"katastrofalny vjazd do pristavu Zumaia"
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
Libor píše:Nebyl jsem tam neznám to a co je v pilotu, nemusí být 100%
Nesouhlasím, já myslím že oficiálním pilotům by se mělo věřit.
Podle mne je hlavním problémem současná loď. To, co se půjčuje v charteru, je vyrobené tak, aby se do minimálního prostoru narvalo co nejvíc obsahu a plavební vlastnosti v horších podmínkách jdou stranou.
Vraceli jsme se počátkem května 2010 na fungl nové Jeanneau Sun Odyssey 36i z Osla na Rujánu, tři dny foukalo v nárazech přes 40 uzlů, vlny většinou pod tři metry, a vůbec to nebyla pohodová plavba. Loď se při plavbě ostře proti větru svou svislou přídí zabořila do vlny s vehemencí buldozeru, vyvrhla spoustu vody, a za hřebenem díky plochému dnu s obrovskou ranou hodila placák a katapultovala tak do vzduchu další hromadu vody. Už první noc žárovky v pozičních světlech vyletěly z objímek a rozbily se, vlny poškodily zábradlí na přídi, urvaly na zádi vlajkovou žerď a dvakrát nám upadl rolfok. A neustále bylo nutné loď srovnávat kormidlem do směru. A to měla Ačkovou klasifikaci, což nechápu.
Vloni jsem jel v podobném počasí na necelých 8 metrů dlouhé plachetnici, postavené podle asi 40 let starých anglických plánů. Šikmá příď, oblé dno, místo v přední kóji takřka žádné, ale při plavbě ostře proti větru držela směr, krásně najela na vlnu, za hřebenem se plynule položila a já jsem seděl v kokpitu u píny suchý.
Takže ty nepřístojnosti, co ta loď vyvádí, bych z velké části přičetl nesmyslným plavebním vlastnostem nových plachetnic, vyráběných zejména z hlediska vhodnosti pro charter a ne z hlediska vhodnosti pro plavbu.
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Podľa pohybu posádky na lodi o tej vlne vedeli, čas cca 2:43, človek v červenej bunde sa hýbe a chytá sa sťažňa a 2:49 to bolo úplne mimo kontrolu. Za tú dobu mohli akurát stihnúť otočiť kormidlom ale loď by sa BA38 ani nestihla pohnúť... teda pokiaľ by nemali niečo obratnejšie...
Kedysi som videl podobnú situáciu na fotkách a nakoniec som ju našiel. copy mi to pripomenul tou fotkou čo tam dal. TU je trochu dramatickejšia situácia v tých istých miestach ale bez MOB a položenia sťažňa na vodu. Loď nakoniec skončila oveľa bližšie pobrežia, vidno to podľa červeného majáka. Tiež je tam k tomu pekný stručný popis.
Kedysi som videl podobnú situáciu na fotkách a nakoniec som ju našiel. copy mi to pripomenul tou fotkou čo tam dal. TU je trochu dramatickejšia situácia v tých istých miestach ale bez MOB a položenia sťažňa na vodu. Loď nakoniec skončila oveľa bližšie pobrežia, vidno to podľa červeného majáka. Tiež je tam k tomu pekný stručný popis.
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Re: "katastrofalny vjazd do pristavu Zumaia"
Reakcia na odkaz z tadeto:
Kanál do prístavu je úzky a myslím si, že oni plávali zhruba jeho stredom. Nerozumiem jardo885 v čom je tento spôsob nevhodný. Iba ak v tom, že za daného stavu mora sa tam neodporúča vplávať.
Pozrel som sa na to ešte raz a...
Zaujímavý je moment v čase 2:41 (opakovanie o 4:34) keď člen posádky v červenej vetrovke, ktorý je na prove, zbadal blížiacu sa vlnu a snaží sa zachytiť sťažňa. Od vtedy je jasné, že posádka o vlne už vedela. V čase 2:42 je vidieť že sa loď otáča o 20-30° vľavo. V čase 2:48 (opakovanie o 4:50), tam dovtedy stojací kormidelník ide do drepu a natiahne/nakloní sa ku plynovej páke, ktorá býva u Ba38 vpravo aby asi pridal plyn. Pri tom strhne kormidlové koleso doprava, čo mohlo byť aj dvíhaním sa kormy a jej prudkým posunom vľavo a padaním doprava/stratením rovnováhy. Čiže u lodi plávajúcej pomaly je kormidlové koleso vytočené vpravo a pridaný plyn. Pokiaľ by tam tá vlna nebola, tak by sa loď iba rýchlo otočila. Tu sa položila na ľavobok.
Alebo to môže byť aj takto: o 2:42, keď sa loď otáča vľavo a blíži sa vlna zo zadu, tak je kormidlo voči prichádzajúcej vlne/prúdu vytočené a preto má zvýšený odpor a preto loď otočí vpravo. Kormidelník tým čo som popísal vyššie iba dopomôže otočiť loď ešte viac doprava a vlna dokoná položenie lode na ľavobok
Tiež stojí za pozornosť, že kormidelník, predpokladám, že skipper, letel cez palubu. Aspoň ho tam po postavení jachty nevidím. Hneď po postavení lode ďalší člen posádky sa pohotovo ujal kormidla a otáča loď vľavo aby sa vyhol skaliskám. To svedčí o tom, že kormidlo ostalo vpravo. Keby bola loď vplávavala viac vpravo od stredu kanálu, popri nasypaných umelých "skalách", tak by to možno pre loď dopadlo horšie.
Jarda885 píše:jajarin: To je přesně to katastrofické video, které nevypovídá nic o vlnách na moři. Na začátku videa jsou vlny minimální.
Jedná se o vjezd do přístavu. Pokud si vzpomínám, psalo se, že kdyby hoši přečetli příslušného pilota, mohli se situaci vyhnout. V pilotu je popsáno, jak se má vjíždět. Přesně tento způsob je tam uveden jako nevhodný. Lokální zvednutí vlny díky tvaru dna a celkové situace na vjezdu do přístavu.
Kanál do prístavu je úzky a myslím si, že oni plávali zhruba jeho stredom. Nerozumiem jardo885 v čom je tento spôsob nevhodný. Iba ak v tom, že za daného stavu mora sa tam neodporúča vplávať.
Pozrel som sa na to ešte raz a...
Zaujímavý je moment v čase 2:41 (opakovanie o 4:34) keď člen posádky v červenej vetrovke, ktorý je na prove, zbadal blížiacu sa vlnu a snaží sa zachytiť sťažňa. Od vtedy je jasné, že posádka o vlne už vedela. V čase 2:42 je vidieť že sa loď otáča o 20-30° vľavo. V čase 2:48 (opakovanie o 4:50), tam dovtedy stojací kormidelník ide do drepu a natiahne/nakloní sa ku plynovej páke, ktorá býva u Ba38 vpravo aby asi pridal plyn. Pri tom strhne kormidlové koleso doprava, čo mohlo byť aj dvíhaním sa kormy a jej prudkým posunom vľavo a padaním doprava/stratením rovnováhy. Čiže u lodi plávajúcej pomaly je kormidlové koleso vytočené vpravo a pridaný plyn. Pokiaľ by tam tá vlna nebola, tak by sa loď iba rýchlo otočila. Tu sa položila na ľavobok.

Alebo to môže byť aj takto: o 2:42, keď sa loď otáča vľavo a blíži sa vlna zo zadu, tak je kormidlo voči prichádzajúcej vlne/prúdu vytočené a preto má zvýšený odpor a preto loď otočí vpravo. Kormidelník tým čo som popísal vyššie iba dopomôže otočiť loď ešte viac doprava a vlna dokoná položenie lode na ľavobok

Tiež stojí za pozornosť, že kormidelník, predpokladám, že skipper, letel cez palubu. Aspoň ho tam po postavení jachty nevidím. Hneď po postavení lode ďalší člen posádky sa pohotovo ujal kormidla a otáča loď vľavo aby sa vyhol skaliskám. To svedčí o tom, že kormidlo ostalo vpravo. Keby bola loď vplávavala viac vpravo od stredu kanálu, popri nasypaných umelých "skalách", tak by to možno pre loď dopadlo horšie.

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host