o potřebnosti - povinnosti psát lodní deník

Vše co souvisí s předpisy kolem plavby a technickou dokumentací lodí, včetně jejich regisdtrace. Přepravy lodí. Technickými prostředky pro dopravu lodí. Dále pojištění lodí, přívěsů, osob atd.

Moderátoři: vilma, windward, Pepa

Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

o potřebnosti - povinnosti psát lodní deník

Příspěvekod dexter » stř srp 10, 2011 11:03 am

doporučuji příspěvek MARISE z 11.8.2011. Vilma.


Zdravim, uplne nahodou som vcera narazil na toto forum dva dni pred odjazdom na more.
Neviem ako to tu funguje, ale snad sa niekto najde co poradi.

Mam dve otazky na tu skusenejsich.

1.
Zatial som sa plavil len ako posadka a vtedy som si nevsimol, ze by kapitan viedol nejaky dennik.
Jasne ked som si robil kurz ucil som sa, ze to je potrebne, ale teoria je jedna vec prax druha. Takze preto sa pytam.
Teraz idem na lod a budem mat tu zodpovednost kapitana sam.
Otazka znie, je vedenie lodneho dennika povinna nutnost ?
Osobne totiz nepatrim medzi ludi co robia viacej ako je nutne a tiez nepatrim medzi romanopiscov co maju potrebu si pisat kde boli, co jedli a robili ;).
Staci mat crew list pre pripadnu kontrolu zo strany bezpecnostnych zloziek tej ktorej krajiny, alebo sa vyzaduje aj vedenie lodneho dennika ?


2. viete mi doporucit dobry sw pre notebook, ktory ma gps modul. Ide mi o navigaciu, resp .zaznam prejdenej a planovanej trasy a tiez napr. kotevny alarm a pod.

vdaka za kazdu radu.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř srp 10, 2011 11:53 am

Denník je povinnosť, ale polícia ho nekontroluje, až vtedy ak sa stane nejaký prúser. Román písať nemusíš, nie je to denníček. Zapisujú sa len dôležité veci, ciel plavby, trasa a priebeh plavby plavby, počasie aktuálne a predpoveď. Ku kontrole sa polícii predkladajú doklady od lode čo ti dá čártrovka, osobné doklady posádky.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř srp 10, 2011 12:19 pm

Nejsem si tak úplně jistý, jestli je Lodní deník povinné psát. Řekl bych že to je spíše doporučené.
A právě pro případy, jak předepsal Denis, průserové. Jednak třeba neuposlechnutí posádky o nasazení záchranných vest (třeba části), nebo jako doložení toho že jsi loď vedl dle správné námořní praxe. Což je vlastně základ tvé obrany, pokud se něco stane.
Řekněme že lodní deník je dobré vést, aby ti kryl záda. Kromě toho, že si zpětně po létech můžeš dohledat kde jsi byl, jaké bylo počasí, atd.
Přiznám se že já jsem na deník líný. Část mě nahrazuje záznam GPS, posádky zvládám bez problémů a loď se snažím vést podle té dobré námořní praxe bez úhony. Zatím se mě daří, nenavádím, jen uvádím stav jaký je u mne.

Software do NTB nepoužívám, mám přímo GPS s námořními mapami. Dva dny před odjezdem něco hledat je celkem aj dost na knap. Zvlášť když většina je placených. Projdi si sekci Navigace, třeba tam něco najdeš.
Uživatelský avatar
skipper
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: ned črc 01, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod skipper » stř srp 10, 2011 1:13 pm

Existuje sw jsménem Opencpn, stačí trochu zagooglit. Budeš k němu potřebovat externí GPS modul s USB, aby šly všechny funkce.

:mad:
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » stř srp 10, 2011 1:45 pm

No predevsim bude potrebovat mapy. Ty jsou imho na prvnim miste. Samotny SW je bez map k nicemu. Je treba rict, ze mapy jsou komercni zalezitost a ne uplne levna. Pokud mapy jsou, nasleduje volba vhodneho sw, ktery dany format map umi zpracovat. Krome opet placenych programu existuji k jednotlivym formatum i vselijake free verze. Pro uplnost lze dodat, ze mapy se daji na netu najit i v "upiratene" podobe, ale jejich "rozchozeni" nebyva vzdy jednoduche ci bezproblemove. Navic se povetsinou jedna o starsi verze, ktere se od reality uz mohou i docela lisit - v detailech, samozrejme.

V kazdem pade tohle vse resit dva dny pred cestou mi prijde jako skoro nerealne.
spuctum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0

SW

Příspěvekod spuctum » stř srp 10, 2011 2:32 pm

No já sice na moři nikdy nebyl, ale jelikož kolem GPS se hodně pohybuji /jezdím enduro na motorce/ tak používám k tvorbě tras Garmin MapSource , zkušebně jsem si do něj :o)) stáhl pár map /vlastně celý svět :o))))/ na moře , podle mě jsou hodně podrobné , jak jsou ale přesně nevím neb nemám s čím porovnat protože jsem se ještě nikde neplavil.
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » stř srp 10, 2011 3:09 pm

skipper píše:Existuje sw jsménem Opencpn, stačí trochu zagooglit. Budeš k němu potřebovat externí GPS modul s USB, aby šly všechny funkce.

:mad:


externy modul samozrejme mam, len ci je ten soft schopny citat garmin bluechart.

ohladne denniku dik za info, mal som pocit, ze to je presne tak ako pisete ale chcel som to radsej este pocut od skusenejsich.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » stř srp 10, 2011 5:27 pm

ntb + nRoute + bluechart + gps modul = funguje to

není-li modul od Garmina potřebuješ ještě prográmek např. "Franson GpsGate" , ten modul s nRoute propojí. (řešilo se tady: modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=360&start=50 )..
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » stř srp 10, 2011 5:39 pm

Pánové, kteří jste psali o lodním deníku jako doporučeném,tak jděte vrátit všechny průkazky a průkazy. Lodní deník je základní dokument na lodi a je povinost jej vést.!!§§§n /Baharisi,Baharisi..../
V civilizovaných zemích neví co je crew list. Posádka se uvádí právě v lodním deníku.
Pak taky potřebujete Certificate of registry , Insurance declararion , Radio licenci a v EU vyjasněou DPH. V Chorvatsku tyto doklady dodává chartrovka v kopiích . Originály si většinou nechá.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř srp 10, 2011 6:02 pm

Myslím, že písanie denníka sa ráta za súčasť dobrej námornej praxe. Už len samotný fakt, že polícia /tiež kapitanát, súdy/ ho považuje za dôkazový materiál, dáva písaniu denníka náležitú vážnosť a tým aj kapitánovi.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř srp 10, 2011 8:34 pm

tatinecek píše:/Baharisi,Baharisi..../

Papíry nevrátím, můžu se v koutě stydět za neznalost. :oops:

Jen to má jedno malé "ale". Ve věcech o kterých nejsem až tak přesvědčený, jsem rád když si to někde přečtu. Kde je prosím tě ta povinnost napsána - definována. Od kolika metrů, výkonu, plochy plachet, třeba i gumák, nebo plážový katamarán?

Nerozporuji potřebnost psát lodní deník, ani nepopírám že to je dobrá námořní praxe. Jen mě ta "povinnost" u rekreačních plavidel nějak nesedí.
Do kouta půjdu, až budu přesvědčený že nemám pravdu. :mad:
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » stř srp 10, 2011 9:01 pm

Baharis píše:Jen to má jedno malé "ale". Ve věcech o kterých nejsem až tak přesvědčený, jsem rád když si to někde přečtu. Kde je prosím tě ta povinnost napsána - definována. Od kolika metrů, výkonu, plochy plachet, třeba i gumák, nebo plážový katamarán?

a prave vdaka takymto otazkam existuje uradnicky simel, ktory potrebuje mat v zakonoch, vyhlaskach, predpisoch a cojaviem akych paragrafoch presne stanoveny postup pomaly aj na vysr...pustenie fekalii z tela a ked ten postup nedodrzis, tak ta nalezite spokutuje...

Baharis píše:Nerozporuji potřebnost psát lodní deník, ani nepopírám že to je dobrá námořní praxe. Jen mě ta "povinnost" u rekreačních plavidel nějak nesedí.

toto je alfa a omega. a prekvapuje ma, ze to nevies prave ty. proste osvedcilo sa to, je to dobra vec, mnohym to pomohlo tak to mas robit.

mimochodom, mas v nejakych predpisoch stanovene aj naliatie poharika niektoremu z vodnych bohov? a preco to teda robis?
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » stř srp 10, 2011 9:09 pm

deko píše:mimochodom, mas v nejakych predpisoch stanovene aj naliatie poharika niektoremu z vodnych bohov? a preco to teda robis?

V tom je velký rozdíl. Pokud tohle neuděláš, nikdo tě za to nemůže buzerovat.

Pokud po tobě někdo deník požaduje, mělo by to být dáno nějakým předpisem.
Uživatelský avatar
Dvojka
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 382
Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Příspěvekod Dvojka » stř srp 10, 2011 9:29 pm

Tady je taky něco o LD http://en.wikipedia.org/wiki/Logbook
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » stř srp 10, 2011 10:00 pm

Bilardos píše:Pokud po tobě někdo deník požaduje, mělo by to být dáno nějakým předpisem.

;) ;) ;)
TramTa....Da....Da ..... a jsme opet, po delsi dobe, u neceho, cemu se rika Good Seamanship - tedy Dobra Namorni Praxe :-) Takze, opet se bavime o necem, o cem nikdo poradne nevi jak to ma ma vypadat, co to presne obsahuje a co ne a .... a hlavne, nikdy nikdo nikomu oficialne nerekl jakze se to ma presne delat, ALE v okamziku, kdy se neco "posere", tak to vsichni chteji videt a to pokud mozno v idealni a ve vzorove podobe .... Zadnej predpis ani zakon ani EU norma na to neni, a presto je to jedna z NEJ veci .... "kua... takjakjetotomožný ????"

Tohle se tu uz resilo tolikrat, ze me opravdu zarazi, ze nekoho (spec. ze starych vlku) jeste prekvapuje, ze neco takoveho existuje a ze se to ma dodrzovat .. 8)
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » stř srp 10, 2011 11:21 pm

No super, takze treba. Ok a je niekde na nete predtlaceny vzor ... v zasade su to len tabulky kde je nazov stlpca. Takze predpokladam, ze aj to ako to ma vyzerat nie je dane a jednotne ;) super.
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » stř srp 10, 2011 11:43 pm

smike píše:ntb + nRoute + bluechart + gps modul = funguje to

není-li modul od Garmina potřebuješ ještě prográmek např. "Franson GpsGate" , ten modul s nRoute propojí. (řešilo se tady: modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=360&start=50 )..


aha dik za info, vyskusam.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř srp 10, 2011 11:48 pm

Plavebné denníky sa bežne predávajú v jachtárskych obchodoch. Ak ho nestihneš kúpiť, tak stačí obyčajný školský zošit. Očísluj si na ňom listy, je v ňom napr. 30 listov, tak začni 1/30, 2/30, 3/30 ....30/30. Napíš datum, zapíš členov posádky, zapíš predpoveď počasia, kolko ste dali do lodnej kasy, ciel plavby, kurz ktorým poplávete a dôležité veci počas plavby. Zapisuje sa trebars po hod. intervale aj barometrický tlak, pozorovanie oblohy-počasia. Zapisuje sa miesto kotvenia, na akej hĺbke, kolko reťaze si vypustil, ale aj závady na lodi, zapisujú sa dôležité tel. čísla a pod. Proste všetko dôležité. Neviem o tom, že by písanie denníka bolo určené zákonom, obalna straža, teda námorná polícia v HR to nekontroluje, napriek tomu sa to píše s plnou vážnosťou /povečšinou/. Prajem príjemné počasie a dobrú plavbu.
Uživatelský avatar
pavel99
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: ned lis 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod pavel99 » čtv srp 11, 2011 12:12 am

Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » čtv srp 11, 2011 6:39 am

Denis, pavel99

vdaka.
Uživatelský avatar
Dvojka
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 382
Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Příspěvekod Dvojka » čtv srp 11, 2011 10:58 am

Drobná poznámka - do LD dělal zápis ten, kdo se momentálně nacházel v podpalubí a to vždy při změně kurzu nebo jiné důležité změně (plachty/motor, vítr …) a nebo nejpozději do jedné hodiny od posledního zápisu.

Přikládám soubor LD (česká verze) - je udělaný tak, aby tam bylo vše důležité a zbytečnosti jsou vynechané, levá strana dokumentu http://imageshack.us/photo/my-images/7/ldlevastr.jpg/ (do kolonky UTC se připíše +/- hodnota na místní čas - to kvůli almanchům, které uvadějí přílivy a odlivy v UTC * - tak abychom nezapomněli na tu drobnost :roll: ), pravá slouží na poznámky http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... vastr.jpg/ (nejen např. o míjení důležitého navigačního bodu, ale i na vtipné zápisky posádky).

Celkově je příjemné, když i po pár letech si člověk přečte, že dne xx, v čase xy „po 2hém pivu a 3tím Re je proveden neplánovaný manévr MOB na kšiltovku pod plnými plachtami. Děkujeme členu posádky XY“.

LD můžu poslat i ve formátu PDF nebo Excel.

* Edit: Oprava zavádějící informace pro všechny čitatele mého příspěvku - jak mě dále/níže správně opravil TashonkaWitko - Almanach Reeds píše přílivy a odlivy v Time Zone, omlouvám se :roll:
Naposledy upravil(a) Dvojka dne čtv srp 11, 2011 5:56 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv srp 11, 2011 1:05 pm

I já přispěji svou troškou - lodní deník je v případě vyšetřování námořní nehody brán jako důkazný materiál. Lodní deník se píše proto, aby bylo možno podle něj v případě nutnosti zrekonstruovat trasu lodi a události na palubě. Proto se taky nedoporučuje v deníku škrtat, gumovat, přepisovat - všechno to snižuje jeho důvěryhodnost.
Jako o "povinnosti vést deník" se zmiňuje F. Novotný v knize Za kormidlem nejen na Jadranu (str. 111). "V případě incidentu si lodní deník vyžádá pojišťovna i policie." F. Novotný tamtéž.
Sorry, Odmítám ale hledat odpovídající námořní zákony. :(

A patří to k dobré námořní praxi. Hodně pěkně o tom píšou ve Wikipedii na odkazu co sem dala Dvojka.

A překvapuje mě trochu, že takovu debatu vlastně vedeme zrovna zde...
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » čtv srp 11, 2011 2:14 pm

Dvojka píše:.... (do kolonky UTC se připíše +/- hodnota na místní čas - to kvůli almanchům, které uvadějí přílivy a odlivy v UTC - tak abychom nezapomněli na tu drobnost :roll: ),

nerad bych se pletl, ale jen takova drobnost. Ziju v pocitu, ze almanachy prilivu, odlivu a proudu (napr Reeds Nautical Almanac) pracuji s LOKALNIM casem, presneji tedy se Zone Time. Tedy ne s UTC. Osobne mi to prijde "na palici", protoze to vyzaduje slozite zjistovat v kterem miste plati jaky cas + zmatek s letnim casem, cimz se vytvari "krasny" prostor pro chyby.
Uživatelský avatar
Dvojka
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 382
Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Příspěvekod Dvojka » čtv srp 11, 2011 2:19 pm

Ne vždy a ne všechny :?

Edit: - jedná se asi hlavně o britské vody. Prostě raději kouknout na čas a zapsat do LD případnou hodnotu. Naposledy jsme měli v LD +2h.

Edit 2: - konkrétně držím v ruce Reeds 2010 (Atlantic Europe) - v úvodu na str. 51 je celkem velkým napsáno: Times are in UT - v létě přidej +1h a pak máme zde i nějaký ten posun, tož asi tak :? .
Naposledy upravil(a) Dvojka dne čtv srp 11, 2011 2:36 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Dvojka
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 382
Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Příspěvekod Dvojka » čtv srp 11, 2011 2:21 pm

Důvod k vedení lodního deníku (mimo dovolávání se Colregu držet se dobré námořní praxe, která se dovolává zase povinnosti nejen neustále vést pozorování z lodě, ale i vědět kde se loď nachází ;) ) může být i tenhle:
Pro naše papíry je povinná písemná a ústní zkouška z teorie a praxe pod jachetním instruktorem jmenovaným našimi úřady a nebo - „praxe na jachtě se prokazuje výpisem z lodního deníku, který je potvrzený velitelem jachty nebo námořním úřadem pobřežního státu nebo zápisem praxe v např. jachtařské knížce. Zápis provede velitel jachty.“ A pokud nebudou zápisy v jachtařské knížce z jakéhokoliv důvodu vypadat věrohodně, může si komise vyžádat i záznam LD.

A taky by možná nebylo špatné vést LD kvůli možnosti, že se z jakéhokoliv důvodu porouchá el. navigace a pak je dobré vědět kde jsme. Nemluvě o tom, že by bylo nutné taktéž z jakéhokoliv důvodu bez oné el. navigace se vrátit po vlastní trase zpátky do bodu xy.

I když jsme ho na plavbách psali poctivě, nikoho to nezatěžovalo. Druhý den to bylo už automatické, že kdokoliv šel do podpalubí, zapsal aktuální stav (cca 2min na zápis) :)
Naposledy upravil(a) Dvojka dne čtv srp 11, 2011 3:01 pm, celkem upraveno 1 x.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host