Cvičná plachetnice ztratila stěžeň

Internetové stránky (odkazy), které by mohly zajímat i ostatní

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » ned říj 31, 2010 8:42 pm

Zdravim,

vidim ze nez jsem se dostal do portu tak je z toho halo, odebrali jsme mayday relay z MRCC Falmouth v 8.34 LT, po potvrzeni a udani ETA na distress position nas mrcc zapojil do akce, za 5 hodin jsme byli prakticky na miste spolecne s kontejnerovou lodi, docela zazitek, vsichni (obchodni lode) odmitli vleceni, tak poslali profiky na salvage ops. a odvolali nas a kontejnera taky, Chopin vypadal opravdu bidne...asi to nekdo prehnal s plachtama, tezko rict co bylo spatne, ale pocasi zadna hruza 7/8deg.B s more 6deg.D, mam materialy k tomu jak to vypadalo z pohledu komunikace a namorniho prava, tak jak bude vic casu tak sem neco prihodim . .. treba si nekdo rad pocte.

behal mi mraz po zadech, Chopin dlouho stal kousek od meho domu, tak jsem se na nej chodil divat. byl po remontu, takze unava materialu snad ne . . . :?
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » ned říj 31, 2010 10:07 pm

Sakra, chlape, tys to viděl na vlastní oči?!?

Povídej, přeháněj! Jsou nějaké fotky?

BTW: Jakube, na téhle sloužíš? http://www.vesseltracker.com/en/Ships/C ... how=photos
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pon lis 01, 2010 12:55 pm

Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pon lis 01, 2010 6:06 pm

A ještě jeden film ze dneška z Falmouth:
http://www.rnlivideolibrary.org.uk/getv ... d=uMHuEmSe
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon lis 01, 2010 9:14 pm

Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pon lis 01, 2010 9:38 pm

Poraďte tápajícímu - když tak koukám na záběry poničeného FCH napadá mě ... proč se posádka nezbavila zničeneé takeláže ? Třebas i druhý den ... podmínky už nevypadají tak nerealně. Chápu, že to vzhledem k její velikosti nebude tak jednoduché, ale i tak .. pokud by se spolehlivě dokazali zbavit všeho toho "bordelu" - kusy stěžnů, lan, ráhen, stala by se z nich docela slušná motorová loď ... pak by se mohli dostat na motor do nejbližšího přístavu ... Pokud jsem dobře pochopil, motor jim zůstal, nechtěli jej ale použít právě s ohledem na ten binec všude okolo ... nechci tu nijak zpochybňovat rozhodnuti kapitána, spíš mě zajímá proč to neudělal ...
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon lis 01, 2010 10:27 pm

Máš pravdu. Zbavit se takeláže je první věc, která by se u plachetnice měla v tomto případě udělat. Z tohoto důvodu jsou u některých charterových lodí dlouhé pákové nůžky.
Také mě to napadlo, tak jako tebe. Ale pak jsem si řekl, že snad byl nějaký důvod. Když tam člověk u toho není...

Kamarádovi se to stalo v HR a protože byli v dohledu návětrné strany ostrova, neváhali ani vteřinu a poslali zbytky stěžně i s ráhnem a plachtou dolů.
Uživatelský avatar
muflonek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: sob pro 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Pernikov/Praha

Příspěvekod muflonek » pon lis 01, 2010 11:09 pm

Strycek_Bidlo píše:Tady je krátké video z akce:
http://www.rnlivideolibrary.org.uk/getv ... d=q4az8Amk
Ten fakt dopadl blbě...
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte lis 02, 2010 8:22 am

Baharis píše:Zbavit se takeláže je první věc, která by se u plachetnice měla v tomto případě udělat. Z tohoto důvodu jsou u některých charterových lodí dlouhé pákové nůžky.

Já si myslím, že ocelový stěžeň o průměru skoro metr se přeřezává mnohem hůř než hliníková tyčka na nějaké Bavarii.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte lis 02, 2010 10:41 am

To nepopírám. Také to nechci, vzhledem k tomu že u toho nebyl, posuzovat. Přemýšlet si o tom mohu. ;)

Ale nejde o stěžeň s metrovým průměrem. Ten není hrozbou pro propeller. Jde o všechny ty lana, která visí přes bok lodě do vody. Je otázkou, nakolik bylo pro posádku v daných podmínkách nebezpečné se takeláže zbavovat. Když nebylo nebezpečí zavátí na pevninu. A zase, neovladatelná loď se stočí k vlnám bokem a to je pro ni, posádku a možná i ten druhý stěžeň hodně nepříjemné.

Věřím že kapitán vše zvážil a rozhodl se tak jak se rozhodl. Nakonec loď je zachráněna, posádka v pořádku, co víc si přát. Nicméně mě stejně napadlo to samé co Tashonku.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte lis 02, 2010 11:08 am

Jak tu byla zmínka, že to možná přehnali s plachtama, tak podle téhle fotky to nevypadá.
Obrázek
Většinu jich mají úhledně sbalených na ráhnech :?
Uživatelský avatar
terrier
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod terrier » úte lis 02, 2010 11:50 am

zajímavé, že je urvaný čelen,..... jakoby bylo přeplachtěno na přídi .... asi kosatky mezi čelenem a nejhořejší přední čnělkou, no a když to padalo tak to vzalo i druhý stěžeň nebo mu aspoň výrazně pomohli.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte lis 02, 2010 12:02 pm

Na jednom z těch videí je čeleň ještě vidět, jak ční dopředu, ale vzhůru do výšky.

Asi podpora toho tahu předních plachet. Mohl také rupnout spodní napínák a v tom rázu to šlo do kytek.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

čo tak cúvať?

Příspěvekod Milos » úte lis 02, 2010 12:15 pm

Hmmm, tak ma napadol jeden pobojigenerálsky nápad, či v danej situácii - najmä ak by nebola k dispozícii pomoc iných plavidiel - by nebolo riešením zaradenie spiatočného chodu. Samozrejme opatrne, po vyčistení zadnej časti od lán z takeláže. Akonáhle by sa loď pohla, laná ani iné predmety by sa už k propelleru nedostali. Asi by sa takto dalo do prístavu aj docúvať ...
:lol: :mad: :shock: :lol:

... a prípadne cestou za priaznivejších pracovných podmienok (než sú v drifte bokom k vlnám) postupne vytiahnúť alebo rezať všetko čo visí do vody.
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: čo tak cúvať?

Příspěvekod david » úte lis 02, 2010 2:12 pm

Milos píše:
... a prípadne cestou za priaznivejších pracovných podmienok (než sú v drifte bokom k vlnám) postupne vytiahnúť alebo rezať všetko čo visí do vody.


nelíp plátkem pilky na železo
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: čo tak cúvať?

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte lis 02, 2010 2:37 pm

Milos píše:...postupne vytiahnúť alebo rezať všetko čo visí do vody.

Takhle vypadal před třemi lety ve Štětíně.
Obrázek
Bylo by toho na odřezávání docela dost :D
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » pon pro 06, 2010 1:28 am

Zdravim, vzhledem k pokrocilejsimu datu to uz je skoro OT, ale slibil jsem nejake info, jelikoz jsem se ucastnil zachranne akce Fryderyka Chopina.

(diakritiku nemam tady na lodi tak sorry)
To Felix: ano na C6TI2 slouzim momentalne.

Tady je "clanek".

Byl patek 29. rijna 2010, rano jsem prisel do wachty tak jako normalne a o pul devate dorazil kapitan na kus reci. Netrvalo dlouho a v 8:34 si nasi pozornost, velmi neprijemnym zvukem, vyzadala stanice Inmarsat C. Tentokrat neslo o plany poplach, ktery byva zpusoben odpojenou tiskarnou, jelikoz na displeji v cervenem ramecku jasne svitil napis Priority MayDay: “Received MayDay Relay”. Po potvrzeni alarmu se z tiskarny zacali sunout ony neprijemne informace. Zprava byla transmitovana anglickym zachranym strediskem ve Falmouth (MRCC Falmouth), ktere jako prvni okamzite potvrdilo prijem volani MayDay od lodi v nouzi a nasledne prevzalo veleni cele zachranne operace. Ve sprave stalo: MayDay Relay, received mayday as follows: MayDay, sps Frederyk Chopin in distress, at 0800utc pos. 49-09.1N 008-26.4W, fwd mast broken, 46 pers on board, required immediate assistance, nevedeli jsme co se presne stalo, jestli se potapi a nebo pouze drifuje; Tou dobou na severnim Atlantiku panovalo ponekud nevlidne podzimni pocasi, ktere by se velmi nepresne dalo nazvat sztormem, ikdyz tomu tak nebylo. Velmi rychle jsme vyznacili pozici Frederyka na mape a zjistili jsme, ze na jeho pozici to mame zhruba 5hodin plavby. Prijeti MayDay Relay bylo kapitanem okamzite potvrzeno emailem a take na MF fqv. 2182kHz, kde probihalo cele spojeni MayDay. MRCC Falmouth nas okamzite zapojilo do akce, jelikoz jsme byli k distress position nejblize spolecne s kontejnerovou lodi MSC. Velmi zvlastni bylo, ze MRCC Falmouth nevyhlasil MayDay Silence na 2182kHz, a tak se obcas do komunikace pripletlo francouzske securite upozorneni o tom, ze bude nasledovat relace o pocasi. Po tom co jsme potvrdili, ze budeme menit kurz k mistu nestesti, nas cekala birokraticka lodni administrativa, a to uz zacali z ostrileneho kapitana na posledni plavbe poletovat nepekne narazky na jachtare, tak jsem se snazil trochu hajit barvy, ale moc to nepomohlo: (citace) “pry mame v takovem pocasi sedet doma na prdeli :D. “ Za nedlouho MRCC Falmouth vyslal novou zpravu INM-C, kde bylo upresneni pozice (Frederyk trochu predrifoval), seznam lodi plujicich na pomoc a informace o tom co se deje kolem: okamzite byl vyslan vrtulnik na ostrovy Scilly na “stand by” pro pripad nutnosti evakuace posadky z Frederyka, na pozici bylo vyslano letadlo SAR Air Force, ktere bylo nasledne velitelem cele operace v miste nestesti. Zhruba po dvou hodinach se situace zacala procistovat, jelikoz vyplavalo na povrch, ze Frederyk by rad “towing”. Nasledne se rozjela silena komunikace mezi MRCC, AirForce a vsemi lodemi zapojenymi do SAR operace (officialne 4 obchodni lode). Predmetem diskuse bylo- kdo je schopen nebo by mohl Frederyka odtahnout do nejblizsiho britskeho pristavu. Vzhledem k tomu, ze vlny dosahovali 5 metru moc zajemcu nebylo my jsme take odmitli. Navic nikdo na palube nemel zarizeni na morske vleceni. Kupodivu vsech lod "Nova Spiro" potvrdila, ze se pokusi Frederyka odtahnout do pristavu. K mistu nestesti se pripletl rybar, ktery souhlasil s tim, ze se pokusi doplout z velmi dlouhym vlecnym lanem od Frederyka k tankeru Nova Spiro, aby lano podal. Nez se vyresili nejasnosti kolem toho kdo koho povlece, tak jsme dorazili na misto nestesti. Kolem Frederyka se uz motala kontejnerova lod rejdare MSC a rybarska lod. Polska skolici lod Frederyk Chopin vypadala znacne nezdrave. Na miste jsme chvili cekali na rozkazy od MRCC Falmouth. Jelikoz to vypadalo tak, ze nikoho evakuovat nebudou, tak kapitan zatlacil na MRCC at ho uvolni z operace, jelikoz se zachranou majetku nesouhlasi a na prijem trosecniku na palubu to take nevypadalo ikdyz jsme byli na tuto evantualitu plne pripraveni. Po kratke odmlce nas MRCC propustilo, jelikoz jsme najednou byly zbytecni. Takze nam MRCC podekovalo za "speedy assistance" a popralo stastnou plavbu do Rotterdamu. V 15:30 jsme opustili Frederyka a zamirili do Anglickeho kanalu.

Celkove se jednalo o velmi zajimavou zkusenost, nevim jestli bylo jednani kapitana Frederyka Chopina ukvapene, jestli nemohl odrezat takelaz a zkusit popojet na motor do pristavu. Nevim, na jejich palube jsem nebyl. Hlavni otazkou je take to proc se maszty teto lodi zlomily. Chopin byl po rekonstrukci. Zadne extremni hydrometeorologicke podminky nepanovali.

Mozna bylo ukvapene jednani ze strany MRCC, jelikoz okamzite a nakonec zbytecne nahnala 4 obchodni lodi, letadlo a vrtulnik k teto plachetnici, pravdepodobne jako zalohu pro pripad evakuace posadky (to by se dalo pochopit), jelikoz vrtulnik by nemohl posadku vzit celou na svoji palubu a take by nemohl letat tam a z pet z ostrova Scilly jelikoz to bylo zhruba 140 namornich mil.

Pouze naklady nasi lode bylo mozne vycislit na zachranu teto plachetnice. Po propoctu cele deviace od zamerovane trasy jsme se dostali k castce cca 60.000Kc a to pouze za spotrebu paliva, ztrata casu, prace lidi atd. nebylo kalkulovano. Myslim, ze kdyby nejaka lod odvlekla Frederyka do britanie, tak by castka za tuto operaci byla asi nepredstavitelna.

jak cela akce skoncila to uz jste si asi vsichni precetli na internetu :D

Nekolik fotek z meho alba:
(pocasi bylo nevlidne, proto i kvalita fotek je nedobra)
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
synekvl
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: stř čer 21, 2006 6:27 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 9

Příspěvekod synekvl » pon pro 06, 2010 6:38 pm

Díky přečtení tohoto tématu jsem se zadíval na polské stránky, jak referují o případu. Současným problémem je, že polská pojišťovna PZU s odvoláním na pojistnou smlouvu odmítá vyplatit pojistku, resp. hradit náklady spojené s tímto případem. Jedná se o cenu opravy v Anglii cca 900.000 Zl (v Polsku je cena opravy odhadována na 700 - 1.500 tis. Zl). Podle informací by tato hodnota měla představovat cca 1/3 zůstatkové hodnoty lodi. Kutr, který poškozenou loď odvlekl do Anglie, se zatím marně dožaduje pokrytí nákladů ve výši 300.000,- USD (což je mimochodem +/- cena opravy ...).

Podle zpráv se PZU drží stanoviska, že loď byla pojištěna na mimořádné podmínky, což hodnota větru 8 Bf, při které k poškození došlo, není. Zároveň je třeba dodat, že loď prošla před sezónou zásadní opravou a samozřejmě dostala od Polského registru "klasu" ....

V jednom příspěvku bylo rovněž uvedeno, že před časem PZU odmítla plnění u podobné havárie s/s Pogoria s tím, že v rozporu s pojistnou smlouvou se zúčastnila regaty ...

Bez ohledu na výše uvedené a to, jak to vůbec nakonec dopadne je fajn, že to posádka přežila bez zranění a že nyní jde "jen" o peníze ....
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte pro 07, 2010 1:23 am

No to bude asi sila ty tahanice o opravu a placeni salvage, a to je odtahl jen pitomej kutr. S pojistovnou to budou mit asi tezke, jelikoz prvni maszt padl podle me preplachtovanim lodi v predni casti a to jeste tak pri 7B - tu 8ku si trochu primalovali aby se tomu mohlo v polsku rikat SZTORM. Na fotkach, ktere jsem poridil na miste asi 5hodin po zlomeni masztu je videt ze lod nesla vpredu plachty.Typuji ze kombinace poryvu vetru s momentem padu pride lode do vlny mohlo vznika raz ktery poskodil maszt. Pada to na hlavu kapitana. :(
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte pro 07, 2010 4:16 pm

Díky za reportáž a fotky, zvlášť první a poslední vypadají hodně dramaticky :shock:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti