Signalizace stání malého plavidla v noci
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Signalizace stání malého plavidla v noci
Vždy při stání mimo marínu na našich vnitřních vodách jsem měl blbý pocit, že nemám celou noc rozsvícené kotevní světlo. Dnes jsem si znovu pročítal některé pasáže ve vyhlášce 67/2015Sb. a jestli si dobře vykládám §29 Ods. 4., tak signalizovat nemusím - mělo by se na mě totiž vztahovat:
...Signalizace není třeba..., c.) stojí-li plavidlo v bezpečné poloze za hranicí vyznačené plavební dráhy.
Pokud to všichni víte, tak to můžete brát jen jako moje radostné konstatování.
...Signalizace není třeba..., c.) stojí-li plavidlo v bezpečné poloze za hranicí vyznačené plavební dráhy.
Pokud to všichni víte, tak to můžete brát jen jako moje radostné konstatování.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
teď jde ještě o to, čoto také, tá "bezpečná poloha".
takže svítím vždy a všude

takže svítím vždy a všude

- tkruska
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 558
- Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Colreg pravidlo c. 30 rika, ze svetlo musis pouzit vzdy pokud jsi zakotveny.
Jednou jsem zazil bourku na Lipne v noci u ostrova, kde byla zakotvena neosvetlena plachetnice. Kdyz jsem pak musel prekotvit, tak jsme ji malem prehledl a naboural. Nikomu to nerikejte, ale ja zas nemel poradnou baterku abych si posvitil
Jednou jsem zazil bourku na Lipne v noci u ostrova, kde byla zakotvena neosvetlena plachetnice. Kdyz jsem pak musel prekotvit, tak jsme ji malem prehledl a naboural. Nikomu to nerikejte, ale ja zas nemel poradnou baterku abych si posvitil

- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
david píše:teď jde ještě o to, čoto také, tá "bezpečná poloha".![]()
takže svítím vždy a všude
Tak já to vztahuju hlavně na orlické zátoky, kdy jsem vyvázaný špicí ke břehu a ze zádě mám kotvu (loď se tím pádem v průběhu vyvázání nijak "nestěhuje").
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
veselyroman píše:... za hranicí vyznačené plavební dráhy ...
Pravidla plavebního provozu, § 90, odst. 4: Plavidlo stojí mimo plavební dráhu, stojí-li v úseku vodní cesty označeném signálními znaky vyjadřujícími rozsah a způsob stání.
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Felix píše:veselyroman píše:... za hranicí vyznačené plavební dráhy ...
Pravidla plavebního provozu, § 90, odst. 4: Plavidlo stojí mimo plavební dráhu, stojí-li v úseku vodní cesty označeném signálními znaky vyjadřujícími rozsah a způsob stání.
Aha, tak koukám, že moje původní úvaha je špatná

Ale tohle předpokládám je signální znak vyjadřující rozsah a způsob stání:
Takže alespoň v zátokách, které jsou takto označeny bych svítit nemusel.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
tkruska píše:Colreg pravidlo c. 30 rika, ze svetlo musis pouzit vzdy pokud jsi zakotveny.
........
Colreg platí na moři.
V českých vodách neplatí. V souvislosti s českými přehradami je to zavádějící informace.
Pro české vody je třeba číst v Pravidlech plavebního provozu.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Kotevní světlo – svítíme vždy a všude. Nemusím přemýšlet, co říká Colreg nebo Pravidla plavebního provozu.
Svítit není trestné, nesvítit může být trestné.
Regulátor slunečního článku má výstup, který po setmění rozsvítí kotevní LED světlo na vrcholu stěžně a při rozednění vypne.
Pokud jsme na kotvě, dáváme ještě na přední a zadní koš zahradní LED světlo se solárním článkem a vypínačem.
V soudním případě, kdy motorový člun narazil na kotvící plachetnici s kotevním světlem na vrcholu stěžně, byl motorový člun osvobozen, protože bylo pravděpodobné, že zaměnil vysoko umístěné kotevní světlo za svítící hvězdu.
Svítit není trestné, nesvítit může být trestné.
Regulátor slunečního článku má výstup, který po setmění rozsvítí kotevní LED světlo na vrcholu stěžně a při rozednění vypne.
Pokud jsme na kotvě, dáváme ještě na přední a zadní koš zahradní LED světlo se solárním článkem a vypínačem.
V soudním případě, kdy motorový člun narazil na kotvící plachetnici s kotevním světlem na vrcholu stěžně, byl motorový člun osvobozen, protože bylo pravděpodobné, že zaměnil vysoko umístěné kotevní světlo za svítící hvězdu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Felix píše:veselyroman píše:... za hranicí vyznačené plavební dráhy ...
Pravidla plavebního provozu, § 90, odst. 4: Plavidlo stojí mimo plavební dráhu, stojí-li v úseku vodní cesty označeném signálními znaky vyjadřujícími rozsah a způsob stání.
to je sice moc hezký, ale stalo se mi, že stojím s dalšímu loděmi mezi "P" čky, na kraji u značky, a dřepíme v hospodě. Přišli tři, rozhlídli se a směrem k nám povídaj: tak jsme sundali nějaký motoráky. Povídám jim: ste neviděli kotevní světlo? Oni na to: to vás zachránilo, připlavali sme s tlačákem a tisícovkou vanou a ty nesvítit, tak sme se tě ani nevšimli, tady běžně nikdo nestojí.. To se přihodilo v Letkách před cca 40 roky. Od té doby jsem poučen a vycvičen.
btw. neviděl jsem obchodní plavbu na kotvách nebo "P" bez fajruntlampy, samozřejmě i mimo plavební dráhu. Dále pak jsem viděl, jak německá wasršuc na Lehnitzsee donutila rozsvítit kotevní licht i loď, co stála cca 80 m od bójí hrany plavební dráhy a přídí ve břehu.
- Danar
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 295
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Plzeň
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Jak to děláte, když si třeba půjčíte loď na naší přehradě? Zdá se mi, že se tam světla a jejich funkčnost moc neřeší... Měl jsem loď půjčenou dvakrát na Orlíku, jednou Štíra, který neměl vůbec nic, podruhé Balaton 24, který sice měl krásný ovládací panel, ale světla nefunkční (myslím, že svítilo jedno, tuším pravoboční...). Když jsem na to poukázal, tak to prý schválně, aby lidi s jejich lodí nepluli po setmění... Když si to tu tak čtu, tak mám osypky dodatečně. A to jsme jednu noc s tím Balatonem kotvili v zátoce, po setmění připlul houseboat a začal tam manévrovat, jakoby hledal kotvení. Vylezli jsme ven a aspoň baterkou o sobě dali vědět.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Danar , skvela myslenka. na to prijde asi jen cech. A motor sel jen obcas a na jeden valec aby jsi nejel mooc rychle?
- tosotoso
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 303
- Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
- Reputace: 25
- Bydliště: Bratislava
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Pavel-Sulc píše: V soudním případě, kdy motorový člun narazil na kotvící plachetnici s kotevním světlem na vrcholu stěžně, byl motorový člun osvobozen, protože bylo pravděpodobné, že zaměnil vysoko umístěné kotevní světlo za svítící hvězdu.
V CORLEG-u nie je nikde napísané, že musí byť na vrchole sťažňa (necitujem presne, ale je tam niečo v zmysle " na najlepšie viditeľnom mieste) - a ono to vôbec nie je vhodné miesto, presne z dôvodu čo píše Pavel-Sulc. Lepšie je zavesiť prenosnú lampičku na sáling vo výške očí a tým je zodpovedaná otázka "čo keď na požičanej lodi nesvieti".
PS: Zakotvená loď v zálive a na pozadí mesto. Chcel by som vidieť toho machra, čo svetlo na vrchole sťažňa odlíši od svetiel mesta. Ale keď je na úrovni očí, tak to vidno pekne.
- Danar
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 295
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Plzeň
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Pavel-Sulc:
Ne docela
, jen nechte motor (přívěšák) v téhle poloze (tzn. v té nejblíže hladině) a nevytahujte ho vůbec z vody. A zapomněl bych na "nepoužívejte kotvu, mohla by se zaseknout, vyvažte se jen ke břehu, to stačí" 
Sorry za už OT, ale musel jsem
.
tosotoso:
Dobrý tip, zkusím na to příště myslet
. Jen to nesmí přitahovat mračna poletujících (po)tvorů 
Ne docela


Sorry za už OT, ale musel jsem

tosotoso:
Dobrý tip, zkusím na to příště myslet


- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Pánové,
vlákno je o vnitrozemských vodách.
Neplantejte do toho moře.
Námořní zákon nezná termín "malé plavidlo". To je termín ze zákona o vnitrozemské plavbě.
vlákno je o vnitrozemských vodách.
Neplantejte do toho moře.
Námořní zákon nezná termín "malé plavidlo". To je termín ze zákona o vnitrozemské plavbě.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Ahoj Jardo a v čem je rozdíl? Možná by bylo dobrý, kdyby jsi to vysvětlil.
Švédský zákon nezná pojem Malé plavidlo. Zná pojem Båt - do 12 x 4m a Skep nad 12 x 4m. Stejné předpisy platí pro vnitrozemskou i námořní plavbu. Jezero Vänern je jakési vnitrozemské moře.
Kotevní světlo má být viditelné 360 gr. a to je na nejvyšším místě tedy většinou na vrcholu stěžně. Proto se prodávají kombinovaná světla tříbarevné a bílé kotevní.
Chceš-li vidět, měl by jsi i být viděn. Lampičku do zahrádku se solar článkem, LED baterií koupíš za 30kč v Bauhausu. Udělej na ní držák, určitě pasuje nějaký držák na rouru koše. Dej jednu na příď a druhou na záď a budeš skvěle viděn.
Švédský zákon nezná pojem Malé plavidlo. Zná pojem Båt - do 12 x 4m a Skep nad 12 x 4m. Stejné předpisy platí pro vnitrozemskou i námořní plavbu. Jezero Vänern je jakési vnitrozemské moře.
Kotevní světlo má být viditelné 360 gr. a to je na nejvyšším místě tedy většinou na vrcholu stěžně. Proto se prodávají kombinovaná světla tříbarevné a bílé kotevní.
Chceš-li vidět, měl by jsi i být viděn. Lampičku do zahrádku se solar článkem, LED baterií koupíš za 30kč v Bauhausu. Udělej na ní držák, určitě pasuje nějaký držák na rouru koše. Dej jednu na příď a druhou na záď a budeš skvěle viděn.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Zákon o vnitřních vodách hovoří definuje stojící plavidlo v §1 písm
b) stojícím plavidlem plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu,
Colreg v definuje pro změnu "za plavby" v Pravidle 3 písm.
i) Slovo "za plavby" znamená, že loď není zakotvena, není vyvázána ke břehu, nebo nesedí na dně.
Dávat rovnítko mezi stojící plavidlo podle zákona o vnitřních vodách a zakotvené plavidlo podle námořních předpisů vyvolává hodně prostoru pro spekulace.
Mám za to, že zúžím-li stání na vnitřních vodách pouze na kotvení, dojdu k podobným závěrům. Kotvící loď svítit musí.
Na druhou stranu vyvázaná loď ke břehu v bezpečném přístavu, nemusí svítit ani na moři ani na české přehradě.
Toto vlákno bylo založeno o signalizaci na vnitřních vodách. Proto ta zmínka o tom, že malé plavidlo není pojem námořní plavby.
Rád se poučím o detailech definované situace na vnitřních vodách. Zajímá mne ta hrana. Na vnitrozemských vodách toho mám napluto mnohem méně než na moři.
b) stojícím plavidlem plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu,
Colreg v definuje pro změnu "za plavby" v Pravidle 3 písm.
i) Slovo "za plavby" znamená, že loď není zakotvena, není vyvázána ke břehu, nebo nesedí na dně.
Dávat rovnítko mezi stojící plavidlo podle zákona o vnitřních vodách a zakotvené plavidlo podle námořních předpisů vyvolává hodně prostoru pro spekulace.
Mám za to, že zúžím-li stání na vnitřních vodách pouze na kotvení, dojdu k podobným závěrům. Kotvící loď svítit musí.
Na druhou stranu vyvázaná loď ke břehu v bezpečném přístavu, nemusí svítit ani na moři ani na české přehradě.
Toto vlákno bylo založeno o signalizaci na vnitřních vodách. Proto ta zmínka o tom, že malé plavidlo není pojem námořní plavby.
Rád se poučím o detailech definované situace na vnitřních vodách. Zajímá mne ta hrana. Na vnitrozemských vodách toho mám napluto mnohem méně než na moři.
david píše:teď jde ještě o to, čoto také, tá "bezpečná poloha".![]()
takže svítím vždy a všude
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Tomuhle nerozumím.. jaký je rozdíl???
Zákon o vnitřních vodách hovoří definuje stojící plavidlo v §1 písm
b) stojícím plavidlem plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu,
Colreg v definuje pro změnu "za plavby" v Pravidle 3 písm.
i) Slovo "za plavby" znamená, že loď není zakotvena, není vyvázána ke břehu, nebo nesedí na dně.
Co je - nepřímo zakotveno nebo nepřímo vyvázáno ke břehu,
A co tu vlastně řešíme??
Nesvítit může být trestné.
Svítit není trestné. A teď je tedy problém, představte si, že bych svítil zbytečně.. Ta představa mě děsí... Asi dnes neusnu..
A je vlastně jedno jestli jsem na moři, řece, kanále nebo vesnickým rybníce.
Zákon o vnitřních vodách hovoří definuje stojící plavidlo v §1 písm
b) stojícím plavidlem plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu,
Colreg v definuje pro změnu "za plavby" v Pravidle 3 písm.
i) Slovo "za plavby" znamená, že loď není zakotvena, není vyvázána ke břehu, nebo nesedí na dně.
Co je - nepřímo zakotveno nebo nepřímo vyvázáno ke břehu,
A co tu vlastně řešíme??
Nesvítit může být trestné.
Svítit není trestné. A teď je tedy problém, představte si, že bych svítil zbytečně.. Ta představa mě děsí... Asi dnes neusnu..
A je vlastně jedno jestli jsem na moři, řece, kanále nebo vesnickým rybníce.
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Pavel-Sulc píše:A co tu vlastně řešíme??
Nesvítit může být trestné.
Svítit není trestné. A teď je tedy problém, představte si, že bych svítil zbytečně.. Ta představa mě děsí... Asi dnes neusnu..
A je vlastně jedno jestli jsem na moři, řece, kanále nebo vesnickým rybníce.
Tak některé (malé) lodě používané na českých přehradách mohou být limitované kapacitou baterie, kterou mají na palubě. Tím pádem se snaží šetřit elektřinou kde to jen jde.
Ano, někdy může být řešením nová baterie s větší kapacitou (+ navíc třeba ještě podpořená kotevní led žárovkou) <- někdy ale není na větší baterii místo, nebo finance, někdy to může být s kapacitou, nebo stavem baterie tak na hraně, že člověku pomůže možnost vyřazení třeba i těch nejmenších žroutů energie.
Ano, někdy může být řešením solární panel <- někdo si s ním ale nechce ubírat místo na palubě, případně hyzdit loď (pokud není přítelem solárních panelů).
Ano, někdy může být řešením vozit na charterované lodě všechno chybějící, nebo nedostatečně dimenzované vybavení/nástroje <- ne vždy ale víš dopředu, co všechno na lodi chybí, nebo nepůjde (na základě příspěvku od Danara + zapojení mých vlastních zkušeností tedy: náhradní světla, přívěsný motor, kotva, vyvazovací lana, baterie...).
Aby nedošlo k mýlce, naprosto souhlasím s vyřčeným názorem, že je rozhodně v noci lepší svítit, než nesvítit. U naší lodě se to snažím (s novou baterií) nastavit tak, abychom vždy svítit mohli. Ve svém prvním příspěvku jsem hlavně chtěl upozornit na to, že jsem do té doby nevěděl, že se svítit mimo marínu nemusí za všech okolností.
A možná bych ještě doplnil, že obecně mám (když jsem v přírodě) světel rád co nejméně. A vlastně ne jen v přírodě. I doma ve městě mě nehorázně štve, když mi světelný smog znemožňuje pozorovat v noci oblohu a přitom se tam odehrávají tak krásný věci <- ale to už jsem absolutně OT, sem můj původní příspěvek nesměřoval...
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Ahoj nemusíš kupovat větší baterii ani hyzdit loď solárním článkem. Kup třeba v Hornbachu LED lampičku na zahradu za asi 60 kč. Tahle má solar, LED a vypínač. Tak že když lampičku dáš ráno do lodě tak jí vypneš. Nabije se Ti i v lodi. Tahle rourka pasuje i do držáku na vlajku.
Na naše lampičky jsem hned pod „sklem“ přišrouboval držák, který pasuje na rouru předního a zadního koše.
Jsem teď v Praze a nemám možnost jí vyfotit.
Samozřejmě můžeme diskutovat podle kterého paragrafu má mít kolik wattů a jakou viditelnost..
Na naše lampičky jsem hned pod „sklem“ přišrouboval držák, který pasuje na rouru předního a zadního koše.
Jsem teď v Praze a nemám možnost jí vyfotit.
Samozřejmě můžeme diskutovat podle kterého paragrafu má mít kolik wattů a jakou viditelnost..
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Re: Signalizace stání malého plavidla v noci
Díky Pavle za tip a popis uchycení. Pro někoho to jistě může být dobré řešení.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti