Sen o křižovatce moří. Zůstane myšlenka spojit Dunaj s Odrou

Odkazy na zajímavé video a filmy s jachtařskou tématikou, TV a rozhlasové pořady, apod.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Sen o křižovatce moří. Zůstane myšlenka spojit Dunaj s Odrou

Příspěvekod Libor » stř zář 15, 2010 8:00 pm

Ta naše povaha česká

15. 9. 2010, 20:00 - ČT 2

Dokument, 30 min, Skryté titulky

Sen o křižovatce moří. Zůstane myšlenka spojit Dunaj s Odrou a Labem vždy jen na papíře?

Snění Čechů o moři je dávné jako ta chvíle, kdy se naši předkové natrvalo usadili v kraji pod Řípem. Moderní éra přicházela s technickými nápady a odvážných inženýrů bylo v Česku vždycky dost - co například vykopat tunel pod Rakouskem až k Jadranu? Může se to zdát šílené, ale o této vizi se krátce v šedesátých letech reálně uvažovalo. Existuje však ještě jiné technické řešení a to má už několik století své stoupence i své zaryté odpůrce: Což takhle spojit vody Dunaje, Odry a Labe umělým kanálem?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř zář 15, 2010 8:38 pm

... uteklo mi to. Kdo jste to viděl ... nějaký posun ve vývoji? Byl tam alespoň nějaký náznak, že to někdy zrealizují? Nebo už háží veslo (flintu) do vody (žita)?

Super knížka o projektu D-O-L. Mraky obrázků a fotek + plno textu pochopitelného i pro laika ;)
Uživatelský avatar
Fulda
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 229
Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň, Hracholusky,
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Fulda » stř zář 15, 2010 8:44 pm

Ahoj Libore
Díky za tip, opravdu zajímavý dokument k zamyšlení. Škoda jen že mi Češi se opravdu neumíme domluvit.
Petr
Uživatelský avatar
Gargi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 199
Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Gargi » stř zář 15, 2010 9:02 pm

to ficcus:
Neviděl sem to uplně od začátku, ale pořad byl v podstatě jen názory jednotlivých odborníků, ekologů, ekonomů, nadšenců pro i proti, kteří ale asi nemají pravomoc něco rozhodnout...
Jediný kdo může - mluvčí nějakého ministerstva - řekl asi toto: Ted rozhodně nejsou poeníze, takže nic nebude. Ale projekt nezavrhujeme a zaručíme ,aby ho mohla realizovat další generace za 10.20.50,100 let...
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř zář 15, 2010 9:03 pm

ficcusi posun žádný, jen toliko že na trasu se neodvážil šáhnout (zastavět) císař, první republika, Němci, bolševik, ani současní..
Nejsou peníze a proto to zůstane k rozhodnutí až následovníkům a na trasu se zatím nebude šahat...

Co mě ale dostalo bylo: že místo průplavu stojí Gabčíkovo (tehdy oba projekty stály proti sobě) a že na Slovensku chystají vlastní projekt na propojení Dunaje s Odrou...
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Kanál.

Příspěvekod samoliter » čtv zář 16, 2010 8:24 am

Omyl Libore. Na ten kanál se šáhlo u Vídně, je tam vykopáno asi 5 km. Začíná to na Dunaji pod Vídní, naproti Schwechatu, na druhé straně řeky. V google maps hodně přiblížit, je to krásně vidět, i nápis Projektierer Donau - Oder Kanal. Je to viditelné i v satelitním snímku.
Tady něco z netu: Prvního zákonného zakotvení se kanál dočkal v roce 1901. Rakouský parlament tehdy přijal zákon o vodních cestách. Kanál Dunaj - Odra - Labe byl základním prvkem navrhované sítě, která měla být dokončena za 20 let. Realizovány byly jen malé části plánu, definitivní konec pro projekt znamenala I. světová válka a rozpad Rakouska - Uherska.
A tady něco: V letech 1938-1943 byl nedaleko Vídně proveden výkop prvních pěti
kilometrů kanálu, jež měly být první součástí průplavu Dunaj-Odra.
Po druhé světové válce se v pracech nepokračovalo a dotčený úsek je nyní součástí národního parku Dunajské luhy (Donau Auen), který byl vyhlášen v roce 1996.
Tady je k tomu ucelené přehledné povídání: http://www.uprm.cz/data/docs/studie/dol_pril_hrozba.pdf .
Nelekejte se, že je to jen od hnutí Duha, je to bráno z více stran. Chce to přečíst celé.
Tady jsou i fotky z vykopané části u Vídně: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kan%C3%A1l_Dunaj-Odra-Labe .
samoliter.
Uživatelský avatar
Conni
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: čtv zář 16, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Conni » čtv zář 16, 2010 9:41 am

Zdravím,

nejvíce info o projektu Dunaj-Odra-Labe a o jeho aktuálním vývoji najdete na www.d-o-l.cz, jsou tam i fotky těch hotových částí. Viz. obrázek níže:

Obrázek
Místo slavnostního výkopu průplavu Odra-Dunaj dnes. Na Gliwický průplav navazuje 6 km dlouhý úsek průplavu Odra-Dunaj.
Uživatelský avatar
Gargi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 199
Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Gargi » čtv zář 16, 2010 10:12 am

já sem odjakživa velký optimista. Takže mne tam potěšila zpráva o tom, že někde ve Francii se buduje nový kanál za miliardy Eur... Třeba se časem ukáže přínos ekonomický i ekologický a rozjede to výstavbu kanálu celoevropsky a i u nás. I když já se toho, že bych si lodí udělal výlet z Prahy do Bratislavy za Denisem, asi nedožiju ...
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv zář 16, 2010 10:44 am

Samolitére musíš lépe číst... ;)
Já vím, že se kousek začal za války stavět....

Psal jsem šáhnout (zastavět)....míněno šáhnout na trasu a pustit ochranu tohoto území pro výstavbu kanálu, pustit to území k jiné výstavbě....dodnes kolem Litovle s tím mají někteří problém...
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv zář 16, 2010 12:27 pm

... největším problémem je a bude udržet stavební uzávěru (obce a developeři).

Je jasné, že v době ekonomické očisty do stavby nikdo nepůjde, ale za pár desítek let třeba ano. Dalším problémem je dnešní zautomatizovaný pohled na ekonomickou návratnost. Většina politiků kouká max. do příštího volebního období a to je velmi krátká doba na vícegenerační projekt.

Každopádně, co jsem pročítal tu knihu o D-O-L, tak se mi líbí, že se v projektu v maximální možné míře využívá stávající řečiště a s kanály se počítá jen v nezbytně nutných místech (propoje a obchvaty chráněných meandrů). Dle mého laického názoru si s tím projektanti pěkně vyhráli, aby to co nejvíce zapadlo do krajiny ...

Voraři se na řeku už nevrátí, ale návrat lodí by se mi moc líbil. Patří tam.
Uživatelský avatar
Gargi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 199
Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Gargi » čtv zář 16, 2010 1:10 pm

pokračovat to bude třeba takhle:
Otrokovičtí ochránci přírody nechtějí plavební komoru v Bělově
http://www.plavidla.cz/view.php?cislocl ... 07081bda9d
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned zář 26, 2010 9:43 pm

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/4 ... amtype=WM3

Boating a jachting

Vodní koridor D-O-L nebude sloužit pro plavbu pouze lidem žijících na jeho březích, ale i vodním turistům z celé Evropy, povede k rozvoji plavby jako obrovský magnet. Rekreační a sportovní plavba je nesmírně populární činnost, po celém světě jsou miliony "vodních turistů". D-O-L umožní nejen nejkratší cestu např. mezi Berlínem a Vídní, ale také krásný zážitek. Už při výstavbě vodní cesty bývá pamatováno na zajištění základních předpokladů turistického využívání. Vznikají při ní zálivy vhodné pro zřízení sportovních přístavů (marín). Budují se rampy pro spouštění sportovních plavidel na vodu a někdy i speciální plavební komory malých rozměrů pro sportovní lodě. Na některých starých vodních cestách nedostatečných parametrů, které již ztratily význam pro komerční dopravu, je dnes čilá sportovní a rekreační plavba – vedle snahy o zachování historicky cenných technických děl i pro příští generace – vlastně hlavním důvodem pro jejich udržování v provozuschopném stavu. To by bylo možno dokumentovat zejména na starých britských průplavech. Ze stejných popudů dochází i u nás k postupné obnově desítky let nevyužívaného a chátrajícího Baťova kanálu či dokončení splavnění Vltavské vodní cesty do Českých Budějovic.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned zář 26, 2010 11:13 pm

Libor píše:D-O-L umožní nejen nejkratší cestu např. mezi Berlínem a Vídní, ale také krásný zážitek. .



projektanti si asi docela neuvědomují rychlost lodě, spotřebu a cenu paliva. při tom, že v současné době je průměr za rok kolem 1000 - 1200 km, je výlet Vídeň - Berlín a zpět iluzorní záležitost. co do času i peněz.
Uživatelský avatar
pavel99
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: ned lis 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod pavel99 » ned zář 26, 2010 11:44 pm

Pamatuju si že moje prababička (narozena 1893) říkala, že když chodila do obecní školy, tak inženýři vyměřovali u Kyjovky mezi Lanžhotem a Týncem cestu pro velké lodě. Bohužel z výše uvedených důvodů k tomu už nedošlo.
Před několika lety ale v okresních Břeclavských novinách psali o případu, kdy mezi vesnicemi Tvrdonice a Kostice někdo požádal o stavební povolení, které bylo zamítnuto s odůvodněním že v těchto místech povede tunel !!!, který bude součástí průplavu Labe - Odra - Dunaj.
Není všem dnům konec, třeba so to někdy zrealizuje.
Uživatelský avatar
Hovez
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 146
Registrován: pát pro 21, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Přerov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Hovez » pon zář 27, 2010 7:10 pm

Bohužel je to sci-fi, ale bylo by to krásný... Měl bych ten kanál hned na kraji zahrady. Takhle mám akorát pokaždé o problém víc, když potřebuju na pozemku něco budovat, páč musím dávat bacha na část pozemku, která je jakoby součást potenciálního kanálu :-)
Úředníci na stavebním úřadě mi říkali, že to tam prostě musí v územním plánu držet, co kdyby za 100 let chtěl někdo ten kanál postavit :mad:
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon zář 27, 2010 8:47 pm

david píše:...je výlet Vídeň - Berlín a zpět iluzorní záležitost. co do času i peněz.


Zpáteční cesta asi opravdu iluje je, hlavně kvůli Labi mezi Magdeburkem a Ústím, ale jednosměrku Vídeň - Berlín před D-O-L odhaduji tak na tři týdny dovolené i s vlastivědnými zastávkami.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » pon zář 27, 2010 10:27 pm

Ahoj
Jsem prave do konce tydne v Gliwicich a pidil jsem se po netu kam vede ten Kanal kterej usti do zdymadla Labedy.
No jo no vsemocne forum:)Po vikendu dam nejake fotky ze zdymadla byl by to zasluznej pocin kdyby se to nekdy zrealizovalo.Mluvil jsem s chlapikem ktery ma lodicku na Dzierzno duze a jeli po ose na Mazury tyden Jachtali a zpet Tvrdil ze nejlepsi lodni pocin v zivote.
Po vikendu se ozvu
Sutrak :shock:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv zář 30, 2010 10:07 pm

Jedna zajímavost.

Dnes jsem procházel publikaci: "Mapa evropských vodních cest" , jejíž přílohou je i mapa....
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1441

Vodní koridor D-O-L je v ní uveden jako kanál ve výstavbě. Publikace s mapou je vydání 2008, na to jsem se schválně podíval.
Mám pocit, že Evropa s tímto propojením stále počítá ve výhledu více než ČR. :?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv zář 30, 2010 10:17 pm

s čím počítá Evropa je jedna věc a s čím naše prázdná a zadlužená kasa je věc druhá a podstatnější.

kde je vana na Orlíku? už se měla touhle dobou stavět
kde je komora/výrah/ nebo aspoň Burlak na Slapech?
kde je jez pod Děčínem?

to jsou taky projekty desetiletí staré, za hubičku proti DOL, a furt kulový
a i kdyby na to dala prachy EU, tak to tady někdo stejně pose.e

za ty roky slibů jsem už optimista co má informace, tedy pesimista :hmm:

to Felix: máš recht. Splavat dolů a už tam zůstat. :whist:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv pro 05, 2013 10:15 am

zajímavý postřeh z polského tisku:

"Miloš Zeman je známým zastáncem výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe. Zatímco česká média se této zvažované gigantické stavbě spíše vysmívají, regionální list Polska Dziennik Bałtycki (25.11.) ji považuje za nebezpečnou konkurenci pro podobné projekty v Polsku, především pak pro splavnění Visly."

Více zde: http://www.mediainfo.cz/clanky/polsky-t ... manuv-pes/
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » čtv pro 05, 2013 5:48 pm

Zeman si stejně buduje jenom mega pomník nic víc.

Jaké budou náklady na jednu loď? Kdyby proplula jedna loď denně:
300 miliard náklady
životnost 50 roků
Tak mi to vychází na 16 mega za plavbu kanálem.

Nejdříve by se mělo splavnit Odra v úseku Ostrava - Kędzierzyn Kozle ze soukromých peněz. Až se to osvědčí tak pokračovat dále za státní.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » čtv pro 05, 2013 6:31 pm

Tady jsou další články:
Kanál Odra - Krakow
http://www.kignet.pl/upload/Kedzierzyn_ ... cji%20wrocławskiego%20węzła%20wodnego.pdf
Několik PDF dole na stránce:
http://www.kignet.pl/pl/kalendarz/rozwo ... znosc.html
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv pro 05, 2013 6:44 pm

Michal123: Tady v CR se ta věc setkava se zakladnim nepochopenim.

1) I ta jedna lod denne je za několik (mozna i desitek) kamionu na stejny trase.
2) Predstav si, ze cesta uhli pro Chvaletice mela třeba 20 lodi denne a nebyl to celkem zadnej problém.
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » čtv pro 05, 2013 7:07 pm

aj pri tych 20 lodiach denne a zivotnosti 100 rokov (nerealne) to znamena naklady na jednu plavbu 410 tisic kacek. za tu sumu sa da preplavat slusny kus sveta...
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv pro 05, 2013 7:31 pm

Viz poznámka o kamionech. Kdyby tvoje deti přes jednu takovou vytíženou silnici musely kazdej den chodit do skoly (jako ty moje), nemusel bys vic duvodu k podpore lodni dopravy hledat.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host