IRIS, IRIS 2
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
IRIS, IRIS 2
Tohle jsou mé lodě:
IRIS je dlouhá 5,25 m, anglická konstrukce, olaminovaná překližková šarpie, dva kýly.
IRIS 2 je typ AVAR Tobago, má za sebou 8 sezon v oblasti Jadranu, Elby, Korsiky ...
Svou třetí loď 36 stop Van de Stadt, kterou právě stavím přidám později
Rád se podělím o zkušenosti z oblastí a stavby
IRIS je dlouhá 5,25 m, anglická konstrukce, olaminovaná překližková šarpie, dva kýly.
IRIS 2 je typ AVAR Tobago, má za sebou 8 sezon v oblasti Jadranu, Elby, Korsiky ...
Svou třetí loď 36 stop Van de Stadt, kterou právě stavím přidám později
Rád se podělím o zkušenosti z oblastí a stavby
- ZdendaZ
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 120
- Registrován: stř lis 09, 2005 10:47 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Beroun
Re: IRIS, IRIS 2
Ahoj Richarde.
Co stavíš od VDS? Můžeš poslat fotky?
Ta IRIS, co je to za projekt? Stavěl jsi ji sám? Připomíná mne loď on jednoho novozélandského konstruktéra...
Co stavíš od VDS? Můžeš poslat fotky?
Ta IRIS, co je to za projekt? Stavěl jsi ji sám? Připomíná mne loď on jednoho novozélandského konstruktéra...
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9328
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 188
- Kontaktovat uživatele:
Pěkné lodě. Obě.
Můžeš napsat i něco více (třeba tech. parametry)?
Jak plavby po Jadranu? To nás (mě určitě) taky zajímá.
Můžeš napsat i něco více (třeba tech. parametry)?
Jak plavby po Jadranu? To nás (mě určitě) taky zajímá.
Naposledy upravil(a) Libor dne pon lis 20, 2006 10:35 am, celkem upraveno 1 x.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Re: IRIS, IRIS 2
Richarde, s tým Van de Stadtom si kusol do poriadneho ..... Klobúk dole. To je hliník? Robí ti to firma? Vyzerá to pekne.
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
VDS
Přidávám obrázky Iris
a také něco fotek lodi, kterou v současné době stavím (jsou staršího data - loňský rok) ... později více
stavím sám (téměř)
http://sweb.cz/opela.richard/VDS
(třeba prolistovat)
ukázka:
a také něco fotek lodi, kterou v současné době stavím (jsou staršího data - loňský rok) ... později více
stavím sám (téměř)
http://sweb.cz/opela.richard/VDS
(třeba prolistovat)
ukázka:
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Re: IRIS, IRIS 2
Ano, jedná se o konstrukci Andrzeje Skrzata ... Avar yacht ji vyrábí pod typovým označením TANGO
- ZdendaZ
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 120
- Registrován: stř lis 09, 2005 10:47 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Beroun
Re: IRIS, IRIS 2
Našel jsem web s plány na Iris 1: http://www.lysander.org.uk/
Plány jsou za babku a loď je pěkná!
Kde ji kotvíš?
Plány jsou za babku a loď je pěkná!
Kde ji kotvíš?
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Nové foto
Přidal jsem nové fotky (S05 až S09) ze stavby lodi S05 až S09 na http://sweb.cz/Opela.Richard/VDS/ . Pokračuji pomalu, ale jistě a má to efekt - letos prvně jsem po devíti letech nestihl moře
Pěkný den.
Pěkný den.
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Děkuji Liborovi y propagaci ... )
Na výše uvedeném odkazu jsou nové fotky ... stále pokračuji. Snad se někdy dostanu k vyhotovení webu s popisem stavby a těžce nabytých zkušeností . Stavba lodi je dobrá škola.
Pěkný den
Richard
Pěkný den
Richard
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9328
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 188
- Kontaktovat uživatele:
Re: IRIS, IRIS 2
Richard píše:Ano, jedná se o konstrukci Andrzeje Skrzata ... Avar yacht ji vyrábí pod typovým označením TANGO
A ještě jeden technický dotaz: má kýl nebo ploutev?
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Kýl či ploutev ....
Má ploutev - tedy sklopný kýl.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9328
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 188
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kýl či ploutev ....
Richard píše:Má ploutev - tedy sklopný kýl.
Tak to by jsi se mohl ještě podělit o zkušenosti z plavby po Jadranu. Jezdím taky s lodí co má ploutev a je to jiné než s kýlem. Kolega co jsme pluli letos spolu má lift kýl. Hlavně je třeba být opatrnější.
To Richard. Ahoj. Od začátku sleduji na těchto stránkách informace o stavbě tvé nové hliníkové plachetnice. Jenom lituji, že jich dáváš tak málo. Já jsem před 4 lety vzdal stavbu dřevěné lodě. Od té doby jsem odhodlán to zkusit ještě jednou, ale jedině s hliníkovou. Dovedeš si představit, že bych na tebe měl asi tak milión otázek. jsi o jeden světelný rok přede mnou a já vím co to znamená. Ještě jinak - nechystáš náhodou po vzoru Denise den otevřených dveří? Jinak si dovolím postupně sem tam nějakou otázku. Např. pro jaký al jsi se rozhodl.Vím, že uná se dá al do mořské vody koupit ale lika navat /byl jsem na výzvědách / jej vozí z německa, atd. atd.
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Al loď
Ptej se, není problém. Plechy jsem koupil u Alfunu ... vozí je odevšad, většinu mám, tuším, italských. Se slitinou moc nenavymýšlíš - 5086(83). Profily jsem bral různě ... je menší výběr v materiálu, u nás jsou často téměř z bláta. Nakupoval jsem v Rakousku. Důležitá je i volba svařovacího drátu ... atd. ... atd .... atd.
Mám dost litreratury (Boatbuilding with aluminum - S.F.Pollard, Metal Boat - B.Roberts ...), odkazy na webu, snad tři ročníky Yachting Monthly, Practical Boat Owner, Yacht (DE) ...
Mám dost litreratury (Boatbuilding with aluminum - S.F.Pollard, Metal Boat - B.Roberts ...), odkazy na webu, snad tři ročníky Yachting Monthly, Practical Boat Owner, Yacht (DE) ...
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Plech a drát
Psal jsem kdysi VDS, 5083 je OK, drát je myslím 1805 ... tj. 5356
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
al ....
Profily jsou z materiálu 6061 a 6063. Svařovací drát 5356 lze použít pro 5086 i 6061/63. Trup je z 6mm plechu, paluba 4mm. VDS používá jiný typ konstrukce, trup se sestavuje bez žeber, pláty se usazují do montážního stojanu (jig), svaří se, vnitřní struktury - přepážky, podélníky a další se vevařují do hotového pláště (obšívky). Palubní výztuhy jsou z L profilu (rozměr teď nevím).
To : Richard. Montážní stojan /jig/ tedy asi znamená vnější rám, který udává příčný řez trupu /obšívky/ a jednotlivé díly plecchů se do něho rozepřou a sestehujou. Těch rámů bude asi několik po určitých vzdálenostech. Něco v tomto duchu je ještě vidět na některých fotkách - tedy pokud to nejsou je "kozy" na kterých máš nyní trup položený?
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Františkovi :)
Jo, to jsou moje kozy
Ano, to, co vidíš na fotkách je jig - montážní rám. Sestává se ze tří vzájemně propojených žeber Brzy ho budu muset rozpárat a udělat nové "kozy". Loď půjde výše. Dolů přijde navařit část kýlu naplněná 3,5 tunami olova.
Pěkný den
Ano, to, co vidíš na fotkách je jig - montážní rám. Sestává se ze tří vzájemně propojených žeber Brzy ho budu muset rozpárat a udělat nové "kozy". Loď půjde výše. Dolů přijde navařit část kýlu naplněná 3,5 tunami olova.
Pěkný den
to:Richard - celková konfigurce 3 rámy, vzdu zrcadlo a v předu klounovec a sestehovat asi z venkovní strany? Prosím ještě detail svařování. Dáváš plechy na tupo k sobě s nějakou mezerou 2-3mm na průvar, nebo děláš náběhy na hraně /úkosy pro kořeny svárů/? konečné sváry děláš nejprve pouze z venovní strany a potom se převařují ještě i z vnitřní? Asi bude inějaký postup kladení svárů ? Odhaduji 20 cm na jedné straně a 20 na protilehlé k vyrovnání pnutí?
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Plechy jsem stehoval zevnitř.
Dával jsem plechy na tupo s mezerou. Prvně se vařily z jedné strany metodou "back-stepping" - svár 20 až 40 cm dlouhý v protisměru celkové délky sváru (ke konci s návratem cca 2 cm) a pak následně s odstupem délky tohoto kroku opět zpětně k prvnímu kroku (nevím, zda z toho pochopíš). Před svařením z druhé strany jsem celý svár (z druhé strany) projel ruční kotoučovou pilou až na "čistý kov" sváru a tato "stopa" se po té zavařila. Sám pouze stehuji - finální sváry dělá svařeč s dlouhou praxí. Přihlásil jsem se před stavbou do svářečské školy, ale pochopil jsem, že učit se na lodi by byl hřích a risk. Vše tedy spasuji, nastehuji (v poslední době mám pomocníky) a pak se už jen dělají finální sváry. Faktem je, že materiál při svařování dost cvičí - nesmí se spěchat, je dobré použít montážní výztuhy ap.
Fajny a pěkny den.
Dával jsem plechy na tupo s mezerou. Prvně se vařily z jedné strany metodou "back-stepping" - svár 20 až 40 cm dlouhý v protisměru celkové délky sváru (ke konci s návratem cca 2 cm) a pak následně s odstupem délky tohoto kroku opět zpětně k prvnímu kroku (nevím, zda z toho pochopíš). Před svařením z druhé strany jsem celý svár (z druhé strany) projel ruční kotoučovou pilou až na "čistý kov" sváru a tato "stopa" se po té zavařila. Sám pouze stehuji - finální sváry dělá svařeč s dlouhou praxí. Přihlásil jsem se před stavbou do svářečské školy, ale pochopil jsem, že učit se na lodi by byl hřích a risk. Vše tedy spasuji, nastehuji (v poslední době mám pomocníky) a pak se už jen dělají finální sváry. Faktem je, že materiál při svařování dost cvičí - nesmí se spěchat, je dobré použít montážní výztuhy ap.
Fajny a pěkny den.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host