petru neupozornil, že musí bóji pomoci přes hranu zrcadla). Na poslední kousek jsem zavelel "Kormidlo nahoru", Šimon zvedl a upevnil kormidlo, vzal upevněné lano a po dojetí k molu vystoupil a chytil nás na vazák. Neumím si bohužel představit, jak tenhle manévr udělat v méně lidech.
Obvyklé problémy při přistávání: přechod mezi dopředným a zpětným chodem trval dlouho, začalo nás to snášet a došlo k odrážení od jiných lodí, jednou Petře vyklouzl z ruky konec lana a přišel ke slovu lodní hák, naštěstí se podařilo lano chytit a nebylo nutné manévr opakovat.
Kotvení kotva-břeh: Jak jsem byl zvyklý, na tři lodní délky od břehu jsem zavelel k vržení kotvy, provedeno, a loď se zastavila minimálně na délku od břehu. Protože na Mazurech je u břehu mělko a obecně tam kotvy dobře drží, je kotevní lano podstatně kratší než na moři. A protože manipulace na přídi s těžkou kotvou dala jedenáctiletému klukovi dost práce a stále hrozilo, že s ní obouchá loď, začali jsme i kotvu spouštět ze zádi a s lodí jsme dál couvali kolem ní, stejně tak při vyjíždění jsme vytahovali kotvu, až když jsme k ní přijeli zádí.
Vyjíždění z portu - na prvním metru je potřeba spustit kormidlo do vody, nutný je strojník, protože ovládat přívěsný motor na zrcadle, kormidlovat a zároveň se dívat dopředu jsem nedokázal. Postup je jednoduchý, přídí se přitáhnout k bójce, vyvléknout z ní lano a pokračovat na motor. Opět je potřeba mít v pohotovosti pádlo a ruce k němu pro případ hrozící kolize.
Co mě překvapilo:
mile:
- připadalo mi, že se dá plachtit, i když nefouká, aspoň miniaturní vánek fungoval skoro stále
nemile:
- i když zaplatíte za port, jsou tam veškeré služby včetně WC placené zvlášť
- při kotvení v přírodě je nejbližší okolí kotviště jakžtakž čisté, o pár metrů dál však už není kam šlápnout, zdá se, že lopatka "saperka", která je jako příslušenství na každé lodi, se nepoužívá
- Gyžicko je v sezóně v noci jedna velká diskotéka, je to rekreační oblast a tuctucá se do půl čtvrté do rána, příště radši přespíme poblíž v přírodě, ráno přijedeme, navštívíme město a navečer zas pryč z doslechu
- obecně se na noční klid moc nedbá, v portech byla obvykle aspoň jedna hlučná lodní posádka
Další poznatky
- možná to byla výjimka, ale ani v charteru ani mezi ostatními jachtaři nebyli Češi vůbec známí, kdekdo se ptal, jak jsme se vůbec o Mazurech dozvěděli; nehraje mi to s tím, kolik lidí z portálu píše o Mazurech jako o oblíbené lokalitě
- asi už nebudu projíždět hlavním kanálem v Gyžicku, zvlášť ne tehdy, když je otevřený jen na krátkou dobu, protože jsem s naším motorkem tempo neudržel a když vás v úzkém místě začne předjíždět velká výletní loď bez ohledu na provoz v protisměru, tak jsou to zbytečné nervy; o kousek vedle v Piekné Goře je druhý kanál trvale otevřený s minimálním provozem, takže se mezi severní a jižní částí jezer dostanete v poklídku kdykoliv
- předání lodě bylo standarní, při vracení mě překvapilo, že se pracovník charteru soustředil spíš na soupis příslušenství než na to, jestli není někde nějaký šrám
- příště bych kveruloval a chtěl lepší motor a hlavně šroub, který bude mít celé lopatky, byla moje chyba, že jsem se spokojil s daným stavem
Na závěr
Mazurská jezera nám učarovala, určitě se tam budeme vracet. Pořídili jsme si nejdřív papírovou mapu, za dva dny jsme už kupovali zalaminovanou. Bohužel časové možnosti nás donutily jet tam v nejhlavnější sezóně, ale i tak se dalo. Příště to zkusíme zařídit na konec srpna nebo začátek září.
Pěkně popsáno .
Souhlasím, že přívěšák, který nelze zajitit proti otážení, při kotevních manévrech dokáže zaměstnat . Ale zabudovaných motorů se Mazurech hned tak nedočkáš. Poláci nechápou jak si můžeme 8m plachetnici znehodnotit zabudovaným motorem který trvale brzdí.
Ještě k poznámce že Češi nejsou na Mazurech známí. Místní nás asi trochu znají . Problém budou mít obyčejní jachtaři z Polska . Já jsem se setkal s údivem jakto, že my bez moře jsme přijeli s lodí do Svinoústí. A hned otázka jestli jsem známý Rudy Krautschneidera. Oni vůbec netuší kolik lidí a kde všude u nás jezdí.
Souhlasím, že přívěšák, který nelze zajitit proti otážení, při kotevních manévrech dokáže zaměstnat . Ale zabudovaných motorů se Mazurech hned tak nedočkáš. Poláci nechápou jak si můžeme 8m plachetnici znehodnotit zabudovaným motorem který trvale brzdí.
Ještě k poznámce že Češi nejsou na Mazurech známí. Místní nás asi trochu znají . Problém budou mít obyčejní jachtaři z Polska . Já jsem se setkal s údivem jakto, že my bez moře jsme přijeli s lodí do Svinoústí. A hned otázka jestli jsem známý Rudy Krautschneidera. Oni vůbec netuší kolik lidí a kde všude u nás jezdí.
- CarlosPereiros
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: pát úno 22, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Jeseník
- DonEmilio
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 412
- Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Lípa
Krásný a romantický.
Moje veselá příhoda:
Se svojí manželkou a kamarádem a jeho manželkou jsme přijížděli k Zelenému Gaji, přístvní laguna po pravoboku. Kdo tam byl, ví, že je úzká plavební dráha a všude rákosí. I před vjezdem do přístavní laguny, kde jsou mola koldokola. Stěžeň jsme měli sklopený, motor pomalý chod a polutev maličko dole.
Najednou přišel poryv z levoboku a hodil nás pravobokem do rákosí. No žádná katastrofa, byli jsme v měkkém, ale motorem to nešlo vymanévrovat. Vítr nás tam držel. Dostal jsem jednoduchý nápad - uvážu k přídi 20metrové lano, skočím do vody a doplavu 10 metrů k molu, kam vylezu a loď přitáhnu. Nápad geniálně jednoduchej do té doby, než jsem po skoku do vody po nohách zjistil, že jsem po pás v bahně s hlavou 20 cm pod hladinou.
Blesko mi hlavou že to chce v klidu. Tak jo - 3x jsem s sebou mrsknul, bahno povolilo a jením dalším kopnutím jsem vyletěl nad hladinu. A tam už na mě čekal největší labuťák na světě s největším zobákem. Co dovede v době, kdy má mladé, to víme všichni. Nejednou jsem stál na molu a dodneška nevím kdo mě tam vystřelil. Vychechtanější posádku jsem dlooooouho neviděl. Pak už OK.
Jinak půl hodiny po nás tam přijelo 14 lodí Harcerů s kajutovkami kolem 7 metrů. Na každé bylo 5 - 6 lidí od 10 do 15 let a dohromady a na celou výpravu 2 vedoucí. Okamžitě po průjezdu pod můstkem topořili stěžně. Na volnoběh do laguny, kotvy házeli přesně no a vyvázaní byli vzorně všichni během pár minut. Prostě na té vodě žijí.
Moje veselá příhoda:
Se svojí manželkou a kamarádem a jeho manželkou jsme přijížděli k Zelenému Gaji, přístvní laguna po pravoboku. Kdo tam byl, ví, že je úzká plavební dráha a všude rákosí. I před vjezdem do přístavní laguny, kde jsou mola koldokola. Stěžeň jsme měli sklopený, motor pomalý chod a polutev maličko dole.
Najednou přišel poryv z levoboku a hodil nás pravobokem do rákosí. No žádná katastrofa, byli jsme v měkkém, ale motorem to nešlo vymanévrovat. Vítr nás tam držel. Dostal jsem jednoduchý nápad - uvážu k přídi 20metrové lano, skočím do vody a doplavu 10 metrů k molu, kam vylezu a loď přitáhnu. Nápad geniálně jednoduchej do té doby, než jsem po skoku do vody po nohách zjistil, že jsem po pás v bahně s hlavou 20 cm pod hladinou.
Blesko mi hlavou že to chce v klidu. Tak jo - 3x jsem s sebou mrsknul, bahno povolilo a jením dalším kopnutím jsem vyletěl nad hladinu. A tam už na mě čekal největší labuťák na světě s největším zobákem. Co dovede v době, kdy má mladé, to víme všichni. Nejednou jsem stál na molu a dodneška nevím kdo mě tam vystřelil. Vychechtanější posádku jsem dlooooouho neviděl. Pak už OK.
Jinak půl hodiny po nás tam přijelo 14 lodí Harcerů s kajutovkami kolem 7 metrů. Na každé bylo 5 - 6 lidí od 10 do 15 let a dohromady a na celou výpravu 2 vedoucí. Okamžitě po průjezdu pod můstkem topořili stěžně. Na volnoběh do laguny, kotvy házeli přesně no a vyvázaní byli vzorně všichni během pár minut. Prostě na té vodě žijí.
Jo, v Zelenem Gaji jsem taky stěžeň topořil, ta chvilka stavění a ráno zas pokládání mi za prázdnou palubu stála. A k těm harcerům - když jsme nocovali na základně Lodžské univerzity, tak tam byla na břehu řada neciček s plachtou. Říkali nám, když jsou dítěti čtyři roky, tak ho do nich posadí a jezdi si, zkoušej a uč se. Není divu, že tam umí plachtit kdekdo, a dobře.
- Rumex
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 343
- Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Dětmarovice
Zdravím, taky se mi podařilo v Zeleném háji zabodovat, hodil jsem kolegovi lano, když si tak letělo kolem, slyšel jsem jak jeho druhý „volný“ konec žuchnul do vody, pobavil jsem všechny koelm. V marině Vrba jsem hupsnul s vázacím lanem na molo, v tom švihu jsem sebou švih, po zadku přejel molo a na druhé straně spad do vody. Myslím že na nástěnce magorů visím do teď.
Něco k manévrování (lodě cca do 8m), pokud sklopíte kormidlo a budete se snažit řídit závěsným motorem, moc vám to nepůjde, pojedete většinou tam, co nechcete, budete lítat ze strany na stranu, snažte se mít kormidlo, co nejdéle to jde ve vodě kolmo dolů a řiďte kormidlem a motorem si jen pomožte vytočením. I minimálně sklopené kormidlo klade obrovský tlak na páku, a moc neřídí. Pozor kormidlo se sklopí při nárazu, jen když jedete dopředu, při couvání ne, to se sklopí jen jednou.
Ploutev se také snažte zvedat co nejméně, ploché dno a ponor 15cm moc oporu nedělají a po zaklopení ploutve a kormidla se z vás stane neovladatelný kbelík na vodě.
Něco k manévrování (lodě cca do 8m), pokud sklopíte kormidlo a budete se snažit řídit závěsným motorem, moc vám to nepůjde, pojedete většinou tam, co nechcete, budete lítat ze strany na stranu, snažte se mít kormidlo, co nejdéle to jde ve vodě kolmo dolů a řiďte kormidlem a motorem si jen pomožte vytočením. I minimálně sklopené kormidlo klade obrovský tlak na páku, a moc neřídí. Pozor kormidlo se sklopí při nárazu, jen když jedete dopředu, při couvání ne, to se sklopí jen jednou.
Ploutev se také snažte zvedat co nejméně, ploché dno a ponor 15cm moc oporu nedělají a po zaklopení ploutve a kormidla se z vás stane neovladatelný kbelík na vodě.
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
- Fum
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 120
- Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Třebíč
Ahoj všem, z Mazur jsme se vrátili v sobotu, takže ještě ani ne týden. Jezdíme ve větším počtu, letos to bylo šest lodí od 8,5 m do 10,5 m délky. To, že plavba na ploutvové lodi s přívěsným motorem je něco jiného než plavba s kýlovou lodí s vestavěným motorem platí jen do určité míry, a to zejména při manévrech v přístavu nebo kotvení. Při samotném plachtění ten rozdíl už není moc znát. Taky jsem s tím zprvu měl problémy, ale je to o zkušenostech a hlavně o nepanikaření. V přístavech (jak říkají Poláci v portech) není sice moc místa, protože ještě před deseti lety se plachtilo v průměru na lodích 6,5m dlouhých, dnes ten průměr vidím někde kolem 8,5m. Polský trh plachetnic každoročně roste a s ním i jejich kvalita. Přístavy jsou většinou dobře chráněné a je možné přistávat s motorem téměř na volnoběh, s alespoň trochu spuštěnou ploutví (kvůli směrové stabilitě). Za této situace přívěsný motor naopak velmi pomůže, protože se dá natáčet, což umožní lepší vplutí do vybraného kotevního místa. A je to jachting! Ještě se mi nestalo za tu dobu co tam jezdím, že by nefoukalo.
Jinak už tam potkáte i lodě se zabudovaným motorem (většinou kolem 10 m délky, ale i kratší), ale není jich mnoho. Orientace je dle mého názoru celkem snadná, hlavní směr plavby je totiž sever - jih nebo opačně, takže v podstatě nelze zabloudit, pouze si drobně zajet. Velmi dobrá destinace, bohužel pro nás stejně daleko jako Jadran.
Jinak už tam potkáte i lodě se zabudovaným motorem (většinou kolem 10 m délky, ale i kratší), ale není jich mnoho. Orientace je dle mého názoru celkem snadná, hlavní směr plavby je totiž sever - jih nebo opačně, takže v podstatě nelze zabloudit, pouze si drobně zajet. Velmi dobrá destinace, bohužel pro nás stejně daleko jako Jadran.
Fum píše:To, že plavba na ploutvové lodi s přívěsným motorem je něco jiného než plavba s kýlovou lodí s vestavěným motorem platí jen do určité míry, a to zejména při manévrech v přístavu nebo kotvení. Při samotném plachtění ten rozdíl už není moc znát. Taky jsem s tím zprvu měl problémy, ale je to o zkušenostech a hlavně o nepanikaření.
Jistě, při plachtění rozdíl není, a ano, s trochou zkušeností se to v portu dá. Nám taky problémy postupně ubývaly a počítám, že za rok to bude ještě lepší

- Viper01
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 30
- Registrován: ned pro 14, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Zdar,
příští rok jedu také poprvé na Mazury. VMP mám od r. 2008 - jezdil jsem Orlík a Lipno, ale také mám trochu třas z neznámého. Společností půjčující lodě v česku jsem moc nenašel (možná YC Barrandov). Trochu jsem pátral po Polsku a našel společnost Maxus charter. Vybraná lodička vybavena celkem dobře - vestavěný motor, kormidelní kolo, 3 kajuty po dvou, GPS,boční šroub na přídi....Délka 10m.
Vypadá to dobře, cena za týden do 30tis. podle termínu (děleno 6-ti, krása), kauce 1000PLN, 30% ceny na účet při objednání, zbytek na místě při přebírání lodi. Komunikace bez problémů v angličtině a obratem. Vypadá to zatím dobře - máte s nimi někdo nějakou zkušenost?
Ilustrační video zde:
http://www.youtube.com/watch?v=PO_JkuIBd_c
příští rok jedu také poprvé na Mazury. VMP mám od r. 2008 - jezdil jsem Orlík a Lipno, ale také mám trochu třas z neznámého. Společností půjčující lodě v česku jsem moc nenašel (možná YC Barrandov). Trochu jsem pátral po Polsku a našel společnost Maxus charter. Vybraná lodička vybavena celkem dobře - vestavěný motor, kormidelní kolo, 3 kajuty po dvou, GPS,boční šroub na přídi....Délka 10m.
Vypadá to dobře, cena za týden do 30tis. podle termínu (děleno 6-ti, krása), kauce 1000PLN, 30% ceny na účet při objednání, zbytek na místě při přebírání lodi. Komunikace bez problémů v angličtině a obratem. Vypadá to zatím dobře - máte s nimi někdo nějakou zkušenost?
Ilustrační video zde:
http://www.youtube.com/watch?v=PO_JkuIBd_c
- Fum
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 120
- Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Třebíč
Ahoj Viper01,
plavby na Mazurách se není třeba obávat, rozdíl od Orlíku nebo Lipna je hlavně v tom, že na Mazurách skutečně fouká a jednotlivá jezera jsou propojená kanály, takže je potřeba občas sklopit stěžeň, což funguje jednoduše, pokud si práci na palubě rozdělíte a někdo z Vás bude hlídat, aby se někde nezachytila lanka (stěhy, topenanta, lazy jacky, výtahy ..... je toho dost) při sklápění a hlavně při zvedání stěžně. Pokud máš loď s elektrickou vinšnou a zachytí se ti třeba o zábradlí stěh, tak se dá při nepozornosti stěžeň při zvedání i zlomit. Pokud vše děláte v klidu a v dostatečném předstihu, tak je vše v pohodě. Pokud zvedáš stěžeň přes vinšnu rukou, tak to nemáš šanci urvat. Jinak jachting se tomu našemu jezernímu dost podobá, akorát lodí je výrazně více a celková plocha jezer je taky veliká. Kdo rád plachtí, ten se na Mazury vrací, protože tam je to skutečně o jachtingu. Maxus 33 je jedna z největších lodí na Mazurách, takže je pohodlná, pouze můžeš mít menší problém, že se kvůli ponoru nedostaneš na některá přírodní kotviště, abys byl blízko břehu. V přístavech Ti pomůže příďový propeler a budeš muset vybírat místa pro větší lodě, ale to poznáš pouhým pohledem, kam loď dostaneš a kam ne. Jinak 30 tis. Kč na týden je vyšší cena, dá se sehnat podobná loď za méně peněz, ale ten rozdíl nebude více než 20%. Pokud máte rádi ryby, tak rozhodně navštivte některou z mnoha smažíren ryb (už tam je i jedna plovoucí přímo na vodě), zpravidla mají ryby čerstvé, výborné a za velmi přijatelné peníze. Nejlepší je candát, ale velmi dobré jsou i sielawa (síh malý), okoun, štika.... Přístavní poplatky, i když za tu dobu co tam jezdím výrazně vzrostly jsou pro jachtaře "vycvičené" z Chorvatska taky velmi příznivé. Průměr je kolem 40 PLN za loď a noc (dá se kotvit na přírodním kotvišti zcela zdarma nebo u restaurace za 80 PLN). Jinak Maxus má základnu ve Sztynortu, což je příjemná marina na severu Mazur, více na sever už je jen jedno větší jezero (Mamry), takže větší část vaší plavby povede dolů na jih. Pokud budeš potřebovat další info, není problém poslat SZ nebo napsat sem.
plavby na Mazurách se není třeba obávat, rozdíl od Orlíku nebo Lipna je hlavně v tom, že na Mazurách skutečně fouká a jednotlivá jezera jsou propojená kanály, takže je potřeba občas sklopit stěžeň, což funguje jednoduše, pokud si práci na palubě rozdělíte a někdo z Vás bude hlídat, aby se někde nezachytila lanka (stěhy, topenanta, lazy jacky, výtahy ..... je toho dost) při sklápění a hlavně při zvedání stěžně. Pokud máš loď s elektrickou vinšnou a zachytí se ti třeba o zábradlí stěh, tak se dá při nepozornosti stěžeň při zvedání i zlomit. Pokud vše děláte v klidu a v dostatečném předstihu, tak je vše v pohodě. Pokud zvedáš stěžeň přes vinšnu rukou, tak to nemáš šanci urvat. Jinak jachting se tomu našemu jezernímu dost podobá, akorát lodí je výrazně více a celková plocha jezer je taky veliká. Kdo rád plachtí, ten se na Mazury vrací, protože tam je to skutečně o jachtingu. Maxus 33 je jedna z největších lodí na Mazurách, takže je pohodlná, pouze můžeš mít menší problém, že se kvůli ponoru nedostaneš na některá přírodní kotviště, abys byl blízko břehu. V přístavech Ti pomůže příďový propeler a budeš muset vybírat místa pro větší lodě, ale to poznáš pouhým pohledem, kam loď dostaneš a kam ne. Jinak 30 tis. Kč na týden je vyšší cena, dá se sehnat podobná loď za méně peněz, ale ten rozdíl nebude více než 20%. Pokud máte rádi ryby, tak rozhodně navštivte některou z mnoha smažíren ryb (už tam je i jedna plovoucí přímo na vodě), zpravidla mají ryby čerstvé, výborné a za velmi přijatelné peníze. Nejlepší je candát, ale velmi dobré jsou i sielawa (síh malý), okoun, štika.... Přístavní poplatky, i když za tu dobu co tam jezdím výrazně vzrostly jsou pro jachtaře "vycvičené" z Chorvatska taky velmi příznivé. Průměr je kolem 40 PLN za loď a noc (dá se kotvit na přírodním kotvišti zcela zdarma nebo u restaurace za 80 PLN). Jinak Maxus má základnu ve Sztynortu, což je příjemná marina na severu Mazur, více na sever už je jen jedno větší jezero (Mamry), takže větší část vaší plavby povede dolů na jih. Pokud budeš potřebovat další info, není problém poslat SZ nebo napsat sem.
- Rumex
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 343
- Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Dětmarovice
Zdravím
Stránky na vyhledávání lodí na MJ jsou www.na-mazurach.pl a nebo www.mazury.info.pl
Co se Maxuse týče jejích jejich firemní charter je www.ahoj.pl
Podle mého názoru jsou na MJ vhodné lodě tak do 8-9m. Potom, už bývají problémy s ponorem, větší lodě patří na slanou vodu ne na jezera (snad jsem se nikoho nedotknul).
Jezdím na MJ pravidelně už 8 let a měl jsem půjčené lodě od 7,5 – do 11m, sklopná ploutev nebo křídla, pro mě je ideál tak něco kolem 8m a 4 osoby na palubě. Otec už není nejmladší a bere si Janmor 32, ale už řeší ponor a kotvení.
Hodně záleží co si od MJ slibuješ, jiné to bude když pojedu s prarodiči(rodiči) a jiné když to bude chlapinec.
Zdarec
Stránky na vyhledávání lodí na MJ jsou www.na-mazurach.pl a nebo www.mazury.info.pl
Co se Maxuse týče jejích jejich firemní charter je www.ahoj.pl
Podle mého názoru jsou na MJ vhodné lodě tak do 8-9m. Potom, už bývají problémy s ponorem, větší lodě patří na slanou vodu ne na jezera (snad jsem se nikoho nedotknul).
Jezdím na MJ pravidelně už 8 let a měl jsem půjčené lodě od 7,5 – do 11m, sklopná ploutev nebo křídla, pro mě je ideál tak něco kolem 8m a 4 osoby na palubě. Otec už není nejmladší a bere si Janmor 32, ale už řeší ponor a kotvení.
Hodně záleží co si od MJ slibuješ, jiné to bude když pojedu s prarodiči(rodiči) a jiné když to bude chlapinec.
Zdarec
Podle mého názoru jsou na MJ vhodné lodě tak do 8-9m. Potom, už bývají problémy s ponorem, větší lodě patří na slanou vodu ne na jezera (RUMEX )
Tredem i na Mazurách je používání větších lodí . Náklady na pronájem mola, náklady na technika ... jsou stejné , inkaso za pronájem lodi je větší. Stejně tak z pohledu jachtaře - náklady na cestu , stravu ... jsou stejné, radost z větší lodi je významná.
Hloubky ponoru se u Maxuse 33 neboj , určitě budeš mít ploutvovou verzi . Jediné negativum bude sklápění stěžně , při kterém budeš muset sundat poměrně těžké ráhno.
Maxus 33 je super .
Ještě dotaz , jakou verzi si půjčuješ . Mají standardní a majitelskou tzv armatorska. ?
Tredem i na Mazurách je používání větších lodí . Náklady na pronájem mola, náklady na technika ... jsou stejné , inkaso za pronájem lodi je větší. Stejně tak z pohledu jachtaře - náklady na cestu , stravu ... jsou stejné, radost z větší lodi je významná.
Hloubky ponoru se u Maxuse 33 neboj , určitě budeš mít ploutvovou verzi . Jediné negativum bude sklápění stěžně , při kterém budeš muset sundat poměrně těžké ráhno.
Maxus 33 je super .
Ještě dotaz , jakou verzi si půjčuješ . Mají standardní a majitelskou tzv armatorska. ?
Loď budu hledat příště asi na http://czartermazury.pl , osobně se mi ten portál líbí nejvíc. Ta plovoucí smažalna ryb byla na dlouhém kanálu na jihu, spojuje několik jezer mezi Szymoneckym jezerem a Taltami. My byli bohužel právě po obědě, když jsme jeli kolem.
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
Já jsem byl s touto "společností" : http://campari.wb.pl/index.html ceny velmi přijatelný, domluva s majitelem suprová. Jedinou nevýhodou je, že vyjíždíš z jihu a hned u přístavu je komora. Sklápění stěžně není problém, ráhno jsme sundavali. První sklopení probíhala na kotvě, pak už za plavby. Byli jsme ve dvou. Loď Tango Family 780. U lodí nad 7,5 m chjtěj VMP.
Ahoj Jirka
Ahoj Jirka
- Viper01
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 30
- Registrován: ned pro 14, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Dík za odpovědi - my jedem v 6 lidech. Taková rodiná omladina - já, sestra s manželem, dva bratranci a kamarád. Trochu alkohol parta. Přes den se plachtí a prohlížejí se města, večer zalezem na loď, či do hospody a už to jede ... pivo, víno, slivovice (z léty prověřeného zdroje).
Půjčovna má Maxus 33 ve verzích standart a prestige - co jsem pochopil, liší se ve výbavě. Standart má kormidelní páku, přívěsný motor...a dál nevím. Prestige má kormidelní kolo, vestavěný motor, boční šroub... Nevím, angličtina není moje silná stránka - s loděnicí komunikuje sestra, já se budu starat až o řízení lodi. Určitě berem verzi prestige.
Link půjčovny : http://www.maxusczarter.pl/en/
Smažírny ryb určitě využijeme. Dobrou rybou nepohrdneme za žádných okolností. Zeptal bych se, zda je známa poloha té plovoucí, to by mohla být zajímavá zastávka?
Půjčovna má Maxus 33 ve verzích standart a prestige - co jsem pochopil, liší se ve výbavě. Standart má kormidelní páku, přívěsný motor...a dál nevím. Prestige má kormidelní kolo, vestavěný motor, boční šroub... Nevím, angličtina není moje silná stránka - s loděnicí komunikuje sestra, já se budu starat až o řízení lodi. Určitě berem verzi prestige.
Link půjčovny : http://www.maxusczarter.pl/en/
Smažírny ryb určitě využijeme. Dobrou rybou nepohrdneme za žádných okolností. Zeptal bych se, zda je známa poloha té plovoucí, to by mohla být zajímavá zastávka?
[quote="Smažírny ryb určitě využijeme. Dobrou rybou nepohrdneme za žádných okolností. Zeptal bych se, zda je známa poloha té plovoucí, to by mohla být zajímavá zastávka?[/quote]
Ahoj,
smažírna ryb je na jezeru Szymon
http://www.mapy.cz/#x=21.647263&y=53.88 ... na%20ryb_1
Doufám, že ještě fungují. Ryby měli super a ceny také celkem slušné.
Pouze měli problém s ukotvením. Když jsme tam s naším trimaránkem byli, tak dost foukalo a kotva se jim utrhla, ale pomocí motoru se zase chytili. Ptal jsem se, kde kotví přes noc a oni, že zajíždí s tím prámem ke břehu. Na jezeře by bylo kotvení přes noc asi příliš riskantní.
Zdraví Jarda
Ahoj,
smažírna ryb je na jezeru Szymon
http://www.mapy.cz/#x=21.647263&y=53.88 ... na%20ryb_1
Doufám, že ještě fungují. Ryby měli super a ceny také celkem slušné.
Pouze měli problém s ukotvením. Když jsme tam s naším trimaránkem byli, tak dost foukalo a kotva se jim utrhla, ale pomocí motoru se zase chytili. Ptal jsem se, kde kotví přes noc a oni, že zajíždí s tím prámem ke břehu. Na jezeře by bylo kotvení přes noc asi příliš riskantní.
Zdraví Jarda
- Fum
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 120
- Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Třebíč
Jasně že fungují, ba naopak se rozšiřují, z malého prámu se smažírnou je už celkem velkej prám se smažírnou a záchody. Ryby mají velmi dobré a hlavně čerstvé. Pokud pojedeš ze severu dolů na jih, a ona v podstatě ani jiná varianta není (Sztynort - Gižycko - Mikolajki nebo Ryn), tak to nelze minout. Na jezeře Szymoneckie sklopíš stěžeň a pluješ Szymoňskim kanálem (2360 m délka) a připluješ na jezero Szymom. To jezero není moc velké a smažírnu uvidíš hned jak vypluješ na jezero, je kousek vedle plavební dráhy. Stěžeň necháš sklopený, protože po dobrém jídle pokračuješ dalšími kanály dolů na jih a stěžeň zvedneš až na jezeře Talty. Jinak těch smažíren je tam hodně, tato má to kouzlo, že je přímo na vodě a ten chlapík co to tam s tou paní provozují, jsou velmi vstřícní a hlavně svižní.
Ahoj,
jezdím na Mazury už 12 let, takže to o čem píše pawlik mě nepřekvapuje, nicméně jednu novou zkušenost jsem letos udělal.
cca před 5 lety jsem udělal vyjímku a půjčil jsem si rodos 940 od Ahoj charter (jinak pravidelně k maximální spokojenosti jezdím se www.sailor.pl)
Rodos byl 9,5m velký kolos s 8hp přívěsákem, musím řici že jsme se dostali do bouřky s větrem 6bf v nárazech 8bf. Na plachty se nám takhle velká lod vyplatila a byli jsme jedna ze tří lodí na Niegocinu. Problem byl při manevrech na motor, i bez větru byl hodně nedostatečný a za takového počasí uplně na nic. taky to tak dopadlo, trochu jsem v Sailoru rozštípl molo :-/.
pak jsem zase jezdil na 24 a 26 stopách. Letos po delší době jsme zvolili TES 32 Dreamer, mel jsem po předchozích zkušenostech hrachy.
Jachta má zabudovaný diesel, ve předu thruster. Tak skvěle ovladatelnou jachtu jsem na mazurách ještě neměl !! a to jsme thruster používali
jen vyjímečně , např. v portu na Piaskach. S ponorem jsme neměli nikde sebemenší problém. Shodli jsme se na tom že už asi jinou brat nebudem
Von Kounic alias Mazurská Faja
jezdím na Mazury už 12 let, takže to o čem píše pawlik mě nepřekvapuje, nicméně jednu novou zkušenost jsem letos udělal.
cca před 5 lety jsem udělal vyjímku a půjčil jsem si rodos 940 od Ahoj charter (jinak pravidelně k maximální spokojenosti jezdím se www.sailor.pl)
Rodos byl 9,5m velký kolos s 8hp přívěsákem, musím řici že jsme se dostali do bouřky s větrem 6bf v nárazech 8bf. Na plachty se nám takhle velká lod vyplatila a byli jsme jedna ze tří lodí na Niegocinu. Problem byl při manevrech na motor, i bez větru byl hodně nedostatečný a za takového počasí uplně na nic. taky to tak dopadlo, trochu jsem v Sailoru rozštípl molo :-/.
pak jsem zase jezdil na 24 a 26 stopách. Letos po delší době jsme zvolili TES 32 Dreamer, mel jsem po předchozích zkušenostech hrachy.
Jachta má zabudovaný diesel, ve předu thruster. Tak skvěle ovladatelnou jachtu jsem na mazurách ještě neměl !! a to jsme thruster používali
jen vyjímečně , např. v portu na Piaskach. S ponorem jsme neměli nikde sebemenší problém. Shodli jsme se na tom že už asi jinou brat nebudem

Von Kounic alias Mazurská Faja
Ahoj,
taky jezdím Mazury několik let a TES 32 Dreamer z thrusterem byla po skušenostech z jinými jachtami výborná volba, doporučuji stejně jako vonkounic. Já si Dreamera pujčuji už 6rok od www.osmolik.com.pl to je otec se synem kteří lodě staví a přes léto pujčují, skvělá domluva a po těch letech i vzájemná důvěra.
přeji všem dobrý vítr v plachtách TG
taky jezdím Mazury několik let a TES 32 Dreamer z thrusterem byla po skušenostech z jinými jachtami výborná volba, doporučuji stejně jako vonkounic. Já si Dreamera pujčuji už 6rok od www.osmolik.com.pl to je otec se synem kteří lodě staví a přes léto pujčují, skvělá domluva a po těch letech i vzájemná důvěra.
přeji všem dobrý vítr v plachtách TG
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host