Sen o křižovatce moří. Zůstane myšlenka spojit Dunaj s Odrou
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Sen o křižovatce moří. Zůstane myšlenka spojit Dunaj s Odrou
Ta naše povaha česká
15. 9. 2010, 20:00 - ČT 2
Dokument, 30 min, Skryté titulky
Sen o křižovatce moří. Zůstane myšlenka spojit Dunaj s Odrou a Labem vždy jen na papíře?
Snění Čechů o moři je dávné jako ta chvíle, kdy se naši předkové natrvalo usadili v kraji pod Řípem. Moderní éra přicházela s technickými nápady a odvážných inženýrů bylo v Česku vždycky dost - co například vykopat tunel pod Rakouskem až k Jadranu? Může se to zdát šílené, ale o této vizi se krátce v šedesátých letech reálně uvažovalo. Existuje však ještě jiné technické řešení a to má už několik století své stoupence i své zaryté odpůrce: Což takhle spojit vody Dunaje, Odry a Labe umělým kanálem?
15. 9. 2010, 20:00 - ČT 2
Dokument, 30 min, Skryté titulky
Sen o křižovatce moří. Zůstane myšlenka spojit Dunaj s Odrou a Labem vždy jen na papíře?
Snění Čechů o moři je dávné jako ta chvíle, kdy se naši předkové natrvalo usadili v kraji pod Řípem. Moderní éra přicházela s technickými nápady a odvážných inženýrů bylo v Česku vždycky dost - co například vykopat tunel pod Rakouskem až k Jadranu? Může se to zdát šílené, ale o této vizi se krátce v šedesátých letech reálně uvažovalo. Existuje však ještě jiné technické řešení a to má už několik století své stoupence i své zaryté odpůrce: Což takhle spojit vody Dunaje, Odry a Labe umělým kanálem?
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
... uteklo mi to. Kdo jste to viděl ... nějaký posun ve vývoji? Byl tam alespoň nějaký náznak, že to někdy zrealizují? Nebo už háží veslo (flintu) do vody (žita)?
Super knížka o projektu D-O-L. Mraky obrázků a fotek + plno textu pochopitelného i pro laika
Super knížka o projektu D-O-L. Mraky obrázků a fotek + plno textu pochopitelného i pro laika

- Gargi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 199
- Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
to ficcus:
Neviděl sem to uplně od začátku, ale pořad byl v podstatě jen názory jednotlivých odborníků, ekologů, ekonomů, nadšenců pro i proti, kteří ale asi nemají pravomoc něco rozhodnout...
Jediný kdo může - mluvčí nějakého ministerstva - řekl asi toto: Ted rozhodně nejsou poeníze, takže nic nebude. Ale projekt nezavrhujeme a zaručíme ,aby ho mohla realizovat další generace za 10.20.50,100 let...
Neviděl sem to uplně od začátku, ale pořad byl v podstatě jen názory jednotlivých odborníků, ekologů, ekonomů, nadšenců pro i proti, kteří ale asi nemají pravomoc něco rozhodnout...
Jediný kdo může - mluvčí nějakého ministerstva - řekl asi toto: Ted rozhodně nejsou poeníze, takže nic nebude. Ale projekt nezavrhujeme a zaručíme ,aby ho mohla realizovat další generace za 10.20.50,100 let...
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
ficcusi posun žádný, jen toliko že na trasu se neodvážil šáhnout (zastavět) císař, první republika, Němci, bolševik, ani současní..
Nejsou peníze a proto to zůstane k rozhodnutí až následovníkům a na trasu se zatím nebude šahat...
Co mě ale dostalo bylo: že místo průplavu stojí Gabčíkovo (tehdy oba projekty stály proti sobě) a že na Slovensku chystají vlastní projekt na propojení Dunaje s Odrou...
Nejsou peníze a proto to zůstane k rozhodnutí až následovníkům a na trasu se zatím nebude šahat...
Co mě ale dostalo bylo: že místo průplavu stojí Gabčíkovo (tehdy oba projekty stály proti sobě) a že na Slovensku chystají vlastní projekt na propojení Dunaje s Odrou...
- samoliter
- účet uživatele zrušen
- Příspěvky: 336
- Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Ústí nad labem
Kanál.
Omyl Libore. Na ten kanál se šáhlo u Vídně, je tam vykopáno asi 5 km. Začíná to na Dunaji pod Vídní, naproti Schwechatu, na druhé straně řeky. V google maps hodně přiblížit, je to krásně vidět, i nápis Projektierer Donau - Oder Kanal. Je to viditelné i v satelitním snímku.
Tady něco z netu: Prvního zákonného zakotvení se kanál dočkal v roce 1901. Rakouský parlament tehdy přijal zákon o vodních cestách. Kanál Dunaj - Odra - Labe byl základním prvkem navrhované sítě, která měla být dokončena za 20 let. Realizovány byly jen malé části plánu, definitivní konec pro projekt znamenala I. světová válka a rozpad Rakouska - Uherska.
A tady něco: V letech 1938-1943 byl nedaleko Vídně proveden výkop prvních pěti
kilometrů kanálu, jež měly být první součástí průplavu Dunaj-Odra.
Po druhé světové válce se v pracech nepokračovalo a dotčený úsek je nyní součástí národního parku Dunajské luhy (Donau Auen), který byl vyhlášen v roce 1996.
Tady je k tomu ucelené přehledné povídání: http://www.uprm.cz/data/docs/studie/dol_pril_hrozba.pdf .
Nelekejte se, že je to jen od hnutí Duha, je to bráno z více stran. Chce to přečíst celé.
Tady jsou i fotky z vykopané části u Vídně: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kan%C3%A1l_Dunaj-Odra-Labe .
samoliter.
Tady něco z netu: Prvního zákonného zakotvení se kanál dočkal v roce 1901. Rakouský parlament tehdy přijal zákon o vodních cestách. Kanál Dunaj - Odra - Labe byl základním prvkem navrhované sítě, která měla být dokončena za 20 let. Realizovány byly jen malé části plánu, definitivní konec pro projekt znamenala I. světová válka a rozpad Rakouska - Uherska.
A tady něco: V letech 1938-1943 byl nedaleko Vídně proveden výkop prvních pěti
kilometrů kanálu, jež měly být první součástí průplavu Dunaj-Odra.
Po druhé světové válce se v pracech nepokračovalo a dotčený úsek je nyní součástí národního parku Dunajské luhy (Donau Auen), který byl vyhlášen v roce 1996.
Tady je k tomu ucelené přehledné povídání: http://www.uprm.cz/data/docs/studie/dol_pril_hrozba.pdf .
Nelekejte se, že je to jen od hnutí Duha, je to bráno z více stran. Chce to přečíst celé.
Tady jsou i fotky z vykopané části u Vídně: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kan%C3%A1l_Dunaj-Odra-Labe .
samoliter.
- Conni
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 16
- Registrován: čtv zář 16, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Zdravím,
nejvíce info o projektu Dunaj-Odra-Labe a o jeho aktuálním vývoji najdete na www.d-o-l.cz, jsou tam i fotky těch hotových částí. Viz. obrázek níže:
Místo slavnostního výkopu průplavu Odra-Dunaj dnes. Na Gliwický průplav navazuje 6 km dlouhý úsek průplavu Odra-Dunaj.
nejvíce info o projektu Dunaj-Odra-Labe a o jeho aktuálním vývoji najdete na www.d-o-l.cz, jsou tam i fotky těch hotových částí. Viz. obrázek níže:

Místo slavnostního výkopu průplavu Odra-Dunaj dnes. Na Gliwický průplav navazuje 6 km dlouhý úsek průplavu Odra-Dunaj.
- Gargi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 199
- Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
já sem odjakživa velký optimista. Takže mne tam potěšila zpráva o tom, že někde ve Francii se buduje nový kanál za miliardy Eur... Třeba se časem ukáže přínos ekonomický i ekologický a rozjede to výstavbu kanálu celoevropsky a i u nás. I když já se toho, že bych si lodí udělal výlet z Prahy do Bratislavy za Denisem, asi nedožiju ...
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
... největším problémem je a bude udržet stavební uzávěru (obce a developeři).
Je jasné, že v době ekonomické očisty do stavby nikdo nepůjde, ale za pár desítek let třeba ano. Dalším problémem je dnešní zautomatizovaný pohled na ekonomickou návratnost. Většina politiků kouká max. do příštího volebního období a to je velmi krátká doba na vícegenerační projekt.
Každopádně, co jsem pročítal tu knihu o D-O-L, tak se mi líbí, že se v projektu v maximální možné míře využívá stávající řečiště a s kanály se počítá jen v nezbytně nutných místech (propoje a obchvaty chráněných meandrů). Dle mého laického názoru si s tím projektanti pěkně vyhráli, aby to co nejvíce zapadlo do krajiny ...
Voraři se na řeku už nevrátí, ale návrat lodí by se mi moc líbil. Patří tam.
Je jasné, že v době ekonomické očisty do stavby nikdo nepůjde, ale za pár desítek let třeba ano. Dalším problémem je dnešní zautomatizovaný pohled na ekonomickou návratnost. Většina politiků kouká max. do příštího volebního období a to je velmi krátká doba na vícegenerační projekt.
Každopádně, co jsem pročítal tu knihu o D-O-L, tak se mi líbí, že se v projektu v maximální možné míře využívá stávající řečiště a s kanály se počítá jen v nezbytně nutných místech (propoje a obchvaty chráněných meandrů). Dle mého laického názoru si s tím projektanti pěkně vyhráli, aby to co nejvíce zapadlo do krajiny ...
Voraři se na řeku už nevrátí, ale návrat lodí by se mi moc líbil. Patří tam.
- Gargi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 199
- Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
pokračovat to bude třeba takhle:
Otrokovičtí ochránci přírody nechtějí plavební komoru v Bělově
http://www.plavidla.cz/view.php?cislocl ... 07081bda9d
Otrokovičtí ochránci přírody nechtějí plavební komoru v Bělově
http://www.plavidla.cz/view.php?cislocl ... 07081bda9d
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/4 ... amtype=WM3
Boating a jachting
Vodní koridor D-O-L nebude sloužit pro plavbu pouze lidem žijících na jeho březích, ale i vodním turistům z celé Evropy, povede k rozvoji plavby jako obrovský magnet. Rekreační a sportovní plavba je nesmírně populární činnost, po celém světě jsou miliony "vodních turistů". D-O-L umožní nejen nejkratší cestu např. mezi Berlínem a Vídní, ale také krásný zážitek. Už při výstavbě vodní cesty bývá pamatováno na zajištění základních předpokladů turistického využívání. Vznikají při ní zálivy vhodné pro zřízení sportovních přístavů (marín). Budují se rampy pro spouštění sportovních plavidel na vodu a někdy i speciální plavební komory malých rozměrů pro sportovní lodě. Na některých starých vodních cestách nedostatečných parametrů, které již ztratily význam pro komerční dopravu, je dnes čilá sportovní a rekreační plavba – vedle snahy o zachování historicky cenných technických děl i pro příští generace – vlastně hlavním důvodem pro jejich udržování v provozuschopném stavu. To by bylo možno dokumentovat zejména na starých britských průplavech. Ze stejných popudů dochází i u nás k postupné obnově desítky let nevyužívaného a chátrajícího Baťova kanálu či dokončení splavnění Vltavské vodní cesty do Českých Budějovic.
Boating a jachting
Vodní koridor D-O-L nebude sloužit pro plavbu pouze lidem žijících na jeho březích, ale i vodním turistům z celé Evropy, povede k rozvoji plavby jako obrovský magnet. Rekreační a sportovní plavba je nesmírně populární činnost, po celém světě jsou miliony "vodních turistů". D-O-L umožní nejen nejkratší cestu např. mezi Berlínem a Vídní, ale také krásný zážitek. Už při výstavbě vodní cesty bývá pamatováno na zajištění základních předpokladů turistického využívání. Vznikají při ní zálivy vhodné pro zřízení sportovních přístavů (marín). Budují se rampy pro spouštění sportovních plavidel na vodu a někdy i speciální plavební komory malých rozměrů pro sportovní lodě. Na některých starých vodních cestách nedostatečných parametrů, které již ztratily význam pro komerční dopravu, je dnes čilá sportovní a rekreační plavba – vedle snahy o zachování historicky cenných technických děl i pro příští generace – vlastně hlavním důvodem pro jejich udržování v provozuschopném stavu. To by bylo možno dokumentovat zejména na starých britských průplavech. Ze stejných popudů dochází i u nás k postupné obnově desítky let nevyužívaného a chátrajícího Baťova kanálu či dokončení splavnění Vltavské vodní cesty do Českých Budějovic.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Libor píše:D-O-L umožní nejen nejkratší cestu např. mezi Berlínem a Vídní, ale také krásný zážitek. .
projektanti si asi docela neuvědomují rychlost lodě, spotřebu a cenu paliva. při tom, že v současné době je průměr za rok kolem 1000 - 1200 km, je výlet Vídeň - Berlín a zpět iluzorní záležitost. co do času i peněz.
- pavel99
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: ned lis 08, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
Pamatuju si že moje prababička (narozena 1893) říkala, že když chodila do obecní školy, tak inženýři vyměřovali u Kyjovky mezi Lanžhotem a Týncem cestu pro velké lodě. Bohužel z výše uvedených důvodů k tomu už nedošlo.
Před několika lety ale v okresních Břeclavských novinách psali o případu, kdy mezi vesnicemi Tvrdonice a Kostice někdo požádal o stavební povolení, které bylo zamítnuto s odůvodněním že v těchto místech povede tunel !!!, který bude součástí průplavu Labe - Odra - Dunaj.
Není všem dnům konec, třeba so to někdy zrealizuje.
Před několika lety ale v okresních Břeclavských novinách psali o případu, kdy mezi vesnicemi Tvrdonice a Kostice někdo požádal o stavební povolení, které bylo zamítnuto s odůvodněním že v těchto místech povede tunel !!!, který bude součástí průplavu Labe - Odra - Dunaj.
Není všem dnům konec, třeba so to někdy zrealizuje.
- Hovez
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 146
- Registrován: pát pro 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Bohužel je to sci-fi, ale bylo by to krásný... Měl bych ten kanál hned na kraji zahrady. Takhle mám akorát pokaždé o problém víc, když potřebuju na pozemku něco budovat, páč musím dávat bacha na část pozemku, která je jakoby součást potenciálního kanálu
Úředníci na stavebním úřadě mi říkali, že to tam prostě musí v územním plánu držet, co kdyby za 100 let chtěl někdo ten kanál postavit

Úředníci na stavebním úřadě mi říkali, že to tam prostě musí v územním plánu držet, co kdyby za 100 let chtěl někdo ten kanál postavit

- shooter
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Pilsen(urqell)
Ahoj
Jsem prave do konce tydne v Gliwicich a pidil jsem se po netu kam vede ten Kanal kterej usti do zdymadla Labedy.
No jo no vsemocne forum:)Po vikendu dam nejake fotky ze zdymadla byl by to zasluznej pocin kdyby se to nekdy zrealizovalo.Mluvil jsem s chlapikem ktery ma lodicku na Dzierzno duze a jeli po ose na Mazury tyden Jachtali a zpet Tvrdil ze nejlepsi lodni pocin v zivote.
Po vikendu se ozvu
Sutrak
Jsem prave do konce tydne v Gliwicich a pidil jsem se po netu kam vede ten Kanal kterej usti do zdymadla Labedy.
No jo no vsemocne forum:)Po vikendu dam nejake fotky ze zdymadla byl by to zasluznej pocin kdyby se to nekdy zrealizovalo.Mluvil jsem s chlapikem ktery ma lodicku na Dzierzno duze a jeli po ose na Mazury tyden Jachtali a zpet Tvrdil ze nejlepsi lodni pocin v zivote.
Po vikendu se ozvu
Sutrak

- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Jedna zajímavost.
Dnes jsem procházel publikaci: "Mapa evropských vodních cest" , jejíž přílohou je i mapa....
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1441
Vodní koridor D-O-L je v ní uveden jako kanál ve výstavbě. Publikace s mapou je vydání 2008, na to jsem se schválně podíval.
Mám pocit, že Evropa s tímto propojením stále počítá ve výhledu více než ČR.
Dnes jsem procházel publikaci: "Mapa evropských vodních cest" , jejíž přílohou je i mapa....
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1441
Vodní koridor D-O-L je v ní uveden jako kanál ve výstavbě. Publikace s mapou je vydání 2008, na to jsem se schválně podíval.
Mám pocit, že Evropa s tímto propojením stále počítá ve výhledu více než ČR.

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
s čím počítá Evropa je jedna věc a s čím naše prázdná a zadlužená kasa je věc druhá a podstatnější.
kde je vana na Orlíku? už se měla touhle dobou stavět
kde je komora/výrah/ nebo aspoň Burlak na Slapech?
kde je jez pod Děčínem?
to jsou taky projekty desetiletí staré, za hubičku proti DOL, a furt kulový
a i kdyby na to dala prachy EU, tak to tady někdo stejně pose.e
za ty roky slibů jsem už optimista co má informace, tedy pesimista
to Felix: máš recht. Splavat dolů a už tam zůstat.
kde je vana na Orlíku? už se měla touhle dobou stavět
kde je komora/výrah/ nebo aspoň Burlak na Slapech?
kde je jez pod Děčínem?
to jsou taky projekty desetiletí staré, za hubičku proti DOL, a furt kulový
a i kdyby na to dala prachy EU, tak to tady někdo stejně pose.e
za ty roky slibů jsem už optimista co má informace, tedy pesimista

to Felix: máš recht. Splavat dolů a už tam zůstat.

- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
zajímavý postřeh z polského tisku:
"Miloš Zeman je známým zastáncem výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe. Zatímco česká média se této zvažované gigantické stavbě spíše vysmívají, regionální list Polska Dziennik Bałtycki (25.11.) ji považuje za nebezpečnou konkurenci pro podobné projekty v Polsku, především pak pro splavnění Visly."
Více zde: http://www.mediainfo.cz/clanky/polsky-t ... manuv-pes/
"Miloš Zeman je známým zastáncem výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe. Zatímco česká média se této zvažované gigantické stavbě spíše vysmívají, regionální list Polska Dziennik Bałtycki (25.11.) ji považuje za nebezpečnou konkurenci pro podobné projekty v Polsku, především pak pro splavnění Visly."
Více zde: http://www.mediainfo.cz/clanky/polsky-t ... manuv-pes/
Zeman si stejně buduje jenom mega pomník nic víc.
Jaké budou náklady na jednu loď? Kdyby proplula jedna loď denně:
300 miliard náklady
životnost 50 roků
Tak mi to vychází na 16 mega za plavbu kanálem.
Nejdříve by se mělo splavnit Odra v úseku Ostrava - Kędzierzyn Kozle ze soukromých peněz. Až se to osvědčí tak pokračovat dále za státní.
Jaké budou náklady na jednu loď? Kdyby proplula jedna loď denně:
300 miliard náklady
životnost 50 roků
Tak mi to vychází na 16 mega za plavbu kanálem.
Nejdříve by se mělo splavnit Odra v úseku Ostrava - Kędzierzyn Kozle ze soukromých peněz. Až se to osvědčí tak pokračovat dále za státní.
Tady jsou další články:
Kanál Odra - Krakow
http://www.kignet.pl/upload/Kedzierzyn_ ... cji%20wrocławskiego%20węzła%20wodnego.pdf
Několik PDF dole na stránce:
http://www.kignet.pl/pl/kalendarz/rozwo ... znosc.html
Kanál Odra - Krakow
http://www.kignet.pl/upload/Kedzierzyn_ ... cji%20wrocławskiego%20węzła%20wodnego.pdf
Několik PDF dole na stránce:
http://www.kignet.pl/pl/kalendarz/rozwo ... znosc.html
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host