IRIS, IRIS 2

Zde se můžete představit a ukázat svou loď ...

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

IRIS, IRIS 2

Příspěvekod Richard » stř bře 08, 2006 1:26 pm

Tohle jsou mé lodě:
IRIS je dlouhá 5,25 m, anglická konstrukce, olaminovaná překližková šarpie, dva kýly.

IRIS 2 je typ AVAR Tobago, má za sebou 8 sezon v oblasti Jadranu, Elby, Korsiky ...

Svou třetí loď 36 stop Van de Stadt, kterou právě stavím přidám později

Rád se podělím o zkušenosti z oblastí a stavby
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
ZdendaZ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 120
Registrován: stř lis 09, 2005 10:47 am
Reputace: 0
Bydliště: Beroun

Re: IRIS, IRIS 2

Příspěvekod ZdendaZ » stř bře 08, 2006 3:00 pm

Ahoj Richarde.
Co stavíš od VDS? Můžeš poslat fotky?
Ta IRIS, co je to za projekt? Stavěl jsi ji sám? Připomíná mne loď on jednoho novozélandského konstruktéra...
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9327
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř bře 08, 2006 4:28 pm

Pěkné lodě. Obě.
Můžeš napsat i něco více (třeba tech. parametry)?
Jak plavby po Jadranu? To nás (mě určitě) taky zajímá.
Naposledy upravil(a) Libor dne pon lis 20, 2006 10:35 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: IRIS, IRIS 2

Příspěvekod Denis » stř bře 08, 2006 8:14 pm

Richarde, s tým Van de Stadtom si kusol do poriadneho ..... Klobúk dole. To je hliník? Robí ti to firma? Vyzerá to pekne.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

VDS

Příspěvekod Richard » stř bře 08, 2006 8:18 pm

Přidávám obrázky Iris

Obrázek
Obrázek

a také něco fotek lodi, kterou v současné době stavím (jsou staršího data - loňský rok) ... později více
stavím sám (téměř)


http://sweb.cz/opela.richard/VDS
(třeba prolistovat)
ukázka:
Obrázek
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv bře 09, 2006 8:34 am

Ahoj Richarde, hezký lodě. Ten VDS je typ Seal 36? Asi jediná loď téhle délky bez nástavby. Vypadá moc zajímavě. Kolik je stojná výška v salooně?
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pát bře 10, 2006 9:53 am

Ahoj,

ta Iris 2 je polské Tango - sport. Pletu se nebo ne? Konstruktér Andrzej Skrzat.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Re: IRIS, IRIS 2

Příspěvekod Richard » pát bře 10, 2006 1:55 pm

Ano, jedná se o konstrukci Andrzeje Skrzata ... Avar yacht ji vyrábí pod typovým označením TANGO
Uživatelský avatar
ZdendaZ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 120
Registrován: stř lis 09, 2005 10:47 am
Reputace: 0
Bydliště: Beroun

Re: IRIS, IRIS 2

Příspěvekod ZdendaZ » pát bře 10, 2006 10:07 pm

Našel jsem web s plány na Iris 1: http://www.lysander.org.uk/
Plány jsou za babku a loď je pěkná!

Kde ji kotvíš?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon bře 13, 2006 7:45 am

[quote="ficcus"]Ahoj Richarde, hezký lodě. Ten VDS je typ Seal 36? Asi jediná loď téhle délky bez nástavby. Vypadá moc zajímavě. Kolik je stojná výška v salooně?[/quote]

Jen sem bez dovolení zkopíruji Richardovu odpověď jiným komunikačním kanálem:-)

... je to Seal, výška je 190 cm (dle plánu) ...
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Nové foto

Příspěvekod Richard » stř zář 06, 2006 9:23 pm

Přidal jsem nové fotky (S05 až S09) ze stavby lodi S05 až S09 na http://sweb.cz/Opela.Richard/VDS/ . Pokračuji pomalu, ale jistě a má to efekt - letos prvně jsem po devíti letech nestihl moře :)
Pěkný den.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Děkuji Liborovi y propagaci ... )

Příspěvekod Richard » pon lis 20, 2006 10:03 am

Na výše uvedeném odkazu jsou nové fotky ... stále pokračuji. Snad se někdy dostanu k vyhotovení webu s popisem stavby a těžce nabytých zkušeností :). Stavba lodi je dobrá škola.
Pěkný den
Richard
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9327
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Re: IRIS, IRIS 2

Příspěvekod Libor » pon lis 20, 2006 10:28 am

Richard píše:Ano, jedná se o konstrukci Andrzeje Skrzata ... Avar yacht ji vyrábí pod typovým označením TANGO

A ještě jeden technický dotaz: má kýl nebo ploutev?
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Kýl či ploutev ....

Příspěvekod Richard » pon lis 20, 2006 10:47 am

Má ploutev - tedy sklopný kýl.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9327
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Re: Kýl či ploutev ....

Příspěvekod Libor » pon lis 20, 2006 11:06 am

Richard píše:Má ploutev - tedy sklopný kýl.

Tak to by jsi se mohl ještě podělit o zkušenosti z plavby po Jadranu. Jezdím taky s lodí co má ploutev a je to jiné než s kýlem. Kolega co jsme pluli letos spolu má lift kýl. Hlavně je třeba být opatrnější.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » stř lis 22, 2006 9:10 pm

To Richard. Ahoj. Od začátku sleduji na těchto stránkách informace o stavbě tvé nové hliníkové plachetnice. Jenom lituji, že jich dáváš tak málo. Já jsem před 4 lety vzdal stavbu dřevěné lodě. Od té doby jsem odhodlán to zkusit ještě jednou, ale jedině s hliníkovou. Dovedeš si představit, že bych na tebe měl asi tak milión otázek. jsi o jeden světelný rok přede mnou a já vím co to znamená. Ještě jinak - nechystáš náhodou po vzoru Denise den otevřených dveří? Jinak si dovolím postupně sem tam nějakou otázku. Např. pro jaký al jsi se rozhodl.Vím, že uná se dá al do mořské vody koupit ale lika navat /byl jsem na výzvědách / jej vozí z německa, atd. atd.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Al loď

Příspěvekod Richard » stř lis 22, 2006 9:19 pm

Ptej se, není problém. Plechy jsem koupil u Alfunu ... vozí je odevšad, většinu mám, tuším, italských. Se slitinou moc nenavymýšlíš - 5086(83). Profily jsem bral různě ... je menší výběr v materiálu, u nás jsou často téměř z bláta. Nakupoval jsem v Rakousku. Důležitá je i volba svařovacího drátu ... atd. ... atd .... atd.
Mám dost litreratury (Boatbuilding with aluminum - S.F.Pollard, Metal Boat - B.Roberts ...), odkazy na webu, snad tři ročníky Yachting Monthly, Practical Boat Owner, Yacht (DE) ...
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » stř lis 22, 2006 9:41 pm

Proběh jsem jejich stránky 5083 mají - docela výběr, 5086 žádn, je výrazný rozdíl v těchto materiálech a jaký konkrétně drát doporučuješ ?
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Plech a drát

Příspěvekod Richard » stř lis 22, 2006 9:46 pm

Psal jsem kdysi VDS, 5083 je OK, drát je myslím 1805 ... tj. 5356
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » stř lis 22, 2006 9:54 pm

proběh jsem profily nemají 83 ani 86, jaký materiál jsi používal na profily? Pokud máš jiný mat na profily drát stejný nebo také jiný.
trub máš předpokládám z 4 mm plechu lika navata dělala fornu ze 4 mm a měla příčné výztuhy L 50x20 po 40 cm, ty máš na stropě výztuhy z jeklu/domnívám se dle fote
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

al ....

Příspěvekod Richard » stř lis 22, 2006 10:07 pm

Profily jsou z materiálu 6061 a 6063. Svařovací drát 5356 lze použít pro 5086 i 6061/63. Trup je z 6mm plechu, paluba 4mm. VDS používá jiný typ konstrukce, trup se sestavuje bez žeber, pláty se usazují do montážního stojanu (jig), svaří se, vnitřní struktury - přepážky, podélníky a další se vevařují do hotového pláště (obšívky). Palubní výztuhy jsou z L profilu (rozměr teď nevím).
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » ned lis 26, 2006 8:25 pm

To : Richard. Montážní stojan /jig/ tedy asi znamená vnější rám, který udává příčný řez trupu /obšívky/ a jednotlivé díly plecchů se do něho rozepřou a sestehujou. Těch rámů bude asi několik po určitých vzdálenostech. Něco v tomto duchu je ještě vidět na některých fotkách - tedy pokud to nejsou je "kozy" na kterých máš nyní trup položený?
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Františkovi :)

Příspěvekod Richard » úte lis 28, 2006 8:52 am

Jo, to jsou moje kozy :lol:
Ano, to, co vidíš na fotkách je jig - montážní rám. Sestává se ze tří vzájemně propojených žeber Brzy ho budu muset rozpárat a udělat nové "kozy". Loď půjde výše. Dolů přijde navařit část kýlu naplněná 3,5 tunami olova.
Pěkný den
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte lis 28, 2006 5:01 pm

to:Richard - celková konfigurce 3 rámy, vzdu zrcadlo a v předu klounovec a sestehovat asi z venkovní strany? Prosím ještě detail svařování. Dáváš plechy na tupo k sobě s nějakou mezerou 2-3mm na průvar, nebo děláš náběhy na hraně /úkosy pro kořeny svárů/? konečné sváry děláš nejprve pouze z venovní strany a potom se převařují ještě i z vnitřní? Asi bude inějaký postup kladení svárů ? Odhaduji 20 cm na jedné straně a 20 na protilehlé k vyrovnání pnutí?
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » úte lis 28, 2006 6:52 pm

Plechy jsem stehoval zevnitř.
Dával jsem plechy na tupo s mezerou. Prvně se vařily z jedné strany metodou "back-stepping" - svár 20 až 40 cm dlouhý v protisměru celkové délky sváru (ke konci s návratem cca 2 cm) a pak následně s odstupem délky tohoto kroku opět zpětně k prvnímu kroku (nevím, zda z toho pochopíš). Před svařením z druhé strany jsem celý svár (z druhé strany) projel ruční kotoučovou pilou až na "čistý kov" sváru a tato "stopa" se po té zavařila. Sám pouze stehuji - finální sváry dělá svařeč s dlouhou praxí. Přihlásil jsem se před stavbou do svářečské školy, ale pochopil jsem, že učit se na lodi by byl hřích a risk. Vše tedy spasuji, nastehuji (v poslední době mám pomocníky) a pak se už jen dělají finální sváry. Faktem je, že materiál při svařování dost cvičí - nesmí se spěchat, je dobré použít montážní výztuhy ap.
Fajny a pěkny den.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti