Uprchlíci okolo Řeckých ostrovů
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Uprchlíci okolo Řeckých ostrovů
Máte někdo nějaké poslední zkušenosti z Řecka? Všude se teď píše, jak tam připlouvají uprchlíci na gumácích.. To musí být dost nepříjemné vidět je plout okolo :/
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Ozzie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1983
- Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
- Reputace: 42
- Bydliště: pri Malom Dunaji
Si myslím vážení, že táto problematika nás - Vás rekreačních jachtárov nemusí trápiť. Šanca, že nás (vrátane jachtárských profesionálov)stretne takáto situácia je veľmi nízka. A keď predsa, tak každý z nás sa zachová podľa možností a podľa svedomia.
Bolo by veľmi, veľmi zbytočné rozoberať túto silne spolitizovanú tému tu na našich stránkach. O nevhodných, trapných, nechutných a úbohých vtipoch už ani nehovorím.
Ďakujem.
Bolo by veľmi, veľmi zbytočné rozoberať túto silne spolitizovanú tému tu na našich stránkach. O nevhodných, trapných, nechutných a úbohých vtipoch už ani nehovorím.
Ďakujem.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Ozzie píše:Si myslím vážení, že táto problematika nás - Vás rekreačních jachtárov nemusí trápiť. Šanca, že nás (vrátane jachtárských profesionálov)stretne takáto situácia je veľmi nízka. A keď predsa, tak každý z nás sa zachová podľa možností a podľa svedomia.
Bolo by veľmi, veľmi zbytočné rozoberať túto silne spolitizovanú tému tu na našich stránkach. O nevhodných, trapných, nechutných a úbohých vtipoch už ani nehovorím.
Ďakujem.
Fak je ze toto tema sem asi nepatri, ale jelikoz ziju velmi blizko teto problematiky a vidim na vlastni oci co se odehrava, tak si myslim ze se to dotkne vsech lidi co se pohybuji kolem more. A to se uz prakticky deje. Bohuzel rekreacni jachtari maji mnohem blize k potizim s bezenci, nez komercni plavidla. A to na volnem mori a i v marinach.

- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Jachtařů se to týká, byť možná ne tak, že by na volném moři brali na palubu desítky imigrantů. Tady je moje velice čerstvá zkušenost:
Když jsem koncem dubna vyplouval z Turecka na Kypr, lidé z charterovky mi řekli, že před tím musím do nejbližšího port of entry, kde se musím odbavit pro výstup a po návratu zase pro vstup do země. Nikdy dříve to nebylo v Turecku nutné. Nyní mi majitel charterovky řekl, že to nutné je, protože v Turecku je hodně lodí, které pašují lidi. Turecké námořnictvo a pobřežní stráž to kontrolují a jsou velmi přísní.
Musel jsem tedy dvakrát do Fethiye, což jsem vůbec neměl v plánu. Můžete namítnout, že to obecně je vždy povinnost, ale před uprchlickými vlnami z Afriky a Blízkého východu odbavení v Turecku nikdo nevyžadoval. Já jsem ve výsledku ztratil den dovolené. Když vezmu v potaz, že 99% z nich jsou ekonomičtí imigranti, tak mi to vadí.
Když jsem koncem dubna vyplouval z Turecka na Kypr, lidé z charterovky mi řekli, že před tím musím do nejbližšího port of entry, kde se musím odbavit pro výstup a po návratu zase pro vstup do země. Nikdy dříve to nebylo v Turecku nutné. Nyní mi majitel charterovky řekl, že to nutné je, protože v Turecku je hodně lodí, které pašují lidi. Turecké námořnictvo a pobřežní stráž to kontrolují a jsou velmi přísní.
Musel jsem tedy dvakrát do Fethiye, což jsem vůbec neměl v plánu. Můžete namítnout, že to obecně je vždy povinnost, ale před uprchlickými vlnami z Afriky a Blízkého východu odbavení v Turecku nikdo nevyžadoval. Já jsem ve výsledku ztratil den dovolené. Když vezmu v potaz, že 99% z nich jsou ekonomičtí imigranti, tak mi to vadí.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Letos chci dát ještě Chorvatsko, příští jaro Castel skipper kurz a pak jsem přemýšlel o Řecku... Jasný, je to daleko, ale začal jsem si o tom číst a teď vidím zprávy, jak tam na malých gumácích přijíždí rodinky syřanů a afgánců..
K té povinnosti je zachraňovat, netroufám si k tomu něco tvrdit. Jen jsem četl, že obchodní lodě ve středomoří mají velký problém, že je musí pořád vytahovat z vody a pak vozit do přístavů. Ti by přece taky mohli říct, že je můžou ohrozit jak infekcemi tak klidně zbraněmi - už se psalo, že po nich dokonce začali střílet převaděči.
K té povinnosti je zachraňovat, netroufám si k tomu něco tvrdit. Jen jsem četl, že obchodní lodě ve středomoří mají velký problém, že je musí pořád vytahovat z vody a pak vozit do přístavů. Ti by přece taky mohli říct, že je můžou ohrozit jak infekcemi tak klidně zbraněmi - už se psalo, že po nich dokonce začali střílet převaděči.
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
jak to, že sa netýka rekreačných jachtárov? Nemci už na to aj brožúry vydávajú
http://www.proasyl.de/fileadmin/proasyl ... -06-03.pdf
a tu jedno video z Lanzarote - 7 marokáncov na gumenom člne, a ako s nimi pobrežná polícia naložila
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x9eWldJ_-XQ[/youtube]
http://www.proasyl.de/fileadmin/proasyl ... -06-03.pdf
a tu jedno video z Lanzarote - 7 marokáncov na gumenom člne, a ako s nimi pobrežná polícia naložila
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x9eWldJ_-XQ[/youtube]
Naposledy upravil(a) copy dne úte čer 02, 2015 12:05 pm, celkem upraveno 1 x.
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
err_ píše:prettorian>
Povinnost nemas. Znovu si precti COLREG. Jednoznacne se pise klazule, zminujici podstatnou okolnost, kterou je "pokud tim neohrozi sebe, svou lod a posadku" ...
V tomto konkretnim pripade to s ohledem na pripadnou infekcni nemoc, hrozici nasili a ostatni. jiste pujde oduvodnit.
V ktorej časti COLREG-u to je? Dáko to tam neviem nájsť...

Námorný zákon ukladá veliteľovi rekreačného plavidla najmä:
- riadiť rekreačné plavidlo a zaistiť jeho bezpečného vedenie v súlade s medzinárodnými dohodami, zvyklosťami všeobecne prijatými v námornej plavbe a právnymi predpismi pobrežného štátu,
- zaistiť bezpečnosť osôb prítomných na rekreačnom plavidle a vykonať všetky opatrenia potrebné na odvrátenie škôd ohrozujúcich rekreačné plavidlo alebo ohrozujúcich osoby na ňom prítomné,
- poskytnúť pomoc osobe v núdzi, ak tak môže urobiť bez vážneho nebezpečenstva pre seba, pre osoby prítomné na rekreačnom plavidle alebo pre rekreačné plavidlo,
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
FerenCS píše:err_ píše:prettorian>
Povinnost nemas. Znovu si precti COLREG. Jednoznacne se pise klazule, zminujici podstatnou okolnost, kterou je "pokud tim neohrozi sebe, svou lod a posadku" ...
V tomto konkretnim pripade to s ohledem na pripadnou infekcni nemoc, hrozici nasili a ostatni. jiste pujde oduvodnit.
V ktorej časti COLREG-u to je? Dáko to tam neviem nájsť...![]()
Námorný zákon ukladá veliteľovi rekreačného plavidla najmä:
- riadiť rekreačné plavidlo a zaistiť jeho bezpečného vedenie v súlade s medzinárodnými dohodami, zvyklosťami všeobecne prijatými v námornej plavbe a právnymi predpismi pobrežného štátu,
- zaistiť bezpečnosť osôb prítomných na rekreačnom plavidle a vykonať všetky opatrenia potrebné na odvrátenie škôd ohrozujúcich rekreačné plavidlo alebo ohrozujúcich osoby na ňom prítomné,
- poskytnúť pomoc osobe v núdzi, ak tak môže urobiť bez vážneho nebezpečenstva pre seba, pre osoby prítomné na rekreačnom plavidle alebo pre rekreačné plavidlo,
O tom je ten posledni chlivek. Pro mne a moji posadku na me lodi bude vzdy lod s uprchliky potencionalni nebezpeci.

- Janch
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 85
- Registrován: pát kvě 03, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Posázaví
Jiné riziko
Je třeba zvážit i další nebezpečí - a jako osoba odpovídající za loď i posádku bych se od takových člunů klidil na půl míle daleko a jako jedinou pomoc bych viděl nahlásit polohu člunu rádiem:
Převaděči totiž můžou být ozbrojení. Řekl bych, že udržet kázeň na tak přeplněném člunu asi půjde bez pistole těžko. Zatím neprosákly zprávy, které by potvrzovaly použití střelné zbraně, natož pirátství, ale taky zatím námořnictvo žádnému z převaděčů nepotopilo loď i s bráchou, jak začínají vyhrožovat...
Převaděči totiž můžou být ozbrojení. Řekl bych, že udržet kázeň na tak přeplněném člunu asi půjde bez pistole těžko. Zatím neprosákly zprávy, které by potvrzovaly použití střelné zbraně, natož pirátství, ale taky zatím námořnictvo žádnému z převaděčů nepotopilo loď i s bráchou, jak začínají vyhrožovat...
- IvoK
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 76
- Registrován: stř črc 09, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Re: Jiné riziko
Janch píše:Je třeba zvážit i další nebezpečí - a jako osoba odpovídající za loď i posádku bych se od takových člunů klidil na půl míle daleko a jako jedinou pomoc bych viděl nahlásit polohu člunu rádiem:
Převaděči totiž můžou být ozbrojení. Řekl bych, že udržet kázeň na tak přeplněném člunu asi půjde bez pistole těžko. Zatím neprosákly zprávy, které by potvrzovaly použití střelné zbraně, natož pirátství, ale taky zatím námořnictvo žádnému z převaděčů nepotopilo loď i s bráchou, jak začínají vyhrožovat...
Přijde mi naprosto zcestné tu debatit o tom, zda by rekreační jachtař měl kohokoli zachraňovat z přeběhlické vlny. A odkazovat na Colreg, jsem se pobavil


Jak jsem již psal výše, zajímala by mne spíše aktuální situace okolo Sicílie a Řeckých ostrovů. Předpokládám, že Sicílie ze severu od Liparských ostrovů je safe a v Řecku, když se nebude člověk držet ostrovů blízko Turecka tak taky.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Jiné riziko
IvoK píše: Předpokládám, že Sicílie ze severu od Liparských ostrovů je safe a v Řecku, když se nebude člověk držet ostrovů blízko Turecka tak taky.
Přesně tak, ze zpráv a z pohledu do mapy vyplývá, že v Řecku jsou problenatické následující ostrovy:
Lesbos, Chios, Samos, Kos, možná Kalymnos, Symi a Rhodos.
Ostatní budou v pořádku.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
Problém uprchlíků ve Středozemním moři
V souvislosti s tragickou vnitřní situací v některých blízkovýchodních a severoafrických státech se v prostoru Středozemního moře vyskytuje mimořádné množství v podstatě plavby neschopných plavidel, převážejících nelegální migranty do jihoevropských států, zejména jižní Itálie. Nejčastějšími cíli těchto plavidel bývají ostrovy Lampedusa, Panteleria, Sicílie, Sardinie nebo ostrov Malta. pohyby takových plavidel jsou zaznamenány také ve východním středomoří především směrem do Řecka nebo Turecka, nelze vyloučit ani okolí Kypru.
Tato plavidla často zneužívají nouzové signály a všeobecnou povinnosti poskytování vzájemné pomoci mezi plavidly na moři. Podle článku 98 Mezinárodní úmluvy OSN o mořském právu (Úmluva z Montego Bay, UNCLOS) každý stát vlajky požaduje od kapitána lodi plující po jeho vlajkou aby - pokud tak může učinit bez vážného ohrožení své lodi, její posádky a cestujících - poskytl pomoc osobě nalezené v moři, která je v nebezpečí života, vydal se na pomoc takovým osobám, které potřebují pomoc, je-li o tom zpraven a lze-li takový zákrok rozumně očekávat. Přitom tento článek úmluvy UNCLOS také požaduje od pobřežních států, aby napomáhaly vytvoření a udržování v provozu přiměřené pátrací a záchranné služby za účelem zajištění bezpečnosti na moři včetně vzájemné spolupráce sousedních států.
V této souvislosti Námořní úřad ČR vydává všem plavidlům plujícím pod vlajkou ČR následující informaci a doporučení:
Pokud se plavíte na půjčené jachtě která není pod vlajkou ČR doporučujeme usilovat o poskytnutí instrukcí pro takový případ od pronajímatele nebo kapitanátů v přístavech, ze kterých vyplouváte.
Jinak obecně by mělo platit:
je zásadní rozdíl v situaci kdy potkáte plavidlo které nepodává žádný signál nouze i když je evidentně přeplněné uprchlíky, a plavidlem, které signály nouze podává, případně vidíte z něj skákat lidi do moře a pod.
Pokud pouze potkáte podezřelé plavidlo, které se ničeho nedomáhá, neexistuje důvod k nějaké akci a je přirozené běžně pokračovat v plavbě. Doporučujeme držet se spíše stranou, manévry takového plavidla mohou být nepředvídatelné (nekompetentní obsluha, špatný tech. stav)
Pokud se setkáte se situací podávání signálů v nouzi podle Přílohy IV úmluvy COLREG, podle § 98 úmluvy UNCLOS (úmluva OSN o mořském právu) platí obecná povinnost poskytnout pomoc osobám v moři bezprostředně ohroženým na životě. Pokud objektivně poskytnout pomoc není možné tj. špatné počasí nebo např. pro počet osob v nouzi je nemožné vzít je palubu, lze se této povinnosti zprostit, ale mezinárodní námořní předpisy a úmluvy stanoví povinnost Vše pečlivě zaznamenávat včetně důvodů do lodního deníku.
Každopádně ale nastává povinnost předat nouzový signál postupem MYDAY RELAY volat pobřežní stanice a jakékoliv lodě, udat polohu, dožadovat se informací od Coast Guardu nejbližší EU pobřežní země. Ideální je, pokud je s nějakou Coast Guard stanicí navázána komunikace a jsou obdrženy instrukce k dalšímu postupu.
Pokud by šlo o situaci potápějícího se plavidla (osoby v moři), s evidentní situací nemožnosti trosečníky vzít na palubu pro počet převyšující kapacitu plavidla, měli by být osobám v ohrožení života v moři poskytnuty dostupné záchranná prostředky pro minimální přežití do záchrany třeba improvizované jakékoliv plovoucí předměty. Opět platí povinnost předat MYDAY RELAY tj. přivolat kapacitnější pomoc s tím, že nemáte možnost vyzvednout trosečníky z vody, ale pomáháte je zachránit před bezprostředním utonutím. To znamená volat pobřežní stanice, a jakékoliv lodě v okolí (nejlépe lodě Coast Guard), udat polohu, popsat situaci, požadovat instrukcí od Coast Guardu nejbližší EU pobřežní země. Ideální je, pokud od nějakého Coast Guardu dostanete instrukce.
V situace setkání s osamělým(i) trosečníky ve vodě, bez blízkosti jiných plavidel, platí povinnost záchrany trosečníka v závislosti na jejich počtu a kapacitě vaší lodi. Lze doporučit poskytnout např. záchranný vor. V situaci braní osoby /osob na palubu je zapotřební kontaktovat nejbližší pobřežní orgány a Coast Guard ale navíc doporučujeme podle možnosti spojit se zastupitelským úřadem ČR a požádat o pomoc s předáním zachráněných osob na břeh!
Situaci poskytnutí záchranných prostředků trosečníkům a případnou náhradu jejich hodnoty doporučujeme před vyplutím konzultovat s vaší pojišťovnou!
Lodní deník a zápisy v něm doporučené výše mají důkazní cenu jen tehdy, jestliže je veden celou plavbu průběžně, nikoliv jen v podobné mimořádné situaci, jinak je bezcenný!
Doporučujeme si před vyplutím zjistit a mít s sebou na lodi kontakty pro blízké okolí plánované plavby pro celou její trasu (v závislosti na druhu komunikačních zařízení, kterými na plavidle disponujete) na:
na pobřežní rádiové stanice,
na lodivodské stanice a přístavní kapitanáty,
na místní RCC,
na místní Coast Guard stanice/plavidla,
na kapitanát a půjčovnu (chaterovou společnost) lodí v přístavu, kde jste si loď vypůjčili,
zastupitelské úřady ČR.
Získáme-li nová doporučení nebo informaci, budeme tuto informaci novelizovat.
V Praze dne 2.6.2015
Ing. Evžen Vydra
vedoucí námořního úřadu
---
Pro uplnost uvadim zdroj informace:
http://www.yachtservice.cz/aktuality/pr ... -mori.html
.
V souvislosti s tragickou vnitřní situací v některých blízkovýchodních a severoafrických státech se v prostoru Středozemního moře vyskytuje mimořádné množství v podstatě plavby neschopných plavidel, převážejících nelegální migranty do jihoevropských států, zejména jižní Itálie. Nejčastějšími cíli těchto plavidel bývají ostrovy Lampedusa, Panteleria, Sicílie, Sardinie nebo ostrov Malta. pohyby takových plavidel jsou zaznamenány také ve východním středomoří především směrem do Řecka nebo Turecka, nelze vyloučit ani okolí Kypru.
Tato plavidla často zneužívají nouzové signály a všeobecnou povinnosti poskytování vzájemné pomoci mezi plavidly na moři. Podle článku 98 Mezinárodní úmluvy OSN o mořském právu (Úmluva z Montego Bay, UNCLOS) každý stát vlajky požaduje od kapitána lodi plující po jeho vlajkou aby - pokud tak může učinit bez vážného ohrožení své lodi, její posádky a cestujících - poskytl pomoc osobě nalezené v moři, která je v nebezpečí života, vydal se na pomoc takovým osobám, které potřebují pomoc, je-li o tom zpraven a lze-li takový zákrok rozumně očekávat. Přitom tento článek úmluvy UNCLOS také požaduje od pobřežních států, aby napomáhaly vytvoření a udržování v provozu přiměřené pátrací a záchranné služby za účelem zajištění bezpečnosti na moři včetně vzájemné spolupráce sousedních států.
V této souvislosti Námořní úřad ČR vydává všem plavidlům plujícím pod vlajkou ČR následující informaci a doporučení:
Pokud se plavíte na půjčené jachtě která není pod vlajkou ČR doporučujeme usilovat o poskytnutí instrukcí pro takový případ od pronajímatele nebo kapitanátů v přístavech, ze kterých vyplouváte.
Jinak obecně by mělo platit:
je zásadní rozdíl v situaci kdy potkáte plavidlo které nepodává žádný signál nouze i když je evidentně přeplněné uprchlíky, a plavidlem, které signály nouze podává, případně vidíte z něj skákat lidi do moře a pod.
Pokud pouze potkáte podezřelé plavidlo, které se ničeho nedomáhá, neexistuje důvod k nějaké akci a je přirozené běžně pokračovat v plavbě. Doporučujeme držet se spíše stranou, manévry takového plavidla mohou být nepředvídatelné (nekompetentní obsluha, špatný tech. stav)
Pokud se setkáte se situací podávání signálů v nouzi podle Přílohy IV úmluvy COLREG, podle § 98 úmluvy UNCLOS (úmluva OSN o mořském právu) platí obecná povinnost poskytnout pomoc osobám v moři bezprostředně ohroženým na životě. Pokud objektivně poskytnout pomoc není možné tj. špatné počasí nebo např. pro počet osob v nouzi je nemožné vzít je palubu, lze se této povinnosti zprostit, ale mezinárodní námořní předpisy a úmluvy stanoví povinnost Vše pečlivě zaznamenávat včetně důvodů do lodního deníku.
Každopádně ale nastává povinnost předat nouzový signál postupem MYDAY RELAY volat pobřežní stanice a jakékoliv lodě, udat polohu, dožadovat se informací od Coast Guardu nejbližší EU pobřežní země. Ideální je, pokud je s nějakou Coast Guard stanicí navázána komunikace a jsou obdrženy instrukce k dalšímu postupu.
Pokud by šlo o situaci potápějícího se plavidla (osoby v moři), s evidentní situací nemožnosti trosečníky vzít na palubu pro počet převyšující kapacitu plavidla, měli by být osobám v ohrožení života v moři poskytnuty dostupné záchranná prostředky pro minimální přežití do záchrany třeba improvizované jakékoliv plovoucí předměty. Opět platí povinnost předat MYDAY RELAY tj. přivolat kapacitnější pomoc s tím, že nemáte možnost vyzvednout trosečníky z vody, ale pomáháte je zachránit před bezprostředním utonutím. To znamená volat pobřežní stanice, a jakékoliv lodě v okolí (nejlépe lodě Coast Guard), udat polohu, popsat situaci, požadovat instrukcí od Coast Guardu nejbližší EU pobřežní země. Ideální je, pokud od nějakého Coast Guardu dostanete instrukce.
V situace setkání s osamělým(i) trosečníky ve vodě, bez blízkosti jiných plavidel, platí povinnost záchrany trosečníka v závislosti na jejich počtu a kapacitě vaší lodi. Lze doporučit poskytnout např. záchranný vor. V situaci braní osoby /osob na palubu je zapotřební kontaktovat nejbližší pobřežní orgány a Coast Guard ale navíc doporučujeme podle možnosti spojit se zastupitelským úřadem ČR a požádat o pomoc s předáním zachráněných osob na břeh!
Situaci poskytnutí záchranných prostředků trosečníkům a případnou náhradu jejich hodnoty doporučujeme před vyplutím konzultovat s vaší pojišťovnou!
Lodní deník a zápisy v něm doporučené výše mají důkazní cenu jen tehdy, jestliže je veden celou plavbu průběžně, nikoliv jen v podobné mimořádné situaci, jinak je bezcenný!
Doporučujeme si před vyplutím zjistit a mít s sebou na lodi kontakty pro blízké okolí plánované plavby pro celou její trasu (v závislosti na druhu komunikačních zařízení, kterými na plavidle disponujete) na:
na pobřežní rádiové stanice,
na lodivodské stanice a přístavní kapitanáty,
na místní RCC,
na místní Coast Guard stanice/plavidla,
na kapitanát a půjčovnu (chaterovou společnost) lodí v přístavu, kde jste si loď vypůjčili,
zastupitelské úřady ČR.
Získáme-li nová doporučení nebo informaci, budeme tuto informaci novelizovat.
V Praze dne 2.6.2015
Ing. Evžen Vydra
vedoucí námořního úřadu
---
Pro uplnost uvadim zdroj informace:
http://www.yachtservice.cz/aktuality/pr ... -mori.html
.
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
err_ píše:Problém uprchlíků ve Středozemním moři
V souvislosti s tragickou vnitřní situací v některých blízkovýchodních a severoafrických státech se v prostoru Středozemního moře vyskytuje mimořádné množství v podstatě plavby neschopných plavidel, převážejících nelegální migranty do jihoevropských států, zejména jižní Itálie. Nejčastějšími cíli těchto plavidel bývají ostrovy Lampedusa, Panteleria, Sicílie, Sardinie nebo ostrov Malta. pohyby takových plavidel jsou zaznamenány také ve východním středomoří především směrem do Řecka nebo Turecka, nelze vyloučit ani okolí Kypru.
Tato plavidla často zneužívají nouzové signály a všeobecnou povinnosti poskytování vzájemné pomoci mezi plavidly na moři. Podle článku 98 Mezinárodní úmluvy OSN o mořském právu (Úmluva z Montego Bay, UNCLOS) každý stát vlajky požaduje od kapitána lodi plující po jeho vlajkou aby - pokud tak může učinit bez vážného ohrožení své lodi, její posádky a cestujících - poskytl pomoc osobě nalezené v moři, která je v nebezpečí života, vydal se na pomoc takovým osobám, které potřebují pomoc, je-li o tom zpraven a lze-li takový zákrok rozumně očekávat. Přitom tento článek úmluvy UNCLOS také požaduje od pobřežních států, aby napomáhaly vytvoření a udržování v provozu přiměřené pátrací a záchranné služby za účelem zajištění bezpečnosti na moři včetně vzájemné spolupráce sousedních států.
V této souvislosti Námořní úřad ČR vydává všem plavidlům plujícím pod vlajkou ČR následující informaci a doporučení:
Pokud se plavíte na půjčené jachtě která není pod vlajkou ČR doporučujeme usilovat o poskytnutí instrukcí pro takový případ od pronajímatele nebo kapitanátů v přístavech, ze kterých vyplouváte.
Jinak obecně by mělo platit:
je zásadní rozdíl v situaci kdy potkáte plavidlo které nepodává žádný signál nouze i když je evidentně přeplněné uprchlíky, a plavidlem, které signály nouze podává, případně vidíte z něj skákat lidi do moře a pod.
Pokud pouze potkáte podezřelé plavidlo, které se ničeho nedomáhá, neexistuje důvod k nějaké akci a je přirozené běžně pokračovat v plavbě. Doporučujeme držet se spíše stranou, manévry takového plavidla mohou být nepředvídatelné (nekompetentní obsluha, špatný tech. stav)
Pokud se setkáte se situací podávání signálů v nouzi podle Přílohy IV úmluvy COLREG, podle § 98 úmluvy UNCLOS (úmluva OSN o mořském právu) platí obecná povinnost poskytnout pomoc osobám v moři bezprostředně ohroženým na životě. Pokud objektivně poskytnout pomoc není možné tj. špatné počasí nebo např. pro počet osob v nouzi je nemožné vzít je palubu, lze se této povinnosti zprostit, ale mezinárodní námořní předpisy a úmluvy stanoví povinnost Vše pečlivě zaznamenávat včetně důvodů do lodního deníku.
Každopádně ale nastává povinnost předat nouzový signál postupem MYDAY RELAY volat pobřežní stanice a jakékoliv lodě, udat polohu, dožadovat se informací od Coast Guardu nejbližší EU pobřežní země. Ideální je, pokud je s nějakou Coast Guard stanicí navázána komunikace a jsou obdrženy instrukce k dalšímu postupu.
Pokud by šlo o situaci potápějícího se plavidla (osoby v moři), s evidentní situací nemožnosti trosečníky vzít na palubu pro počet převyšující kapacitu plavidla, měli by být osobám v ohrožení života v moři poskytnuty dostupné záchranná prostředky pro minimální přežití do záchrany třeba improvizované jakékoliv plovoucí předměty. Opět platí povinnost předat MYDAY RELAY tj. přivolat kapacitnější pomoc s tím, že nemáte možnost vyzvednout trosečníky z vody, ale pomáháte je zachránit před bezprostředním utonutím. To znamená volat pobřežní stanice, a jakékoliv lodě v okolí (nejlépe lodě Coast Guard), udat polohu, popsat situaci, požadovat instrukcí od Coast Guardu nejbližší EU pobřežní země. Ideální je, pokud od nějakého Coast Guardu dostanete instrukce.
V situace setkání s osamělým(i) trosečníky ve vodě, bez blízkosti jiných plavidel, platí povinnost záchrany trosečníka v závislosti na jejich počtu a kapacitě vaší lodi. Lze doporučit poskytnout např. záchranný vor. V situaci braní osoby /osob na palubu je zapotřební kontaktovat nejbližší pobřežní orgány a Coast Guard ale navíc doporučujeme podle možnosti spojit se zastupitelským úřadem ČR a požádat o pomoc s předáním zachráněných osob na břeh!
Situaci poskytnutí záchranných prostředků trosečníkům a případnou náhradu jejich hodnoty doporučujeme před vyplutím konzultovat s vaší pojišťovnou!
Lodní deník a zápisy v něm doporučené výše mají důkazní cenu jen tehdy, jestliže je veden celou plavbu průběžně, nikoliv jen v podobné mimořádné situaci, jinak je bezcenný!
Doporučujeme si před vyplutím zjistit a mít s sebou na lodi kontakty pro blízké okolí plánované plavby pro celou její trasu (v závislosti na druhu komunikačních zařízení, kterými na plavidle disponujete) na:
na pobřežní rádiové stanice,
na lodivodské stanice a přístavní kapitanáty,
na místní RCC,
na místní Coast Guard stanice/plavidla,
na kapitanát a půjčovnu (chaterovou společnost) lodí v přístavu, kde jste si loď vypůjčili,
zastupitelské úřady ČR.
Získáme-li nová doporučení nebo informaci, budeme tuto informaci novelizovat.
V Praze dne 2.6.2015
Ing. Evžen Vydra
vedoucí námořního úřadu
---
Pro uplnost uvadim zdroj informace:
http://www.yachtservice.cz/aktuality/pr ... -mori.html
.
Pane Evzene Vydro. Z radosti dam tem nebohym uprchlikum vse. Ctyri samonafukovaci vesty Spinlock, zachrany ostrov Viking, celou moji lod se zasobama. Jedine co si necham pokud to ceskym uradum nebude vadit, tak kokpit stolek a natom dopadluju do bezpeci. Radu tam necham. vsak ona rada tem darmozroutum navari.


- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Jinak mali pribeh s velkym malerem, ktery se stal nasim kamaradum pred dvema lety kousek od Malty. Jan a Sue jsou americani kteri jsou v duchodu a ciste duse. Plavi se po plavbe kolem sveta po stredomori. Ten rok to byla jedna s prvnich plaveb. Pri plavbe z Tunisu na Maltu potkali strarou otevrenou drevenici preplnenou uprchliky. Takze udelali jednu moudrou vec a jednu fatalni chybu. Tou moudrou veci bylo, ze zavolali porezni straz a tou fatalni chybou, ze jim hodily zbytek balene vody co meli na palube. Na uprchlicke lodi se strhl boj na zivot a na smrt o vodu. Kapitan se snazil laskave uklidnit situaci strelbou do vzduchu. Co se dal odehravalo bylo jak z hororu. Uprchlicka lod zacala nabirat vodu a lidi ve vode pocli ohrozovat samotnou existenci tech jachtaru. Nakonec jim byl hozen zachrany ostrov a v boji o misto na nem utonulo nekolik lidi. Jan musel odplout do bezpeci, vse zdokumentoval a pote o tom zpravil pobrezni straz na Malte. Vyvrcholenim bylo ze ho Maltske urady drzeli na ostrove do konce vyreseni incidentu. Tj. pri zdejsi byrokracii pul roku.
Vim ze zachrana zivota je cti kazdeho namornika a nejen namornika, ale pomoc uprchlickym lodim je opravdu nebezpecny podnik ze spatnym koncem.
Pracuju v techto vodach a vidim na vlastni oci bidu tretiho sveta. Zazil jsem piratsky utok na nasi lod a to dvakrat. Zazil jsem pronasledovani nasi lodi v Libyjskych vodach pobliz Misuraty neoznacenou lodi, ktere jsme se nakonec trikem zbavili. A to nekolikrat. Od te doby uz do Egypta plujeme jinudy. Uprchliky potkavam denne pri ceste do portu do prace. Je to udesna verbez (nerikam ze vsichni). Nejsem posera, ale kdyz je mijim nak se necitim v pohode. Park pred marinou v gzire, ktery byl po setmeni plny zivota a zabavy ted diky uprchlickym incidentum zeje prazdnotou.Uprchlici se siri po ostrove jak infekce a naprosto nerespektuji obycejna lidska pravidla a sveho statusu zneuzivaji, to je videt na kazdem rohu. No a nebudete verit kolik lidi z Malty se vraci domu, protoze diky uprchlikum uz ten ostrov neni co byl.
V podstate, kdo v tom bordelu nezije tek to neumi posoudit.
Vim ze zachrana zivota je cti kazdeho namornika a nejen namornika, ale pomoc uprchlickym lodim je opravdu nebezpecny podnik ze spatnym koncem.
Pracuju v techto vodach a vidim na vlastni oci bidu tretiho sveta. Zazil jsem piratsky utok na nasi lod a to dvakrat. Zazil jsem pronasledovani nasi lodi v Libyjskych vodach pobliz Misuraty neoznacenou lodi, ktere jsme se nakonec trikem zbavili. A to nekolikrat. Od te doby uz do Egypta plujeme jinudy. Uprchliky potkavam denne pri ceste do portu do prace. Je to udesna verbez (nerikam ze vsichni). Nejsem posera, ale kdyz je mijim nak se necitim v pohode. Park pred marinou v gzire, ktery byl po setmeni plny zivota a zabavy ted diky uprchlickym incidentum zeje prazdnotou.Uprchlici se siri po ostrove jak infekce a naprosto nerespektuji obycejna lidska pravidla a sveho statusu zneuzivaji, to je videt na kazdem rohu. No a nebudete verit kolik lidi z Malty se vraci domu, protoze diky uprchlikum uz ten ostrov neni co byl.
V podstate, kdo v tom bordelu nezije tek to neumi posoudit.
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Vydra: Situaci poskytnutí záchranných prostředků trosečníkům a případnou náhradu jejich hodnoty doporučujeme před vyplutím konzultovat s vaší pojišťovnou!
Co na to říkají pojišťovny?
Bylo by dobré se pana Vydry zeptat, jak by tedy byly z pohledu námořního úřadu modifikovány naše povinosti, pokud stanovisko pojišťivny bude odmítavé. Uhradí to stát vlajky?
Co na to říkají pojišťovny?
Bylo by dobré se pana Vydry zeptat, jak by tedy byly z pohledu námořního úřadu modifikovány naše povinosti, pokud stanovisko pojišťivny bude odmítavé. Uhradí to stát vlajky?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host