Sám Maderski o motorsaileru
Pasja 590 MotorSailer píše (přeložil jsem to Googlem, takže, prosím, kdo vládnete Posky, - o upřesnění překladu:
Jedná se o motorsailer určený pro
komfortní cestování 3-členné posádky. Je zde možnost rozložení příďových kójí a tím získání dalšího místa na spaní. Jednoduché oplachtění s relativně malou plochou nevyžaduje použití navijáků a zaručuje klidnou plavbu. Stěžeň je sklopný. Široký trup s vysokými boky a dlouhý kýl s balastem poskytují seriózní a suché plachtění.
V gaflové verzi pluje rychleji, ale častěji musíte refovat plachty. Dlouhý kýl je bezpečný při najetí na mělčinu - nehrozí nebezpečí poškození trupu. Malý ponor umožňuje plavbu v mělkých vodách. Kormidlo je chráněné kýlem a je tvarováno tak, že na odtokové hraně vytváří stupínky pro vylézání na palubu.
Řízení je možné kormidelní pákou z kokpitu nebo
kormidelním kolem z kormidelny (např. během deště). V prostorném,
odvodněném kokpitu je studánka na přívěsný motor. Tento motor je z vrchu zakrytý zatahovací zadní lavicí. Toto řešení ztěžuje ukradnutí, nicméně dovoluje obsluhu motoru. Existuje
varianta s vestavěným motorem. Uvnitř jsou tři pohodlná 2-metrová lůžka, kuchyně, uzavřená toaleta, velký stůl v jídelně, vnitřní velín, a četné skříňky a šatní skříně. V kormidelně
stojná výška. Je to jachta pro ty, kteří mají rádi pohodlnou turistickou plavbu s malou posádkou.
Trup je překližkové konstrukce z pásů prekližky lepených přes sebe, což dává vzhled kutru. Všechny pásy obšívky jsou skládané "do většího", což usnadnuje praci. Dřevěný stěžeň a ráhno odpovídají stylu trupu. Zátěž je železný šrot zalitý betonem do tvaru hranolu.
[hr]V originálu:
Jest to motorowo - żaglowy jacht przeznaczony do wygodnej turystyki dla 3-osobowej załogi. Istnieje moźliwość rozłożenia koi dziobowej i uzyskania w ten sposób dodatkowych miejsc do spania. Proste ożaglowanie o stosunkowo niewielkiej powierzchni nie wymaga użycia kabestanów i gwarantuje spokojną żeglugę. Maszt kładziony. Szeroki kadłub o wysokich burtach i duży współczynnik balastowy zapewnią stateczną i suchą żeglugę.
Na wersji gaflowej będziemy żeglowali szybciej, częściej jednak trzeba będzie refować żagle. Długi kil jest bezpieczny przy gwałtownych wejściach na mieliznę - nie grozi uszkodzeniem konstrukcji kadłuba. Niewielkie zanurzenie pozwoli żeglować po płytkich wodach. Chroniony stepką ster posiada stopnie do wychodzenia na pokład. Sterowanie rumplem z kokpitu lub szturwałem ze sterówki np. podczas deszczu. W obszernym odpływowym kokpicie studzienka silnika przyczepnego. Silnik ten z wierzchu nakryty jest podnoszoną ławką rufową. Rozwiązanie takie utrudnia kradzież silnika pozwalając jednak na jego obsługę. Istnieje możliwość montażu silnika stacjonarnego. We wnętrzu trzy wygodne 2-metrowe koje, kambuz, zamykany przedział WC, duży stół w mesie, stanowisko wewnętrznego sterowania oraz liczne szafki i szafy ubraniowe. W sterówce wysokość stania. Jest to jacht dla tych, którzy lubią wygodną żeglugę turystyczną z niewielką załogą. Kadłub o konstrukcji sklejkowej z pasów sklejki łączonych na zakładkę co nadaje jachtowi wygląd kuterka. Wszystkie pasy poszycia opracowano jako powierzchnie rozwijalne, zapewni to łatwość poszywania. Maszt i bom drewniane, odpowiadające stylowi kadłuba. Balast w postaci kształtki wykonanej ze złomu zalanego betonem.
Pasja 590 MotorSailer = zkrátka samá pozitiva a životní jistoty
