Za kormidlem v marině
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- PavelKralicek
- nováček na fóru
- Příspěvky: 3
- Registrován: pát srp 07, 2015 2:00 am
- Reputace: 0
Za kormidlem v marině
Výborná kniha o manévrech v marině, kterým jinde není věnován takový prostor. Jako začátečníkovi mi ohromně rozšířila obzory, protože jsem samozřejmě myslel, že muringové mariny jsou jediný typ, který existuje. Názorné jsou taky příklady chyb a správný postup, kterých se za svou dlouhou kariéru František Novotný dopustil.
Mohu jen doporučit.
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=2422
Mohu jen doporučit.
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=2422
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Za kormidlem v marině
Taky o Za kormidlem v maríně přemýšlím, zajímalo by mě srovnání s Přístavními manévry - obrazový manuál
Měl někdo v ruce obě a mohl by se podělit o své dojmy, pro kterou a z jakého důvodu by se rozhodl?
Děkuji
Měl někdo v ruce obě a mohl by se podělit o své dojmy, pro kterou a z jakého důvodu by se rozhodl?
Děkuji
Re: Za kormidlem v marině
Mam tu druhou, tedy Pristavni manevry. Je treba upozornit na to, ze ne vzdy vse plati dle ocekavani. Jsou lode, mezi ktere patri i ta moje, ktere nedokazi couvat rovne, zataci dobre pouze na jednu stranu. Pri jizde vpred na motor plati totez, jen obracene. A s tim vsim je treba pri manevru pocitat a nekdy popsany manevr z duvodu vlivu propeleru na otaceni lode a pri spravnych povetrnostnich podminkach - tedy, ze fouka zrovna nevyhodne - proste nelze provest.
Proste chce si lod odzkouset a stejne je treba nasbirat zkusenosti, aby clovek vedel, co jaka lod pak bude delat.
Proste chce si lod odzkouset a stejne je treba nasbirat zkusenosti, aby clovek vedel, co jaka lod pak bude delat.
Re: Za kormidlem v marině
Za kormidlem v marině, chybí mi tam pár věcí:
- Přistávání pod plachtami.
- Více ukázek jak si pomoci lanem při přistání u mola.
- Kotvení - jak poznat dobré místo.
- Lépe rozepsat o zvyklostech v jednotlivých zemích. Do kterých přístavu se hlásit vysílačkou? Označení lodí - rybáři na to někdy kašlou a denní znaky nemají.
Pak je tu ještě jedna knížka: Day Skipper - RYA. Velmi pěkně napsaná, super na zopakování všeho před plavbou včetně kotvení a přistávání.
I když je dost stručně napsaná, přijde mi lepší než "Za kormidlem v marině".
- Přistávání pod plachtami.
- Více ukázek jak si pomoci lanem při přistání u mola.
- Kotvení - jak poznat dobré místo.
- Lépe rozepsat o zvyklostech v jednotlivých zemích. Do kterých přístavu se hlásit vysílačkou? Označení lodí - rybáři na to někdy kašlou a denní znaky nemají.
Pak je tu ještě jedna knížka: Day Skipper - RYA. Velmi pěkně napsaná, super na zopakování všeho před plavbou včetně kotvení a přistávání.
I když je dost stručně napsaná, přijde mi lepší než "Za kormidlem v marině".
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Za kormidlem v marině
Ahoj Pavle, když trochu pogooglíš, dají se najít ukázky nebo náhledy stránek. To Ti může pomoci. Nechci sem dávat odkazy, protože by to byla reklama. Ale jak jsem se díval, ceny jsou tam stejné, jako tady v e-shopu.
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Za kormidlem v marině
pavelmicek píše:Taky o Za kormidlem v maríně přemýšlím, zajímalo by mě srovnání s Přístavními manévry - obrazový manuál
Měl někdo v ruce obě a mohl by se podělit o své dojmy, pro kterou a z jakého důvodu by se rozhodl?
Děkuji
Ahoj,
mám obě. Víc se mi líbí Přístavní manévry. Připadá mi přehlednější, řeší užití lana jako páky při různých variantách přistávání/odplutí, odlouvání na přední nebo zadní spring, propwash/propwalk, atd. Taky přistávání v proudech za pomocí ferry glide a podobně. Spoustu věcí z toho v knize Za kormidlem v maríně vůbec není.
Kdybych žádnou neměl, tak si osobně znovu koupím Přístavní manévry.
H.
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Za kormidlem v marině
Michal123 píše:Za kormidlem v marině, chybí mi tam pár věcí:
- Přistávání pod plachtami.
Franta Novotný je mimo jiné mistr republiky ve třídě Pirát a v osmdesátých letech byl náš oddílový trenér fireballistů ve YC Zbrojovka Brno, tehdy se přistávalo převážně na plachty Myslím že to tam nedal proto,že přistání pod plachtami chce nacvičit v praxi, teorie je jasná ale aby kormidelník odhadl jak si najet k molu,bojce atd, kdy vypustit plachty ,kdy vyostřit to chce to natrénovat a tuto dovednost si tréninkem udržovat.Autor se asi chtěl vyhnout tomu aby to někdo zkoušel s charterovou lodí v přeplněné marině .

Re: Za kormidlem v marině
Nejsem si úplně jistý, ale podle mě to je (na moři) v maríně dokonce zakázané....
Můžu najíždět pod plachtami na kotvu, na bóji, ale v maríně ? Mám pocit že by mě hnali sviňským krokem. Tak ještě k městskému molu, dejme tomu a to ještě bokem. Ale najet a zacouvat na mooring?
Nehledě na to že to považuji za blbost. Marně si představuji ve středomoří marínu, při složitosti "uliček", kde by se to dalo provést....
Můžu najíždět pod plachtami na kotvu, na bóji, ale v maríně ? Mám pocit že by mě hnali sviňským krokem. Tak ještě k městskému molu, dejme tomu a to ještě bokem. Ale najet a zacouvat na mooring?
Nehledě na to že to považuji za blbost. Marně si představuji ve středomoří marínu, při složitosti "uliček", kde by se to dalo provést....

- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Za kormidlem v marině
Baharis bohužel nemůžu najít video z youtube nebo lodních novin jak zajížděla menší plachetnice (asi 6-7m) couváním na plachtu. Evidentně zjistili, že mají problém s motorem a asi nechtěli otravovat nikoho, aby je odtáhl. Marína byla dost otevřena (možná jak píšeš městské molo) dva ve správný moment shodili rychle hlavní plachtu, kormidelník držel pínu a setrvačností domanévroval krásně zadkem k molu vedle už stojící plachetnice. Neříkám, že by tohle muselo být v oficiálních výukových materiálech, ale na druhou stranu vidět to na vlastní oči a přebrat si to ve vlastní hlavě bylo užitečné a vím, že když nebude zbytí je to proveditelný manévr.
JaOCZ, Michal123 díky za užitečný postřeh
Lynx a já to sem dám, myslím, že to je oficiální ukázková kapitola
JaOCZ, Michal123 díky za užitečný postřeh
Lynx a já to sem dám, myslím, že to je oficiální ukázková kapitola
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Za kormidlem v marině
Pod plachtami to lze i s velkou lodi, kdyz to mas v ruce 
https://www.youtube.com/watch?v=OqvPKjv ... ture=share
H.

https://www.youtube.com/watch?v=OqvPKjv ... ture=share
H.
Re: Za kormidlem v marině
Nezlob se, ale takoví ruce mám také.
Najíždět v obrovském prostoru, na předoboční kurz a "trefit" se bokem na molo, to by dokázal každý druhý kurzista (zdravá nadsázka).
Nevím nakolik je místnímu osazenstvu známá situace ve středomořských marínách. Je jedno jestli Chorvatsko, Řecko, |Itálie nebo Francie. Když musíš najet do "hlavní" ulice a začít couvat do boční (první změna kurzu o 90°), kde pluješ mezi mooringovými lany které ti jdou pod loď s rezervou 1,5m na každou stranu. Pak tam musíš zase točit o 90°a zacouvat mezi lodě kde nemáš rezervu žádnou, někdy jsou ty lodě o metr blíž než je šířka tvé lodě. Vítr pokaždé jiný, někdy větší, někdy menší. Někdy v místě konečného zastavení žádný. Sleduji celou sezónu nespočet umělců, kteří to nedokáží ani na několikáté na motor.
Takže ano. Za určitých specifických podmínek se to dá. Na řekách či jezerech, v soukromých marínkách kde to znám, s malou lodičkou se to dá. Neříkám že ne.
Ale v oficiálních velkých marínách s lodí 9-10 tun to je naprostý nesmysl hraničící s hazardem, přičemž obsluha maríny která většinou vše sleduje by pro tyto eskapády určitě pochopení neměla. O majitelích okolních lodí nemluvě. Není nic jednoduššího než palubním telefonem (který je dnes už v podstatě standardem) zavolat na charterovku a požádat o pomoc.

Najíždět v obrovském prostoru, na předoboční kurz a "trefit" se bokem na molo, to by dokázal každý druhý kurzista (zdravá nadsázka).
Nevím nakolik je místnímu osazenstvu známá situace ve středomořských marínách. Je jedno jestli Chorvatsko, Řecko, |Itálie nebo Francie. Když musíš najet do "hlavní" ulice a začít couvat do boční (první změna kurzu o 90°), kde pluješ mezi mooringovými lany které ti jdou pod loď s rezervou 1,5m na každou stranu. Pak tam musíš zase točit o 90°a zacouvat mezi lodě kde nemáš rezervu žádnou, někdy jsou ty lodě o metr blíž než je šířka tvé lodě. Vítr pokaždé jiný, někdy větší, někdy menší. Někdy v místě konečného zastavení žádný. Sleduji celou sezónu nespočet umělců, kteří to nedokáží ani na několikáté na motor.
Takže ano. Za určitých specifických podmínek se to dá. Na řekách či jezerech, v soukromých marínkách kde to znám, s malou lodičkou se to dá. Neříkám že ne.
Ale v oficiálních velkých marínách s lodí 9-10 tun to je naprostý nesmysl hraničící s hazardem, přičemž obsluha maríny která většinou vše sleduje by pro tyto eskapády určitě pochopení neměla. O majitelích okolních lodí nemluvě. Není nic jednoduššího než palubním telefonem (který je dnes už v podstatě standardem) zavolat na charterovku a požádat o pomoc.
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Za kormidlem v marině
To Baharis: to byl jen priklad
. Stredomorske mariny znam, netreba popisovat.
Co se tyce plachet v marine, tak na RYA kurzu v UK nas upozornoval instruktor, ze pri odpluti je nutne mit pripravene lana na vytahnuti geny pro pripad, ze selze motor. Pokud si lana nepripravis, tak pri zkousce na RYA Yachtmaster je to jeden z duvodu pro vyhazov.

Co se tyce plachet v marine, tak na RYA kurzu v UK nas upozornoval instruktor, ze pri odpluti je nutne mit pripravene lana na vytahnuti geny pro pripad, ze selze motor. Pokud si lana nepripravis, tak pri zkousce na RYA Yachtmaster je to jeden z duvodu pro vyhazov.
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Za kormidlem v marině
stačil by nečekaný silný poryv od těch kopců vzadu, jak na potvoru by se mohlo někde zamotat lano rolfoku a bylo by veselo...
Re: Za kormidlem v marině
No nevim, kdyby me selhal motor v marine, jak popisuje Baharis, tak bych určitě netahal plachty, ale zavolal marinerům o asistenci 

Re: Za kormidlem v marině
Peťo, hledal jsem až jsem našel!!!
Pamatuješ na strojnické odbory, když Roxan usedl řadící páku a my v Řecku kotvívali na plachty? Od středy...
viewtopic.php?f=85&t=4908&p=78145&hilit=fiki%C3%A1da#p78145

Pamatuješ na strojnické odbory, když Roxan usedl řadící páku a my v Řecku kotvívali na plachty? Od středy...

viewtopic.php?f=85&t=4908&p=78145&hilit=fiki%C3%A1da#p78145
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Za kormidlem v marině
stani119 píše:No nevim, kdyby me selhal motor v marine, jak popisuje Baharis, tak bych určitě netahal plachty, ale zavolal marinerům o asistenci
Zcela souhlasim, ale nez zavolas, nez oni dojedou ... tak je lod neovladatelna. S plachtou mas vcelku rozumnou sanci s lodi neco udelat, gena je venku za par sekund a otocit lod do driftu taky. Nebo vyplujes a vyresis problem daleko od zakotvenych lodi.
V dane situaci jsem nastesti nikdy nebyl, jen sdeluji informaci, kterou jsem dostal.
Kazdopadne, kdyz vyplouvam z mariny, mam osobne pripravena lana pro tento pripad. A modlim se, aby nenastal

Re: Za kormidlem v marině
S nefunkčním motorem bych z mariny určitě nevyplouval 

Re: Za kormidlem v marině
Nepsal jsem zaparkovat do úzké uličky, to chce hodně praxe. Ale jednalo se mi o situace kdy motor selže a nikdo nebere telefon.
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Za kormidlem v marině
na strojnické odbory vzpomínám často a patří to k mým silným zážitkům
překonala to jen 84
loni jsem musel přistát na plachty s novým kamarádovým Majestic 24 racer pro poruchu motoru po během regaty po rozjíždce kdy se posádka a majitel dožadovala oběda.Najížděl jsem kolmo na molo s napůl vyvlátou hl.plachtou ,nebylo tam moc místa a ještě jsem musel kličkovat mezi loděmi na bojkách,poryvový vítr z boku 8-12 m/s.Vypadalo to dobře ale tak 20m od mola se vítr změnil na zadobok,plachta začala táhnout,regatová loď okamžitě zrychlovala. Tak jsem musel trochu vyostřit,nechat plachtu vyvlát ale tak aby lod neztratila úplně rychlost a dalo se manévrovat,pak to zase trochu rozjet,těsně u mola obrat proti větru o 90 stupňů .Celkem jsem se opotil a to přistávám na plachty dost často.Mít nachystanou genu na vytažení pro případ poruchy motoru se mi už parkrát vyplatilo když mi chcípl motor při vyjíždění z kotviště. Někdy vyjedu nebo přistanu na plachty - v domácím prostředí- ale zase mám nachystaný motor.Protože když se má něco po...at,tak se to taky po...re.


- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Za kormidlem v marině
To Kapo: o te situaci, kterou popisujes jsem mluvil
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Za kormidlem v marině
pavelmicek píše:Lynx a já to sem dám, myslím, že to je oficiální ukázková kapitola
Tak kvůli vyváženosti: ukázka z Přístavních manévrů.

- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Za kormidlem v marině
Když už zasíráme téma o dvou podobných knížkách...
Každý máme přístup k žádosti o asistenci (volání o pomoc) jiný. Já to vnímám tak, že dokud si můžu pomoci sám, nevolám.
V roce 2008 jsem se vracel z půlky cesty mezi Kristiansandem a Peterheadem pouze na plachty, protože motor se se mnou odmítl bavit. Tenkrát jsem to popsal takhle:
Když jsem vplul do zátoky, rozfoukalo se. Začal jsem se připravovat na vjezd do mariny. Kosatku jsem spustil úplně a na hlavní plachtě udělal dva refy. I tak Easy jela na zadní vítr téměř tři uzly. Takovou rychlostí se mi přistávat k molu nechtělo. Dovedl jsem spoušť hlavní plachty přes vinšnu na stěžni do kokpitu, abych mohl plachtu kdykoli rychle shodit.
První molo v marině je rovnoběžné se směrem vjezdu. Kdyby tam bylo volno a kdyby se mi podařilo zabrzdit, přistávalo by se tam dobře. Volno tam ale nebylo – stály tam po délce dvě lodi. Tím nechaly volných asi deset metrů. Když jsem byl metr od mola a rychlost byla stále přes dva uzly, usoudil jsem, že Easy nezastavím. Minul jsem molo, udělal obrat vlevo, pak ještě zahnul vlevo až na hranu větru, pak se v rátil do směru kolmo na vítr a zamířil do volného stání. Když jsem byl přídí asi osm metrů od mola, shodil jsem plachtu, ještě chvíli podržel kormidlo, aby Easy jela rovně, a pak se vydal na příď.
Cestou jsem vzal do ruky háček připravený volně na palubě. Ten jsem ale v zápětí odložil, protože ho nebylo třeba. Easy pomaličku doplula přídí kolmo k molu a téměř se zastavila. To už jsem visel z příďového koše nad molo a brzdil nohou. No, brzdil. Spíš jsem jen volně vystoupil na molo a vyvázal loď.
Po molu ke mně přicházeli dva lidé, jeden z nich v uniformě. „Jde mi vynadat za vjezd do přístavu na plachty“, říkal jsem si v duchu. „Ale co, nefunguje mi motor“, pokračoval jsem pro sebe.
Uniformovaný skutečně něco říkal. Ale norsky. Když jsem ho anglicky ujistil, že norsky neumím, přešel do angličtiny také: „To už se dneska často nevidí, aby lidé vjížděli do přístavu na plachty.“ Uznale pokývl hlavou. „Ani já bych nevjížděl, kdyby mi fungoval motor“, ujistil jsem ho.
Usmál se a řekl, že je to very good i tak.
Situace vypadala následovně, jen marina byla více obsazená. Foukal jih 3 Bft. (Trasu v marině jsem vyznačil jen schematicky – obrat proti větru jsem nedělal.)
Každý máme přístup k žádosti o asistenci (volání o pomoc) jiný. Já to vnímám tak, že dokud si můžu pomoci sám, nevolám.
V roce 2008 jsem se vracel z půlky cesty mezi Kristiansandem a Peterheadem pouze na plachty, protože motor se se mnou odmítl bavit. Tenkrát jsem to popsal takhle:
Když jsem vplul do zátoky, rozfoukalo se. Začal jsem se připravovat na vjezd do mariny. Kosatku jsem spustil úplně a na hlavní plachtě udělal dva refy. I tak Easy jela na zadní vítr téměř tři uzly. Takovou rychlostí se mi přistávat k molu nechtělo. Dovedl jsem spoušť hlavní plachty přes vinšnu na stěžni do kokpitu, abych mohl plachtu kdykoli rychle shodit.
První molo v marině je rovnoběžné se směrem vjezdu. Kdyby tam bylo volno a kdyby se mi podařilo zabrzdit, přistávalo by se tam dobře. Volno tam ale nebylo – stály tam po délce dvě lodi. Tím nechaly volných asi deset metrů. Když jsem byl metr od mola a rychlost byla stále přes dva uzly, usoudil jsem, že Easy nezastavím. Minul jsem molo, udělal obrat vlevo, pak ještě zahnul vlevo až na hranu větru, pak se v rátil do směru kolmo na vítr a zamířil do volného stání. Když jsem byl přídí asi osm metrů od mola, shodil jsem plachtu, ještě chvíli podržel kormidlo, aby Easy jela rovně, a pak se vydal na příď.
Cestou jsem vzal do ruky háček připravený volně na palubě. Ten jsem ale v zápětí odložil, protože ho nebylo třeba. Easy pomaličku doplula přídí kolmo k molu a téměř se zastavila. To už jsem visel z příďového koše nad molo a brzdil nohou. No, brzdil. Spíš jsem jen volně vystoupil na molo a vyvázal loď.
Po molu ke mně přicházeli dva lidé, jeden z nich v uniformě. „Jde mi vynadat za vjezd do přístavu na plachty“, říkal jsem si v duchu. „Ale co, nefunguje mi motor“, pokračoval jsem pro sebe.
Uniformovaný skutečně něco říkal. Ale norsky. Když jsem ho anglicky ujistil, že norsky neumím, přešel do angličtiny také: „To už se dneska často nevidí, aby lidé vjížděli do přístavu na plachty.“ Uznale pokývl hlavou. „Ani já bych nevjížděl, kdyby mi fungoval motor“, ujistil jsem ho.
Usmál se a řekl, že je to very good i tak.
Situace vypadala následovně, jen marina byla více obsazená. Foukal jih 3 Bft. (Trasu v marině jsem vyznačil jen schematicky – obrat proti větru jsem nedělal.)
Re: Za kormidlem v marině
Přidám také pár zkušeností. S jachtingem jsem začínal v Santa Cruz (Kalifornie) a vjezd do zdejšího přístavu je často sužován silným příbojem. Tady byl zkrátka základ ihned po opuštění slipu vytáhnout přiměřenou část hlavní plachty a s tou se vydat celým přístavem až na oceán. Stejně tak při návratu hlavní plachta zůstávala nahoře. Výpadek motoru při vjezdu do přístavu by jinak zcela jistě dopadl fatálně, nebyl by už čas cokoliv řešit a loď by skončila vlivem bočních vln na přístavní hrázi v podobě trsátek nebo srolovaná zalamujícími se vlnami na pláži.
Na kurzech jsme po vjezdu za přístavní hráz pomalu snižovali plochu hlavní plachty (nechala se prostě padat do lazy bagu) a regulovali tak rychlost. Klidným tempem nebyl problém dojet až na příslušné stání, motor zatím běžel na neutrál. Toto pak bylo instruktorem vyžadováno i u zkoušky.
To jen pro doplnění, že jsou i přístavy, kde bez plachet je to hazard a kde přistání na plachty se vyučuje
.
Na kurzech jsme po vjezdu za přístavní hráz pomalu snižovali plochu hlavní plachty (nechala se prostě padat do lazy bagu) a regulovali tak rychlost. Klidným tempem nebyl problém dojet až na příslušné stání, motor zatím běžel na neutrál. Toto pak bylo instruktorem vyžadováno i u zkoušky.
To jen pro doplnění, že jsou i přístavy, kde bez plachet je to hazard a kde přistání na plachty se vyučuje

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host