Chystám sa na svoj prvý gumák :)

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
brano_co
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: čtv úno 24, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Chystám sa na svoj prvý gumák :)

Příspěvekod brano_co » čtv úno 24, 2011 2:57 pm

Ahojte,

Pár dní dozadu som sa doklial na toto fórum, kde už som našiel veľa užitočných informácii, nakoľko chodím aj na iné fóra a viem ako to tam chodí (na jednom UK fóre som bol istý čas aj top spammer s viac ako 21,000 príspevkami) teda viem že v prvom rade treba hľadať a čítať všetko než človek založí nejakú ďalšiu “zbytočnú” tému :)

Takže v prvom rade by som sa chcel pozdraviť a vopred poďakovať za všetky užitočné rady.

Nejaké ten piatok už špekulujem nad kúpou nafukovacieho člna s motorom, chcem niečo do 3 metrov a 5 koní, nakoľko v lete chodím aj s partiou do Chorvátska každý rok a sedieť stále len na jednom mieste a piť stále len pivo už nie je také akčné (mimo to že sa ideme sem tam previesť na skútri, tobe, a ďalšie iné ,...), pred pár rokmi keď som bol ešte menší a ešte žíl môj otec, ktorý mal aj námorný preukaz a VMP, mali sme pár krát aj požičaný veľký motorový čln s malou kajutou ktorým sme pobehali nejaké tie miesta po okolí.

Jeden z dôvodov prečo aj chcem malý čln v tejto veľkosti je 1) cena – budem to využívať 2x do roka a možno to vytiahnem sem tam u nás v okolí (ale počítam že tiež tak možno 2-3 do roka) na nejaké jazero alebo rieku (viem musím si najprv zistiť kde s tým môžem vôbec jazdiť), takže sa mi nechce investovať do niečoho väčšieho napr. 15 hp za 2x toľko peňazí ako stojí 5hp motor (chcem len nový) , tak ako aj drahší väčší čln, 2) potrebujem to napchať do jedného alebo druhého auta, či už do Golfu alebo Meganu coupe, takže keď som študoval rozmery zbaleného člna s motorom, pri sklopených sedadlách by to nemal byť problém.

Týmto by som chcel ešte raz poprosiť, včera som to tu v noci študoval do rána do druhej, ale aj tak sa tu bijú názory, že ak má čln menej ako 3 metre a menej ako 5 koní ani v HR nepotrebujem žiadny preukaz vodcu plavidla, ani žiadnu registráciu, etc… čo by mi v podstate veľmi vyhovovalo. Ale čítal som tu aj par príspevkov kde ľudia tvrdili že treba VMP +C, takže som z toho dosť dopletený, už som aj písal majl do ACI Marine v HR, či mi vedia v tomto kompetentne poradiť ako to vlastne je (čakám na odpoveď), tak ako som aj na fóre našiel kontakt na Harbor Master’s Office, kde sú však len telefónne čísla a žiaden email (asi tam skúsim zavolať a budem dúfať že telefón dvihne niekto kto hovorí plynule AJ,. I keď radšej by som mal túto info na papieri), ani cez Google som v tomto nemal veľa šťastia, tak som sa aj dočítal že majl ktorý je niekde na webe, tam nikto nekontroluje, tak len dúfam že z ACI budú taký ochotný a pošlú mi viac info, alebo mi tu niekto napíše posledne aktuálne info ako to vlastne je.

Čo sa týka výberu motora pre čln, v tom mám jasno, bude to Honda BF 5, len však dosť tápam v tom čo kúpiť za čln aby bol čo najskladnejší ale zároveň na vode čo najlepšie ovládateľný, z toho čo som sa tu dočítal, by to malo byt niečo s pevným dnom – či už drevo alebo hliník a s nafukovacím kýlom. Čo sa týka dĺžky, chcem aby to bolo v „limite“ teda max 3 metre, ak by náhodou aj niekde niečo, nedaj bože, viem že ma nemôžu do***** za to že to ma 3,1 metra, aj keď som tu čítal že aj tento rozmer by mal byt v HR v „OK“, v celku sa mi pozdáva Honda Marine HonWave (i keď ten tvar špice nie je úplne podľa mojich predstav) pozeral som aj značku Zodiac, lebo to by mala byt kvalita čo som počul, ale nenašiel som nič na hranici 3 metov, len 2,6; 2,85, len tam nie je drevená podlaha alebo potom 3+ :( , potom Rapid HD 290 wood (keď ma niekto s touto značkou skúsenosť dajte mi prosím vedieť) ešte som zabudol napísať, už som tu čítal komentáre že je lepšia širšia špička lode (podkova), aby sa tam vošlo viac veci, čo je ale prípad ktorý ja osobne vôbec neriešim, nakoľko toto budem brat len ako zábavku na voľný čas, občas sa niekam ísť previesť s partiou, takže či tam dám väčšiu alebo menšiu tašku je pre mňa nepodstatné, skôr mi ide o to aby to bola „láska na prvý pohľad“ jednoducho čln ktorý sa mi bude páčiť, ale samozrejme aj aby bol kvalitný a dobre fungoval. Páči sa mi aj možnosť keď sú na „palube“ dve nezávislé lavičky, či sa mi bude z tej druhej aj dobre šoférovať to zatiaľ neviem, ale radšej kúpim čln s tým a potom to tak keď tak nenamontujem ako keby mi to tam malo potom chýbať, preto ma ešte zaujal aj čln ktorý sa tu tiež rozoberal Bush K - 300 R, niečo čo sa mi pozdáva ďalej je: Grand C300; Sail 300; ak mate niekto ešte nejakú nápovedu čo by sa mohlo tomuto podobať, budem rad za každú radu.

Tak isto som sa tu dočítal o tom aké je výhodné kúpiť, resp. nechať si čln poslať z Poľska resp. niečo o výpredaji v Nemcku.

S pozdravom Braňo
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv úno 24, 2011 3:11 pm

Nechci se opakovat....
Nasměruji tě na doklady: http://jachting.info/modules.php?name=F ... pic&t=2995 a to platí.
Uživatelský avatar
brano_co
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: čtv úno 24, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brano_co » čtv úno 24, 2011 3:46 pm

Libor píše:Nechci se opakovat....
Nasměruji tě na doklady: http://jachting.info/modules.php?name=F ... pic&t=2995 a to platí.


:thmbup:

tak to vyzerá že predsa len sa budem musieť učiť na ďalší preukaz do zbierky...
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv úno 24, 2011 7:53 pm

V HR je předepsán VMP již od délky 2,5m i s motorem do 5Kw. Ovšem nikdy jsem neviděl ani neslyšel za 18let co tam jezdím, že by s tak malým člunem někoho
kontrolovali. Viněta musí být od 3m, nebo i menší s motorem přez 5kw. Proto mám člun Suzumar Al 290 s motorem Suzuki 6HP. Ta Honda 5ka není zrovna (na rozdíl
od jiných) již žádný zázrak. Lépe vypadají nové Yamahy a Suzuki. Teď mají v DE a A ještě zimní slevy, někde i výprodeje člunů a motorů starších ročníků a při koupi
kompletu bývá další sleva. Tak to chce pospíšit. U člunů sleduj na kolik se fouká kýlový válec (lépe více t.j. 350mbar) aby podlaha byla tvrdá. Lépe to jezdí. Ta zadní
lavička tam spíše překáží. Podlaha je lepší hliníková. Ta z překližky se při častějším skládání a rozebírání oštípá. Pokud člun neleží celé léto na slunci, tak je jedno
jestli z PVC. Jinak se o různých člunech tady píše dosti.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » pát úno 25, 2011 8:44 am

Ahoj Braňo, vítaj na fóre a vítaj medzi gumkáčmi. Moja prvá loď bola Honda T30 (297 cm, v HR bez vignety) a motor HONDA BF 5.
Všetko som kupoval jazdené v Maďarsku. Kvôli slabému Forintu bola velmi dobrá cena. Čln solidnej kvality, pre 3 osoby v pohode. Motor trošku hlučný, za studena dosť dymil, ale bolo to v pohode. samozrejme na mori pomalé, ale vždy sme došli na pekné miestá. POZOR! V chorvatsku na každý motorový čln potrebuješ VMP a Slovenský neuznávajú. To znamená, že si musíš urobiť tam u nich. Nie je to vôbec problém, rozoberáme to na fóre legislatíva a pod.
URL=http://img215.imageshack.us/i/dsc04012d.jpg/]Obrázek[/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us
Doma som čln používal na Malom Dunaji, rýchlosť proti prúdu cca 9 km/hod, spotreba cca 1-1,5 l. Po roku som čln predal, teraz mám Zodiac 340 cadet solid a k tomu Suzuki 15DF. Nebudem o ňom písať, lebo si spomenul, že chceš 5HP.
Nechcem tu robiť reklamu, ale podľa skúseností, ja by som kúpil čln SUZUMAR 290 a motor SUZUKI 6HP, ktorý je identický s 5HP a niektorí predajcovia Ti dajú certifikát, že ten motor je priškrtený na 5HP. Tú "plombu" potom vybereš a máš silnejší motor. V tejto triede sa zíde každý koník! Neviem ako si na tom s peniažkami, ale keby si chcel dobrý motor, tak napr sa dá kúpiť SUZUKI 8HP v úprave na 5HP!!!. Taký agregát už Ti vie urobiť radosť. Veľmi dobré ceny má nemecký predajca boote-wohler. Popozeraj aj medzi jazdenkami, lebo nie je vylúčené, že o rok budeš predávať. Mnoho zdaru pri výbere!!!
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » pát úno 25, 2011 8:47 am

Ešte niečo, budúcí weekend je v Tullnu (A) výstava lodí. Skvelá príležitosť na rozhodovanie, ja idem sobotu.
Uživatelský avatar
brano_co
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: čtv úno 24, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brano_co » pát úno 25, 2011 9:22 am

tataS: je síce fajn že ty si nevidel že by tam niekoho kontrolovali, len nerád by som bol ten 1 v tvojej 19 ročnej histórii o kom by si niečo také počul (a platiť pokutu až do 10,000 kuna sa mi tiež nechce, ako skôr to že potom môžem čln rovno odstaviť), čo sa týka toho motoru, myslel som že je to dobrá voľba, ale ak je aj niečo lepšie, nechám si poradiť, predsa len som si myslel že Honda je zaručená kvalita, ale keď je to starší motor (všimol som si že už sa predáva nejaký piatok) predsa len si to asi len nechám prejsť hlavou :) ďakujem za všetky rady, áno čítal som tu aj nejaké témy kde sa rozoberali aj iné/ rôzne gumáky, takže idem asi čítať ďalej :)

Ozzie: presne aj takú komibanáciu ako si mal ty som zvažoval aj ja, ináč čo sa týka toho preukazu, zas som sa nad tým trocha zamýšľal, a už keby som si predsa len musel nejaký ten preukaz robiť, asi si rovno urobím námorný preukaz u nás na Slovensku, už som mal debatu aj s kamarátmi pred časom, že by sme si na leto prenajali na týždeň nejakú motorovú jachtu v Chorvátsku pre 4-6 ľudí, a obehli toho viac, takže by som nakoniec zabil 2 muchy jednou ranou. To čo tu ináč píšeš o možnosti kúpiť silnejší motor a dostať k nemu papier že je pribrzdení, je tiež veľmi zaujímavá informácia, ja len potrebujem niečo čo v pohode sám naložím do auta a nebude to veľké jak ..... :) keď to bude aj niečo drahšie, ale silnejšie, nebude mi to robiť problém.

pozeral som ten SUZUMAR 290, tiež vyzerá fajn :)

Je toto ono? http://www.boot-tulln.at/de/besucher/Vo ... glisch.php
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » pát úno 25, 2011 10:58 am

Ano písal som o tej výstave. Vlani sme tam boli, bol som prekvapený čo všetko tam bolo. My sme si tam vybrali náš gumák Zodiac 340 cadet, ktorý som potom objednal z Mníchova, lebo tam bol najlacnejší. Čo sa týka všeliakých noname člnov, môžu tam byť problémy s kvalitou a "jazdnými" vlastnosťami. Keď už investuješ, tak do značkového. Cenový rozdiel nieje závratný a lepšie sa potom predáva. Čo sa 5 HP motorov týka, ja by som vyberal asi v tomto poradí: Suzuki, Yamaha, Mercury, Honda, Tohatsu, Selva, Parsun. Tie nové yamahy sú velmi dobré, ale nemôžu byť na prvom mieste, lebo ich vyrába suzuki. Suzuki má najvyššiu kubatúru 138 cm3, proti Honde 127 cm3. Váhovo sú približne rovnako, cca 28 kg. Ešte by som spomenul motor Selva Piranha 9,9 HP, ktorý sa predáva tiež vo verzii 5HP. Stojí cca 1500 EURO a váží len 30 kg. na zahraničných fórach, ale ten motor veľmi nevychvalujú. je vraj dosť "drsný" a mávajú problémy aj so zapalovaním za tepla. Priškrtené motory ponúka Suzuki, 8HP na HP cca 2400 EURO a Yamaha, 8HP na 5HP za cca 2200 EUR tieto motory vážia cca 38-39 kg, čo ešte zdravý chlap zvládne. Ale je tu už dvojnásobná cena voči 5HP čo je už na zváženie. Teraz som pozeral na nete Wohler ponúka napr. Mercury 5HP za 1.099.- EURO.
Uživatelský avatar
brano_co
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: čtv úno 24, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brano_co » pát úno 25, 2011 12:35 pm

Tiež zástavám názor, že radšej uprednostním kvalitu pred cenou, samozrejme v normálnych medziach. Ak je rozdiel normálny (na môj vkus) určite si radšej priplatím a zoberiem niečo kvalitné a značkové, a to z dôvodu ktoré si spomenul. Ďakujem za všetky informácie. Vyzerá že na tu výstavu skočím pozrieť aj ja.
Uživatelský avatar
maximilian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod maximilian » pát úno 25, 2011 12:59 pm

V niektorých z predchádzajúcich príspevkov nie sú úplne presné informácie.
Takže: Na plavbu v chorvátskych morských pobrežných vodách treba mať preukaz oprávňujúci riadiť čln s motorovým pohonom aj o minimálnom výkone. V Chorvátsko je to oprávnenie aspoň na "voditelja brodice kat. A", v ČR tomu zodpovedá medzinárodný preukaz "vodcu rekreačného plavidla", v ktorom je vyznačenie C, t. j. coastal. Vzor takéhoto českého preukazu je tu. Na SPS sa na to vykonáva špeciálna skúška. Najprv sa však musí získať oprávnenie, resp. urobiť skúška na VMP, t. j. vnútrozemské vody, hoci pre čln do 1 t užitkovej hmotnosti s výkonom motora do 4 kW netreba na vnútrozemské vody VMP. Na Slovensku zatiaľ nie je možné si oprávnenie na VMP rozšíriť na pobrežnú morskú plavbu.
V Chorvátsku pre člny s dĺžkou 3 m a viac alebo výkonom motora 5 kW a viac si treba na kapitanáte zakúpiť vignetu.
Prípadne poznámky typu "aj tak to nikto nekontroluje" nič nemenia na vyššie uvedených faktoch.
Uživatelský avatar
gryzlof
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod gryzlof » úte bře 01, 2011 11:43 am

ahojte. tiez by som potreboval poradit. chcem kupit uplne najmensi spalovaci stvortakt motor, teda pravdepodobne hondu bf 2,3 a spekulujem aky typ clna by bol pre tento motor najvhodnejsi. moj rozpocet je sakramentsky obmedzeny takze nad silnejsim motorom vobec neuvazujem lebo nemozem :-) aj ked tu kazdemu radite, ze treba aspon taky motor a taky cln a tak. potrebujem cln s motorom len na dovolenkovanie s frajerkou, na nejake poprdkavanie popri pobrezi. vlani som mal na dovolenke len "igelitak" s veslami ale ked som vesloval v trochu vacsich vlnach nejake 3 km mal som dost :-)
chcel by som sa opytat ktory typ clna by bol vhodnejsi pre taky maly motor. ci tento: http://www.kolibriboats.com/english/row ... ct_eng.php alebo skor tento: http://www.kolibriboats.com/english/mot ... 80_eng.php teda s pevnym zrkadlom. S ktorym z tychto clnov by som dosiahol vacsiu rychlost, aj ked viem ze tie hodnoty su urcite zanedbatelne :-)
Dalej by som sa chcel opytat aku priblizne rychlost dokazem s takym malym motorom vyvinut, teda asi ako daleko by som sa nim vedel dostat. ci by som vedel na nom za nejaku hodinku dve uprdkat nejakych desat kilometrov :-)
Chlapi a ked uz mam mozno hlupe otazky a viem ze sa to sem ani nehodi ale moze mi niekto vysvetlit co vlastne znamena dostat cln do sklzu? :-) nejako som to nevedel nikde najst :-)
budem vam vdacny za kazdu odpoved :-)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » úte bře 01, 2011 3:32 pm

gryzlof píše:...Chlapi a ked uz mam mozno hlupe otazky a viem ze sa to sem ani nehodi ale moze mi niekto vysvetlit co vlastne znamena dostat cln do sklzu? :-) nejako som to nevedel nikde najst :-)
budem vam vdacny za kazdu odpoved :-)

Dostat se na člunu do skluzu je situace, kdy Ti po prudkém přidání plynu ujedou nohy a Ty si sedneš na zadek. To se Ti ale s malým motorečkem a na nafukovacím člunu délky 2,5m nemůže stát. Takže bez obav, skluz určitě nezažiješ. ;)
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » úte bře 01, 2011 4:03 pm

Vítaj an fóre. Stých dvoch možností samozrejme si vyber ten druhý čln KM280. čo sa týka motorov tak samozrajme tá 2,3 HP je strašne málo. ten motor sa používa na bajbóty, presun loď - krčma. Ja by som kúpil niečo jazdené 5HP. 2,5 HP nové motory predávajú od 750.- EURO a za tú sumu dostaneš 5 koňový motor v slušnom stave. Neunáhli to, do leta máš ešte času dosť.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte bře 01, 2011 5:25 pm

Na výtlačnú plavbu je lepšia ta prvá varianta K 280 CT, pretože trup kladie vo vode menší odpor ako varianta so zrkadlom, /to je ta druhá/. Ovál má večší vnútorný priestor ako podkova /zrkadlo/. Aj 2,5 HP motor sa dá kúpiť z druhej ruky, suzuky 4takt je najlahší motor na trhu, ale ešte lacnejšie sa dá kúpiť dvojtakt, radosť ti spraví rovnakú. Na to aby si sa plýžil popri brehu ti to bude stačiť, ak sa moc rozfúka, tak zatáboríš :). Čím menej zainvestuješ, tým menšiu budeš mať stratu keď to budeš predávať.
Sklz je keď sa čln po prudkom pridaní plynu zdvihne na hladinu a naberie rýchlosť asi 20 km /hod , vtedy bude po vode kĺzať, dostane sa do sklzu. Inak jazdí vo výtlačnej plavbe, vtedy je rýchlosť pri tak malom člne asi 5-6 km/hod. Pri jazde na 2,8 m člne, s 5 HP motorom, dvaja dospelý a nejaké veci moc zo sklzom počítať nemôžeš, teda vôbec nie. Preto si myslím že ta prvá varianta je lepšia.

Na to prtkanie popri pobreží je to dostačujúce, dajú sa spraviť plavby aj 10 km v pohode, ale treba dať pozor na počasie. Pri rýchlosti vetra 30 km/hod už budeš mať s tak malým motorom problém sa plaviť proti vetru. Aj 5 HP už bude mať problém.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » úte bře 01, 2011 8:38 pm

Na slabé motory je dobrý aj takýto čln:


Obrázek
Sú ale dosť drahé

Nepíšeš kam chceš ísť na dovolenku, keď do Chorvátska, tak počítaj stým, že aj na taký "motorák" potrebuješ vodičák.
nechcel som Ti pokaziť radosť!
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte bře 01, 2011 9:09 pm

Ty uvedené čluny jsou dobré pro rybáře na rybník ale moc ne na moře. Nemají žádný kýl a budou na vlnách lítat ze strany na stranu. Ta laťová podlaha taky není nic
moc. Matná zelená barva se na slunci hodně rozpálí. Ten s kulatým zadkem je úplně na nic. Jednak se na něj dá dát max 3,3HP motor a jak motor (pokud vůbec)
půjde do vyšších otáček, tak se noha vmáčkne pod podlahu a zadek se zvedne a předek půjde do každé trochu větší vlny. S tím prknem na motor jsou samé problémy.
U toho se zrcadlem se dá použít až 5HP a tak než se jej zbaví, tak má šanci vyzkoušet i silnější motor aby konečně sám pochopil jakou udělal blbost s koupí člunu s měkkým dnem. Jinak nikde neuvádějí, jakou mají povolenou oblast plavby. Tipuji D ale C na moře těžko. Hoch přes své tvrzení o tom jak moc toho tady přečetl to asi vzal jenom
silně povrchně a vlastně (podobně jako již spousta jiných před ním) hlavně chce potvrdit jaký to našel super člun za pár peněz. Tím, že na něj pověsí nějaký extra motor
to nezachrání. Pokud by více četl, tak by věděl něco o tom jaká podlaha je nejvhodnější a jak zvednutá špička je na moře vhodnější. O tom všem a ještě o tisíci jiných
věcí se tady dosti píše. Jelikož se blíží léto, tak tady zase podobných dotazů začne bohužel přibývat.
Uživatelský avatar
maximilian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod maximilian » stř bře 02, 2011 12:20 am

Gryzlof to napísal úplne jasne. Chce, čo možno najlacnejší čln vybavený nízkovýkonovým motorom. Ním navrhovaná zostava s motorom Honda stojí okolo 1300 až 1400 €. Keďže píše o pobreží, zrejme chce takúto zostavu používať na pobrežnú plavbu na mori, pravdepodobne v Chorvátsku.
Tak, ako je to už v predchádzajúcich odpovediach, takáto zostava je použiteľná len na plavbu na pokojnom mori, nevzdaľovať sa od pobrežia a pri prvom náznaku zhoršenia počasia to otočiť a vrátiť sa domov. S takýmto motorom a člnom bez kýlu je už odvaha ísť aj na ostrov vzdialený od pobrežia povolených 1,5 km. Ak príde zmena počasia, môže byť problém sa vrátiť, najmä ak niekto netúži po adrenalíne a pokoju nepridá, ak je v člne aj vystrašená slečna. Navyše, tieto 2,3- 2,5 HP motory majú iba integrovanú nádržku na 1 – 1,5 L benzínu a s tým sa nedá ísť veľmi ďaleko, pokiaľ nemám zo sebou 5L kanister, aby som za plavby dolial palivo.
Ja by som volil radšej napr. takúto kombináciu: Čln Pro Marine 290 Forsage (má kýl) a motor Parsun 5 HP (dá sa pripojiť aj externá nádrž). Cena by mohla byť okolo 1500 - 1600 €, čo je len o 200 € viac. Takáto zostava sa neregistruje, netreba na ňu VMP, v Chorvátsku netreba kupovať vignetu, akurát v Chorvátsku oficiálne treba mať „vodičák“ na každý, aj ten najmenší motor. Ale je fakt, že sa to nekontroluje. Prirodzene, problém môže nastať, keby sa stala nejaká nehoda. O čínskych parsunoch sa tu už diskutovalo, ale nie každý má s nimi zlú skúsenosť. Pravdou ale je, že spoľahlivosť motora na mori, je mimoriadne dôležitá. Ak vypadne motor a fúka proti smeru jazdy silnejší vietor, tak sa to veslami nedá utiahnuť.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř bře 02, 2011 1:17 am

Bol som niekolko krát pri mori s mojím pádlovým člnom Pálava od Gumotexu. Yugo s vlnami 1,5 m a v zátokovej plavbe som bol v pohode. Kamarát bol s gumáčikom Orinoko tiež od Gumotexu zo šachtou na motorček, mal tam 2,5 Mercury dvojtakt. Pri vetríku cca 15 km/hod sa s tým dalo a prežil by aj 20 km/hod. Oválny gumák s nafukovacou podlahou a doskou na uchytenie slabého motora, ak je vyrobený s dobrého materiálu, je na príbrežnú plavbu vo výtlaku za dobrého počasia vhodná loďka. Zopakujem, na príbrežnú plavbu za dobrého počasia. Pod pojmom príbrežná plavba je v tomto prípade potrebné chápať ako plavbu do 100m m od brehu. Padavý vietor z hôr ktorý dosahuje rýchlosť aj 60 km/hod zaženie takýto gumáčik ďaleko ďaleko na more. Mimo dosah GSM signálu. Tak pozor na predpoveď počasia a na oblasti kde sa takýto vietor vyskytuje. To je oblasť pod Riekou, ostrov Krk, Makarska riviera a ďalšie lokalty. Integrovaná nádržka vydrží niekolko hodín pri bežnom výkone, ak bude motorček vrčať na plno tak vydrží aj dve hodiny. Bandaska 5 l zo sebou je nutnosť, tak ako aj iné veci.
Uživatelský avatar
gryzlof
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod gryzlof » čtv bře 03, 2011 1:29 pm

ozzie dik za privitanie na fore :-) a hlavne vdaka za vase rady chlapi. vazne ste mi velmi pomohli a urobili mi jasno v tych zkladnych veciach co som potreboval vediet. musim sa priznat ze maximilianov nazor ma velmi zaujal co sa tyka kyloveho clna a 5 hp motora, za nie ovela vyssiu cenu. to teda urcite stoji za zvazenie hlavne po tom co som sa dozvedel co priblizne to male prditko dokaze a ake su rizika na mori :-)
takze vazne vdaka za rady, mam nad cim premyslat :-)
Uživatelský avatar
rrr1970
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 75
Registrován: ned pro 20, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vlachy

motor do 5Hp

Příspěvekod rrr1970 » sob bře 05, 2011 4:54 pm

Pokial si kupis Mariner,Tohatsu ci Mercury do 5Hp pojde stale o ten isty a rovnaky motor ,ktory vyraba japonske Tohatsu, akurat z rozdielnou nalepkou. ja mam to Tohatsu, po roku pouzivania ziaden problem ak ho mozem porovnavat z Hondou 5hp tak to Tohatsu je trosicka vykonnejsie. dalej u Tohatsu sa neda sklopit motor v neutrali ako u Hondy,ale musis ho zhasnut a zo zaradenou rychlostou sa da vytiahnut z vody. dalej Tohatsu sa uklada na zem smerom k rucke plynu a Honda opacne -zase ruckou k oblohe. cital som niekde na forach ze nova Yamaha sa moze ulozit na tri strany ,takze pokial sa prevrati pocas prevozu nenastane ziaden problem.
Uživatelský avatar
brano_co
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: čtv úno 24, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brano_co » sob zář 29, 2012 11:38 pm

ahojte, tak po nejakom čase som tu zas, po tom čo som v lete niečo nabehal na požičanom vodnom skútri v HR (HR požicovna, tak ako som sa potom dozvedel, ze je to tam tak "potichu" tolerovane uradom, požičiavať lode luďom bez dokladov) som sa rozhodol ze si predsa len ten preukaz urobím, teoria VMP, Veliteľ námorného rekreačného plavidla C a Rádiooperátor za mnou, tak isto ako skoro všetky skúšky, už len VMP a dostanem konečne všetky papiere (ak teda urobím poslednú skúšku :? :) )

moja dalšia otázka teda, existuje nejaký kompromis čo sa týka motora ku gumáku aby to bolo na more akurát, pozeral som sa teraz po člnoch Zodiac a Bombard od 3,6 do 4,2 metra, aby som ale zbytočne nekúpil 25 hp motor, a nakoniec zisím že je to aj tak zbytočne rýchle a pažravé, len zas by som nerad 5tku ktorá asi nebude výkonovo bohvie čo len by som dosť ušetril, existuje v tejto velikosti zlatá stredná cesta, alebo radšej zobrať 25 hp motor a mať pohodu ?
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » ned zář 30, 2012 12:22 am

vezmi maximum,co dovoluje tabulka daného člunu
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 371
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » ned zář 30, 2012 9:06 am

Kompromis existuje,ale ten si musíš stanovit sám.Jak vidím tak pokračuješ jako většina těch co začínali.Z 2,8m a 2,3 HP jsi už pokročil na max.4,2m a 25 HP.Jde o to jak dlouho ti to vydrží a jak už tady psali jiní"na moři je každá loď malá."Vybírej s rozvahou , nespěchej a hledej podle svých představ a možností.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned zář 30, 2012 10:09 am

Ahoj,
musíš uvažovat o tom,jaké máš auto,co jsi schopný uvézt,co jsi schopný unést a sám sestavit,jaké máš finanční možnosti atd,atd.
Já měl gumák 360 cm s Al podlážkou,váha 60kg,je rozdělený do dvou báglů,takže v pohodě uneseš,a motor Suzuki 15 k,váha 42kg,taky v pohodě uneseš,uvezeš v autě střední třídy,neplatíš v HR pojištění,vinětu ano.Výborná kombinace.Cena do 100 000 Kč.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned zář 30, 2012 11:20 am

Život je o večných kompromisoch a volba člnu takisto. Velmi dobrý kompromis je ten ako popísal Vovský. Teda gumený čln s pevnou rozkladacou podlahou a nafukovacím kýlom, k tomu 4taktný motor Suzuky 15 HP, alebo Honda 20 HP. Všetky ostatné motory, teda iných výrobcov sú podstatne ťažšie a na ručnú manipuláciu nie príliš vhodné. Takúto zostavu dokážeš dať do osobáku, ale tým je voz skoro plný. Pri plavbe po mori má tiež svoje limity. Už malé vlnky robia jazdu v sklze velmi nepohodlnou až nemožnou, ale aj pri velmi zlom počasí je takáto zostava bezpečná a vo výtlaku dokážeš ísť aj v dvoj metrových vlnách. Bude to síce o hubu, ale nie je to nemožné a nejde o krk. Ale za cenu približne 3-4 tisíc euro si užiješ kopu zábavy a vela zážitkov. Ja mám s takouto zostavou najazdené tisíce kilometrov a každému ju môžem vrelo odporučiť.
Ale. Ale ak by si bol ochotný investovať viac peňazí, tak je podla mňa velmi dobrá zostava gumák s pevným laminátovým dnom 4-4,5 m s 4taktným motorom 25-40 HP a samozrejme prívesným vozíkom. Obmedzí ťa to síce na dialnici k rýchlosti do 100 km/hod, čo predstavuje pri ceste do Chorvatska zdržanie asi 1 hod, ale v aute máš nielen že dosť pohodlia, ale môžeš dať veci aj do lode. Komfort jazdy na mori je postatne vyšší ako pri gumáku, nejaké malé vlnky ťa vôbec nerozhádžu. Rýchlosť je samozrejme vyššia a bezpečnosť v ťažkých podmienkach zostáva zachovaná. Spotreba je tiež približne rovnaká, na hodinu jazdy pri rýchlosti 30-35 km/hod spotrebuješ asi 4 l benzínu, pri gumáku to bude tiež 4 litre, ale pri rýchlosti 25 km/hod. S takouto zostavou sa dá jazdiť až do doby, keď zatúžiš po kajuťáku. Cena oproti gumáku popisovanému na začiatku je však 2 - 3x vyššia. Dlhodobo najlepšiu cenu na trhu má tento RIB gumák: http://www.boatshop24.com/de/advert/sch ... pen/279508 a k tomu motor 25 HP stojí cca 3500 eur, ale dá sa aj 40 HP Yamaha-Selva za 5000 eur, k tomu vozík za cca 1000 eur a máš vystarané.
Ak by ti úplne "preskočilo", tak skvelým zážitkom je jazdenie na gumáku s laminátovým dnom, o dĺžke 6-7 m s 100 HP motorom, ale to je už finančne o inom.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host