Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Technické podpůrné prostředky pro jachting (auta. přívěsy, šífy).

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1869
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Ozzie » čtv říj 15, 2020 7:56 am

Veľmi dôležitá veta od Raschiho: "Ještě bych doplnil, že případné homologace přívěsu pro 100km/h a více platí jen u nás, v ostatních zemích po cestě k Jadranu je nebržděný přívěs omezený na 80km/h (v praxi na dálnicích nikdo 100km/h neřeší a rychleji už to z bezpečnostních důvodů nemá ani smysl zkoušet)."
Stáva sa mi pravideľne, že keď jazdím na diaľnici predpisovo, ma predbehne nejaký šampión s vlekom na ktorom má tabuľku 130. Treba ale vedieť, že takéto už aj tak pochybné tabuľky prepisuje platný rýchlostný limit štátu kde sa práve nachádzame. Pri prekročení hraníc nás vždy privíta tabuľa s informáciami o rýchlostných limitoch. Oplatí sa preštudovať.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 604
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 38
Bydliště: Phobos 24

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod kapo » čtv říj 15, 2020 10:47 am

LadaM píše:- 4250 je B 96 (nebo tak nějak) - rozšíření papírů bez nutnosti dělat zkoušku z předpisů.


B 96 jsem si dělal, je to tak jak píše Racek, dělají se jen praktický jízdy, nemusí se dělat testy, nechtěla se mi učit v 60 letech znovu vyhláška.
Ještě je důležitý, kolik se může zatížit koule v kolmým směru. U oktávky TDI je to myslím 75 kg, může tahat podle TP 1450 ale dost to s autem cvičí. Tahám Phobose 24 -asi 1500 kg + vlek 450 kg za Landroverem , na kouli může tlačit až 150 kg, takže dáváme asi 100 kg a jede to v pohodě, žádný houpání. Obě nápravy jsou bržděný a žádný drama při brždění, samozřejmě se musí víc předvídat.
Uživatelský avatar
PEPO
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 229
Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Furt pri vode

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod PEPO » čtv říj 15, 2020 2:38 pm

Ja mám na ťažnom 120 kg a maximum je 150 kg.Ale asi je dobre zať na gulu vždy maximum,Vtedy sa mi tá jazda zdá byť taká najpokojnešia...
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1869
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Ozzie » čtv říj 15, 2020 8:47 pm

Hodnota zaťaženia na guľu v slovenskom techničáku sa uvádza pod " Najväčšia technicky prípustná hmotnosť v bode spojenia", pri osobákoch "horný záves".
Je tu iba jedno číslo, ktoré sa nesmie prekročiť. Keď tam máš 120 kg tak váha nameraná na guľovej spojke by nemala prekročiť túto hodnotu. Minimálne zaťaženie napr. pri prázdnom prívese sa uvádza na štíku prívesu. V zahraničí sa to veselo kontroluje (Stützlast Kontrolle). Je len otázka času kedy začnú aj u nás. Na videu od 7:00 min. https://www.youtube.com/watch?v=CBhPXQpR8RI
Dotyčný šofér musel v lodi preorganizovať náklad aby sa hodnota dala do poriadku. Okrem toho sa kontroluje aj vek a vhodnosť pneumatík. Vážia aj zaťaženie na nápravu. Jednoduchá váha na meranie hmotnosti na guľu sa dá kúpiť už za 10-20 EURO. Keď človek ide do zahraničia určita sa oplatí.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 491
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Andrejjeep » pát říj 16, 2020 7:39 am

Hat hej na rozdiel od našich opicajtov boli veľmi korektný.

U nás to vedia ale dostať do úplnej dokonalosti, vykašľú sa na meranie a kuknú údaj v TP od vozíka kde mám uvedený paradoxne spodný záves 100kg a pozrú bod spojenia ako píšeš horný záves kde mám 65kg a šup pokutu :D a skús sa z nejakým vygumovaným dohadovať, niekedy to fakt nejde.

Tuším si to cvične premerám, na to mi stačí aj kuchynská váha a roznášacia doska a jeden špalek :D

Ešte hovorili o tolerancii tuším 10% u nás je taká istá?
To by som tam mohol dať kľudne cca tých 70kg.

Na jeepe to moc neriešim tam mám podľa papierov od ťažného 140kg, akurát súdruhovia do TP neudali údaj pri zápise, netreba, neriešia nezapisujú :? Na toyke to budem musieť poriešiť.

A.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1869
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Ozzie » pát říj 16, 2020 12:23 pm

Nemali by pokutovať, lebo spodný záves na prívese znamená max zaťažiteľnosť ťažného oja prívesu. Keď tam máš 100 kg to neznamená, že zvislé zaťaženie nemôže byť menšie. Napr tých 65 kg. Dá sa to zistiť iba odvážením. A navyše keď príves tlačí na guľu dvojnásobnou váhou je to už vidieť.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 52
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod vojtaharok » pát říj 16, 2020 5:53 pm

Zatížení koule je mi jasné. Co mě ale šokovalo, je ta 80ka s nebržděným přívěsem. Je to i v Maďarsku? Ne, že by mi vadilo jet pomalu, jen bude nepříjemné překážet kamionům.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1869
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Ozzie » pát říj 16, 2020 7:03 pm

Vojto teraz Ťa dorazím. V Maďarsku je max rýchlosť auta + príves nasledovná: obec 50 kmh, okresky 70 kmh a diaľnica 80 kmh.
A vôbec sa nerobí rozdieľ medzi brzdeným a nebrzdeným prívesom.
Tu je paragraf: A KRESZ 26. § (1) bekezdés b) pontja egyértelműen kimondja, hogy gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel autópályán maximum 80 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 70 km/óra, lakott területen 50 km/óra sebességgel szabad közlekedni.
Tu je preklad do CZ: § 26 odst.1 písm. B) zákona o dopravě jasně stanoví, že souprava vozidel skládající se z motorového vozidla a přívěsu může jezdit po dálnicích maximální rychlostí 80 km / h, na ostatních silnicích mimo zastavěné oblasti rychlostí 70 km / h a v zastavěných oblastech rychlostí 50 km / h.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1637
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Zdenda12345 » sob říj 17, 2020 9:28 am

david píše:Mám pocit, že nemůžeš. Bylo a nevím jestli ještě je, že platí to, co je v TP vleku a je putna, zda je nebo není naloženej. To bys mohl tahat prázdnej vlek na dvě tuny.


Měl jsem svého času hraniční soupravu, tak jsem s tím strávil dost času a korespondence s ministerstvem.

Dám příklad: V Oktávce můžeš klidně táhnout vlek s celkovou hmotností 3,5t za předpokladu, že je prakticky prázdnej, abys neměl na kouli víc, než může auto táhnout a za předpokladu, že máš BE.

Takže pro řidičské oprávnění je podstatný součet celkových hmotností a pro auto je podstatné nepřepálit na co je dimenzovaný.
Na nákladní auto taky potřebuješ C i když bys s tím jel prázdný a nevážilo to víc, jak 3,5t.... typicky to vždycky bývala třeba Avia.

Padla tu i řada nesmyslů a polopravd ohledně B, B96 a BE, ale to jsem už nechal. Tak jen krátce.... U B a B96 strašně moc záleží na tom kdy jste ten řidičák udělali. Bylo tam krátké přechodné období a všichni, kdo mají řidičák z té doby, tak to mají nějak blbě.... Detaily už si nepamatuju, tak pryč od toho... Nějak jako že jedni mohou do 3,5t a je jedno jaký vlek, jiní mohou do 4,25t, ale jen vleky do 750 kg.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 604
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 38
Bydliště: Phobos 24

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod kapo » sob říj 17, 2020 11:15 am

Nevyznají se v tom někdy i policajti. Když jsem si udělal B96 tak se při kontrole divili co tam mám.Další tvrdil že se vždycky váha počítá jako plně ložený i když je prázdný ( ve vztahu k tomu kolik může táhnout auto dle TP). Nakonec jsme si našli oficiální výklad MD na jejich stránkách.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2223
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Viky_CZ » ned říj 18, 2020 8:32 am

To je bohuzel pravda, k nam zase chodil instruktor autoskoly na skoleni ridicu a taky ohledne spojitelnosti souprav placal blbosti. To prechodny obdobi bylo asi rok, ale teoreticky to ani tehdy neplatilo, protoze to bylo v rozporu s platnym narizenim EU.

Jo a bacha, nektery autoskoly maji na webu jeste dneska ty chybny formulace!

Jedina nevyhoda, kterou jsem resil u B96 je to, ze si nemuzu pujcit jakej vlek chci. I kdyz jsem mel auto, co melo povolenou hmotnost soupravy jen 3520kg (ano!) a na kouli asi 1500kg, tak jsem za to nemohl dat ani naprosto beznej vlek s celkovou 2t, protoze bych se do B96 nevesel se souctem maximalnich hmotnosti (4350kg).

U BE tenhle limit neresim, protoze vlek za osobak pres 3.5t v papirech mit nikdy nebude (i kdyby na to byl stavenej, z USA treba).
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 604
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 38
Bydliště: Phobos 24

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod kapo » ned říj 18, 2020 6:21 pm

Viky_CZ píše: I kdyz jsem mel auto, co melo povolenou hmotnost soupravy jen 3520kg (ano!) a na kouli asi 1500kg, tak jsem za to nemohl dat ani naprosto beznej vlek s celkovou 2t, protoze bych se do B96 nevesel se souctem maximalnich hmotnosti (4350kg).


tomu moc nerozumím, jasný že když auto může tahat podle TP 1500 tak nemůžeš tahat 2000, auto má v TP údaj o váze vleku bržděný/nebržděný, max. hmotnost soupravy,ve velkým TP je ještě navíc údaj nejvyšší svislé statické zatížení v místě spojení. Každej si to musí spočítat aby se do toho vlezl, s váhou, řidičákem atd. Hlavně v případě nehody by mohly být problémy.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2223
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Viky_CZ » pon říj 19, 2020 7:29 am

Nevim cemu nerozumis. Kdyz muze auto tahat 1500, tak ten vlek nesmi VAZIT vic nez 1500, ale v papirech muze mit klidne maxtreba ty 2t, pokud na to mas ridicak (pokud soucet max auto plus max vlek neni vic, nez co s ridicakem smis tahnout).
Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 446
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 74
Bydliště: Praha

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod LadaM » pon říj 19, 2020 1:14 pm

U papírové (celkové) hmotnosti vleku i auta jde o papíry (řidičák).
U skutečné hmotnosti vleku jde o auto / tažné.
Není to složité, jenom nelogické :)
Termín celkové hmotnosti slouží pouze k buzeraci, v reálném světě (schopnosti vozu, řidiče, bezpečnost) se nijak neprojevuje. Ale zkontrolovat dvě čísla na kartičce je jednodušší, než zvážit přívěs....
Potom tady je ještě technický limit deformace oceli, ten je ještě mnohem dál... :D
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2223
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod Viky_CZ » pon říj 19, 2020 4:19 pm

Jo to je trochu pravda, vytvari to divny paradoxy, kdy za Sharanem prazdnej platak s Bckem tahat nesmis a za Favoritem jo. :-D

Ale jinak bych rekl, ze to celkem slusne slouzi svymu ucelu, lidi s Bckem casto ani s vozejkem neumi couvat, tak je celkem dobry ze nic velkyho netahaji, kdyz uz to zmrsej, snadno se to odstrani z cesty. :D

U toho myho auta byla jeste haluz, ze pro maximalni povolenou hmotnost vleku se auto nesmelo nalozit do plna (max dovolena hmotnost soupravy byla nizsi nez soucet max hmotnosti auta a vleku), coz je docela vzacny, ale dela to v tom este vetsi bordel.
Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 446
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 74
Bydliště: Praha

Re: Auto a převoz přívěsu 240 ... 360kg

Příspěvekod LadaM » pon říj 19, 2020 9:24 pm

A lidi s B+E couvat uměj?
Člověk buďto couvat umí, nebo neumí. A když neumí, tak se to buď naučí, nebo nenaučí. Kartička ve šrajtofli na tom nic nezmění.
Kdyby to bylo omezené skutečnou hmotností a třeba délkou soupravy, dávalo by to smysl.
Ale takhle je naprosto běžná situace, že si kupuji vlek, na který nemám oprávnění, nechám si ho přetypovat na nižší celkovou a najednou oprávnění na ten samý kus oprávnění mám. Kde se najednou vzalo to řidičské umění? :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti