PRVNÍ KURZ JACHTINGU NAŠEHO PORTÁLU

Setkání, regaty, výstavy a akce pořádané v souvislosti s jachtingem

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Nessie
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: pát led 18, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Nessie » úte říj 13, 2009 8:54 pm

Tak tady je tedy to pokračování:

Čtvrtý den – pokračování
Přistáváme u jednoho bunkru na Dugi otoku, kde se učíme přistání k molu bokem (když se přijíždí popředu). Pak se k molu uvazujeme, a zatímco Petr s Filipem připravují večeři (výtečné špagetové omelety s rajčaty), koukáme na hvězdici, jež se snaží přichytit všemi svými rameny na stěnu mola.
Po večeři studujem mapu – hlavně tedy trasu, po níž poplujem.
Vyplouváme, bereme náměry na majáky, určujeme si kurz a cesta začíná. Kormidluju, koukám po majácích a po lodích, na kompas, hloubkoměr (a taky po hvězdách :) )… je to nádhera. Po chvíli se střídáme – kormidluje Luboš a já jdu s ostatními zjišťovat, kde že jsme, co vidíme, co uvidíme za chvíli, jaká se blíží nebezpečí a kudy poplujem dál.
Poslední část plavby do ve tmě se skrývající zátoky už plujem s Romanem na palubě. Proplouváme úzkou plavební dráhou a vážem se na bóji v zátoce na severu Dugi otoku.

Pátý den
je dnem odpočinkovým. Ráno jsme si zajeli k vraku a šli (lépe řečeno plavali) ho prozkoumat. Pak zvedáme kotvu a odplouváme. Dostáváme se na západní stranu ostrova a před námi se otevírá volné moře. Tak konečně vidím širé moře táhnoucí se až k samému obzoru. (Chce se mi napsat: „Je to nádhera,“ ale jelikož jsem tohle vyjádření použila před chvílí a ze slohového hlediska je jeho tak brzké opakování nepřípustné, nezbývá mi než se přiznat, že nemám slov, jež by vyjádřila, co chci říct.)

Připlouváme k Sakarunu, moc hezké zátoce s písečnou pláží. Vesluju k ní na člunu, a jak se blížím, objevuje se zvuk mořských vln uhlazujících písek na břehu.
Chvíli blbnem a povídáme si na pláži a pak se vracíme na loď vařit oběd.
Je bezvětří, říkáme si, že hladina moře vypadá spíš jako hladina rybníku.
Naši potápěči (Petr a Filip) objevují chobotnici a slavný lovec chobotnic Filip se vyzbrojuje harpunou (takovým dvojhrotým bodcem z lodní kuchyňky) a potápí se ke dnu. Zatím co je pod hladinou, přemýšlím, kdo koho uloví. Za chvíli se objevuje Filip, ale bez chobotnice. Je moc velká a chytrá. Bodec mu sebrala a ohnula :) . K večeři holt bude něco jiného. Stejně nemáme ocet.
Je tak teplo, že se dokonce i náš teplomilný kapitán odhodlá vlézt do vody. Ohromně se bavím, když pak telefonuje (tím spíš, že slyšíme jen půlku rozhovoru): „Představ si, že jsem byl dneska ve vodě……ne, já jsem tam nespad, já šel dobrovolně!“ :)
V zátoce se nám líbí tak, že jí dáme přednost před krysami v bunkru a zůstáváme tu na noc. Děláme si piknik na palubě a povídáme dlouho do noci.

Šestý den
Plánované plachetní cvičení se nekoná, protože absolutně nefouká vítr. Jestliže jsme si včera mysleli, že moře už nemůže být rovnější a hladší, bylo to jen proto, že jsme ještě nevěděli, jak bude vypadat dnes. Včera bylo možná jako rybník, ale dnes je jako zrcadlo!
Plujeme se podívat na další vrak, ale není tak zajímavý, jako ten ze včerejška. Potom se u bunkru (jiného než včera) učíme připlouvat k molu bokem, tentokrát při jízdě pozadu.
Pak už kormidluju do Zadaru, vyhýbám se lodím a rybářským sítím… Máme to tam pár hodin (tedy asi dvě). Cestou potkáváme delfína :)

Jediné vlny, které nám připomínají, že jsme přece jen na moři, nám dělají kolem projíždějící jadrolínie. V Zadaru, a vlastně i konec cesty k němu, nás kapitán nechává řídit si vše sami. Zjišťujeme z map kudy, pomalu se stmívá – komentujem správnost a nesprávnost rozsvícených světel jiných lodí atd. atp. Nadáváme na světla na pobřeží – kdo má, propánakrále, v té změti najít maják :x !
Střídáme se u kormidla a vplouváme do přístavu, kde se motaj (oproti nám) obří jadrolínie. Jadrolínie ale alespoň neblbnou a nedělaj v přístavu skopičiny, jako jeden motorový člun, který měl tu smůlu, že vezl posádku nadanou omračující mírou inteligence. Projíždějí přístavem rychlostí daleko přesahující oněch povolených 5 uzlů a přímo na nás. Uhýbáme doprava. Tak nějak čekáme, že udělají totéž. No, udělali něco jiného. Zahnuli doleva. Filip točí kormidlem do leva a brzdí, jak to na těch pár metrech jde. Nakonec jsme se nesrazili, ale myslím, že mezi námi nebyl ani metr.
Připlouváme na své místo u mola, uvazujeme lana, mooring…

Sedmý den
má ukázat, co jsme se naučili. Ráno nás Roman zkouší, což je skvělý, protože tak víme, co umíme a jak asi bude vypadat zkouška u komisaře. Pak se vyloďujeme před kapitanátem, vyřizujeme si papíry a jdeme ke zkoušce. Bude asi za půl druhý hodiny. Jsme tu první a čekání si zkracujeme sháněním a konzumací výtečné pizzy.
Na zkoušku jdu první a zkoušející se ptá na vše možné: jestli jsme teď byli na lodi, kolik dní a kudy že jsme pluli – tak mu to ukazuji na mapě. Pak se ptá na mapu, maják, kámen pod hladinou, souřadnice a kurz; na světla a denní znaky, na přednosti. Pak přichází na řadu vysílačka. Čekám, že se zeptá na všechny ty tlačítka, co nás učil Roman, ale chce ode mě vědět jen, že je to vysílačka a k čemu je, a jeho otázka „Kde to na lodi je?“ mi připadá tak banální, že nejdřív nevěřím, že dobře rozumím a ptá se skutečně na tohle. Pak se ještě zeptal na volání mayday a jak se speluje Dugi otok. Čekám, co přijde teď, a komisař povídá: „Dobry. Já jsem spokojeny.“
:D Venku pak prohlížím, co mi to v těch papírech zaškrtal a pomalu mi začíná docházet, že jsem to fakt udělala. Ještě nervózně čekám, jak dopadnou ostatní. Zbytečně nervózně - samozřejmě to udělali :) !
Papíry budeme mít hotové za dvacet minut, tak jdem zatím koupit proviant: ty skvělý pizzy na oběd a zmrzlinu na oslavu. Cestou řešíme, jak zavolat našeho kapitána, když na něj nikdo nemáme jeho chorvatský číslo. Uvažujem, jestli je naše situace stav nouze a můžem na něj mávat rukama nahoru a dolů ;) Ale na tu dálku si nás stejně nevšimne, zvlášť když s Designerem probírá „nesmrtelnost chrousta a kvalitu chorvatského piva“. Nakonec jde Petr zjistit od Designerovi posádky jeho číslo, a tak nás na břehu vyzvedne Maja a za chvíli už jsme na naší Dolsi.
Sníme pizzu a vyrážíme do Kukljice. Plujeme na motor. Trochu fouká, a tak vytahujeme genu. Jenže vítr není nic moc. Gena se srdnatě snaží být alespoň chvíli napnutá a stát se něčím víc než pouhou ozdobou. Ale nemá chudák žádnou šanci, tak ji zbavujeme utrpení. Svinujeme genu a do Kukljice dorážíme jen na motor.
Kotvíme a boucháme šampaňské. Je dobře vychlazené, takže nám nepoleje palubu a můžem ho rozlít do skleniček. Připíjíme si a oslavujem naše čerstvé skipperské průkazy.
Pak už přijíždí Maja s kapitánem Designerem a jeho posádkou – teď už vlastně taky kapitány. Jdem společně oslavovat do konoby Srari Mlin. Je to moc sympatická posádka a oslava stojí za to.

Osmý den
je smutný – odjíždíme. Musíme opustit „naše“ moře, vrátit „naši“ loď a rozpustit naši posádku. Kormidluju do Zadaru, zatímco ostatní snídají.

Asi tohle vyprávění nezakončím nijak hezky, inteligentně a elegantně. Prostě se mi vůbec nechce do popisování posledního dne, kdy se staly už jen dvě hezké věci – autogramy od Romana do našich knih Staňte se kapitánem a šťastný návrat domů (kam jsem se dostala asi v půl druhé v noci a přes veškerou únavu vykládala rodině ještě tak dvě hodiny alespoň část svých úžasných zážitků, než jsem šla nakonec přeci jen spát :) ).

Moře si šumí někde v dáli a nezbývá, než doufat, že na jaře zas budu moci vyplout po nekončící modři vstříc obzorům…
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte říj 13, 2009 10:10 pm

Pěkné Nessie. :thmbup:

Ani bych nepsal. Že píšeš hezky je vidět a psalo to už vícero lidí, nerad se opakuji.
Ale tak nějak jsem si vzpomněl že na mé první noční plavbě, když jsem dělal papíry, jsme s instruktorem také pluli do Pantery. Bylo to teda ze Sukošanu. Druhý den také k vraku u Soline a k vraku "italské lodě", Veli rat, poprvé volné moře.
To jsou vzpomínky... :cry:

To silo z kterého jste vyplouvali předpokládám že bylo v Dumboce. V Bokašinu je potopená loď, přehrazené zákazem a nedá se tam vplout.
Ten vítr byl opravdu katastrofální. Šak jsem byl o pár desítek mil jižnějc. No ale neboj. To přijde. ;)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte říj 13, 2009 11:51 pm

Ahoj Nessie a všichni ostatní, které jsem poznal na kurzu JI.
Před pár lety jsem byl na kurzu s windwardem (pořádal je také YachtNet). A právě týden s ním mě tak získal, že si dnes život bez moře nedovedu představit.
Věřím, že se taková akce, jako byla ta letošní, stane tradicí JI a YachtNetu a že se podaří tímto způsobem splnit tajné sny mnoha dalších nadšenců.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř říj 14, 2009 9:25 am

Teda Nessie :? Ty se nezdáš, fakt dobrý.
Ty by jsi mohla napříště jezdit s každým dalším kurzem jako reportér. :D
Díky :good:

A co ostatní? Vidí to stejně, nebo měli z kurzu jiné dojmy? Byl tam ještě někdo další? :?
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » stř říj 14, 2009 9:51 am

Nessie,

dekuji za pekny popis. Tvuj zpusob humoru mam hodne rad a precetl jsem to jendim dechem. Doufam, ze se nevidime na lodi naposled.

Roman
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » čtv říj 15, 2009 1:00 pm

Pratele,

kolega minarikl, jeden z ucastniku naseho kurzu, mne pozadal, abych vlozil za nej jeho vypraveni o tom, jak probihal kurz. S radosti.

-------------------

Kapitánský kurz zdarma v Chorvatsku 3. 10. – 10. 10. 2009


Celé to začalo vyplněním přihlášky uveřejněné na jachting.info. No a pak už všichni, co ji odeslali poštou, čekali na to, zda budou mít štěstí a budou vylosovaní. Mně to štěstí přálo a v srpnu, zrovna když jsem byl v Chorvatsku na dovolené, přišla SMS z jachting.info – „Byl jste vybrán…….“ No to bylo překvapení! Velká radost, ale i trochu obava, co bude dál.
Začal jsem tedy shánět informace, co a jak bude, co se učit a podobně. No jen to čekání na odjezd bylo nekonečné.
Ale nakonec to přišlo.

2.10.2009 vyjíždím z Varnsdorfu napakovaný baťohem, velkou sportovní taškou, nákupní taškou z Ikei a další od Vietnamců. Takže s kamerou celkem pět zavazadel a to hodně těžkých. Mimo osobní věci,oblečení,boty,holinky, to bylo i jídlo pro 7 osob posádky na den, drogérie na loď, dva měniče proudu, baterky a spousta kabelů, nabíječky a jiné. Vše o celkové váze cca 40 kg.
Už dorazit s tímto nákladem k autobusu byl problém.Šťastně odjíždím v 17:30 hod. busem jménem Quick (mini provedení autobusu) směr Praha. 19:40 hodin na konečné Praha nádraží Holešovice se opět ověšuji svými zavazadly a nabírám směr pražské Metro. Potřebuji se dostat na Černý Most a tak s jedním přestupem mi to trvalo skoro hodinu No sláva, jsem na Černém Mostě a zde čekám na domluvený odvoz. Zajišťoval ho námořník Petr, který vyjel z Hradce Králové a v Praze nabíral mě a slečnu námořníci Inku. Z Hradce s Petrem přijel i další kolega, námořník Filip, který byl sice vylosován jako první náhradník, ale proto že z 6 vylosovaných jedna zájemkyně svou účast zrušila, jel tedy on. Na Černý Most se dostavila i slečna Inka a tak ve 21:05 společně vyrážíme hodně naloženým Passatem směr Brno a Mikulov. Pořád po dálnici, i když ta naše D1 je jako stará Drážďanka (byla z panelů) a tak to celou dobu jen drncá.
V Mikulově před hranicemi s Rakouskem jsme byli už před půlnocí. Tam jsme na čerpací stanici čekali na další dva námořníky, kteří měli přijet z Ostravy.V půl jedné dorazili a po dočerpání pohonných hmot,instrukcích kudy se pojede, vyrážíme dále. Ještě je nutné podotknout, že jsem se přemístil i se zavazadly do auta z Ostravy. Byla to Škoda Octavia. Cesta byla určena směr Vídeň, Gráz a pak dále do Slovinska s tím, že ve Slovinsku nepojedeme po dálnicích. Spojení mezi auty zajišťovali dvě vysílačky. Asi po dvou hodinách jízdy, někde za Vídni se střídají v autě řidiči. Bylo už dost hodin a na mě šlo spaní. Tak jsem si zul boty a uložil se ke spánku na zadním sedadle přes celou její délku. Usnul jsem asi dosti rychle. Jestli se mi něco zdálo nevím, ale probudila mě hlasitá rána a náraz. V tom momentě jsem ani netušil, že jsme havarovali na dálnici a auto je na šrot. Vím jen to, že jsem měl dosti málo místa na to abych se zvednul, obul si boty a vylezl ven z auta.Kolegové námořníci z předních sedadel už v autě nebyli. Trochu vrávorám, obcházím auto a stále nevěřím tomu co se stalo.Pak začínám hledat brýle, které jsem odložil do boční přihrádky levých zadních dveří. Je tma a ať šmátrám rukama jak je to jen možné, nejsou k nalezení. Všude jen samé střepy. Začínám mít obavu, že moje brýle za 10 tisíc Kč jsou v čudu. Pátrám však dále a nakonec je nacházím mezi pedály u řidiče. Sláva, zdají se být celé, nerozbité a v pořádku. Nasazuji brýle a pak teprve vidím tu spoušť.Auto napasované pod svodidlem v příkopu a všechno je na „sračku“.Kolegové z Ostravy také pobíhají kolem. Jelikož jsem necítil žádnou bolest, usuzoval jsem, že jen zázrakem jsem z toho vraku vylezl bez zranění. Ostatní kolegové také tvrdí, že jsou v pořádku. Až později zjišťuji, že mám pořádnou bouli na hlavě. Při dotyku to bolí, ale nic vážného. Uvědomuji si, že jsem jen myslel na to, že kurz jachtingu v Chorvatsku pro mě skončil v Rakousku na dálnici před Grázem. Mobilem volám kolegům do druhého auta a říkám jim, co se stalo, že jsme měli nehodu a ať to otočí a přijedou k nám.
Kolegové z Ostravy mezitím volali policii a havarijní službu.
Asi po hodině a půl se domlouváme, že já přesednu do Passatu a kolegové z Hradce, já a slečna Inka pojedeme dále do Chorvatska. Odjíždíme s ne zrovna dobrou náladou a mění se směr trasy. Jedeme přes Maďarsko, kde to Petr zná a tak opouštíme rakouskou dálnici. Cesta do Chorvatska už proběhla bez problémů.

3.10.2009.- sobota v 11 hodin dopoledne už stojíme na parkovišti v maríně v Zadaru.Kupodivu zjišťujeme, že je to ta marína, kde se máme setkat s kapitánem a instruktorem kurzu Romanem Verbou.Počasí v Zadaru nám ukazuje, že bude pěkně slunečné. Ani zde nefouká tak jako na kopcích nad Zadarem.Okolo jedné hodiny už přebíráme loď jménem Dolsi a pod vedením kapitána Romana začínáme s kurzem.
Krátké seznámení se s lodí a vyplouváme z maríny na moře. Tam nás kapitán učí ukotvení lodi na volném moři (stání na kotvě). V přestávce se koupeme v moři a je to super.
Pak se přeplouváme Zadarským kanálem k ostrovu Ugljan k městečku Kukljica, kde v malé maríne ukotvujeme plachetnici s tím, že na tomto místě budeme i nocovat. Vše je prováděno formou praktické ukázky s nácvikem všech úkonů. Během plavby jsme společně s námořnicí Inkou připravili večeři. Lečo s klobásou, zahuštěné vajíčkem a chleba.
Krátce před 19. hodinou kapitán velí volno posádce a tak následuje krátká prohlídka městečka. Na hlídce na lodi zůstávám já. Se soumrakem po krásném západu slunce jdeme všichni spát. Rozdělení kabin na lodi bylo už při převzetí plachetnice a tak Inka má kabinku na přídi,já levou boční na zádi, Filip obsadil pravou boční na zádi a Petr s kapitánem Romanem spí v salonku.
Noc byla klidná a spalo se nám dobře
.
4.10.2009 – neděle vstáváme před sedmou hodinou do pěkného dne. Východ slunce byl úžasný a nebe bez mráčků. Kapitán nás seznamuje s denním rozvrhem a pak vyplouváme zpět, přes Zadarský kanál do maríny v Zadaru. To už stojíme za kormidlem postupně všichni z posádky.Během plavby jsme se nasnídali. V maríne celý den cvičíme zaplutí do maríny,k molu, uvázání lodi k molu, manévr odplutí od mola a z maríny. „Levé lano na palubu………..“ a jiné jsme hlásili všichni s postupným vystřídáním se u kormidla.
Ten den měli službu v kuchyni Petr s Filipem a tak k obědu připravili špagetovou amoletu.
Odpoledne jsme se učili další manévry v maríně. Změnu směru lodi vpravo, vlevo,vpřed a vzad. To bylo super. Kapitán Roman každého naváděl a instruoval, co má dělat a dbal na to, abychom snad nějak nepoškodili jiné zaparkované lodě v maríně. Přiznám se, že když říkal, přidej, přidej, máš dost času, máš dost místa a já točil kormidlem, nacouvával na jinou jachtu za „X melounů“ bortili se mi strachy kolena.Ale všichni jsme to dobře zvládli a poznali, že to chce jen cvik, pozornost a opatrnost.
K večeru jsme vypluli z maríny na volné moře a bylo koupání. Když zapadlo sluníčko, červené jako lampion, jsme zapluli zpět do maríny v Zadaru. Petr a Filip připravili večeři. Rybí pomazánku s chlebem. Pak už byla volná zábava v kokpitu. Roman vyprávěl spoustu super vtipů a tak jsme šli spát někdy krátce před půlnocí.

5.10.2009 – pondělí hned po snídani, kterou připravovala se mnou námořnice Inka, měli jsme ten den službu v kuchyni,jsme doplnili nádrže s vodou, dokoupili zásoby chleba a pití na tři dny,natankovali plnou nádrž nafty. Pak jsme pokračovali ve výcviku. Opět to bylo v maríně a znova dopředu,dozadu, k molu předem,zadem, otočka na místě atd. Všichni jsme se vystřídali u kormidla. To probíhalo asi do 10 hodin, pak jsme vypluli z maríny. Před marínou jsme ještě rozvinuli na stěžeň vlajky sponzorů YachtNet, Gotop a Jachting.info a kapitán Roman nám předal jachtařské rukavice také od sponzorů. No a potom už plnou parou vpřed. Nefouká a tak zase jen na motor. Propluli jsme Zadarským kanálem na severozápad a malým průlivem do Středního kanálu.Tam začíná foukat a tak jdeme do plachet. Tím je i rozhodnuto o dalším dopoledním výcviku. Práce s plachtou Gena proti větru. Průběžně je rychlost větru i 10 uzlů. Každý se střídáme u lan. Plachta vpravo a pak zase vlevo. Stále do kola. Využíváme vítr a tak cvičíme přes poledne až do 14 hodin. Pak ukotvujeme loď u ostrova Veli Iž. Rychle připravuji s námořnicí Inkou oběd. Chalupářský guláš s knedlíkem. Po obědě bylo koupání a pak až do večera výcvik v kokpitu, teorie. Světla, přednosti a radiové spojení. U tohoto posledního, radiové spojení musím zmínit svůj pocit, který se mě zmocnil a hodně dlouho mě držel. „Tady můj sen o získání kapitánského průkazu končí. Angličtina = moje zkáza.“ No uvidíme, budu se pilně učit. K večeři byla gulášová polévka s chlebem. Po západu slunce uvazujeme plachetnici na boji u městečka Mali Iž. Tady jdeme všichni brzo spát.

6.10.2009 – úterý hned za úsvitu opouštíme boji a spouštíme kotvu o kousek dále.Pak příprava snídaně a jdeme do dalšího výcviku. Začalo zase foukat a tak to využijeme pro další výcvik s plachtami. Přichází na řadu hlavní plachta, změna směru proti větru, pak po větru. Následuje manévr otočení lodi o 360 stupňů. Cvičíme až do odpoledne, kdy vítr zeslábl. Plujeme na místo, kde jsme ráno byli na kotvě a následuje příprava oběda a oběd.Španělský ptáček s rýží. Připravovali to námořníci Petr a Filip, kteří měli ten den službu. Ptáčky připravila v Čechách do sklenice Babička Filipa.Po obědě bylo povinné volno a oddech. Koupání se samostudiem a podobně. To proto, že nás večer čekal noční výcvik. Po 16. hodině odplouváme za chodu motoru k bunkru, poblíž městečka Dragove.Tam nacvičujeme až do večera připlutí k molu bokem.K večeři na všeobecnou žádost byla opět špagetová amoleta. Po večeři čekáme na setmění a pak následuje noční přeplavba. Kapitán Roman stanovuje cíl plavby zátoka Čunj v hloubi zátoky Pantera. Dává příkaz celé posádce, že je to vše na nás, jak proplujeme.Určujeme kurz Jižni Rt, pak proplouváme Sestrunský kanál kolem ostrova Tun.V. dále Velkým Žeplem do Sedmovrače. Pak úžlabinou Brščak (3 metry hloubka) do zátoky L.Solisčica a dál do zátoky Pantera, kolem mariny Veli Rat do zátoky Čunj Celá posádka spolupracuje v hledání majáků na obzoru, určování polohy dle náměru a mapy.Čtení hloubek z mapy a její sledování hloubkoměrem. Odhadování vzdáleností a jiné pro bezpečnou plavbu.
Do zátoky Čunj proplouváme úzkou plavební dráhou a za použití baterek si nasvicujeme odrazky na neosvětlených laterálních znacích. Plavební dráha je tak úzká, že po obou bocích lodi zůstává sotva půl druhého metru. Postupně se všichni střídáme za kormidlem, aby si to každý mohl vyzkoušet. Pak uvazujeme loď k bojce a jdeme spát. To už hodiny odbíjí jednu hodinu po půlnoci.

7.10.2009 – středa vyplouváme před 9. hodinou a máme namířeno k vraku, který je nedaleko majáku Veli Rat. Musíme znova proplout úzkou plavební dráhou ale to už ve dne je daleko jednodušší. Za plavby je podávána snídaně. U vraku spouštíme kotvu a je krátká přestávka. Petr a Filip oblékají neopren a plavou prozkoumat vrak. Inka také plave a já pádluji na záchranném člunu. Je to zajímavé zpestření našeho výcviku jachtingu. Po hodině zvedáme kotvu a opět pod motorem plujeme kolem majáku Veli Rat. Podél ostrova Dlgi Otok proplouváme kolem mysu Lopata do zátoky Sakarun. Je to krásná zátoka s písečnou pláží a písečným dnem. Ukotvujeme loď a okamžitě všichni do vody, no a i kapitán Roman. Voda má pěkných 27 stupňů Celsia a je nádherně čistá a průsvitná. Filip se potápí a za chvíli už dodává na loď plno škeblí. Kapitán zůstává u lodi, ale ostatní posádka plave na břeh a tam se hodinu sluní na písku. To bylo opravdu super.Oběd připravovala námořnice Inka. Maso s papriko-rajčatovým sosem a rýži. Opravdu dobré. Po obědě následoval další výcvik teorie. Práce s mapou – měření vzdáleností,určování směru,kurzu kormidelního a reálného. Čtení značek z mapy, majáků,a dalších znaků. Také něco z meteorologie, Bora ,Jugo, Maestral, Navara..Vlajkové signály a nakonec hláskovací abeceda. Pak samostudium, každý podle svých potřeb. Já zaznamenávám malý pokrok v oněch třech větách angličtiny pro radiovou komunikaci.Celý den bylo teplo, slunečno a bezvětří. Proto kapitán rozhoduje, že zde v této zátoce také přečkáme noc. Filip našel pod vodou na dně velký betonový kvádr s kovovým okem a tam jsme uvázali loď. Také u toho kvádru viděl velkou chobotnici, kterou se snažil ulovit, ale bez úspěchu. Mrcha se nedala a vždy se schovala pod betonový kvádr. Večer byl nádherný západ slunce a když vyšel měsíc v úplňku a osvítil zátoku, tak jsme všichni obsadili kokpit a při vyprávění vtipů a různých osobních zážitků poseděli do pozdní noci.

8.1.2009
– čtvrtek Vstáváme za východu slunce a následuje ranní koupání v moři. Pak příprava k odplutí, i když se nikomu z tak pěkné zátoky nechce.V 10 hodin opouštíme zátoku a s kurzem severozápad zpět kolem majáku Veli Rat, mysu Suha do zátoky u obce Soline. Tam je další vrak a tak znovu Petr a Filip provádí jeho průzkum potápěním. Odplouváme asi po hodině a naším dalším cílem je bunkr u mysu Kruna. Musíme obeplout mys Borji a malý ostrov Galac. Tedy proplout Prolaz Maknáre. Moře je úplně klidné a bez sebemenších vln. V dálce se objevuje jeden delfín. Honem se ho snažím natočit kamerou, ale on moc nespolupracuje a ani se nechce moc ukazovat nad hladinou.Plujeme tedy dál do Sverinačskéko kanálu mezi ostrovi Bugi Otok a Zverinač až k bunkru.V průběhu plavby námořníci Petr a Filip připravili oběd. Rýže a maso s omáčkou.U bunkru nacvičujeme připlutí k molu bokem, ale pozadu.Opravdu těžký zážitek. Loď, hlavně její přední část, moc poslouchat nechce. Všichni se vystřídáme u kormidla v procvičování manévru a asi po třech hodinách, když se sluníčko schovalo za ostrovem, odplouváme od bunkru.Cíl - marína Zadar, kam připlouváme už za tmy. Cestou každý využíváme čas k samostudium před zkouškou a proběhla i večeře.

9.10.2009 – pátek budíček je v 6 hodin. Ranní hygiena, sprcha v maríne, snídaně a pak příprava na zkoušku. Kapitán Roman nás jednoho po druhém přezkušuje ze znalostí. Jdu jako první, u navigačního stolku odpovídám na jeho otázky. Asi po čtvrt hodině mi Roman podává ruku s tím, že jsem se dobře připravil na zkoušku. Velí zavřít skripta a relaxovat. Postupně se u navigačního stolku vystřídá celá posádka. Je 9 hodin a Roman nám ještě vysvětluje, jak přebírat loď při pronájmu u Chartrové společnosti,vybavení lodě, přístroje a jejich kontrolu, případně kalibraci apod. V 10 hodin opouštíme marínu a plujeme ke kapitanátu. Na Velkém kapitanátě vyřizujeme žádost o zkoušku, platíme poplatek 855 Kun a s těmito doklady jdeme na Malý kapitanát ke zkoušce. No tam nám řekli, že zkoušky začínají ve 13 hodin a tak čekáme a čekáme. Jsme tam úplně první a mezi sebou si stanovujeme pořadí, jak půjdeme ke zkoušce. První já, pak Inka, Filip a nakonec Petr. Ve 12:35 přichází nějaký chorvatský námořník v uniformě kapitána a odemyká dveře zkušební místnosti. Zároveň ukazuje prstem na Inku a velí „Ty“. No a tak nám s pořadím zamíchal sám zkušební komisař. Pozorujeme oknem, přes štěrbiny v žaluzii, co se děje u zkoušky. Po necelých 10 minutách Inka vychází ze zkušební místnosti a má to za sebou. Je kapitánem. Jdu na řadu já. Komisař pokládá několik otázek, začíná mapou,pak světla,přednosti,signály,radiostanice a je hotovo. Začne vypisovat protokol o zkoušce a to už mi je jasné, že to mám za sebou a jsem také kapitánem. To, čeho jsem se nejvíce bál, radiové spojení v angličtině dopadlo pro mě dobře. Komisař se pral jak to udělám když potřebuji doktora. Tak jsem začal odpovídat. PAN PAN MEDIKAL, PAN PAN….. ale to už mě komisař zastavil a že to je dobře a stačí. No to jsem si oddechl. Odcházím z místnosti s vyplněným protokolem o úspěšném složení zkoušky. Pak nastupuje Filip a po něm Petr. Oba rovněž úspěšní a tak rovněž odcházejí již jako kapitáni. Odcházíme společně na Velký kapitanát, kde odevzdáváme protokoly o zkoušce a je nám vystavený průkaz VODITELJ BRODICE/BOAT SKIPPER. Za 20 minut je hotovo.
Jdeme ještě koupit pizzu k obědu a pak už jen zbývá zavolat Romanovi na loď, aby pro nás připlul. Zjišťujeme, že nemáme sebou telefon, ve kterém je uloženo Romanovo číslo a tak vzniká problém. Máváme na molu směrem k lodi jako vrána při vzletu s nadějí, že nás Roman uvidí. To však nefunguje a tak musíme vyhledat druhou skupinu z lodi Mája, která stále čeká na zkoušku před Malým kapitanátem.Oni se spojili se svojí lodi a ta dala vědět Romanovi. Tak to zabralo a po čtvrt hodině už jsme na lodi Dolsi s kapitánem Romanem. Gratulace a pak už pohoda, k obědu pizza a koupání v moři. V 15:30 přeplouváme Zadarským kanálem k ostrovu Ugljan k městečku Kukljica do maríny, kde jsme už jednou spali na kotvě. Před západem slunce ještě proběhlo společné foto na molu s vlajkami sponzorů již jako kapitáni. Pak bouchá šampáňo , přípitek a už jen zábava. Jdeme na večeři do restaurace v maríně. K nám se přidává druhá skupina nových kapitánů z lodě Mája.
Většina jsme si dala k večeři rybu, i když byl výběr „ryba nebo meso“ Bylo to dobré a ve veselé náladě z úspěchu ze zkoušky jsme poseděli až do půlnoci.

10.10.2009 – sobota je dnem odjezdu a předáním lodi v maríně v Zadaru. Tam jsme připluli krátce před 9. hodinou. Za plavby z maríny v Kukljici jsme si každý zabalili svoje věci, připravili se k předání lodi. Přistavení auta zajistil Petr a Roman předal loď. Odjíždíme z mariny a jedeme jen na nejbližší parkoviště. To proto, že si chci koupit námořnické tričko a ostatní také nějaké maličkosti. Zadar opouštíme v 11 hodin a rovnou na dálnici směr domov. Cesta přes Chorvatsko,Maďarsko,Rakousko do Čech. V Mikulově se zastavujeme na večeři a pak už jen zastávka v Brně, kde nás opouští náš instruktor Roma.Je zde doma. Pak zase nepříjemné drncání na D1 až do Prahy, kam přijíždíme půl hodiny po půlnoci. No rozloučením se s kapitánkou Inkou, kapitánem Filipem a kapitánem Petrem, naše společná cesta končí.

TAK HODNĚ ŠŤASTNÝCH PLAVEB KAPITÁNI.


Cestovní a Lodní deník sepsal:

Kapitán
Lubomír Minařík
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv říj 15, 2009 2:08 pm

Pěkně napsané a po opravdu pečlivém přečtení si jsem jistý, že jste dostali opravdu to nejlepší, co jste dostat mohli. Dokonalá, profesionální příprava. Gratuluji vám a gratuluji také kapitánovi. Upřimně. ;)
Sqělá práce! :thmbup:

Jen mě v "pondělí" píchnul do oka nějaký stožár, tak jsem si dovolil opravit to na stěžeň. I když si myslím, že jste vlajky vyvěšovali pod sáling. Ale to je jedno.

Přeji všem novým kapitánům mnoho šťastně uplutých mil.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv říj 15, 2009 3:40 pm

Moc pěkné napsané :good: , po dvou reportážích to už vidím velice živě...jako bych tam byl ;)

Ale co taková fotečka? Taky nějaká bude? To by bylo úplně dokonalé...
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv říj 15, 2009 7:34 pm

Opravdu pěkně napsané. :good:
Jen nevím co jste udělali s těma Slávkama :?: nebo co to bylo za potvory :?:

minarikl, potažmo windward píše:Filip se potápí a za chvíli už dodává na loď plno škeblí.

:? alffa :)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát říj 16, 2009 6:56 am

Alffe,

to byli jen kozichy z musli. Suveniry domu. :)
Uživatelský avatar
rychnovskyP
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 8
Registrován: pát čer 05, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod rychnovskyP » pát říj 16, 2009 11:54 am

Zde zasílám finančí rozpis toho co náš KURZ stál přímo nás účastníky.

Cesta.:

4 osoby v autě (HK - PRAHA - BRNO - ZADAR)

1180km délka cesty cca 13hodin
cena cesty byla 1200kč na osobu

Útrata na místě.:

placena za posádku 4 osoby

- 200kuna pobytová taxa
- 111kuna nákup věcí které jsme postrádali po ztrátě prvního vozu ( vody, sůl, cukr...)
- 100kuna + pivo parkování v přístavu Kukljica
- 105kuna nákup věcí potřebných jako např. několik chlubů na delší plavbu, vody, atd...
- 43kuna po úspěšném složení zkoušky občerstvení 1 a 1/2 pizzy
- 100kuna + pivo parkování v přístavu Kukljica
- 160kuna doplatek v restauraci v městečku Kukljica nad rámec poukazu nějaké panáky
- 49EURO parkovné za osobní automobil na 7dní v přístavu

Zkouška na Chorvatském kapitaniátu.:

- 855kuna v přepočtu cca 3000kč stálo složení zkoušky a vystavení průkazu


Případná cena jídla a pití zakoupená pro dvě osoby už v ČR.:

cca 1800kč

- jídlo na dva dny, několik flaší šampaňského, karton pivek, nějaké jídlo na cestu, pití jako jsou např. dva kartony vod a karton juice, vše bohatě vystačilo hlad nebyl pouze plany jidla se na místě dost měnily a hodně se improvizovalo ale spíše jsme se pokaždě slušně přejedli


Lodní pokladnu jsme doplnili aby v ní při konečném součtu zbylo 2000CZK a ty jsme se rozhodli vrátit dvěma kolegům kteří se museli vrátit zpět do ČR
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » pát říj 16, 2009 12:15 pm

Tak už k úplnosti chybí jen nějaká ta fotka. Doufám, že nám brzo něco ukážete ;-)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát říj 16, 2009 12:36 pm

Petre,

deku mnohokrat za rozpis nakladu.

Chtel bych dodat, ze plavit se s takovou posadkou je sama radost. Nemusel jsem se vubec starat o bezne veci jako pokladna vareni nebo uklid. Moji namornici vse delali sami a starali se o mne skvele. Diky tom jsem mel dostatek casu jak na praci, tak i na odpocinek. Specialne bych chtel obratit vasi pozornost na nepatrnou vetu

rychnovskyP píše:hlad nebyl pouze plany jidla se na místě dost měnily a hodně se improvizovalo ale spíše jsme se pokaždě slušně přejedli


Presne tak. Bylo to nad lidske sily snist vsechny ty spaneslke ptacky, gulase atd.. Jedna ptackova domaci zavarenina nakonec jela zpet do Cech, protoze se do nas uz nevesla. :lol:

Dekuji vam pratele za skvelou plavbu a tesim se na setkani nekdy priste.

S uctou
vas instruktor windward
Uživatelský avatar
Ljusha
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ljusha » sob říj 17, 2009 2:35 pm

Ahoj Nessie.
Jsem na foru novacek, nahodne procitam ruzna temata a seznamuju se s virtualnim prostredim. Jednak tvuj hezky popis tydne na mori pres zensky filtr pohledu je prijemny na cteni, druhak jsem narazila na tvuj stary prispevek v predstaveni novacku. Psala jsi, a dovolim si citovat:

Nessie: "V životě jsem nebyla na plachetnici. Ke své velké a stále rostoucí lítosti . A nikdy jsem neviděla moře. Tak teď už přes rok pročítám různý knížky a tohle fórum a učím se, co jsem nikdy neslyšela a moc mě to baví; a shánim brigády, abych si vyděla penízky… A jestli se do roka nedostanu na loď tak se zblázním :mad: "

To bylo 10.9.2008. Kurs s Jachting.info byl zacatkem rijna 2009. Jak jsi na tom z tim zblaznenim? Uniklas tomu nebo ten mesicni rozdil zanechal nasledky? ;)
Uživatelský avatar
burjar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 24
Registrován: sob bře 21, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod burjar » sob říj 17, 2009 7:23 pm

Gratuluji všem novým kapitánům k úspěšnému absolvování kurzu ( ke mě se bohužel při losování účastníků štěstí otočilo zády ).
Děkuji za podrobné a pěkně napsané povídání o průběhu kurzu a připojuju se k předchozím žádostem o pár foteček :good:
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » sob říj 17, 2009 9:00 pm

Pokud dobre vim, tak fotky jsou jiz na ceste. :) Chvilku to potrva, ale budou tu.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pon říj 19, 2009 11:27 am

Jeden z ucastniku kurzu, kolega kapitan minarikl, nachystal malou videoukazku, cim jsme se na kurze napriklad zabyvali. Takze - kapitan Lubos v akci.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_fMYJYrTeMc[/youtube]
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » pon říj 19, 2009 11:33 am

jeste k tomu tancovani mohlo fouknout 20+ kn :D
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon říj 19, 2009 7:05 pm

Dovolím si podotknout, že na většině kurzů není snaha nacvičovat manévrování ve stísněných přístavech (minimalizace škod).
Tudíž gratuluji kurzantům ke kvalitní přípravě (co taky dělat jiného, když nefouká, že?), protože právě při těhto manévrech dochází nejčastěji k "drobným" škodám.

A teď už jen plout a procvičovat, zdokonalovat, ... :D
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte říj 20, 2009 5:35 pm

Fotky zatím žádné, tak to podle videa vypadá, že jste neopustili marínu.... :whist:
Doufám, že to tak nebylo a ten moc pěkný text není jen takový zastírací manévr..... :?
To si Nessie a minarikl nemohli vymyslet, tomu nevěřím ;)
Uživatelský avatar
minarikl
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: pát zář 05, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Varnsdorf
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod minarikl » úte říj 20, 2009 11:52 pm

Tak několik fotek aby bylo vidět, že jsme z té maríny opravdu vypluli.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř říj 21, 2009 7:23 am

Odkazy na fotky nemáš úplné...pokud číslo je název fotky mělo by pokračovat .jpg (nebo přípona dle formátu).
Uživatelský avatar
minarikl
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: pát zář 05, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Varnsdorf
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod minarikl » stř říj 21, 2009 7:57 am

Obrázek
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř říj 21, 2009 9:03 am

Minarikl: Upravil jsem ti obrázek do "prohlížecího" formátu. Než abych hledal kde tu je návod, popíšu raději ještě jednou.

- V prvé řadě musíš upravit velikost do rozumného stavu. ImageShack nemá neomezené možnosti, já to dělám do 1MB.
- Dole máš "Procházet", tam najdeš obrázek na svém PC.
- Pak klikneš na "host it!" a počkáš, až se nahraje do ImageShacku.
- Zkopíruješ řádek "Thumbnail for forums (1)" sem do textu a odešleš.
- Není nic jednoduššího... :lol: ;)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř říj 21, 2009 9:39 pm

Na moji legrácku, že při kurzu asi neopustili marínu, jsem dostal právě tuhle odpověď:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q0B3jMzJm60[/youtube]

Všimněte si prosím té vzorné spolupráce na palubě, dámy do ruky nějaké to štrikování, či co to jsou za bavlnky a chlapi rumpál... :D

Na dalším, včetně fotek se prý zatím pracuje.
Už se těším. Díky.
Naposledy upravil(a) Libor dne stř říj 21, 2009 9:52 pm, celkem upraveno 1 x.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host