Mezinárodní námořní právo

Vše co souvisí s předpisy kolem plavby a technickou dokumentací lodí, včetně jejich regisdtrace. Přepravy lodí. Technickými prostředky pro dopravu lodí. Dále pojištění lodí, přívěsů, osob atd.

Moderátoři: vilma, windward, Pepa

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Mezinárodní námořní právo

Příspěvekod lynx » úte bře 06, 2012 4:51 pm

Ahoj, víte někdo, kde lze nalézt souborně uspořádané předpisy námořního práva týkající se jachtingu? Nejlépe v elektronické podobě.
Raději česky, ale nepohrdnu ani angličtinou.
Jedná se mi opravdu o předpisy platné mezinárodně – ne o lokální (například chorvatské) úpravy.

Hledal jsem tady v downloadech, ale nic tam není – kromě Řádu plavební bezpečnosti.

Dík, Lynx.

Nepřišel jsem na vhodnější chlívek, proto téma dávám do Nezařazených.
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3188
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » úte bře 06, 2012 5:04 pm

co takhle do pojištění... a legislativy, jestli nepohrdneš
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte bře 06, 2012 5:08 pm

Nepohrdnu a děkuji. :)
L.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte bře 06, 2012 5:21 pm

Lynxi, jaké předpisy máš na mysli? Na rekreační jachting se z mezinárodně platných úmluv vztahuje, pokud vím, jenom UNCLOS a COLREG, MARPOL jen marginálně a SOLAS jen v případě, že jde o "pleasure yacht engaged in trade," ať už to znamená cokoliv :-)
Nevím o místě, kde by byly všechny pohromadě, ale jednotlivě jsem je všechny vygooglil. UNCLOS a COLREG i česky, zbytek anglicky.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte bře 06, 2012 5:34 pm

Colreg mám ...
Jedná se mi hlavně o jednoznačnou úpravu plavby v teritoriálních vodách (jiného státu), povinností kapitána po připlutí do přístavu, pravomocí kapitána vůči posádce, rozsahu uplatňování zákonů země pod jejíž vlajkou loď pluje vs. zákonů země, v jejíchž vodách loď pluje atd.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte bře 06, 2012 6:09 pm

úprava plavby v teritoriálních vodách (jiného státu) - viz UNCLOS
povinnosti kapitána po připlutí do přístavu - dle národních předpisů země přístavu, není upraveno mezinárodně
pravomoce kapitána vůči posádce - dle národních předpisů země vlajky, není upraveno mezinárodně
rozsah uplatňování zákonů země pod jejíž vlajkou loď pluje vs. zákonů země, v jejíchž vodách loď pluje - viz UNCLOS

EDIT: "pravomoce kapitána vůči posádce - dle národních předpisů země vlajky, není upraveno mezinárodně." Zde by částečně bylo možno odvodit pravomoce z COLREGu, který kapitánovi ukládá (volně parafrázováno) udělat vše pro bezpečnost plavby a řídit se dobrou námořní praxí. V tomto smyslu, jelikož mezinárodní smlouva je nadřazena státním zákonům, by bylo možno dokládat, že rozkazy, vydané za účelem zajištění bezpečnosti komukoliv na palubě, detence nebezpečného člena posádky atd. byly v souladu s dobrou námořní praxí a tudíž legální.
Naposledy upravil(a) Felix dne úte bře 06, 2012 6:17 pm, celkem upraveno 1 x.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte bře 06, 2012 6:12 pm

Zajímavá žádost, asi bych se také začetl... ;)

Dal jsem úkol uncle Google a mimo jiné mě vyjely dva zajímavé odkazy:
Námořní právo dosud platí
Mořské právo
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte bře 06, 2012 6:17 pm

Výborně, dík.
A odkaz na UNCLOS v češtině bys vložil? :)
Googlím, ale zatím mám jen výsledky v anglánštině. :(
Tu zvládám, ale čeština je pohodlnější.
L.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte bře 06, 2012 6:21 pm

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte bře 06, 2012 6:24 pm

Baharis píše:Zajímavá žádost, asi bych se také začetl... ;)

Právě o to začtení mi jde. Kdysi jsem samozřejmě prošel kurzem, kde se tyhle věci (nebo některé) zmiňovaly. Ale jednak je paměť dobrá, ale krátká, a krom toho by bylo hezké moci v případě nutnosti poukázat na konkrétní zákon/smlouvu/úpravu. A tu mít s sebou v Kindlu. :)

P. S.
A v Kindlu už to je. :D
Ještě jednou dík!

L.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod mozeg » úte bře 06, 2012 6:40 pm

ja skusim pozriet v skriptach zo skoly, tam bude odkazov habadej a aj vsetky medzinarodne zmluvy. len to mam u nasich doma, nakolko som uz nejaky ten piatok mimo lavic pravnickej fakulty. Jedina zakernost je ze skoro kazda krajina ma tkzv. vyhradu verejneho poriadku. O tej by vedeli rozpravat ludia, ktori sa spustali za byvaleho rezimu na lane zo stareho a noveho mosta v BA na lode plavajuce pod cudzou vlajkou a teda tvorili vysostne uzemie statu pod vlajkou ktoreho plavali a napriek tomu zastavili plavidlo a previnilci putovali do CPZky. :-)
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 403
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte bře 06, 2012 8:12 pm

Zdravim, UNCLOS z Montego Bay samozrejme plati, ovsem k tomuto mezinarodnimu namornimu pravu je potreba brat v potaz
dalsi umluvy. (nemohu zcela souhlasit s felixem: "povinnosti kapitána po připlutí do přístavu - dle národních předpisů země přístavu, není upraveno mezinárodně") jiste upravy tam jsou: CONVENTION ON FACILITATION OF INTERNATIONAL MARITIME TRAFFIC (FAL) 1965, upravuje povinnosti kapitana lodi pri vpluti a odpluti do/z pristavu, ujednocuje jiste zasady, postupy a formulare.
to co se tyka Baharisova odkazu na spoplatneni odtazeni Costy, zcela jasne upravuje: The International Convention On Salvage, 1989; na zasade SALVAGE AGREEMENT formulare (no cure/no pay); snad jen na okraj je potreba dodat, ze dalsi soucasti mezinarodniho namorniho prava je: BRUSSEL Convention 1910, tykajici se namornich nehod a jejich 'reseni', Colreg, a dalsi mene dulezite... to co je tucne se da pekne vygooglovat a pocist si, konvence jsou volne dostupne, platne a mezinarodni. ;)
Naposledy upravil(a) sklenar_jakub dne úte bře 06, 2012 8:22 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 403
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte bře 06, 2012 8:21 pm

...jeste pro doplneni namorniho prava: dulezite jsou pravidla prevozu Haga-Visby Rules, spolecna havarie York-Antwerp Rules, obecne zasady podavani namorniho protestu Sea Protest, mene dulezite Hamburg Rules, ktere nektere staty do dnes neratifikovaly; ;)
Snad jsem na nic duleziteho nezapomel. Co je v techto prispevcich oznaceno tucne muze byt povazovano za pater 'mezinarodniho namorniho prava'.
Uživatelský avatar
klubko
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: pát čer 15, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: s/y Janna
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod klubko » úte bře 06, 2012 11:46 pm

Nedávno jsem hledal nějaké námořní právnické čtení pro amatéry a objevil jsem "RYA The Yachtsman's Lawyer".
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » stř bře 07, 2012 2:20 am

Ahoj Jakube, díky za doplnění. Rovnou zneužiju Tvou znalost předpisů a zeptám se (abych nemusel luštit ten podivný amerikánský jazyk), zda to, co jmenuješ, platí zcela nebo částečně také pro rekreační plavbu.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 403
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » stř bře 07, 2012 8:28 am

Vezmu to postupne:

Colreg: plati pro jachting v plnem rozsahu, upravuje provoz na "komunikacich";

BRUSSEL Convention 1910: plati pro jachting, vsechny plavidla i vnitrozemske, problematika tykajici se nehod ci srazek lodi;

The International Convention On Salvage, 1989: plati pro vsechny plavidla, pontony, platformy etc., volne prelozeno = mezinarodni umluva o namornim zachranarstvi, celkove upravuje vztah mezi tonoucí (zachranujici se) / zachrance, vyplivaji z ni ruzne povinnosti jak pro kapitany tak obecne; Jedna z hlavnich zasad jiz popisovana "no cure - no pay", nezachranis (zachranujes ale neuspejes) - nedostanes odmenu, dalsi: zachrana zivota na mori je vzdy bezplatna, ti co zachranovali majetek se deli s temi co zachranovali zivoty napr. je tam toho vic ale to bych musel projet poporade;

Pravo z Montego Bay: Pravnicky SOLAS, plati pro vsechny plavidla, staty atd.

(FAL) 1965: podle klauzuli na zacatku: plati pro lode, ktere provadi mezinarodni plavbu, neplati pro pleasure yachts a valecne lode, no tak ted si vyberme, jestli budeme stale jen pleasure yacht ci tez lod ktera pluje ze jednoho statu do druheho. Celkove asi nebude mozne celou konvenci aplikovat na jachting, ovsem castecnym pouzitim nic neskazime a mozna se i vyhneme potencialnim problemum, dodrzel bych asi vzdy
zasadu pristavni odbavy pri priplutí a odplutí, pri pripluti se legitimuji seznamem posadky (c/l) s platnymi cestovnimi doklady a mozna take deklaraci co vezu, pokud nic tak pouze deklaraci oznacenou NIL/nic. Pred odplutim si necham vystavit departure clearance, ktera potvrzuje to, ze jsem ze statu neutekl (napr. po spachani trestneho cinu) ale normalne a oficialne opustil jeho uzeni, pro nasledujici pristav je to take doklad o tom odkud jsem priplul, takze ukazuji spolecne s pasy a c/l. Kdyz jsem plul jen z Chorvatska do Cerne Hory, tak cela procedura, kterou jsem podstoupil byla v souladu s FAL, mimo tu deklaraci, jelikoz videli ze jsme tydeni charter. Vyse uvedene minimum bych asi dodrzel vzdy pokud by to bylo jen trochu mozne. Diky konvenci FAL vetsina statu na Zemi vi co to je crew list, arrival clearence, departure clearence, stores declaration. Vlastne i tydeni charter vychazi z FAL pokud Vam charterovka vystavi Crew List.

OT
Predpisy Hagsko-Visbijske, Hamburske, York-Antverpske a snimi svazane operace jako Sea Protest, se jachtaru netykaji, mohly by se tykat pokud by se z jachty stala "obchodni lod" a na zaklade nejake smlouvy neco prevazela... :lol: no to uz neni informace, ale skoro nesmysl.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř bře 11, 2015 4:55 pm

Hledám nějaké informace o tom, co je napsáno v SOLAS a MARPOL v češtině.
Nedaří se.

Můžete mi někdo nabídnout nějaký odkaz?

Díky.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 448
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » stř bře 11, 2015 6:04 pm

Neriskoval bych cizí překlad. Již tady byly např. ´Psí boudy'.
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod hawsepipe » pát bře 13, 2015 2:06 pm

Kompletní znění úmluvy UNCLOS je zveřejněno na stránkách MD, záložka vodní doprava - námořní úřad - námořní právo - poslední položka.

Jinak je to odkaz:

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/C5FDC56 ... OSkompletní.pdf
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Mezinárodní námořní právo

Příspěvekod JaOCZ » úte lis 03, 2015 9:13 pm

Mnoho je v knize RYA The Yachtsman's Lawyer. http://www.amazon.com/Yachtsmans-Lawyer ... 0901501433

Je v tomto baliku.

H.
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Re: Mezinárodní námořní právo

Příspěvekod hawsepipe » sob bře 02, 2019 2:25 pm

Chápu, že se tady zajímají o námořní právo jachtaři a ne námořníci z obchodních lodí.
Takže informace od p. Kapitána jim moc nepomohou, to jsou už velmi odborné věci pro obchodní námořní lodě.

Pro jachtaře co nejjednodušeji a bavíme se o plavbě na moři NE na řekách:

Základ = právo vlajky pokud je jachta registrována v Námořní rejstříku zřízeného v souladu s úmluvou UNCLOS (pozor v ČR to není evidence u SPS!) = vlajka určuje technickou a průkaz způsobilosti, organizaci věcí na lodi.
Vlajka primárně zavazuje jachtaře k dodržování COLREG, MARPOL a některých ustanovení SOLAS (např Kapitola 5 o navigačním vybavení) - tyhle věci platí pro "všechny" lodě. V souhrnu to znamená "právo svobodného tranzitu".

Ve vodách navštívené země má pak pobřežní stát právo vymáhat své předpisy celní, pasové, zdravotní, místní poplatky, nějaké zvláštní místní odlišnosti plavební- COLEG a IALA platí všude, ale místně může být nějaké omezení plavby, požadavky na speciální singnalizaci a pod. Mohou být velmi přísná místní omezení rybaření nebo potápění. Pobřežní stát po své linii taky dohlíží na dodržení COLREG a MARPOL v případě porušování trestá sám ale taky může "žalovat vlajce" a požadovat její zásah. (to je princip národní suverenity). Do technické a průkazu způsobilosti nebude pobřežní stát zasahovat, jestliže není evidentně něco dramatického v nepořádku.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host