ELBA + KORSIKA

Seznamka pro zájemce o společnou plavbu několika lodí. Ne volná místa na lodi!

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon lis 09, 2009 3:18 pm

Já vím ;)
Jde u tu váhu. ivan říkal 2 verze délky a průměru právě ve vztahu k té váze, ale nezapamatoval jsem si. Rád bych věděl kolik tam má.
30kg pro není nic problematického. Místo je a 30kg dalšího balastu jen prospěje.
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod JK » pon lis 09, 2009 3:42 pm

To máš pravdu :) jen ten balast nesmí zůstat uloženej na špičce lodi současně s těžkou kotvou.
To pak nebalastí. Blbě se s dlouhým řetězem manipuje, je jako živej.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon lis 09, 2009 4:22 pm

Jen dotaz Libore: A máš už udělané "psaníčko" na řetěz?
Já vím že to máte na menších lodích těžké. To se prosím neušklíbám. Ale do horších podmínek Egeje či Tyrrhenského moře jsou klasické charterovky, oproti Jadranu(50m), vybavovány 70m řetězu. A řekl bych že ví proč. Tak že by to psaníčko výrazně pomohlo při kratším řetězu.
JK napsal to co si také myslím... ;)
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod JK » pon lis 09, 2009 5:17 pm

Ivane:
"Moje CQR, byla z těch levnějších a stálo mě to spoustu práce a rozrytou pískovnu v Bratčicích (tahal jsem ji za autem na laně), než začala fugovat. Kotva Bruce je výborná, chytí se všude, ale nemá takovou údržnou sílu jako Delta a CQR - ozkoušeno opět v pískovně a na moři."

Jseš nadšenec, živě sem si to představil a mám poprskanej monitor :lol: Ale moc fandim, taky sem si rád jistej že věci fungujou jak maj.
(mimochodem jsme tu OT)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon lis 09, 2009 5:40 pm

JJ, to znám a psaníčko mám téměř od začátku plaveb. Zatím použito jen párkrát, když se podmínky zhoršily.
Fotku jsem tu už dával dříve zde http://jachting.info/modules.php?name=F ... sc&start=0
Obrázek
Jezdí mi na laně 10mm (nebo 12mm).
Neumím si dost dobře představit jak se namotá lano na ploutev.... :? Přední strana je mírně zkosená...To musí být zvláštní souhra náhod a lano v daném momentě hodně volné.
Také záleží asi jak to psaníčko spouštíš. Na provázku, nebo bez. Já bez.
Já mám dosud 4m řetezu 10mm a 40m lana 10-12mm. Psaníčko tedy sjede, když ho pustím, až dolů. Pak to ale tahám naráz nahoru.
Kotvu Britany mám dobře prověřenou. Bora na severu Rabu. V písku zarytá celá, s celým řetězem....a držela tím lépe, čím větší tah na ní byl. Spíš pak ji vykopat byl problém... :D
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon lis 09, 2009 8:15 pm

Díky za vysvětlení.
Tedy by mohlo být postačující 30 m řetězu 6 mm a k tomu 30 m lana a případně poslat psaníčko.
Na kotvu se můžu spolehnout, v písku na 100%.
když jsme u toho. Jaké typy dna jsou převažující na Korsice ivane?
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Re: Korsika Elba

Příspěvekod Wlady » úte lis 10, 2009 1:17 am

ivan píše::) Řetěz půměr 6 udrží podle tabulek 450 kg a řetěz průměr 8 800 kg, což představuje pro naši velikost lodě vítr o síle 50, respektive 60 uzlů. Řetěz musí splňovat DIN 766 - je to řetěz svařovaný s krátkými oky(ostatní typy řetězů jsou spíš ozdobné).
Ivan.


Nevím, o jakých tabulkách zde hovoříš, ale mez pevnosti kalibrovaných kotevních řetězů (dle DIN i ISO) bývá u průměru 6mm cca 1400 kg u 8mm cca 2500 kg (zdroj : např. prodejní katalog Gründl). Dají se najít i pevnější, zejména z nerezu. Je jasné, že pracovní zatížení by mělo být významně menší, ale ten rozdíl mi přijde přeci jen příliš velký...

Wlady
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte lis 10, 2009 9:37 am

Jen technická poznámka tak trochu ot i když o těch řetězech mluvíte.
Pokud nemáte pevnost danou od výrobce, určitě můžet počítat s pevností 40 kg na 1 mm2, maximálně potom 50 kg 1 mm2 průřezu.
6 mm průměr = 28 mm průřez = 1120/1400
8 mm průměr = 50 mm průřez = 2000/2500
poznámka:bezpečnostní koeficient není uvažován.
Pepa
Naposledy upravil(a) Pepa dne úte lis 10, 2009 5:32 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » úte lis 10, 2009 11:14 am

Ivane,
ve Feroně jsi koupil řetěz dle normy DIN 766? A je žárově pozinkovaný? To by mne překvapilo (mile).
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte lis 10, 2009 11:28 am

Zajímavá tabulka a hodnoty :?
Německý výrobce uvádí něco jiného:
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1446

A přitom by mělo jít o stejný řetěz.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte lis 10, 2009 12:14 pm

ivane, všechny zde uváděné hodnoty jsou správné, každá nás ale informuje o něčem jiném. Trochu to rozvedu, protože bezpečnost kotvení je věc zásadní a může to zajímat více lidí.

Já jsem uváděl orientační výpočet meze pevnosti dle typu materiálu bez koeficientu bezpečnosti. To znamená, kdy vám to rupne a půjdete do skal.

U řetězů se dle normy uvažuje dovolené zatížení s bezpečnostním koeficientem 4Q.
Zde již uvádím přesné hodnoty dle norem:
obvyklá jakost průměr 6 mm mez pevnosti 1360 kg, dovolené zatížení s 4Q = 340 kg
zušlechtěný materiál 6 mm mez pevnosti 1700 kg, dovolené zatížení s 4Q = 425 kg

obvyklá jakost průměr 8 mm, mez pevnosti 2440, dovolené zatížení s 4Q = 610 kg
zušlechtěný materiál ...8 mm, mez pevnosti 3040, dovoené zatížení s 4Q = 760 kg

Dle normy musí být řetězy obvyklé jakosti zkoušeny na 1,5Q
řetězy zušlechtěné na 1,75 Q
Destrukce při 4Q

jaký řetěz kupujete dle čsn určují dvě doplňkové číslice za tečkou.
první číslice :1-9 povrchová úprava /černý,pozinkovaný, olejovaný, cementovaný, atd

druhá číslice :
0 - obvyklá jakost
1 - zušlechěný
Bohužel převody do normy DIN nevím /musle bch je hledat/ :?
Pepa
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte lis 10, 2009 1:03 pm

Nevím sice, zda vás to bude zajímat, ale dovolím si s prominutím malou úvahu nad strohou řečí čísel,
Řetěz 6 mm má při 4Q dovolené zatížení 425 kg.

Lze říci, že většina z nás má relativně vysoký pocit bezpečí při vyvázání na bóji.
Bóje je ukotvena k panelu, jez má mít 750kg /?/. Po odečtení vztlaku /m.h.2/ to je závaží o váze 375 kg. Při mnohdy velmi krátkém vyvázání, kdy je špice téměř nad panelem, vás drží tato váha /sací efekt a tření neuvažuji/ .
Toto zatížení se zálohou přenese řetěz 6 mm.
Chci tím říci, že limitujícím faktorem bezpečnosti ukotvení nebude pevnost řetězu, ale přídržnost kotvy.
Za trochu té teorie zde se omlouvám.
Pepa :)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř lis 11, 2009 6:34 pm

Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » čtv lis 12, 2009 11:12 am

Nemám rovněž zkušenosti s použitím vodní kotvy. Ovšem na výše uvedeném obrázku je loď postavena téměř bokem k vlnám /?/. Má vztyčenou hlavní plachtu, tedy loď bude mít dopředný pohyb a dle vychýlení kormidla by plula v oblouku kolem vodní kotvy, tedy dojde k tomu, že kotvu bude mít skoro na boku, když se dostane špicí proti větru / vlnám /. Směr vln předpokládám ze směru větru.
Působí to na mne, spíše jako specifická konfigurace pro případ, kdy vítr jde z boku a vlny přicházejí v ose lodi. Takové situace mohou ojediněle nastat. Samozřejmě se mohu mýlit. Bylo by vhodné doplnit tento obrázek informacemi o smyslu této konfigurace.


Toto je učebnicový příklad naprosto špatného umístění příspěvku.
Ivan se sice již dopředu omlouvá, ale o to hůře. Je si vědom ot. Přesto sem vloží zajímavý příspěvek k problematice vodní kotvy. tedy k tématu jež se souběžně probírá v dalším vlákně. Já bych rád reagoval, ale v tomto případě nelze bez ztráty souvislostí jinde než zde. Další reakce budou následovat. Výsledek bude, že vodní kotvu rozebereme ve spoluplavbě.
Zkuste na jaře tyto informaci najít !!!

Na poslední dva příspěvky prosím nereagovat. Budou zkopírovány do odpovídajícího vlákna.
http://jachting.info/modules.php?name=F ... =57243#top

Pepa
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát lis 13, 2009 11:48 am

První výkop se ti docela povedl :good:
Vracím:
- jako první si skoro vždy chystám mapy a GPS (přes zimu se hezky v počítači plánuje také orientační trasa... a kotviště ;) )
- k tomu nějaké informace o lokalitě z webu a průvodců
- odsolovat asi nebude nutné. Je to energeticky náročné a nejedeme zase do tak necivilizovaného světa, aby nebylo možné vodu někde získat.
- lednici používám obyčejnou do auta, k tomu solarní panel 55W podobný tomuto http://shop.conrad.cz/websale7/Polykrys ... 1%2fmd5%7d
- měnič 100W, na drobné věci stačí, jen kamera se někdy snaží odpojit při nabíjení...asi ta sinusovka není úplně košer...
- topení jsem zatím nikdy neřešil bo jezdíme do teplých krajů ...(bude v létě potřeba? :? )
- slané vody je na zádi dost - je poměrně otvřená tak to jde, nadobí zatím netopíme....
- ta centrála mě zajímá, energie není nikdy dost....Nemaš nějaké foto a něco jako popis k té zástavbě? To mě zaujalo a asi bych to dodělal taky. Jaký typ, kolik to zabere místa? To je cenná položka na tak malé lodi.
- kotvy jsme probrali, co tak ještě motory, spotřeba...a hlavně kolik bereš při vyplutí benzínu?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host