Příspěvekod Martin88 » pon srp 05, 2019 2:26 pm
Kyklády a Peloponéz červenec 2019
Konečně jsem si po letech udělal dovolenou na 2 týdny v kuse, při zimním popíjení vína jsme s přáteli naplánovali termín a zamluvili loď v řeckém Alimos. V GR jsem byl na lodi zatím jen jednou na týden, takže na delší pobyt jsem se velmi těšil, jedeme ve 4 /2 páry/, loď bude Oceanis 43, tak se mačkat nebudeme.
Co se nákladů na cestu týká, kvůli letecké dopravě vyjde cesta pro 4 lidi dráž do GR než autem do HR, další náklady pak vzniknou dopravou z a na letiště a evtl. přespáním v hotelu. Časově to vychází podobně, od domu jedu hodinu na letiště, 2 hodiny čekám na nástup, necelé 3 hodiny letu a hodina jízdy z letiště je celkem 7 hodin, za tu dobu bych byl kousek před Zadarem /ne v sezoně/.
Obstarání zásob na 2 týdenní pobyt na lodi problém není, některé prodejny v Atenach jsou přizpůsobeny potřebám jachtařů, zdarma dovezou zakoupené zboží až na molo k lodi. Ceny některých potravin jsou vyšší než u nás, ale např. maso je podle mě daleko kvalitnější /na rozdíl od zeleniny, kterou mají stejně unavenou jako u nás nebo v Carrefouru ve FR/. Na lodi budu ve funkci kuchaře, při shánění surovin mi je velký pomocník překladač Google v mobilu. Po nakoupení nezbytného chlastu v obchodě s nápoji nás obsluha doveze autem do prodejny potravin, odkud nás pak i s nákupem jídla dovezou až k lodi.
Marina Alimos je dost velká, ne moc čistá ale dobře dostupná busem, tramvají, autem. Loď je v sobotu připravená v 13h k vyplutí, vypadá, že je ve velmi dobrém stavu. Náš kapitán se zná s majitelem charteru delší dobu, kontrolu plachet a dalšího vybavení vynechává, na vědomí bereme špatně fungující palivoměr a vodoměr. Při odplouvání od mola si skiper natáčí loď na kameru a my plujeme směr Sounio.
Po pár mílích plavby se objevuje Poseidonův palác a my kotvíme v široké zátoce spolu s asi 20 dalšími loděmi. Co na fotkách vypadá romanticky, ve skutečnosti až taková romantika není. Na břehu zátoky umístěná diskotéka již od setmění oslňuje rozsvícenými reflektory, v noci pak dostatečně hlasitě otravuje hudbou a navíc do zátoky přichází takové vlnění, že musím opustit moje oblíbené místo v člunu na palubě a jdu spát do kokpitu, kde se musím dost přidržovat, abych nespadnul z krátkého bidla. Já bych volil jiné místo k nočnímu kotvení, ale moje starost je tentokrát kuchyně.
Za rozbřesku vyrážíme směr Kea, vygůglil jsem si zajímavou zátoku, velmi se těším na setkání s historií. Karthaia na 37.5584N, 24.3325E je od severu chráněná zátoka s osídlením mnoho let př.n.l. Nachází se zde antické divadlo, lázně a chrámy, to vše dostupné pouze pěšky nebo lodí, takže o 10. hodině dopolední zde potkávám jen asi 6 turistů. Posádka o toto místo nejeví zájem, hlídají loď v neklidném moři a já se kochám sám. Po mém návratu vyplouváme na jih na ostrov Kithnos do zátoky Fikiadha. Tato zátoka byla kdysi krásná a romantická, ale nyní, když máme všichni spoustu času a peněz, tak tuto zátoku obsadíme loděmi, romatika a krása zmizely stejně jako horký pramen, který měl v této zátoce vytékat. Noční diskotéka z osvěžovny nad zátokou vyhrávala do rána.
Ráno vyplouváme jižním směrem na Serifos, ostrov má velmi zajímavou historii, díky těžbě nerostů vypadá jako kamenolom více, než ostatní řecké ostrovy. Na oběd zastavujeme v zátoce Avesalos 37.1626N, 24.4342E kromě NW dobře chráněná zátoka. Kontrolou dna zjišťuji absenci ryb a mořských potvor vůbec, v zátoce jsme sami. K večeru přeplouváme do zátoky Koutalas kde u Vagia Beach spouštíme kotvu 37.1282N, 24.4603E . V zátoce je „pouštní rezort“, vkusné domky bez rostlin, nad zátokou pak hezká taverna s milou obsluhou. Spolu s námi jsou v zátoce 3 další plachetnice.
Ráno už všichni natěšení vyplouváme směr Milos, vrchol naší plavby. Rádi bychom pluli i na další kykládské ostrovy, ale předpověď hlásí dost silné Meltemi a my máme už jen necelé 2 týdny na návrat. S 20 uzlovým větrem v zádech, vlnami do 1m a vymotanou genou kormidluji 6kn rychlostí zase na jih. Milos nás uvítal svoji známou vesničkou Klima, kde se nikdo suchou nohou nedostane domů a za chvíli se již vyvazujeme v městské maríně. Na mole elektrika i voda, cena za 2 dny 21,-€, ostrov chceme poznat i na skútrech. Velké nadšení ze zátoky Geronta 36.6554N, 24.3687E , již dříve zmíněné vesničky Klima a vynikající taverny O!Hamos! 36.7222N, 24.4582E.
Po dvou nocích na Milosovi vyplouváme v 21h na noční přeplavbu na ostrov Spetses, kam kolem 7h ranní dorazíme do zátoky 37.2537N, 23.1665E kde konečně vidíme sytě zelené stromy, mému oku lahodící italskou architekturu a cítíme vůni pryskyřice. V průběhu noční plavby se nic mimořádného nestalo, zaznamenal jsem pouze chvílemi zvýšený výskyt nákladních lodí, kterým jsme křížili cestu. Po párhodinovém odpočinku obeplouváme Spetses a na levoboku se nám objevuje soukromý ostrov Spetsopoula, velmi krásné a kontrastní se skládkou umístěnou přímo naproti na Spetses. Na noc kotvíme v zátoce Zogeria 37.2769N, 23.1073E, bohužel od naší minulé návštěvy je v sousední zátoce zakázáno kotvit, takže všechny lodě /i motorové/ stojí v Zogerii. Je tu tedy dost rušno, ikdyž zátoka je široká. Dno kamenité, skalnaté.
Na východě je Meltemi v plném proudu, teď se už budeme jen toulat ve větrném stínu Peloponezu. Další zastávka je nedaleko, zátoka Kosta 37.2940N, 23.1608E široká, s krásným kotvením na 5m v písku. Odtud další den plujeme do Ermioni, kde se u městského mola vyvazujeme /kotva- břeh/. V městečku nakoupíme potraviny, projdeme borovicový háj a něco v taverně pojíme. Při kotvení jsme přehodili sousední lodi řetěz, jsou to Rusové a chtěli na noc vyplout. Překvapilo mě, s jakým klidem změnili plán a čekali do druhého dne, až vyplujeme my. To se také hned nepodařilo, náš řetěz zase přehodil soused Američan. A do toho všeho ranního zmatku se objevil správce a požadoval papíry od lodi a poplatek. Ten činil 10,-€, rádi jsme zaplatili. Pak už jen čekání, až odpluje Američan, my jsme pak odhákli naši kotvu z ruského řetězu a odpluli do sousední zátoky, kde mělo dle jednoho majitele taverny být klidné kotvení bez větru. Pán měl určitě větší zkušenost s točením piva, v zátoce se tvořila tryska a fučelo víc než jinde, radši jsme se vrátili do Kosty.
Z Kosty jsme se další den vydali na Hydru, zátoku Kavouri jsem už znal, ještě jsem chtěl poznat z. Nikolaos 37.3002N, 23.3945E která je, jak jsem bohužel zjistil, velmi oblíbená. Tzn. spousta lodí, navíc špatně drží kotva, lepší by byla západní část 37.2986N, 23.3806E. Na přenocování to tam nebylo, takže jsme se vydali na Poros. Městské molo bylo obsypané loděmi, proto jsme spustili kotvu v zálivu naproti kasárnám. Druhý den jsme dopoledne navozili gumákem naftu a přepluli s lodí k již volnějšímu městskému molu. Tady se po čase vyskytnul problém s holandskou posádkou, která připlula po nás. Jejich kapitán „dobromyslně“ doporučil našemu kapitánovi, abychom se o jeden vazák posunuli od nich dál, že tu bývá silné vlnění. Já jsem byl proti, ale jen kuchtík, takže jsem s remcáním pomohl loď převázat. Jaké bylo překvapení, když do vzniklé mezery začala po hodině couvat další holandská loď. Bohužel jsem spal, takže jsem se do hádky dostal až v závěru, kolem procházející řecká policajtka však Holanďany od zamýšleného uvázání za špičku odradila /úplně mezi nás by se nedostali, na středový vazák jsem dal lano kvůli údajnému vlnění/. Náš kapitán mezitím odešel, takže jsem pak loď převázal do původní pozice a holandské posádce ještě jednou vysvětlil, co si o nich myslím. Kotvení stálo 5,-€, waterman chtěl 5,-€ za vodu a dalších 5,-€ za elektřinu, oboje omezeno množstvím. Jaké bylo nevím, ale naše loď díky klimatizaci vycucla příděl elekřiny asi za 3 hodiny. Vynikající večeře v taverně Oasis 37.4983N, 23.4538E bylo krásné zakončení večera v Porosu.
Po nakoupení zásob /krásné hovězí na roštěnky 4,40€ za 750gr/ vyplouváme na ostrov Egina, kde v zátoce 37.6999N, 23.4658E při kotvení vytahujeme další masivní řetěz. Naštěstí nepatří žádné ze zde již kotvících lodí, na břehu vidíme vyvrženou velkou bójku, asi bude od ní. Na břehu pěkná taverna, v široké zátoce opět vlnění z různých směrů. A další den už jen se zastávkou na Salamině na koupání a návrat do mariny Alimos.
Jednou z výhod tankování lodí v Řecku jsou mobilní čerpačky. Odpadá tak pro mnohé nepříjemná procedura manévrování s lodí při čekání na uvolněný stojan benzinové pumpy, cena nafty není kvůli tomuto servisu vyšší. Po připlutí jen objednáváme dieselmana a čekáme vyvázaní u mola. Předání lodě odpovídalo jejímu převzetí, tzn. téměř korespondenčně, ale přesto se dostavil potapěč pro kontrolu kýlu. Škody jsme žádné nezpůsobili, loď až na palivoměr a vodoměr fungovala bezchybně. Charterem objednaný taxík na 5h ráno se v 4:58 dostavil. S hodinovým zpožděním pak z letiště odlétáme.