Myty a fakty o gumaku

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: vilma, Pepa, david

mirekk
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: pát led 19, 2018 3:03 pm
Reputace: 6

Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod mirekk » pát črc 03, 2020 8:22 pm

Priatelia, budem vychadzat z vlastnej susenosti, prispevok je pe zaciatocnikov ako som bol v dobach nedavno minulych aj sam, stary harcovnik prispevok bude povazovat za spam ale novacikovi snad pomoze pri vybere svojho prveho “ gumaku “ .

1. “Kupim si gumak s 5 konovym motorom a bude mi to stacit “ ak si rybar ktory potrebuje cln na vyvazanie tak bude, ak sa chces na clne plavit napriklad na rieke zabudni na to, kupis si napriklad 3,3 metrovy gumak das tam 5 konovy motor, pri nizkej vahe ho sam dostanes do sklzu ale motor bude na hranici moznosti, budete v clne dvaja tak na to zabudni.

2. Nemam cln kde skladovat, je to nafukovaci cln tak ho vypustim a dam do tasky, ked pojdem na vodu nafuknem a je vybavene, pri neustalom prenasani uz proste nemas chut sa s rym sr.at a radsej na vodu nejdes, cln je zbaleny a pada nanho prach.

3. Je to len gumak hodim ho na strechu auta motor dam do kufra a idem na vodu, plati to iste ako pri neustalom nafukovani a uskladnovani, proste nechce sa s tym cloveku sr.at.

4. Kupujem gumak s 5 konovym motorom, nepotrebujem papiere, vsak aj styria sa mozeme plavit sice ziadna divocina ale mozeme ist aj pomaly, zabudni na tuto myslienku hned v prvom momente, kupis slabsi motor a budes po prvej plavbe uvazovat ako nanho pridat aspon jedneho konika navyse, kupis na motor novy karbec, noo odvazna myslienka ale ver mi nepomoze to, uz sa mi jeden karburator povaluje v pivnici, upravil som 5 konovy motor na 6 koni a vysledok sa neda pocitit ked je cln nalozeny.

5. Ak si dal na rady pri kupe prveho gumaku a riadneho motora, tak pamataj na spotrebu, 12 litrova nadrz stoji fakt za hov.o, ak planujes byt na vode aspon niekolko hodin, 25 litrova nadrz alebo zasoba paliva urcite nieje na skodu.


Ked mate nejake postrehy ktore pomozu zaciatocnikom prosim doplnte ich sem, mozno to pomoze novacikovi vyhnut sa potencionalnym chybam ktore budu do bucna stat vela penazi.

Moja osobna skusenost, beries to vazne a chces chodit pravidelne na vodu, krok prvy urob si papiere na vmp, kup si riadny gumak a najvacsi motor ktory je mozne na gumak namontovat, zaregistruj si cln a zaplat poistku. Nezabudni uz vopred uvazovat o kupe privesu za auto lebo fakt trepat to na strechu auta nema zmysel a ked das motor do kufra tak si prave vycerpal moznosti aku do kufra natlacit dalsiu batozinu a to mam octaviu combi, maloktore bezne auto ma vacsi kufor ;)

Vychadzam z osobnej skusenosti a mojich myslienkovych pochodov na zaciatku, dnes mam v prvom rade preukaz VMP, 3,5 metrovy gumak, 20 konovy motor a privesny vozik za auto a konecne aj chut chodit na vodu.

Cela moha skusenost ma stala kupu aktualne zbytocneho 3,3 metroveho gumaku a 5 konoveho motora a dalsiu zvytocnu investiciu do motora, karburator ktory zdvihne vykon na 6 koni, takze zbytocna strata cca 1800 €.
Mily novacik, vyhni sa takej strate a kupuj priamo nieco co budes s radostou vyuzivat do buducna.

Akykolvek postreh skusenejsich k tomuto prispevku je vitany.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Ozzie » ned črc 05, 2020 4:05 pm

Pekne si to zhrnul.
Len si nemysli, že si na konečnom leveli :D
VMP máš, príves máš a stačí tak koncom leta, alebo na jeseň dobre vymrznúť, zmoknúť v gumáku a uvidíš ako rýchlo sa Tvoje priority zmenia.
Budeš riešiť aspoň nejakú ochranu proti vetru a zime a gumáčik sa veľmo rýchlo premení na pevnú loď s pohodlným sedením a pohodou za veterným štítom, prípadne pod kabrio strechou.
Len treba zas dobre rozmyslieť, či by kabínova lodička nebola ešte lepšia (pre pohodlie rodinky), aby sa nevyhodili peniažky zbytočne za otvorenú loď :D alebo trepem? ;)
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Husky » úte črc 07, 2020 11:05 am

Nemyslím si, že vyfukování gumáku má nějaký zásadní vliv na jeho životnost, která je cca max. 10 let. Bez ohledu na značku. Gumák je narozdíl od motoru spotřební zboží a každý si otom může myslet co chce. Není náhoda, že bazoš je plnej inzerátů na značkové gumáky kolem 10 let, které prý nebyly nikdy vyfouknuty. Tohle nikdy. Nejhorší věc na světě je smrt z vyděšení a hned na druhým místě je upadlý zrdcadlo za jízdy.
Já používám skládací gumák s překližkovou podlahou jako doplněk k obytnému autu při potulkách na Balkáně a kolem jižního pobřeží Turecka. Je to fantastická věc, kdy se dostanu na místa, kam téměř nikdo. Člun vozím vyfouknutý. Člun, podlahu a motor vozím k vodě zvlášť na vlastnoručně vyrobeném rudlu s bantamy. Někdy vezu loď už s podlahou na zrdcadlových kolečkách. Terén na břehu bývá různý, jen ne lehký.
Navíc odmítám tahat za 7,5 m autem ještě 6 m courák. To bych na Albánských cestách převeliká atrakce :o) a na pláži bych stím krámem zapad...betonových sjížďáků je na světě pohříchu málo :o)
Každá mince má rub i líc a to žádná selanka. Má to řadu úskalí a je to jeden velkej kompromis. Pro mně je zásadní poměr hmotnosti plavidla ku elementární bezpečnosti při přibřežní plavbě. To znamená člun min. 4m, 5 komor + keel, hmotnost 40+35 podlaha. Ten jsem si nechal udělat na zakázku u Rusáků, protože 4metrové 5 ti komoráky dělá, co já vím, jen jako záchranářské Zodiac nebo Bombard, ale tam je poměr ceny a užitné hodnoty někde v pr.eli...
Poměr výkonu motoru ku hmotnosti je ještě mnohem větší oříšek. Platí základní dogma: poměr výkon ku hmotnosti alespoň : 1 Hp/30 kg. Takže naprosté minimum výkonu motoru pro mé účely je 15-20 Hp. Ale hmotnost kvůli manipulaci v příbřežním terénu (svah, balvany, písek) do 40kg.
Nejlehčí 4 takt 15 Hp na trhu je, co já vím, Tohatsu . 47 kg i s náplňemi. Takže výkonově těsně v limitu, hmotnostně daleko za limitem a ještě nedůvěryhodné hliníkové stěžejní komponenty.
V úvahu připadá tedy poze dvoutakt.
S motorem byl administrativní problém. Už pár let platí v EU jakési nařízení o emisích a hlučnosti motrů rekreačních plavidel. Pro jiné malé motory (zahradní technika apod.) kterých je v Evropě mnohonásobně více, nic takového neplatí. Není tajemství, že v brusely se zdravej rozum nenosí.. No nic. Je to nařízení a přes to vlak nejede.
Úřední šiml na SPS pobočka Praha je mazaný a aby si zjednodušil práci, tak zavedl v interní směrnici plošný zákaz nových 2 t motorů pro rekreační plavidla. Nepřihlásí to. Neumí respektovat fakt, že 2takt může být vybaven systémem s přímým vstřikem a pak je mnohem ekologičtější než jakýkoli 4takt. O jiných 4 taktních aparátech vzor Parsun, Hidea ... apod. ani nemluvě. Tyto 40 let koncepčně zastaralé muzeální kousky, které nemohou splňovat jakékoli emisní normy ani náhodou, přihlásí hned a bez problémů. Tady rozum prohrává, ale mají pravomoc.
Nakonec jsem úřední barieru prorazil, motor mám legál. 36 kg, 18 Hp, 2takt-přímý vstřik, ale trvalo to rok.
Uživatelský avatar
Petrgar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: pát srp 27, 2010 2:00 am
Reputace: 3

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Petrgar » úte črc 07, 2020 1:57 pm

Co to máš za motor? Obyčejně se dělaly 2T s přímým střikem daleko silnější.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Husky » úte črc 07, 2020 8:33 pm

Záměrně jsem neuvedl značku. Nic by většině lidí neřekla.
Máš pravdu většinou se dělají střiky do 2t od cca 60 Hp výkonu. Např Johnson, ale tohle je vyjímka. Zase na zakázku, ale za normální peníze. Přes čínského agenta. Prostě upravili pokusně 18hp 2t, takže vyhovuje směrnici EU.
Bližší podrobnosti nezveřejním. Dobré kontakty nejsou veřejné, ale co tajné není: Někde v Čínské lidové republice, tuším v Hong Kongu, Bannana distrikt sídlí společnost Zhongshen. To je 4. největší výrobce malých spalovacích motorů na světě. A to včetně lodních. Tam mají původ malé motory téměř všech slovutných "západních značek".
Uživatelský avatar
Michal1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 111
Registrován: ned úno 16, 2014 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Nové Zámky

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Michal1 » stř črc 08, 2020 7:19 pm

Nosiť gumák na vozíku je o pohodlnosti. Ja som najskôr nosil na klasickom privesnom vozíku s motorom v kufri auta. Aj to bola otrava dať to na vodu. Na druhý rok som kúpil vozík pod čln. To bolo zas o niečom inom. Motor zostaval na člne, vozíkom stačilo zacuvat do vody a bolo to vybavené. Mal som honwave 4m a 20 HP motor Honda. Potom bolo ako píše Ozie. Čln som predal a teraz mám laminátovy sportyacht 5m. Je tam podstatne viac miestann než na gumaku. Teraz rozmýšľam nad trosku väčším. Zatiaľ mi však motor aj vozík stačia. Teda tiež odporúčam myslieť trochu do budúcnosti a zvažovať napríklad vozík či motor, ktorý sa bude dať použiť aj s iným člnom.
mirekk
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: pát led 19, 2018 3:03 pm
Reputace: 6

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod mirekk » stř črc 08, 2020 7:57 pm

Michal1 píše:Nosiť gumák na vozíku je o pohodlnosti. Ja som najskôr nosil na klasickom privesnom vozíku s motorom v kufri auta. Aj to bola otrava dať to na vodu. Na druhý rok som kúpil vozík pod čln. To bolo zas o niečom inom. Motor zostaval na člne, vozíkom stačilo zacuvat do vody a bolo to vybavené. Mal som honwave 4m a 20 HP motor Honda. Potom bolo ako píše Ozie. Čln som predal a teraz mám laminátovy sportyacht 5m. Je tam podstatne viac miestann než na gumaku. Teraz rozmýšľam nad trosku väčším. Zatiaľ mi však motor aj vozík stačia. Teda tiež odporúčam myslieť trochu do budúcnosti a zvažovať napríklad vozík či motor, ktorý sa bude dať použiť aj s iným člnom.


Suhlasim ze treba mysliet dopredu a idealne kupit hned vozik alebo si kupu voziku naplanovat, pravdu povediac trepat na strechu auta honwave 350 ae bolo pre mna s vypatim poslednych sil a este k tomu tahat do kufra hondu bf 20, uz len pri pomysleni na to sa mi na vodu vobec nechcelo ist a samozrejme po par hodinach na vode vsetko opat rozobrat, nalozit prist domov a opat vykladacka no pre mna otrava lebo som na to vsetko sam. Z vozikom jedna radost, bez namahy je cln hned na vode a bez namahy opat na voziku.

Vyjadrim sa hned aj k predchadzajucim prispevkom napriklad o zivotnosti clna pri neustalom skladani a nafukovani, to som neriesil lebo hned v predajni som polozil otazku skusenemu predajcovi ci vadi clnu rozkladanie a balenie, odpoved bola nasledujuca a budem ju citovat lebo sa mi vryla do pamati “ clnu to nevadi, vadi to zvacsa jeho majitelovi “ a mozem casom potvrdit ze je to cista pravda.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Husky » stř črc 08, 2020 8:07 pm

Ano vozit skládací gumák na couráku je o pohodlnosti, ale také o inteligenčním deficitu. Když už jsem smířen stím přívěsem za vozem, tak na něj naložím něco lepšího než skládací gumák. Tak jako Ty vozíš laminátku, někdo RIB nebo jinou pevnou loď. To chápu.
Proto říkám, že skládací gumák je kompromis. Nemá ideální jízdní vlastnosti a zborka mně trvá cca hodinu, rozborka půl. Není to ve vedru na písku a šutrech procházka růžovou zahradou, ale ten čas mně za to stojí.
Je docela dobrej pocit, když va západním pořeží Anatalskýho zálivu přistaneš v zátoce, kde Tě přivítá rybář, který už měsíc neviděl živou duši.
To jsou pak zážitky, který za nějakou tu marginální obtíž stoji.
mirekk
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: pát led 19, 2018 3:03 pm
Reputace: 6

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod mirekk » stř črc 08, 2020 10:00 pm

Husky píše:Ano vozit skládací gumák na couráku je o pohodlnosti, ale také o inteligenčním deficitu. Když už jsem smířen stím přívěsem za vozem, tak na něj naložím něco lepšího než skládací gumák. Tak jako Ty vozíš laminátku, někdo RIB nebo jinou pevnou loď. To chápu.
Proto říkám, že skládací gumák je kompromis. Nemá ideální jízdní vlastnosti a zborka mně trvá cca hodinu, rozborka půl. Není to ve vedru na písku a šutrech procházka růžovou zahradou, ale ten čas mně za to stojí.
Je docela dobrej pocit, když va západním pořeží Anatalskýho zálivu přistaneš v zátoce, kde Tě přivítá rybář, který už měsíc neviděl živou duši.
To jsou pak zážitky, který za nějakou tu marginální obtíž stoji.


Pozri, nejdeme si porovnavat prirodzenia kto ma vacsie a dohadovat sa o tom kto ma vacsiu pravdu, zoberem to postupne, u mna bol naprv cln kolibri 3,3 metra s 5 konovym motorom, vozenie v aute uplna pohoda. Potom som si kupil vacsi gumak s vacsim motorom a vozenie v aute alebo na streche auta, zborky, rozborky sa stali tym co ma odradlalo ist na vodu, prikupil som vozik a odvtedy chodim na vodu s radostou, rozumej tomu tak ze ja nevytiahnem cln raz do roka, dunaj mam cca 5 km od domu a maly dunaj asi 8 km takze u mna je to takmer kazdovikendova zalezitost. Samozrejme vozik som kupil na vacsi cln lebo ako cas plynie tak sa zacinaju stavat realnejsimi myslienky na nieco vacsie s pevnym dnom. Uviedol som nejaku postupnost aj v mojom prvom prispevku preto aby si mohol z mojej skusenosti zobrat ponaucenie kazdy kto zvazuje kupu svojho prveho gumaku, preto ak nemas nic k teme iba mletie o tom ze vozik je na gumak na h...o zdrz sa prosim zbytocneho spamovania. Dakujem za pochopenie.
Uživatelský avatar
Michal1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 111
Registrován: ned úno 16, 2014 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Nové Zámky

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Michal1 » stř črc 08, 2020 10:33 pm

To Husky
S tým intleligencnym deficitom je to trochu silné.
Nie každý má auto 7,5m, nie každý hneď si kúpi drahy čln. Každý z nás má vlastné predstavy, vlastne finančné prostriedky ako aj vlastnú rodinu.
Chápem že pre teba je vozík zbytočný keď ideš autom kam sa ti zmestí čln a ideš na miesta kde by si vozík nepoužil pre zlý terén. Ja som začínal so 4m gumákom. Ak by som ho do auta napchal, nenapcham tam rodinu. Mám dve malé deti, a nie som si isty ako by som skladal hodinu čln, či už na slnku alebo v záplave komárov.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Husky » čtv črc 09, 2020 8:57 am

Dobrá. Měním tedy výraz "Inteligenční deficit" na výraz "Jiný světonázor" ;)
Nechceme se tady jistě hádat. Jen si vyměňujene zkušenosti a názory, které ale mohou být zcela odlišné.
Je to podle vkusu každého soudruha. :D
V tom máš pravdu.
Ale pravdu nemáš s těmi financemi. :(
Gumák je relativně nákladná záležitost. Příkl.: Nová sestava- 4 m Bush+ 20 HP Honda , Evinrude... cca 120 000,- apořád je to jen nepevný gumák. Poměr užitné hodnoty a ceny je někde v prd.li. Na tom se asi shodnem.
Když už taháš courák, tak za podobný peníze kupíš bazarovou laminátku. Pevnou a pohodlnou loď a se silnějším motorem než snese gumák. Pak seš úplně někde jinde...
Té jeté laminátce většinou nic není a kdyř tak praskliny poznáš. Zato kupovat bazarový gumák je riziko upadlého zrdcadla. PVC sice vydrží věky, ale spoje (i tzv vařené) stárnou.

jen namátkou(není to reklama)
https://www.sbazar.cz/Ztuh34/detail/279 ... -stk-oboje
Uživatelský avatar
Michal1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 111
Registrován: ned úno 16, 2014 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Nové Zámky

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Michal1 » čtv črc 09, 2020 10:22 am

Ahoj. Ani ja sa nechcem hádať. tú zostavu som kúpil vtedy za cca 3200eur s kopou príslušenstva. Vesty laná elektrická pumpa,stojan príprava na diaľkové riadenie atď. Pričom motor bol cca 7 ročný a gumak cca5 rocny. V tom čase som nemohol investovať viac. Čiže podľa mňa dobrá kúpa (pred 4 rokmi). Také lode ako ukazuje nie sú práve často v ponuke. Je tiež podozrivé že tam nie je viac fotiek, popis člnu a motora a ich vek. Tiež je pre mňa podozrive. Nová farba pred predajom. (Predajcu nepoznám nechcem sa ho dotknúť). Tvrdím že treba byť opatrný, kupovať len to čo si viem dovoliť a samozrejme dôsledne zvážiť aký čln potrebujem ako ho budem využívať, ako často. Niekomu bude stačiť gumak, niekomu laminatka, niekomu kajutovka. Potreby a názory sa vyvíjajú.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Husky » čtv črc 09, 2020 11:08 am

Jasně můžeš si naběhnout i při koupi laminátky.
Lodě bych se až tak nebál, ale do motoru nevidíš a při obligátní zkoušce v sudu se nemusí vady objevit.
Riziko je vždy a to i když kupuješ novou věc :|

Ano potřeby a názory se vyvýjejí. Tahle naše, jak bych to nzval "námořnická zájmová činnost" no jachting to není, je návyková záležitost. Já si sice gumák hodlám ponechat jako doplněk obytky, ale už delší dobu pošilhávám na NL servrech po klasický holandský kanálovce. S tím se nechá po řekách, jezerech a kanálech projet skoro celá Evropa...takovej Dunaj u Železných Vrat :good:

Jenom chci říct, že koupě staršího gumáku není jen riziko, ale v případě desetiletýho krámu přímo hazard.
Vím o čem mluvím. Moje první loď byl 10 let starý gumák, 330 Yuki+5 ka parsun. To asi nebyla žádná top věc ani jako nový. Motor se zdál v pohodě. Jel asi tak přiměřeně deklarovanýmu výkonu. Horší to bylo se samotným gumákem. Koupil jsem to proto, že jsem o tom neměl ani ponětí a chtěl jsem ušetřit. Jak se ukázalo "na pravém místě" :(
První plavba na Orlíku v pohodě. Podruhé taky v pohodě, ale plavba se změnila v horor, když se za jízdy ve vlnách začalo odlepovat zrdcadlo :( Myslím,že jsem si i ucvrnkl do trikotu :D
Proto tvrdím a opakuju JETÝ GUMÁK NIKDY!
Naposledy upravil(a) Husky dne čtv črc 09, 2020 11:27 am, celkem upraveno 1 x.
pan.fotograf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 316
Registrován: úte črc 18, 2017 10:32 pm
Reputace: 9
Bydliště: Dobříš

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod pan.fotograf » čtv črc 09, 2020 11:25 am

Chlapi, toto fórum je o různosti názorů a o sdělování zkušeností. Nikdo nemá patent na rozum !

Pro někoho je koupě bazarového gumáku sebevražda, pro někoho je to naplnění snu a nebo jen kompromis z hlediska financí.
Někdo je skromnější a klidně si ten gumák během hodinky u vody nafoukne a nastrojí, protože to bere jako součást projektu. Někdo se s tím nechce crcat a přitáhne to na vleku.
Někdo chce jezdit ve skluzu ve 4 lidech, jinému stačí na bubláka se kochat...
Voda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: pon srp 07, 2017 4:58 pm
Reputace: 14

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Voda » čtv črc 09, 2020 12:14 pm

Jen bych podotknul, že například po přehradě Liptovská Mara většinou běhá těch nafukovaček, trochu víc než ostatních lodí. To o něčem vypovídá. A co se týká přípravy na plavbu, mám dojem, že na jeden na břehu nafouknutý člun je asi tak 8 možná i 10 člunů přepravených na střeše anebo na vozíku. Přičemž vozíky většinou nejsou speciály, ale běžné náklaďáčky, které mají na bočnicích opřený dřevěný rám a na něm nafukovačku. Já na tom nevidím nic zlého, určitě je to fajn. A je to taky otázka kompromisu a především volného oběživa. Jak to máte na jiných přehradách.
Uživatelský avatar
PEPO
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
Reputace: 13
Bydliště: Furt pri vode

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod PEPO » čtv črc 09, 2020 12:46 pm

Husky píše:Jasně můžeš si naběhnout i při koupi laminátky.
Lodě bych se až tak nebál, ale do motoru nevidíš a při obligátní zkoušce v sudu se nemusí vady objevit.
Riziko je vždy a to i když kupuješ novou věc :|

Ano potřeby a názory se vyvýjejí. Tahle naše, jak bych to nzval "námořnická zájmová činnost" no jachting to není, je návyková záležitost. Já si sice gumák hodlám ponechat jako doplněk obytky, ale už delší dobu pošilhávám na NL servrech po klasický holandský kanálovce. S tím se nechá po řekách, jezerech a kanálech projet skoro celá Evropa...takovej Dunaj u Železných Vrat :good:

Jenom chci říct, že koupě staršího gumáku není jen riziko, ale v případě desetiletýho krámu přímo hazard.
Vím o čem mluvím. Moje první loď byl 10 let starý gumák, 330 Yuki+5 ka parsun. To asi nebyla žádná top věc ani jako nový. Motor se zdál v pohodě. Jel asi tak přiměřeně deklarovanýmu výkonu. Horší to bylo se samotným gumákem. Koupil jsem to proto, že jsem o tom neměl ani ponětí a chtěl jsem ušetřit. Jak se ukázalo "na pravém místě" :(
První plavba na Orlíku v pohodě. Podruhé taky v pohodě, ale plavba se změnila v horor, když se za jízdy ve vlnách začalo odlepovat zrdcadlo :( Myslím,že jsem si i ucvrnkl do trikotu :D
Proto tvrdím a opakuju JETÝ GUMÁK NIKDY!

Ale kto je aspon trochu zručný, tak si vie gumák aj opraviť...A pokial nie je dopraskaný povrch že fučí cez plátno, tak sa ešte dá nejako zreparovať...Ja mám napríklad dva gumáky a dva laminátové...A každý má svoje využitie.A motory mám aj elektro a aj spalováky....
Uživatelský avatar
Zahajskej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: stř zář 15, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Zahájí, okr.Mělník

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Zahajskej » čtv črc 09, 2020 2:50 pm

Celé je to o tom, co kdo chce. Chtěl jsem člun, pořídil jsem si ho. První měl bez pěti cenťáků tři metry a 5HP motor. Pojezdil, zjistil, že je to málo a šel do světa. Poté 330cm a 15HP. U toho jsem zůstal. Proč? Musí se to vejít do auta. Musí to jít někam uskladnit. Motor do garáže, člun pod postel. Proto gumák. Laminátka, nebo alespoň RIB by se mi líbilo, ale musí se to také někde skladovat, všude není sešup pro lafetu, cesta do HR díky tomu zhltne nějaké to oběživo navíc, lafeta taky něco stojí, je to další starost s technickou a takhle můžu pokračovat. Takže když to dám vše na misky vah, mám to co mám. A sestavit/složit to několikrát do roka u vody? Prostě to k tomu patří.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod ferdas » čtv črc 09, 2020 5:34 pm

Vzpomínám si, že jsem jednou po příjezdu do HR připravoval Zooma na vodu. Fakt je, že člověk nechvátá. Všechno jsem si připravil a otevřel si k tomu pivo. No a koukal na to jeden Slovák, prý fascinovaný tím, jak si to užívám. No ale měl vlastně pravdu..
Voda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: pon srp 07, 2017 4:58 pm
Reputace: 14

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Voda » čtv črc 09, 2020 7:13 pm

Přesně. Při Přípravě gumáka někde na břehu se téměř vždy vyskytuje hejno čumilů, no čumilů, co mají sakra dělat, když se jim ,,zábava,, přinese až pod nos a jinou v podstatě zrovna nemají. Ale lepší je hejno čumilů než kecalů a rádoby rádců. Někteří lidé právě tuto fázi těžce nemusí. Ale má to svoje kouzlo. S manželkou jsme se sehráli tak, že každý ví co má nést, dělat a v jakém pořadí. Čas přípravy člunu jsme hravě zkrátili na polovinu.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Husky » čtv črc 09, 2020 7:44 pm

PEPO píše:
Husky píše:Jasně můžeš si naběhnout i při koupi laminátky.
Lodě bych se až tak nebál, ale do motoru nevidíš a při obligátní zkoušce v sudu se nemusí vady objevit.
Riziko je vždy a to i když kupuješ novou věc :|

Ano potřeby a názory se vyvýjejí. Tahle naše, jak bych to nzval "námořnická zájmová činnost" no jachting to není, je návyková záležitost. Já si sice gumák hodlám ponechat jako doplněk obytky, ale už delší dobu pošilhávám na NL servrech po klasický holandský kanálovce. S tím se nechá po řekách, jezerech a kanálech projet skoro celá Evropa...takovej Dunaj u Železných Vrat :good:

Jenom chci říct, že koupě staršího gumáku není jen riziko, ale v případě desetiletýho krámu přímo hazard.
Vím o čem mluvím. Moje první loď byl 10 let starý gumák, 330 Yuki+5 ka parsun. To asi nebyla žádná top věc ani jako nový. Motor se zdál v pohodě. Jel asi tak přiměřeně deklarovanýmu výkonu. Horší to bylo se samotným gumákem. Koupil jsem to proto, že jsem o tom neměl ani ponětí a chtěl jsem ušetřit. Jak se ukázalo "na pravém místě" :(
První plavba na Orlíku v pohodě. Podruhé taky v pohodě, ale plavba se změnila v horor, když se za jízdy ve vlnách začalo odlepovat zrdcadlo :( Myslím,že jsem si i ucvrnkl do trikotu :D
Proto tvrdím a opakuju JETÝ GUMÁK NIKDY!

Ale kto je aspon trochu zručný, tak si vie gumák aj opraviť...A pokial nie je dopraskaný povrch že fučí cez plátno, tak sa ešte dá nejako zreparovať...Ja mám napríklad dva gumáky a dva laminátové...A každý má svoje využitie.A motory mám aj elektro a aj spalováky....


Viem si také gumak polatať, ale nedělám to. :D
Polataný děsaťročny gumák můžeš použít tak nejvýše na zavážku jseš- li rybář. Nejseš -li pak použij jako obsah kontejneru na tříděný odpad. V zájmu vlastní bezpečnosti.
Ostatní použití a to zejména na moři je hazard na své osobě , to vem čert, ale když máš posádku navíc vlastní rodinu.... :hmm:
no dělej si co chceš...
."Co je mně do nějakýho Novýho Zélandu"
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Husky » čtv črc 09, 2020 8:03 pm

Voda píše:Přesně. Při Přípravě gumáka někde na břehu se téměř vždy vyskytuje hejno čumilů, no čumilů, co mají sakra dělat, když se jim ,,zábava,, přinese až pod nos a jinou v podstatě zrovna nemají. Ale lepší je hejno čumilů než kecalů a rádoby rádců. Někteří lidé právě tuto fázi těžce nemusí. Ale má to svoje kouzlo. S manželkou jsme se sehráli tak, že každý ví co má nést, dělat a v jakém pořadí. Čas přípravy člunu jsme hravě zkrátili na polovinu.


To máš kliku, že je ta Tvoja roba silná a manuálně zručná. :good: To o tá své nemože říct každý...
S těmi čumily mám stejný pocity. Co si pamatuju, tak nejvíc kybiců se sešlo na břehu jezera Koycegis v jižním Turecku. Pak jsem pochopil, že nechtějí jen radit, ale i pomoci. Tak to byla první zborka plavidla, kdy mně pomáhala parta Turků. Vytáh jsem pak karton plzně a při něm jsme rukama nohama a swahilskou angličtinou zhodnotili situaci a já během "diskuze" pochopil, že jezero Koycegis je už od 80. let přísnou rezervací a plavba jiných než komerčních plavidel s rusáky je zakázána. Posílen několika plzínky jsem za všeobecného obdivu nahodil motor a vyplul s člunem plným Turků udělat kolečko slávy. Byl jsem asi prvním Čechem, který brázdil vody jezera ve vlastní lodi. Pánbůh vysoko, jandarma daleko, myslel jsem, ale přesto jsem brzy přistál a za pomoci tureckých kámošů provedl bleskově rozborku a plavidlo jsme ukryli v karavanu. Jen se tak stalo, tak projela kolem hlídka říční jandarmy na schnelbotu a neměla naštěstí důvod k zásahu.
dany01
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 13
Registrován: úte črc 14, 2020 8:22 pm
Reputace: 3

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod dany01 » úte črc 14, 2020 8:49 pm

ja som šiel cestou preskočenia pokusov na sebe - čln s 5 PS, bez papierov, postupny predaj-kupa iných. Kolega si tým prešiel 5 PS, 10 PS, skončil na 30 PS a HONway 40. korektne mi poradili aj v predajni, ked som im popísal moju predstavu o člne , počte ludi doma, využitia.Riešil som to dlhšie - kvôli financiam čo som bol ochotný do toho dať, ale nakoniec-aj za cenu hlbšieho zaťatia sekery mam novú zostavu čln 360 s ALU podlahou + 20 PS motor, k tomu Lodičák, vymyslenie, urobenie nosiča-rámu na člna,motor na klasický príves, atd.
Je pravdou že za 10 ročné gumaky pytajú skoro ako za nové, motory 10 a viac ročné za cenu blízku nového.
Moja skusenosť bola -napr. 12 ročná Honwave 35 pytal panko 800 e, novy som vedel za 1100 e, a kupil som Kolibri za 810 e, motor bola dalšia specialita - 18 ročná Honda 20 PS za 2000 e, 13 ročný Suzuki 2200 a pod. nový som kupil za 2800. No katastrofa a to ešte nevidíte do neho ako bol užívaný.
Gumak je ako bolo povedané spotrebný materiál, motor by pri bežnom užívaní mal prežiť nasobky životnosti gumaka.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 407
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 84
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod vojtaharok » úte črc 14, 2020 10:55 pm

Ahojte!
Já jen přemýšlím, proč je vlastně třeba mít silný motor a plout ve skluzu... Sbalím se, dvě hodiny jedu k jezeru, tam spouštím loď, 10 minut pluju na druhou stranu jezera, 10 minut zpátky, vytahuju loď, pak jedu dvě hodiny domů, čistím, suším a ukládám loď a motor?
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Ozzie » stř črc 15, 2020 7:36 am

Vojtaharok :D V sklze sa jazdí preto, aby sme prekonali napr prúd Dunaja. Keby sa tam jazdilo s gumákom vo výtlaku, tak nikdy nikam nedôjdeš.
Na rybníku to je ako hovoríš.
Uživatelský avatar
Zahajskej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: stř zář 15, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Zahájí, okr.Mělník

Re: Myty a fakty o gumaku

Příspěvekod Zahajskej » stř črc 15, 2020 8:49 am

A na moři jakbysmet. To, co jsem jel s 5HP motorem půl hodiny i více na plnej céres, jsem s 15HP zvládnul za 10 minut na půl plynu. Ono nejde o to někam dojet, to se dá dobrmlat s čímkoliv, ale pak cesta zpět, pokud se třeba kvůli počasí potřebuješ dostat co nejrychleji domů. Dále pak překonávat vlny a protivítr. 5HP jsem si prošel, kolikrát to proti větru a vlnám jen míchalo vodu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host