Mezinárodní námořní právo
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Mezinárodní námořní právo
Ahoj, víte někdo, kde lze nalézt souborně uspořádané předpisy námořního práva týkající se jachtingu? Nejlépe v elektronické podobě.
Raději česky, ale nepohrdnu ani angličtinou.
Jedná se mi opravdu o předpisy platné mezinárodně – ne o lokální (například chorvatské) úpravy.
Hledal jsem tady v downloadech, ale nic tam není – kromě Řádu plavební bezpečnosti.
Dík, Lynx.
Nepřišel jsem na vhodnější chlívek, proto téma dávám do Nezařazených.
Raději česky, ale nepohrdnu ani angličtinou.
Jedná se mi opravdu o předpisy platné mezinárodně – ne o lokální (například chorvatské) úpravy.
Hledal jsem tady v downloadech, ale nic tam není – kromě Řádu plavební bezpečnosti.
Dík, Lynx.
Nepřišel jsem na vhodnější chlívek, proto téma dávám do Nezařazených.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Lynxi, jaké předpisy máš na mysli? Na rekreační jachting se z mezinárodně platných úmluv vztahuje, pokud vím, jenom UNCLOS a COLREG, MARPOL jen marginálně a SOLAS jen v případě, že jde o "pleasure yacht engaged in trade," ať už to znamená cokoliv
Nevím o místě, kde by byly všechny pohromadě, ale jednotlivě jsem je všechny vygooglil. UNCLOS a COLREG i česky, zbytek anglicky.

Nevím o místě, kde by byly všechny pohromadě, ale jednotlivě jsem je všechny vygooglil. UNCLOS a COLREG i česky, zbytek anglicky.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
úprava plavby v teritoriálních vodách (jiného státu) - viz UNCLOS
povinnosti kapitána po připlutí do přístavu - dle národních předpisů země přístavu, není upraveno mezinárodně
pravomoce kapitána vůči posádce - dle národních předpisů země vlajky, není upraveno mezinárodně
rozsah uplatňování zákonů země pod jejíž vlajkou loď pluje vs. zákonů země, v jejíchž vodách loď pluje - viz UNCLOS
EDIT: "pravomoce kapitána vůči posádce - dle národních předpisů země vlajky, není upraveno mezinárodně." Zde by částečně bylo možno odvodit pravomoce z COLREGu, který kapitánovi ukládá (volně parafrázováno) udělat vše pro bezpečnost plavby a řídit se dobrou námořní praxí. V tomto smyslu, jelikož mezinárodní smlouva je nadřazena státním zákonům, by bylo možno dokládat, že rozkazy, vydané za účelem zajištění bezpečnosti komukoliv na palubě, detence nebezpečného člena posádky atd. byly v souladu s dobrou námořní praxí a tudíž legální.
povinnosti kapitána po připlutí do přístavu - dle národních předpisů země přístavu, není upraveno mezinárodně
pravomoce kapitána vůči posádce - dle národních předpisů země vlajky, není upraveno mezinárodně
rozsah uplatňování zákonů země pod jejíž vlajkou loď pluje vs. zákonů země, v jejíchž vodách loď pluje - viz UNCLOS
EDIT: "pravomoce kapitána vůči posádce - dle národních předpisů země vlajky, není upraveno mezinárodně." Zde by částečně bylo možno odvodit pravomoce z COLREGu, který kapitánovi ukládá (volně parafrázováno) udělat vše pro bezpečnost plavby a řídit se dobrou námořní praxí. V tomto smyslu, jelikož mezinárodní smlouva je nadřazena státním zákonům, by bylo možno dokládat, že rozkazy, vydané za účelem zajištění bezpečnosti komukoliv na palubě, detence nebezpečného člena posádky atd. byly v souladu s dobrou námořní praxí a tudíž legální.
Naposledy upravil(a) Felix dne úte bře 06, 2012 6:17 pm, celkem upraveno 1 x.
Zajímavá žádost, asi bych se také začetl...
Dal jsem úkol uncle Google a mimo jiné mě vyjely dva zajímavé odkazy:
Námořní právo dosud platí
Mořské právo

Dal jsem úkol uncle Google a mimo jiné mě vyjely dva zajímavé odkazy:
Námořní právo dosud platí
Mořské právo
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Baharis píše:Zajímavá žádost, asi bych se také začetl...![]()
Právě o to začtení mi jde. Kdysi jsem samozřejmě prošel kurzem, kde se tyhle věci (nebo některé) zmiňovaly. Ale jednak je paměť dobrá, ale krátká, a krom toho by bylo hezké moci v případě nutnosti poukázat na konkrétní zákon/smlouvu/úpravu. A tu mít s sebou v Kindlu.

P. S.
A v Kindlu už to je.

Ještě jednou dík!
L.
- mozeg
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 312
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Bratislava
ja skusim pozriet v skriptach zo skoly, tam bude odkazov habadej a aj vsetky medzinarodne zmluvy. len to mam u nasich doma, nakolko som uz nejaky ten piatok mimo lavic pravnickej fakulty. Jedina zakernost je ze skoro kazda krajina ma tkzv. vyhradu verejneho poriadku. O tej by vedeli rozpravat ludia, ktori sa spustali za byvaleho rezimu na lane zo stareho a noveho mosta v BA na lode plavajuce pod cudzou vlajkou a teda tvorili vysostne uzemie statu pod vlajkou ktoreho plavali a napriek tomu zastavili plavidlo a previnilci putovali do CPZky. 

- sklenar_jakub
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 403
- Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Zdravim, UNCLOS z Montego Bay samozrejme plati, ovsem k tomuto mezinarodnimu namornimu pravu je potreba brat v potaz
dalsi umluvy. (nemohu zcela souhlasit s felixem: "povinnosti kapitána po připlutí do přístavu - dle národních předpisů země přístavu, není upraveno mezinárodně") jiste upravy tam jsou: CONVENTION ON FACILITATION OF INTERNATIONAL MARITIME TRAFFIC (FAL) 1965, upravuje povinnosti kapitana lodi pri vpluti a odpluti do/z pristavu, ujednocuje jiste zasady, postupy a formulare.
to co se tyka Baharisova odkazu na spoplatneni odtazeni Costy, zcela jasne upravuje: The International Convention On Salvage, 1989; na zasade SALVAGE AGREEMENT formulare (no cure/no pay); snad jen na okraj je potreba dodat, ze dalsi soucasti mezinarodniho namorniho prava je: BRUSSEL Convention 1910, tykajici se namornich nehod a jejich 'reseni', Colreg, a dalsi mene dulezite... to co je tucne se da pekne vygooglovat a pocist si, konvence jsou volne dostupne, platne a mezinarodni.
dalsi umluvy. (nemohu zcela souhlasit s felixem: "povinnosti kapitána po připlutí do přístavu - dle národních předpisů země přístavu, není upraveno mezinárodně") jiste upravy tam jsou: CONVENTION ON FACILITATION OF INTERNATIONAL MARITIME TRAFFIC (FAL) 1965, upravuje povinnosti kapitana lodi pri vpluti a odpluti do/z pristavu, ujednocuje jiste zasady, postupy a formulare.
to co se tyka Baharisova odkazu na spoplatneni odtazeni Costy, zcela jasne upravuje: The International Convention On Salvage, 1989; na zasade SALVAGE AGREEMENT formulare (no cure/no pay); snad jen na okraj je potreba dodat, ze dalsi soucasti mezinarodniho namorniho prava je: BRUSSEL Convention 1910, tykajici se namornich nehod a jejich 'reseni', Colreg, a dalsi mene dulezite... to co je tucne se da pekne vygooglovat a pocist si, konvence jsou volne dostupne, platne a mezinarodni.

Naposledy upravil(a) sklenar_jakub dne úte bře 06, 2012 8:22 pm, celkem upraveno 1 x.
- sklenar_jakub
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 403
- Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
...jeste pro doplneni namorniho prava: dulezite jsou pravidla prevozu Haga-Visby Rules, spolecna havarie York-Antwerp Rules, obecne zasady podavani namorniho protestu Sea Protest, mene dulezite Hamburg Rules, ktere nektere staty do dnes neratifikovaly;
Snad jsem na nic duleziteho nezapomel. Co je v techto prispevcich oznaceno tucne muze byt povazovano za pater 'mezinarodniho namorniho prava'.

Snad jsem na nic duleziteho nezapomel. Co je v techto prispevcich oznaceno tucne muze byt povazovano za pater 'mezinarodniho namorniho prava'.
- sklenar_jakub
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 403
- Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Vezmu to postupne:
Colreg: plati pro jachting v plnem rozsahu, upravuje provoz na "komunikacich";
BRUSSEL Convention 1910: plati pro jachting, vsechny plavidla i vnitrozemske, problematika tykajici se nehod ci srazek lodi;
The International Convention On Salvage, 1989: plati pro vsechny plavidla, pontony, platformy etc., volne prelozeno = mezinarodni umluva o namornim zachranarstvi, celkove upravuje vztah mezi tonoucí (zachranujici se) / zachrance, vyplivaji z ni ruzne povinnosti jak pro kapitany tak obecne; Jedna z hlavnich zasad jiz popisovana "no cure - no pay", nezachranis (zachranujes ale neuspejes) - nedostanes odmenu, dalsi: zachrana zivota na mori je vzdy bezplatna, ti co zachranovali majetek se deli s temi co zachranovali zivoty napr. je tam toho vic ale to bych musel projet poporade;
Pravo z Montego Bay: Pravnicky SOLAS, plati pro vsechny plavidla, staty atd.
(FAL) 1965: podle klauzuli na zacatku: plati pro lode, ktere provadi mezinarodni plavbu, neplati pro pleasure yachts a valecne lode, no tak ted si vyberme, jestli budeme stale jen pleasure yacht ci tez lod ktera pluje ze jednoho statu do druheho. Celkove asi nebude mozne celou konvenci aplikovat na jachting, ovsem castecnym pouzitim nic neskazime a mozna se i vyhneme potencialnim problemum, dodrzel bych asi vzdy
zasadu pristavni odbavy pri priplutí a odplutí, pri pripluti se legitimuji seznamem posadky (c/l) s platnymi cestovnimi doklady a mozna take deklaraci co vezu, pokud nic tak pouze deklaraci oznacenou NIL/nic. Pred odplutim si necham vystavit departure clearance, ktera potvrzuje to, ze jsem ze statu neutekl (napr. po spachani trestneho cinu) ale normalne a oficialne opustil jeho uzeni, pro nasledujici pristav je to take doklad o tom odkud jsem priplul, takze ukazuji spolecne s pasy a c/l. Kdyz jsem plul jen z Chorvatska do Cerne Hory, tak cela procedura, kterou jsem podstoupil byla v souladu s FAL, mimo tu deklaraci, jelikoz videli ze jsme tydeni charter. Vyse uvedene minimum bych asi dodrzel vzdy pokud by to bylo jen trochu mozne. Diky konvenci FAL vetsina statu na Zemi vi co to je crew list, arrival clearence, departure clearence, stores declaration. Vlastne i tydeni charter vychazi z FAL pokud Vam charterovka vystavi Crew List.
OT
Predpisy Hagsko-Visbijske, Hamburske, York-Antverpske a snimi svazane operace jako Sea Protest, se jachtaru netykaji, mohly by se tykat pokud by se z jachty stala "obchodni lod" a na zaklade nejake smlouvy neco prevazela...
no to uz neni informace, ale skoro nesmysl.
Colreg: plati pro jachting v plnem rozsahu, upravuje provoz na "komunikacich";
BRUSSEL Convention 1910: plati pro jachting, vsechny plavidla i vnitrozemske, problematika tykajici se nehod ci srazek lodi;
The International Convention On Salvage, 1989: plati pro vsechny plavidla, pontony, platformy etc., volne prelozeno = mezinarodni umluva o namornim zachranarstvi, celkove upravuje vztah mezi tonoucí (zachranujici se) / zachrance, vyplivaji z ni ruzne povinnosti jak pro kapitany tak obecne; Jedna z hlavnich zasad jiz popisovana "no cure - no pay", nezachranis (zachranujes ale neuspejes) - nedostanes odmenu, dalsi: zachrana zivota na mori je vzdy bezplatna, ti co zachranovali majetek se deli s temi co zachranovali zivoty napr. je tam toho vic ale to bych musel projet poporade;
Pravo z Montego Bay: Pravnicky SOLAS, plati pro vsechny plavidla, staty atd.
(FAL) 1965: podle klauzuli na zacatku: plati pro lode, ktere provadi mezinarodni plavbu, neplati pro pleasure yachts a valecne lode, no tak ted si vyberme, jestli budeme stale jen pleasure yacht ci tez lod ktera pluje ze jednoho statu do druheho. Celkove asi nebude mozne celou konvenci aplikovat na jachting, ovsem castecnym pouzitim nic neskazime a mozna se i vyhneme potencialnim problemum, dodrzel bych asi vzdy
zasadu pristavni odbavy pri priplutí a odplutí, pri pripluti se legitimuji seznamem posadky (c/l) s platnymi cestovnimi doklady a mozna take deklaraci co vezu, pokud nic tak pouze deklaraci oznacenou NIL/nic. Pred odplutim si necham vystavit departure clearance, ktera potvrzuje to, ze jsem ze statu neutekl (napr. po spachani trestneho cinu) ale normalne a oficialne opustil jeho uzeni, pro nasledujici pristav je to take doklad o tom odkud jsem priplul, takze ukazuji spolecne s pasy a c/l. Kdyz jsem plul jen z Chorvatska do Cerne Hory, tak cela procedura, kterou jsem podstoupil byla v souladu s FAL, mimo tu deklaraci, jelikoz videli ze jsme tydeni charter. Vyse uvedene minimum bych asi dodrzel vzdy pokud by to bylo jen trochu mozne. Diky konvenci FAL vetsina statu na Zemi vi co to je crew list, arrival clearence, departure clearence, stores declaration. Vlastne i tydeni charter vychazi z FAL pokud Vam charterovka vystavi Crew List.
OT
Predpisy Hagsko-Visbijske, Hamburske, York-Antverpske a snimi svazane operace jako Sea Protest, se jachtaru netykaji, mohly by se tykat pokud by se z jachty stala "obchodni lod" a na zaklade nejake smlouvy neco prevazela...

Kompletní znění úmluvy UNCLOS je zveřejněno na stránkách MD, záložka vodní doprava - námořní úřad - námořní právo - poslední položka.
Jinak je to odkaz:
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/C5FDC56 ... OSkompletní.pdf
Jinak je to odkaz:
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/C5FDC56 ... OSkompletní.pdf
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mezinárodní námořní právo
Mnoho je v knize RYA The Yachtsman's Lawyer. http://www.amazon.com/Yachtsmans-Lawyer ... 0901501433
Je v tomto baliku.
H.
Je v tomto baliku.
H.
Re: Mezinárodní námořní právo
Chápu, že se tady zajímají o námořní právo jachtaři a ne námořníci z obchodních lodí.
Takže informace od p. Kapitána jim moc nepomohou, to jsou už velmi odborné věci pro obchodní námořní lodě.
Pro jachtaře co nejjednodušeji a bavíme se o plavbě na moři NE na řekách:
Základ = právo vlajky pokud je jachta registrována v Námořní rejstříku zřízeného v souladu s úmluvou UNCLOS (pozor v ČR to není evidence u SPS!) = vlajka určuje technickou a průkaz způsobilosti, organizaci věcí na lodi.
Vlajka primárně zavazuje jachtaře k dodržování COLREG, MARPOL a některých ustanovení SOLAS (např Kapitola 5 o navigačním vybavení) - tyhle věci platí pro "všechny" lodě. V souhrnu to znamená "právo svobodného tranzitu".
Ve vodách navštívené země má pak pobřežní stát právo vymáhat své předpisy celní, pasové, zdravotní, místní poplatky, nějaké zvláštní místní odlišnosti plavební- COLEG a IALA platí všude, ale místně může být nějaké omezení plavby, požadavky na speciální singnalizaci a pod. Mohou být velmi přísná místní omezení rybaření nebo potápění. Pobřežní stát po své linii taky dohlíží na dodržení COLREG a MARPOL v případě porušování trestá sám ale taky může "žalovat vlajce" a požadovat její zásah. (to je princip národní suverenity). Do technické a průkazu způsobilosti nebude pobřežní stát zasahovat, jestliže není evidentně něco dramatického v nepořádku.
Takže informace od p. Kapitána jim moc nepomohou, to jsou už velmi odborné věci pro obchodní námořní lodě.
Pro jachtaře co nejjednodušeji a bavíme se o plavbě na moři NE na řekách:
Základ = právo vlajky pokud je jachta registrována v Námořní rejstříku zřízeného v souladu s úmluvou UNCLOS (pozor v ČR to není evidence u SPS!) = vlajka určuje technickou a průkaz způsobilosti, organizaci věcí na lodi.
Vlajka primárně zavazuje jachtaře k dodržování COLREG, MARPOL a některých ustanovení SOLAS (např Kapitola 5 o navigačním vybavení) - tyhle věci platí pro "všechny" lodě. V souhrnu to znamená "právo svobodného tranzitu".
Ve vodách navštívené země má pak pobřežní stát právo vymáhat své předpisy celní, pasové, zdravotní, místní poplatky, nějaké zvláštní místní odlišnosti plavební- COLEG a IALA platí všude, ale místně může být nějaké omezení plavby, požadavky na speciální singnalizaci a pod. Mohou být velmi přísná místní omezení rybaření nebo potápění. Pobřežní stát po své linii taky dohlíží na dodržení COLREG a MARPOL v případě porušování trestá sám ale taky může "žalovat vlajce" a požadovat její zásah. (to je princip národní suverenity). Do technické a průkazu způsobilosti nebude pobřežní stát zasahovat, jestliže není evidentně něco dramatického v nepořádku.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host