Štír
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
Se štírem mám nějaké zkušenosti , měl jsem ho párkrát půjčený z půjčovny. Vlastně jsem na něm začal svůj návrat k plachetnicím a k plachtění po 17 letech. Plachtil jsem na štírovy s 12 m oplachtěním a s 16 m oplachtěním.Ty lodě jsou úplně shodné kromě plochy plachet , ale rozdíl ve svezení je hodně velký.Štír má velký kokpit a malou kajutu , Karel Eliáš říkal že jeho 9 metrová loď má kokpit menší. Ty čtyři kóje tam jsou , ale jde to v osazení 2 dospělí , a 2 děti, v pohodě je to pro dva dospělí , čtyři dospělí to by nebyl dobrý nápad . Ty lodě z půjčovny měly vařič v bakystách , a když se vaří tak na břehu , nebo v kokpitu.Mě osobně se na nich vždycky líbilo , ale jak jsem si udělal VMP tak jsem si začal půjčovat větší lodě .Letos jsem ale vytáhl na víkend svýho staršího bráchu na štíra s 12m plachtami (nepotřebuješ VMP) , tak jsem si asi 1,5 hodiny na něm zase zajezdil , abych jim zhruba vysvětlil a ukázal co a jak.
Jinak by bylo dobrý napsat co tě vlastně zajímá ,a proč (koupě , půjčení,jen tak).
Jinak by bylo dobrý napsat co tě vlastně zajímá ,a proč (koupě , půjčení,jen tak).
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Re: Štír
bernau1 píše:Zatím mám po ruce jeden obrázek zvenku,focený mobilem,tak ho sem lupnuJak říkám,přizpůsobil jsem si ho k obrazu svému.
Tak neslibuj a lupej.

Nezapomeň popsat ty úpravy.

alffa
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
Ahoj Bernau to nevypadá jako trochu upravený Štír , ale jako dost upravený
. Skoro bych řekl malá expediční loď.Líbí se mě jaks ji pojal .Jinak velká loď je opravdu o něčem jiném , ale já ji nemám já si ji půjčuji a to je taky jiné , ale už si stavím svojí loď „Sea Scout 17“ na které budu moc plachtit kdy mě napadne , a která bude vybavená podle mě
.Bude to stejnej obr jako tvůj Štír , ale navrch ještě užší a jen dvě koje v kajutě .Chci ji poladit podobně jako máš Sáru.
Chtěl bych se zeptat na tu vrtuli na rampě , buď je to skutečně velký vindmetr , nebo malá elektrárna ?


Chtěl bych se zeptat na tu vrtuli na rampě , buď je to skutečně velký vindmetr , nebo malá elektrárna ?
- bernau1
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 204
- Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
- Reputace: 9
- Bydliště: Most
Štír
Tak jsem zjistil,že vlastně vnitřek lodě zatím nemám na žádné fotce,která by za to stála sem dát.Většinou mám vše ve stavbě a musím přiznat,že dodnes není uvnitř kajuta dodělaná.Tak alespoň shora,kde je vidět přidávané plato,to si nemohu vynachválit
,otvírací okýnka v kokpitu atd.Ta vrtule je skutečně malá elektrárnička svépomocí vyrobená ve stádiu pokusů.Počítám asi málo přes 1 Amp do baterie,ještě není odzkoušená ve větším větru.Spíš je to mé potěšení že to něco dává,také si říkám že každá kapka kdy nesvítí sluníčko,ale fouká je na plachetnici dobrá.Jinak uvnitř mám i chemické wc,dřez,lihový dvouvařič po vysunutí na houpačce.Vše jsem se snažil situovat tak,aby bylo zastavěno co nejméně prostoru.Z jara udělám nějakou fotku,tak jí sem potom dám.



Musím uznat, že ze štíra jsi udělal parádní kousek. To plato je tedy luxusní. Přiznám se, že nad štírem jsem uvažoval jako jednou z možných variant lehce přepravitelné plachetnice, která by mohla ledascos vydržet, vzhledově se mi vždy docela líbila, ale pak jsem to zavrhl. Zdála se mi přeci jen zbytečně malá. A pak ten otvor na ploutev v kokpitu. Ale po zhlédnutí tvých dvou fotografií beru vše zpět a nadšení pro štíra se mi vrací. Jsem fakt zvědav na ten vnitřek, dle tvého popisu taktéž super. 

- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
- bernau1
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 204
- Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
- Reputace: 9
- Bydliště: Most
Štír
Tak nejdříve k té ploutvové skříni v kokpitu,neznám moc lodí,které by jí měly takto umístěnou,ovšem já to pokládám za výhodu-na zadák nebo při kotvení stačí udělat krok od kormidla a ploutev je nahoře.Nemusím nikam do kajuty a loď nechat bez řízení.A v té kajutě ta skříň nepřekáží.Jinak Štír není průmyslová plachetnice,ale co jsem slyšel od celkem kompetentních lidí sejmutá forma kdysi z nějaké francouzské překližkové plachetnice.Proto laminát a přesto hranatý.Aby prošlo za socialismu schválení nově vypracované dokumentace panem ing.Baksteinem který již zemřel,bylo vše dosti předimenzováno.Formu měli v Berouně,ovšem Štíři se po smrti pana konstruktéra přestaly dělat,nevím,možná by se forma někde ještě dopátrala...Já koupil jen ty šlupky z formy a loď začal stavět sám.Předtím jsem měl Piráta a skoro žádné zkušenosti se stavbou.Jsem trochu takový kutil
,tak už při stavbě jsem dostával nápady,jak co upravit jinak,než bylo ve výkrese.No a tak jsem vytvořil tohle
Musím ale přiznat,že tiše závidím Karlovi jak staví jeho Sea Scout 17.Je vidět,že je Machr
Já jsem proti němu břídil.Má práce na fotce třeba nevypadá tak špatně,ovšem zblízka není mé provedení tak dokonalé.
Ale plave
Jednou jsem koukal na cyklistické fórum a našel diskusi o nábojovém dynamu,kterým cyklisti dobíjeli i baterie zabudované na kole.Když zvýšili jen trochu otáčky,hned tam bylo 16-20 i více voltů.Je to vlastně generátor s asi 32 magnety po obvodě.Tak mně napadlo to zkusit.Na netu jsem objednal nábojové dynamo 6V,3W,v práci jsme to upnuli do soustruhu a hned tam bylo i 30voltů.Tak jsem na to lupnul pětilistou vrtuli a stvořil zase toto..






Jednou jsem koukal na cyklistické fórum a našel diskusi o nábojovém dynamu,kterým cyklisti dobíjeli i baterie zabudované na kole.Když zvýšili jen trochu otáčky,hned tam bylo 16-20 i více voltů.Je to vlastně generátor s asi 32 magnety po obvodě.Tak mně napadlo to zkusit.Na netu jsem objednal nábojové dynamo 6V,3W,v práci jsme to upnuli do soustruhu a hned tam bylo i 30voltů.Tak jsem na to lupnul pětilistou vrtuli a stvořil zase toto..

- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
halladin píše:Sakra , tady je zlepšováků...
Na té kabině je složená stříška ?A k čemu je ten naviják , či co to je na badenplatu ?
Nebyla by nějaká fotka s rozvinutou stříškou ?
No té stříšce se říká kočárek, roztahuje se to nad hlavní luknou a má to téměř každá loď.
Ten naviják je na kotevní lano.
U nás se na rozdíl od středomoří, kotví většinou přídí k břehu.

alffa
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Moje ne,
ale chtěl bych to. Dá se to někde koupit ? anebo sehnat plány ?
Zatím jsem viděl jen varianty na gumák. Uvažoval jsem o přizpůsobení, ale tohle se mi zdá lepší.
No kotva, ale žádnej špagát, táhnoucí se dopředu ke kotvě odtamtuď vést dopředu nevidím
Podle Baharise je lukna horizontální okno sloužící k odvětrávání kabiny.
Co je to hlavní lukna ?


Zatím jsem viděl jen varianty na gumák. Uvažoval jsem o přizpůsobení, ale tohle se mi zdá lepší.
No kotva, ale žádnej špagát, táhnoucí se dopředu ke kotvě odtamtuď vést dopředu nevidím
Podle Baharise je lukna horizontální okno sloužící k odvětrávání kabiny.
Co je to hlavní lukna ?
- bernau1
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 204
- Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
- Reputace: 9
- Bydliště: Most
Štír
Vyhrabal jsem fotku s roztaženým kočárkem asi 2 roky nazpátek.Na ten kočárek mi stačil starší stan
a jeho tyčky.Můžu říct,že i ten štít když fouká studený vítr,tak pomáhá.Zatím jsem si neporadil s tím vyklápěcím DEKLEM
do kajuty,to snad žádná jiná loď nemá.Lepší by bylo,kdyby se dal šoupat,ale v tomto případě je hned u paty stěžně a není na to místo.Tak jsem ho alespoň dal na dvě větší silonové matice,můžu ho celkem lehce sundat z pantů a dát třeba do hundkoje.No a potom když třeba prší,jedu na motor,mám u kormidla z jedné strany gumicuk,z druhé šnůru,já sedím na schůdku v kajutě,čumím ven přes to plexi pod kočárkem,za tu šnůru tahám.... no a horá v suchu někam do hospody





- bernau1
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 204
- Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
- Reputace: 9
- Bydliště: Most
Štír
Ta lišta už byla ve výkrese,jezdí po ní jezdec na který se upevní konec kosatky.Tím pádem nemusíš přehazovat otěže,plachta přejede sama.Hodí se to když se hodně tříská vítr ze strany na stranu třeba někde v údolích.Já to tam mám,ale ještě jsem to nezkoušel,nemám na to plachtu a bude to chtít ještě zřejmě upravit,ten jezdec trochu drhne.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
To jsem taky ještě neviděl ( což celkem moc neznamená - je toho moc, co jsem ještě neviděl
)
Kolik elektriky vyrábí ten Tvůj větrník ? Měřil jsi to při různých silách větru ?
Jinak tenhle článek začíná být zralý pro přemístění do rubriky "Moje nynější loď"
Ty tvoje zlepšováky se mi moc líbí. Přemýšlím , co převzít na mého Atola.

Kolik elektriky vyrábí ten Tvůj větrník ? Měřil jsi to při různých silách větru ?
Jinak tenhle článek začíná být zralý pro přemístění do rubriky "Moje nynější loď"
Ty tvoje zlepšováky se mi moc líbí. Přemýšlím , co převzít na mého Atola.
- bernau1
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 204
- Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
- Reputace: 9
- Bydliště: Most
Štír
Právě,že jsem to ještě při různých silách větru nezkoušel.Na lodi to běhalo jen jedno odpoledne,vítr nebyl nějak silný a byl nestálý,ručička ampérmetru jezdila nahoru a dolů
ve špičkách bylo přes půl ampéru,pokud by více foukalo,věřím podle tendence rychlosti stoupání ručičky ampérmetru,že se na 1Amp dostanu.Navíc podle toho,jak jsem s tím nabíral zkušenosti,tak jsem ještě trochu nakroutil více listy vrtule,upravil kormidlo,mělo by to i více točit.Proud roste úměrně s napětím,tak si říkám,aby se to také při větším větru nespálilo
Kolega elektrikář mi udělal měnič napětí a tím pádem mohu využívat už i menší větry,kdy bych se normálně nad 12 voltů nedostal.Jak to někdy odzkouším,hned dám vědět nové poznatky.Zatím nebylo vhodné počasí.


- Frantisek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 265
- Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Presov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Štír
U malých (domácich) veterných elektrárni sa rieši konštantná obvodová rýchlosť vrtule otočným uchytením listov v hlavici a ich sklon sa stavia proti ťahu pružín, čím vyššia rýchlosť vetra, tým väčšie vyklopenie listu, nieje to celkom presné ale aspoň rozsah elektrických hodnôt tak nekolíše, je to dosť náročné na stavbu, lebo každé vyosenie ťažiska prenáša do hriadeľa vibrácie, nechcem si ani predstaviť ako brutálne by sa to správalo na plachetnici,
ďalšia možnosť, je použitie brzdy (žiaľ konštrukciu nepoznám), ktorá stráži hornú hranicu otáčok.
Aký typ dynama si použil?

Aký typ dynama si použil?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host